Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Bron: OCworkbench

Er lijken minstens 2 versies van de nieuwe PIII in omloop te zijn, de Tualatin en de Coppermine-T. OCworkbench weet ook nog niet precies wat de technische verschillen zijn, maar ze hebben wel een paar foto's, waardoor i.i.g. de visuele verschillen te zien zijn. Beide types beschikken over dezelfde heatspreader, maar de Tualatin is donkerder van kleur dan de Coppermine-T en aan de bovenkant is de onderhuidse structuur enigszins zichtbaar in de vorm van ondiepe groeven:

Tualatin & Coppermine-T

Aan de onderkant zijn ook verschillen te zien tussen de beide Socket370 CPU's. Links de Tualatin en rechts de Coppermine-T:

Tualatin & Coppermine-T backside

Een andere manier om de CPU's te identificeren is d.m.v. het proggie WCPUID:

*Coppermine-T CPUID 68A
*Tualatin CPUID 6B0 of 6B1

Uit dit verhaal blijkt dat de Pentium III die Tom's Hardware onlangs reviewde, inderdaad een Tualatin was en geen Coppermine-T .

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Die kleurverschil kan gewoon door de belichting van de foto's komen- maar het patroon van weerstandjes verschilt wel degelijk.

Intel doet irritant mysterieus over deze CPU's- ze worden. Volgens de roadmap zou er maar een CPU komen, die de budget tegenhanger van de P4 (Northwood?) ging worden.

MIsschien dat de 2e een mobile CPU zou kunnen zijn (a la AMD met K6-2 en K6-2+), met meer cache en lager verbruik/voltage. Maar dat is slechts een gokje.

Meer info van Intel gewenst!
Het kleurverschil ligt niet aan de foto, maar is er echt. Als je bij OCworkbench gaat kijken, zie je dat beide CPU's in één opname naast elkaar liggen.
Wellicht is het verschil tussen de een en e ander de hoeveelheid cache.. er was toch sprake van 256 en 512 Kb versies?
Wellicht is het verschil tussen de een en e ander de hoeveelheid cache.. er was toch sprake van 256 en 512 Kb versies?
Ik ben bang dat het toch iets moeilijker ligt. Verder lezen in het artikel van Ome Tom laat zien dat zijn exemplaar, hier al ge-identificeerd als Tualatin en niet als Coppermine-T, toch slechts 256 Kb aan L2 cache heeft.
As faithful, though not always believing, readers of Mike Magee's TheInquirer, we are fully aware of the fact that a fellow Taiwanese hardware website that publishes in traditional Chinese spelling (BIG5) has got its hands on a Pentium III 1.13 GHz with 512 kB second-level cache. This is a clear sign that Intel will have two different versions of new-age Pentium III's, once it decides to bless the public with these processors. We would like to express our disappointment that our baby-processor is only equipped with the traditional 256 kB L2-cache. We'll try to grow a bit more L2-cache, but it will take a while and a lot of TLC.
* 786562 JumpStart

Coppermine-T = Coppermine-Tualatin ?
Tualatin of Coppermine-T zijn volgens mij dezelfde processoren. Alleen zijn ze nog in ontwikkeling en de foto's hebben gewoon een verschillende stepping laten zien.

Volgens mij zijn de twee namen gewoon simpel te verklaren:
Coppermine-T(ualatin) :7
Tualatin of Coppermine-T zijn volgens mij dezelfde processoren. Alleen zijn ze nog in ontwikkeling en de foto's hebben gewoon een verschillende stepping laten zien.
Volgens mij zij er wel twee verschillende CPU's omdat er diverse tests zijn geweest waar de ene keer 256KB onboard zat en de andere keer 512KB.

Volgens mij is de ene een low end server chip die SMP enabled is en de 256KB variant een desktop versie die niet SMP enabled is. Natuurlijk is dit een wilde gok.

Want als je naar de onderkant kijkt van de twee versie zie je dat de blokjes op een heel andere plaats zitten en ik heb twee verschillende stepping Coppermine's gehad maar die zaten bij alle steppings op dezelfde plaats, daardoor denk ik dat er dus wel twee verschillende varianten zijn.
Waarom zijn er twee stukjes geblurred in de foto van de Tualatin?
Vanwege de NDA's.. degene die deze processoren in zijn bezit had mocht er waarschijnlijk helemaal niet mee naar buiten komen van Intel en als die nummers er nog op zouden staan zou Intel zo kunnen zien van wie die processoren waren. Daarom halen ze dan die nummers weg :).
Woa, ze maken het wel errug makkelijk : het staat gewoon op de core geprint, en nog in zo'n mooi font ook nog ;)
Sja en op de achterkant staat er dat deze is gemaakt door www.ocworkbench.com :) :) :) (of getweaked..)

bloody: duh terug.
duh. dit zijn de foto credits.
Die Coppermine-T lijkt me een gefotosoepte Coppermine... Ze hebben de Tualatin heatspreader erop geplakt. Op de onderkant zijn de weerstandjes linksboven en rechtsonder weggewerkt...

Ik vertrouw meer op ome Tom met zijn artikel over de Tualatin.

Dat onenigheid over Tualatin en Coppermine-T lijkt me gewoon meer gebaseerd op de toekomstige naamgeving, waarover geen zekerheid lijkt te zijn.
Wel vreemd dat de 2 bovenste plaatjes zijn geedit. Kijk maar, het is gescrambeld
Soms kan je goed zien dat het niveau hier daalt... zucht.... [-1 oninteressant]
Voor een Dual systeem had je op de abits enzo processoren nodig die een aantal weerstanden bevatten op specifieke plaatsen, misschien is het verschil dat je de 1 wel dual kan gebruiken en de andere niet, we zullen zien wat intell hierop te melden heeft.
Erg leuke fake. Het is toch wel duidelijk dat hier iemand aan het photoshoppen is geweest, maar dat het niet erg gelukt is :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True