Microsoft maakt personaliseren van Virtual Desktops in Windows 10 mogelijk

Microsoft voegt meer opties toe aan virtuele desktops. Die zijn daardoor beter te personaliseren. Gebruikers kunnen andere achtergronden instellen en de desktops van plaats veranderen. Ook wordt de terminal voortaan een 'inbox-app'.

De veranderingen zitten voorlopig in Insider Preview 21337 voor het Dev Channel van Windows 10. In die testversie krijgt de Virtual Desktops-feature een vooral grafische upgrade. Met de virtuele desktops is het mogelijk meerdere desktopomgevingen op te zetten in Windows 10, bijvoorbeeld voor het gebruik van verschillende applicaties. In Build 21337 is het mogelijk de desktops te wisselen van plaats door ze te slepen, of door ze met een sneltoets naar links of rechts te bewegen. Ook is het mogelijk een unieke achtergrond per desktop in te stellen. Het is een van de eerste grote veranderingen aan Virtual Desktops sinds de release van Windows 10 in 2015.

Windows 10 Virtual Desktops

Er zitten nog meer kleine verbeteringen in Windows 10. Grafisch komt er onder andere meer spacing in de Verkenner en krijgen verschillende pictogrammen een nieuw uiterlijk. Daarnaast maakt Microsoft Auto HDR beschikbaar, waarmee een pc standaard naar hdr schakelt als games dat ondersteunen. De terminal in Windows wordt bovendien een 'inbox-app'. Dat betekent dat de app voortaan ook met previews en bètafuncties kan werken in Insider-versies van Windows. Wel blijven updates voor de terminal via de Microsoft Store verspreid worden.

Tot slot voegt Microsoft Power Automate Desktop toe aan de preview-build. Met die software kunnen gebruikers taken automatiseren. De software werd eerder deze maand al aangekondigd. Microsoft zei toen al dat de tool gratis zou worden voor alle Windows 10-gebruikers.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

18-03-2021 • 08:34

93

Reacties (93)

93
91
59
8
0
24
Wijzig sortering
Kan aan mij liggen maar ik snap het nut van virtual desktop nog niet helemaal zo. Virtuele desktop voor het gebruik van verschillende applicaties? Want applicaties kun niet ordenen in mapjes of andere plekken op je PC? Ik denk bij virtuele desktop alleen aan de icoontjes op bureaublad..

(correct me if i'm wrong)
Dan kun je openstaande applicaties groeperen op verschillende "schermen". Vergelijkbaar met Spaces in Mac OS.
Dus het blijft een beetje hetzelfde nut hebben als schermen minimaliseren en met ALT + TAB doorheen te bladeren dunkt me?
Gnome (Linux) heeft het ook, en daar heet het workspaces. Met alt-tab ga je door de applicaties heen. Met CTR-ALT-up/down door de schermen. Je kan ook alt-tabben naar een applicatie in een ander workspace, dan wordt je naar die workspace gestuurd.

Ik gebruik het voornamelijk als ik een remote desktop sessie heb, die zet ik dan full screen in een andere workspace. Ook als je heel veel open hebt staan is het handiger om deze te verdelen over meerdere workspaces.

Ik moet zeggen, ik gebruik het regelmatig en het is een zeer welkome toevoeging.
Denk dat op Linux zowat alle desktop omgevingen het al sinds vorige eeuw hebben en heb het daar altijd prettig werken gevonden. De implementatie in Windows vind ik nog altijd net iets minder fijn.

En als je een RDP sessie op full screen hebt staan, hoe wissel je dan op je host van bureaubladen? Dan moet je die RDP toch weer minimaliseren, of niet?

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 22 juli 2024 21:41]

...
En als je een RDP sessie op full screen hebt staan, hoe wissel je dan op je host van bureaubladen? Dan moet je die RDP toch weer minimaliseren, of niet?
Je kan gewoon switchen met CTRL + LWIN + →/←
Ja, de meeste Linux-DE's hebben het al sinds eind jaren 90. Mooi gekopieerd van AmigaOS, die het al veel eerder had (en nog steeds heeft in de nieuwste versies) :)
Met RDP sessies werkt het onder Windows niet zo handig. Mijn Hotkey voor het openen van die desktopweergave werkt niet zodra ik in de RDP zit. En andersom blijft hij de RDP sessie als geopend venster weergeven. Overigens werkt dat in MacOS dan weer super, daar wordt de RDP sessie gewoon een extra space/bureablad en kun je met een makkelijke swipe supersnel wisselen. Extra ironisch is dat de Microsoft RDP applicatie onder MacOS imho erg toegankelijk en stabiel werkt itt zijn Windows counterpart.
Op windows kun je vaak switchen met een three finger swipe naar links en rechts, en dat werkt ideaal met de officiele RDP client.
Gnome is de meest verfijnde en uniforme DE (destop enviroment) dat ik ken. Windows kan er wat van leren.

