Sony brengt 8k-lcd-tv's van 75" en 85" uit voor 7000 en 10.000 euro

Sony heeft zijn ZH8-serie van 8k-lcd-tv's uitgebracht in Nederland en België. De toestellen hebben een full array local dimming-backlight, hdmi 2.1 en een X1 Ultimate-beeldprocessor. Het audiosysteem gebruikt de randen van het scherm.

Sony voorziet de ZH8-tv's van zijn 8K X-Reality Pro Engine voor het upscalen van beeld naar de 8k-resolutie. Dat werkt met een 8k-beeldenatabank en Sony claimt dat zo met algoritmes bestaand beeldmateriaal scherper kan worden weergegeven. De tv's draaien op Android TV en zijn voorzien van de Netflix Calibrated Mode en Google Assistent.

De ZH8-modellen zijn voorzien van hdmi 2.1-aansluitingen. In een persbericht noemt Sony dat er later dit jaar een software-update voor de tv's verschijnt die 8k60fps en 4k120fps via de hdmi-poorten mogelijk maakt. Die laatste combinatie van resolutie en framerate wordt ondersteund door de PlayStation 5 en Xbox Series X.

Sony gebruikt zijn Acoustic Surface-audiosysteem in de ZH8-serie. Met piëzotweeters en een veer worden trillingen in de behuizing van de tv overgebracht op het aluminium profiel. De randen van het scherm laten op hun beurt de lucht trillen, zodat het geluid uit de randen komt.

Sony kondigde de KD-85ZH8 en KD-75ZH8 begin dit jaar tijdens de CES-beurs aan. Tweakers publiceerde destijds een preview van Sony's 8k-tv's. De fabrikant heeft nu bekendgemaakt dat de televisies in de Benelux beschikbaar zijn. Het 85"-model kost 10.000 euro en de 75"-versie kost 7000 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-07-2020 • 17:15

69 Linkedin

Reacties (69)

Wijzig sortering
Deze wil ik wel voor thuis als de bioscopen weer dicht gaan door de stijgende coronacijfers.
De internetprijzen zullen wel gaan stijgen, 8k streaming in een behoorlijke kwaliteit kost nog meer bandbreedte.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 21 juli 2020 17:19]

4k of 8k, dit zegt niks over de kwaliteit want die meet je in bitrate, en dat is iets wat elke dienst zelf kan instellen, dus 8k bij de ééne betekend niet dat het beter is dan 4k bij de andere.

Daarbuiten';

https://tweakers.net/nieu...men-software-encoders.htm "90 minuten durende uhd-video in het geval van h265 10GB aan data zou opleveren, maar dat dat bij h266 en dezelfde kwaliteit uitkomt op 5GB. De codec zou vooral erg effectief zijn bij videomateriaal met een hoge resolutie, waarbij het instituut specifiek het streamen van 4k- en 8k-video's noemt. Ook high dynamic range en 360-graden-video's worden ondersteund."

Deze codecs zijn werkelijk fantastisch voor hoge resolutie video.
Zo simpel is het nou ook weer niet, uiteindelijk praat men over visueel waar te nemen kwaliteit, visuele perceptie. Een videostream op 50mbit in mpeg2 kan een veel lagere waarneembare kwaliteit kennen dan een 25mbit videostream in av1. Dat is een combinatie van resolutie, gebruikte codec, bitrate, maar ook kleurdiepte, chroma subsampling, framerate etc.

En niet te vergeten, ook de content zelf. Een film als apocalypse now is door de grote hoeveelheid filmgrain veel moeilijker te comprimeren met behoud van zelfde waarneembare kwaliteit dan bijv. een film als shrek 1.

Bij steeds modernere codecs praat men dat voornamelijk ook over een hogere efficiency bij een gelijk blijvende "perceptual quality"

Zie: https://petapixel.com/202...ality-half-the-file-size/

"This new standard offers improved compression, which reduces data requirements by around 50% of the bit rate relative to the previous standard H.265/High Efficiency Video Coding (HEVC) without compromising visual quality. In other words, H.266/VVC offers faster video transmission for equal perceptual quality."

