Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Spotify laat gebruikers muzieksmaak vergelijken met beroemdheden

Spotify heeft een nieuwe functie toegevoegd waarmee gebruikers kunnen zien in hoeverre hun muzieksmaak overeenkomt of afwijkt van beroemdheden. De functionaliteit is ook beschikbaar voor gebruikers zonder betaald abonnement.

De nieuwe functionaliteit heet Listen Alike en is te gebruiken op een speciale webpagina die Spotify heeft ingericht. Na inloggen kunnen gebruikers een beroemdheid kiezen met wie zij hun muzieksmaak willen vergelijken, waarna Spotify een score uitdeelt. De functie lijkt vooralsnog niet in de app te zitten, maar werkt via het web op zowel desktop en mobiel.

Vooralsnog is het dus alleen mogelijk om met geselecteerde beroemdheden de muzieksmaak te vergelijken. Of er op termijn ook de mogelijkheid komt om met vrienden te vergelijken is niet duidelijk, maar het is aannemelijk dat de functionaliteit op termijn wordt uitgebreid.

Vorige week bracht Spotify ook al de mogelijkheid uit om polls toe te voegen aan podcasts. Makers van podcasts kunnen die polls in de app zetten en zowel hosts als luisteraars kunnen de antwoorden dan in realtime zien.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

27-09-2020 • 11:36

131 Linkedin

Reacties (131)

Wijzig sortering
Geprobeerd: ik wordt er niets wijzer van, want ik krijg helemaal géén muziek aangereikt! Ontdek dus niets leuks / nieuws. Ik zie alleen een percentage + wat overeenkomsten.. Kennelijk dus geen marketing van wat X leuk vindt..

Overigens een matige interface: kan alleen scrollen, wat nu (nog) werkt omdat er maar een dikke 10 personen in zitten. Maar niet alleen artiesten :).

Heb hier niets mee.. is het nu echt de bedoeling te tweeten hoeveel je muzieksmaak lijkt op die van persoon (influencer) X? Wat is daar nu de lol van |:(.

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 27 september 2020 12:55]

Natuurlijk is het subjectief, maar naar mijn idee is het een compleet nutteloze en oppervlakkige feature die perfect illustreert hoe grote corporates profiteren van de beïnvloedbaarheid en onzekerheid van de jeugd.

Het internet was ooit bedoeld voor kennisdeling en communicatie om zo als soort collectief een groeispurt door te maken. Dat is deels gelukt, maar wat ik aan de oppervlakte zie is vooral spam, reclame, beïnvloedbare mensen die elkaar massaal gek maken, oplichting, ontzettend veel "dom gedoe" en kattenfoto's.

Hoewel ik me aan het laatste niet stoor vraag ik me af of het internet nu is wat het had moeten zijn..
Het internet is als de mensheid.
Ik denk dat het internet een versie is van de mensheid, maar niet als de mensheid.

Het is de mensheid wanneer er geen verantwoordelijkheid bestaat.
Afgezien van het feit dat acties op het internet zelden consequenties meebrengen voor zij die annoniem blijven.
>95% van de illegale acties in het echt blijven ook onbestraft.
Ik doelde meer op degene die zich op het internet als een lul gedragen. Buiten het internet hangen hier consequenties aan.
"Social media made y'all way too comfortable with disrespecting people and not getting punched in the face for it" - Mike Tyson
I`d like to say it to your face but I know I would lose the fight so I`d rather say it over the internet ;P
Iedereen is dapper om onbenullig en egoïstisch te zijn en laat zijn of haar ware aard zien, als er geen consequenties zijn.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 27 september 2020 22:14]

Ik doelde meer op degene die zich op het internet als een lul gedragen. Buiten het internet hangen hier consequenties aan.
Ja, in onze Europese spraak vrijheid wel in Amerika totaal niet daar mag je zo goed als alles zeggen zonder legaal vervolgd te kunnen worden.

