Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cadillacs eerste elektrische auto moet actieradius van ruim 480km krijgen

Cadillac heeft de Lyriq getoond, de eerste elektrische auto van het merk. De Lyriq is een crossover en moet meer dan 480 kilometer kunnen afleggen, zou snelladen met maximaal 150kW en verregaande zelfrijdende functies krijgen. De auto gaat over twee jaar in productie.

Het automerk noemt de Lyriq vooralsnog een showmodel; mogelijk gaan er bij het productiemodel nog zaken veranderen. Cadillac zegt sowieso dat de actieradius nog niet definitief is, maar dat de Lyriq 'wordt ontworpen' om een actieradius van meer dan 480 kilometer te bieden. Cadillac becijfert dit op basis van interne tests. Over een mogelijke actieradius conform de in Europa gehanteerde wltp-norm zegt het bedrijf niks.

De Lyriq krijgt een door General Motors ontworpen accupakket dat ongeveer 100kWh groot moet zijn. Deze accu is met maximaal 150kW te snelladen. Thuisladen gaat met maximaal 19kW. Wat voor laadtijden de consument kan verwachten, zegt Cadillac niet. De kathodes zullen bestaan uit nikkel, kobalt, mangaan en aluminium en bevat volgens het bedrijf 70 procent minder kobalt dan huidige GM-accu's. Ncma-accu's zijn te beschouwen als een doorontwikkeling van ncm-accu's en moeten het gebruik van kobalt verder terugdringen en tegelijkertijd de kosten omlaag brengen en de energiedichtheid verhogen. Volgens The Elec begint bijvoorbeeld LG Chem in 2022 met de productie van ncma-accu's.

Standaard wordt de Lyriq geleverd met achterwielaandrijving, al komt er ook een sportievere variant met vierwielaandrijving. Cadillac geeft vooralsnog geen informatie over de gebruikte motoren voor de Lyriq. Wel zegt de fabrikant dat het lage zwaartepunt en de 'bijna' perfecte 50/50 gewichtsverdeling zorgen voor een sportief aanvoelende auto.

Net als andere Cadillac-modellen, krijgt de Lyriq ondersteuning voor Super Cruise. Dit is de zelfrijdende technologie van het bedrijf, waarmee de auto kan rijden zonder dat de bestuurder zijn of haar handen aan het stuur hoeft te houden. De bestuurder moet wel zijn of haar ogen op de weg gericht houden. Deze functie werkt niet in Europa, vanwege strengere wetgeving.

Aan de binnenkant krijgt de Lyriq één 33"-scherm dat vanaf de linkerkant van het stuur begint en doorloopt tot over de middenconsole. Dit scherm vertelt de bestuurder bijvoorbeeld hoe hard de auto rijdt, maar laat ook de cameraviews van de suv en de infotainment-functies zien. Dit scherm moet 'de hoogst mogelijke pixeldichtheid' hebben en ruim een miljard kleuren kunnen laten zien.

Cadillac Lyriq showmodel

De bestuurder krijgt verder twee ar-hud's. De eerste head-updisplay zit dichterbij de bestuurder en geeft onder meer de snelheid en richting aan. Het tweede, verder weg gepositioneerde head-updisplay geeft navigatieberichten 'en andere belangrijke notificaties' door. De Lyriq krijgt tot slot noisecancelling in het interieur, negentien AKG-speakers en ultrasone sensoren waarmee de auto zelfstandig moet kunnen parkeren.

Volgens TechCrunch gaat de Lyriq eind 2022 in productie in de Verenigde Staten; de Chinese productie start eerder. De elektrische suv wordt een 'global' product, al is het nog niet duidelijk of de auto daarmee ook naar de Benelux komt. Cadillac is hier nauwelijks actief. Per 2023 wil General Motors twintig volledig elektrische auto's op de markt hebben.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

07-08-2020 • 10:26

172 Linkedin

Reacties (172)

Wijzig sortering
"Per 2023 wil General Motors twintig volledig elektrische auto's op de markt hebben."
Bedoelen ze daarmee twintig verschillende modellen of letterlijk twintig auto's? Dat eerste lijkt me zeer ambitieus als dit model pas per 2022 op de markt komt. Dat tweede lijkt me peanuts, dat is nog geen 2 auto's per maand om te fabriceren...
Uiteraard 20 modellen. Gezien GM vrijwel alle auto's op een zeer beperkte variatie aan basissen bouwt moet dat zeker kunnen. Zo hebben bijvoorbeeld de Chevrolet Suburban, Cadillac Escalade en een hele rits aan SUVs en pick-up trucks dezelfde basis, alleen de koets is anders.

Daarnaast is die basis (een ladderframe) stiekem uitermate handig voor de plaatsing van batterijpakketten en zijn deze auto's gebouwd om zwaar te zijn en nog veel meer gewicht te kunnen dragen.

[Reactie gewijzigd door pagani op 7 augustus 2020 10:48]

Daarin is GM niet onderscheidend. Alle autofabrikanten als bijvoorbeeld een VAG of PSA gebruiken modulair design. Kijk maar eens op https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MQB_platform

Overigens heeft deze Cadillac EV geen ladderchassis maar een 'skateboard chassis ultimum battery pack'.
De wikipedia die je linkt geeft alsnog het verschil wat ik bedoel aan: GM zet alles op hetzelfde platform (hetzelfde onderstel, blok, bak enzovoort), VW en anderen doen inderdaad aan modulaire bouw maar dan is alsnog de variatie stukken groter dan bij een écht platform zoals bij GM.

* pagani wacht op een Escalade EV

[Reactie gewijzigd door pagani op 7 augustus 2020 11:14]

Overigens heeft deze Cadillac EV geen ladderchassis maar een 'skateboard chassis ultimum battery pack'.
Een ladderchassis met een accu pack dus, verpakt met wat leuke marketing.
Ze verkopen al standalone kits met volledige electronische drivetrains, je kan die bijna in iedere wagen waar een kleine v8 in past steken dus 20 modellen als ze ook hun trim niveaus meerekenen zal doenbaar zijn.


Linkje met wat meer uitleg :

https://youtu.be/x0nYSRgWRkg

[Reactie gewijzigd door SynthaxError op 7 augustus 2020 10:58]

Kan je daar een link of meer informatie over geven? Klinkt interessant voor het opknappen van wrakken.
Ik dacht dat GM die kits niet direct verkocht, maar via diverse bedrijven.

Ik ken ik ieder geval EV europe,
https://eveurope.eu/product-category/ev-conversion-kits/
Normaal gingen ze verkocht worden als de andere ls crate motors, dat zeiden ze toch in het interview.
Ja ze zijn er mee bezig maar als je geen goede banden connecties hebt kun je er wrs naar fluiten want het staat nog niet in de 2020 Performance parts https://rj-conlin.dcatalo...ce-Parts-Catalog/?page=16

[Reactie gewijzigd door Damic op 7 augustus 2020 12:10]

Ja klopt, zal wel nog een tijdje duren met heel de corona situatie in Amerika.
Wat hebben banden ermee te maken?
Heb het aangepast, maar at heb je met taal: https://www.woorden.org/woord/band zie punt 4
Familiebanden hebben dat ook weinig tot niets ;)
Hmm een rating voor humor zou ook niet misstaan, ik lag in een scheur :)
Die ombouw gaat gigantisch duur zijn, gigantisch veel werkuren vragen en je eindigt met een toffe/unieke wagen maar praktisch gaat het echt niet worden.

Het is immers niet zo simpel als ze het in het filmpje laten uitschijnen, ja er zit airco in laat men vallen maar voor de rest doet men alsof je gewoon de motor eruit haalt en de kit moet "mounten".

