Xiaomi brengt Mi TV Stick met ondersteuning tot 1080p uit voor 40 euro

Xiaomi heeft de Mi TV Stick officieel gepresenteerd. De fabrikant brengt de op Android TV gebaseerde dongle op de markt voor veertig euro, al is nog geen releasedatum voor de Benelux bekend. De maximaal ondersteunde beeldresolutie bedraagt 1080p.

De Mi TV Stick ondersteunt de weergave van content tot maximaal 1080p in combinatie met 60fps. Er is ondersteuning voor Dolby- en DTS-geluid, waarbij het waarschijnlijk niet verdergaat dan 5.1-surround. Het is niet duidelijk in hoeverre er ondersteuning is voor hdr, wel dat Google Assistent en Chromecast in het streamingapparaat zijn ingebouwd.

Het apparaat bevat een chip met vier Arm Cortex A53-kernen, om precies te zijn de Amlogic S905Y2 in combinatie met een Arm Mali-450-gpu. Verder is er 1GB ram en bedraagt de opslagruimte 8GB. Wifi en bluetooth 4.2 worden ondersteund en er is een micro-usb-poort aanwezig.

Het apparaat meet 92,4x30,2x15,2mm, weegt 28,5g en draait op Android TV 9. De Mi TV Stick wordt geleverd met een afstandsbediening, waarop knoppen voor Google Assistent, Netflix en Prime Video zitten. De dongle combineert in feite de hardware van de bestaande Mi Box S met een kleiner formaat, al heeft de Mi Box S 2GB ram en heeft die speler enige ondersteuning voor 4k.

Xiaomi Mi TV StickXiaomi Mi TV Stick

Door Joris Jansen

Redacteur

15-07-2020 • 16:31

119

Reacties (119)

119
114
44
7
0
66
Wijzig sortering
DTS? Zozo. Dat is iets wat ik op veel beduidend duurdere spelers vaak mis.
Helaas komt dat missen van DTS wel vaker voor. LG heeft het bijvoorbeeld nu ook geschrapt op zijn 2020 oled-tv's en Samsung heeft het volgens mij al langer niet meer op zijn tv's, ook niet op de duurdere Qled-modellen.
Vindt de "smart" oplossingen van high-end tv's vaak erg droevig. Raad nog steeds iedereen aan om 200e voor een Nvidia shield TV te reserveren als je toch een meervoud daarvan aan de TV zelf uitgeeft. Zo'n apparaatje tilt je beleving echt naar een hoger niveau.
Als ik eerlijk ben, vind ik DTS vaak enorm slecht klinken vergeleken met 5.1 of 7.1 surround. Het is misschien leuk voor in een bioscoopzaal met alles tip-top geregeld qua geluid, maar thuis? Ook niet bij vrienden die dan hele stoere (lees tyfus dure) set-ups hebben. Ik heb het idee dat DTS niet zo dynamisch is en heel erg specifieke eisen stelt aan je set-up. De meeste mensen hebben dat niet volgens mij.
DTS kan ook 5.1 zijn hè, hangt er allemaal van af. DTS vs Dolby kun je een heerlijk eind over weg discussiëren, maar wat wel vaak wordt aangehaald is dat DTS een wat hogere bitrate heeft. Dat is ook niet allesbepalend, maar toch. Ik heb lichte voorkeur voor DTS, mede omdat ik bijvoorbeeld titels als Jurassic Park met DTS 5.1 nog op mijn 'netvlies' heb als een fantastische soundtrack. Maar goed, ik spreek dan over mijn ervaring in combinatie met een fatsoenlijke 5.1-setup met receiver.

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 25 juli 2024 06:58]

Misschien heb ik het mis, maar ik dacht altijd dat DTS het (surround) geluid was "zoals het door de regiseur bedacht was". Ik persoonlijk heb dus het idee dat dat achterhaald is door de surround implementaties van de fabrikanten van de hardware. Ik snap dat DTS ook 5.1 of 7.1 speaker set-ups ondersteund, maar het klinkt in mijn ervaring gewoon bagger in de meeste (thuis) situaties. Mijn punt is dus niet dat DTS slecht is, maar meer dat de meeste huiskamers meer gebaat zijn bij niet DTS surround geluid.