Dit is dan wel geen rekening houden metde reacties van de mensen.
Ja, je hebt gelijk. En zo zie je maar hoe tegenwoordig ook bepaalde type mensen en met name veel grote bedrijven er vol gebruik van maken. Heb het idee dat het “vroeger” toch net iets leuker was met het type mens dat ik destijds wat sneller tegenkwam.
Het zesde metaal heeft hier een liedje over, den tit van toen, je kan nl subtitles aanzetten 😉
haha, prachtig. De lyric video hielp me inderdaad een stuk verder 8)7 . Mee eens... Elke tijd heeft zo z'n charme.
Haha ja ti van langs min kantn, de west vloanders.

Het is een leuke tekst en nog goede klein kunst die bijna niemand buiten hier verstaat, de zanger woont een straat verder van mij😜 in België zijn ze redelijk bekend.
uuuhhm.. heb je hierbij ook ondertiteling? hahaha

Leuk om te horen hoor! Als je 'm tegen komt bij de boodschappen kun je zeggen dat het liedje op internet weer wat extra bekijks heeft gekregen!

Op z'n Haags zeg ik dan weer:
"Ik vestond 'r gein ene moeâh van, ma 't klonk lekkâ"

Ik vind dit soort cultuur 'uitingen' bijzonder. Moeten blijven bestaan.
Ik begrijp wat je zegt en ben het er zelfs nog mee eens ook.

Maarrrr van de andere kant.... Is dit niet exact hetzelfde wat onze ouders zeiden over MTV?
Dat is een heel ander beestje, dat is lineaire media waarbij mensen met kennis van zaken de playlist bepalen. Dat de muziek van de MTV-generatie niet in de smaak viel bij de ouders was een ander verhaal ;-)
Wat het doel is, inderdaad, lijkt me duidelijk: "Oh JayLo vindt dat plaatje OOK zo leuk! Oh wat gaaaaf!"

Ik hoor het iemand al roepen. Duh, lekker belangrijk.

De playlists die artiesten maken, die lijken me veel interessanter, in alle opzichten.

Internet is verworden tot het grootste entertainment platform, en daar is niks mis mee. We zien nu alleen weer eens perfect geillustreerd wat de massa leuk vindt, of de entertainment industrie denkt dat zij leuk vindt. En dat is soms best bedroevend.
Op het vlak van muziek is het niet interessant. Muzikanten gaan dan muziek promoten van bevriende artiesten, gelijke labels of artiesten die ze wat toeschuiven voor de promotie. Het is gewoon een commerciële tool om meer publiek naar het platform te trekken.

Smaak is subjectief, maar de combinatie van muziek en social media heeft ervoor gezorgd dat er binnen de popmuziek amuzikale prutsers zonder skills en talent op een voetstuk geplaatst worden en dienen als voorbeeld voor onze jeugd. Dat is ongeacht smaak in alle opzichten een zorgelijke zaak.
Ik heb daar vandaag de documentaire "The Social Dilemma" over gezien en er zal vast meer te vinden zijn elders op het internet. Daar komt ook duidelijk naar voren dat het internet een bepaalde kant wordt uitgestuurd. Zelf probeer ik zoveel mogelijk van sociale media weg te blijven, omdat die geen toegevoegde waarde in mijn leven vertegenwoordigen.
Ik koos in de bijzondere matige keuzelijst maar voor Conan O'brien, omdat ik weet dat hij wel van scheurende gitaren houd en het zelf ook speelt. Aan het einde kan je wel een playlist openen waar wel wat nummers in stonden die niet bij mij in mijn playlists stond. In dat opzicht is het wel grappig, maar een hoop gedoe voor een playlist van 25 audio fragmenten waar ook podcasts inzitten.
Ik vergelijk mijn smaak liever met bestaande andere gebruikers, zoals vrienden. Net zoals met Last.fm kan/kon.
Spotify zit op een bijzonder interessante goudmijn aan muzieksmaak data waar ik echt heel graag naar zou willen kijken. Persoonlijk lijkt me het super interessant om op basis van luister gedrag van iedereen patronen te herkennen en zo nieuwe muziek te ontdekken. Wat ze hier doen zit al redelijk in de buurt, maar een paar bekende Amerikanen hun muziek smaak interesseert me dan weer geen biet. Het is een stuk toffer om misschien iets nieuws toe te voegen aan je eigen muzieksmaakpalet op basis van wat mensen luisteren die overlap hebben met je eigen smaak. Daarbij lijkt het me belangrijk dat je bepaalde artiesten/albums/nummers extra gewicht kan geven want daar zit volgens mij de nuance. Om het concreet te maken:

