Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi brengt gekromde 34"-gamingmonitor naar Benelux voor 399 euro

Xiaomi gaat de Mi Curved Gaming Monitor in België en Nederland verkopen voor 399 euro. Daarvoor krijgen kopers een 34"-scherm met een 1500R-kromming en een 144Hz-paneel. Xiaomi noemt vooralsnog geen leverdatum.

De Mi Curved Gaming Monitor heeft een resolutie van 3440x1440 pixels en een grijs-naar-grijs-responstijd van 4 ms. Het scherm kan volgens Xiaomi 85 procent van de ntsc-kleurruimte en 121 procent van de srgb-kleurruimte weergeven en heeft een contrastverhouding van 3000:1. De maximale helderheid bedraagt 300cd/m2.

Xiaomi zegt niet om welk paneel het gaat, Gizmochina schrijft op basis van onofficiële bronnen dat het om een va-paneel gaat. De monitor krijgt ondersteuning voor AMD FreeSync. De kromming van het scherm staat gelijk aan de kromming van een cirkel met een straal van 1,5 meter.

Het 21:9-scherm heeft twee hdmi 2.0-poorten, twee displayport 1.4-poorten en een 3,5mm-poort. De monitor wordt geleverd met een displayport-kabel. In de doos zit een poot om het scherm op een bureau te plaatsen, of vier schroeven om de Mi Curved Gaming Monitor mee aan de muur te hangen. Met die poot kan het scherm in de hoogte versteld, gekanteld en gedraaid worden. Het scherm is met de poot 81x52x24cm groot en weegt 10,5 kilogram.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

15-07-2020 • 21:28

99 Linkedin

Reacties (99)

Wijzig sortering
Met een contrastverhouding van 3000:1 is het al zeer aannemelijk dat het om een VA paneel gaat. Dat is namelijk een vrij typische waarde waar de concurrentie ook op inzet. IPS panelen zitten doorgaans zo rond de 1000:1 als ik me niet vergis.

Al met al geen verkeerde specificaties. De kromming is echter wel behoorlijk sterk, dat moet je smaak zijn. Voor mij is 1800R al krom genoeg.
Klopt. Samsung is ook de enige die een curved paneel van dit type maakt. Als het goed is gaat het om de LSM340YP05 welke officieel onder de PVA-familie (SVA) valt. Hetzelfde paneel kom je ook tegen in de Nixeus NX-EDG34(S), Titan Army N34SQ-PLUS, Skyworth 34G1Q, Monoprice Dark Matter, Lenovo G34w, Coolermaster GM34-CW en Philips 345M1CR.

[Reactie gewijzigd door benbaba op 15 juli 2020 22:51]

Ik ben toevallig zelf in de markt voor een dergelijk scherm. Ik vind deze van Xiaomi een goede optie, wat ik echter erg vreemd vind is dat vrijwel alle modellen die je noemt (de Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 ontbreekt nog in je lijst) een responsetijd van 1 ms hebben, deze van Xiaomi heeft 4ms responsetijd. Zouden ze dan toch een ander paneel gebruiken, of is dit iets software matigs?

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door miicker op 16 juli 2020 08:41]

Misschien zijn ze eerlijker.. ik heb de AOC CU34G2X en ze beloven 1ms maar dat is alleen met overdrive op high. Die stand is compleet onbruikbaar ivm kleurenmoes wanneer ook maar iets in beweging is.
Bedrijven die zichzelf benadelen in marketing taal zullen het niet overleven in de huidige markt.

Xiaomi zal echt niet 4ms noemen als ze weg kunnen komen met 1ms.
Bedrijven die eerlijk zijn over wat hun producten kunnen zullen langer overleven dan bedrijven die structureel de specs overdrijven.
Heb je een bron of is dat wishfull thinking?
Structureel overdrijven is een uiterste, ik heb het over realistisch haalbare waarden die marktconform gemeten worden.
2green, die nuance is onnodig ben ik bang. Consumenten zijn gevoelig voor vergelijkbare informatie. Als dit structureel wordt overdreven, zullen ze bovenaan de selectielijsten komen en meer verkopen en langer bestaansrecht hebben.

