Spotify begint met gepersonaliseerde playlists met bekende en onbekende liedjes

Spotify komt met Mix, een gepersonaliseerde playlist met een mengvorm van liedjes die de gebruiker al heeft beluisterd, aangevuld met liedjes waarvan het algoritme denkt dat gebruikers die leuk zullen vinden. De functie is binnenkort beschikbaar.

De playlists heten Mix, zegt Spotify. Daarbij borduurt het concept voort op de Daily Mix-playlists die gebruikers nu al kunnen beluisteren. De bedoeling is om gebruikers eerst te laten luisteren naar al bekende liedjes om vervolgens voor hen nog onbekende nummers te vinden in dezelfde lijn. Een algoritme moet zorgen voor een goede match.

Het gaat daarbij om mixes in drie categorieën: op basis van een artiest, op basis van een genre en op basis van een decennium. Daar waren al langer playlists van, maar die waren tot nu toe niet gepersonaliseerd.

Spotify maakt vaker gebruik van algoritmische playlists, zoals Discover Weekly met per week enkele tientallen veelal oudere nummers of covers, Release Radar met vaak nieuwe liedjes en samenstellingen van favoriete nummers per jaar. De mixes zullen verschijnen in de Made for You-hub op de Home-pagina van Spotify.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

01-04-2021 • 13:35

84

Reacties (84)

84
84
28
6
0
53
Wijzig sortering
Ik zag het al, d'r was een playlist 'Rock' toegevoegd dat idd begint met bekende, moderne tracks, maar al heel snel overgaat naar 'mainstream' muziek van dire straits, REM, Pearl Jam, Elton John etc waar ik totaal geen interesse in heb.

D'r is ook een "2000's mix", met goeie nummers van bijv. Meshuggah, Nile, Mastodon, Lamb of God ennn... Lady Gaga? Gevolgd door TOOL, Rammstein, Slipknot en... Lionel Richie. Children of Bodom, Amon Amarth, Beyoncè?

Denk dat het algoritme nog een beetje getweaked moet worden.
Vergeet ook niet dat Spotify verschillende tarieven heeft afgesproken met platenmaatschappijen, en dat ze soms zelfs geld aannemen om bepaalde nummers naar voren te schuiven.

https://techcrunch.com/20...-in-your-recommendations/

Dat je dus bij Tool en Mastodon wordt weggehouden, en langzaam naar Elton John en Lady Gaga wordt toegeschoven, is dus ook gewoon een centen kwestie.

Edit. Spotify is niet alleen een muziek-streaming dienst, ze zitten meerdere partijen te bedienen. Ze verhandelen ook de data die jouw Spotify gebruik genereert: Depressieve dag? Dat is goed voor adverteerders om te weten.

https://bigthink.com/tech.../is-spotify-spying-on-you

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 22 juli 2024 20:15]

Klopt, ik heb een playlist met 1000 nummers maar sommige worden vaak afgespeeld (paar x per dag) terwijl andere helemaal niet worden afgespeeld.
Dat heb ik ook, 2045 nummers nu. Maar sommige muziek hoor ik echt nooit. Wat een tip was die ik las, de playlist op nummer sorteren maar weet niet of het werkt (vanmiddag pas gedaan, muziek stond wel aan maar soms hoor ik het niet eens).
Om deze reden sorteer ik af en toe mijn playlist opnieuw en zet ik shuffle uit.
Ik had ook het idee dat Spotify automatische playlists niet ideaal was en sommige soorten nummers steeds terug liet komen.

Echter vergeleken met Tidal en YouTube Music, zijn ze toch een stuk verder. Van de drie kies ik steeds Spotify, tenzij het even niet kan (deel 1 Spotify account met mn vriendin, terwijl we voor YouTube bijv een family account hebben).
Edit. Spotify is niet alleen een muziek-streaming dienst, ze zitten meerdere partijen te bedienen. Ze verhandelen ook de data die jouw Spotify gebruik genereert: Depressieve dag? Dat is goed voor adverteerders om te weten.

https://bigthink.com/tech.../is-spotify-spying-on-you
Dat artikel is vooral vaag geneuzel over een boek en samenzweringsclaims van het type "verdacht" en "dat kan geen toeval zijn". Nergens concreet bewijs en ook niet voor het verhandelen van data. Wanneer je de gratis versie gebruikt worden de advertenties in de app afgestemd op je gedrag en keuzes. https://www.spotify.com/n...nsgegevens-voor-gebruiken Dat geldt niet voor de betaalde versie.

