Nederlandse start-up brengt USB-C-key uit tegen smartphoneverslaving

De Nederlandse start-up Unpluq heeft zijn USB-C-sleutel uitgebracht die moet helpen tegen smartphoneverslaving. De bijbehorende launcher geeft alleen toegang tot alle apps op de telefoon als gebruikers het apparaatje in de Android-telefoon steken.

UnpluqMensen die de Kickstarter-campagne hebben gesteund, krijgen het apparaat vanaf woensdag toegestuurd, laat het bedrijf weten. Met die campagne kreeg het bedrijf bijna driehonderd backers die samen ongeveer tienduizend euro hebben ingelegd om het product te verwezenlijken. De oprichters zijn allemaal oud-studenten van de TU Delft. De eerste conceptnaam was Unplug, maar dat zou lastig zijn om op internet op te zoeken, dus viel de keuze op de naam met een q aan het einde.

Unpluq is een USB-C-dongel en Android-launcher. Als de dongel niet in de smartphone zit, blokkeert de launcher de toegang tot apps die gebruikers zelf hebben gekozen. Daardoor is de smartphone wel bruikbaar voor bijvoorbeeld bellen, muziek beluisteren en navigatie, maar sociale media werken dan niet.

De kleine dongel heeft een gaatje om bijvoorbeeld aan de sleutelbos te worden bevestigd. De bedoeling van het product is om smartphoneverslaving te verminderen door een barrière op te roepen in de vorm van het insteken van een fysiek product.

Unpluq op weg naar release

De release vindt iets later plaats dan gepland; de campagnes eindigden in maart en de release had vorige maand moeten plaatsvinden. "Maar we liepen vertraging op met de productie", aldus oprichter Tim Smits tegen Tweakers. "Een deel van de chips ging kapot."

De productie van het apparaatje vindt plaats in de Chinese stad Shenzen, maar door de coronapandemie was het onmogelijk om langs te gaan bij de fabriek. "Wel jammer, die reis hadden we graag willen maken", aldus medeoprichter Jorn Rigter.

De USB-sleutel zelf is vrij eenvoudig: een USB-C-connector met een pcb erachter met wat geheugen in een behuizing. "Maar de fabrikant moet dan wel eerst een mal maken en we hebben natuurlijk veel prototypes gemaakt." Behalve de USB-sleutel omvat Unpluq ook software, in de vorm van de launcher.

Launcher Unpluq, oktober 2020

Is het niet veel gevraagd van gebruikers om een specifieke launcher te gebruiken voor een hardwareproduct? "We kijken naar de mogelijkheid om het te integreren met andere launchers, maar dat is lastig, want die moeten dat gaan ondersteunen. We zien meer in het maken van een launcher die even goed is als bijvoorbeeld de standaardlauncher die Google op zijn Android-telefoons zet."

Dat het een launcher is, biedt wel een ontsnappingsroute voor wie zonder dongel toch even de verborgen apps wil checken; je kunt in de instellingen een andere launcher kiezen. "Daarom kun je ook de instellingenapp als verborgen app aanmerken, dan lukt dat niet." En hoe zit het als je de dongel kwijtraakt? "Je kunt in de launcher aangeven dat je hem kwijt bent, maar dat kan maximaal vijf keer."

Hoe het verdergaat

Nu de release er is en Unpluq een echt product is, is het de vraag hoe het verdergaat. Een ander product zou een oplossing kunnen zijn voor iPhones. "De USB-C-dongel past daar niet in en op iOS heb je geen launchers, dus daarvoor zullen we een apart product moeten maken. We hopen daar begin volgend jaar iets over te kunnen zeggen."

Ook is het de vraag hoe het bedrijf de distributie gaat doen, want leveren aan de backers is de eerste prioriteit, maar daarna wil het bedrijf nieuwe klanten werven. "We hebben een eigen webshop en daar gaan we hem verkopen." De meest logische doelgroep is natuurlijk de grote groep mensen die zeggen verslaafd te zijn aan de smartphone én die er wat aan willen doen. Er is echter nog een groep potentiële gebruikers, aldus Rigter. "We zien een grote markt in bijvoorbeeld ouders die met de Unpluq-key het smartphonegebruik van hun kinderen willen terugdringen."

De bedoeling is om het bedrijf uit te bouwen als aanbieder van diensten op het gebied van digitaal welzijn. "Dus dan kun je denken aan producten die ook werken op laptops, maar ook aan trainingen voor klanten op het gebied van digitaal welzijn bijvoorbeeld."

