Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gewelddadige VR-game van id Software verschijnt bij keuringsinstantie

Id Software werkt aan een nieuwe VR-game. Dat blijkt uit een classificatie die is toegekend in Australië. De game wordt aangeduid als Project 2021A, de titel is niet bekend. Volgens de classificatie bevat de game veel geweld.

De Australische keuringsinstantie geeft de game een 18+-label vanwege het vele geweld. Id Software heeft zich in de afgelopen jaren met name beziggehouden met Doom en Doom Eternal. Van eerstgenoemde verscheen ook een VR-versie. Mogelijk is het nieuwe project een VR-versie van Doom Eternal, al zijn daar geen concrete aanwijzingen voor.

Wanneer het nieuwe VR-project van id Software uitkomt, is nog niet duidelijk. De codenaam 2021A lijkt aan te geven dat het gaat om een release voor dit jaar. Doom VFR verscheen een jaar na de release van Doom uit 2016. Die VR-game verscheen voor de pc en PlayStation VR.

Id Software is onderdeel van uitgever Bethesda. Het moederbedrijf, ZeniMax Media, wordt door Microsoft overgenomen voor 7,5 miljard dollar. Id Software komt daarmee in handen van de Xbox-maker. Of de nieuwe VR-game nog voor PlayStation-consoles verschijnt, is niet bekend. Lopende afspraken tussen Bethesda-studio's en Sony worden gehonoreerd, gaf Microsoft eerder aan.

Doom VFR

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-01-2021 • 11:31

76 Linkedin

Reacties (76)

Wijzig sortering
Horror games zijn wel een ding binnen VR lijkt het. Want dat werkt zo lekker binnen VR. Hoeveel 'schrik' games wil je nu spelen? Ik persoonlijk heb aan 1 of 2 voldoende.

Ik hoop dat andere genre's ook meer aandacht zullen krijgen, er zijn nu bv nog veel de weinig RTS titels, op de quest nog 0 zelfs. Horror games genoeg.
Ben ik het met je eens, daarnaast zou ik het echt tof vinden als er een soort doorontwikkeling van point 'n click adventures zou komen. Daar ben je ook elke keer op één locatie wat fijn is voor VR en kun je toffe puzzels verzinnen met de VR controllers. Monkey Island, Full Throttle etc. Maarja, misschien heeft dat een te kleine doelgroep.

Edit: kijk hoe goed Psychonauts in the Rhombus of Ruin werkt.

[Reactie gewijzigd door Sluw op 25 januari 2021 12:11]

Er zijn best wel echt heel veel escape room/adventure achtige spellen.

The Gallery 1 en 2 waren de eerste toppers
Curious tale of the stolen pets
A fishermans tale
down the rabbit hole
Eye in the Sky (met assymetrical coop, oftewel 1 op de pc en 1 in vr die verschillende dingen zien)

En zo zijn er nog legio zoals Abode en Conductor en niet te vergeten het hieronder genoemde Talos Principle.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 25 januari 2021 12:53]

The room VR is ook een topper op de oculus quest
Zeker, en vergeet I expect you to die niet :)
Red matter was anders ook wel leuk.
De beste ben je vergeten I expect you to die! Geweldige game.
Ik heb vele escape rooms in VR gespeeld, mijn top 2:
18 Floors https://store.steampowered.com/app/855320/18_Floors/
Conductor - https://store.steampowered.com/app/584930/Conductor/

Stukken beter dan de bekende titels zoals I expect you to die

[Reactie gewijzigd door Utrecht25 op 26 januari 2021 00:48]

Myst is onlangs uitgekomen voor Oculus Quest. Zelf vroeger nooit gespeeld, maar ik herinner me dat dit de point and click puzzle godfather was??
Myst was bij lange na niet de godfather van Point and Click adventure/solving (pnc). Veel denken de Sierra Online (Ken en Roberta Williams). Game series zoals Space Quest (de eerste Sierra pnc), police quest, larry, Day of the Tentacle, Gabriel Knight, Monkey Island etc), maar de 'godfather' was toch echt Enchanted Scepters uit 1984. Maar sommige zien liever de Déjà Vu game van ICOM die iets later uitkwam de meer innovatieve pnc.