Dit soort claims zijn vaak gebaseerd op persoonlijke ervaringen en het idee dat er een verband MOET zijn. Je voelt je neerslachtig, je opent je telefoon en je ziet een advertentie voor een opbeurend middeltje en dus hebben ze je bespioneerd! Kan, maar het kan ook toeval zijn, alleen dat laatste wil niemand weten, omdat een verklaring vinden veel bevredigender is.
Yup, één van de belangrijke redenen dat ik nog geen vaste Spotify abo heb. Het is teveel met de grote machtige platenmaatschappijen verstrengeld. En je kunt Spotify niet alles kwalijk nemen. Het is voor hen slikken of stikken, wil je in de muzikale mainstream wereld relevant blijven.

De Daily Mix en onbekende liedjes playlists spreekt mij enorm aan. Op je bekende schip (daily mix) een leuke muzikale ontdekkingsreis (onbekende liedjes) tegemoet varen... Maar om dan weer de uitgekauwde multi-multi-multi-miljonairs artiesten platenbazen (piraten verstoren je chille trip) tussen in te frotten is dan weer zeer spijtig.

Dan blijf ik weer terugkeren naar Bandcamp waar kleine artiesten meer kansen krijgen. En waar je ook direct een nummer kunt kopen waarvan de artiesten groter deel krijgen zonder overpriced platenbazen tax. En daarbovenop kun je aangeschafte downloads kiezen tussen mp3, FLAC en WAV waarvan meer en meer in 24 bits en 48 kHz in de catalogus komen zonder watermerk.
Helemaal mee eens. Ik heb mijn eigen muziek bibliotheek, en Bandcamp heeft mij onderhand al veel te veel geld gekost. Ik houdt principieel vast aan mijn eigendomsrechten, en ik weiger elke software- en media-as-a-service.
Yup, de kopie wat je koopt van Bandcamp is dan ook echt van jou zonder flauwe kuls. Daarnaast komt je aankoop dan ook automatisch in de digitale bandcamp bibliotheek die je over de hele wereld aan kunt spreken. Maar je wordt gelukkig niet verplicht om dat te gebruiken omdat je de muziek al fysiek in bezit hebt.

En ja, ik geef ook iets teveel uit aan Bandcamp om mijn bibliotheek verder aan te vullen. Maar ik heb er veel beter gevoel bij de gedachte dat het bedrag daadwerkelijk sneller en directer bij de desbetreffende artiesten terecht komen.
Ik merk ook dat als ik een playlist luister met obscure electro en na de playlist spotify gewoon "vergelijkbare" nummers door laat spelen dat het al snel richting mainstream pop rommel gaat ipv daadwerkelijk vergelijkbare muziek.
Klopt. In dat opzicht was Google Play Music veel beter qua algoritme, maar ja RIP. Je kon daar echt een radio starten van je eigen playlist en dat werd heel nauw gevolgd. Maar Spotify kent een aantal high-level genres en gaat heel snel naar wat populair is, ipv echt wat nauwer te gaan kijken naar subgenre en wat daarbij past.
Amon Amarth en Lionel Richie zitten ongeveer zo ver als mogelijk uit elkaar in het spectrum.

Ik ben zelf groot van specifieke niches in de wereld van EDM, ik ben erg benieuwd hoe ze daar mee om gaan omdat het "genre" vaak breed ingepreteerd (kan) worden.