Waar luisteren mensen nog meer naar die de volgende artiesten/componisten erg hoog hebben zitten:

Spinvis
Nina Simone
Andre 3000
Radiohead
Fresku
Typhoon
The Bad Plus
Janelle Monae
Kendrick Lamar
Miles Davis
Rage Against the Machine
Piano concerten van Chopin, Prokofiev, Satie
...

Het lijstje gaat maar door en door, en daarom zou het zo mooi zijn als je je eigen muziek zou kunnen leggen langs het luister gedrag van vele anderen en zo nieuwe muziek zou kunnen ontdekken. Iets op basis van grafentheorie misschien?

[Reactie gewijzigd door laminaatplaat op 28 september 2020 09:08]

Waarom worden artiesten zo op een voetstuk geplaatst? Wat is er mis met een eigen muzieksmaak ontwikkelen? Alles draait om likes en fame tegenwoordig...
Ik vind dit op zich best een interessante feature. Niet zozeer vanwege het vergelijken met, maar wel om bijvoorbeeld te ontdekken door welke artiesten mijn favorieten geinspireerd werden en zo mogelijk zelf nieuwe muziek te ontdekken.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit heel weinig met de smaak van artiesten zelf te maken heeft, maar meer met het door de strot douwen van bepaalde muziek vanuit marketing perspectief.

Veel artiesten in de pop wereld staan zelf vrij open voor andere dingen, maar geenszins verwacht ik dat ze dit soort dingen gaan promoten. Hier een lijstje met artiesten waarvan ik weet dat ze best interessante dingen luisteren;
-John Frusciante van Red Hot Chili Peppers is een fan van Venetian Snares (breakcore), Autechre (IDM/glitch) en jaren 90 rave muziek. Dit maakt hij nu trouwens ook zelf.
- Kylie Minoque & Madonna hebben in het verleden wel eens kleine feestjes van het Rephlex (IDM, acid, techno) label bezocht.
- Lady Gaga is fan van Surgeon (techno).
- Thom Yorke van Radiohead heeft een keer aangegeven dat zijn alltime favoriete plaat gemaakt is door Aphex Twin & Squarepusher. (https://www.youtube.com/watch?v=DutKmbxWpLo)
- Andre3000 van Outkast wou een keer gaan samenwerken met Squarepusher.
Venetian Snares \o/

Het zou best interessant zijn om te kijken waar bepaalde artiesten naar luisteren. Vooral als het een beetje spannende playlists zijn.

Wat eigenlijk nodig is zijn mechanismen die niet gewoon 'meer van hetzelfde' vinden maar muziek die anders is, maar wellicht voor de luistereraar interessant. Lastig, maar dat zou wel cool zijn.

[Reactie gewijzigd door Basszje op 27 september 2020 12:55]

Hahaha Lady Gaga houdt van Surgeon/British Murder Boys? dat had ik nou echt niet zien aankomen :D
Sinds ik Gaga met Metallica gezien heb, verbaas ik me nergens meer over _/-\o_
Surgeon heeft zelfs een keer in voorprogramma van 1 van haar shows gestaan; https://www.youtube.com/watch?v=12CG7-xHIP4
Avicii: daft punk
Jemig dank voor de coole link! Geweldige track!
En zou dit echt van de celeb zijn of zullen volgers gestuurd worden door een organisatie waar de artiest onder contract staat?
Misschien belangrijk om te weten dat veel artiesten niet hun eigen muziek maken/schrijven of veel samples recyclen van veelal vroegere nummers en daardoorheen gaan lopen rappen*. Dus echt geïnspireerd raken twijfel ik een beetje over.