[Reactie gewijzigd door PegOpDeWeg op 25 januari 2021 14:04]

Heerlijk stukje game geschiedenis les! :)
Ja klopt, schijnt ook goed gelukt, maar die is nou juist niet doorontwikkeld en meer een directe overzetting zonder echt over de nieuwe mogelijkheden na te denken. Daarnaast is die al zo vaak uitgekomen en heb 'm al lang geleden gespeeld. Zou graag nieuwe dingen zien.
Obduction. Van de makers van Mysth. Deze was ontwikkeld voor op een scherm te spelen, maar speelde vrij aangenaam in VR. En nu zijn ze bezig met een nieuwe kickstarter: Firmament, maar volgens laatste update, zullen we nog een jaar of 2 mogen wachten. Deze wordt specifiek voor VR ontworpen.
Indiana Jones, a la Fate of Atlantis... En dan met een mooie gesture de bullwhip kunnen gebruiken. (op een paar key moments in het spel, hoeft nou ook weer geen zweepvechtspel te worden voor mij dan)
Er is een Myst VR sinds kort speelbaar, (Quest only op dit moment)
maar ik wacht totdat de PC versie beschikbaar komt :)
Zelf heb ik enorm genoten van "The Room:VR" en "Red Matter" op mijn VR-set.

Er was ooit sprake dat "Tex Murphy: The Poisoned Pawn" naar VR ging komen, maar het is vrij stil rond de ontwikkeling tegenwoordig.

Ik kijk persoonlijk ook wel uit naar een adventure-revival op VR :)
Een nieuwe Sam & Max..
:9~ :D
Precies, ik heb nog geen VR setup, maar dat komt met name omdat ik FPS games echt niet dusdanig boeiend vind dat ik daarmee dood gegooid wil worden. Ik zou juist die open world ervaring willen, maar dat is blijkbaar een te groot risico voor veel game studio's. Wat helaas zorgt voor veel van hetzelfde.
Precies, ik heb nog geen VR setup, maar dat komt met name omdat ik FPS games echt niet dusdanig boeiend vind dat ik daarmee dood gegooid wil worden. Ik zou juist die open world ervaring willen, maar dat is blijkbaar een te groot risico voor veel game studio's. Wat helaas zorgt voor veel van hetzelfde.
Skyrim, Fallout en No Man's Sky kunnen allemaal in VR gespeeld worden. Zeker met mods is Skyrim VR echt wel een beleving waard.
Ondanks dat deze veel haat kreeg door voornamelijk de hoge price tag is dit welecht een goeie port hoor. Heb hem een keer een paar uur gespeeld en kon mezelf het geheel wel zien spelen.
Ik heb zelf liever wat interessante puzzel spellen in een hele mooie omgeving. Actie gaat voor mij niet zo heel erg goed in VR. Zeker niet als het gaat met bewegingen van de speler zelf. Eerste levels van Alyx waren een feest, zo ontzettend gaaf om doorheen te lopen. Star Wars Squadrons was ook erg gaaf, maar daarvoor heb ik helaas een refund aan moeten vragen. Migraine en totaal misselijk na een dogfight van 10 minuten.
Dan zul je "Moss" waarschijnlijk wel leuk vinden.
Moss is inderdaad erg gaaf gedaan!
In de eerste categorie die je noemt zou ik zeker (voor zover je deze nog niet hebt) Talos Principle VR aanraden. Prachtige omgevingen, leuke puzzels en een filosofisch tintje.
Talos Principle nog niet geprobeerd. Ga ik eens bekijken
Om daar aan toe te voegen, Mind: Path to Thalamus (Enhanced Edition)

Niet heel groot spel, maar wel erg interessante en mooi uitgewerkte omgevingen. Je speelt in het brein van een vader die worstelt met zijn keuzes en fouten en komt gaandeweg steeds meer te weten.
Bepaalde genres baten heel veel bij VR, veel genres niet. In VR gebruik je de controllers bij je headset, voor RTS heb je meestal een toetsenbord nodig anders wordt het vrij klungelig. Er zijn ook niet zo veel RTS games voor consoles.
RTS werkt beter dan je zou denken. Ik heb er wel eens een gespeeld in VR en dat werkt best goed. Ja, het is anders dan een Company of Heroes, maar het werkt wel. Bij de game die ik gespeeld heb (kan me de naam niet meer herinneren helaas) sta je als een soort reus/god boven de wereld en kan je unit neerzetten en oppakken. Ze volgen dan een pad afhankelijk van hoe je ze neerzet (dus je kan ze ook omdraaien bijvoorbeeld) en een aantal andere orders (stil staan, agressief, defensief). Ik zou best wel wat meer games in die richting willen zien. Ik denk dat zelfs iets als Company of Heroes nog wel haalbaar zal zijn in VR (alleen zul je misschien niet zo snel kunnen zijn als momenteel de competitieve spelers), dus ik ben best benieuwd wat de toekomst brengt wat betreft strategie spellen in VR.
Maar behalve de VR graphics voegt het dan niet echt iets toe qua gameplay. Je zou met je muis ook een lijn kunnen trekken voor een pad.