Want het kán een leuke toevoeging zijn om nieuwe tracks te ontdekken. Kijk maar eens naar minimale verschillen in house en techno stromingen; dit lijstje bevat nog niet eens alle (sub)genres.
Als mede nicheganger in EDM, tegelijkertijd goed als slecht. Er zijn sites die uit de API van Spotify alle subgenres kunnen halen en binnen EDM hebben ze er hier heel veel van om alle stijlen uit elkaar te houden. Op zich goed nieuws, maar de helft van deze tags snijden ook geen hout en kunnen ook geen verschil maken tussen nieuw en oud wat tussen EDM natuurlijk best een dingetje kan zijn.

(Serieus, wat the fuck is zapstep en waarom denkt Spotify dat dit een legitiem ding is?)
Perfect is het inderdaad allemaal niet, maar het wordt wel beter naarmate je van nummers en artiesten aangeeft dat je geen interesse hebt, met het "niet leuk" knopje.

Ik ben vooral blij dat ik überhaupt soms goede suggesties krijg voor nummers en bands die voor mij nieuw zijn, en goed passen bij mijn smaak. Dat hoeft niet elke keer raak te zijn wat mij betreft, per jaar heb ik nu al een hoop aan Spotify wat betreft het verkennen van muziek.

Het kan helpen om grotendeels te luisteren naar een eigen playlist, en die aan te vullen met spul uit de weekly mix, aangeboden playlists en de gepersonaliseerde Releases-lijst elke vrijdag. Dat doe ik om de niet gewenste nummers zo weinig mogelijk te horen en de krenten uit de pap te zoeken.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 20:15]

Dat "niet leuk" knopje is toch al een tijd geleden weggehaald? Of is die weer terug?

En hoe kan ik dat aangeven als ik enkel oordopjes in heb en mijn mobiel niet kan/mag gebruiken?
Het "niet leuk"-knopje zie ik in elk geval in de Windows desktop client van Spotify, dus ik neem aan ook in andere clients. De knop heeft als pictogram een doorgestreepte cirkel en is te zien aan de rechterkant van playlists, bij elk nummer. Daarnaast ook bij het nummer dat nu afspeelt, links in beeld bij de albumcover. Dit is er alleen als je een door Spotify gepersonaliseerde playlist / radiozender afspeelt; niet bij spul dat al in je bibliotheek zit en ook niet bij standaard, algemeen aangeboden afspeellijsten.

En tja, als je je mobiel niet mag/kunt bedienen dan wordt het niks denk ik. Spotify kan geen gedachten lezen. Maar je kunt het altijd doen op momenten dat je niet in de klas of op je werk zit. Hoe meer je afwijst, hoe meer de lijsten in de toekomst worden toegespitst op wat je wel leuk vindt.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 20:15]

Werk dus net zo goed als hun shuffle functie. Elke keer als ik een playlist shuffle komen toch altijd weer snel de zelfde nummers voorbij en vaak ook in de zelfde volgorde.
Dat is met heel veel playlists daar. Alles wat door Spotify aangeboden en gegenereerd wordt is van die mainstream rommel om zoveel mogelijk geld te verdienen.

Je kunt veel beter via Bandcamp, Last.fm etc zoeken naar goeie muziek.
Ik merk hetzelfde bij bijna alle playlists van Spotify. Moet bij de wekelijkse lijst ook echt actief alles dat ook maar een beetje de 'verkeerde' kant op gaat weggooien, anders de week erop allemaal rare muziek die ik niks vind, terwijl muziek die ik aan mijn favorieten toevoeg weinig lijkt te doen.

Ik denk dat Spotify een goed voorbeeld zou kunnen nemen aan de opkomst van machine learning die veel volwassen websites ( ;) ) gebruiken. Daar heb je vaak een upvote, downvote, favoriet, en daarbij nog een 'absoluut wel' en 'absoluut niet' optie, zodat je echt meer controle hebt over welke dingen je wel en niet wil zien. Bij Spotify mis ik dat een beetje, zeker omdat je ook buiten die gegenereerde playlists niet echt kan aangeven wat je wel en niet leuk vindt. Ik kan ook niet bijvoorbeeld nu naar K3 gaan en zeggen dat ik heel K3 niks vind, waarmee als mijn dochter een keer K3 luistert op mijn Spotify-account ik dan niet meteen de rest van het jaar K3 voorgesteld zou krijgen. Ook het idee van (sub)genres doen ze weinig mee, dus ik kan niet zeggen dat ik bijv. countrymuziek niks vind.
Wat is er mis met Tool?
Een tijd terug had ik een playlist genaamd "Rock" waarbij ik heel eigenwijs Jazz ingooide maar onderin bleef het Rock muziek suggeren, terwijl alle rock muziek er al een paar maanden niet meer inzat.