Je kan alt+tab om van app te wisselen (Firefox, terminal, Nautilus)
alt+` (naast de 1) om een ander venster te selecteren binnen de zelfde applicatie (wisselen tussen 3 verschillende terminals bijv)
super(win)+PageUp/Down om te wisselen tussen desktop (ctrl+alt+up/down werkt inderdaad ook)
en zo veel meer...

Je kan zelfs tilen in Gnome als je wilt. Dat is een concept wat in Windows alleen mogelijk is met 3e-partij plugins en scripts (en dan werkt het maar half).

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 22 juli 2024 21:41]

Om te tilen in Gnome heb je een extension nodig, dus 3e partij.
"alt+tab" en "win+tab" kan je op Windows ook prima gebruiken. alt+tab is oldskool, win+tab is meer compiz achtig met de virtuele desktops en je recente activiteiten enzo erbij.
"win+nr" op Windows om tussen openstaande vensters te swichen. Je kan daarmee ook vastgepinde items openen.
"ctrl+win+pijltoets links/rechts" om tussen desktops te switchen.

Tilen is een windows feature sinds Windows 7. Pak een venster en sleep die naar een hoek. tadá Winkey+pijltjes kan ook. Je kunt deze functionaliteit enorm uitbreiden met PowerToys, wat een applicatie van Microsoft zelf is en je dus als optionele Windows feature kan zien. Niet als 3rd party wat Tilen in Gnome dus wel is.

Volgens jouw eigen voorbeeld lijstje, is Explorer van Windows toch echt superieur aan Gnome :+
Tip: pop-shell (standaard aanwezig in Pop!_OS) vind ik de fijnste tiling extensie voor Gnome. Mogelijk ook in jouw distributie te installeren.
https://github.com/pop-os/shell

[Reactie gewijzigd door Egocentrix op 22 juli 2024 21:41]

Niet helemaal. Hiermee kun je bijvoorbeeld op desktop 1 een verkenner scherm open hebben samen met Outlook, en op desktop 2 een browser. Dan kun je juist heen en weer switchen zonder schermen te minimaliseren of te zoeken tussen vensters met alt-tab.
Nee, want mijn eerste Desktop kan ik bijvoorbeeld 3 applicaties open hebben die allemaal zichtbaar zijn. Met een sneltoets ga ik nu naar mijn 2e Desktop waar andere applicaties open staan.
Met Alt Tab moet je op zoek naar de juiste applicatie en die valt dan weer over de rest heen.
Probeer WIN-TAB eens :-)
Een voorbeeld: overdag werk ik thuis en heb ik veel browser tabs, code windows, Teams, notities, en PDFs open staan. Maar ik houd niet zo van clutter, ik houd het dus tot een bare minimum. 's Avonds wil ik misschien rustig wat browsen of gamen. Toch wil ik niet al mijn werk-gerelateerde zaken sluiten want ik moet er de volgende dag mee verder. Maar ik wil ook niet dat ze (zelfs geminimaliseerd) mijn desktop clutteren. Ik kan daarom twee virtual desktops aanmaken, een voor het werk en een voor 's avonds. Die laatste is initeel dan leeg.

Ik denk dat het niet voor iedereen nuttig is. Sommige mensen hebben er namelijk niet zoveel last van als hun desktop chaotisch is. Maar voor mij persoonlijk zorgt het alleszins voor een goede scheiding tussen werk en prive, zodat ik 's avonds niet meer aan het werk hoef te denken.
het is sneller en het werkt op een groep van vensters. Ik heb 1 virtual desktop met alles van werk, 1 met chat apps (telegram, whatsapp, signal) en 1 met mijn browser en spotify.
Het is een beetje anders. Als je regelmatig werkt met meerdere combinaties van applicaties die je in een bepaalde combinatie van windows naast elkaar wil hebben, dan kan dit handig zijn om niet continu bezig te zijn met windows verplaatsen en slepen als je wisselt hiertussen. Dan kan je 1 scherm maken met bijvoorbeeld al je chat programma's als Teams, Whatsapp, Signal enzo, en een andere met het werk waar je aan bezig bent.

