Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Battleroyale-partygame Fall Guys is twee miljoen keer verkocht op Steam

De recent uitgebrachte battleroyale-partygame Fall Guys: Ultimate Knockout is inmiddels twee miljoen keer verkocht op Valves gameplatform Steam. De nieuwe game van ontwikkelaar Mediatonic doet het ook erg goed op Twitch.

De ontwikkelaar heeft op Twitter het verkoopaantal van 2 miljoen exemplaren bekendgemaakt. Mediatonic meldt ook dat inmiddels 23 miljoen uur naar Fall Guys: Ultimate Knockout op Twitch is gekeken. De titel staat op de vierde plek van de spellen met het grootste spelersaantal, met een piek van 125.000 gelijktijdige spelers. Alleen PlayerUnknown's Battlegrounds, Dota 2 en Counter-Strike: Global Offensive doen het op dit vlak nog beter op Steam.

Fall Guys: Ultimate Knockout is ook beschikbaar voor de PS4, maar daar lijken nog geen aantallen van bekend te zijn. De titel kwam op 4 augustus uit en was al snel de best verkopende titel op Steam, waarmee het spel Grounded van de troon werd gestoten. Er waren weliswaar serverissues ten tijde van de release, maar het lijkt erop dat dat de populariteit van de game niet heeft aangetast.

De nieuwe game van Mediatonic en uitgever Devolver Digital wordt gezien als een battleroyale-partygame waarin tot zestig spelers in de huid van kleurrijke poppetjes kruipen en op een parcours te maken krijgen met vreemde hindernissen en moeten strijden tegen tegenstanders en natuurwetten. Het afvalracespel is te vergelijken met tv-shows als Wipeout en het Japanse Takeshi's Castle.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

10-08-2020 • 18:26

88 Linkedin

Reacties (88)

Wijzig sortering
Leuk spel om afentoe eens te spelen, maar ik vraag me erg af hoe langdurig dit leuk zal blijven. Het zijn veel dezelfde soort spelletjes die van erg korte duur zijn. Dat verveelt nu al een beetje voor mij. Ook zijn erg echt nog een aantal Quality of Life changes die ze zouden kunnen doen, met name om de teamplay met mensen waarmee je samen speelt wat beter te maken. Meteen meekijken met een teammate, altijd zelfde plek in het eindscherm, en nog wel wat meer. Overall best leuk overigens hoor, moet niet teveel klagen ;)
4 games. Toen begon het te vervelen.
Hoe is dit een battle royale game?
Niet. Dit is gewoon last man standing, maar Battle Royale is hip dus wordt dat gebruikt.

Edit: zoals @xoniq zegt is BR in principe inderdaad LMS maar met als toevoeging dat het speelveld kleiner wordt. Een andere toevoeging is dat je met niks begint en gaandeweg jezelf moet uitrusten met wapens en dergelijke die verspreid liggen door een grote open wereld. Eigenlijk precies zoals in de film Battle Royale aangezien de gamemodus daar op gebaseerd is. LMS had je vroeger al als alternatief op bijvoorbeeld deathmatch en speelde zich ook af op dezelfde kleine maps. Veel gelijkenissen maar toch ook heel anders.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 10 augustus 2020 19:06]

Klopt, vroeger in het UT99 tijdperk was LMS niks anders dan DM zonder respawn. :+
Battle Royale is letterlijk last man standing...
Niet perse, het attribuut wat toegevoegd is bij battle royale, is het feit dat het speelveld verkleind wordt om spelers naar elkaar toe te duwen. Dat is eigenlijk het verschil met LMS.
Dit klopt niet. Battle Royale als speelstijl is gebaseerd op de gelijknamige Japanse film (en het boek waarop de film gebaseerd is), waarbij de drijfveer niet is dat het terrein kleiner wordt maar wanneer er géén speler alleen overblijft na x tijd alle spelers sterven: https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_Royale_(film) (welke weer voortbouwt op een al honderden jaren bestaande term Battle Royal die staat voor last man standing)

Een kleiner wordend gebied is slechts één van de vele manieren om het einde van een potje te versnellen :)

[Reactie gewijzigd door pagani op 10 augustus 2020 19:29]

Link dan wel even de battle royal(game) pagina van wiki.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_royale_game

[Reactie gewijzigd door loki504 op 10 augustus 2020 19:35]

Pak anders er even een woordenboek bij. Het is gewoon een Engels woord dat voor het eerst gebruikt werd in 1671.
1a : a fight participated in by more than two combatants especially : one in which the last fighter in the ring or the last fighter standing is declared the winner

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 10 augustus 2020 20:19]

Battle Royale is last man standing, maar last man standing is niet Battle Royale. Heck, LMS bestaat al eeuwen bij bvb paintball, worstelen en andere sporten/entertainment.
En de film een verfilming van het gelijknamige boek is...