Nee, ik zit dus echt niet te wachten op deze feature, zeker omdat ik ook kan voorstellen dat ook mijn favorite artiesten bepaalde genres luisteren die ik totaal niet wil luisteren of interessant vind. Laat staan dat ik mijzelf ermee moet vergelijken.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 27 september 2020 12:24]

Het profiel van de artiest op Spotify is natuurlijk geheel gecreëerd door een marketing team om zoveel mogelijk cross-sales te maken op hetzelfde label. Alleen artiesten in het kaliber van Snelle en Famke Louise zullen hun eigen privé Spotify account delen met hun fans, maar een artiest in het kaliber van John Legend... nou zijn account is niet zijn account.
Ik denk dat ook genoeg van die artiesten die je opnoemt worden gecoached en beheerd door andere (externe) partijen. Veelal gaat het om de kliks, likes en volgers krijgen (genoeg documentaires daarover). Veel beroemdheden dus die wel hun eigen account hebben, maar daarbij flinke hulp bij krijgen.
Zie jij Ozzy Osbourne al zelf zijn eigen lijst op spotify samenstellen? die wordt al gek van een afstandsbediening :9
Het is toch juist andersom? Je weet alsnog niet wie of wat jouw favorieten geïnspireerd heeft, maar wel wie luistert naar dezelfde muziek als jij.
Als het werkt wel, maar je ziet helemaal niets. Alleen een percentage wat je overeenkomt en als dat te laag is zie je niets. Daarbij moet je per arties aanklikken om je matching te zien. Dan werkt een Amazon "andere mensen die dit kochten" optie beter (en die zit dacht ik wel in Spotify, alhoewel ik overgestap ben naar Deezer dus zeker weten doe ik het niet meer). Zoals het nu is is het leuk vormgegeven, maar heeft het een toegevoegde waarde van 0 (een van de redenen dat ik van Spotify weg ben: ze verbranden geld aan onzin features als dit ipv. artiesten uit te betalen).
Waarom worden artiesten zo op een voetstuk geplaatst? Wat is er mis met een eigen muzieksmaak ontwikkelen? Alles draait om likes en fame tegenwoordig...
Dit is echt de keerzijde van het internet/social media.... hoeveel mensen worden wel niet ongelukkig als ze op social media zitten? Volgens mij is het een bekend probleem aan het worden. Voor de jeugd van tegenwoordig is geen social media account hebben geen optie....
Voor de jeugd van tegenwoordig is geen social media account hebben geen optie....
Er zijn anders genoeg jongeren die prima zonder sociale media kunnen, zelfs beroemdheden. Actrice Esme Creed-Miles bijv. is pas 19 jaar oud, maar al erg beroemd en ze heeft alleen Instagram en geen andere sociale media en ook op Instagram is ze niet superactief. Ze is er ook open over dat ze een afkeer heeft van sociale media. Zij kan daarmee dus ook een verschil maken onder jongeren aangezien ze als beroemdheid nogal wat invloed heeft op jongeren.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 september 2020 12:54]

Instagram is gewoon sociaal media en draait ook om volgers.
Natuurlijk, maar er zijn genoeg jongeren die ook Facebook, Snapchat, TikTok, Twitter, etc. hebben. Zij heeft alleen Instagram en ze doet het niet voor de volgers, maar alleen om te laten zien dat ze nog leeft. Dat vind ik nogal een verschil en geeft dus aan dat er ook jongeren, en nog een beroemde ook die vaak meer druk ervaren op dat gebied (!), zijn die zich er (grotendeels) van afkeren. Bovendien is ze ook niet superactief op Instagram. En lees ook mijn laatste zin "Ze is er ook open over dat ze een afkeer heeft van sociale media.". Zij kan daarmee dus ook een verschil maken onder jongeren aangezien ze als beroemdheid nogal wat invloed heeft op jongeren.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 september 2020 12:51]

Het is maar net hoe je het gebruikt, natuurlijk. Er zijn een hele hoop talentvolle creatievelingen die alleen maar mooi werk op Instagram delen en daar wat mij betreft terecht een publiek vinden.