In 2015 scheelde het gemiddelde werkelijk brandstofverbruik van auto's met 40% t.o.v. de fabrieksopgave. Mogen jullie raden welke kant op.. Hoor je er ooit iemand over? Mensen geloven de boardcomputer en denken 'het zit toch aardig in de buurt?'..

Zolang mensen het niet doorhebben komen fabrikanten overal mee weg. En 1 of 4ms reactietijd, hoeveel mensen zullen het merken, denk je?

Bron https://www.tno.nl/nl/ove...brieksopgave-en-praktijk/

[Reactie gewijzigd door Engineeric op 17 juli 2020 20:21]

Volledig mee eens, maar lees even de overige reacties.
In het kort komt dit door de verschillende meetmethode die de fabrikanten gebruiken om zo op de meest gunstige cijfers te komen. Daarnaast is het vaak ook niet duidelijk waar ze specifiek op doelen of gebruiken ze eigen motion gerelateerde cijfers en termen. Zie ook Blurbuster (2), Tftcentral, Displayninja en Pcmonitors.
De iiyama heeft dacht ik ook 4ms gtg maar 1ms mprt dacht ik.
Aanvullend schijnt het dat ook de AOC CU34G2X dit paneel heeft.
De nieuwe trend is 1000R dus het kan altijd nog krommer.
Het mooie is natuurlijk wel dat je zo de horizontale beperkingen van een van paneel verminderd mbt gamma shift en kleurverschillen
Dat klinkt als een goede monitor op zichzelf al maar is het al bekend hoeveel hz hij is? Want het is in mijn ogen geen gaming monitor als hij niet meer dan 100hz is


Edit: las artikel niet goed. Scherm is 144hz

[Reactie gewijzigd door bavoknol op 15 juli 2020 21:43]

Als je een review wilt zien kijk op youtube

Edit: De officiële naam zou moeten zijn Xiaomi Mi Surface

[Reactie gewijzigd door faultier op 15 juli 2020 21:58]

Dank je voor de link, maar zijn er ook reviews die niet van een "White Monkey" akomen? die zich verkoopt voor de "qian"

Ik mis hier nogal de diepgang van hoe de monitor nu daadwerkelijk presteert...
What is een white monkey die zich verkoopt voor de Qian? Heb even zitten zoeken maar ik snap de reference niet
"White Monkey" refereert naar de term die Chinezen geven aan buitenlanders die werken in China of voor Chinese bedrijven. (werken voor een Chinees bedrijf staat eigenlijk gelijk aan werken voor de Chine staat, maar andere discussie)

Je hebt generiek gezien 4 type werkzaamheden/banen in China die door buitenlanders worden gedaan.
De meest voorkomende baan is Chinese producten aanprijzen. De meeste Chinezen ervaren een product als meer waardevol als een niet Chinees het aanprijst. (want Chinese producten, vooral voedingsproducten kampen met een zwaar imagoprobleem na alle corruptie rondom voedselveiligheid)
Buitenlanders die vol op het propaganda orgel gaan voor China, doen dit om te cashen. Dit type geld wordt "qian" genoemd.

Als je in youtube zoekt naar "white monkey jobs" vind je genoeg videos met meer dan genoeg uitleg

[Reactie gewijzigd door caspar M op 16 juli 2020 12:12]

Nice, wist ik niet. Ik ga het verder uitzoeken, best gaaf fenomeen. Ik wil ook wel cashen als white monkey :p
Ben wel benieuwd naar de overige 3 type banen ;)
Waarschijnlijk presteert het hetzelfde als andere schermen met deze Samsung panelen.