Als je met veel remote desktops werkt is het ook subliem trouwens. Dan kan je ze allemaal fullscreen doen. Vroeger op Mac deed ik dat altijd, in het begin van virtuele desktops op Mac waren die in een "grid" geplakt, dus met links-rechts maar ook enkele rijen boven elkaar. Helaas hebben ze dat later afgeschaft en ook windows heeft dat niet. Links/rechts werkt niet fijn als je heel veel virtuele desktops open had.

Wat hier nu verandert is dat je nu verschillende bureaubladen in kan stellen, wat handig is om de verschillende virtuele desktops te laten zien. Ik deed dat ook altijd al met al die remote desktops (produktieservers een rode achtergrond, test een grone enz). Dat voorkomt dat je met je moeie kop aan het eind van de dag een produktie server een shutdown geeft in plaats van je laptop :)

Maar nu kan dit dus ook met virtual desktops. Handig.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 21:41]

Het is exact hetzelfde als meerdere desktops op Unix/Linux.
Sommige mensen zweren erbij, anderen zien het nut er niet van in.

Overigens hadden versies vóór Windows 10 deze functie ook al, maar was die dieper in het systeem verborgen en kon je er niet zo maar bij.
Overigens hadden versies vóór Windows 10 deze functie ook al, maar was die dieper in het systeem verborgen en kon je er niet zo maar bij.
Dat heb ik echt nooit geweten!
NT kon het al... je kon het echter makkelijk activeren via winternal/sysinternal tools
Het is exact hetzelfde als meerdere desktops op Unix/Linux.
Klopt! De UNIX omgeving heeft dit al sinds de jaren negentig van de vorige eeuw, zie de rechthoekige push buttons in het midden onderin het scherm bij de Common Desktop Environment.
Je kon er niet bij. Windows heeft het al heel lang onder de motorkap. Je aanmeldscherm/lockscherm zijn bijvoorbeeld een andere virtuele desktop dan diegene die je ziet wanneer je aangemeld bent. Je kon als gebruiker alleen nooit wisselen tussen die desktops.
Overigens hadden versies vóór Windows 10 deze functie ook al, maar was die dieper in het systeem verborgen en kon je er niet zo maar bij.
Gelukkig hadden we toen VirtuaWin, Dexpot, mDesktop en Sysinternals desktops om meerdere desktops te gebruiken. Jarenlang gebruikte ik VirtuaWin, wat minstens even goed was als wat Windows 10 nu heeft ingebouwd.
Ik had al meerdere desktops op Windows XP, maar je kon geen vensters van de ene naar de andere desktop verplaatsen. Hopelijk kan dat nu wel. Ik gebruikte het alleen om de taakbalkknoppen in de gewenste volgorde te zetten. Dat kan nu eenvoudiger.
Even een use case:
Ik gebruik overigens nog Dexpot want ik mis een desktop preview waar ik met de muis kan selecteren en slepen)
Ik heb 4 virtual desktops ingesteld in Dexpot die ik ook nog eens via die genoemde preview kan beheren (windows verplaatsen etc)
Op 1 desktop heb ik zoals al meer gemeld communicatie applicaties openstaan.
Op 1 desktop heb ik de remote sessie openstaan (naar de computer op m'n werk)
Op 1 desktop zit ik lokaal in Visual Studio etc. te werken
En op de 4e desktop heb ik eventueel nog wat browser windows openstaan en andere dingen die niet direct van belang zijn.
Op deze manier heb ik bij wijze van spreken een 8K monitor op het formaat van een 43" 4K monitor...
Maar waarom ga je dan niet gewoon alt-tabben of de applicaties selecteren op de taakbalk? Wat is het voordeel van de desktops in dit geval?
Omdat ik me een ongeluk alt-tab met 30 windows open....
Alt-tabben is echt iets van mensen die (bijna) alleen maar in een windows omgeving hebben gewerkt. Ik maak al vanaf 1993/1994 gebruik van virtual desktops...
M'n taakbalk verbergt zich de hele tijd (elke millimeter desktopruimte is er een...) en sowieso is de taakbalk onbruikbaar met 30 of meer open windows/applicaties...
Daarnaast is de taakbalk ook beperkt tot de windows op de geselecteerde desktop...