Met andere woorden, een moderne codec laat meer data achterwege bij een zelfde waarneembare kwaliteit. Wat niet betekend dat er weldegelijk meer informatie weg wordt gelaten, alleen jij ziet het verschil niet. Da's hetzelfde verhaal als audio compressie: feit dat jij het verschil niet hoort betekend niet dat er weldegelijk (meer) data weggegooid wordt... Alleen op een slimmere manier. En bij videocompressie worden er ook weer technieken gebruikt om bijvoorbeeld op een kunstmatige manier filmgrain weg te gooien tijdens compressie en terug te berekenen tijdens decoding (ik meen dat av1 dit kan). Maar of dit overeen komt met dezelfde "feel" van de originele filmgrain is een 2e...

Evenwel, kan er lang over doorgaan, dit is het verhaal in het kort :)

[Reactie gewijzigd door terradrone op 21 juli 2020 21:22]

De resolutie zegt wel degelijk iets over de kwaliteit maar niet alles natuurlijk. Net zoals de bitrate trouwen, wat je eigenlijk zelf aanhaalt in je tweede gedeelte.

Een 8k video met matige bitrate zal op een 85" TV er waarschijnlijk toch beter uitzien dan een 480p video met hoge bitrate. Een video geëncodeerd door een prutser met verouderde codec en verkeerde instellingen kan een hogere bitrate hebben dan diezelfde video met de laatste nieuwe codec met efficiënte instellingen, maar er toch slechter of op zijn minst niet beter uitzien.
Voor net iets meer dan 2000 euro heb je ook een normale 4K 82" TV met prima beeld. 8K heb je niks aan, je hebt nl. geen 8K materiaal om af te spelen. Je hebt amper 4K materiaal behalve schijfjes voor de hoofdprijs of slechte kwaliteit streaming.
Zelfs met een perfecte 8k stream zie je nagenoeg geen verschil tussen 4 of 8k op een 82inch scherm.
"nagenoeg geen" kan al rede zijn voor mensen met teveel geld :+
Bestaat voor de reguliere streamingdiensten ook niet. Betwijfel of je ook zoveel geld wil neerleggen voor een LCD scherm. :+
Dus gewoon een marketing- of pr-actie van Sony om te laten zien hoe technisch vernuftig en vooruitstrevend zij zijn en voorop lopen m.b.t. toekomstige marktontwikkelingen (op tv-gebied).
De tv's zullen wel op beurzen (gaan die nog doorgang vinden?) worden getoond. Of journalisten worden ingevlogen voor een pr-achtig artikel.
Ze zullen niet (veel) aan consumenten worden verkocht.
Hooguit sijpelt er uiteindelijk wat techniek door naar consumentenmodellen met een 'betaalbare' prijs.
Ik mis de cinema en nieuwe films, als ze nu de nieuwe films eerst uitbrengen thuis op tv box ook al vragen ze 4x de prijs voor dan zou ik nog kijken ..Ik denk dan eerlijk genoeg dat het niet zou opwegen tegen de opbrengsten in de bioscoop .
Door Corona worden er geen films meer gemaakt,dus tja...
Ha, nu snappen we waarom Corona was uitgebracht.
8k gaat nooit wat worden, compleet zinloos. Ze lopen niets voor niets reclame te maken met de upscaling technieken.
Films, daadwerkelijk op film geschoten, zijn al 'verzadigd' qua scherpte. Zou vergelijkbaar zijn met 3k ongeveer dacht ik me te herinneren.
Verder gaat het om beeldscherm formaten die de massa nooit in huis haalt, alles kleiner voldoet 4k ruimschoots. Of ga je in de bioscoop op de eerste rij zitten, nee toch.
Reguliere tv is nog maar de vraag of ze op 4k overstappen. Dat is behoorlijk duur zacht uitgedrukt.
Zelfs met 5G downloaden met 50mb/s+ gaat er geen verandering in brengen. Bandbreedte is het probleem niet (meer), het heeft simpelweg geen enkel nut naar nog hogere resoluties te gaan.
Of ga je in de bioscoop op de eerste rij zitten, nee toch.
Tuurlijk wel! Meer detail zichtbaar, grotere beeldhoek zichtbaar, kortom meer inleving.

