Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Microsoft komt met goedkopere Surface Laptop 12,5"

Microsoft brengt volgens een gerucht later dit jaar een goedkopere Surface Laptop uit. Het nieuwe model zou een 12,5"-scherm krijgen en voorzien zijn van een Core i5-cpu, 4GB ram en 64GB flashopslag. De prijs zou tussen 500 en 600 dollar bedragen.

Volgens Windows Central heeft Microsoft de goedkopere Surface Laptop in ontwikkeling onder de codenaam Sparti. Of het 12,5"-scherm ook een 3:2-verhouding heeft zoals bij de duurdere varianten met 13,5"- en 15"-scherm, is niet duidelijk. De resolutie of beeldverhouding wordt niet genoemd. Bronnen van de website claimen een prototype te hebben vastgehouden. De laptop zou hoogwaardig aanvoelen, net als andere Surface-producten. Er zou niet bezuinigd zijn op bouwkwaliteit.

Microsoft zou zich met de goedkopere laptop op studenten willen richten. De huidige Surface Laptop-modellen kosten minimaal zo'n duizend euro. Het nieuwe model zou gepositioneerd worden net zoals nu gebeurt met de Surface Go naast de Surface Pro. De Surface Go is Microsofts goedkoopste Surface-product en de Go-versies zijn honderden euro's goedkoper dan de Pro-modellen.

De 12,5"-uitvoering van de Surface Laptop zou geleverd worden met Windows 10 in S-modus. Het is bij die Windows-versie echter altijd mogelijk om over te schakelen naar de volledige Windows 10-modus. Windows Central denkt dat de prijs tussen die van de Surface Go en Surface Pro zal liggen. Die producten hebben prijzen vanaf 399 en 749 dollar. De aankondiging zou ergens in oktober plaatsvinden.

Surface Laptop 3 met 13,5"-scherm

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-09-2020 • 18:33

68 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (68)

Wijzig sortering
4GB Ram, waarom zijn we bij laptops al sinds 2008 blijven steken op 4GB ram en 8GB voor premium laptops?
Simpel het draait allemaal prima met 4GB. Je moet wel een hele dikke power user zijn om dan in de problemen te komen. Beetje Internetten dat is waar de meeste users mee bezig zijn.
Onderschat niet wat een browser vandaag de dag inneemt. Je kan een machine hebben met 4gb RAM die via je monitor software 80% geheugenverbruik geeft, maar besef ook dat die dan aan paging gaat doen: je SSD slijt vele malen sneller en je performance duikt in elkaar. Het is zelfs niet eens Windows specifiek, je ziet ook op andere OS'en dat de browser gewoonweg een hele boel op slorpt. Dit soort toestellen zorgen ervoor dat bij de gewone gebruiker Windows al snel als traag en slecht gaat aanvoelen.
Ik heb 4 jaar oude Surface Pro 4 en ben dik tevreden ondanks de 4GB. Traag aanvoelen is niet aan de hand. Dit komt door veel shit installeren. Kale systemen blijven goed draaien. In deze zit ook nog eens een hele snelle SSD. Mijn Tulip 8086 met Windows 2.0 was pas traag :-(
"Je kan een machine hebben met 4gb RAM die via je monitor software 80% geheugenverbruik geeft,"
Dat ligt voornamelijk aan de software. Er zijn browsers die zoveel geheugen in beslag nemen als ze kunnen. Maar als er minder beschikbaar is, draait het ook prima.

edit: als voorbeeld heb ik op mijn PC een virtuele machine met 2 GB ram en 2 CPU kernen. Windows 10 en Edge browser werken daarop zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door James3 op 9 september 2020 18:29]

Klopt, na 4 jaar is de batterij ten einde en de SSD versleten, dan kan hij mooi de vuilbak in. En daar worden we allemaal beter van: meer verkoop, meer productie en de economie draait. En het afval?
Ik heb een Windows 10 laptop met 32GB Flash opslag. Dat is zo weinig dat Windows niet eens meer grote updates kan uitvoeren, zelfs niet als er een externe drive is aangesloten. De enige optie is een image downloaden en een schone installatie uitvoeren.

Dus ook bij 64GB verwacht ik dat de eerstvolgende major Windows update kan falen, zeker als je naast Windows ook nog eigen applicaties en data wil opslaan. Wat toch wel het idee is, wil je meer doen dan browsen.

