Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG brengt update uit voor RTX 3080-bug op oled-tv's van 2019

LG heeft een update uitgebracht voor oled-televisies die in 2019 zijn uitgebracht, om daarmee een bug te verhelpen die optreedt bij het gebruiken van een RTX 3080 van Nvidia. Door de fout kregen de televisiegebruikers in sommige gevallen een zwart beeld te zien.

De fabrikant had al aangekondigd met een software-update te komen voor zijn oled-televisies, maar volgens Forbes is er nu ook daadwerkelijk een fix beschikbaar. Het gaat overigens vooralsnog alleen om de modellen die vorig jaar zijn uitgebracht; de update voor de modellen van dit jaar moet nog uitkomen, maar volgens LG gaat dat 'zeer snel' gebeuren.

Wie last heeft van problemen op zijn oled-tv in combinatie met de RTX 3080 van Nvidia, kan de software-update aanvragen bij een servicecentrum van LG; het is dus niet mogelijk om de software zelf binnen te halen en op de tv te installeren. Overigens blijkt uit sommige ervaringen dat nog niet alle servicecentra op de hoogte zijn van de fix. De software-update voor de 2020-modellen kan, zodra deze uit is, waarschijnlijk wel via het internet worden binnengehaald.

Vorige week liet LG weten dat een fix binnen een aantal weken uit moest komen voor de problemen. Oled-tv-bezitters klaagden namelijk dat zij bij het gebruiken van de G-Sync Compatible-functie op de RTX 3080 een zwart beeld te zien krijgen als de output op 120Hz wordt gezet. Ook lukt het sommigen niet om 4k-beelden op 120Hz te krijgen met 4:4:4-weergave zonder compressie.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

27-09-2020 • 12:06

82 Linkedin

Reacties (82)

Wijzig sortering
Hoe installeer je die fix dan? Middels een usb stick of moet er echt een servicemonteur komen? In geval van dat eerste, vreemd dat je hem niet gewoon zo vanaf internet kunt updaten.
Volgens mij is dit een "quick fix" voor gebruikers die nu kampen/omhoog zitten met het probleem, gebruikers die het niet gebruiken wordt aangeraden de huidige, handmatige update niet te installeren.

De oplossing van wordt met een toekomstige firmware uitgerold naar alle bezitters van de getroffen modellen en kan t.z.t. gewoon geïnstalleerd worden via de update functie van de tv.
Owners of 2019 LG OLED TVs in Europe and the US can request the necessary update now from their local LG Service Centers.
Zal wel een reden hebben, ze laten niet express iedereen komen..

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 27 september 2020 12:17]

Het zou zomaar een hardware aanpassing kunnen zijn.
Het is geen hardware aanpassing, het is gewoon een firmware update.
Maar mijn Philips van 2010 ofzo kon dat gewoon via internet. Waarom moet je dat via je local service centre doen?
De update zal vanzelf ook onderdeel worden van een OTA-update.

Mensen die niet willen wachten kunnen hem nu al krijgen via het local service center.
Precies dit.

Ze gaan niet, voor een zeer selecte groep klanten, een firmware update 'ahead of schedule' forcen voor ál hun klanten.

Als ze dat zouden doen zou dat heel erg veel mensen irriteren.. mij inclu.
Ik heb mijn LG C9 nu een paar maanden en heb al 2 of 3x een firmware update voorbij zien komen zonder dat ik wist waar ie voor was of wat ie deed... en dan krijg je een beetje het zelfde gevoel als met die geforceerde windows updates die door je strot geduwd worden. ;)
Waar ben je dan precies bang voor als ze een update eerder dan gepland releasen? Ik kan me geen enkel nadeel bedenken.
Het nadeel is dat 99% van de TV bezitters deze patch niet behoeven maar dan wél die "Er is een update voor uw TV, deze zal uitgevoerd worden wanneer de TV de volgende keer gestart wordt" melding krijgen.

Die melding wil je zo veel mogelijk minimaliseren.
Dat periodieke security updates vereist zijn is één ding.. maar een éxtra patch uitvoeren voor minder dan 1% van je klanten vóór je een reguliere security/apps patch uit wilt voeren is gewoon onnodig je klanten irriteren.

Ik snap dat het een minimale irritatie is.. maar andersom kun je ook stellen dat die <1% mensen die én een 3080 (nét nieuwe GFX kaart) én een LG TV bezitten dan maar gewoon genoegen moeten nemen met handmatig patchen óf wachten tot de periodieke patch.
Op de 'bleeding edge of technology' heb je nou eenmaal te maken met meer 'hands-on' configuratie/patch werk.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 27 september 2020 21:33]

Wanneer zou die patch wel moeten gebeuren dan, pas als men een HDMI 2.1 kabel in de TV steekt..?
Dit soort updates moeten juist ASAP naar alle toestellen gaan, als dit probleem er nog is wanneer de nieuwe PS5 en XBOX uitkomt dan heeft LG net een probleem.