Ik zie ook steeds vaker jongeren die zoals Esme Creed-Miles social media grotendeels aan de kant schuiven, en ik denk dat het overmatige gebruik dat we nu zien toch langzaam maar zeker het nieuwe roken zal worden.

Ik ken overigens ook maar weinig mensen uit deze lijst. Brian Baumgartner van The Office, Conan O'Brien als presentator, en als artiesten alleen John Legend en Alicia Keys. Echter blijk ik daar niks mee gemeen te hebben :P

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 27 september 2020 16:55]

Omdat je overal social media kunt gebruiken, zie ik het zelfs als slechter dan roken.

Ik ben zelf gestopt net roken omdat ik het zat werd om dingen uit te stellen, onder vermelding van ' eerst even een peukkie '.

En dat dit meer tijd kostte omdat het buiten moet.
Njah, vroeger rookte iedereen ook op kantoor, op visite, in het restaurant, bij de kinderen, in het vliegtuig, voordat dit uiteindelijk taboe werd en rokers buiten terecht kwamen; daar doelde ik een beetje op.

Als de meeste jongeren het sociaal onaanvaardbaar vinden om te (sn)appen tijdens sociale gelegenheden zijn we al een heel eind, denk ik. Dan kun je wel thuis in je eentje verder gaan, maar omdat je meer meekrijgt van het echte leven van je vrienden en de mensen om je heen, loop je denk ik minder risico om door de valse werkelijkheden van social media verzwolgen te worden.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 30 september 2020 21:18]

Niet inherent een probleem aan social media, maar aan de leeftijd, doe je niet mee hoor je er niet bij.
social media, telefoons, streetdance, kleding, armbandjes.

Bij mij op school was er een periode waar mensen buitengesloten werden omdat ze hun pet verkeert droegen
Waarom houdt een vergelijking maken het ontwikkelen van een eigen muzieksmaak tegen? Je kan misschien nog nieuwe groepen leren kennen. Last.fm heeft die functie al een eeuwigheid, maar met eender welke gebruiker dan.

Het is trouwens de moeite, van de 22 personen om uit te kiezen ken ik er welgeteld twee.
Waarom houdt een vergelijking maken het ontwikkelen van een eigen muzieksmaak tegen? Je kan misschien nog nieuwe groepen leren kennen. Last.fm heeft die functie al een eeuwigheid, maar met eender welke gebruiker dan.
Daar zit het verschil. Als je een vergelijking maakt met muziek die aangeraden wordt door iemand die je totaal niet kent, gaat het echt alleen om de muziek en ga je ernaar luisteren om te zien of de muziek je bevalt en bij je past. Op die manier ontdek je nieuwe muziek. Als je echter de vergelijking maakt met een celebrity, speelt die bekendheid zeker mee bij het maken van een keuze ("hier houdt mijn idool van, dus als ik hier ook van hou ben ik een beetje meer als mijn idool"). Kijk naar alle impersonators van Elvis, Michael Jackson, Madonna enz. Er zijn hele cults wier levensmissie het is om zo goed mogelijk op hun idool te lijken. Het is het ook willen zijn wat mijn idool is, je wilt delen in hun beroemdheid, het heeft uiteindelijk niets meer met muziek te maken. Maar ja, willen zijn als iemand anders is natuurlijk de hele drive achter al die sociale media van tegenwoordig.
Hoe ontwikkel je een eigen muziek smaak? Door te luisteren wat anderen luisteren en kijken wat je aanspreekt? Lijkt me een prima feature, net zoals het luisteren naar muziek wat bekenden van je luisteren, op die manier ontdek je veel meer muziek dan dat je zelf zou kunnen.
Het is dus de vraag of je echt iets luistert van je favorite artiest of iets dat is samengesteld door platenmaatschappij. Ik vraag mij ook echt af of Artiest X iets mag delen van een andere publisher.
Niet iedereen ontwikkelt een muzieksmaak door te luisteren naar wat anderen luisteren. Zo heb ik echt meer dan genoeg zelf ontdekt puur door te zoeken naar artiesten of muziek gelijkwaardig aan wat ik mooi vindt. Tegenwoordig is dat best eenvoudig met de Radio-functie in Spotify. Soms komt er een nummer voorbij een trailer, en dat is dan het beginpunt om meer te ontdekken wat daar op lijkt. Maar wat een ander mooi vindt boeit me echt totaal niet.
I.p.v dat voetstuk zie ik liever dat Spotify de artiesten beter gaat betalen en bijvoorbeeld de vergoeding van Apple Music zou hanteren.
Apple betaald dan ook geen 30% voor in-app verkopen in hun app store. :+
Dit is niks anders dan een manier om gebruikers zo veel mogelijk in in Spotify te houden. Hoe meer tijd mensen in Spotify doorbrengen hoe waardevoller Spotify is.
Sociale druk om te conformeren.
Omdat een (groot) deel van de jeugd van tegenwoordig hier op kickt.
Worden langzamerhand afhankelijk van alle zgn. “influencers”.