Een ICE motor heeft veel meer taken dan enkel aandrijving van de wielen, zo verlies je ook u inlaat waar vacuüm mee genereerd word, vacuüm welke je nodig hebt voor de rembekrachtiging. Maar je hebt ook geen krukas om een een multi riem aan te hangen, waterpompen, hydraulische pomp voor stuurbekrachtiging, airco compressor, 12V alternator, die verlies je ook (de radio bv gaat geen 400V slikken dus een EV heeft altijd zowel 12/24V als 400V zitten). En als klap op de vuurpijl, die 75% rendement verlies bij benzine naar warmteverlies, die ben je ook nog is kwijt.

Wat schiet er dan nog over van de wagen? Een ophanging en een remsysteem die het gewicht niet kan dragen. En dan moet je het vermogen nog omlaag trekken want die instant torque van een elektromotor, iets zegt mij dat die versnellingsbak dat niet leuk gaat vinden, oh juist, je hebt geen versnellingsbak nodig dus geen idee waarom hun kit deze nog gebruikt net zoals je de brandstoftank er mag uithalen.

En als je dat allemaal overwonnen hebt, kom je tot de conclusie dat je geen koffer meer hebt door de batterij, dat je de motorkap moet opendoen om hem te kunnen laden en dat het gewoon véél goedkoper en beter is van een auto te kopen die hiervoor ontwikkeld is. Leuk voor een hobby project dus maar daar stopt het ook.
zoals bijna alle LS blokken in 123 in andere wagens passen ...
GM is eigenaar van meerdere merken en maakt bijvoorbeeld ook al de Chevrolet Volt.
Misschien dat ze de actie radius varianten als modellen meetellen. Dus stel je voor je hebt deze Lyric in 480km, 420km en 360km variant dat ze dat als die 3 modellen rekenen.
Dat worden typen/uitvoeringen genoemd. Merk-model-type/uitvoering
"Per 2023 wil General Motors twintig volledig elektrische auto's op de markt hebben."
Bedoelen ze daarmee twintig verschillende modellen of letterlijk twintig auto's?

Modellen he.....
Valt me erg op dat er bijna alleen maar elektrische SUV's worden uitgebracht en nauwelijks hatchbacks/sedans of andere carrosserieën. Wat ik eigenlijk niet zo goed snap want niet iedereen heeft toch de behoefte aan een SUV? Lijkt wel alsof de fabrikanten te lui zijn om een EV te bouwen met een goede actieradius in compacte vorm.
Fabrikanten die aan het begin staan van de bouw van EV's moeten hun initiele investeringen terugverdienen. Ze hebben nieuwe kennis moeten inkopen/opdoen, nieuwe machines moeten kopen en vaak is dit een productielijn die ook nog eens naast de bestaande lijnen moet worden gebouwd.
Om al die eerste kosten terug te verdienen, is het handiger om grotere, duurdere auto's te gaan verkopen omdat de marges daarop hoger zijn. Ook Tesla is begonnen met duurdere auto's en werkt nu langzaam toe naar de goedkopere modellen.
Daarnaast is het bereik heul erg belangrijk voor bijna iedereen en dat grote bereik krijg je niet met een kleine accu.
Het wachten is dus op een kleinere accu met meer capaciteit en/of een ander verwachtingspatroon bij de automobilist die voor de keuze staat om een EV te kopen.
'wordt ontworpen' om een actieradius van meer dan 480 kilometer te bieden
WLTP rating voor productie-model: 420km.
Praktijk bereik: 300km.

Zo gaat het altijd met die E-autos. Grote praatjes in het begin, maar uiteindelijk is het allemaal moeilijk

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 augustus 2020 10:31]

Ja, want een ICE komt wel altijd op 100% van WLTP uit? Daarbij, het kan echt wel met normaal rijden;

https://thenextweb.com/sh...nissan-env200-wltp-range/

Je moet alleen geen 150 gaan rijden, maar met die snelheid komt je in een ICE ook niet aan de WLTP waarde. Zegt meer wat over de test, dan de techniek van de auto.
Nee klopt ik rij zuiniger met mijn brandstof wagen dan de opgegeven gemiddelde hierdoor haal ik meer kilometers.

Nu zijn er een paar EV die dat ook al doen. Dus netjes

Het grote nadeel van een ev in deze ten opzichte van brandstof wagen is dat een brandstof wagen altijd dezelfde hoeveelheid liters brandstof zal houden qua inhoud, dat neemt niet af. Dus zul je na 5 jaar nog net zover komen met een volle tank brandstof.

Daar waar een ev gemiddeld 1/1.5% van zijn capaciteit verliest per jaar oftewel een afname van je range. Dat is een nadeel.
Daar waar een ev gemiddeld 1/1.5% van zijn capaciteit verliest per jaar oftewel een afname van je range. Dat is een nadeel.
Een brandstofmotor wordt in de loop der jaren door slijtage ook minder efficiënt. Maar omdat er bij een ICE wordt gemeten hoe vol de tank zit, zie je niet/nauwelijks dat het verbruik over de jaren heen slechter wordt. En zoals gezegd, even tanken kost je 5 minuten. Maar laden zodra de auto is geparkeerd, kost je helemaal geen tijd. Ook niet wanneer er een paar procent minder capaciteit is.

Snelladers gebruik ik 2 á 3 keer per maand op de grote afstanden (een 500km enkele reis), tijdens de lunch of diner. Even iets anders plannen, en je merkt er niks van.
“ Maar laden zodra de auto is geparkeerd, kost je helemaal geen tijd.“

Klopt niet. Je moet dr kabel er nog altijd in doen en uit doen. Controleren of die wel aan het laden is. Kost je ook gauw extra minuten.

Ik parkeer en stap uit en loop gelijk naar huis, ipv ik stap uit. Doe de kofferbak open voor de kabel eruit te halen. Kabel eruit, inpluggen in het apparaat voor het stroom, vervolgens inpluggen in de wagen, stroom erop, checken of die oplaad en naar binnen.

Dan na een x aantal uur terug naar buiten om de kabel eruit te halen, want de auto staat op een openbare parkeerplaats oftewel de kabel loopt over de straat. Kabel weer terug in de wagen leggen.

Tadaa verlies je per dag 2 minuten. Doe dat keer 5 en je hebt al 10 min. Tegenover de 1x per week 5 min.

Het kost je gewoon tijd.
Maar thuis of op kantoor laden betekent niet omrijden naar de benzinepomp
Dit is gewoon echt flauwekul. Muggenzifterij.

Ik ben een echte petrolhead en het vooruitzicht dat ik ooit aan de elektrische auto moet stemt me nu al niet vrolijk. Ik hou van de geur van benzine, ik hou van het geluid van de turbo die erin knalt, etc, etc. Maar als ik er even rationeel voor ga zitten, dan is een elektrische auto in alle opzichten de betere variant.

Jouw opsomming van hoeveel tijd het kost om dit of dat te doen, kan nog verder uitgebreid worden. Bijvoorbeeld met hoeveel tijd het kost om een laadpaal te vinden. Of hoeveel tijd het kost om een laadpaal in het buitenland te vinden, die door je aanbieder geaccepteerd wordt. En dan brengen we de onderhoudsuren van een elektrische auto daar weer op in mindering, want een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig dan een benzine- of diesel.

En zo kunnen we wel even doorgaan.
“ Maar als ik er even rationeel voor ga zitten, dan is een elektrische auto in alle opzichten de betere variant.”

Dat was de elektro auto 120 jaar geleden ook toen het tussen de stoom, brandstof en elektro auto ging.

Uiteindelijk werd het de brandstof wagen, waarom?

Aanschaf minder dan de helft. Is nog steeds zo. Pak een elektrisch opel en kijk naar een brandstof variant ervan en haal de bpm eraf. Dan kan je de brandstof auto twee kopen.

Actieradius, is nog steeds een issue.

Gewicht van het voertuig en de laadtijd. Speelt nog steeds.