Om eerlijk te zijn vind ik de handling van windows/applicaties in Windows nog steeds kneuterig in vergelijking met hoe soepel/flexibel het onder X ging met fvwm als windowmanager in 1994...
Voor werk heb ik soms al 5 verschillende Adobe pakketen open, samen met wat Creo spul...
Een 2e virtual desktop voor mail, een tekstdocument met info etc is dan best handig. steeds wisselen via Alt+tab is véél gedoe als je veel dingen open hebt. CTRL+WIN+Links/Rechts is dan rapper om even snel te wisselen naar dat mailtje/tekst/nummertje dan Alt+tab, zoeken naar het juiste tabje etc.

Daarbij is het héérlijk om gewoon, als je klaar bent met werk, naar je laatste virtual desktop te gaan en niéts van je werk te zien. Geen mail, geen software etc.

Volgende dag laptopje aan, CRLT+WIN+Right en je bent weer ready to work.

Het is denk ik vooral voor power users handig. Niet zozeer voor "simpel" office-werk.
Op laptops is dit ideaal met vier vingers links of rechts swipen kom je op je andere desktop terecht.
(als je er geen hebt aangemaakt gebeurt er niks, en moet natuurlijk een laptop zijn die 4 vingers aansturing ondersteund)
Als je bijvoorbeeld wat aan het schrijven bent op de ene desktop en op de andere informatie hebt staan kan je heel makkelijk switchen.

Of voor de studenten onder ons op de ene dekstop games en video's etc en op de andere schoolwerk zodat je snel kan switchen als de leraar komt. XD
[Ctrl]+[Windows-key]+[pijltje links of rechts] is de sneltoetscombinatie. Ik gebruik de mousepad op mijn laptop bijna nooit, omdat ik mijn laptop meestal aan een dock heb hangen.
Ik heb de 'scroll wheel left/right click' van mijn Logitech Anywhere muis gemapt naar het wisselen van virtual desktops aangezien ik vaak met externe beeldschermen/toetsenbord/muis werk
Soms werk ik voor meerdere klanten 'tegelijk' en houd ik applicaties per klant virtueel op deze manier gegroepeerd. Anders wordt het veel te onoverzichtelijk.
Of het onder Windows net zo werkt als onder Linux durf ik niet te zeggen, maar ik gebruik het om werk voor verschillende projecten door de dag heen gescheiden te houden.

Elke desktop een ander project, met een eigen Chrome browser, terminal, etc. 3 schermen dus het volledige overzicht binnen het project, maar geen afleiding door andere windows. Wel notificaties en de apps voor muziek en wachtwoorden zichtbaar op alle desktops.

Voor mij werkt dat heerlijk.
Ik gebruik het als "virtuele schermen" ik heb maar 1 scherm maar wel meerdere "schermen" als ik WIN + TAB gebruik, ik heb ooit een 3 schermen opstelling gehad maar vond dat eigenlijk maar niks te veel afleiding in de ooghoeken.
Ik gebruik de verschillende desktops veel met thuiswerken, omdat ik dat doe vanaf mijn eigen PC.
Als ik een meeting heb zet ik alle werkgerelateerde dingen op één virtual desktop en de rest op andere. Dit heeft als voordeel dat ik niet zo snel tussentijds m'n privémail ga bekijken of op Tweakers ga en tegelijkertijd dat ik in een bespreking zonder gêne m'n scherm kan delen zonder dat iedereen m'n mail kan meelezen of ziet dat ik reacties plaats op Tweakers.

Een ander voordeel is dat je je desktop helemaal kan inrichten zoals je wil en dan makkelijk heen en weer kan switchen. Vooral als je meerdere applicaties op één scherm hebt of meerdere schermen hebt vind ik het een stuk soepeler werken dan alt-tab. Ook heb je per virtual desktop een aparte taakbalk. Zo verschijnen icoontjes van desktop 1 enkel bij desktop 1 wat ook weer wat rust geeft ten opzichte van alles op een desktop.
Ben het met je eens dat ook de icoontjes en documenten op de desktop nog per scherm moeten verschillen om het echt nuttig te maken. (althans, laatste keer dat ik keek was dat nog niet het geval)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 22 juli 2024 21:41]

Ik kan het gebruiken wanneer ik lesgeef. Mijn privé apps of browser tabs op de ene desktop en de curusgerelateerde zaken op de andere. Dat ziet er wat netter uit op het beamerscherm.