Shooters worden echt heel anders in VR omdat je niet simpelweg zo kan mikken met je muis of moet reloaden. Het wordt echt heel interactief met twee handen. Beatsaber gebruikt de VR controlls ook volop. Succesvolle VR games zijn voornamelijk spellen die echt iets nieuws doen bij het integreren van bewegingen met het hoofd en de handen, ipv enkel muis/toetsenbord vervangen.

Het zal vast mogenlijk zijn om een RTS te creeeren in VR maar de uitdaging lijkt me om iets speciaals met de controlls te doen.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 26 januari 2021 16:01]

Het voegt zeker wel wat toe. Je hebt veel meer vrijheid met de camera en je hebt een veel beter overzicht van het level, ipv maar een klein deel te kunnen zien. Het verschil is inderdaad niet zo groot als bij andere games, maar dat hoeft ook niet altijd. Niet elke VR game hoeft revolutionair te zijn...
Nog een voorbeeld wat ik mis, een Tycoon game. Zoals bijv. Rollercoaster Tycoon, dat je door je eigen pretpark heen moet om dingen op te lossen, attractie repareren, enz. (M.u.v. het kots opruimen bij achtbanen)
(M.u.v. het kots opruimen bij achtbanen)
Precies, want dat moet je in het echt al doen, in je kamer ;)
Nee hoor, ik heb nooit problemen gehad met VR eigenlijk. Het stukje in het echt doen klopt wel, maar dat komt meer doordat ik binnen nu en enkele dagen weer een baby erbij heb.
Gefeliciteerd!

En ja, ik heb ook nooit problemen gehad met VR. Ik ben heel af en toe eens een beetje duizelig geworden, maar nooit tot het punt van overgeven. Het grootste probleem vind ik nog wel het gewicht van de headset. Ik krijg vaker last van mijn nek door het gewicht (voornamelijk aan de voorkant van je hoofd) dan dat ik last heb van duizeligheid/misselijkheid.
Als je een Quest(2) gebruikt zou ik aanraden een andere head strap te halen, zo'n GOMVR type strap verdeelt het gewicht echt veel beter over je hoofd.
Ik gebruik een Valve Index. Op zich is de headstrap wel goed, maar na een lange tijd gebruiken krijg ik toch best last van de nek helaas.
https://forestlightgames.com/game/rollercoaster-mechanic/

Ik denk dat dit aardig in de buurt komt. En ze hebben VR wel op het oog.
Dus nog niet :+ dat is het probleem, alles is een beetje, maar niet helemaal.
True. Maar geduld is een schone zaak. Een Cyberpunk 2077 heeft niemand wat aan.
Horror is de grootste omdat dat genre het meeste baat heeft bij VR. Een rts met een headset op lijkt mij nou echt de plank compleet misslaan. Dat is meer ongemak voor miniem meer controle.
Welk ongemak?

Heb je al eens VR gebruikt. Je echt in de wereld begeven geeft zoveel meer beleving. Zo heb je 3d person games als Chronos, Edge of Nowher of platformers als Lucky's tale. Deze games zou je net zo goed zonder VR kunnen spelen maar door er boven te zweven in VR is het zoveel intenser.
En dat zijn allemaal geen RTS titles. En ik heb zelf een VR bril maar ik zie geen meerwaarde om EU4 met een VR bril te gaan spelen.
Eu4 is geen rts maar een grand strategy game. Je hebt wel gelijk dat dat onmogelijk zou zijn. Maar ik zou me een Total war achtige game wel kunnen voorstellen.
Of het handig is maakt niks uit.
Toen ik voor het eerste hoorde dat de Nintendo DS uitkwam leek mij dat een goed apparaat om RTS games op te spelen, maar deze zijn nooit uitgekomen. Op de turnbased games na dan.