Reparatie kosten als er iets stuk gaat. Kijk naar de verzekeraars, elektrische auto’s zijn een stuk duurder om maken. (https://www.businessinsid...ie-vergelijken-juli-2020/ ) Als er iets stuk gaat is het ook een stuk duurder. neem een accu pakket kost al gauw tussen de 10/20k. Bij een afname van 1/1,5% per jaar zal je ongeveer na 15 jaar een nieuwe accu moeten hebben.

Momenteel is de brandstof van een elektro wagen nog goedkoper ten opzichte van een brandstof maar dat komt door de accijnzen.

Zodra een groot deel over is zal daar ook iets voor gevonden worden, want ja de staat moet betaald worden.

Op het moment dat de subsidie stopt zul je een daling zien, dat zag je ook bij dr 7% hybride wagens, gelijk een daling van bijna 100%.
Je vergeet even dat je ergens moet beginnen. Terwijl de ICE al 100+ jaar is ontwikkeld staan de e-wagens nog bij wijze van in de kinderschoenen. Er valt niet te ontkennen dat dit wel de toekomst is. Lokaal schonere lucht, en bij schoon opwekken van stroom meteen eindeloos veel beter voor het milieu. Het is een kwestie van tijd voordat de prijs ook lager wordt. Daar ben ik van overtuigd. Minder mechaniek, minder complexiteit, minder ondelen, dus uiteindelijk is dat goedkoper.

Batterij ontwikkelingen worden nu ook versneld door grotere noodzaak naar capaciteit en sneller laden.

Natuurlijk zal dit hele feestje ook voldoende belast worden, geen twijfel over mogelijk. Immers de inkomsten moeten op zijn minst gelijk blijven, logisch. Maar door alle maatregelen wordt de industrie wel gepushed om verder te gaan met de ontwikkelingen. Stilstand is achteruitgang wat betreft mobiliteit, en geloof me, we zitten in principe nog in de steentijd wat dat betreft.

Auto's voor de deur die 99% van de tijd niet gebruikt worden, korte (in-effienciente) ritjes maken, een hoop afval, enorme vervuilende productie. Veel van deze dingen gelden ook voor e-wagens, maar dat is waar ik op doelde met dat we wat mobiliteit betreft in de steentijd zitten.

Shared mobility wordt de toekomst, waarin steden op een heel andere manier ingericht gaan worden. Veel steden zijn daar nu al mee bezig, grote steden zullen steeds meer autoluw ingericht gaan worden. Bovendien zullen veel parkeer plaatsen verdwijnen in de stad. Maargoed, dat is een heel ander onderwerp.

[Reactie gewijzigd door FlyEragon op 7 augustus 2020 12:30]

Aanschaf minder dan de helft. Is nog steeds zo.
En binnenkort niet meer. De prijs van accu's gaat zo hard omlaag dat de verwachting nu is dat rond 2024 de goedkoopste auto qua aanschaf een EV is, terwijl nu al de TCO van een EV lager is dan van een ICE variant. Daarnaast zie je dat de prijs van ICE oplossingen steeds hoger wordt, vanwege de verplichting om steeds zuiniger en schoner te worden.
Daarnaast heb je de leuke boete die fabrikanten nu vanuit Europa krijgen als de uitstoot van de verkochte auto's van een fabrikant gemiddeld boven de 95 gram per km uitkomt. Die maakt het verkopen van EVs erg
interessant (Deze mag je als 2 auto's tellen voor de 95 grams berekening) en het verkopen van een benzineslurper nogal oninteressant.
Ik ben een echte petrolhead en het vooruitzicht dat ik ooit aan de elektrische auto moet stemt me nu al niet vrolijk. Ik hou van de geur van benzine, ik hou van het geluid van de turbo die erin knalt, etc, etc. Maar als ik er even rationeel voor ga zitten, dan is een elektrische auto in alle opzichten de betere variant.
Me too! Ik heb ook nog een dikke V8 turbo staan, klinkt vele malen mooier, maar je wilt niet weten wat dit kost... Nou staat deze ook aan de andere kant van de wereld en zal ik daar de komende maanden geen gebruik van maken, ik zal hem ook niet verkopen.

De I Pace is qua vermogen vergelijkbaar, alleen heeft niks met petrol te maken. En het is heel veel goedkoper.

Het zoeken van laadpalen heb ik nooit een issue mee gehad, de navigatie geeft zelf al aan waar de laadpalen staan, dat werkt prima.
Je vergeet nog het " tussentijds verplaatsen van de auto i.v.m. Idling fees" :+

[Reactie gewijzigd door PvdVen777 op 7 augustus 2020 13:08]

Dat is nieuw, heb ik persoonlijk nog nooit gedaan.
Dat is zeker niet nieuw hoor.
Tesla doet dit sowieso al jaren. Is je accu vol dan moet je de auto verplaatsen anders betaal je kosten voor ' parkeren'.
Bij elk bedrijf waar ik heb gewerkt (en waar ze laadpalen hadden) is dit ook zo, al werd je dan gemaand de auto weg te halen en niet kosten in rekening gebracht.

Op die manieer houd men de laadpalen vrij voor daadwerkelijk laden.

[Reactie gewijzigd door PvdVen777 op 7 augustus 2020 13:11]

2 minuten per dag?
Dat doe je niet handig.

Ik heb het gemeten; het kost me 17 seconden per laadbeurt.
Je kunt het hier zelf natellen. ;)

Check of de auto aan het laden is doe je wellicht de eerste paar keer, maar het is me nog nooit gebeurd dat ie niet aan het laden was, dus ik vertrouw daar nu volkomen op.

Enne, je moet inderdaad wel kiezen voor een laadpaal met vaste kabelaansluiting, elke keer de kabel moeten pakken is wel veel extra gedoe.
Een ICE verliest ook efficientie, dus een motor zal minder efficient werken na een aantal jaar. Niemand die er op let bij een ICE, want het tanken gaat toch snel genoeg. Maar het is niet waar dat een ICE niets van zijn capaciteit verlies. Een auto van 10 jaar oud haalt ook minder bereik op een volle tank dan wanneer diezelfde auto nieuw was.
Dat is niet helemaal waar. Dat ligt er maar net aan hoe er met die auto is omgegaan. Als je een auto netjes berijdt en goed onderhoudt dan slijt de motor niet zo veel en haalt hij na 10+ jaar nog altijd zijn fabrieksopgaves. Het ligt trouwens ook heel erg aan de rijstijl. Mijn auto is van 2004 en heeft 165k op de teller maar haalt nog heel makkelijk de opgegeven 6,8l/100km. Ik rijd voornamelijk woon/werk
Moah, mijn auto is in 2,5 jaar tijd (van 120k km naar 185k km)toch echt van 5.0/100km (toen we nog 130km/u mochten) naar 5.2:100km met max 100km/u. Op het zelfde stuk woon-werkverkeer.
Bijzonder mijn 15 jaar oude wagen heeft nog steeds een gunstiger verbruik dan dat de auto eigenlijk zou moeten hebben.

Hetzelfde geldt voor mijn woon-werk verkeer auto van 6 jaar auto. Ook nog steeds een beter verbruik en laatste op de rollerbank nog een hoger aantal pk”s dan de fabrieksopgave.

Tank je wel 98 als het een benzine is?
Renault diesel, 8 jaar oud. Ik gok dat een paar injectoren niet helemaal lekker meer zijn, plus er begint een kleine trilling op te komen, maar geen idee waar van. Niet de lagers iig, banden zijn ook gewoon goed.
Gewoon slijtage van iets.
Dat minder olie zorgt voor minder oorlog verwacht ik niet, het toneel zal zich enkel verplaatsen van het midden oosten naar Afrika. Dus in plaats van Irak wordt er in de toekomst democratie gebracht in Congo.