[Reactie gewijzigd door musiman op 22 juli 2024 21:41]

Je kunt bijvoorbeeld op desktop 1 je mail en andere comm open zetten, op desktop 2 je browsers en op 3 photoshop zonder dat het een brei wordt.
Ja, of werk op het ene scherm en privé op het andere scherm.
Precies!

ik heb prive altijd op het laatste scherm, het verplaatsen, oftewel desktops er tussen kunnen plaatsen scheelt een hoop gedoe.
Het zijn virtuele schermen. In de plaats van applicaties op een enkele desktop massaal op elkaar te gaan stapelen kan je ze apart houden op verschillende virtuele desktops. Op die manier kan je alles overzichtelijk en geordend houden.

De Windows 10 implementatie van virtuele desktops is zeer matig, het gebruik er van is niet heel handig en gestroomlijnd. Je zou naar de GNOME of Pantheon desktops kunnen kijken voor een voorbeeld van een virtuele desktop gedreven workflow.
Virtuele desktops is vooral bedoeld om programma's die je op hebt staan te groeperen en er een beetje structuur in te brengen. Het kan vooral handig zijn als je veel moet multi-tasken en dus veel programma's open hebt staan.

Voor studenten kan het heel handig zijn (ook uit eigen ervaring). Als je een laptop hebt en je zit op de campus kan je niet zomaar extra schermen gaan hangen aan je laptop en dan kunnen virtuele desktops zeer handig zijn. Als IT student was het toch zeer welkom. Zo had ik bv. een desktop met de browser waarin ik mijn webapplicatie kon bekijken, een desktop met de editor (waarmee ik de code schreef), een desktop met een database tool, nog een andere had documentatie of de presentatie of browser met zoekopdrachten, etc. Als dit allemaal op één desktop stond moest je vaak zitten zoeken of veel switchen met alt-tab en dat was niet zo handig...

Sinds ik meerdere monitors gebruik heb ik echter niet meer zo veel gebruik gemaakt van virtuele desktops, maar ik ga het nu (vooral vanaf de update) misschien terug wat meer gaan gebruiken.
het enige wat ik me kan bedenken is een werk desktop en een gaming desktop
Ik vind het op mijn werk heel erg handig, ik kan verschillende projecten in verschillende VD's zetten wat erg overzichtelijk is. Ik heb mail en Teams in VD1, ToDoist en urenregistratie in VD2, project 1 met alle bijbehorende vensters in VD3, project 2 met alle bijbehorende vensters (waarvan een aantal dezelfde applicatie als project 1) in VD4, Taak met een ingewikkelde workflow die regelmatig voorbij komt op een dag in VD5, prive browser en Signal in VD6. Ik heb daarnaast OneNote in elke VD open staan (dezelfde sessie) zodat ik mijn aantekeningen 'meeneem' naar elke VD.
Het handige eraan is dat ik exact weet waar de info staat die ik moet hebben voor een vraag/taak/probleem. Helemaal in combinatie met meerdere schermen (3) en FancyZones. Voor elke VD staan alle benodigde vensters open, naast elkaar, ik hoef dus nooit te alt-tabben, alleen maar naar de juiste VD te switchen.
Ik vind het fantastisch. Ik heb op mijn PC thuis 1 desktop voor prive dingen en 1 desktop voor werk, om dat zo goed mogelijk visueel gescheiden te houden. Ook voor focus.
Zou echt niet meer zonder kunnen, zelfs wanneer ik sinds kort nu 3 schermen heb hangen. Het grootste voordeel voor mij persoonlijk is het "switchen van context". Ik gebruik merendeels 2 workspaces, al heb ik er in totaal vier;

- Spotify / Mail | Teams chat werk | Jira
- Terminal(s) | IDE | Browser / Documentatie
- Terminals niet gerelateerd aan development | leeg | evt. aanvullende documentatie
- Prive

Het grootste deel van de werkdag bevind ik me uiteraard op virtuele workspace #2, als ik van een collega een berichtje krijg switch ik ( ctrl+alt+links/rechts ) dus van "context" naar workspace #1, idem voor een mailtje wat binnenkomt. Moet ik iets in JIRA opzoeken voor een collega, of heeft deze iets gemailed? Staat al direct in het zicht en hoef verder niet rond te klikken / alt-tabben of wat dan ook. Mijn 3e workspace gebruik ik primair voor externe terminals ( lokale terminals hou ik dus op 2, geen vergissing mogelijk ), met soms wat aanvullende documentatie die ik wel "erbij wil houden" maar niet direct in zicht wanneer ik aan het programmeren ben.