Je hebt wel gelijk dat 8k-UHD voor consumeervideo nogal overkill is. We kunnen amper de volledige resolutie van 4k-UHD benutten omdat we met z'n allen een te kleine tv hebben voor de afstand tot de tv die we doorgaans hebben ingericht. Als ik mij niet vergis moet je voor volledig nut van 8k-UHD op half de diagonaal van het scherm zitten qua afstand. Niet echt plezierig dus.

[Reactie gewijzigd door RuddyMysterious op 22 juli 2020 16:59]

Over een paar jaar heeft iedereen een 8K televisie, dit terwijl de liniaire televisie nog niet eens 1080P oftewel full HD uit zend in Nederland. :+

Nee 1080i vind ik geen fullhd.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 21 juli 2020 18:02]

LCD kan toch niet meer in 2020? :P
Voor dat geld...

Overigens is in Japan de 8k-craze al begonnen; de olympische spelen zouden door Panasonic gedeeltelijk in 8k worden gefilmd.

Dus content was onderweg...
Ik zie al amper tot geen verschil met 4K, het verschil komt door HDR en niet door de resolutie.
Ik zit niet met de neus bovenop de televisie dat dan weer wel maar mijn ogen is niks mis mee.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 21 juli 2020 18:04]

Ik vind de hoge helderheid die een LCD TV kan produceren indrukwekkender dan de zwart kleuren die een OLED kan maken.
Wat is daar mooi aan dat je in de zon naar je scherm kan kijken?
Voor buiten kan ik het begrijpen maar voor binnen?

Mij irriteert juist de reflecties van een raam in het scherm, daarom ook vitrage ervoor en dan is het wel te doen.
Ik heb niks gezegd over de zon of reflecties zo ver ik kan lezen, ik had het over de helderheid van het scherm zelf
Dat, en 4k heeft vaak een hogere bitrate bij streamingdiensten, dus beter beeld. Helaas mag je niet de 4k stream afspelen op een 1080p scherm, wat ook al een flink beter beeld op 1080p zou geven... afaik is voor daadwerkelijk mooi 1080p Bluray kwaliteit eigenlijk 53mbit nodig, wat je gewoon nergens krijgt.
Nee tuurlijk mag dat niet en hebben ze wel slim uitgedacht vanwege marketing redenen.
Waarom zou je geen 4k stream mogen kijken op een 1080p tv?
Ik doe al jaren niet anders zonder problemen en inderdaad met een mooier beeld
Tja, Tweakers, wen er maar aan, LCD blijft. Groot formaat is een grote zwakte van OLED (lage opbrengst en niet de juiste en te weinig fabs). Waarschijnlijk zal alleen al Samsung dit jaar 9 miljoen (voorspelling) QLED LCDTV verkopen. Sony's concurrent is QLED, niet OLED TV. LGD schuift dit jaar naar verwachting ergens in het midden van 3 tot 4 miljoen OLED modules. (Lees het nieuws op trendforce.com). De cost-down en de technische ontwikkelingen van FALD, toegepast in S&S TVs, gaan sneller dan die van OLED en vormen een bedreiging voor LG's OLED. Daarbij komt dat LGD en Samsung eigen LCD-TV vaarwel zeggen, zodat alleen BOE en TCL de markt van LCDTV (de modules) zullen domineren. Intussen zet Samsung zich in op het merk QLED. Het ziet er zo uit dat Sony nu volgt... Dus, je zou ook kunnen zeggen dat de high-end TV gekaapt is door groot-formaat LCD.
Ah daarom stopt Samsung met de productie van LCD, logisch.

Qled is geen merk maar een techniek. Samsung gaat zich concentreren op een combinatie van OLED en quantum dots.