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 10 augustus 2020 19:29]

Volgens mij is het grootste verschil dat je in een LMS dus niet andere spelers direct uitschakelt. Je probeert zo snel mogelijk te zijn, zo lang mogelijk iets vol te houden of zoveel mogelijk punten bij elkaar te sprokkelen. Bij een BR is het wel de bedoeling dat je met wapens of ander geweld je tegenstander direct uitschakelt. Vandaar dus ook de Battle in de naam Battle Royale. Dus ik zie LMS als de geweldloze versie van BR.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_royal Battle Royale is niets meer dan een groot gevecht met meerdere deelnemers tot 1 laatste deelnemer overblijft.
Wat we dus vroeger last man standing noemde. Ik zie de map niet kleiner worden. Wat toch echt een belangrijk onderdeel is van de huidige battle royal. Zelfs volgens jou bron/link.
Klopt, dus Last Man Standing. Battle Royale is juist groot geworden in games door het verkleinen van het speelveld om de druk op te voeren. Dat is eigenlijk het enige verschil met vroeger, en hetgeen wat Battle Royale, een Battle Royale game maakt.
Maar in de games-business is het de laatste jaren nogal vrij duidelijk op de markt gezet als een groep mensen dat elkaar uitschakeld met whatever ze in het speelgebied vinden terwijl het speelgebied steeds kleiner wordt.

Wat dat betreft is Battle Royale een soort genre op zich geworden. Maar bij het zien van Fall Guys krijg ik niet het idee dat het in die categorie valt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_royale_game

Nemen we de game term die nu gebruikt wordt klopt het niet en is het gewoon een clickbait titel.

Je gaat toch niet roepen als iemand een bank heeft overvallen ooh hier Rabobank je mag mijn 2 zitter(bank) wel hebben...
Afvalrace == Battle Royale, maar wellicht had het iets duidelijker neergezet kunnen worden.
Vroeger heette dat nog ‘Last Man Standing’ in het Unreal Tournament tijdperk.
Last Man Standing,
Hunger Games,
Battle Royale,

1 pot nat
Kunnen we niet gewoon een stoelendans noemen?
Haak hunger games weg. Stomme rip-off van de echte battle royale. :) :)

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 11 augustus 2020 08:49]

Exact mijn gedachte, maar het is last man standing.
Dus kan ook een puzzle game staan bijvoorbeeld.
We moeten het woord "battle' royale dan niet zo serieus nemen.

[Reactie gewijzigd door ViP_Frederick op 10 augustus 2020 19:20]

Doordat elke volgende ronde van een match steeds minder mensen heeft en is gemaakt voor minder spelers. probeer maar hex-a-gone of fall ball te spelen met 60 man, succes 8)7
Battle Royale hoeft geen schiet game te zijn, dit laat het blijken :P
De volksmond.

Dat termen van betekenis veranderen en andere termen in vergetelheid raken is niks nieuws in taal

[Reactie gewijzigd door dakka op 10 augustus 2020 19:56]

Ik doelde meer op het feit dat hij zij
Dit laat het blijken. Als we dan toch kijken naar de huidige term van Battleroyal in de gamewereld.
Dan is dit geen Battleroyal game.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_royale_game
Die pagina linkt letterlijk een lijst waar dit spel bij staat. :)
Terwijl het totaal niet overeen komt met beschrijving van een BR game.
geweldig goed spel, maar ze hadden het gratis moeten maken op Steam. Nu kost het 20 euro en heeft het (cosmetische) microtransactions.... Ik had het liever gezien als ze alleen (cosmetische) microtransactions in het spel als verdienmodel hadden gestopt.

BTW: voor iedereen die het nog niet weet: het spel is gratis op PS4 als je Playstation plus hebt. (de mogelijk om online te spelen, wat hier zoiezo nodig is bij dit spel)

[Reactie gewijzigd door dunpealhunter op 10 augustus 2020 18:55]

Gratis.. en waar betalen zij dan de medewerkers en servers van?
Met de verdiensten van microtransactions
Voor een nieuw IP waar de kans van is dat mensen het na een week zat kunnen zijn, beetje riskant, 20 € is echt een mooie prijs
Inderdaad, 20 euro is toch een hele mooie prijs voor een gloednieuwe, leuke game?!
Inmiddels is het free-to-play met cosmetische microtransacties toch wel een bewezen business model?
Bij dit soort type games denk ik zelfs dat €20 aanschaf voor de massa "te duur" is, vergeleken met ze gewend zijn (denk aan League of Legends, Fortnite, COD Warzone, etc.)
Apex Legends heeft het toch aardig gedaan, net als Fortnite en Warzone. Die laatste is niet een echt nieuwe IP uiteraard.
Apex is dan ook niet door een studiootje gemaakt :P
Die twee dingen in dezelfde zin :+

Ieder z'n ding uiteraard, ik vind 20 euro juist weer veel te veel voor een spelletje dat je binnen een week zat zou kunnen raken. Ik zou er hoogstens een tientje voor over hebben, meer dan genoeg zelfs zonder microtransactions.