Maar inderdaad, voordat je dit zou willen gaan aanschaffen, is het verstandig om even op objectievere reviews te wachten, deze specifieke review is niet meer dan een advertorial. Snap niet waarom je daarvoor zo omlaag gemod wordt overigens. Is een goede observatie...
https://www.youtube.com/watch?v=tmKNcY8q8zM

exact hetzelfde als de eerste link. Een promotie filmpje en totaal geen details op de echte performance

https://www.youtube.com/watch?v=UJ9zKrU3WpY

idem weer een promotie / reclame film

https://www.youtube.com/watch?v=2rKu5ruKjok

weer hetzelfde als de andere links. Geen review maar een promotie filmpje.
Als je een review wilt zien kijk op youtube

Edit: De officiële naam zou moeten zijn Xiaomi Mi Surface
Bedankt voor de video.

Wow deze heeft een Schermkromming van 1500R, mijn Acer Predator X34A heeft een Schermkromming van 3800R, dat is een enorm verschil zeg, de prijs is ook een enorme verschil, en ook de Hz, ok ik heb een 100Hz IPS paneel.

144Hz op een 34" 3440×1440 (21:9) scherm en 2x 2.0 HDMI en 2x 1.4 display port voor maar €400,- is een erg mooie prijs.
Resolution: 3440 × 1440

Screen curvature: 1500R

Response time: 4 ms (Gray scale response time)

Colors: 16.7 million (8-bit)

Brightness: 300 cd/m²

Display: 21:9

Refresh rate: 144 Hz

Color gamut: 85% NTSC (NTSC CIE 1931 Standard)

Contrast ratio: 3000:1 (TYP)

wat betreft het paneel: SVA, a type of VA panel most likely from Samsung

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 15 juli 2020 21:38]

In het nieuwsbericht staat dat de monitor een 144Hz paneel gebruikt.
Dit staat letterlijk in de tekst, tweede zin:
144Hz-paneel

[Reactie gewijzigd door srdevil op 15 juli 2020 21:35]

144 Hz volgens het artikel. De tijd zal het leren
Wat zijn mogelijke nadelen wanneer je zo'n gamingmonitor puur voor office/internet/films gebruikt?
De prijs ;)

Als je een gaming monitor gebruikt voor andere dingen als gamen zal je mogelijk minder gebruik maken van de “selling points” as hoge refreshrate en lage response tijden. Tevens zit je vaak opgescheept met een beeldscherm waar je niet mee gezien wil worden op kantoor (vulgair RGB uiterlijk)
De enige reden waarom je er op kantoor niet mee gezien zou willen worden is omdat je collega's zich dan bij de voorman beklagen over waarom zij nog altijd op dat kleine kutbeeldschermpje moeten werken omdat iets wat een dagelijkse beperkende factor van de productiviteit vormt niet meer dan 100€ inkoop mocht kosten. :P
Hoeveel meer productiviteit komt er per extra 1 inch aan schermgrootte? Als je dat (financieel) kunt onderbouwen heb je een goede case voor een grotere monitor.
Ja, maar nee. Want veel bedrijven werken niet zo helaas.

Of je ziet dat de financiële afdeling en de CEO's €999 monitor voeten hebben staan in Apple aluminium.
En developers €109 Dell Elitedisplay e241's moeten gebruiken icm hun €4999 macbook's.

Nahjah, ik bedoel meer, veel van de standaard kantoor schermen zijn opzich prima te gebruiken. Boven een bepaald niveau is het erg lastig een case te maken voor "meer productiviteit". Dan is arbotechnisch comfort vaak meer een argument.

Het verschil tussen een €109 24" IPS 60hz IPS paneel of een 34" VA 144hz paneel van €450 is wel lastig. Want als je het één persoon of afdeling geeft, zal je het waarschijnlijk voor meerdere moeten doen.

Daarnaast, deze kromming lijkt mij wel een stapje te ver gaan eerlijk gezegd... Volgens mij wordt dit in Excel, Fotoshop of Fusion360 nu toch wel problematisch...
Even los van curves en game frequenties hebben widescreens voor CAD en ook voor FEM en visualisatie werkplekken wel een toegevoegde waarde. Die rollen hebben vaak binnen een sessie een zo grote informatiedichtheid dat het niet (meer) op een normaal breedbeeldscherm is te displayen. Werken met meerdere schermen is een optie, maar dit eigent zich meer voor meerdere programma's met ieder hun eigen window. De meerdere informatie panelen van een CAD, FEM of visualisatie sessie zijn ook wel op een tweede scherm te schuiven, maar persoonlijk zie ik dat toch als suboptimaal.