Nogmaals, dit is mijn beleving.
DTS is, net zoals Dolby, gewoon een formaat. Wat beter of slechter klinkt laat ik over aan de experts, ik vind het beide prima klinken.
ja alleen wil je die versie dan moet je wel inleveren,

had ooit de volledige dts versie van saving private ryan, waar de dd versie ruimte had voor docus deleted scenes ed was deze gewoon helemaal vol, veel minder compressie, Een keer gedraaid op een goede installatie in een winkel, dan hoor je het verschil tussen de 2 versies heel goed
Is dat niet THX??? Daar heb jij rete dure set-ups voor......
DTS zou minder compressie hebben dan dolby digital of iest dergelijks.
Moet zelf bekennen de voorkeur te geven aan DTS-ES. Maar dolby is ook meer dan prima!
Ik heb de q acoustics 2000 cinema pack
https://www.whathifi.com/us/q-acoustics/2000-series/review
In combinatie met een Denon AVR-X540BT klinkt uitstekend, en hiermee hoor ik wel verschil tussen DD5.1 en DTS(-ES)

[Reactie gewijzigd door EMR77 op 25 juli 2024 06:58]

Als ik eerlijk ben, vind ik DTS vaak enorm slecht klinken vergeleken met 5.1 of 7.1 surround. Het is misschien leuk voor in een bioscoopzaal met alles tip-top geregeld qua geluid, maar thuis? Ook niet bij vrienden die dan hele stoere (lees tyfus dure) set-ups hebben. Ik heb het idee dat DTS niet zo dynamisch is en heel erg specifieke eisen stelt aan je set-up. De meeste mensen hebben dat niet volgens mij.
Weet niet wat voor slechte audio apparatuur jij heb of gehoor je hebt, maar op mijn Onkyo TX-NR609 met Jamo S 606 HCS 6 + Jamo SUB 210, klinkt DTS 5.1 VEEL beter dan Dolby Digital 5.1.

Ik kijk JUIST altijd expres of de films die kijk of ik koop DTS hebben, omdat het gewoon veel beter klinkt dan Dolby Digital, zelf bij mij zus met goedkopere audio set klinkt DTS 5.1 VEEL beter dan Dolby Digital 5.1.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 juli 2024 06:58]

Volgens mij wordt dat vooral gepushed vanuit streamingsdiensten als Netflix, Amazon etc. er zit niet voor niets steeds vaker een Netflix knopje op de afstandsbedieningen. En laten we eerlijk zijn de mensen die zich zorgen maken over geen DTS zijn toch meestal de downloaders. Kan me niet voorstellen dat de licentie nu ineens te duur is.
Achja, ansich is het geen probleem zolang ze ook passthrough hebben ofwel het signaal rechtstreeks naar je receiver stuurt.
Dat is waar, maar hebben dit soort stickjes dat doorgaans?
"De dongle combineert in feite de hardware van de bestaande Mi Box S met een kleiner formaat."

Edit: zie dat het artikel inmiddels met onderstaande is aangevuld, top!.

Maar dan met de helft van het geheugen: 1 gb (de mi box s heeft 2 gb);
Tevens kan de mi box s in beperkte mate 4k afspelen, deze dongle absoluut niet;
Er komt ook een 2gb/4k versie van Xiaomi.
Helaas krijg je op de android tv devices maar kort updates;
Er zijn veel kleine bugs en instabiliteits issues op Xiaomi's vorige android tv devices die niet verholpen worden.

Google komt binnenkort ook met een Android TV device (Sabrina);
Met bijna dezelfde SoC als de 4k versie van deze stick, maar dan de variant met LAN aansluiting;
Tevens komen ze met de nieuwste android TV versie;
En zullen langer updates leveren dan Xiaomi.