[Reactie gewijzigd door Titulanix op 8 september 2020 19:15]

Vaak maakt Microsoft dan juist oppeens wel aanpassingen zodat het werkt.
Surface Pro 1 was lichtelijk gezecht onbruikbaar het moment dat hij uitkwam, maar daardoor kreeg Microsoft wel de juiste feedback binnen dat de touchscreen ervaring dus verschrikkelijk was. Dit was voorheen ook het geval bij andere touch screen windows devices, maar omdat Microsoft dit nooit bij eigen product ervaarde stond het niet hoog op de prioriteitenlijst.
Natuurlijk is dit geen excuus dat het eerder niet werkte, maar toch, als het een probleem is bij een Surface device zal Microsoft veel sneller voor dat probleem een algemene oplossing maken dan problemen met third party devices.
Dankzij de surface productlijn staat Microsoft weer een beetje dichter bij de eigenlijke gebruiker en gebruikerservaring.
De Pro 1 onbruikbaar? Dat heb ik sinds de introductie en aanschaf van het apparaat nog nooit ervaren.
64GB opslag kan ik nog begrijpen, ook een manier om mensen meer met OneDrive te laten doen. Maar die 4GB ram is echt niet meer van deze tijd en zou minimaal 8GB moeten zijn.
Maar je onedrive wil je toch syncen met je locale disk. Als dat al niet kan
Sync on use only, purge after not used x days.

Verder no sync onedrive met office web apps direct van onedrive heeft echt geen memory of ram use nodig
Euh, nee je wil altijd alles op je laptop hebben, cloud/onedrive is enkel de backup, zo gebruiken al onze gebruikers het.

Waarom zou je dat niet willen :?

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 8 september 2020 19:15]

Omdat je onedrive niet als backup moet zien (in ieder geval hoe jij het beschrijft )? Moet zeggen dat ik ook niet mijn complete 1TB op mijn devices heb staan. Sync paar directories offline maar overgrote deel is online.

[Reactie gewijzigd door vali op 8 september 2020 19:34]

En waarom niet ?
ik zie gewoon geen nadeel ! Je hebt altijd al je data bij je en in geval van een crash of diefstal heb je geen data die verloren is.
Misschien omdat Microsoft geen garanties geeft op je data en zelf ook aangeeft dat je een backup moet hebben?

Als jij al je foto's alleen in OneDrive hebt en er gebeurt een ramp bij MS kun je dus niet bij hen huilen...
Ik wil het meeste niet lokaal meer, maar heb alles in onedrive. Als het toch al de cloud in gaat heeft het voor mij geen meerwaarde om het offline te houden. Het is voor mij dus echt OneDrive, niet OneBackup ;-)
Maar waarom niet, het één sluit het andere toch niet uit ? Er is toch geen nadeel aan alles syncen.
Stroomverbruik op een laptop is met syncen van OneDrive niet gunstig. Ook gebeurt het regelmatig dat Onedrive niet alles meteen synct en dat je dus weer moet wachten, of dat je denkt dat allles er is maar dat toch niet zo blijkt te zijn, waardoor je met 2 versies zit...
disk use ,

was het hele nadeel niet dat we geen disk ruimte hadden je hebt maar 64 Gb dus waarom dan 40Gb onedrive syncen ?

Daarnaast , Waarom wil jij een office file syncen die je niet op je laptop kunt lezen omdat je office webapps gebruikt die direct vanaf die onedrive laden ?

Volgensmij snap je het hele light weight cloud stuk niet van deze laptop. juist doordat je alles zonder desktopo apps doet en alles met de webversies in de cloud heb je aan 2 Gb Ram en 20Gb disk meer dan genoeg.

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 8 september 2020 21:43]

2GB en 20GB opslag in 2020?

Ook als je alleen met webversies werkt is zo weinig werkgeheugen onwerkbaar, alleen Windows zelf plus een paar browsertabjes is nu al teveel voor 2GB. Laat staan over een paar jaar.

Hetzelfde met 20GB omslag, dat is nu net aan het theoretisch minimum voor Windows 10, drivers en je swapfile (en die ga je met 2GB RAM veel gebruiken :+), maar daar ga je later geheid problemen mee krijgen dat Windows niet meer vrije ruimte heeft voor updates..
Je moet windows ook niet fully bloated installeren op zoon pc

https://support.microsoft...ws-10-system-requirements

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 8 september 2020 23:07]

In mijn onedrive staat echt wel meer dan enkel een paar officefiles.