En daarom des te interessant om een bedrijfsmodel, cq. marketingplan, op in te richten.

[Reactie gewijzigd door Lycaon op 27 september 2020 11:44]

Omdat een (groot) deel van de jeugd van tegenwoordig hier op kickt.
Maar die kicken daar dus op mede door zulke acties.
De jeugd zou niet om zo'n soort functie vragen, maar wel gebruiken. Als het er niet zou komen, zou het niet echt gemist worden.
Ik denk dat je vergist hoeveel jeugd hier wel om vraagt of dit leuk vind. Zie enkel het succes van iets als Instagram waarbij ook veel jeugd zich aan refereert.
Vandaar dat je al decennia lang de "DJ-Kicks" CDs kunt kopen waar beroemde artiesten hun inspiratie op delen.
Aanraders om eens iets anders te horen of om te ontdekken waar die ene sample uit komt.
Omdat een (groot) deel van de jeugd van tegenwoordig hier op kickt.
Tegenwoordig? Dat is niks nieuws, en geld overigens ook voor volwassenen.
Je hebt gelijk. Ik generaliseer even omdat het met name voor deze groep opgaat.

Als producenten jongeren willen bereiken, gaat dat doorgaans niet meer via lineaire televisie of krant. Influencers worden massaal benaderd om juist die groep effectief te bereiken.
Het enige wat echt nieuw is, is dat er een nieuw type "beroemdheid" is ontstaan, wat jij "influencers" noemt. Waar "vroeger" muzikanten, acteurs, en andere artiesten gestrikt werden voor reclame is er nu een extra groep.
Ik ben toch wel erg benieuwd naar de smaak van iemand als Famke Louise of Lil Kleine. :)
Dit soort artiesten verdienen gewoon een voetstuk, hun eigen muziek is zo goed, dat hun muzieksmaak ook top moet zijn.
Ik hoop dat dit sarcasme was :)
Waarom worden artiesten zo op een voetstuk geplaatst? Wat is er mis met een eigen muzieksmaak ontwikkelen? Alles draait om likes en fame tegenwoordig...
Heeft niets met 'tegenwoordig' te maken. Artiesten worden al sinds jaar en dag op een voetstuk geplaatst, alleen vroeger had je daar muziekbladen voor (voor bakvissen of serieuze muziekliefhebbers). Verder heeft deze functie volgens mij sowieso geen enkel nut, want je krijgt alleen een percentage van overeenkomst te zien..
Een percentage, en als dat percentage boven de 0 is, ook welke artiesten en genres overeen komen. Meer dan dat probeert het volgens mij ook niet te bereiken.
Het is gewoon weer een extra manier om muziek te ontdekken. Dit heeft helemaal niets met 'eigen smaak ontwikkelen' te maken. Want je moet wel erg naïef zijn om te denken dat artiesten alleen naar muziekstijlen luisteren die zij zelf maken.
Om aan te haken bij @anboni :