Maarja ze hadden ook niet verwacht dat het zo populair zou worden dus waarschijnlijk gewoon wat meer gevraagd om hun investering terug te verdienen.
Ieder z'n ding uiteraard, ik vind 20 euro juist weer veel te veel voor een spelletje dat je binnen een week zat zou kunnen raken.
Dat is nogal subjectief, toch?
Een ander is hier misschien wel maanden mee zoet.

Ikzelf raak op iedere game binnen een paar dagen uitgekeken, daarom begin ik er ook niet aan. Maar volgens mij jouw stelling zou ik dan moeten concluderen dat iedere game te duur is :p
Een hersenspinsel: Mooier zou zijn dat je kon kiezen of je bvb een early access kocht en dan bvb life time korting van 50% krijgt op de rest van de transacties. Zo krijg je ademruimte bij de start van het project om kwaliteit te leveren en een basis om je backers iets terug te geven terwijl ze ook op lange termijn steun kunnen bieden aan het project. Ondertussen kan de playerbase groeien op basis van de geleverde kwaliteit.
Welke servers? Spel heeft het nauwelijks gedaan de afgelopen week.
Die server problemen lijken wel per persoon verschillend. Zelf heb ik nog helemaal nergens last van gehad
Op de PS4 zijn er continu issues rond server capaciteit waardoor spelen niet mogelijk is. Het spel is overigens behoorlijk repetitief en teamplay is eigenlijk niet aanwezig waardoor je in de ‘team’ levels meer geluk dan skills nodig hebt om er door te komen. Erg populair maar in de huidige vorm wat mij betreft geen topper of blijver.
(cosmetische) microtransactions lijkt mij voor de langere termijn meer dan genoeg. Dit is een spel dat een enorme hoeveelheid spelers nodig heeft om leuk te blijven. Die krijg je niet (op de langere termijn) als het spel 20 euro kost.
Beter 20 dan 0 want als het geen 20 maken dan moeten ze veel extremer gaan met micro om de leeches te compenseren.
Leeches zouden 99% van de main playerbase moeten zijn. Geld verdienen doe je met whales..
En met 20 euro start prijs gelukkig niet op de pc dat is..
Dat is tegenwoordig het verdien model.
Ze hebben gelijk het season pass trucje toegepast. Nu is het meeste nog gratis te unlocken, wellicht in het volgende seizoen komen ze met een betaalde pas voor extra's.
Je ziet dit ook bij o.a. Fortnite en Rocket League.

Het blijft uiteindelijk je eigen keuze natuurlijk en het is inderdaad jammer dat ze het implementeren bij games waar je al geld voor hebt neergelegd.
Ze hebben nu anders al 2 miljoen keer een bedrag binnen. Free to play kan altijd nog.
Een zeer groot deel van die twee miljoen zal via PS+ hun spel gratis gekregen hebben.
Die twee miljoen zijn specifiek verkochte exemplaren op Steam, volgens het artikel.
Dit lijkt me niet, gezien de titel van dit artikel.
Of mis ik iets?
Je hebt helemaal gelijk!
Goed punt! Ik vind het ook een mooi spel, maar ik had graag gehad dat ze 50 euro kado gaven om het te spelen.
Het is een vermakelijke game die lekker wegspeelt. Het is zonde dat er geen lokale coöp mogelijk is (al dan niet aangevuld met bots of samen in dezelfde online race meedoen).
Je kan volgens mij wel met vrienden online samenspelen.
Ja belachelijk. Dit zou perfect couch coop zijn. Ik ga niet al m'n vrienden 20e laten neerleggen hiervoor. Als er local coop in zat had gelijk gekocht.
“We’d love to have split screen but at some point during development we had to cut it in order to get the game finished in time! It’s a HUGE undertaking from so many disciplines and we decided it would be better not to spread ourselves too thin and make sure the game we delivered is up to par,” aldus Joe Walsh tijdens een Reddit AMA.

“That said, you never know what might come post launch! I’d certainly love to play split screen and it gets requested TONS by the community.”

https://www.reddit.com/r/..._ask_us_anything/fzumlxf/

Er is hoop :-D
Man, als er wel een recent spel is dat erom vraagt om een partygame te zijn, dan is het dit. Het is leuk momenteel, maar continu controller doorgeven wanneer je dood gaat is toch ook beetje meh.