Dat bugs ontdekt en opgelost worden voordat de grote massa er problemen aan ondervindt, vind ik net een heel goed ding!
Het is geen probleem van LG maar van Nvidia. LG hoeft dit niet te doen, maar wil zijn klanten helpen.
Zo komt het tenminste op mij over. Toch netjes?
Hoe is dit een Nvidia probleem? Enkel LG tv's hebben het probleem en ook enkel een paar reeksen. Je zou dan denken als het Nvidia is dat alle merken problemen zouden hebben.

Je mag nog alle updates doen van de gpu het probleem zit bij de televisie.

Wie weet bij de volgende amd release hebben ze net hetzelfde probleem.
Het blijkt toch echt een probleem met de gebruikte condensator(packs) in 3080 kaarten.
Het variëert wel per fabrikant.
Dat zijn 2 verschillende problemen die eigenlijk niet veel met elkaar te maken hebben, dat probleem dat jij nu vermeld is volledig anders dan het probleem met de lg tv's.

Want dit probleem bij lg is met een firmware fix van de tv opgelost en was het enkel bij hdmi 2.1.


Dat andere probleem is letterlijk de videokaart zelf die crashed. En daar doet het merk van tv, kabel of monitor niet toe.

En zou je dus met een kaart die niet crashed ook problemen hebben bij de lg tv's.
Ook is het best moeilijk om een OLED te hebben die níet van LG is. ;)
Je moet bedenken dat de meeste mensen een tv hebben om tv te kijken. Als die elke week een update heeft worden mensen er gek van, en kopen ze bij een volgende keer een tv van een ander merk. Stel je voor dat jouw Windows machine elke week zichzelf wilt updaten. Na een tijdje word je daar ook gek van.
Bij mijn Samsung tv update dit als hij af staat en buiten op eens op ok te duwen merk ik daar niets van.

Je kan ook kiezen om de update te lezen
Je moet eens gaan praten met de bezitters van een Samsung blu-ray :-)
Om eerlijk te zijn boeit het mijn niks als er vaker updates komen, als andere mensen daar last van hebben... Ik vind het alleen maar fijn, dan weet ik tenminste dat de fabrikant nog actief bezig is met het verbeteren van het apparaat :)
Ja, alleen in dit geval brickte de update the speler. Samsung is nu bezig de mobos te vervangen. Met je eens dat updates goed zijn. Maar wel goed getest. Die LG update is duidelijk nog niet klaar. Vandaar dat ie alleen voor de noodgevallen is.
Tweakers: LG brengt update uit voor RTX 3080-bug op oled-tv's van 2019
Ben benieuwd of het ook de problemen verhelpt met de Club 3D DisplayPort 1.4 to 4K120HZ HDR Active Adapter die iedereen heeft met LG OLED TV's, dat onze handschake/zwarte beeld weg haalt waar we last van hebben, maakt niet uit welke GPU je gebruikt.
Hoogst waarschijnlijk is die update een hotfix, het zal dus niet passen binnen het reguliere update schema.
Ik hoop eigenlijk dat ze het in een 1 a 2 weken laten uitrollen als OTA update.

Misschien morgen eens even LG Benelux bellen hoe het zit met die update voor de 2019 modellen.
Deze update is voor de C9. De CX moet nog komen. kijk even naar de video op HDTV Test van gisteren.
Zal in de toekomst misschien nog zo zijn, voorlopig is het misschien nog in beta en willen ze eerst een kleinere groep gebruikers met 3080 laten testen.
Mijn TV (LG) is gewoon via wifi constant aan het net aangesloten.
Update zichzelf.
Dat zijn updates voor WebOS en programma's of het ook de firmware meeneemt is maar de vraag.
Sowieso is LG soms wat buggy met zijn updates. De Prime Video app weet ook niet meer dat ik net een aflevering heb gekeken.
Sowieso is LG soms wat buggy met zijn updates. De Prime Video app weet ook niet meer dat ik net een aflevering heb gekeken.
Datzelfde probleem ervaar ik op Android TV ook op de Mi Box S, dus dat ligt niet aan LG.
Zelfde probleem op AppleTV met Prime ;)
Bedankt, dan zal ik amazon eens een klaagmail sturen.
Volgens mij is dat gewoon de firmware...

Die zo nu en dan langs komen ook voor mij B6. Volgens mij zit jaar er nog 1 gehad
Niet deze firmware update dus, als je een 2019 versie hebt.
Toch raar dat de fix niet gewoon geinstalleerd via een software update of is het nu nog een hotfix?