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

28-10-2020 • 16:15

135

Reacties (135)

Sorteer op:

Weergave:

Ik weet niet of je op deze wijze een positieve bijdrage levert aan het oplossen van een verslaving. Uiteindelijk is zo'n verslaving toch echt een mentaal dingetje wat je mentaal moet oplossen, en niet praktisch.

Een beetje zoals je alleen echt kunt stoppen met roken als je ook echt mentaal bereid bent om te stoppen met roken. Anders lukt het het gros van de mensen vaak slechts om korte tijd te stoppen, waarna ze bij de eerste setback weer terug aan het roken zijn. Dat zie ik hier ook gebeuren. Zelfs al breek je de gewoonte met de USB-key, zodra je deze weg doet en je weer volledige toegang hebt tot je toestel, hoe voorkom je dan dat je terugvalt in je oude gewoontes? Het moet toch echt een bewuste mentale keuze zijn om je verslaving te beteugelen. Dus oorzaak achterhalen, en daar aan werken om je gedrag te veranderen.
helemaal mee oneens. je gaat ook minder koekjes eten als de koektrommel niet op tafel staat. heel veel dingen in het leven werken gewoon zo, je moet jezelf te slim af zijn soms met een hele domme irritante oplossing. aan impulsen ingeven is veel moeilijker als het niet impulsief gedaan kan worden. dit zie je ook precies terug in dingen als suicide preventie en verslavingshulp. zorg ervoor dat je een omgeving creeert waarin je niet makkelijk toegang hebt tot triggers en middelen en je kan al veel voor zijn. tuurlijk moet je het nogsteeds zelf grotendeels doen, maar het haalt veel van de randjes er wel van af.
Goed voorbeeld. Je kan rokers wel de sigaretten afpakken, maar uiteindelijk vinden ze wel weer nieuwe manieren om aan saffies te komen, door ze te kopen, via vrienden etc etc.

Uiteindelijk blijven de echte stoppers wel over, maar het gros zoekt vaak smoesjes (Stress, gebeurtenis, gezellig bij vrienden, feestdagen etc etc.). En ja ik val er ook onder, ik rook en drink niet, maar ben wel wat te zwaar omdat ik van lekker eten houd. Krijg ik ook niet zomaar uit mijn systeem helaas, ook niet door het af te pakken ;)

[Reactie gewijzigd door Fairy op 24 juli 2024 00:01]

Je kan rokers wel de sigaretten afpakken, maar uiteindelijk vinden ze wel weer nieuwe manieren om aan saffies te komen, door ze te kopen, via vrienden etc etc.
Maar sigaretten zijn niet persoonlijk verbonden in vergelijking met een telefoon.

De key is geen echte oplossing voor echt verslaafde, helemaal mee eens, maar kan zeker een bijdrage bieden aan iemand die minder op zijn toestel wilt zitten.
Sommige hebben niet eens door hoe vaak ze op hun toestel zitten, tot ze een bepaalde veel gebruikte app verwijderen, en dat maakt sommige mensen ineens bewust.
Zo kan deze key daar ook een bijdrage opleveren, als je straks ineens bedenkt dat je wel heel vaak die key moet gebruiken.
Dit werkt prima... als je de key aan je partner geeft.
Ik vind het niet van de bank af te hoeven komen om er een dongle in te steken of de software te de-installeren nu niet echt een drempel tov het huis uit moeten om een pak sigaretten te kopen.
Ik vrees dat de drempel zo laag is dat mensen dit product gaan negeren.
Ik zou denken dat je sowieso toegang tot een browser wil hebben. En dan kun je dus ook inloggen op social media e.d. Het maakt het misschien wel lastiger. En je krijgt geen notificatie e.d.. Ik zie het voor sommige mensen wel nut hebben dit dingetje.
Ik merkte na een tijdje Instagram dat ik vaak onbewust m’n telefoon pakte om te kijken. Op een gegeven, terwijl mijn telefoon ergens anders aan de lader hing, zat ik achter de computer, en greep ik in 10 minuten tot 3 maal toe naar een telefoon die er niet was.

Toen heb ik Instagram verwijderd, en binnen n paar dagen waren die symptomen weg.
Interessant. Hoe voelde dat, die eerste dagen zonder instagram?
Rustig. Ik had nooit dat ik bewust aan Instagram aan het denken was ofzo, gebruikte het sowieso echt niet veel, maar toen ik het verwijderd had voelde ik me toch rustiger in m’n hoofd.
Begin met ontvolgen van een hoop mensen, dan unliken van dingen en na een tijdje is je feed zo leeg dat het niet meer interessant is.
Ja ik snap dit ook niet helemaal. Ook functies als "Screen Time" enzo.