Toen we van vierkante schermen overstapten naar breedbeeld was die usecase echt wel te maken. Meer info statisch op het scherm, zonder te hoeven schakelen tussen informatietypes is effectiever.

Een vergelijkbare slag gaan we nu weer krijgen. Nu zijn CAD schermen nog een tikje duurder dan officeschermen, maar het prijspunt van die widescreens nadert wel het kantelpunt dat het de prijs van twee losse standaardschermen nadert.

[Reactie gewijzigd door teacup op 16 juli 2020 17:26]

Oh zeker, ik gebruik nu bij voorkeur ook één 3440x1440 monitor ipv twee 2560's. Ja, je raakt pixels kwijt, maar het werkt inderdaad prettiger dan wat ik voorheen deed met Photoshop en al m'n menu's en control elementen buiten het beeld. Ook voor Fusion 360 vind ik het ideaal.

Zelf heb ik daar een 100hz monitor voor. Maar met een heel bescheiden curve. Asus PG348Q. Ook wat Samsung en LG monitoren met een stuk meer curve gekeken en tja, als het veel meer wordt dan dit, dan lopen rechte lijnen toch echt niet meer recht voor mij. Dan moet je het scherm wel erg dicht op je snuffert gaan zetten zeg maar.
een standaard 16:9 24 inch monitor kun je tegenwoordig al voor +/- 100 euro krijgen. In dit geval betaal je dan 30 euro extra per inch (ervanuitgaande dat de prijs klopt en niet duurder wordt), lijkt me lastig te verantwoorden eerlijk gezegd.
Dat valt vaak vrij simpel na te rekenen, maar dat gaat bij grote ondernemingen toch echt voorbij aan zwaarwegendere factoren als standaardisatie, kostenpotjes en eventueel nog imago. Simpel gezegd: genoeg collega's voor wie nog geen half procent productiviteitswinst een upgrade financiëel gezien rendabel maakt.
mmzzz Mijn LG gamingmonitor ziet er echt niet "vulgair" uit hoor, is een mooi ding
Als je grafisch werk hebt dan ogen rechte lijnen niet meer als rechte lijnen. Voor gebruik van CAD applicaties is dit met name kritisch. Op zich is dit wel iets waar onze flexibele hersentjes na enkele weken wel op kunnen compenseren.

Trouwens, wat is het alternatief? Een dual of multi screen setup? Het nadeel van al die schermranden lijkt mij een groter issue dan de gekromd ogende lijnen. Een ander alternatief, als bijvoorbeeld CAD belangrijk voor je is, is om een vlakke wide-screen monitor te kiezen. Het komt denk ik een beetje neer op de verhouding werk/privé in dat schermgebruik.
Maar de meeste mensen werken op kantoor gewoon met documentent. En zeker voor zo'n groot scherm is een curve comfortabel. Dan kan je gewoon je hoofd draaien i.p.v. dat je van links naar rechts moet schuiven.
Ik denk dat je gelijk hebt dat een curve om die reden juist prettig kan werken. Over gewoon office werk durf ik ook geen uitspraak te doen. Het lijkt me toe dat die curve daarbij eerder helpt dan dat het een issue is.

Ik zou zo'n monitor gewoon eens moeten testen met de CAD software die ik gewend ben, om het zelf te kunnen beoordelen. Om de door mij genoemde reden wordt voor CAD toepassingen een breedbeeld met een recht scherm aangeraden. Maar je, zoiets kan ook een dogma worden als iedereen elkaar napraat.