Als je fan bent van artiest A kan het interessant zijn om te zien waar hij of zij zijn inspiratie vandaan haalt of haalde. Artiest B, C en D had ik waarschijnlijk anders niet ontdekt, ook niet met het 'aanbevolen' systeem van Spotify. Dit gaat vaak om technieken en samples. Met name videos waarin musici hun inspiratiebronnen laten zien (zoals hier) vind ik leuk omdat je teruggaat naar de originele bron. Na het lezen van een boek vinden sommigen het ook interessant om daarna dat te lezen wat de schrijver gelezen heeft.

Op het moment voelt het echter als een marketingtruc van Spotify, maar ik juich het toe dat alle artiesten die hun muziek op Spotify hebben staan (al dan niet via hun label geregeld) ook hun smaak of inspiratie weergeven.

[Reactie gewijzigd door rubenkemp op 27 september 2020 17:57]

Spotify en een eigen muzieksmaak ontwikkelen gaan dan ook totaal niet samen.

1: Omdat lang niet alles erop staat qua muziek.
2: Omdat je als onbekende artiest niet zomaar je muziek op spotify krijgt.
3: Omdat, zoals alle apps tegenwoordig, spotify erg hangt op algoritmes.

Doet me denken aan een man van KPN die mij een abonnement probeerde te slijten. Dan zou ik gratis spotify krijgen. Mijn reactie was wat ik met spotify zou moeten en dat mijn muziek daar niet opstaat. Alles stond erop. Met hem zoeken op 3 namen, en alle drie stonden ze er niet op. We hebben elkaar een goede dag gewenst.
Waarom worden artiesten zo op een voetstuk geplaatst?
Dat heb ik me ook altijd al afgevraagd. Ongeacht hoe bekend iemand is, het zijn ook 'maar' mensen. Toevallig zijn ze ergens goed in of hebben ze de juiste connecties waardoor iedereen weet dat ze ergens goed in zijn maar that's it. Ik heb zelf regelmatig bij beroemde mensen gezeten, er mee gepraat en gedronken, maar geen enkel moment dacht ik 'dit is speciaal want X is beroemd'. Vervolgens zie je hoe (veelal) jonge mensen reageren op diezelfde personen: extreem zenuwachtig, extreem verlegen en alles draait om een foto met de artiest, om maar aan anderen te kunnen laten zien dat ze even bij die persoon zijn geweest.

Wat John Legend (om maar even een naam uit het plaatje te pakken) voor muzieksmaak heeft boeit me precies evenveel als wat ieder ander persoon voor muzieksmaak heeft: helemaal niks. Daarbij zitten er complete marketingmachines aan veel van de grotere artiesten en labels vast. Alles lekker oppervlakkig, gericht op de massa en bedoelt om meer geld te verdienen. Grote kans dus dat de smaak van veel van de artiesten zo samengesteld is dat er binnen een label meer inkomsten gegenereerd kunnen worden.
Hmm, jammer. Je moet zelf een persoon vinden die je interessant vindt door te slepen? En dan krijg je te zien wat je gemeen hebt. Ik had gehoopt artiesten te vinden die mijn smaak hebben, waardoor ik nieuwe artiesten zou kunnen leren kennen. Dat was echt tof geweest.
Dat zou ik ook wel een leuke feature vinden, van de artiesten waar je uit kunt kiezen ken ik er geen 1. De pagina werkt trouwens alleen als je je add ons uitschakelt die je privacy beschermen.
Hier heb je de weekly discovery voor. Het toffe hier is juist dat je compleet uit het gebaande pad kan komen. Vooral hiphop dj's hebben ontzettend veel pareltjes er tussen zitten, het is toch geweldig om te horen waar ze de samples vandaan hebben?
ik had liever dat de UI eens goed op de schop ging... voelt altijd heel omslachtig