Op deze wijze alt-tab ik eigenlijk bijna nooit meer ( buiten een venster actief maken ;-) ), tenzij ik via ctrl+alt+shift+(links/rechts) een venster tijdelijk even mee verhuis naar een andere workspace, en daar dan dus "last" van heb. Denk bijv het scherm delen met een collega. maar die dan ook nog in beeld hebben.
Ik denk dat je het eerst moet gebruiken voordat je het nut merkt. Maar dan wel in combinatie met een Logitech MX Master muis oid :) Daar zit zo'n draaiwieltje op, daarmee kan ik instant tussen schermen wisselen, en zo is het bijna alsof je een extra scherm hebt.

Ik gebruikte het vroeger ook nooit, maar tegenwoordig toch wel veel :) Zonder goede muis waarmee je snel kunt switchen is het nut imo ook ver te zoeken.
Het gaat om het unclutteren van je desktop als je wat meer applicaties ophebt, en ze zijn functioneel te scheiden. Ik gebruik meestal 4 a 5 virtual desktops, bijvoorbeeld:
- Ontspanning: random browsing en video
- Privé administratie
- Studie
- Topical research
- Downloading stuff
Per VD zijn er typisch meerdere vensters open; als dat allemaal in één venster stond zou het volledig onoverzichtelijk worden. Met VD's kan ik met de muis, of met <ctrl><alt><left|right> in a een fractie van een seconde trefzeker schakelen naar een andere activiteit.
KDE heeft overigens nog een laag onder/achter virtual desktops liggen: "Activities". Waarschijnlijk was het idee om dat te gebruiken waarvoor ik nu VD's gebruik. Daarmee zou ik dan per extra activity een nieuwe set van 5 VD's krijgen die dan ook weer apart te gebruiken zijn.
Virtual desktops zijn echt een godsend; het eerst wat ik configureer als ik een PC nieuw inrol. Gebruik het al vanaf FVWM2.
Linux heeft dat al 20+ jaar, fijn om je desktop georganiseerd te houden en snel te kunnen schakelen tussen open applicaties.
Bovendien kun je die bureaubladen unieke namen geven. Onder MacOS is dat laatste niet mogelijk.

[Reactie gewijzigd door digifan op 22 juli 2024 21:41]

Deze functie is mij wel bekend maar over het algemeen amper in gebruik. Zouden ze niet beter moeite stoppen in het bekend maken van de functie voor aanpassingen te doen.. Er zijn ook maar weinig usecases waarbij dit me nuttig lijkt. Wat ik zo kan bedenken is dat je een meeting hebt en nog open werk hebt wat je niet wil presenteren, en dan even switcht. Op het werk ondersteunen we honderden users en bij onze IT medewerkers zitten ook wel wat serieuze nerds en niet 1 persoon gebruikt dit..
Jullie nerds zijn niet serieus genoeg ;-)

Ik doe data engineering voor meerdere klanten. Heb voor een klant al snel een scherm of 4 open staan. Als ik dan een data load job aftrap kan ik voor die klant een tijdje niets doen. Schakel ik naar de virtual desktop van een andere klant en ga voor die klant aan het werk.

Heerlijk om alles zo te kunnen scheiden. CTRL/WIN/-> en ik kan zonder clutter van andere klanten verder met m'n werk.
Da's inderdaad een goede use case. Alle bestanden / documents zijn wel gewoon bereikbaar omdat je binnen dezelfde user werkt? Wat met programma's, kunnen die klagen dat ze al geopend zijn in de andere sessie?
Bij ons werkt iedereen hier intern en de meeste hebben een desktop dus dat helpt allicht ook niet.
Ik heb net vanmorgen weer wat dieper hier in gedoken.

Ik ben bezig de SQL databases van 2 klanten te bewerken. Azure Data Studio opent op 2 verschillende desktops gewoon apart zonder overlap binnen de applicatie. Ik kan me voorstellen dat er applicaties zijn die hier niet goed mee overweg kunnen maar VSCode en afgeleiden gaan er in ieder geval goed mee om.

En ja, je zit inderdaad onder één user dus toegang tot alles wat ik op mijn PC toegang toe heb.
Ik kan me voorstellen dat er applicaties zijn die hier niet goed mee overweg kunnen
Klopt, alle applicaties die maximaal één venster toelaten, bv. Notepad++ of Everything.

