Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties
Bron: Tom's Hardware Guide

Bij Tommies Hardewaren Guide is een kleine preview verschenen over de nieuwe videokaart van ATi met de codenaam R200. De informatie is verkregen tijdens Meltdown 2001 waar ATi aanwezig was met werkende smartshader demos, waarschijnlijk gepowered door de R200 (Radeon 2?). Informatie over clocksnelheden of bandbreedte is niet aanwezig, maar over de features van de R200 is het meeste sinds kort bekend .

De R200 zal volledig DirectX 8.1 compatible zijn wat dus een stapje hoger is dan de GeForce3 die ‘slechts’ DirectX 8.0 ondersteuning kan bieden. Of de consument iets heeft aan betere pixelshaders is natuurlijk nog maar de vraag, maar het is in ieder geval lekker voor de marketing afdeling van ATi. En dat is natuurlijk ook iets wat niet onbelangrijk is. De schrijver van het artikel is van mening dat er een zonnige toekomst gloort voor de R200 en ATi in het algemeen:

DirectXThe systematic way ATI has been positioning itself for the R200 launch should have the desired effect for the company - anticipation is high among analysts, and users alike. ATI deserves credit for working hard to set up its next generation hardware and its timing is impeccable, if R200 makes it out the door in September.

Nvidia may have stolen much of the thunder this year with GeForce3, but this year is shaping up to be uncertain economically and the gaming industry has two big console launches in November that will keep the hype outside of the PC arena.

What ATI may have, something which they haven't had in a while, is a sexy 3D product. It's out there now, somewhere. It looks good, and it's saying all the right things. We''ll just have to wait and see what our good Doctor makes of it when he gets his hand on it.

Met dank aan TP70 aka Georgio voor de tip!

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Heb het artikel ook gelezen, maar had de indruk dat de auteur vooral erg opgewonden was met zijn mogelijke scoop. Veel nieuws stond er niet in en zelfs het woord 'mini-review' doet er meer eer aan dan het waard is. Hij had een powerpoint demo gezien -gaap- en een paar screenshots van een hem onbekende kaart. Ach, het is nieuws en wie het eerst is scoort nu eenmaal op internet :)
Het is ook zoals tom zelf aangeeft 'n report over ATI R200 tijdens de methdown 2001

Het is dus geen echte preview maar 'n report van de demo van die R200 dus 'n meer Nieuws artikel.met wat speculaties.
Op zich ben ik errug tevreden dat ATi de concurrentie zo vol aan kan gaan. HEt enige nadeel dat ik voorzie is dat er meerdere 'standaarden' gaan komen, die ontwikkelaars dwingen te kiezen.
Hierdoor kunnen zij voor GEEN kiezen en zijn wij de dupe! Wel goed werk van ATi
Meerdere standaarden?? Volgens mij is het nog altijd DirectX en OpenGL wat de klok slaat. Niks meerdere standaarden dus...
Ik denk dat Deddiekoel bedoelt dat de ATI kaarten wel een speciale SmartShader hebben die ondersteund wordt in DirectX 8.1 en de nVidia kaarten niet... vraag ik mij ook een beetje af, gebruiken dan alle spellen die smartshader als DX8.1 geinstalleerd is of alleen spellen die speciaal voor die functie geschreven zijn? en wat als die shader niet aanwezig is (nVidia) ?
Spellen zullen speciaal geprogrammeerd moeten worden voor DirectX 8.1. DirectX 8.0 spellen zullen geen automatisch gebruik kunnen maken van de nieuwe features in DirectX 8.1.

Aangezien de nieuwe features in DX 8.1 zover ik weet alleen betrekking hebben op de pixelshaders zullen kaarten die deze features niet ondersteunen ze niet kunnen gebruiken. Pixelshaders kunnen namelijk niet overgenomen worden door de CPU, en de GeForce3 kan de ingewikkeldere pixelshaders van de R200 niet aan.
Ati Werkt nauw samen met de DirectX divisie van Microsoft. De code van Nvidia is juist de code die anders is als de standard. Ook minder krachtig als ik het me goed herinner.

Spellen die gemaakt zijn voor DirectX 8.1 en hoger Kunnen dus die technieken gebruiken, maar het is niet zo dat spellen die geschreven zijn met DirectX 7 in gedachte dat die de functies zullen gebruiken. Het is wel mogelijk doormiddel van een patch, maar dat is weer een ander verhaal.
Volgens mij is dat niet helemaal waar want waarom dan alle berichten over nVidia chips die compatible zijn met DX8 / DX9 enz.
Denk je dat de marktleider in 3D kaarten (nVidia) niet samenwerkt met de marktleider in 3D API's (Microsoft met DirectX) ??
Mooi vind ik het wel van ATI ja... Maar langs de andere kant zien wij nu pas spellen van de rolband komen die hardware-T&L ondersteunen, terwijl dat een technologie is die ondertussen ook al een 2-tal jaar bestaat...

Dus zullen we de toepassingen voor deze zaken pas binnen een jaar of 2 kunnen zien.