[Reactie gewijzigd door 2green op 25 juli 2024 06:58]

Even inhakend over je opmerking over update beleid. Heb hier een Mi Box S en hier komen nog geregeld updates voor uit en verbeteringen. De S is inmiddels 2 jaar oud, dus slecht vind ik het zeker niet!
Helemaal mee eens. Voor de prijs is de Mi Box S een prima aankoop voor mensen die een goede en betaalbare Android TV box willen.
Het was niet mijn bedoeling iemand zijn Mi box af te kraken, wilde enkel de feiten zoals ik ze ken delen en zoals ze bijvoorbeeld in de reddit groep hiervan gedeeld worden.

Ken de Mi box S, deze staat o.a. bij mijn ouders en op een slaapkamer hier. Er komen inderdaad nog updates, maar dat is traditioneel afgelopen zo snel de nieuwe versie er is... Tevens komen er met iedere update nieuwe bugs mee, waaruit je kan merken hoe professioneel het opgepakt wordt.

Heb ook de voorloper, meende de mi box 3, daarvan kregen we een gigantische update vlak voor of na lancering van de mi box s. We zijn toen geupgrade naar een nieuwe android tv versie, met daarin nog alle mogelijk bugs die niet zijn opgelost.

Ook de versie daarvoor had dit update beleid. Net als hun tablets trouwens.

[Reactie gewijzigd door 2green op 25 juli 2024 06:58]

Wie zegt dat ze langer updates leveren dan Xiaomi? kan best zijn dat Xiaomi gewoon updates blijft leveren zolang Google ook nog AndroidTV blijft supporten voor dezelfde soc.. Enuh, als ik naar mijn Nexus 5 kijk dan was support van Google ook helemaal niet zo denderend lang hoor.
We hebben het dan over de opvolger van hun chromecast ultra. Mijn chromecast uit juli 2013 kreeg afgelopen jaar nog een update. Alle latere modellen ontvangen nog steeds updates. Dus daarin heeft google zich wel bewezen.

Xiaomi is een van mijn favoriete merken, maar hun update beleid met android devices is erg beperkt. Op reddit kun je hun beleid met alle vorige modellen android tv devices terugvinden, wat mijn statements nog verder bevestigd.

Ik heb het niet over telefoons, die ga ik dan ook niet meenemen in deze vergelijking. Maar toegegeven, ik kan niet uitsluiten dat Xiaomi ineens 180 graden draait en ineens 8 jaar aan updates levert, maar aannemelijk is het niet.
Verschil met de Mi Box S is wel dat deze 1 Gb RAM heeft en de Mi Box 2Gb. Daardoor zal ook het verschil in maximale resolutie wel zijn ontstaan (4K tov 1080)
Als deze net zo fijn werkt als de Mi Box S dan is dit een prima voordelige oplossing voor mensen die 1080p voldoende vinden. Ik ben blij dat ik voor de Box gegaan ben, maar ik kan me goed voorstellen dat dit voor veel mensen wel interessant kan zijn.
Eens. Zou mooi zijn als de Ziggo Go app hier net zo vloeiend op draait als op de Box. Mijn gezin kan na de maanden testen niet meer zonder die app
Ik gebruik de Amazon Fire TV Stick, ook een prima ding. Hetzelfde voor de 4k variant.
Alleen erg beperkt voor wat het verder kan qua apps..
Ik heb 't voor Plex en Netflix, en dat zit er standaard op. Maar indien nodig kan je APK's sideloaden, toch? Ik heb mij er verder niet in verdiept, want 't doet waar ik 't voor nodig heb.
Met korting te koop via AE voor 29,99 US$ met code 715MITVSTICK https://nl.aliexpress.com/item/4001121803265.html
Las ik net op de Duitse pepper

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 25 juli 2024 06:58]

Das leuk, maar je zit boven het maximale import vrije bedrag. Als je er uitgepikt wordt. Ben je $6 kwijt aan afdrage en 13 euro aan verkerkings kosten.