Als je de mentale kracht hebt om zo'n functie te gebruiken en niet te omzeilen, dan heb je ook de kracht om te stoppen met het gedrag zelf. En als je dat niet hebt, dan heb je er ook niet zoveel aan want dat blijf je die functie toch niet gebruiken, of steeds wegdrukken enz.

Het is meer een commercieel dingetje wat mij betreft om hier op in te springen maar ik denk niet dat het echt helpt.

Overigens heb ik zelf totaal geen smartphoneverslaving, sinds de covid crisis ligt het ding vrijwel constant ergens ijn een hoekje. Want waarom zou ik een 6" scherm gebruiken als ik ook 24+17+17" schermen heb? Een computerverslaving heb ik altijd al gehad en daar wil ik ook niet vanaf (heeft me een goede baan opgeleverd 8) ).

Ik merk wel soms dat als ik me verveel in een cirkeltje kom waarbij ik steeds dezelfde sites loop te refreshen maar dat zie ik als een teken dat ik wat anders moet gaan doen :+

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 00:01]

Als je de mentale kracht hebt om zo'n functie te gebruiken en niet te omzeilen, dan heb je ook de kracht om te stoppen met het gedrag zelf. En als je dat niet hebt, dan heb je er ook niet zoveel aan want dat blijf je die functie toch niet gebruiken, of steeds wegdrukken enz.
Het is prettig om even een reminder te hebben dat je er bewust mee om moet gaan. Dat hoeft niet voor iedereen te werken, maar dat maakt niet uit
Klopt helemaal. Ik zie mijn vriendin haar "Social media" tijd melding altijd wegklikken. Wat heb je er dan aan vraag ik mij altijd af. Maar oh wee als ik er iets van zeg, want meneer zit altijd op Dumpert :Y)
Symptoombestrijding zorgt er vaak alleen maar voor dat er derden geld verdienen aan het tijdelijk 'oplossen' van een probleem. Dit geldt voor antidepressiva, biomassa (in zeker zin ook voor windmolens en zonnepanelen), 'strenger straffen' enzovoort.

Mits je er 'therapie' bij volgt, bijvoorbeeld door na te denken over je gedrag, het gedrag van de mens etc etc, kan het op de lange termijn wel effect hebben, maar dit komt dan voort uit inderdaad een bewustwording.
Het is een goed punt dat een echte verslaving niet op te lossen valt met alleen een product, daar moet zeker therapie of een groot stuk zelfontwikkeling en bewustwording op een andere manier bij komen.

We hebben dit product gemaakt met het oog op mensen die hun telefoon minder willen gebruiken, maar dit niet lukt. Dit is een schokkend grote groep (58% van alle mensen willen hun telefoon minder gebruiken, maar 24% van de mensen lukt dit maar), waarvan een deel waarde zou kunnen hechten aan een steuntje in de rug.

Dat is dan ook het idee achter ons product (en ook het motto van het bedrijf): minder afleiding, meer tijd voor dingen die jij belangrijk vindt.
Alleen iemand die zijn mentale probleem wil aanpakken koopt deze shit. Daar vang je al heel wat mee af. Maar daarnaast, een drempel opwerpen is ook gewoon een deel van verslavingszorg. Een belangrijk deel. Drempels opwerpen en prikkels wegnemen zijn nauwe verwanten. Dan nog anders leren omgaan met prikkels en je bent er bijna.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 24 juli 2024 00:01]

Ik denk ook dat iedereen dan gewoon de dongle er in laat zitten. Teveel gedoe, teveel beperkingen. Verslaving zit in je hoofd en daar moet het opgelost worden, niet op andere gebieden.
De sleutelbos maakt de telefoon oncomfortabel om vast te houden. Toch niet een combinatie die je gedachteloos vasthoudt voor de tv.
Voor het controleren van de tijd die jonge kinderen op bepaalde apps doorbrengen is het op zich wel een soort van oplossing. Alleen ga je dan goed ouderschap (duidelijke afspraken, handhaving en wederzijds vertrouwen) vervangen door een product. Iets zegt me dat je als ouder dan ook op andere punten die vaardigheden als ouder niet hebt...
Wie gaat zo iets nu kopen om jezelf beperkingen op te leggen?
Voor kinderen zou ik nog zeggen kan handig zijn, maar er zijn al vele apps, ook gratis, die hetzelfde kunnen.
Als ouder van nog vrij jonge kinderen, zie ik bij mijn nicht toch wel dat dit an het ontstaan is.