Als gamer.. vind ik het een supermooi scherm voor een hele mooie prijs :)

[Reactie gewijzigd door teacup op 16 juli 2020 17:04]

Momenteel verkrijgbaar via Banggood met shipping vanuit Spanje voor 533€.

https://www.banggood.com/...l?ID=224&cur_warehouse=ES
Met nog 12% korting met coupon code: BGXM3411
Thanks! Hij doet het nog :-)
Met de discount code: bGhOnEy10 betaal je maar €479
Das een hoop meer dan de verkoopprijs in NL gaat worden. Omgekeerde wereld chinashopping?
Gewoon meer tussen partijen etc
Het lijkt me toch dat er naar NL meer tussenpartijen zijn? Toch gaat die in NL minder kosten.
Juist niet, Het wordt direct door Xiaomi hierheen gehaald en bij de leverancier gedropped. Bij Shops als banggood gaat het eerst van xiaomi naar de leverancier in China, die verscheept het over direct vanuit China met een hgoere marge of verscheept het dan nog eerst naar een warehouse in Europa om import belasting te voorkomen en van daaruit wordt het dan naar de klant gezonden. Dat laatste kost vooral vrij veel geld versus de kosten dat er gemaakt worden als het in grotere bulk door Xiaomi direct naar Europa verscheept wordt.
Een hoop Chinees webwinkel spul gaat via de lucht. Via lucht is ontzettend duur in vergelijking met een containerschip. Verschillen zoals 200 USD vs 1000 USD enzo. Je gebruikt nu aan algemene term (verschepen), terwijl de exacte modaliteit ook belangrijk is. Verder maakt het ook veel uit hoe goed een partij importtarieven en belastingen (mogelijk) kan "omzeilen". Deze monitor is behoorlijk zwaar, wat duur via lucht, maar het gewicht maakt veel minder uit per containerschip.

Boven is algemeen/aannemelijk, ik weet niet exact wat Banggood (enz) gebruikt. AliExpress heeft veel opslag ver van zee en dichter bij luchthavens.
Wat je zegt klopt ook, al worden grotere batches voor ketens van banggood wel per zee gedaan. Juist omdat zoals je ook aangeeft per lucht super duur is.
De reviews op banggood zijn allemaal zeer lovend. Klinkt als een goede kanshebber voor een nieuwe monitor, lvt!
Ik was aan het uitkijken naar een bijkomende curved ultrawide nu mijn vrouw en ik beide thuis werken en deze lijkt zeer aanlokkelijk, momenteel staat deze op de buro: pricewatch: Philips E-line 349P7FUBEB Zwart.

Dit scherm van Xiaomi, hoewel aanlokkelijk ontbreekt tov de Philips een powered USB-C aansluiting en dat zou ik toch wel echt niet meer kunnen missen. 1 kabel in de usb-C poort, MacBook of Chromebook maakt niet uit, en je bent vertrokken. Anders, voor die prijs een complete no-brainer wat mij betreft.
Maar voor dat prijsverschil is dat met een docking station denk ik nog wel op te lossen.
Uiteindelijk handig als het er allemaal direct in zit natuurlijk.
Klopt 100%, voor 50 Euro meer (bij coolblue.be) heb je momenteel de pricewatch: Philips B-line 346B1C Zwart. Lijkt er in elk geval sterk op. Enkel 100 ipv 144Hz en ingebakken speakers. Of je dan liever de dock geintegreerd hebt, of meer hdmi en displayport aansluitingen en de dock apart, dan zit je wel rond dezelfde prijs ongeveer. Maar in elk geval, meer keuze is altijd een win voor de klant denk ik dan :)
Heeft iemand kunnen vinden in de specificaties wat voor een mount de monitor gebruikt? Ik kan namelijk alleen maar vinden dat die op de muur gemonteerd kan worden maar er staat nergens met wat voor een mount.
Je kunt uit gaan van VESA 100, oftewel 100x100. Dat is wat alle monitoren van dit formaat hebben, en zelfs de 49" Super Ultrawide/Dual monitors zoals de Samsung Odyssey G9 gebruiken deze maat omdat ze niet zo veel wegen vergeleken met (oudere) TV's. Genoeg goedkope opties dus voor een arm of mount
Deze was reeds in april verkrijgbaar op de Aziatische markt en US/UK. Mooi dat deze toch noch hier te verkrijgen is.