Dan is het veel duurder dan de 40 euro hier en je moet er ook nog eens langer opwachten. Tenzij deze vanuit een warehouse in de EU kan laten versturen.
En vanaf 2021 wordt de 22 euro btw vrije drempel afgeschaft. https://www.bdo.nl/nl-nl/...en-afkomstig-buiten-de-eu

Gaat interessant worden wat er dan gebeurt met aliexpress en dergelijke.
Das balen. Maar die verwerkings kosten? Komen die er dan altijd bij? Want dan is het gewoon niet meer leuk om klein electronica daar te kopen. Want altijd minimaal 13 euro betalen schiet niet op

[Reactie gewijzigd door lonewolf2nd op 25 juli 2024 06:58]

Ik koop onderdelen, zoals thumb sticks van joy cons, usb aansluiting van tablets of schermpje van telefoon of tablet.
Nooit problemen gehad met brand of iets dergelijks ;)

Het prijs verschil is tussen de 5 tot 10 keer zo goedkoop. Dan is nog leuk hobbieën om het te repareren en als je het een keer verziekt is het niet zo erg.
Exact, voor een beetje hobbyen is Alie echt een uitkomst. waar je hier in NL niet raar hoeft op te kijken als exact hetzelfde product het 10-voudige kost. Maar @Jolijter heeft wel een punt, er wordt qua elektronica en speelgoed zoveel troep gemaakt..
Ik durf geen willekeurige powerbank, opladers of kabels te kopen.
Nou, heb al menig kabels van aliexpress gekocht en tot nu toe nog nooit problemen mee gehad, terwijl ik met kabels die ik hier in de winkel heb gekocht dan wel eens problemen heb gehad.. Inmiddels ook enkele batterijen (voor oa mijn philips robotstofzuiger, hier kost exact dezelfde accu dus 125 euro en daar 25 euro) gekocht en ook totaal geen problemen..
Wat een onzin, heel veel van die producten die ze daar verkopen liggen hier ook gewoon zo in de winkels..
sorry maar met zo'n uitspraak weet je echt niet waar je het over hebt.
Aliexpress lijdt toch al erg dat er geen overschot aan vluchten meer is. Goedkope verzendopties zijn er niet vaak meer.
Waarschijnlijk verzending vanuit Frankrijk of Spanje, wat nu ook al mondjesmaat gebeurd.
Maar dan zullen ze invoerrechten en BTW in de nettoprijs berekenen, aangezien ze dat als ze het vanuit een douane entrepot leveren, alsnog moeten aangeven, en anders zelf al eerder ingevoerd hebben.
Zou kunnen, maar zou natuurlijk ook zo maar kunnen dat het gewoon 1 hele grote partij is die hier afgeleverd wordt en dus zo goedkoop geleverd kan worden dat het toch nog steeds inclusief BTW een stuk goedkoper geleverd kan worden dan wanneer je het hier rechtstreeks in de winkel zou kopen.
Ik ontvang sporadisch al 'Chinese' spullen binnen een week, op het verzendlabel staat dan Schiedam....
Oh holy crap, dat wordt wel zeer vervelend..
Krijgen we gewoon een Europees warenhuis, probleem opgelost ;)
Dat is toch al gebouwd is in aanbouw? In België in Luik.
https://www.google.com/am...eu-mkb-lobby-taobao%3Famp
Je kan je bij veel webshops verzekeren vaak voor minder dan een dollar.
Krijg je een aanslag betalen zij de kosten, al 2x gehad en gewoon netjes geld gekregen
Omdat je een 'vaste' korting van 2 dollar krijgt, wordt het $37,99 ... dan krijg je de korting van $10 niet...
Omdat je een 'vaste' korting van 2 dollar krijgt, wordt het $37,99 ... dan krijg je de korting van $10 niet...
Als je de store coupon niet gebruikt/uitzet (is optie) kan het wel. Lukt dat bij jou?