[Reactie gewijzigd door Zackito op 27 september 2020 12:21]

Niet raar, de meeste enthusiasts gebruiken een monitor.

De 3080/LG combo markt lijkt mij vrij niche.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 27 september 2020 13:24]

Ja maar is het een grote moeite om het mee te nemen in een nieuwe update? Ze hebben toch wel de moeite genomen om snel tot een oplossing te komen dus zo onbelangrijk is het schijnbaar niet.

Wat als je na de hotfix een update installeert, ben je het dan kwijt?

[Reactie gewijzigd door Zackito op 27 september 2020 13:41]

Dat zou inderdaad geen grote moeite moeten zijn. Maar, dan moet er wel reden tot een grote(re) update zijn. Om elke eigenaar te prompten om dit als update te installeren, terwijl deze combo (zoals gezegd) waarschijnlijk erg niche is, zit meer mensen 'in de weg' dan dat het helpt. Daarentegen, om die niche groep dan te laten wachten op een grote(re) update is ook niet al te lief.

Ik zou verwachten dat deze hotfix meegenomen word in de eerstvolgende grote(re) update, en dat de hotfix-service alvast word aangeboden voor mensen met deze use-case. Best een goede oplossing!
Ze kunnen de firmware update ook gewoon op de site plaatsen. Iedereen die het nodig heeft kan het dan downloaden op een usb-stick zetten en installeren. Ik vind het bellen van een service center een enorm domme oplossing en het slaat helemaal nergens op. Het is niet zo dat iemand per ongeluk een firmware update download met de waarschuwing dat dit alleen voor 3080 gebruikers is, vervolgens per ongeluk deze update op een usb-stick zet en dan per ongeluk naar het tv menu gaat en per ongeluk de firmware gaat updaten, terwijl dat niet nodig is.

[Reactie gewijzigd door Pascal1988 op 27 september 2020 17:57]

Heel netjes, das heel snel!
Dat is vrij vlot! Nu nog een fix voor de VRR issues en ik ben helemaal blij.

nieuws: LG bevestigt vrr-issue oled-tv's en voegt toch geen AirPlay 2 toe aan...
Is het ook bevestigd dat LG hiervoor aan een update werkt, of is het alleen bevestigd dat het een probleem is?
Ik heb gelezen dat ze het probleem onderkennen. Echter geen tijdsindicatie aangegeven. Ik zit te twijfelen om een LG gx model aan te schaffen. Echter wil ik dan wel zeker weten dat vrr gaat werken op dit model.
Naar mijn weten is deze update enkel voor de C serie en niet de B serie?
Geen idee waar ik me moet melden precies om deze fix te ontvangen.
https://www.lg.com/nl/ondersteuning
Vul de gegevens in en je ziet een of meerdere servicecentra als ik het goed begrijp.
Ooit van Google gehoord? Even googlen op 'lg service center nederland'

https://www.lg.com/nl/ondersteuning/telefoon

Even contact met LG opnemen lijkt me de voor de hand liggende optie. Ongetwijfeld dat ze je kunnen doorverwijzen naar de juiste plek.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 27 september 2020 12:57]

Goed dat LG er zo snel achteraan gaat, nu hopen dat LG de update ook regulier gaat uitbrengen zodra de RTX 3080 breder verkrijgbaar zijn.
dat duurt nog maanden..
Had niet verwacht dat ze dit zo snel op zouden lossen. Goed werk.
Vincent Teoh heeft dit ook al gemeld via YouTube.
https://youtu.be/3c-2Mn4ol1Q
Verwacht dat hij nog wel snel naar de reguliere update komt. Heb sinds een week een Denon x3700h receiver en merk allerlei HDMI issues. Met de komst van HDMI 2.1 is naar mijn idee een heel nieuw hoofdstuk aan HDMI problemen geopend door allerlei nieuwe ingewikkelde features. Het enige wat tot nu toe juist beter werkt is eARC ipv ARC. Dat geeft nu een stuk minder issues. Maar voor de rest moeten we inderdaad maar hopen op een fatsoenlijk update beleid van de hardware makers.
Welke issues heb je met hdmi, zit ook te kijken naar de denon. Zijn deze noemenswaardig.
Nou, het valt inmiddels redelijk mee. Maar het luistert allemaal gewoon zo nauw. De HDMI handshake is echt een bizar gevoelig protocol. Uiteindelijk werkt het nu redelijk doordat ik na alle apparaten aangesloten te hebben alles van het stroom af heb gehaald en dan weer de stekker erin heb gezet. Dat is blijkbaar nodig om de handshake goed te laten verlopen.

Verder bevalt ie prima hoor. Geen gekke dingen en in theorie dus goede ondersteuning voor alle formaten.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.