Toen ik de naam aanpaste naar "Jazz" ging spotify opeens wel jazz muziek suggereren. Ben vervolgens gaan spelen met de naam en wat bleek: Spotify lijkt vooral suggesties te maken op basis van de naam van je playlist.

Ik begreep opeens waarom mijn verschillende playlisten continue muziek suggereerde die niks met de inhoud hadden te maken.
heb ik ook gemerkt , ja .. erg handig als je op een vrijdag avondje aant zuipen bent met je maten :D
Alestorm , drna judas priest, en korpiklaani , en erna Enya (wtf ?? ), Van Halen ... Rammstein , en Eminem .. mja Rap muziek, respecteer ik wel als een Metalhead , maar ...nah niet het goede moment Spotify :D... toch maar drna de tv aangezet , en youtube aangezet ;)


... maargoed ik ga de komende 3 maanden mn Apple Music trial gebruiken :Y) ... mja ze bieden t aan :P

[Reactie gewijzigd door Metallize op 22 juli 2024 20:15]

Ik krijg een Folk & Acoustic Mix omdat ik naar Empyrium luister. In de lijst Bob Dylan etc.
Omdat zo'n 2000's mix vaart op nostalgie, en dat zijn dat met name pop die je op de radio of TMF/MTV hoorde.

Het algoritme weet nog niet dat bepaalde metalheads voornamelijk naar hun eigen stijltje willen luisteren. Ik zelf luister af en toe prima naar metal maar ik wil het inderdaad niet combineren met pop.

Maar uiteindelijk is zo'n mix niet meer of minder dan een veredelde radiozender met een AI als DJ. Soms wil je iets niet luisteren (dan kun je skippen). Ben je het zat, andere lijst/zender.
Mijn 2000-mix bevat alleen maar metal.

In mijn rock mix: Anouk, Neil Young en Iggy Pop waar ik niets mee heb. Maar ja, ik zal ook niet de rock mix aanzetten. Ik luister vooral naar mijn eigen playlist en anders complete albums.
Ik vond Last.fm vroeger altijd heel goed werken. Je zet een liedje of dat je leuk vind en vervolgens kun je oneindig soortgelijke muziek luisteren. Zo heb ik vroeger een hoop nieuwe bands ontdenkt.

Bij Spotify had je al eerder een soortgelijke feature, maar dat heeft nooit lekker gewerkt voor mij. Of het blijft te eentonig met veel dezelfde bands, of het loopt volledig uit de hand en zit je naar generieke radio troep te luisteren. Als ik dezelfde 3 nummers de hele dag wil horen luister ik wel radio.

Toch deze functie maar eens uitproberen dan, en anders gewoon terug naar mijn eigen lijsten. Verder is Spotify natuurlijk een prima product.
AudioGalaxy had dit al voor Last.fm het had. Maar Last.fm distribueerde zelf niets, en dus legaal platform. Zelf heb ik op SoulSeek destijds veel muziek ontdekt.
Youtube music doet voor mij precies wat jij net uitlegt dat last fm alitjd deed. Ik zet een liedje op en ik luister uren door, naar artiesten die ik ken en die ik niet ken. Op die manier blijf ik steeds nieuwe artiesten ontdekken waardoor mijn home page er iedere week wel weer anders uit ziet dan voorgaande week.