Ik weet mijn wachtwoord even niet, dus kan niet checken, ik lees niets over problemen hierover op de duitse pepper

https://www.mydealz.de/de...tmos-dts-surround-1619377

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 25 juli 2024 06:58]

Dat lijkt ook niet te kunnen, lijkt me meer een lokkertje dan iets anders die promotie code, reclame dus.
Zelfs al voeg je een ander product toe en kom je boven de $39 totaal dan blijft de melding dat je onder het minimum bedrag zit. Fake lokkertje dus.
als je er 2 koopt neemt hij de 10$ kortingscode wel aan, dus de code werkt op zich wel...
Aha, dus alleen bij $39 of meer van hetzelfde product...
Dan doe je wat verkeerd want ik heb er alleen een MiBand riempje van $3 bij gedaan en kreeg de korting
Het is mij wel gelukt op de volgende manier:

1. Voeg toe aan winkelmand (of koop nu)
2. Verzenden vanuit CHINA (Frankrijk/Spanje werkt kennelijk niet)
3. Geef je adres op
4. Voer kortingscode in
5. Korting wordt er netjes afgehaald.

Ik heb €26,90 betaald
Thanks, besteld!
Ideaal voor kids, geen smartphone meer nodig.

[Reactie gewijzigd door german8 op 25 juli 2024 06:58]

Voor een vergelijkbare prijs, wat voegt dit toe bovenop een Chromecast?
Edit; bedoeld als oprechte vraag en niet als kritiek, -1 lijkt me overdreven.

[Reactie gewijzigd door nieksvd op 25 juli 2024 06:58]

Zie het als een 'smart-tv', dus met apps als Netflix en YouTube ingebouwd.
Dit is Android-TV dat is iets anders dan een chromecast, chromecast moet een telefoon naar "casten". Bij Android-TV heb je gewoon een volledige omgeving waar je apps kan installeren en geen telefoon nodig hebt (kan wel je telefoon vaak gebruiken vgm).
Afstandsbediening. Installeren van apps. Voor mijn kinderen dus een stuk gemakkelijker. Heb er 2 besteld om oude tv's smart te maken. Zijn al sinds vorige week onderweg dus raar dat ze nu pas aangekondigd worden.
Een afstandsbediening, for starters :Y) . Voor de rest inderdaad leuk alternatief dat meer kan doordat het Android TV aan boord heeft. Dat werkt... wisselend, op mijn TV in ieder geval, maar in het algemeen wel redelijk goed.

[Reactie gewijzigd door stefanwitkamp op 25 juli 2024 06:58]

En heeft de afstandsbediening een microfoon voor Google assistant? Want typen door één voor één letters te selecteren schiet niet op.
Lijkt gewoon de AB van de Mi Box S dus ik neem aan van wel. Die werkt over Bluetooth en heeft een ingebouwde microfoon. Ik zie ook niet echt hoe je anders de Google Assistant zou moeten gebruiken.
Als er een knop voor google assistent op zit, is de kans groot dat er ook een microfoon in zit.
Meh; voor een tientje meer heb je de Mi Box die wél 4K doet en tevens de mogelijkheid heeft om deze via ethernet (USB-ethernet dongle) aan je netwerk te leggen.
Weliswaar groter; maar met dubbelzijdig tape hang je die ook wel achterop je TV.

Aan de andere kant; de normale Chromecast kost evenveel (€40) en dat wordt lastig verantwoorden als je met de Mi Stick ook een Chromecast hebt maar daarnaast Android TV en een remote toevoegd.

Ben zelf erg benieuwd naar Google Sabrina; de Chromecast opvolger met Android TV, remote en waarschijnlijk voor €80 of minder.