Office Webapps waarom zou ik crippled applicaties willen gebruiken ipv het echte spull

512GB ssd kost haast niets meer, dus local diskspace hoort geen issue te zijn. Dat Microsoft deze laptop uitrust met 64GB is gewoon niet meer van deze tijd en al helemaal niet voor die prijs.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 8 september 2020 23:40]

ja je kunt natuur het idee niks vinden en tegen zijn maar dat is wel waar deze dingen voor bedoelt zijn,

Als je het niks vind en je kunt niet overweg met de webapps of je hebt meer grotere applicaties nodig dan zijn er de Surface pro of laptop lijnen.

Nu ben je gewoon allerhanding dingen aan het aanhalen waar deze hardware niet aansluit. Je kan er ook geen battlefield mee spelen maar dat zou ik ook wel graag willen.
Bij ons wil juist iedereen dat niet ;) Sommige klanten van ons hebben 100en GB's aan data en dat willen ze niet altijd maar gesync hebben. Ook met nieuwe PC's etc. is dat altijd heel naar om maar weer opnieuw erop te zetten. Gewoon alles online en de bestanden die je vaak gebruikt zet je standaard offline.
Zo vaak verander je toch niet van pc ? Onze gebruikers ervaren dit net als een groot gemak. Ze gooien wat in hun documents folder en het wordt gesynced, geen nakijken meer naar.
Je vergeet laptops die gebruikers niet dagelijks gebruiken. Als ze die dan een keer nodig hebben willen ze direct kunnen werken en niet eerst moeten wachten tot de sync klaar is.
zo'n usecases hebben we niet, dus daar kan ik niet over oordelen.
Trouwens je moet toch niet wachten tot de sync gedaan is , je kan toch perfect aan de slag, zonder al je data gesynced is.
Goed punt, zo gebruik ik het zelf ook. Met cryptomator er overheen ook nog, werkt prima in offline modus.

Alles waar ik niet aan werk gaat weer offline.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 september 2020 19:39]

Noem eens iets wat last heeft van 'maar' 4GB RAM. Ik ken het niet.
Videobewerking?
Software development?
Foto's bewerken?
Muziekproductie?
3d design?
Allemaal dingen die studenten doen.
Ik zou het omdraaien, 4gb ram werkt makkelijk voor windows met beetje browsen, office, netflix etc. 64GB opslag kan echter snel volstromen met wat programma’s, windows update en beetje data.

Ik heb een surface pro 5 met 4gb ram en 128gb opslag. Dat is een grens dat je niet meer echt hoeft op te letten, zolang je data in de cloud staat (onedrive bijvoorbeeld).
Ik denk dat je met een Windows 10 machine, zelfs voor studies met weinig eisen aan een laptop, toch wel meer dan 64gb aan opslag wil hebben.

Wellicht gevalletje Surface Go. Een entry-level model wat je eigen niet wil hebben, wat vooral in bulk aan bedrijven of scholen word verkocht. En dan een versie net iets duurder met meer opslag?

[Reactie gewijzigd door Burning op 8 september 2020 19:30]

Klinkt ideaal voor bedrijven die vooral met WVD of published apps werken?
Dat is waar, maar voor Linux zou het wel fijn zijn. Mijn Linux laptop nu heeft ook 64 eMMC en atom en draait prima. Als er inderdaad een 3:2 scherm in zit (of nog veel liever 4:3 :9 ) dan zou dat voor terminals heel fijn zijn.

Maar ik denk ook dat het vooral de instapper gaat zijn, met een duurdere optie met 128 voor relatief veel meer geld :) Typisch het model van Apple waar je in het basis model altijd net te weinig krijgt om goed mee uit de voeten te kunnen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 september 2020 19:40]

Punt is dat dit geen “entry”-prijs is.
Natuurlijk wel. Dit apparaat begint vanaf 749 dollar. Dat is dus het instap/entry-model, en dus de instap/entry prijs.
Of jij dat hoog of laag, of veel of weinig geld vind doet er niks aan af.
Ik snap niet dat ze nog met 4GB kunnen afkomen, zelfs bij een prijs van 500 euro is dit gewoon te weinig. Ik vermoed dat je sowieso niets kan uitbreiden waardoor je bij een beetje multi-tasken, zelfs als lichte gebruiker, tegen een bottleneck aanloopt. Dat moet minimum 8GB zijn bij dit type dat ze willen uitbreiden.

Die 64GB zal voldoende zijn voor enkel OS en wat core productiviteit applicaties zoals Office maar het is te hopen dat er een micro SD slot in zit (zoals bij de Surface Pro).