Al ben ik wel benieuwd wat China daar van gaat vinden, die hebben zo langzamerhand bijna alle Afrikaanse grondstoffen opgekocht.
Het artikel verbaasd mij niks, want bij elektrische auto's leggen de gebruikers juist veel druk en vertrouwen op het te behalen kilometrage. Kan begrijpen dat fabrikanten dan adverteren met minder bereik om dit waar te kunnen maken. Daardoor staan de auto's bij de gebruikers, in dat opzicht, in positief licht. Laatste wat fabrikanten willen is nog meer paniek over het bereik.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 7 augustus 2020 10:43]

Vergeet niet dat die tests onder optimale omstandigheden zijn en dus eigenlijk alleen een indicatie afgeeft wat betreft het bereik. Aparte banden, wegligging, wel / geen airco, wel / geen sport mode, gewicht en het weer spelen dan vaak een rol bij de WLTP test. Deze test is dan niks anders dan een indicatie van wat de auto zou halen onder optimale omstandigheden.

Echter is het altijd lastig om een radius te zeggen wat daadwerkelijk gaat kloppen. Iedereen rijdt anders en dat betekent ook dus verschillende waardes qua radius.
Natuurlijk klopt het wel dat als je met een ICE (en EV), plankgas rijdt, dat je meer verbruikt en dus minder afstand kan afleggen. Maar bij normaal gebruik spelen de banden, het weer, drive mode, AC en de rolweerstand een grote rol.
Ook de manier van hoe rijdt heeft een grote invloed op het verbruik, trek je snel op en schakel je pas in de hoge toeren, dan neemt je verbruik toe. Rijd je rustig en schakel je op tijd, dan kan het verbruik wel dalen t.o.v. de eerste optie.

RDW heeft een leuke document online staan, waarin zij het ook uitleggen:
Het praktijkverbruik van auto’s hangt af van vele factoren. Een auto op de weg is niet exact gelijk aan
het geteste voertuig. Gewicht en uitrustingsniveau verschillen maar ook de staat van onderhoud
heeft invloed (bijvoorbeeld bandenspanning). Neerslag, temperatuur en wind hebben grote invloed.
De wijze waarop een auto wordt gebruikt, varieert ook sterk van bestuurder tot bestuurder. Deze
drie belangrijke aspecten, voertuig- en testgerelateerde aspecten, de weersomstandigheden en het
dagelijks gebruik van het voertuig veroorzaken een significant verschil tussen het praktijk- en
normverbruik en een grote spreiding in praktijkverbruik tussen auto’s onderling.
Of je de goedkopere E10 benzine tankt of super 98 E5 met hoger octaan gehalte en minder ethanol maakt ook nogal een verschil. In de winter is het verschil voor mijn auto niet zo groot maar zomers rijdt ik tientallen km meer met super 98 E5 ipv E10.
Hehe je bewijst meer de kracht van confirmation bias ben ik bang... ;)
Confirmation bias? Het is een feit dat ethanol minder energie bevat https://www.rac.co.uk/dri...-how-could-it-affect-you/
Inderdaad, m'n Skoda Rapid Dieseltje had een fabrieksopgave van 1:25, de boordcomputer zei steevast dat het 1:20 was maar bij het daadwerkelijk tanken was het toch echt 1:18. Zo werkt het schijnbaar.
Kan het zijn omdat de kmteller enkele procenten afwijkt in de positieve zin? In dat opzicht is je kmstand eigenlijk ook niet correct.
Een afwijking van 10% is best veel. Ik vermoed dat de km stand wel ok zou moeten zijn. Echter bij bandelwissel met andere omtrek zal er tussen zomer en winter wel wat verschil zijn.
Ja, want een ICE komt wel altijd op 100% van WLTP uit? Daarbij, het kan echt wel met normaal rijden;
Bij ICEs is het veel minder relevant.

Bij "normaal rijden" kan het vaak genoeg ook niet, als je rijdt in omstandigheden anders dan ideaal.
Bij een ICE is het net zo relevant. Misschien niet voor bereik, maar wel voor verbruik. WLTP gaat namelijk ook over verbruik van een auto en die wordt daarmee officieel belast op basis van CO2 uitstoot.
Bij een ICE is het net zo relevant.
Onzin, om de redenen die ik eerder genoemd heb. (Bijna) niemand boeit de bereik van zijn ICE.
Misschien niet voor bereik, maar wel voor verbruik.
Bij WLTP van een E-Auto is men met name geinteresseerd in bereik, niet in verbruik.
WLTP gaat namelijk ook over verbruik van een auto en die wordt daarmee officieel belast op basis van CO2 uitstoot.
Bedoel je BPM? Dat zit gewoon in de verkoopprijs verwerkt. Men heeft dan geen interesse in de WLTP, maar in de catalogusprijs.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 augustus 2020 10:54]

Jou misschien niet, maar er zijn genoeg mensen die er wel iets om geven. Je betaalt namelijk per gereden KM dus meer aan brandstof dan is aangegeven op basis van de WLTP.
Je haalt weer verbruik en bereik door elkaar. Bij E-autos zijn mensen met name geinteresseerd in bereik, terwijl dat bij ICEs niet relevant is. Het verbruik van E-autos is zo oninteressant dat het in dit artikel niet eens vermeld is, terwijl de snelheid van het laden 3x vermeld is, en het bereik staat in de titel.

Hoe vaak zie jij de snelheid dat jij je benzinetank kan volgooien 3x vermeld? Hoe vaak staat het bereik van een nieuwe ICE in de titel van een nieuwsartikel?
De range is interessant omdat de laad infrastructuur nog niet zo ver is uitgerold zoals de tankstations. Daarnaast is de range vooral interessant voor de mensen die nog géén elektrische auto rijden, de huidige rijders weten al hoe het werkt en dat het ook wel gaat lukken om daar te komen waar ze willen zijn. Kwestie van ervaring.

De eerste 3, 4 maanden dat ik met mijn I Pace reed, keek ik heel anders naar het verbruik dan dat ik nu anderhalf jaar later doe. 100 jaar geleden was autorijden (uitsluitend ICE) ook heel veel spannender dan dat het nu is. Met electra niet anders.
Voor een deel is dit gewoon onzin. Als ik naar mijn zus op en neer rijd wil ik niet onderweg hoeven tanken. Maar met de meeste actie radia moet dit minimaal 1 keer. Dat betekend dat ik 30 min langer over mijn reis doe en dat ik mijn kinderen 30 min op een tankstation moet vermaken. Dit heeft niks met ervaring te maken.
Je hoeft niet vol te laden he, in principe is het resterende reikwijdte + 10% safety ofzo :)
Hoeveel kilometer (enkele reis) is het dan? Ik rij ongeveer 1x per maand naar Parijs (vanuit Den Haag, 492km), met één stop waar even wordt gegeten en gedronken. Regelmatig duurt de stop langer dan het laden. Af en toe ook naar Maastricht, 237km, waarbij ik in Maastricht de auto aan de lader hang. Als ik dan aan het einde van de middag naar huis rij, red ik dat zonder onderweg nog te moeten laden. En mocht ik enkele uren eerder weggaan, is het hooguit 10 minuten aan de snellader.

Een dikke V8 klinkt vele malen mooier dan elektrisch, maar zeker in Nederland is het imho niet meer "nodig" om benzine te rijden. Voor de echte kilometervreters (en de bedrijfsauto's) die de hele dag onderweg zijn, dan is diesel wellicht nog de beste oplossing, maar ook voor hen is af en toe een pitstop geen slecht idee. En wanneer je dat combineert met snelladen, is range geen enkel probleem.