Als je dan een bestand wilt openen in Notepad++ en dat staat al open op een andere virtuele desktop, zal je OS ineens naar die andere virtuele desktop springen, ofwel krijgt het venster van die applicatie focus zonder naar die virtuele desktop te springen dus blijf je staan op de originele virtuele desktop en gebeurt daar niks zichtbaar waardoor je misschien effe denkt dat er iets niet werkt.
Ik snap je punt, maar Notepad++ heeft hier toch een instelling voor?

Preferences -> Multi-Instance

(Zie ook https://superuser.com/a/549791 )
Deze functie is mij wel bekend maar over het algemeen amper in gebruik. Zouden ze niet beter moeite stoppen in het bekend maken van de functie voor aanpassingen te doen..
Wat zou je dan nog meer willen? Er staat standaard al een knop voor in de taakbalk ("Taakweergave" als je Windows op NL staat) en je kunt ook wat uitleg vinden in de Tips app. En er zal vast ook wel eens een tool tip weergegeven worden, maar dat kan ik nu niet bevestigen, en de realiteit is dat veel mensen dit weg klikken zonder te lezen. Als je dan zo'n tooltip meerdere keren toont, verval je al snel in nagware.

Ik gebruik wel virtuele desktops, was het ook al gewoon uit GNOME, maar om echt nuttig te worden zouden de virtuele desktops nog meer aan te passen moeten worden, bv andere apps kunnen vastpinnen op taakbalk en Start menu. Ik heb een apart werk en privé browser profiel in Edge, het zou heel handig zijn dat ik een snelkoppeling naar werk op één taakbalk kan plaatsen en een snelkoppeling naar privé op de andere.
Die taskbar zien we nooit meer omdat die via GPO's gedisabled wordt.. Dus inderdaad daar heb je een punt, we zagen weinig nut voor onze medewerkers en zien daarom nooit meer tips of andere zaken over de virtual desktops. Denk dat er in veel bedrijven de standaard 'Search, Cortana, Task bar, ..' verwijdert worden om zo weinig mogelijk clutter te hebben.
Zoals je zegt zouden ze het nog verder moeten ontwikkelen zodat grotere verschillen tussen 2 desktops mogelijk zijn, dan zie ik het gebruik nog wel nuttiger worden.
Je kunt een virtuele desktop voor vijf users aanmaken als le met vijf man bezig bent zonder dat het door elkaar loopt, ideaal toch?
Nee, wat jij hier benoemd is VDI (Virtual desktop Infrastructure).
Iedere medewerker een eigen virtuele werkplek in de cloud of het on-prem datacenter.
Een Virtual Desktop zoals hier bedoeld wordt, kun je gewoon op je desktop/laptop zelf gebruiken.

Je krijgt dan een virtuele tweede desktop erbij, alsof je kunt schakelen tussen 2 identieke monitoren.
Jij begrijpt het verkeerd ;-) Als ik VDI bedoelde had ik dat wel geschreven.

edit > -1 serieus?!!!

[Reactie gewijzigd door WPNL op 22 juli 2024 21:41]

Het kunnen verplaatsen is vooral een goeie toevoeging!
Helemaal mee eens. Tot nu toe moest je zelf altijd alle programma's beginnen te verplaatsen van de ene desktop naar de andere...
Ja inderdaad!.
Eigenlijk was dit ontbrekende feature zelfs de reden dat ik het nooit serieus heb gebruikt op Windows. Vond het zo vervelend om zelf alle applicaties te moeten verhuizen. Als dit gereleased wordt ga ik er nog eens naar kijken.
You’re wrong.. het is net alsof je meerdere schermen hebt en heel snel kunt wisselen tussen de schermen door te swipen. Ik kan niet meer zonder. Een desktop met m’n chat apps open, andere scherm met het document waarin ik aan het werk ben, derde met wat browsers. Of per klant een desktop.. ik gebruik het op de Mac al jaren en ben zelfs van multi monitor weer naar single monitor gegaan (wel een erg groot model)
Kan je ook tekst kopiëren en plakken van de ene naar het andere virtual desktop?
Het is nogsteeds gewoon dezelfde PC met hetzelfde OS. Dus ja, copy/paste is geen enkel probleem.
(Hoewel dat voor nagenoeg alles geldt. Als ik op een VM zit te werken kan ik ook gewoon copy/pasten naar dingen buiten de VM, hetzelfde voor RDP connecties, SSH connecties, X-forwarded applicaties. Dus copy/pasten tussen zo'n beetje alles is al lang mogelijk)
Ja, je moet het zien als een PC met bijvoorbeeld 4 monitoren waarbij je de programma's zo neer zet als jij het fijn vind, ik doe het vaak per klant. Maar dan zijn het 4 desktops die je op een monitor weergeeft en waar je heel snel doorheen kunt swipen. Maar verder kan alles net als bij een pc met meerdere monitoren.