Er is niets 'gekaapt', ze moeten met iets nieuws komen en nu proberen ze 8k een ding te maken. Wat niet gaat lukken, over een paar jaar hetzelfde lot als 3d op je tv voorspel ik.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 22 juli 2020 15:47]

S&S TV's?
Samsung en Sony. Een tijd geleden hadden S&S LCD fabs in Korea die nu dan eind '20 sluiten.
QLEDis geen merk maar een techniek, waarbij de tv gewoon een LCD tv is.
QLEDis geen merk maar een techniek, waarbij de tv gewoon een LCD tv is.
je schrijft het het zelf. De QLED is gewoon een LCD TV, dus geen techniek maar een "brand". Lees je reactie van rechts naar links.
LCD kan toch niet meer in 2020? :P
Voor dat geld...
Dat komt vooral omdat 8k belachelijk duur is. Wat kost een premium 8K OLED op 77"?? Een 4K LG CX zit al op 70000,- volgens mij.

LCD lijkt op Tweakers altijd een vies woord. Maar die Hisense Dual Layer LCD techniek vind ik zeer interessant. Vraag is alleen wanneer deze naar Europa komt.

De verschillen tussen LCDs zijn zo sowieso gigantisch. De allerbeste LCDs zijn echt geen slechte TVs hoor. Al zou ik in dit geval de 4K versie pakken en 1000,-den euros besparen.
Dual layer word m niet, Panasonic had een dual layer grading monitor uitgebracht jaren geleden. Ding word bizar heet en verbruikt teveel voor consumenten.
Ja wellicht heb je gelijkt. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die Hisense rond de 260 watt voor 65" zat.
Maar een extreem hoog energieverbruik is sowieso een no go.

Wat ook wel opvallend is dat Sony en Panasonic er niet verder in gaan. Die hebben het ook al even, als ik me niet vergis. Sony heeft die zieke monitor, die absurd duur is en (lees ik net) ook enorm veel verbruikt.

Dus.... miss toch weer terug naar de LG C9 dan :P of een van de beste 4K LCD's. Die zou ik wel eens willen vergelijken. Wil graag een groter scherm en dan doet OLED echt veel pijn $$$

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2020 16:30]

Bekijk de panasonic hz2000 eens, heeft een koelingsplaat aan de oleds bevestigd wat een hogere peak brightness en levensduur betekend. En er zit een dik geluidssysteem in.
Goedkoop gaat ie niet zijn echter.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 22 juli 2020 23:11]

Die HZ2000 is wel een heel gaaf ding. Alleen inderdaad ook behoorlijk aan de prijs. 65" is bijna de 77" prijs van de LG. En de Panasonic gaat ook niet boven de 65" lijkt erop?

En laatste punt is, en dat heb ik ook bij een paar Sony's, je betaalt natuurlijk ook voor het geluidssysteem. Gezien ik mijn TV echt als monitor gebruik is dat nagenoeg niet relevant. Wat wel cool is bij Sony's A9, dat je de TV als center spearker kunt gebruiken. Maar ook dat ding heeft weer andere gebreken en is op groot formaat ook alweer tegen de 6000,-. Dat gaat hem niet worden.
Ja dat is wel het nadeel, ze bieden alleen in het top model de koelingsplaat aan.
Vind zelf 65" méér dan zat, maar nog wel even de prijsontwikkeling bekijken.
Dat Android TV is prima echter de chip die Sony kiest in haar hardware biedt zeer matige prestaties. De huidige versie heeft moeite om 4K video goed af te spelen, laat staan 8K.
Moeite? De nieuwe soc modellen zoals de xg85, xg95, ag9 en de nieuwe xh modellen hebben echt totaal geen probleem met het afspelen van 4k60 in dolby vision via zowel plex, kodi als een usb stick met de ingebouwde mediaspeler + vlc. Die in de 8k kan dat ook gewoon
Welke usb stick met ingebouwde mediaplayer heb je als ik vragen mag?
De ingebouwde van de TV. Hebben ze toch allemaal tegenwoordig. En VLC als app. Why not!? :)
Oh ik dacht een mediaplayer op usb😬
Welke TV heeft het issue dan? En waar mee?
4k via interne apps werkt prima op mijn 940E en die heeft nog niet eens de X1 Ultimate Chipset.

