Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apex Legends komt op 9 maart uit voor Nintendo Switch

Battle-royalegame Apex Legends komt op 9 maart uit voor de Nintendo Switch. De port komt daarmee een stuk later dan gedacht. De Switch-versie van Apex Legends had eigenlijk vorig jaar moeten verschijnen.

Uitgever EA noemt de datum op zijn website. Het was al bekend dat de free-to-playgame in 2021 uit zou komen voor de Switch, maar een exacte datum was nog niet bekend. De releasedatum is een stuk later dan EA aanvankelijk had gepland. In de zomer van vorig jaar zei het bedrijf nog dat de game in de herfst uit zou komen, maar later werd dat vertraagd, omdat het team meer tijd nodig had voor de port.

De port voor de Switch werd gemaakt in samenwerking met Panic Button, een ontwikkelaar die veel aan andere ports heeft gewerkt. De game komt uit met crossplatformondersteuning en bevat volgens de ontwikkelaars alle features van de volledige game. Spelers krijgen dertig gratis tiers van de Season 8 Battle Pass; die komt op 2 februari uit. De ontwikkelaar zegt ook dat spelers twee weken na de release dubbele XP krijgen als ze op de Switch spelen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

03-02-2021 • 09:33

48 Linkedin

Reacties (48)

Wijzig sortering
Het valt me op dat veel mensen nogal bevooroordeeld zijn over dit spel.

Ik speel ook regelmatig CoD warzone met een best groot clubje. Niemand heeft het nog gespeeld, maar allemaal vinden ze t een blij kinderspel. "Blije poppetjes en blije wapens" Terwijl ze in warzone rondrennen (nou ja rondrennen, heel veel campen vooral) met een roze M4 en vleermuis naast zich...en "wat vind je van mijn nieuwe sniperskin (10 felle kleurtjes)?"

Het grote verschil met warzone is dat je verschillende Legends kunt kiezen die er niet alleen anders uitzien, maar ook elk hun eigen abilities hebben. Juist de abilities maken dit spel ontzettend veelzijdig. Je kunt de legends kiezen die het beste bij jouw speelstijl passen. Check Youtube voor uitleg van de abilities

Ook mensen die het tijdens de launch een paar keer hebben gespeeld....het is zoveel verbeterd sindsdien. Geef het gewoon eens een eerlijke kans! De matchmaking is echt prima tegenwoordig (zeker als je ranked speelt, speel je ook met randoms gewoon goeie potjes).

[Reactie gewijzigd door Tusk op 3 februari 2021 12:24]

Apex is de best uitgedachte BR game die er is. Je moet van het stijltje houden inderdaad. Voor mij persoonlijk op dit moment de beste shooter en ook op gebied van innovatie. Ik weet dat Fortnite en PUBG, etc er al waren maar Apex bracht wat mij betreft echt iets heel vets met legends, abilities, pingsysteem, revives, etc.
Apex Legends is in mijn ogen een veel fijnere game, uiteraard verschillen daar de meningen over maar wat iig wel zo is is dat het de eerste Battle Royale game was met een super goed en uitgebreid pingsysteem. Iets wat nu bijna elke andere BR heeft overgenomen (inclusief Fortnite en Warzone).
Randoms op ranked zijn wel vele malen beter gebalanceerd op jouw niveau dan de randoms die je in normal queue games krijgt. Volgens mij plukken ze bij normal games mensen overal vandaan en gooien ze er 60 op een hoop. Ik speel het spel dagelijks en elke game is anders. Je hebt er zelf ook redelijk wat invloed op.
Mis alleen echt de solo queue in deze game, met 2 vrienden is het goed te doen, met randoms een stuk minder leuk.
Snap wat je bedoeld, maar solo is vrij lastig met balance van legends.
Ze zouden hier evt. een aparte queue met aparte legend changes kunnen toepassen zoals dit bij League of Legends ARAM her geval is. Sommige characters daar nemen dan 5% meer damage terwijl anderen juist 5% meer damage doen etc. Zo een soort systeem hebben ze momenteel ook met de grote/kleine characters en hun (de)buffs.
Ja of je kan de salty Wraith_TTV doen 8)7
De andere kant van de map droppen, respawn spammen, vervolgens je squad de schuld geven dat je dood bent gegaan en rage quitten :+
Ik ben zeer benieuwd naar de Switch port en ook benieuwd hoe het gaat werken met accounts en of ik het misschien kan combineren, maar dat zal wel niet. Ik ben op dag 1 begonnen op de Xbox, maar na een tijdje afgehaakt, sinds kort weer opgepakt en speel praktisch iedere dag. Ik vind het een erg leuk spel, maar je moet af en toe wel geluk hebben met je teamgenoten.

[Reactie gewijzigd door Wusser op 3 februari 2021 10:02]

Cyberpunk2077 kijk we even mee? Eerst uitbrengen op platformen dat het aankunnen en daarna heb je tijd zat om optimizen.
Nu al zin om op 30fps 720p te spelen :(
Spelers krijgen bij het kopen dertig gratis levels als ze de Season 8 Battle Pass hebben gekocht.
Moet ik deze zin nu lezen dat Apex geld kost of dat de ze levels krijgen als ze een battle pas hebben gekocht?