(caravans, paardentrailers, etc. daar gelaten)
Enkele reis is ongeveer 215 km. Of mijn andere zus 378 km. Bij Beide zussen is geen oplader dus daar kan ik hem niet opladen. Dus het volledige bereik dat ik nodig heb is 756 km of 430 km. Als ik dan naar een Hyundai Kona kijk heeft hij een ideaal bereik van 484 km. Dus dat is behoorlijk kantje boord. Met tegenwind, sneeuw, regen of juist heel warm weer, 5 mensen in de auto, bruggen heuvels en batterij degradatie durf ik dat niet aan. Wat ik bedoel te zeggen, ik moet naar het bereik kijken. Heb ik bij mijn huidige auto ook gedaan maar dat komt omdat ik regelmatig ook naar London rij. Maar het bereik is daar gewoon veel minder belangrijk. Dat begrijp je toch wel? Als jij voor het eerst ver gaat rijden naar een kennis en je wilt onderweg niet tanken met je kinderen dan moet je toch ook eerst kijken waar je kan opladen. En dan moet je aan je kennis vragen om je op te komen halen bij de parkeerplaats waar wel een oplader is, toch? Het enige punt dat hier gemaakt wordt is: bereik is bij een E-auto bijna altijd belangrijk en bij een ICE auto bijna nooit.
Het is ook niet ingewikkeld. Maar daarom is bereik bij een E-auto bijna altijd belangrijk en bij een ICE auto bijna nooit.

[Reactie gewijzigd door Macshack op 7 augustus 2020 16:26]

Ik heb een Jeep Cherokee gehad en dat ding binnen jaar weer verkocht omdat ik iedere 300km moest tanken en daar schijtziek van werd.

Wie in godsvredesnaam maakt een auto die 1:5 loopt met een 60ltr tank...

Als ik thuis had kunnen tanken was het niet zo'n punt geweest overigens...

[Reactie gewijzigd door Flagg op 7 augustus 2020 16:11]

Hehe. Ja ik heb ook een Chrysler Grand Voyager gereden. Maar bij zulke auto’s weet je dat ook gewoon. Gelukkig duurt tanken niet zo lang :)
Ik heb ook een Buick Electra uit 71 gehad en die had gewoon een 100 liter tank oid. Kon je tenminste doorrijden. Tanken duurt dan wel lang genoeg dat het op opladen gaat lijken overigens. :)
Waar de reactie op doelt, denk ik, is dat voor de gebruiker bereik op nummer 1 staat qua "zorgen" bij een electrisch voertuig. Ga ik mijn bestemming halen, kan ik daar opladen, kan ik onderweg opladen en zo ja, waar, hoe lang en hoeveel kost het?
Als ik 150km heen en terug moet rijden in mijn ice auto, kijk ik op mijn brandstofmeter en ga ik eventueel 10 minuten eerder weg om te tanken. Ik kan overal tanken, weet nu al hoe lang dat duurt en hoeveel het kost. Mijn bestemming is altijd binnen mijn bereik, want deze laatste is snel en makkelijk te vergroten. Bereik is praktisch geen factor bij ice.

Dat na een maand een ice auto qua energie duurder is, is op de dag van vertrek zelden boeiend.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 7 augustus 2020 10:56]

Hoe vaak heb jij mensen horen praten over het bereik van een ICE auto, behalve in discussies over elektrische autos waarbij ze vergeleken worden met ICEs?

Het bereik is veel minder relevant omdat tanken 5 minuten duurt, en de prijzen hiervan redelijk hetzelfde zijn onafhankelijk van de locatie. Met je E-auto kan het laadtarief giganitsch verschillen per locatie, en is het dus relevant om een groot bereik te hebben zodat je flexibel bent in je laadplekkeuze (bij voorkeur thuis of op je werk voor beste tarief). En het duurt natuurlijk even, dat laden. Snelladen gaat in beste geval in zo'n 20 minuten (als er plek is, en de snellader die capaciteit beschikbaar heeft), maar genoeg E-autos die er veel langer over doen.

Met een E-auto wil je de luxe van thuis laden ('s nachts) zodat je onderweg nooit (of zelden) hoeft te bijladen. Dit kan alleen als je een E-auto haalt met een bereik zo groot dat je in slechtste scenario alsnog je woon-werk verkeer + iets extra kan halen. Omdat van 100% naar 0% slecht voor de accu is, wil je eigenlijk je woon-werk verkeer in niet meer dan ~80% van je accu-capaciteit kunnen halen. Als je woon-werk verkeer dus 200km retour is (100km heen, 100km terug), dan wil je een worst-kaas scenario bereik van 250km, en dat komt neer meestal neer op zo'n 400km WLTP.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 augustus 2020 10:50]

Dat het ICE gebruikers niet boeit komt deels omdat tanken van benzine een handeling is die we al decennia gewend zijn. Voor mij is laden na 18 maanden inmiddels ook een normale handeling en weet ik niet beter. Mijn eerste lange trip bereidde ik nog helemaal voor met laadstops, inmiddels weet ik beter en plan ik het eigenlijk niet echt meer.

Daarbij zijn EV rijders over het algemeen meer bezig met efficiency en 'bang for buck' waar het de gemiddelde ICE rijder niet boeit hoe onzuinig ze rijden (vraag eens een gemiddeld persoon bij de AH wat hun echte verbruik is in de zomer en in de winter bij 80, 100 en 130 km/h, ik gok dat NIEMAND het weet) en hoeveel waar ze krijgen voor 1 liter gestampte dinosaurus.

EV rijders zijn er veel meer mee bezig van nature denk ik, kijken meer naar de cijfers, de efficiëntie, etc.

Maar in the long run is milage op 1 tank net zo belangrijk voor een ICE als een EV, op mijn lange ritten door de outback van de VS kijk ik altijd wel even op de benzinemeter voor ik de bewoonde wereld verlaat hoor. En vaak gooi ik hem vol, zodat ik zeker weet dat ik niet midden in de woestijn zonder peut kom te staan. Dat we ons dat in Nederland niet afvragen zegt meer wat over Nederland dan over de ICE. En voor Nederland is range ook een totale no-brainer voor de moderne EV.
Je bedoelt de dure EV. Want grote accu's zijn extreem duur. En betaalbare EV's hebben dus een range-probleem.
Nee want de gemiddelde Nederlander rijdt helemaal geen hinderden kilometers op een dag.

Punt twee: als je range tekort komt dan kan je inmiddels bij zovéél fast chargers terecht dat de range per charge gewoon geen probleem is en je binnen een kwartiertje weer op weg bent en op je bestemming aan komt.
De betaalbare EV's hebben ook geen honderden kilometers range. Dus je kan er geen 2 dagen op rijden (mijn criterium want ik wil geen groot probleem als ik het 1 keer vergeet).

Punt twee: met fast chargers gooi je het kind met het badwater weg: grijze stroom gebruiken en een hoge rekening. En 2 keer per dag bezig zijn met opladen. Dus ook dat lijkt me geen goed plan.
Waarom wil je er twee dagen op rijden? Als je thuis komt hang je hem aan een slowcharger en de volgende dag staat ie afgeladen voor je klaar.

Mijn ICE auto’s stonden niet elke dag met een volle tank klaar hoor :-)

Fatschargers zijn in Nederland vrijwel allemaal groene stroom, dus dat punt gaat niet op. En bij Tesla betaal ik vrijwel hetzelfde als thuis dus ook die hoge rekening is niet waar. Met andere auto’s kun je bij fastned voor 35 cent per kWh laden, dat noem ik ook niet torenhoog.

[Reactie gewijzigd door Odie op 7 augustus 2020 19:41]

Als je het een dag vergeet kun je even langs de supercharger en ben je in no time weer voldoende geladen om je dag door te komen maar in de praktijk vergeet je het niet hoor, net zoals de meeste mensen niet vergeten te tanken.

En ik vergelijk geen appels met peren, ik benoem gewoon wat zaken. Ik geef ook duidelijk aan dat je met non-Tesla’s gewoon bij fastned terecht kan en dat range in zo’n klein land als Nederland met zoveel fast chargers als fastned en anderen gewoon geen issue is.