[Reactie gewijzigd door Elazz op 8 september 2020 18:43]

Prima om als thin -client/laptop :P
Ik denk dat het de bedoeling is om dit ding als een Chromebook te gebruiken, m.a.w. alles in een browser. 4 gieg is dan genoeg, Chromebooks doen hun trucje vaak met nog minder geheugen.
Een microsoft laptop met 4 GB geheugen en 64 GB opslag, dat zou ik misdadig noemen. 10 jaar geleden zou een 4 GB geheugen en 120 GB nog kunnen maar dat was toen al klein.

Tegenwoordig zou ik voor beide minimaal het dubbele maar liefst het 4-voudige als minimum zien voor een systeem van microsoft.

Detail: Dat systeem gaat een microsoft Windows installatie draaien. Het heet dan wel surface maar is naar mijn idee beslist geen tablet-achtig iets. Gebruikers gaan hier msOffice op willen draaien. Ook al is dat Office365, het heeft geheugen nodig.

Vergelijk het met chrome-books: de betere hebben ook al betere spec's in geheugen en opslag. En die zijn echt gekoppeld aan internet.
Ik had zelf in 2015 een Surface Pro 3 gekocht waarin een i5 in de 4000 reeks zat met 4GB ram en 128GB storage.

Een paar excel spreadsheets, Google docs en verschillende tabbladen was nooit een probleem. Heeft goed gewerkt in de 2 jaar dat ik die gebruikte en vervolgens aan mijn zusje gegeven voor studies.

Maar we zijn nu 2020 dus om dan nog met 4GB... Denk niet dat dat prijsverschil voor Microsoft zo groot is.
Het is een gerucht, eerst even afwachten tot het product daadwerkelijk op de markt komt.

Op zich zou je met 64GB wel moeten kunnen werken. Echter is het inderdaad wel erg weinig als dit het daadwerkelijk gaat zijn. 128GB zou een betere keuze zijn en hoeft niet veel meer te kosten.
Uh, nee. Na een jaar licht gebruik + wat office werk zit Windows vol, en is de volgende grote update niet meer te installeren. Het is nu al dat een grote Windows update ~20 GB in beslag neemt (dan bedoel ik de halfjaarlijkse releases). De enige manier om dan nog te upgraden is om een clean install te doen, iets wat voor de gemiddelde gebruiker toch net ff te ver gegrepen is.
Als ie een user replaceable SSD en geheugen heeft, dan is dit misschien OK. Surface bouwkwaliteit, en voor €100 heb je een degelijke SSD en 8GB werkgeheugen.

Waarom Microsoft op deze componenten bezuinigt (als dit waar is), en dit er zelf niet in gooit, is voor mij een raadsel. Het enige wat ik kan bedenken is om de duurdere producten te sparen. Een 512GB 42mm M2 SSD is tegenwoordig te krijgen voor 75 euro, en 16 GB DDR4 SODIMM is nog 75 euro. Zeg dat de huidige 4GB RAM en 64 GB geheugen ze 50 euro kost. Dan ga je voor ~€100 extra van zo low-end dat het nauwelijks bruikbaar is naar zeer degelijke specs.

Ik vind minder dan 128GB opslag stoppen in een Windows-machine eigenlijk schandalig. Met 64GB zit de kans er dik in dat ie na een jaartje licht gebruik + Word en Excel installatie niet meer te updaten is omdat de opslag vol is zonder schoonmaaktrucs of clean install. En van electronica mogen we verwachten dat het minstens 2 jaar werkt, vandaar de verplichte 2 jaar garantie. Deze dingen worden gekocht door mensen zonder kennis van zake, die dan de volgende keer toch maar €1000 voor een Mac neertellen want "Windows werkt traag en geeft gedoe".
Als je 'm zo makkelijk kunt updaten met algemene hardware, koopt niemand meer de dure versie.
Voor welke doelgroep is dit bedoeld. Dit stukje tikkend op mijn surface pro 3 i5-4300u 8gb 256gb uit 2014 destijds via een veiling bij Mycom voor 1150 euro gewonnen.

Ik vind het een stevig robuust apparaat alleen de adaptor magneet aansluiting wordt minder.
Ik gebruik hem alle dagen voor thuis en werk thuis ideaal ding voor op de bank ipv van de grote Dell laptop.
Draai nog steeds windows 8.1 veilligheids updates komen nog steeds binnen.

[Reactie gewijzigd door habbekrats op 8 september 2020 21:04]

updaten naar w10 kan geen kwaad ;)
Een goedkoop mobieltje heeft tegenwoordig al meer opslag en ram.
Verschil is wel dat die ram op je goedkope toestel totaal niet vergelijkbaar in snelheid/throughput/latency met wat er in een PC zit. Apels met peren vergelijken dus.