Meestal begint een lijst dan met bijna alleen maar muziek die ik dan al en, en gaat ie een paar liedjes later ook nieuwe dingen laten horen.
Ja die discover weekly en daily mixes zijn echt fantastisch. Eén keer K3 voor je dochters opzetten of Django Wagner voor een verjaardag en vervolgens zit je er "daily" naar te luisteren. Echt genieten.
Private Session is hiervoor de oplossing. Is niet alleen om derden niet te laten zien wat je luisterde, maar ook om je generated play lists niet te beïnvloeden.
https://community.spotify...ivate-Session/td-p/135860
Niet fijn dat je dat elke keer moet aanzetten wanneer je gaat luisteren, één keer vergeten en het is gelijk onderdeel van je algoritme. Je moet gewoon bepaalde artiesten kunnen blokkeren om in je mixen te komen. Dat kan je wel in je discover weekly doen maar niet in je mixes volgens mij.
Dat kan toch gewoon. Als je aan het luisteren bent naar de discover playlist kan je bij bepaalde nummers zeggen dat die niet meer gespeeld moet worden of dat je de artiest niet leuk vindt.
Niet in je daily mixes
Alleen via de mobiele app. Maar die keuzes worden niet meegenomen op de desktop app. Dus blokkeer je nummers op je telefoon en speel je daarna verder op je pc, dan laat ie die nummers nog steeds vrolijk horen. En op je desktop app kan je in de daily mixes juist weer _niet_ nummers "niet leuk" vinden.

Wat @Kayl zegt dus.
Eigenlijk is dit geniaal... als ik eenmaal een collega met een akoestische versie opzadel van een stevige band, dan zit hij de komende weken allemaal death metal uit zijn playlists te halen }>

Dus, bij deze, My Kantele (Amorphis Cover), gespeeld door een klein Vlaams bandje!

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 22 juli 2024 20:15]

Grappig, dat betreffende Vlaamse bandje is toevallig eerder deze week op m'n radar gekomen juist dankzij Spotify (ik denk uit een Daily Mix). Heb nu dat live album maar 'ns opgezet n.a.v. jouw comment ;)
Ja, zou mooi zijn als ze een soort "incognito" mode zouden toevoegen, waarbij de gekozen liedjes niet meegenomen worden in de gepersonaliseerde mixen...
Dat heet privé-sessie in Spotify, en kan dus ook gewoon.
Weer wat geleerd.. bedankt! :)
Dat zou dus een switch op het homescreen moeten worden. Of zal ik nog eens wat gekker zeggen, een apart profiel voor de kids! Papa zet nog eens K3 op! Papa zet nog een Joki & Jet op!...

Stel je voor dat streamingdiensten met aparte profielen zouden werken zeg...stel je zo'n wereld voor. Oh wait...
Hangt wel af van waarmee je Spotify luistert. Met de ingebouwde spotify in de auto (waar de kinderen vaak onderweg kinderliedjes luisteren) bijvoorbeeld, wordt mijn profiel alsnog vervuild met 'kindermeuk'.
Tjsa wen er maar aan ;-) Als ze ouder worden kán het nog erger worden. Ik ben dan ook overgestapt op een family account...had ik eerder moeten doen.
Maar persoonlijk vind ik het nog wel meevallen. Dat K3 nummer skippen en het algoritme haalt hem binnen no-time er uit. Daarbij valt K3 nog mee, maar telkens de snollebollekes... :+
Family account is nog niet echt een oplossing als je android tv gebruikt om muziek te streamen. Als je dan cast van je eigen account ga je al weer... En skippen werkt ook niet als je aan het poetsen bent of whatever.

Maar inderdaad we moeten maar gewoon al die top muziek leren waarderen ;).
Daarom leen ik nooit mijn telefoon uit bij feestjes :) Overigens kan je bepaalde artiesten blokkeren en komen ze ook nooit meer terug in je discover weekly.
Je moet een liedje selecteren dat je héél erg graag hoort, dan klik je op de "Radio" van die song.
Vervolgens komen allemaal vergelijkbare songs. Werkt heerlijk.
Klopt, dat is soms ook irritant, daarom is dit wel een leuke toevoeging. Als jij je normale playlist geen k3 of Django hebt staan werkt dit straks beter voor je :).
helaas weten die kleintjes heel snel hoe ze een een playlist kunnen aanmaken (wat ook handig is)
Daarvoor heb je dus een familie account.
Krijg je al die vervuiling niet en kan je op meerdere apparaten tegelijk het aanzetten.
En dat is een van de (belangrijkste) redenen dat ik niet van Spotify hou...
Een keer een guilty pleasure luisteren en Spotify is spontaan vergeten waar je meestal naar luistert en meent dat er vooral en alleen op basis van dat ene nummer gesuggereert dient te worden.