Daarnaast vind ik het betreurenswaardig dat nVidia uit de besprekingen voor DirectX geweerd wordt... Zo ziet het ernaar uit dat zij niets meer te zeggen zullen hebben in de recentste ontwikkelingen. Spijtig is dat!
Ik heb een Radeon I. Dat is al een sublieme kaart (op het feit na, dattie geen pixelshaders ondersteunt). De kaart is verder retegoed overklokbaar, wat ik ook van belang vind.
Ik zie in de Radeon II (R200) een goede GeForce3-killer, aangezien de R200 meer en betere implementatie van nieuwe features heeft. Daarnaast zou zijn snelheid gelijk of hoger zijn dan een GeForce3, dus dat is mooi meegenomen. Tel hierbij de uitstekende beeldkwaliteit op en de Hyper-Z-functie van de Radeon I (geheugenbandbreedte-besparing), dan weet ik al, welke kaart in mijn systeem komt eind dit jaar!
Wordt er trouwens iets van hidden surface removal gebruikt van de Kyro-kaartjes?
Volgens het artikel zou de r200 6Texures per pipe kunnen verwerken dat vraag nog meer bandbreedte,
Het aantal pipelines was nog onbekend.

Tom verwacht dus dat deze R200 meer bandbreedte hongerig is dan de GF3 (aantal pipes is onbekend)
De HyperZ is een truc om dat te verminderem maar de GF3 zit ook vol van allerlij trukjes die ook dmv testen en benchmarks zeer goed werken.

Als die r200 echt bandbreedte hongerig wordt dan zal ATI toch met meer trucjes moeten komen dan HyperZ alleen zodat het VideoRAM niet de bottleneck wordt zoals dat met die G2 reeks vannVidia het geval was.
Hij kan dus de Nature-demo van 3D Mark draaien :)

Niet dat dat zo interessant is, maarja .. veel mensen waren toch teleurgesteld dat dat dus niet ging met de Radeon 1, terwijl deze toch DirectX8 enabled was. (helaas dus niet fully)
Volgens mij heeft de nature demo niets met dx 8 te maken maar met de mogelijkheden van de gf3 (environmental bumpmapping, vertex pixelshading ofzow?, weet nie helemaal zeker)

Of de nieuwe radeon dat kan is dus ook maar de vraag, aangezien 3dmark redelijk nvidia gericht is....
de radeon I ondersteund ook environmental bumpmapping enzo.. ik kan het namelijk aanzetten in games, en ziet het verschil dan echt wel!
Het heeft in zoverre met de GF3 te maken dat het de enige kaart is die van de nieuwe features van dx8 gebruik kan maken.
iedere andere kaart die dx8 of hoger ondersteunt zou die demo ook in alle glorie moeten kunnen draaien.
'k word er ook een beetje moedeloos van.. heb m'n gforce 2 nog niet eens maximaal kunnen belasten of hij is al weer ingehaald door ... 'de nieuwe directX 8.1 standaart van Bill' Laat ze nou eens per twee jaar een nieuwe versie van DirectX op de markt brengen.. geeft mij de kans om eens echt het gevoel te hebben dat ik wat nieuws en iets goeds gekocht heb :(
je blijft de technologie alleen voor als je geen tweakers meer leest... ;)
Zijn er nou eindelijk fatsoenlijke drivers voor ATI kaarten dan? nVIDIA heeft perfecte drivers. Ik heb gehoord dat de ATI drivers een stuk minder zijn. Wie kan hier meer over vertellen?

* 786562 tigger
driver support voor de radeon is wel goed. elke 1 ŕ 2 weeken een nieuwe dacht ik en ook wel vrij goed
Ik zie in de Radeon II (R200) een goede GeForce3-killer, aangezien de R200 meer en betere implementatie van nieuwe features heeft. Daarnaast zou zijn snelheid gelijk of hoger zijn dan een GeForce3, dus dat is mooi meegenomen.
Wat een vergelijking. De GeForce 3 is al een tijdje op de markt en de Radeon II nog helemaal niet. Begrijp me niet verkeerd: ik gebruik zelf ook naar alle tevredenheid een Radeon, maar dit is toch echt appels met peren vergelijken. Stel je voor dat die Radeon II NIET sneller/beter zou zijn dan de GeForce 3. Dan had ATI toch helemaal geen bestaansrecht?
De radeon was ook al ver na de G2 GTS uitgekomen.
En de G2 reeks is steeds sneller geworden door driver releases vooral in 16bits.

Als de R200 uikomt is er misschien al de G3Ultra(Xbox GPU voor de PC)

Ook zullen er eerst vooral DX8.0 Games komen zodat de R200 in het begin geen feature voordeel zal hebben met zijn PS1.4 & of 6 Texture stages.

Dus hoop ik dat ie toch zeker min 4 render pipes heeft met concurerende core clock en rete snelle memory, voor toch wat rauwe performance, anders zou het bestwel kunnen tegen vallen
Oh, ATI! Ik was er vroeger helemaal wild van. Ik hoop maar dat ze niet van die duffe Windows 2000 problemen hebben met deze. Lijkt me eigenlijk ook wel een beetje stug.

Het wordt dus binnenkort weer smullen :9
AAARGH!!! ik wil ook een dual r200! * 786562 ocf81

hopelijk komt deze kaart on shedule en met alle features ondersteund door DirectX. en is ie geen zoutzak.
Tja dan is het nog alleen maar de keuze welke goedkoper zal zijn. geef mij maar een Ati voor 600 piek die 1% langzamer is dan een GF2U a 900 piek.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True