Van de website
Play Apex Legends for free* now on PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, and PC via Origin and Steam.
Dan zou de game op de Switch straks ineens geld moeten kosten?

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 3 februari 2021 09:53]

Spelen is gratis. Battle Passes zijn betaald. Als je de Season 8 Pass koopt, krijg je 30 levels erbij.
Voor de duidelijkheid: ze bedoelen niet levels als in een level uit SuperMario. Ze bedoelen levels als in speelniveaus met bijbehorende extraatjes.

En die levels krijg je hoe dan ook wel, maar je moet er dan lang voor spelen.
In alle eerlijkheid: Apex is echt helemaal prima speelbaar zonder dat je er ooit voor betaald. Je kunt wat eerder je legends unlocken en je hebt wat meer cosmetische items als je betaald.

Ik heb 1 keer een battle pass gekocht, om de doodsimpele reden dat ik het een geweldig spel vind en ik daar wel 30 euro (in mijn geval, tientje kan ook) voor over heb :)
Ah ja. Het is ook een soort inhaalmogelijkheid voor Switch-spelers begrijp ik. De Seizoen 8 komt op 2 februari uit en de Switch-versie pas een maand later, dus die spelers krijgen 30 levels (tiers) gratis. Ook als je niet voor de Battle Pass betaald.
Nee hij bedoeld dat die levels niet voorbehouden zijn aan betalers maar je ze zelf ook vrij kan spelen, daar moet je dus wel tijd/energie in steken (ipv geld).
Plus, since we’re launching a few weeks after the start of Season 8, Switch players will be granted 30 free levels for their Season 8 Battle Pass.
Dat is misschien wel zo maar dat is niet wat er gezegd werd waar je op reageerde :9
Als je 1x de Battle Pass hebt gekocht dan kun je er voor kiezen om je daarmee verdiende Apex Coins op te sparen voor de volgende BP... en de daarop volgende.... M.a.w. als je regelmatig blijft spelen (en je jezelf een beetje richt op de activiteiten die BP levels opleveren) dan kun je na 1x een tientje gratis blijven spelen. Ik speel zo al vanaf dag 1, inmiddels season 8;-)
De schrijver heeft dat stukje al verbeterd en dat zou nu dus wel duidelijk moeten zijn.

Het spel is dus gewoon gratis, en de battlepass (voor het unlocken van skins tijdens het levelen) is niet gratis en bij aankoop ga je meteen 30 levels omhoog.

Beetje zonde eigenlijk want als ik dat spel leuk vind en die battlepas koop voor de skins ben ik dus sneller klaar met levelen omdat ik die (30) levels gratis krijgt, wat ik persoonlijk helemaal niet hoef want ik game meer dan genoeg om het zelfstandig te halen.
succes daar mee. Ik ben na bijna 2 jaar spelen net level 500 geworden (max)
Jij doelt op de in-game levels. @watercoolertje doelt op de battle pass levels
Goede vraag, was ook lichtelijk verward hierdoor. Maar het lijkt me niet dat EA van het free to play concept afstapt voor de switch. En dat je dus 30 levels krijgt bij de aanschaf van een battlepas.
De vraag die daarop volgt is, welke levels? Voor battlepas of voor je eigen level. Ik neem aan battlepas, gezien seizoen 8 voor switch spelers is ingekort doordat release maand is na starten van het seizoen.
Als dat juist is ligt het dus beetje in lijn met wat al te koop is op pc/consoles voor 2800 in-game coins kun je de battlepass kopen met 25 levels. De battlepas los kost 950 in-game coins.
Het betreft inderdaad de seizoens battlepass. Maar persoonlijk vind ik hem niet waardevol genoeg dit seizoen. Als Ultimate reward krijg een een skin voor een sniper. (longbow) En dat is momenteel volgens de statistieken 1 van de minst gebruikte wapens.

Je eigen levels staan gelukkig volledig los van de battlepas en zijn alleen door XP te krijgen
In principe is alles irrelevant, ook je normale level is enkel optisch, als level 500 kan ik niet meer als een level 1. Het is zeker niet de eerste keer dat er een skin aan het einde van de battlepass staat die lage pickrate heeft, juist om die te boosten. Ook hebben we een aantal hoge pickrates de afgelopen seizoenen gehad (R99, G7, Flatline). Daarbij komt dat als je genoeg speelt het juist slim is de pass te kopen, je krijgt namelijk meer coins terug als dat de pass kost als je hem uitspeelt. En het natuurlijk meer is als alleen het laatste reward, 2 aardige skins voor lifeline en bangalore, toffe 3030 skin en nog wat pakketten. Voor mij meer dan genoeg reden om het 10tje weer te recyclen en de battlepas te kopen.