Hetzelfde geld voor Tablets en telefoons, er zijn maar weinig realtime strategie spellen voor.
Heb zelf een aantal geprobeerd, op flat screen nooit moeite mee gehad sinds de eerste keer dat ik amnesia the dark descent speelde. Maar hooror vr games zijn toch echt heel intens. Heb geen een langer dan een half uurtje volgehouden.
Ooit al eens een RTS geprobeerd in VR? Het is best wel leuk en werkt beter dan je zou denken. Ja, het is niet exact hetzelfde als normale RTS games als Company of Heroes, maar dat maakt het niet minder leuk. Het is misschien ook nog wat minder complex, maar ik zie dat in de toekomst ook nog wel veranderen zodra er wat meer strategie spellen specifiek voor VR worden gemaakt. Het is namelijk wel echt een leuke ervaring.
Ik ben echt zwaar hyped voor B17 - The Mighty Eight VR. Oorspronkelijk een bommenwerpersimulator van 20 jaar geleden, wordt nu zonder de saaie stukken gemaakt in VR. Deze kan je dan spelen met je vrienden online. Klinkt echt geniaal. Wordt gepubliceerd onder de herrezen Microprose.

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 25 januari 2021 12:38]

Ik denk elke keer in zo'n FPS "wat zou het mooi zijn als dit een open-world RPG was, zoals KCD ofzo, waar je echt rondloopt" Helaas zijn dat allemaal nog kleinschalige tech-demos (ok, skyrim, maar dat is meer een after-thought, niet ontworpen voor VR)
Schrik games zijn de zwakste meest luie vorm van horror game, die hoef ik inderdaad niet. Maar echte horror games daar kan ik er nooit genoeg van hebben. Hetzelfde met films eigenlijk. VR is nu net dat puzzelstukje wat degelijke horror games fantastisch maakt.
Komt goed uit, Doom VFR was de grootste sprong in videogames sinds Doom 1993, dus als dat succes nu daadwerkelijk tot een nieuwe golf aan VR games gaat leiden, dan ben ik daar erg blij om.
Er zijn nu wel heel veel PSVR games te krijgen: https://nl.wikipedia.org/...an_PlayStation_VR-spellen
De lijst is niet eens compleet, want ik mis er een aantal zoals Ace Combat.
Alleen word je bij die game wel heel snel misselijk: https://www.youtube.com/watch?v=8Z3qwrFFOJw
Een ander voorbeeld is Everybody's Golf VR, maar topper blijft toch wel Resident Evil 7 VR.


Edit: De Engelse wiki is completer: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_VR_games

[Reactie gewijzigd door GoT op 25 januari 2021 12:14]

De kans is inderdaad erg groot dat het spel grotendeels gebaseerd is op bestaande IP en gebruik maakt van bestaande game-elementen. Een studio als ID software zie ik niet meteen veel investeren in een VR-only spel. Bij Valve zijn het de werknemers die bepalen waar ze aan werken. Bij ID software is dat waarschijnlijk het bestuur die verantwoording met afleggen aan het moederbedijf, dat verantwoording moet afleggen aan diens moederbedrijf, die verantwoording moet afleggen aan de eigenaars/aandeelhouders, ...

(edit: typo)

[Reactie gewijzigd door Herr_Boogie op 25 januari 2021 12:00]

Hopelijk beter dan Doom VFR, dat was een behoorlijke tegenvaller.
Doom VFR was de grootste sprong in videogames sinds Doom 1993,
In gaming? Gaming breed? Niet de grootste sprong binnen de Doom/ID franchise(s)?

Dat is een stevige uitspraak.
Dus de sprong van andere VR shooters naar DOOM VFR is groter dan... laten we zeggen 2D Mario -> Mario 64? Even random voorbeeld.

Ondanks mijn grote liefde voor ID en Doom, heb ik de indruk dat Half Life Alyx veel meer awareness creeert. Die game wordt echt overal genoemd als DE benchmark in VR.

Los daarvan is het topnieuws dat ID weer lekker bezig is, want dat is mijn inziens de meest interessante studio binnen Bethesda. Beter zouden ze ID eens naar Halo laten kijken. Kijk, zo doe je een FPS met waterdichter gameplay + visueel genot.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 25 januari 2021 12:09]

Foutje in de titel: veRschijnt. ;-)
Liever niet in de reacties, dat soort dingen mogen hier: Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 45
Liever geen 'liever niet hier' reacties in de reacties. Zorg in plaats daarvan ervoor dat je gewoon geen spelfouten maakt in de artikelen dan komen ook deze reacties niet.