Ik gebruik het op een laptop met extern scherm en heb dan meestal rond de 7 virtuele desktops in gebruik, heerlijk om het overzicht te houden.
Dit is interessant! Ik zou heel graag mijn workspaces voor mijn werk willen automatiseren. Op desktop 1 verschillende apps openen op specifieke schermen op specifieke locaties. Op desktop 2 etc, etc. Weet iemand of dat kan met Power Automate Desktop?
<edit; geen onzin verkopen Croga ;-)>

[Reactie gewijzigd door Croga op 22 juli 2024 21:41]

Ik heb net PAD geïnstalleerd en ik kan er wel degelijk de desktop mee aansturen! Een flow die meerdere processen start en vervolgens de window positie instelt is zeker mogelijk. Dat combineren met het veranderen van je actieve desktop, wat ook vanuit de tool kan, moet in principe doen wat guidogast hier beschrijft.
wat de bliep?! Je hebt helemaal gelijk.
Zit ik dan met m'n Power Platform certificaten en daar wordt dit helemaal niet in behandelt :-D

Bedankt voor de info! Een mooie toevoeging aan de Powertoys die ik verleden week in gebruik genomen heb.
Leuke feature. Wat mij opvalt is dat het nerd stuff venster het logo van Windows 95 8)7 laat zien. Waarom ze willen laten zien dat die backward compatibility er is weet ik eigenlijk niet.
Uhm, dat is gewoon de achtergrond? In een screenshot die moet laten zien dat verschillende achtergronden per bureaublad mogelijk zijn lijkt me dat dood normaal.
Toch is die gek gekozen. Msi had bijvoorbeeld laatst ren plaatje op een nieuwe laptop met een bitcoin in beeld. Deze plaatjes gaan vaak wel langs de marketingafdeling.
Anoniem: 1532362 @dezejongeman18 maart 2021 19:15
Je bent niet de eerste die in de war raakt door de naam "virtual" desktop. Er is niks virtueel aan als in een virtuele machine. In Linux heet dit meestal gewoon een 'Workspace'
Fijn dat er eindelijk een sneltoets komt om een applicatie mee te nemen naar een andere Desktop. Met Autohotkey bereik ik nu al hetzelfde effect, maar dat kan ik op kantoor weer niet installeren.
Op mijn werk systeem met Windows absoluut een fijne optie. Met name omdat ik al snel meerdere applicaties open heb staan en hier makkelijk en snel tussen kan navigeren. Het fijne is dat het niet zo een brij wordt op je scherm en je alles overzichtelijk kan rangschikken.

Ik weet overigens niet of het met mijn instelling te maken heeft, maar wat ik wel jammer vind is dat als ik bijvoorbeeld een notificatie van een nieuwe mail krijg en deze aanklik (ipv naar de VD met de client te gaan) Windows opnieuw de mail client opent in de VD waar ik op dat moment inwerk. Dit geld ook als ik vanuit de mail een link aanklik. Deze opent dan niet in de al actieve browser (op een andere VD). Nee, hij opent dan een nieuwe browser sessie in de VD waar de mail-client staat om de link te tonen.

[Reactie gewijzigd door Slaiter op 22 juli 2024 21:41]

Nice, heb meerder malen online gezocht naar mogelijkheid om de achtergrond van virtual desktop te kunnen veranderen, nu komt het er aan. :D
Goed dat hier aandacht aan wordt besteed.
Ondanks ik denk ik als ontwikkelaar best voordeel kan hebben aan 't gebruik van virtual desktops doe ik het niet om dat het switchen ontzettend laggy en buggy is in Windows. Ik probeerde bij 't lezen van een andere opmerking even WIN+TAB, en de explorer werd prompt opnieuw geladen en ik kon de andere desktop niet kiezen. En dat op een HP elitebook met i7.
Ik heb Mac gebruikers vaker virtual desktops zien gebruiken (8 jaar geleden ofzo al) en dat werkt snel en met een handige swipe gesture.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.