Wat ik wel heel lelijk vind is dat ze het systeem vorig seizoen hebben teruggedraaid, omdat het nieuw bedachte systeem veel meer tijd zou vreten. Nu hebben ze dit seizoen toch weer dat nieuwe systeem erin zitten. Gisteren na een paar uur spelen zat ik op level ~3,5. Dat is dus 11 weken 3 dagen per week actief spelen om level 110 battlepas te halen. Ik speel zelf op 2 platformen, dat is praktisch onhaalbaar.
Ik kan mij niet voorstellen dat deze game op de switch een goede ervaring geeft. Ik heb die ports van Panic Button eerder al getest. En hoewel ze in het algemeen wel werken is het switch platform denk ik niet geschikt om dit soort "snelle" shooters online te spelen.

Ik voorspel op random momenten framedrops of een resolutie die inzakt.
Elke dag nog 100k spelers op steam, dat nog zonder de console spelers.
Als je beweert dat Steam deze pagina met spelstatistieken gewoon afrondt/verzint, zie ik daar graag een bron van :) 'Vandaag' was de piek van Apex Legends trouwens 142,636 spelers daar, en het haalt daarmee momenteel de 5de plaats van games met meeste concurrent players op Steam.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 3 februari 2021 10:47]

En daar komt nog eens bij dat het spel via Origin werd verspreid. Ik durf te wedden dat daar meer mensen spelen dan op Steam.
Ik zit inderdaad vanaf Season 1 al op origin
Ow wat raar ik dacht dat Steam hiermee gestopt was en dat steamcharts idd met een soort algoritme de cijfers verzon. Blijkbaar is dit terug?
Nah wat jij bedoeld denk ik is die ene site die het aantal verkopen probeerde te berekenen. Dat is niet meer mogelijk en wordt met een soort algoritme nu gedaan.
Ah dat zou kunnen inderdaad!
En dan, is het grootste deel van de spelers connected via origin, dus ga maar uit van 400-500K concurrent users daily. zeker als je consoles meerekent
Mag ik vragen waarom? Ik vind het echt een heerlijk spel. Goede gameplay, innovatief ping systeem.
Ik hoorde veel mensen over bugs, maar daar heb ik zelf (PC) nooit last van gehad. Speel het al bijna een jaar nu.
Voor mij omdat ik na de eerste week eigenlijk niet meer meedeed. Ik werd 100% van de tijd compleet afgemaakt door iemand die al 500 kills op z'n naam had. Als je moet spelen tegen mensen die het bijna als fulltime baan beschouwen vind ik er niks meer aan.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 februari 2021 10:16]

Ze hebben nu een ranked mode waarbij je tegen mensen word gezet die meer in jouw klasse vallen. Dat helpt wel vind ik zelf. Het is idd niet leuk om tegen mensen te spelen die veel meer tijd hebben dan jij :)
Of gewoon beter zijn. ik werk ook fulltime, maar heb de predator rank gehaald in ranked mode. geen tijd is geen excuus :p
OK en hoeveel uur speel je FPS games per week? Want dat behaal je niet met 2 uurtjes per week.
Zeker meer dan 2! ik tel het niet, maar denk 6+ met hier en daar uitschieters in het weekend.

Maargoed, er is voor de rest ook niet veel te doen he :D. 2 per week is wel erg weinig, dan red je gold niet eens ^^

[Reactie gewijzigd door Bert2000 op 3 februari 2021 12:02]

Trainen is de key inderdaad!
Eigenlijk gewoon omdat ik het een vrij saaie game vond en had het idee dat er om mij heen deze mening wel gedeeld werd eigenlijk. Het was een game die met veel bombarie (betaalde streamers etc) in de markt werd gezet als omg de beste battle royale game ever. Maar in realiteit gewoon eigenlijk best wel basic was.

Misschien dat dat inmiddels al is verbeterd? Zal hem nog eens downloaden en opstarten mocht dit zo zijn.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 3 februari 2021 10:45]

Ik denk dat het een soort niches zijn waar iedereen zijn plekje in kan hebben.PUBG vond ik (na flink wat gespeeld te hebben) te serieus. Fortnite heeft het bouwen waar ik geen interesse in heb, COD heb ik niet geprobeerd. Apex is een beetje wacky, met heel veel movement en verticality met aardige gunplay. Voor mij de ideale combinatie, maar ik kan me helemaal voorstellen dat andere mensen een van de andere battle royale games leuker vinden.
Ik heb het spel pas sinds een maand ontdekt, en speel het regelmatig. Easy to learn, hard to master is van toepassing. Voor mij was het lang geleden dat ik online FPS speelde, dat was nog in de Quake 3/ RtCW tijd. Dit spel heeft voor mij een vergelijkbaar gevoel, lekker snel en de nadruk op de gun play en niet op gimmicks.
Ik speel het regelmatig nog. Niet bepaald competitief maar wel gewoon om ff lekker te kunnen knallen. de servers lijken ook gewoon vol altijd.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.