Geef mij maar snel een 4-player splitscreen, en reken gewoon punten in elke ronde ipv mensen uit te schakelen! Dan zijn de team-based challenges ook een pak leuker, denk k.
Oh, ik dacht dat je gewoon ook lokaal samen kon spelen in een online match? Zal toch wel op de PS4 kunnen? Ik wacht op de XBox versie.
Nope, geen couch-coöp. Je kan "invite friends" doen, maar nog niet geprobeerd. Ik weet ook niet hoe leuk het is om in de eerste ronde uitgeschakeld te worden en dan te moeten spectaten omdat je maat wel door gaat.
Geef het even wat tijd. Op Twitter stond al dat er nieuwe maps, modi en DLC's aankomen.
N00b vraag - wat maakt een game een party game? Co-op/vs elkaar gecombineerd met mini games? Met een saus van vrolijke kleurtjes/geluidjes? Misschien dat het spel genre al langer bestaat maar het naampje is voor mij niet heel concreet.

Edit: Na het filmpje twee keer gekeken te hebben krijg ik flash backs van Sausage Party. Ik denk dat het beter is als ik deze oversla.

[Reactie gewijzigd door Kuusje op 10 augustus 2020 18:42]

Voor mij is een party game een spel waar spelers van alle leeftijden het tegen elkaar opnemen in meerdere minigames. Het kleurrijke thema is ook wel typisch.
Ik zou party game definiëren als een spel dat toegankelijk is om te spelen (laag skill level vereist om goed mee te kunnen doen) en tot veel lachen leid.

[Reactie gewijzigd door Swooky op 10 augustus 2020 22:29]

Ligt eraan of je sausage party slecht vond om de esthetiek of om andere redenen. Fall Guys heeft behalve koddige mini games weinig te vertellen, heeft verder behalve dat de poppetjes eruit zien als worsten ook weinig met Sausage Party te maken.

Wat een party game is? Ik denk dat het uiteindelijk neerkomt op spellen met een hoge RNG-factor, waardoor het speelveld vlakker wordt en iedereen mee kan komen, wat het spel voor een grotere groep mensen aantrekkelijker maakt.
Volgens mij is een party game meer een game die je tijdens of met een party kan spelen.

De drempel moet laag zijn en je moet het met een groepje kunnen spelen.

Als hier geen couch split screen inzit kun je het ook niet echt een party game noemen.
Dus jij zou dit geen party game noemen? Ik denk dat die definitie sinds de opkomst van online gaming en streaming echt opgeschoven is. Een hoge RNG-factor houdt natuurlijk al in dat de drempel laag wordt gehouden.
Persoonlijk niet nee, voor anderen kan het inderdaad wel anders zijn. De lol van een party game haal ik uit samen met vrienden op de bank lachen en lol maken. In een online setting is de vibe heel anders en doet het voor mij niet hetzelfde.
Ik ben het persoonlijk eerlijk gezegd met je eens, ik speel ook voornamelijk couch co-op games, maar ik neem het de uitgever de noemer 'party game' in deze niet kwalijk.
Met de launch gekocht, tot nog toe maar 3x kunnen spelen. Rest van de tijd ligt de boel plat..
Ligt eraan wanneer je hebt gespeeld. Vanaf zondag waren de servers gewoon online en waren er geen problemen. Zaterdag waren ze met een groot onderhoud bezig. Daarvoor was het 50/50.
Spel veel in de bèta gespeeld en nu ook al wat uren gespeeld.

De game is naar mijn mening toch weer vernieuwend op battle-royale gebied als je het daar onder moet zetten. Het doet mij vooral denken aan Takeshi's Castle van vroeger.

Wat wel key zal zijn voor het verdere succes van dit spel is de frequentie en variatie waarmee de minigames gerouleerd gaan worden. Als dit maanden gaat duren per roulatie kan ik mij voorstellen dat het voor sommige zal gaan vervelen.

De cosmetische store is ook wel goed aangepakt. Ja, je kan dmv micro transacties cosmetische items kopen maar er zijn ook items die enkel met kronen gekocht kunnen worden en deze zijn alleen te verkrijgen door te winnen.
En als je een beetje regelmatig speelt is het gewoon mogelijk om zowat alles te kopen met je kudo's die je hebt verdiend met de shows.
Dat heeft Sony dan wel netjes gedaan, door die game direct gratis te maken voor ps plus abonnees. Goede zet geweest! En eerlijk gezegd, is het de vraag of ik hiervoor had betaald. Maar vind de game echt briljant!