Tevens hebben ze de internationale versie van de MiBand 5 aangekondigd; zoals verwacht geen verschil met de Chinese versie en dus geen NFC of SpO2 dus.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 25 juli 2024 06:58]

Ik heb al vaker wat met dubbelzijdige tape aan de achterkant proberen te plakken, maar door de hitte laad dit eigenlijk altijd wel los na een tijdje.
Ik ben ook erg benieuwd naar Sabrina, maar ben ook erg tevreden met mijn Mi Box S tot nu toe. Het ding is inderdaad zo belachelijk klein dat je 'm met gemak achter vrijwel elke TV kunt plakken.

Wat is er trouwens beperkt aan de 4K van de Mi Box S?
Ik heb de MiBox S welgeteld 1 maand gebruikt en de deur uitgedaan. Het niet aan kunnen zetten van de tv via Google Home was 1 vd redenen (de MiBox S gaat helaas uit en kan niet in standby waardoor de afstandsbediening de enige optie is).

Ik kwam van een Apple TV4K waarvan mijn ervaringen ermee zeer goed waren (en nog steeds zijn). De MiBox S ondanks dat het top is voor de prijs, mij te langzaam en moest 4K films vaak transcoderen om ze af te kunnen spelen op Plex. Nu heb ik de MiBox S ingeruild voor een Nvidia Shield TV Pro en dat ding komt meer in de buurt van een Apple TV4K (waarvan ik misschien nog steeds durf te zeggen dat dat de beste ervaring is die ik tot nu toe heb meegemaakt). Shield TV een goede tweede, maar nu als hoofdspeler gebruikt wordt vanwege Google Home integratie. (En casten heeft bij mij de voorkeur over Airplay, waar een cast de url overneemt en het werk doet en bij Airplay je telefoon het werk moet doen, en dus in range moet zijn). Het grote voordeel wat de shield mij biedt is de mogelijkheid om vrijwel alles te kunnen direct playen met Plex wat ervoor zorgt dat ik niet hoef te transcoderen (wat erg zwaar is zeker 4K), daardoor dus stroom bespaar, en niet lig te vloeken dat de film niet wilt starten of de server te traag is. Oh en de ZiggoGo app werkt er ook heel goed op.

Al met al is de MiBox S helemaal geen slechte ervaring, maar het slaat voor mij te wensen over. Het zijn vooral de kleine dingen waar de duurdere varianten (lees: Apple TV4K en Shield TV Pro) het een stuk beter doen. Als je een 1080p televisie hebt zou ik je misschien nog aanraden om ergens tweedehands een ATV4 op de kop te tikken (als je android spul hebt en niets geeft om casten, dan raad ik dit alsnog aan).

De nieuwe stick gaat me dan ook niet aanspreken aangezien het dezelfde hardware betreft en de problemen die ik had met de MiBox S waarschijnlijk niet opgelost zijn.
ah ja, geen ethernet is voor mij a nogo.. wat dus ook mogelijk het probleem gaat worden als ik die nieuwe google 'chromecast' zou willen..
Kleine kans dat die MI Stick Micro-USB poort mogelijk zo'n USB-ethernet adapter ondersteunt.
De 'normale' Chromecast ondersteunt dit en de Chromecast Ultra heeft een voedingsadapter met een RJ45 input.
Google Sabrina zou logischerwijs de opvolger van de Chromecast Ultra worden dus die zal vast wel via ethernet aangesloten kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 25 juli 2024 06:58]

Laat ze dat ding nou maar eens werkelijk aankondigen/releasen...
Vorige week een fire stick gekocht, dit ziet er gewoon een betere versie uit voor dezelfde prijs!
Heb in sportkamer nog eentje nodig voor de Pi te vervangen, eens deze uitkomt is het dus een insta buy voor mij.

Ben eens benieuwd hoe groot het verschil met de fire stick gaat zijn.
Oja wat ik nog vergeet te vermelden is dat de S905Y2 GEEN ethernet support heeft. Heb je dus brakke wifi thuis dan is het veel stotteren. Alleen de S905X2 heeft dat.