ik zie daarom best een kans van slagen hiervoor bij ouders om zo hun kind(eren) meer restricties te geven wat ze kunnen met hun smart devices. Veel kun je al doen met parental control bijvoorbeeld op de iPad, maar met zo'n app/plugin kun je natuurlijk ook differentieren wat binnen en buiten huis gebruikt kan worden als je als ouder de key beheerd.
Misschien kan het wel handig zijn voor mensen die willen stoppen en dit als steuntje kunnen gebruiken.
Ben het helemaal met je eens
Zelf ruim 20 jaar gerookt, meerdere pogingen geprobeerd, allen mislukt
Tot het moment dat ik er helemaal klaar mee was, toen kwam ik erg ver.
Helaas viel ik toch weer in het roken.

Gelukkig/helaas was een hartinfarct datgene dat me echt geholpen heeft
Nu 5 jaar rookvrij (excl alle medicatie die bij hartproblematiek hoort :)

Edit:
Qua telefoonverslaving 'probeer' ik zelf het te beperken tot 3 a 4 x per dag
Wakker worden, Na Ontbijt, Na lunch/avondeten, Bedtijd

[Reactie gewijzigd door TheDragonNL op 24 juli 2024 00:01]

Lijkt me echt zo'n ding dat je heel snel aan de kant gooit omdat het simpelweg té onpraktisch is als je je telefoon voor diverse dingen echt nodig hebt. Dan wordt het lijstje met te blokkeren apps vanzelf steeds kleiner.

Wat is er mis met het gezond verstand wat meer te gebruiken?

[Reactie gewijzigd door Fairy op 24 juli 2024 00:01]

Als elke verslaving met gezond verstand op te lossen was, hadden we geen Obesitas, Drugs-, en Alcohol verslavingen meer... Misschien iets breder kijken? :)
Verslaving heeft veel te maken met 'prikkels', en dit ding kan het aantal prikkels duidelijk verminderen.

[Reactie gewijzigd door FireDrunk op 24 juli 2024 00:01]

Het gaat vooral om een kleine subset aan afleidende apps (lees: social media, games) die vaak voor het overgrote deel van de afleiding zorgen. De andere apps kun je gerust als niet-afleidend bestempelen en zul je altijd toegang tot hebben :)
Als je de moeite wilt doen om dit apparaat aan te schaffen en in gebruik te nemen dan weet je dus van jezelf dat je een probleem hebt en je wilt er wat aan doen. Als je zo bewust ermee bezig bent kunnen sommige mensen ditzelfde bereiken zonder key.

Waarom je uberhaupt een usb key nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen ontgaat me. Er zijn reeds voldoende softwarematige oplossingen die dit voor je kunnen regelen. Een deel kan zelfs al met de reguliere ingebouwde parental control opties in de telefoons.
Thanks voor je reactie. Het is een goede vraag (en een vraag die veel mensen hebben). We hebben met veel mensen (>50) gesproken en ook software oplossingen zelf geprobeerd.

We hebben een fysieke sleutel gemaakt omdat we via deze interviews ontdekten dat de bestaande softwareoplossingen voor de meeste mensen niet werken, omdat ze heel gemakkelijk te omzeilen zijn. Het is erg makkelijk om een kwartiertje erbij te krijgen bijvoorbeeld.

Het voordeel van de fysieke sleutel is dat je een bewustere beslissing neemt om toegang te krijgen tot je afleidende apps. Bovendien kun je zelf bepalen hoe groot de drempel voor afleiding moet zijn, door bijvoorbeeld de sleutel thuis te laten en alleen toegang hebben tot afleidende apps als je weer de voordeur binnenstapt.

Bij onze testers ging het gebruik van de smartphone gemiddeld met 25% naar beneden! Dat is ongeveer een uur per dag :)

[Reactie gewijzigd door JornR op 24 juli 2024 00:01]

Kun je dan toch ook gewoon regelen dat de gebruiker 5 keer de naam van de app moet tikken voordat hij opstart en dat gaat ook via een launcher. Je gaat echt niet iedere 3 minuten InstagramInstagramInstagramInstagramInstagram intikken om te zien of je een nieuw bericht hebt, dus maak je ook een bewuste keuze door die drempel.
Ik vind het concept van een externe key een beetje achterhaald, softwarematig moet ook mogelijk zijn maar uiteraard heb ik er ook nog niet langer dan 5 minuten over nagedacht.

