Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties
Bron: ATi

ATi heeft gisteren een press release vrijgegeven waarin ze vertellen over smartshader technologie. Smartshader is een fancy naam van ATi voor haar vertex- en pixelshaders die ongetwijfeld in de Radeon 2 komen te zitten. Smartshader lijkt veel op de vertex- en pixelshaders van nVidia, maar biedt wel een paar voordelen. Op het gebied van pixelshaders kan ATi 6 textures per pass verwerken waar de GeForce 3 niet verder komt dan 4 textures per pass. Verder kunnen de pixelshader programma’tjes bij ATi dubbel zo lang zijn waardoor complexere effecten mogelijk zijn. Op het gebied van vertexshaders heeft ATi geen wijzigingen doorgevoerd:

ATi logo (klein)ATI Technologies Inc. (TSE:ATY, NASDAQ:ATYT), a world leader in the supply of graphics, video and multimedia solutions, today unveiled SMARTSHADER™ technology, a next-generation graphics architecture that will narrow the gap in visual quality between the “big screen” and the “computer screen” by affording game developers the most advanced visual effects available on PC or Mac-based platforms.

Incorporating suggestions from leading 3D application developers and researchers, ATI collaborated with Microsoft Corporation to improve the versatility, efficiency and usability of the existing Microsoft DirectX 8.0 Pixel Shader and Vertex Shader specifications, enabling 3D game developers to easily custom-program and then create the most finely-detailed and realistically-lit computer-generated images possible. The results of these efforts are available to developers for the first time with the release of DirectX 8.1, which enables the full capabilities of SMARTSHADER technology. The full feature set is also available in OpenGL®, using extensions developed by ATI.

Met dank aan ferdinand en Harry_hammer voor de tip!

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

\[Off-topic]
Daar word ik nou pissig van, ik heb dat nieuws vannacht om een uur of een al gesubmit, en toen gebeurde er nix, en nu nadat ik een topic erover op Got Heb staat het er ineens wel, endan ook nog met een andere naam eronder.
\[/Off-topic]

Mag ik de dames en heren er even met nadruk op wijzen dat dit NIET zomaar even de ATi manier is van shaderen, maar de wijze van Shaderen die in heel DirectX 8.1 zit ingebakken, dus het is niet simpel, ow de programmaas kunnen wat langer, boeien zeg, NEE! het is een geheel veranderede manier van shaderen!

Als je me niet geloofd dan moet je maar even de Demos en whitePapers bekijken op ATi.com

Dit is een uitkomst van verregaande samenwerking tussen ATi en Microsoft, waarmee de standaart voor DirectX 8.1(en daarmee WinXP) gezet is, namelijk Pixel en Vertex Shaders versie 1.4, makkelijker te implementeren, met minder code meer effecten/resultaten, niet zomaar de manier van ATi van shaderen.

Dit mag misschien over komen als een Troll, maar ik wil juist voorkomen dat andere mensen het artikel verkeerd begrijpen en zeggen van, ow das boeie, dat kan mijn GF3 Al lang, alleen deze kan wat langere programmaatjes. Dat is dus niet zo. Zoals het hier staat gesubmit lijkt dat ook wel zo, maar het is dus een wezelijke vernieuwing.
<Off-topic>
Helemaal mee eens. Ik submit ook wel eens wat, maar het lukt vrijwel nooit om iets op de frontpage te krijgen. Maar nu toevallig wel.
</Off-topic>

Neemt niet weg dat deze feature zwaar kicken is.

(Jammer dat ik je na deze post geen +1 meer kan geven)
Mooie technieken verzinnen ze bij ati tegenwoordig, laatst ook weer zo iets. Ga zow door, dan hebben we eindelijk een gf3 killer. Dan zal het misschien door de concurrentie een beetje betaalbaar gaan worden.

(zit ik helemaal voor niks met een gf3 nu)
als een kaart beter is als de GF3 is dat toch niet meteen een ramp toch....

ik heb een GF3 en ik weet dat er over een tijdje een snellere kaart komt... :P want die komt er toch... of van Nvidea of van Ati...

van mij mag Ati best een grote 3d kaart speler worden... ik ben niet echt merk trouw aan Nvidea... dus als Ati met een mooie 3dkaart komt die helpt de prijs te drukken vind ik dat alleen maar mooi.... :)

en waarom je dan met je GF3 voor nix zit snap ik niet... :D je hebt dan nogsteeds de 2ds snelste kaart op de markt |:(
Zekers merk trouw ben ik niet. Ik koop gewoon wat ik het beste vind op dat moment, vind het dan ook niet erg dat er binnenkort een betere kaart is, zoiets is namelijk niet te vermijden, of je moet een hoop geld hebben en verder naast het computeren niet leven ofzow.

En dan zit je bij wijze met die gf3 voor niks. Maar moet zeggen dat ik er blij mee ben. Maar hier gaat heel die toppic niet over. ;)
jammer dat er geen voorbeeld pics zijn.
Lijkt me sterk dat dit een hoax is. Een hoax verkondigt per definitie iets wat niet waar is (bijv. een nepvirus).
Smartshader is een fancy naam van ATi voor haar vertex- en pixelshaders die ongetwijfeld in de Radeon 2 komen te zitten.
Bedoelen ze niet de Radeon3 ? :?
Lijkt me een beetje laat om het nu nog in de radeon2 te stoppen :)

Eppie
Ze zaten er waarschijnlijk al in, alleen de technologie werd geheim gehouden. Net zoals we nog niets zeker weten over fillrate enzo...
Zoals The Pyro Path al zegt zitten deze features al in DX 8.1 ingebakken, aangezien de ontwikkelingstijd van de opvolger van DX 8.0 echt wel meerdere maanden in beslag neemt, kun je hieruit opmaken dat er al behoorlijk lang mee gespeeld is.
Neej dat is standaart bij ATi, ze ontwikkelen een hoop zooi, en tegen de tijd dat er een nieuwe kaart aan zit te komen laten ze stukje bij beetje alle technieken los.
Bij de Radeon 1 deden ze dat ook, toen zei iedereen ook dat ze dat nooit op tijd zouden kunnen regelen/voor elkaar zouen kunnen krijgen, maar alles was al klaar en klaar voor productie, dat het toen nog een maand geduurt heeft kwam door de brakke yields van de eerste lichting, dus vrij binnenkort, eind van de maand ofzo? krijgen we een officiele presentatie van de R200 waarna deze een maand of andere half later te krijgen is, zoals beloofd eind van de zomer :)
[OT]
Erg off topic, ik weet het, maar toch.
Die mensen bij ATi weten wel hoe ze een flash filmpje moeten maken! Damn, zo'n filmpie staat supersnel op je computer met 56k! Meestal vind ik flash erg irritant (duurt langer om te laden, is niet "handig") maar dit is toch wel een uitzondering!

Moest ik ff kwijt :*)
ik hoop alleen dat de sacrifice miniem is als je ook nog is eens thruform wil implementeren... er moeten dan veel en veel meer berekeningen gemaakt worden dan nu (we hebben het dan over laten we zeggen 100 of zelfs 1000 keer zoveel als een geforce 3)
Al die concurrentie op de 3D kaarten markt is toch geweldig? Het is echt genieten om te zien hoe de grote jongens elkaar telkens opnieuw overbluffen/aftroeven met WEER nieuwe features. En dat in zulk rap tempo! De consument is hierbij gelukkig de lachende derde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True