En groene stroom bestaat niet? Hoe noem je de kilowatturen die dagelijks uit mijn zonnepanelen en uit de zonnepanelen van fastned komen rollen? Hoe noem je de stroom die fastned en Tesla inkopen van leveranciers die gegarandeerd 100% windenergie verkopen? Hoe heet de electra die ik op de zaak uit 100+ zonnepanelen op het kantoor dak laadt dan?

En waarom moet even bijladen geen gewoonte worden en is “even tanken” wel een gewoonte voor miljoenen Nederlanders?

Trust me, het is een mindset. Een knop ik je hoofd die om moet, nieuwe dingen zijn altijd effe wennen maar na ruim 18 maanden weet ik niet beter. En het voelt goed, het is de juiste weg naar de toekomst en ik geef toe: er zit een stukje onthaasting in soms. Maar vooral heel veel schone lucht en een mooie frissere toekomst.

Maar je moet wél vooruit willen.

[Reactie gewijzigd door Odie op 7 augustus 2020 21:15]

Onthaasting en planning vind ik eigenlijk een van de belangrijke stappen die te zetten zijn in minder energieverbruik. Ongeacht de 'brandstof'. Stel dat iedereen bereid is om bijv. een week te 'wachten' op een pakketje of het af willen halen bij een postkantoor kan de bezorging veel efficiënter verlopen.
Of niet direct in de auto stappen en naar de bouwmarkt rijden maar het later even op de route van het werk meenemen.
'Vroegah' werd wat dat betreft veel duurzamer geleefd. Dat had ook te maken met het feit dat reizen meer tijd kostte. Dat reissnelheid toegenomen is en kosten (soms) verlaagd wil niet zeggen dat het duurzamer is als het reizen helemaal bespaard had kunnen worden.
Ik hoor hem, maar dat is wel afhankelijk van je bereik en de afstanden die je rijdt. B.v. veel kleine e auto’s hebben een bereik van 200 km. Genoeg voor naar de zaak. Maar ik kom regelmatig naar Nederland 450 km, dan 2x laden onderweg en nog in NL is voor mij geen reële optie. Ik moet dus eerder een bereik van 400 km hebben met 1x opladen op de heenweg en 1x opladen op de terugweg... maar die auto’s worden I.h.a. Snel duur... Mijn auto is 16 jaar oude BMW 3 diesel, dus ik wil een electroauto maar dat is nog wat lastig...
Als jouw budget in de mate van een 16 jarige oude diesel zit dan is de EV nog niet voor jou nee, simpelweg omdat de tweede en derde en vierderhands markt van EVs pas net in ontwikkeling is. Maar de massa’s Model3 die nu nieuw op de weg rijden komen met een jaar of drie beschikbaar voor de tweede hands markt. Hetzelfde natuurlijk voor elk ander willekeurig merk EV.

Het is een jonge markt die volop in beweging en ontwikkeling is. Volkswagen gaat met het MEB platform oa de ID serie neerzetten en ook die komt uiteindelijk in occasion showroom.
Nou ja, een auto van €20000 gaat, maar b.v. een Tesla van €70000 .... echt niet! Ik woon in Duitsland krijg dus €9000 premie, dat helpt ook.
Daarbij zijn EV rijders over het algemeen meer bezig met efficiency
Ik dacht even dat het de bedoeling was 'iedereen' aan de EV te krijgen... Niet?
(Dus niet alleen de mensen die zwaar bezig zijn met efficiency.)
Je draait het om, zo zei ik het niet.

Ik zeg dat als je eenmaal een EV rijdt je volgens mij (totaal niet wetenschappelijk onderbouwd) meer met efficiency van je brandstof bezig bent dan wanneer je op gestampte dino rijdt.
Je draait het om, zo zei ik het niet.

Ik zeg dat als je eenmaal een EV rijdt je volgens mij (totaal niet wetenschappelijk onderbouwd) meer met efficiency van je brandstof bezig bent dan wanneer je op gestampte dino rijdt.
Nee, waarom? Als iedereen is overgestapt: dan dus ook daadwerkelijk iedereen. Dus ook de grootste groep weggebruikers: nl. die groep die helemaal niet bezig is met efficiency.
Klopt inderdaad. Ik heb al prijzen gezien bij pompstations van +50ct per kW. Dat vertaalde zich, als ik het goed heb, naar een volle "elektrische tank" van zo'n €50. Tja, als men dat soort woekerprijzen rekent ben je per saldo helemaal niet goedkoper uit per gereden kilometer.
Dan is het prijziger dan het rijden op gas met een slurper. 360 km voor een tientje of drie :)
Precies! Ik rij hier een simpel auto'tje waarmee ik ±1:22 rij, en per 650km ongeveer 40-45 euro kwijt ben. Bij dat snelladen met stekkerauto's kan dat dus best nog duurder uitvallen ook. En dan heb ik toch echt zoiets van "nee, laat maar" :D
De Tesla's zitten anders gemiddeld over het jaar mooi op de wltp en bij goed weer ruim erboven.

Probleem speelt vooral als je een bestaande auto gaat uitrusten met EV, dan mis je allerlei voordelen in je design voor een elektrische auto (zoals een veel lagere luchtweerstand door het gebrek aan luchtinlaten en de mogelijkheid de voorkant veel aërodynamischer vorm te geven omdat er geen motor in de weg zit)
Tesla doet het inderdaad uitstekend tegenwoordig, maar het is zeker niet de norm.

Los daarvan: Het bereik van je E-Auto is net zo goed als de slechtste situatie. Je hebt er niks aan als je 200km bereik in de zomer hebt als je in de winter maar 140km haalt. Je zal dus een auto moeten halen die een gigantisch bereik heeft zodat je met de worst-kaas scenario alsnog je ritjes kan maken.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 augustus 2020 10:47]

Tesla doet het inderdaad uitstekend tegenwoordig, maar het is zeker niet de norm.

Los daarvan: Het bereik van je E-Auto is net zo goed als de slechtste situatie. Je hebt er niks aan als je 200km bereik in de zomer hebt als je in de winter maar 140km haalt. Je zal dus een auto moeten halen die een gigantisch bereik heeft zodat je met de worst-kaas scenario alsnog je ritjes kan maken.
Voordeel is dan weer dat de gemiddelde rit amper 40 km is én dat je thuis kan 'tanken'.
Dat vergeten de anti's telkens weer. |:(
https://www.cbs.nl/nl-nl/...deld-37-kilometer-per-dag
Je koopt een auto niet voor een gemiddeld ritje natuurlijk. Je hebt niks aan gemiddeld 40km als je iedere week naar familie gaat aan de andere kant van het land.
Die mensen wil ik dan wel eens tegenkomen. Ik moet de eerste Tesla rijder zien die meer range uit zijn Model 3 LR haalt dan die volgens de WLTP norm wordt opgegeven (560km). Sterker nog, een Model 3 geeft zelf al max 480km aan bij 100% charge. En zelf red ik dat niet eens, ook niet bij ideale temperatuur van ongeveer 20-24 graden.
Dat ligt misschien ook aan het gebruik. De verhouding snelweg/provinciaal/stad, de manier van laden, gebruik van climate control (dat snoept maar zo 80-100km van je bereik af), andere velgen gebruiken of de velg zonder de aërodynamische plaat (10 procent extra verbruik) etcetera.