Android TV is met de nieuwere versies ook een stukje sneller geworden.

Het mag nog wel iets snappier al heb ik niet de snelste chipset van het merk.
Wat een geld. En dan heb je niet eens oled..

Toch maar weer even naar LG 4k kijken dan :P
Ze zijn ook veel te klein voor 8k. Om wat te hebben aan een 8k TV zal deze dubbel zo groot moeten zijn als je huidige 4k TV.
Ik persoonlijk zou ook eerder voor oled gaan dan lcd, maar er zijn ook toepassingen waarbij lcd toch beter is zoals een presentatiescherm.

oled heeft nog steeds last van burn-in.
Recente Oleds hebben geen last meer van burn in. Mijn c9 heeft tools die er voor zorgen dat dit niet kan. Andere merken hebben dit ook...
Dat is even scherp als full hd op 19 en 21 inch. Dan wil ik graag horen voor wie dat niet scherp is op meer dan een halve meter afstand.
Ik vind wel dat je een punt hebt, het hele nut voor 8k tv is mij eigenlijk niet duidelijk. Bij een 85 inch scherm moet je er minimaal 134 cm vanaf zitten (thx), terwijl met perfecte ogen de grens ligt op 89 cm. https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator
Het idee is dat je veel meer detail hebt waardoor beelden nog lastiger van echt te onderscheiden zijn en je ook meer diepte zou gaan ervaren.

Ik heb zelf nog geen 8k tv in het echt gezien met daarbij ook de 8k content maar Ik zou dst graag een keer willen zien om te klikken of het klopt. Ik kan mij er best iets bij voorstellen. Bij de stap naar 4k op 4 meter afstand zag ik het verschil ook nog toen ik van een 55" 1080p naar 75" 4k ging. En dat zelfs met Netflix. Met de uhd schijfjes ziet het er nog mooier uit.

Nu moeten je ogen wel goed genoeg zijn anders heb je er weinig aan. Dus het zal per persoon verschillen.
Voor dit geld kan je beter de 85ZG9 pakken die is ook voor 10k te krijgen (met discounts voor 9k) dan zie ik niet in waarom de 85ZH8 zo duur is. De ZH8 heeft minder zones en een lagere brightness. Had geknoopt dat de 85" op 7k zou uitkomen en de 75 eerder rond de 5500.

Edit:
Ik zie in het persbericht van sony dat deze tv wel backlight master drive heeft. Dat verbaast mij eerlijk gezegd best wel. Ben benieuwd hoeveel zones dat dan zijn en of die aantallen vergelijkbaar zijn met de ZG9.

Als dat zo is zou dit nog wel eens een interessant toestel kunnen worden zodra de kop van de prijs er volgend jaar van af is.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 22 juli 2020 08:28]

85" is groter dan mijn slaapkamer.
Doe mij maar een 100" 4k variant voor 4000 euro en ik vervang mijn 118" projectiescherm wel, dan wil ik wel ietsje kleiner (maar toch liefst minimaal 110")
Ik denk dat 8k de nieuwe 3D gaat worden. Al zal dit uiteindelijk wel gekocht gaan worden, omdat
het gewoon goedkopere wordt. Maar vraag zal er niet echt naar zijn vanuit de standaard consument.
Met de tijd koop ik liever een goede 4K dan voor het zelfde geld een middelmaat 8K schermpje.
Ik dacht dat 4K dat al was "het nieuwe 3D" ?
Behalve HDR voegt het anders niks toe, ik had liever een full hd tv gehad met HDR maar dat is er niet.

Voor 4K ben je al een serieus grote TV nodig, of met de neus er bovenop zitten(als monitor gebruiken).

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 24 juli 2020 11:25]