Een micro USB naar Ethernet adapter gaat dus waarschijnlijk niet werken, de chip ondersteund het niet.
1080p, wat is er mis met 4k anno 2020?

Als het updatebeleid (zit nog steeds op android 8.0 en geen Prime ondersteuning) even goed is als bij de mi box dan wacht ik wel op de nieuwe Google Sabrina dongle, ook al zal die vermoedelijk 2x zo duur zijn.

[Reactie gewijzigd door deneys op 25 juli 2024 06:58]

Wat dacht je van mensen die een goede 1080p TV hebben waar het smart gedeelte niet of niet goed meer van werkt? Al dan niet als tweede TV.
Dan nog zou ik graag een goed updatebeleid hebben.
Dit product is vooral gericht op 2nd screen tv's zoals slaapkamer/kinder kamer etc. Gezien die formaten en kijkafstand is het verschil tussen 1080p en 4K vaak te verwaarlozen.
Op een slaapkamer zit je veel verder van je TV en zal je dus een veel grotere TV nodig hebben. Dan wil je juist 4k.
Grotere tv op grotere afstand = visueel dezelfde resolutie.

Op 2,5m zie je met een 55" geen verschil meer tussen FHD en UHD.

Ik heb een 65" genomen juist omdat ik 5-6m kijkafstand heb; dan zou 720p al genoeg zijn...
5-6 meter vanaf een 65" is natuurlijk absurd. Dan moet je zo ongeveer met een verrekijker TV kijken.

Ik heb een 65" en ik zit op ~ 3 meter. De enige reden dat ik maar een 65" gekocht heb is omdat toen de 77" versie nog onbetaalbaar was. Ondertussen kost de 77" ongeveer net zo veel als de 65" toen, dus bij een volgende upgrade gaan we echt wel een maatje groter. Ideale grootte voor 3 meter afstand (op basis van een THX aanbevolen kijkhoek van 36º) is overigens 90".

Op jouw afstand zou je voor die 36º kijkhoek een scherm van 180" nodig hebben. De bank een stukje naar voren schuiven is een stuk goedkoper.
5-6 meter vanaf een 65" is natuurlijk absurd. Dan moet je zo ongeveer met een verrekijker TV kijken.
Waar slaat dat nou op dat dit "absurd" is. Klinkt een beetje verwend.Ik ben van de generatie die op ruim 3m naar een 55cm tv keek en blij was!
Ik zie nu ook elk haartje dus ik ben tevreden.
Ik ben van de generatie die op ruim 3m naar een 55cm tv keek en blij was!
Het idee van de HD (en daarna UHD, en straks 8k) is niet dat je scherper beeld hebt, het idee was dat je bij elke stap beter een 2 keer zo groot scherm kan hebben zonder verlies aan kwaliteit.

Een SDTV moet je dus vervangen door een 2 keer zo grote HDTV, en een HDTV door een 2 keer zo grote UHDTV.

Dus als je op 3m naar een 55cm SDTV keek, dan zou je op UHD een 220cm TV moeten neerzetten.
Aha, en dat rechtvaardigt het gebruik van het woord "absurd".
Helder!
Oh nee, niet.
Je gaat uit van SD standaarden terwijl we het over UHD hebben, ja dat is absurd.
Je gaat uit van SD standaarden terwijl we het over UHD hebben, ja dat is absurd.
Nee ik zeg dat ik een 65" tv heb waar ik op 5 à 6 m vanaf zit.
In mijn geval was dat zo, voor veel mensen zal dit niet zo zijn. Er zijn veel mensen waar de slaapkamers niet zo groot zijn. En al helemaal niet dat er grotere afstanden zijn dan in de woonkamer. Tuurlijk zijn er wel mensen, maar over t algemeen zal de tv op de slaapkamer dichterbij staan dan in de woonkamer.
Wij zelf hebben de TV (46" 1080ptje nog) op de slaapkamer zelfs tegen het bed aangezet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.