Uit commercieel oogpunt is software natuurlijk minder interessant aangezien je die bijna altijd ook zonder te betalen vindt, dus misschien om die reden deze oplossing gekozen? }>
Ik vind het juist veel toevoegen omdat het tastbaar is. Digitale verslavingen zijn op geen enkele manier tastbaar en dat wordt het op deze manier wel. Een stuk extra bewustwording. Daarnaast kan je (al dan niet op aandringen van een ander) de sleutel thuis laten. Dat is fijn, want dan kun je niet 'even' op het toilet ergens kijken.
Thanks voor je reactie! We hebben wel nagedacht over een drempel creëren die softwarematig is. Veel over gebrainstormd, maar alle oplossingen die we konden bedenken waren niet zelf 'in te stellen' of werden zelf al snel een nieuwe slechte gewoonte. We waren echt op zoek naar een balans, en die balans is voor iedereen anders en ook op verschillende momenten anders.

Als ik naar mijn eigen gebruik kijk, bijvoorbeeld, dan heb ik de Unpluq key vaak ik m'n zak zitten, wat vaak al een voldoende hoge drempel is om geen afleidende app te gebruiken (denk vergelijkbaar met vijf keer klikken). Ik heb echter ook momenten dat ik helemaal geen afleiding wil hebben, bijvoorbeeld als ik voor werk in een flow wil komen. Dan leg ik de key vaak in een andere kamer. Er zijn ook momenten dat ik helemaal niet gestoord wil worden, bijvoorbeeld als ik uit eten ga (maar nog wel wil kunnen bellen, navigeren etc).
Uit commercieel oogpunt is software natuurlijk minder interessant aangezien je die bijna altijd ook zonder te betalen vindt, dus misschien om die reden deze oplossing gekozen? }>
Mjaa, we zouden natuurlijk van de software altijd bijv een freemium abonnement kunnen maken, dit was niet de reden dat we voor een fysieke oplossing kozen.

[Reactie gewijzigd door JornR op 24 juli 2024 00:01]

Daarom heb ik op mijn telefoon vrijwel alle notificaties uitgezet. WhatsApp, Facebook, Twitter, ... geven geen notificaties meer. Bij WhatsApp heb ik alleen een aantal mensen wel aangezet die mij amper appen, maar die wel belangrijk genoeg zijn om op te reageren in geval van calamiteiten (ouders, vrouw). De rest moet maar bellen als het echt belangrijk is.

Als ik 's avonds op de bank ga zitten dan check ik wel een keer de social media. Zo'n USB key lijkt me erg onhandig. Wil je betalen en kan je niet bij je app, omdat je sleutelbos thuis ligt.
Maar dan kun je die toch instellen als beschikbaar zonder key?
Ja, maar dan schiet je het doel toch voorbij? Stel je blokkeert Youtube. Dan moet je wat opzoeken waar een filmpje bij zit, dan zit je weer te klooien met die key.

Het komt op mij een beetje over als een soort kinderslot voor grote mensen.....

Is de mensheid zover afgegleden....? Als ik om me heen kijk, kan ik inderdaad alleen maar bevestigend knikken, echter denk ik dat deze mensen zich niet laten stoppen door een usb sleuteltje. Het vergt dan toch wel de nodige bewustwording en als je die al hebt, dan heb je die key misschien helemaal niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 24 juli 2024 00:01]

Wat begrijp je precies niet aan het woord verslaving?
Ga je tegen een alcoholist ook zeggen dat ie zijn gezond verstand moet gebruiken en dat het toch wel erg onhandig is om naar AA meetings te gaan (ik heb geen idee wat het Nederlandse equivalent is)?
Het is een hulpmiddel, en blijkbaar hebben genoeg mensen er behoefte aan.
Om er even op in te haken, inderdaad. Je kan nog zo bewust zijn, de meeste prikkels dempen, met praktische oplossingen komen. Dat doet weinig. Een verslaving overheerst en de zucht/drang overweldigd je. Dan kom er meestal een stukje dilemma. Ga ik wel gebruiken of niet,? het is beter van niet maar... Op het moment dat gebeurd heb je vaak onbewust eigenlijk al de keuze gemaakt; je gaat het doen. Ik spreek helaas uit ervaring.