[Reactie gewijzigd door faultier op 15 juli 2020 21:35]

"Mooi dat deze toch noch hier te verkrijgen is. "
Hij was noch in Nederland, noch in België te verkrijgen.
"Mooi dat deze toch noch hier te verkrijgen is. "
Hij was noch in Nederland, noch in België te verkrijgen.
Het nieuws is van vandaag. Dat hij nu vandaag nog niet te bestellen is lijkt me logisch. Deze zal binnenkort wel verkrijgbaar zijn.
Nog/noch spellingsfoutje, happens to the best. Weinig woorden aan verspillen.
Laten we het hopen. De Mi TV 65 zou in juni beschikbaar komen in Europa. Ik kan deze nog niet vinden.
Misschien dat deze ook 3-4 maanden na de aankondiging pas te koop is
Of "is toch nog te verkrijgen" als je compleet wilt zijn - ik stuur meestal een pb om vervuiling te vermijden en misschien vind de poster het wel helemaal niet fijn om op deze manier in het ligt licht gezet te worden.
Gisteren besteld op Banggood voor 405 euro (vanuit Spanje) voor wie 'm ook wil bestellen.

Verwachtte levertijd 10 dagen..
Bedankt voor de reactie! Ik zelf wacht nog even een poosje. Ook al kan ik deze lancering alleen maar toejuichen. Dit betekend dat de markt weer opgeschud gaat worden. Fabrikanten kunnen nu niet meer de hoofdprijs vragen. Ben zelf op zoek naar een scherm met 344x1440 hdr600 of hdr1000 met 100-144hz.
Kun we deze monitor ook binnenkort in de pricewatch verwachten?
Ik zie geen reden in waarom niet.
Wat ik zelf wel mooi vind aan deze ten opzichte van de concurentie met een soortgelijk paneel, is dat deze net even wat strakker is kwa uiterlijk, doordat er geen logo op de voorkant te vinden is. Ook de duurdere LG schermen hebben dat niet.
Ik ben een beetje een leek in schermen en TV's.

Momenteel heb ik een HD TV die ik gebruik voor mijn Xbox One (het oude kast model). Ik merk dat de kwaliteit behoorlijk te wensen overlaat t.o.v. een UHD TV.
Ik ben op zoek naar een scherpe TV voor wanneer de Xbox Series X uitkomt. Wil toch al te graag gebruik maken van de 4K gaming mogelijkheid die de Xbox Series X biedt. De TV staat niet in de woonkamer maar op mijn bureau (hangt aan de muur) en dus is 40/43 inch al snel te groot.

Is deze monitor een optie? Is een game monitor überhaupt geschikt voor console/ xbox gaming? Telkens bij artikelen over game PC's zie ik in de commentaren alleen maar PC users.

Edit: wellicht een idee voor Tweakers om een artikel te maken over de beste game TV/monitor voor de verschillende type gamers te maken. Hardcore/ voor de lol gamers op console en PC.

[Reactie gewijzigd door roell24 op 16 juli 2020 10:01]

Dit is geen (16:9) 4k monitor, dit is een ultrawide 21:9 monitor met zowel in de breedte als de hoogte minder pixels dan 4k. De xbox one ondersteunt in geen 21:9 bij mijn weten, geen idee van de volgende gen, ik zou niet hopen op degelijke support gezien de niche (99% speelt op een tv en die zijn 16:9).
Is een game monitor überhaupt geschikt voor console/ xbox gaming?
Uiteraard, maar je moet niet vergeten dat de meeste monitors geen ingebouwde speakers hebben en vele geen HDMI aansluiting hebben. Dus je console moet displayport ondersteunen of je moet een monitor zoeken met HDMI.

Dit is ook een 144Hz scherm, geen idee of console games tegenwoordig al de 60Hz gepasseerd zijn, zoniet, dan betaal je een hoge premium voor iets wat je niet gaat gebruiken.

[Reactie gewijzigd door mdgf op 16 juli 2020 11:06]