[Reactie gewijzigd door pagani op 7 augustus 2020 11:04]

Het verschil tussen 18" velgen met en zonder hubcap is kleiner. Zo'n 4% namelijk.

https://teslike.com/
4% vind ik eigenlijk best veel nog voor enkel wisselen velgen.
4% vind ik eigenlijk best veel nog voor enkel wisselen velgen.
Hubcab = stroomlijn.
De Tesla kan ik niet over oordelen, al is deze beter dan de Jaguar, maar ik rij zonder enige moeite 370km op 1 lading met mijn I Pace. De WLTP is 470km. Ik denk dat wanneer ik moeite doe, ik zeker in de buurt kan komen van die 470km. Zet de auto in de besparingsstand, Eco-modus en accelereer met beleid, dan heb je zo vele tientallen kilometers extra bereik.

De WLTP is overigens niet tot stand gekomen met de uitvoering die ik rij, dat werkt niet in mijn voordeel. Grotere wielen, meer stroomvreters, etc., het kost gewoon kilometers. Maar de WLTP is heel veel realistischer dan de NEDC, wat nergens op sloeg. Dat was een test van wind mee, heuvel af, zonder spiegels en op een rechte weg. Was gewoon een crimineel slechte test }:O
In de zomer haal ik met de Model S op mijn ritten vaak 140Wh/km en dat is ruim onder de WLTP. Maar dat is dan alleen omdat ik bijna een uur op een lange provinciale weg rij met 80km/u. Ga je normaal rijden op de snelweg, dan haal je dat bij lange na niet. In de winter ben ik blij dat ik onder de 200Wh/km blijf.
Mijn Range Rover Evoque werd geadverteerd als 6,7l/100km. Ik zit korter tegen de 9l.

Maar het klopt wel dat je bij een EV, als alles tegenzit, wel erg veel range kan verliezen. De vraag is of dat een groot probleem is.

Voor iemand die elke dag 500 km voor zijn job moet rijden en thuis niet aan 11kW of zo kan laden is het een probleem. Voor zo een persoon is het beter een andere auto te nemen waarschijnlijk, alhoewel een hybride, die fiscaal interessanter is, veel slechter is voor het milieu dan een diesel. Die gaat namelijk maar even op de batterij rijden en daarna rondrijden met dat extra gewicht en een kleinere motor. Als je 500 km per dag moet rijden gaat je meestal ook niet als een bompa door het verkeer. In dit geval zou ik trouwens eerder een andere job of een verhuis aanraden :)

De overgrote meerderheid van de bevolking heeft genoeg aan de helft van de range met een gemiddelde van 32 km per dag in Nederland. Mijn commute is vrij kort, ongeveer 15km per dag. Het zou met de fiets kunnen, maar wegens allergieën, gemak, luidheid en co-ouderschap als alleenstaande vader, is de auto een pak sneller. Het is veel in de stad, en in de week wanneer mijn dochter bij mij is zit ik eerder tegen 11l per 100 km in de file. Een EV gaat het op die plekken net een pak beter doen en ook de luchtkwaliteit is beter.

Als je op reis gaat en via Duitsland tegen de 200km/u wil gaan knallen, wat ik 1 keer per jaar doe, dan kom je dus niet in de buurt van die 480km. Hier speelt de luchtweerstand de grootste rol. Een ICE gaat het hier wel beter doen.

Deze auto heeft dus een geschikte range, voor dagelijks gebruik, maar om hier pas binnen 2 jaar mee uit te komen is een beetje zwakjes.

Ik vind het nog wel een mooi ding.
Mijn Range Rover Evoque werd geadverteerd als 6,7l/100km. Ik zit korter tegen de 9l.
Mijn XC90 V8 werd geadverteerd met 8,5km per liter. Ik haal 9,2km per liter. 15 jaar oude auto.
@Gamebuster Je haalt 2 grootheden door elkaar. 6,7l/100km = 1 op 15 afgerond. Hij haalt echter eerder 1 op 11,5. Jij haalt 1 op 9,2, da's 10,9l/100km. Jouw auto is dus nog 15% minder efficiënt dan zijn Evoque.

Haal met de Eos ook zo'n beetje 7l / 100km. Maar da's geen SUV. Overigens wel een zwaar blik van 1400-nogwat kilo's.
Ik haal niets door elkaar. Ik vergeleek niet het verbruik van mijn auto en zijn auto. Ik vergeleek het verschil tussen praktijkverbruik en fabrieksopgave. Dat de eenheden of grootheden afwijken is daarbij niet relevant, zolang de eenheden bij het verschil maar vergelijkbaar zijn.

In mijn situatie is mijn auto zuiniger dan fabrieksopgave. In zijn geval onzuiniger. Mijn boodschap was dat er ook situaties zijn waarbij ICE autos zuiniger zijn dan fabrieksopgave (met 1 voorbeeld), ondanks dat zijn 1 voorbeeld onzuiniger was.
Overigens wel een zwaar blik van 1400-nogwat kilo's.
Mijn XC90 is 2223kg :+

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 augustus 2020 12:43]

Yamaha maakt mooi spul. Zeker als je verbruik exemplarisch is ;)
Toegegeven, ik rij wel relatief rustig. Ik druk amper het gaspedaal in, ook bij stoplicht. Hypermilen doe ik ook weer niet, gewoon "ik wil dat de zooi in mijn kofferbak niet de ruimte door vliegt" snelheden.

Heel soms met inhalen duw ik 'm iets verder in en moet ik weer even lachen hoeveel power die motor heeft i.c.m. het gebrul, maar de rest van de tijd hoor je de motor niet eens en zit de motor op 1500 RPM. Ik denk dat dat wel enorm verschil maakt in verbruik.

Voordat ik 'm kocht was ik een beetje bang dat je permanent met een brullende motor zou zitten, maar het tegenovergestelde is waar: Juist omdat de motor onder normale omstandigheden amper iets hoeft te doen, heb je een hele rustige auto. Dat was wel anders met bijv. de XC90 diesel (2.4 liter diesel met 163PK) die je bij iedere snelheidswisseling aardig moest intrappen om een beetje vlot vooruit te komen, gepaard met een constante brom. Was wel super zuinig trouwens, die XC90 diesel.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 augustus 2020 14:03]

Kijk, een V8, dat stond er dan weer niet bij. :-)
V8 maakt een einde aan iedere discussie :+

Wel leuk ding hoor. Ik denk dat er weinig autos zijn met zoveel power en ruimte die je kan rijden met de youngtimer regeling. Porsche Cayennogwat, XC90 V8, BMW X5 en Volkswagen Toureag (ofzo) - dat is het denk wel zo'n beetje.

Zo'n Porsche Cayenne kost trouwens echt helemaal niets. Ik ben benieuwd waarom ze zo goedkoop zijn.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 augustus 2020 19:28]

Ik denk dat ik wel weet waarom, dagwaarde staat in geen verhouding meer tot de onderhoudskosten. Reken Volvo x 2. Op een gegeven moment zijn de onderdelen meer waard dan de auto zelf. Dan worden ze bij het minste of geringste gesloopt ipv gerepareerd.
Die XC90 V8's zijn ook niet goedkoop. Op de piek had je ze met 200K op de teller voor 18.000 euro. Nu zijn alle youngtimer V8's gewoon weg. De advertenties die er nog wel zijn, zijn gewoon van luie verkopers die hun ads niet verwijderen.
Fiscaal gezien is een hybride helemaal niet interessant, want alleen 100% EV krijgen (dit jaar) nog de 8%/22%(vanaf 45K) (en 8% volledig is alleen voor waterstof), een hybride is dus gewoon 22%.
Foutje van mij, hier in België zijn ze nog interessant.
Gelukkig dan maar dat ICE wagens nooit meer verbruiken dan wat de fabrikant opgeeft :X
Het gaat om bereik, niet verbruik
Verbruik = bereik , ook bij ICE moet je tanken
Ja, maar bij een ICE duurt dat 5 minuten en is het tarief overal ongeveer hetzelfde.