Ik wacht nnog steeds op de optie om mijn 15 jaar Last.fm-historie te mogen importeren... zodat ik Spotify niet hoef op te voeden.
Neem Spotify Duo en laat je vrouw het afspelen. Blijft jouw account buiten schot, en alle NSFW muziek/content kunnen ze ook niet bij.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 22 juli 2024 20:15]

Nou klopt niet helemaal. Ik ben zelf al Spotifygebruiker sinds een jaar of ik denk 5. Moet zeggen dat er af en toe Discover Weekly’s tussenzitten die kant nog wal raken maar ook geregeld echt hele goede lijsten. En ik luister echt vanalles en soms luistert mijn zoon K3, Ernst Bobbie en de rest of van die kinderdingen maar heb die nog nooit voorbij horen komen in die lijsten of wat er ook op lijkt.

Ben benieuwd naar deze feature, hopelijk weer op naar wat nieuwe muziek!
Hmm ik gebruik mijn spotify regelmatig op feestjes. Maar ik krijg nog steeds (gelukkig) geen hardstyle, hardcore etc, in mn lijst. ondanks dat deze genres dan bijna een hele avond aanstaan. mijn ervaring is dus heel anders. mn discover Weekly staat nog steeds voornamelijk vol met indie en elektro.
Klinkt als een mooie aanvulling op het huidige aanbod.

Wat ik wel mis is het kunnen negeren van nummers/albums in mijn account om tot aanbevelingen te komen, aangezien deze ook wordt gebruikt op mijn Sonos.

In mijn daily mix en aanraders komen nu voor: Juf Roos, K3, Kinderen voor Kinderen etc. met dank aan mijn dochters en vrouw 8)7
Misschien is dat de hint van Spotify dat je dan maar een ander abonnement moet nemen? De playlist lijkt me namelijk niet alleen bedoeld om nuttig voor de gebruikers te zijn maar ook voor Spotify zelf.
Je kunt nog steeds suggesties krijgen die je niet leuk vind. Je kunt nu wel aangeven dat je iets wel leuk vind, maar een extra optie om aan te geven wat je niet leuk vind zou wel nuttig zijn om dit soort algoritmes beter te trainen.

That being said, als meerdere mensen 1 account gebruiken wordt het inderdaad snel lastig voor zo'n algoritme.
Is dit niet gewoon hetzelfde als de "Discover Weekly" playlist. Daarin krijg je ook aanbevolen nummers op basis van je muzieksmaak, en die wordt ook nog eens iedere week ververst.
Ja dat dacht ik ook, ik heb dit al jaren... gratis playlists van spotify met nummers erin die ik wel ken en nummers die ik nog nooit heb gehoord.
Ja maar die Discover Weekly is nu nog een korte playlist, het lijkt er nu op dat dit dus een soort uitgebreidere versie is.
Ik snap niet hoe dit fundamenteel anders is dan wat er al was. Het zou mooi zijn als er een lerend algoritme achter zat, dat onthoud welk nummer je skipt, welke je liked of direct toevoegt aan je "verzamelbak lijst" om zo tot een meer informed suggestie te komen. Doe er wat spectrum analyse bij, BPM, verzin het maar.
Daily mix doet precies dat al?
Wat ik wel merk is dat vooral bij de optie Similar artists het youtube effect optreed. Je ziet alleen maar dezelfde namen en komt daar niet meer uit.
Nice! Daar zat ik al lang op te wachten.
Mooi! De discover weekly gebruik en af en toe zit er weer een leuk liedje tussen die ik dan toevoeg aan mijn playlist.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.