Op een gegeven moment, als je een policy echt al meer dan 10 jaar probeert, moet je er toch achter komen dat hij niet werkt. Mensen gebruiken de comment section wel voor dit soort opmerkingen. Has always been and will always be.
Mmm heb ik al eens geprobeerd. Tweakers is koppig wat dit betreft. Ik kom hier al bijna 20 jaar en deze policy is al die tijd zo en al die tijd posten mensen toch reacties over spelfouten en al die tijd posten anderen dan weer links naar die pagina's en al die tijd helpt het niks want onder het volgende artikel met spelfouten staan TOCH gewoon weer reacties daarover....
Even voor de beeldvorming wat onder "geprobeerd" valt.

Ik denk oprecht dat je met opbouwende kritiek meer gaat bereiken. Vertel liever wat in jou ogen concreet een betere oplossing zou zijn en waarom in plaats van een "dit werkt toch niet" reactie neer te gooien. Want ook dat voegt niets toe.
Volgens mij doet @OddesE dat impliciet al, namelijk dat soort reacties ook onder het artikel toelaten. En als Tweakers vindt dat dat te veel vervuilt, pak het dan bij de bron aan, als in: maak dan niet zo veel spelfouten etc. zodat mensen er ook niet zoveel op reageren.
Ja precies dit inderdaad.
Wellicht is opnieuw proberen, je laatste feedback komt uit 2018.
Maar goed, dit is nou exact wat zij willen voorkomen in de reacties, feedback zowel spelfouten als ideeën horen hier niet en deze hele discussie ook niet.
Tweakers is koppig wat dit betreft.
Nah Tweakers bepaald zijn eigen policy, als zij dat zo willen, willen zij dat zo. Wij hebben vrij weinig te willen en verder werkt tevens ook prima op deze manier.
Ow! Excuses. Bedankt voor de info!
DOOM: Eternal heeft deze classificatie ongeveer 6 maanden voor de officiele release gekregen. De tags "High impact violence, online interactivity" worden normaal gegeven aan de Wolfenstein series. De Doom series krijgen over het algemeen ook het label "Blood and Gore". Dus het zou een Wolfenstein game kunnen zijn. De game Wolfenstein: Youngblood was uitgebracht slechts 1 maand na deze classificatie.

We wachten trouwens ook nog steeds op deze game Blades: https://www.youtube.com/watch?v=JNx9Z3YIGXs Die zou het ook kunnen zijn natuurlijk.
Hopelijk speelt het beter dan Doom VFR op de PS4. Dat draaien en "lopen" ging echt belabberd clunky als je aan het schieten bent.
Zelfs een PS Aim Controller voor aangeschaft, maar damn dat werkte me daar kak. Misschien dat anderen een betere ervaring hebben?
Wordt interessant om te zien of MS deze nieuwe titel bij de concurrent duldt.
Sowieso teleurstellend dat MS zelf nog niet met een VRset voor hun consoles is gekomen.
Ik hoop echt dat dit nog gaat gebeuren, de VR markt heeft dat nodig.

Zelf ben ik nog questloos omdat PSVR me nog steeds verbaast :)
Ik kan dan ook niet wachten op nieuws van Sony' s opvolger.
ik ben overgeschakeld van psvr naar quest 2.
De voornaamste reden was het draadloos vr kunnen spelen ( ik loop thuis rond met een kleine peuter die graag overal aan trekt). Het verschil in immersie is dan ook veel groter bij de quest 2.

Zoals jouw had ik even zitten op nieuws van de psvr2 maar deze zal pas ergens in 2022 uitgebracht worden.
Draadloos is dan ook het toverwoord, alhoewel nog betere immersie ook aanlokkelijk klinkt.
Hoe zit het met draagcomfort t.o.v. psvr die op je voorhoofd rust?

[Reactie gewijzigd door starthemel.nl op 26 januari 2021 09:33]

Ik heb de standaard headband van de quest. que draagcomfort valt deze wel redelijk goed mee, ik had veel slechte reactie's gelezen. Maar de headset is makkelijk te dragen voor een sessie van een uur a 1,5u (meestal is de batterij dan bijna plat :D). Het gewicht zit vooral vanvoor en na de sessie, voel je wel dat je bril hebt opgehad. Maar tijdens het gamen geen enkel probleem ondervonden.
Begin jaren 80 vond men Pac-Man ook gewelddadig.
Er was toen zelfs sprake om het spel te verbieden.