Een usb-stickje zoals deze trouwens zal wel kunnen helpen, maar dan moet je hem wel thuis laten. Meestal weet je wel wat je gaat doen op een dag en of je je smartphone daarbij nodig hebt. Schat je in dat je hem niet per se nodig hebt? Laat dat ding thuis. Kan je 5 keer unlocken bij nood en daarna is het basta.

Ik heb er zelf gewoon voor gekozen geen smartphone te hebben. Kwaliteit van mijn leven is er flink op vooruit gegaan :)

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 24 juli 2024 00:01]

Goed bezig!

Zelf zitten wij niet op social-media, en dat scheelt idd ook een hele boel.

De kinderen (helaas) wel, en dus, naast gesprekken over wat wel en niet kan/mag, proberen wij het schermgebruik ook te beperken.
Aan de eettafel willen we geen telefoons zien (ook die van ons niet :) )
Daarnaast liggen alle telefoons, tablets, etc een uur voordat ze naar bed gaan gewoon beneden op tafel en is het klaar. Dus geen prikkels voor het slapen gaan.

Gelukkig hebben we dit van begin af aan al zo gedaan en dus is er ook (gelukkig) geen discussie over.
Nice!
Wanneer heb je de beslissing gemaakt om zonder smartphone door het leven te gaan? En welke dingen zijn er verbeterd in je leven? Erg benieuwd :)
AA-ontmoetingen ( Anonieme Alcoholisten ) ;)

Het is inderdaad een hulpmiddel. Als echt kinderslot lijkt het mij niet erg bruikbaar aangezien de gemiddelde koter dat zo weer uit zijn instellingen weet te werken.
Het probleem zit bij "je moet". Je moet namelijk best weinig.
Informatie is ook zonder filmpje te vinden. Of je schrijft het op, en in je 'filmuuurtje' ga je hem kijken.
Zoals ik het lees, kun je dingen die je echt nodig hebt, gewoon op de toegestaan-lijst zetten. Allerlei andere dingen, die typische tijdvreters zijn, kun je achter de dongle verstoppen.
Eh, onderdeel van het hebben van een verslaving is dat het gezonde verstand daar een soort blind spot voor heeft. Dat is net als zeggen "doe niet zo sip" tegen iemand met een depressie.

Zie het meer als een soort alcoholslot. Je hebt je auto, maar je kan het alleen gebruiker met USB-C dongel, of in dat geval als je 0.0 blaast. Ietwat kromme vergelijking, maar een betere heb ik even niet :) Je werpt in ieder geval een barriere op, die hoeft niet perfect te zijn, maar forceert je wel op het moment om er even bij stil te staan en bewust te keuze te maken.
Wat is er mis met het gezond verstand wat meer te gebruiken
Dit: smartphoneverslaving.

Die dingen en bijbehorende apps zijn zodanig gemaakt dat je je dopamine shotje blijft halen.

Kun je laconiek je schouders over ophalen en lacherig over doen maar het is een probleem, en dit is een drempel. Hiermee kun je bijvoorbeeld instellen dat je niet tussen 9 en 5 kunt appen.

Een andere oplossing dan deze handmatige is een andere launcher zoals de op privacy gefocusde Blloc uit Berlijn.
Ik heb ook het idee dat het je niet van je smartphone verslaving afhoudt. Ja, het is een barrière. Maar wel eentje die een serieus verslaafde al snel aan de kant gooit. Als je het op kan brengen om toch met deze stick aan je verslaving te werken dan was het je zonder die stick waarschijnlijk ook wel gelukt.
Waarom denk je dat? (puur uit interesse, dit is geen aanval op je punt)
Puur onderbuikgevoel. Als je een alcoholist hebt en je zet een slot op zijn drankkast maar je legt de sleutel gewoon bij hem in huis, hoe lang zal dat goed gaan? Als dat slot hem ervan weerhoudt om te drinken dan is het puur eigen doorzettingsvermogen. Iets wat hij dus ook zonder dat slot had kunnen bereiken. Zo ook met deze USB stick. Je kan net zo goed een sticker op zijn telefoon plakken met "denk aan je verslaving" aangezien dat het enige is wat deze oplossing biedt. Een herinnering dat je niet ongecontroleerd gebruik moet maken van je telefoon zonder er een strenge beperking aan vast te knopen.
Er zijn een groot aantal verslavingen die met alleen gezond verstand niet of nauwelijks te doorbreken zijn. Dat zijn vooral de sterk lichamelijke verslavingen zoals alcohol, nicotine en opioïden. Bij die verslavingen is een eenvoudig hulpmiddel zoals dit ook absoluut ontoereikend. Om hiervan af te kicken heeft het overgrote deel van de betroffen mensen veel meer hulp nodig.