Bij een E-auto duurt het laden lang, dus dit wil je thuis doen. Als je bereik onvoldoende is moet je tegen idiote tarieven 30 minuten langs de snelweg hangen, ALS er een snellader vrij is die de capaciteit heeft om jouw auto zo snel te laden.
Dat is niet bijzonder hoog bereik met een 100kWh accupakket, welke met WLTP waarschijnlijk nog wel lager zal liggen, ik dacht dat de 'gemiddelde' ergens tegen de 1:5 zat? (100km per ~20kWh)
Ik zit met mijn I Pace zo rond 25kWh voor 100km. Tesla doet het beter, maar volgens mij doen Audi en Mercedes ook zo rond de 25kWh. Uiteraard maakt het uit of je vaak de Sport-stand gebruikt (lees: vrijwel altijd... :-) ) of juist veel op Eco-modus rijdt. Vooral in de stad maakt Eco een groot verschil.
Het zal wel WLTP zijn, wat de nieuwe verplichte norm is. Als dit getal op basis van NEDC is dan overtreden ze volgens mij EU regels. EPA zal het zeker niet zijn en dat is in mijn beleving toch het getal wat het meest in de buurt komt van wat je in Nederland zult gaan verbruiken.

Het is heel erg afhankelijk van rijgedrag, top snelheid, terrein (plat of serieuze bergen), temperatuur en weer. In de zomer waarin ik rustig rij (80 tot 90 km/h max en geen snelwegen) haal ik met gemak 160 Wh per kilometer, terwijl bij normaal snelweg gedrag eerder richting de 190 Wh per kilometer doe. In de winter met lage temperatuur, tegenwind en regen kan dat zeker bij 130 km/h omhoog schieten naar 230 Wh.
1:5 mag je voor winterse omstandigheden nemen denk ik. Voor de gemiddelde EV (dus niet een Model X, een ECQ, een E-Tron etc) is 1:7 wel een goede waarde. Kom je, enigzins negatief, op 1:6 all-round uit.

Met mijn Ioniq doe ik ~1:9,5 met deze omstandigheden. Realistisch bereik dus 250 km nu, ~200 ofzo in de winter. Genoeg voor woon-werk, genoeg om in de auto te stappen en achteloos verdere afstanden binnen Nederland te rijden. NEDC is 280 km overigens, daar zitten we aardig dicht bij :)
Altijd grappig als fabrikanten de 50/50 voor/achter gewichtsverdeling als 'perfect' bestempelen. Perfect symmetrisch natuurlijk maar verder maar gewoon een getal. Het hangt maar net van de auto af. Wil je racen en heb je achterwiel aandrijving dan is 50/50 helemaal niet perfect. Rare mythe!
EV staan nog wel echt in de kinderschoenen. Denk dat we pas over 5 tot 10 jaar een normale betaalbare (20 -25k) B segment EV hebben met een 500+ bereik en die niet 2000kg weegt. ik denk dat hybride nog een prima overbrugging is voor de komende 5 tot 10 jaar
En minder kilometers rijden, dat is de beste milieu-oplossing.
ga maar niet uit van dat EV's veel lichter zullen worden, zelfs tegenwoordig zijn 'simpele' ICE auto's ook al een stuk zwaarder dan vroeger.
Is 4-wielaandrijving sportief? Eerder noodzakelijk, voorspelbaar en betrouwbaar. Vreemde mensen, die Amerikanen... :)
Nee hoor:
- Je kunt met vierwiel-aandrijving veel sneller accelereren.
- Vierwielaandrijving zorgt in bochten voor stabiliteit als je van het gas af gaat of er juist op.
Ik heb een andere definitie van sportief.
Blijkbaar, maar je vindt het kennelijk niet de moeite om in je post een tweede zin toe te voegen waarin je mij die definitie uitlegt?
Waarom is 4-wielaandijving noodzakelijk? meeste auto's hebben helemaal geen 4-wielaandrijving en zijn toch behoorlijk betrouwbaar..
Nee hoor, ook in de VS is 4-wielaandrijving niet noodzakelijk en mist ook op heel veel auto's daar.
Ik beweer niet dat het voor iedereen noodzakelijk is. Mijn punt is dat mensen voor 4x4 kiezen omdat ze het nodig hebben, of voor de veiligheid. Niet omdat het sportief is.
Jeetje, wat een gedrocht!
Zo nu nog even een moderne versie van de 1960 Cadillac Coupe De Ville uitbrengen op stroom :P
dat zal helemaal mooi wezen

zie iets
https://www.whichcar.com....0-cadillac-coupe-de-ville
Maar dan electrisch

[Reactie gewijzigd door ravw op 7 augustus 2020 11:03]

Over twee jaar op de markt (als ze dag al halen) en dan deze range en een max. laadsnelheid van 150kW. Dat is nu al achterhaald op wagens in dat segment.
Hoeveel EV's hebben nu al een bereik van > 480 km dan?
Weinig, Tesla denk ik?
Dat denk ik ook, maar ik wilde @BugBoy uit z'n tent lokken. Hij is niet zo snel, dus heb ik het zelf maar opgezocht:
De EV-database laat zien dat van de 98 EV's die daar in staan, er 6 een officieel bereik van >480 km hebben. Van die 6 zijn er twee op dit moment te koop. De overige vier zijn concept-auto's, zoals de Lucid Air, de Tesla Roadster en de Lightyear One.
Maar jij kijkt dan ook niet helemaal goed ;)

Als je het standaard sorteerfilter 'bereik' kiest op de EV-database, sorteert/selecteert hij op "EV Database Real Range" wat een totaal andere norm is dan de WLTP-norm, waar de Cadillac met 480km waarschijnlijk dichterbij zit. WLTP-norm staat trouwens ook in de EV Database, maar je kan er niet op sorteren.

Daarbij, Cadillac wil nog niet de WLTP-norm rapporteren maar komt met een 'eigen cijfer' aanzetten voor nu, dus is nog maar de vraag of dat om marketing redenen wat beter of wat minder goed uitpakt voor WLTP.

Bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 64 kWh heeft gewoon een WLTP-bereik van 484km en die is al weer een tijdje op de markt.

Mijn eigen Tesla Model 3 LR RWD heeft zelfs een WLTP-bereik van 600km en die staat ook niet in de lijst (niet meer te koop in Europa). Is al weer bijna 2 jaar geintroduceerd op de markt. Alle andere Tesla modellen (op de Standard Range na), en die zijn natuurlijk goed leverbaar, halen dit ook gewoon ruimschoots.

En dan staat bijvoorbeeld een Tesla Model Y ook niet in de database (want vanaf 2021 leverbaar in Europa), maar die is ook alweer enige maanden uit in China/VS, de markt waar deze als Cadillac eerst komt.

Dusja, dat Cadillac over nog eens 2 jaar met 480km WLTP aan komt zetten, is allesbehalve spectaculair. En die oplaadsnelheid van 150KW is dat natuurlijk al helemaal niet in 2022. Ik stond toevallig vannacht nog in Rijswijk bij de Tesla SuC met 200KW te laden, maar als het meezit haal je daar nu al 250KW.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 7 augustus 2020 15:38]

Sowieso de Tesla Model S, waarbij de huidige Raven alweer ruim een jaar op de markt is. Ook de Model 3 LR zal hier dichtbij in de buurt komen. Als je als premium merk (zo ziet Cadillac zichzelf) dan een dergelijk auto in de markt gaat zetten dan moet je toch zeker wel dit soort waardes halen. Helemaal gezien de afmeting van de auto en het (waarschijnlijk) grote accupakket. Dan mag een 480km range niet een probleem zijn. Nu is 150kW voor een flinke accu een redelijke score, maar niet meer dan dat. De Model 3 laadt al met veel hogere snelheden en zal waarschijnlijk een kleiner accupakket hebben.

Deze waardes zijn voor 2020 redelijk nette waardes, maar voor een auto die in 2022 uitkomt verwacht je toch echt meer dan dit.