De meeste verslavingen vallen echter in de categorie van mentale verslavingen. Hierbij kan een eenvoudig hulpmiddel zoals dit helpen om de mentale discipline te versterken. Het is echter geen wondermiddel en als de junkie niet echt wil afkicken zal het niet helpen.
Omdat juist de jonge generatie klaarblijkelijk moeite heeft met het gebruiken van gezond verstand of sociall inlevingsvermogen.

Dit blijkt pijnlijk duidelijk tijdens deze onorthodoxe periode met corona. "volwassenen" kunnen er overigens ook wat van.

Ik denk dat zo iets best kans van slagen is voor ouders die hun kinderen wat meer normen en waarden, maar ook een veilige gozonde omgang met mobile devices willen kunnen mee geven.
De eerste conceptnaam was Unplug, maar dat zou lastig zijn om op internet op te zoeken, dus viel de keuze op de naam met een q aan het einde.
Kijk, dat is nou iets waar meer bedrijven over zouden moeten nadenken. (y)
Ik ben het zeker met je eens.
Maar ze hadden wellicht het gaatje voor de sleutel hanger ook in de key zelf kunnen maken i.p.v. in de beschermpkap. Dat wanneer ik iets verlies het niet de key is, maar het bescherm kapje. Daar hadden ze wat mij betreft beter naar kunnen kijken / over na kunnen denken.
dan moet je je hele sleutelbos aan je telefoon hangen
Dat is dan wel weer de keerzijde van het verhaal. Goed punt ook wel.
Dat was inderdaad de reden dat we de ontwerpkeuze op deze manier hebben gemaakt. Een sleutelbos onder je telefoon leek ons niet optimaal ;)
dan moet je je hele sleutelbos aan je telefoon hangen
En dus weer een extra handeling om het doel te bereiken.

( of je maakt er een skipashouder aan vast, heb ik ook aan mijn werk-usb - kan ik hem ook niet ergens laten slingeren )
Prima toch, alleen maar een grotere barriere voor het gebruik van je foon....... :D
Volgens mij reageer je op de verkeerde reactie :)
Nee, dit was wel bewust.

Ik ben het met zijn reactie eens, echter had ik liever gezien dat ze over praktische dingen hadden nagedacht in plaats van een naam (wat eigenlijk alleen voordeel voor het bedrijf zelf oplevert).
Same here,
Ik snap het niet waarom die bevestigingen vrijwel altijd in de dop zitten.

In het eerste jaar gaat het wel, maar op een bepaald moment verslapt he, en heb je de dop aan je sleutelbos hangen ....
Ehh gevalletje design flaw: het gaatje voor de sleutelbos aan het deksel te maken |:(
Ik snap het wel, omdat de dongle dan zonder ring in telefoon gestoken kan worden, maar het is niet handig dat je alleen het dekseltje aan je bos hebt hangen en de rest (wat er toe doet) kwijt bent (of misschien is dat juist het sales model)..
We vonden dit beter dan een hele sleutelbos onder je telefoon :p
We vonden dit beter dan een hele sleutelbos onder je telefoon :p
Skipas idee ... koord van 50 / 100cm oprolbaar ?
Gebruik ik ook voor mijn persoonlijke-usb, ben één van de weinigen die ze alleen vervangt omdat ze 'versleten' zijn, niet omdat er weer eens één kwijt is ergens
Klopt wel, maar zo ben ik vroegâh al aardig wat usb sticks kwijtgeraakt die ook aan sleutelbos hingen....het dopje hing er nog alleen aan dus...

Overigens is een sleutelbos nog een extra motivatie voor het beperken van je screentime tijdens het gebruik van de dongle..
Dit is natuurlijk een eerste concept. je kunt wellciht bedenken dat er een digitaal variant komt waar je met Q/R code kan werken van een secondary devise thuis of bijvoorbeeld WIFI/territory/NFI based waar als je in je thuis netwerk bent automatisch bepaalde zaken open gaan.
Dat klopt helemaal inderdaad. We hebben in ons patent veel meer input dan alleen USB-C opgenomen (denk aan NFC, Wi-fi, locatie, etc) en hier gaan we in de toekomst het concept dan ook mee verfijnen
Ik vind het wel een mooi idee van een ouder standpunt. Om zo dingen te blokkeren op moment dat mijn kind "los" rondloopt en dat dat allemaal actief is als wij in de buurt zijn.
Was een softwarematige oplossing niet veel praktischer en geschikter geweest om dit probleem te bestrijden? Niet dat ik echt in het product of de aanpak geloof, maar als je dan toch al een speciale launcher maakt (software) kun je net zo goed een drempel inbouwen die het even snel opstarten van een spelletje of Facebook of iets dergelijke verhindert. Zo'n dingetje inpluggen is niet echt een belemmering te noemen.

Zo'n softwarematige drempel zou een taak kunnen zijn die niet zo leuk is om te doen en een x aantal minuten duurt, een aantal rekensommetjes maken, stoplichten in plaatjes aanwijzen (de I'm not a robot variant) of iets anders. Allemaal door de gebruiker instelbaar.
Maar wat zou je dan doen als je die app echt even nodig hebt op dat moment (bijvoorbeeld even snel iets WhatsAppen naar iemand)?
Een panic functie implementeren. Die kun je dan misschien maar 5x per maand gebruiken bijvoorbeeld of alleen voor bepaalde apps. Daar is van alles op te verzinnen.

Weet ook niet of een app als WhatsApp in je anti-verslaving oplossing moet zitten, dat is toch vooral een communicatie tool die je af en toe gewoon nodig hebt. Zal denk ik meer doeltreffend zijn voor zaken als Facebook, Instagram en al die spelletjes die veel meer tijd opzuigen dan de bedoeling is. Als de drempel om die op te starten een beetje hoger is dan start je ze niet zo snel meer even impulsief op.
Thanks Ray voor je feedback! Wordt enorm gewaardeerd.

Jaa klopt, WhatsApp is een beetje een grijs gebied! Kan heel nuttig zijn, maar het kan ook erg afleidend worden.
En wat als ik hem vaker dan 5 keer kwijtraak? Kan ik dan de launcher herinstalleren zodat ik hem opnieuw vijf keer kan 'kwijtraken'?
Dat zou een mooie hack zijn ;). Nee, de implementatie voor het kwijtraken staat aan de server-side, dus dit zul je niet kunnen omzeilen op die manier.

[Reactie gewijzigd door JornR op 24 juli 2024 00:01]

Lijkt me dat je dit ook kunt inzetten als een vorm van parental control voor je kinderen hun smartphone gebruik?
Dat doe ik al via de family app. Veel makkelijker en gaat gewoon op afstand.

Gebruikstijden instellen, totaal en zelfs per app in te stellen. Overrulen van regels etc etc zit er allemaal in. Heb je geen dongle voor nodig :)

[Reactie gewijzigd door Fairy op 24 juli 2024 00:01]

Ik zou het liever andersom zien; zonder donge je volledige telefoon en met dongle (op kantoor ofzo) de limited launcher.
Dan lijkt me een Apple Watch toch beter te werken tegen een verslaving. Het probleem waar de meeste mensen mee zitten is FOMO. Zo horen ze hun telefoon vibreren wanneer dat niet zo is en daardoor grijpt men naar het scherm en is men vertrokken met scrollen.

Sinds ik een Apple Watch heb raak ik mijn iPhone niet aan als ik hem niet nodig heb voor een specifieke taak. Op je watch zet je al veel sneller notificaties af die je normaal wel op je telefoon wil ontvangen. De interface van de watch is te beperkt om te liggen scrollen door media maar wel ideaal voor notificaties zoals berichten van bekenden, het weer, siri en vooral natuurlijk de dooddoener het uur want dat is een grote reden waarom mensen constant met hun smartphone liggen te spelen. Ze willen weten hoe laat het is en hup ze beginnen te scrollen.
Wel oppassen met een dongle die semi-permanent in de telefoon zit. Een USB-C connector zit meestal direct op de printplaat vast gesoldeerd, laat je de telefoon dan vallen op de dongle of stoot je ergens hard tegenaan met de dongle, dan is de kans groot dat de connector afbreekt. En dan werkt de dongle niet meer maar kun je hem ook niet meer opladen. Dat is dan natuurlijk wel een prima oplossing voor je verslaving.
Goed punt inderdaad! Het is niet de bedoeling dat je de key in je telefoon laat zitten in je zak. Het idee is echt dat je 'standaard' telefoon (zonder key erin) een telefoon is zonder afleiding, en dat je zelf de bewuste keuze maakt om afleidende apps te gaan gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.