Sonos sluit helft van kantoren wereldwijd en ontslaat deel personeel

Audiofabrikant Sonos heeft bekendgemaakt dat het zes van de twaalf kantoren wereldwijd zal sluiten en 12 procent van zijn personeel zal ontslaan. De fabrikant ondervindt financiële problemen als gevolg van de economische teruggang.

Het is nog onbekend welke kantoren gaan sluiten. Sonos maakt meer details bekend bij de volgende presentatie van kwartaalcijfers, staat in een document over de ontslagen. Volgens de site heeft Sonos twaalf kantoren over de hele wereld, waaronder één in Hilversum.

Daarnaast ontslaat het bedrijf 12 procent van zijn personeelsbestand, dat in totaal 1450 mensen omvat, en krijgt de directeur over dit jaar 20 procent minder salaris, zo staat in het document. Het is nog onbekend in welke divisies de ontslagen precies zullen gaan vallen.

Sonos heeft last van de economische teruggang als gevolg van de uitbraak van het coronavirus, zo laat het bedrijf weten. Het ging in maart al op zoek naar manieren om kosten te besparen. Sonos maakt audiohardware en -software.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-06-2020 • 17:57

209

Reacties (209)

209
197
95
9
1
73
Wijzig sortering
Dat bricken was alleen wanneer je meedeed aan het trade-up programma, en dus korting kreeg (30%) voor je nieuwe product. Als je dat niet wilt dan kun je gewoon je product blijven gebruiken. Je moet niet zomaar dingen uit de context gaan halen.

Sowieso blijft de PlayBar áltijd werken met de optical input (AKA je TV), dus alleen hardware falen zou ervoor zorgen dat je er niet meer van kan genieten. Daarnaast is de PlayBar ook nog eens gewoon compatible met de S2 app, een app die pas nu 8 jaar verscheen. Er is dus helemaal geen reden om je druk te maken, maar toch kom je met vreemde vergelijkingen.
De informatie van Sonos in hun eerste mailverkeer is anders vrij duidelijk : "You can continue using legacy products after May, but your system will no longer receive software updates and new features. Over time this is likely to disrupt access to services and overall functionality". Achteraf en pas na veel druk van de Sonos gebruikers hebben ze hun trade up programma stopgezet en hun communicatie aangepast.
Dus dat is helemaal niet het geval. Precies wat ik zei dus.

“Pas na veel druk”

Nou nou, het heeft een dag geduurd totdat ze tot inkeer komen. Probeer dat trucje maar eens bij Google, Apple, Microsoft etc. Sonos geeft tenminste een fout toe en handelt ernaar, dat spreekt meer over een bedrijf
Jij mag nog wel bij Sonos blijven werken?
Dat bricken was alleen wanneer je meedeed aan het trade-up programma, en dus korting kreeg (30%) voor je nieuwe product.
Hoe dan ook: zulk gedrag is niet prijzenswaardig: het promoten van het vernietigen van iets wat nog gewoon werkt. Meer dan genoeg reden om zo'n bedrijf tot de orde te roepen.
Maar dat doen ze niet. Sterker nog, ze doen iets wat best netjes is.

Ze zeggen:

Onze oude hardware is niet meer geschikt voor de nieuwe functies die we willen toevoegen. Als je mee wil met die functies kun je je apparaat onklaar maken en dan krijg je 30% korting op de aankoop van een nieuw product.

Die prius die hierboven wordt genoemd. Als de nieuwste prius een zelfrijdende update krijgt betekent dat niet dat die oude prius dat ook krijgt.
Inderdaad. Ze zouden ook een inruilprogramma kunnen beginnen waar je fysiek je oude apparaat moet insturen, maar wat is de milieu-winst om die oude dingen de halve wereld rond te verschepen? Op deze manier kun je'm gewoon bij de milieustraat in je dorp kwijt. Dat kan ik op die fiets, daar hoeft geen wit busje voor langs te komen.
Als je mee wil met die functies kun je je apparaat onklaar maken
Bricken, dus.
Voor een apparaat dat goed werkt. Wegwerpmaatschappij. Onverstandig.
Helaas, ik heb geprobeerd de S1 app te blijven gebruiken. Helaas blijf je een melding krijgen dat je MOET upgraden. Uiteindelijk gedaan, pas na heel veel gedoe lukte de update. Voor hetzelfde geld was een goedwerkend product door de fabrikant om zeep geholpen. Zie dan nog maar eens te reclameren voor een ding van 9 jaar.

Stel je brengt je 9 jaar oude auto naar de garage en bij ophalen krijg je te horen, jammer joh, de update is niet gelukt, koop maar een nieuwe. Of nog erger, elke keer als je start krijg je een verplichte reclame voor het nieuwste model. Ik durf te wedden Dat je daar snel mee klaar bent.
Wat een onzin. Je bent helemaal niet verplicht om de S2 app te gebruiken, dus ik weet niet waar je dat hebt gelezen. Daarnaast zou Sonos best ondersteuning bieden als jouw device ineens gebricked werd na een S2 update, want voor dat soort zaken staan ze juist bekend. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarin Sonos coulant was richting een klant, zelfs jaren buiten garantie.

Probeer dat maar eens te krijgen met je 9 jaar oude auto ;)

En sowiess, wat hebben mensen hier met speakers vergelijken met auto's....
Tja, als je het aan den lijve ondervind is het vast onzin, want in de faq staat wat anders.
Na wat gedoe met de sonos helpdesk is het gelukt om de playbar vanmiddag weer aan de praat te krijgen, maar alleen met de laatste, dus S2 app.
Tsjah want het staat ook niet in de FAQ, dus het klinkt meer als iets aan jouw kant.

https://support.sonos.com/s/article/4786?language=nl_NL

“ Als je in de app de vraag krijgt of je wilt updaten, hoef je alleen maar te bevestigen dat je wilt doorgaan met je huidige luisterbeleving. Maar als al je producten compatibel zijn met S2, raden we je aan te updaten zodat je kunt profiteren van de nieuwe softwarefuncties.l

Aanraden.... Niet verplicht.

In de productlijst staat een sterretje bij degene die S2 nodig hebben om te functioneren; maar dat geldt alleen voor de nieuwste producten (ARC, sub gen 3 en Five).
Jag, goedzo, precies dat gedaan. S1 werkte....tot de volgende ochtend. Maar goed S2 werkt nu, met wat hulp van Sonos, dat dan weer wel.
Dus je punt is dat een (audio) product uit 2010 heel anders gebouwd is dan een (audio) product uit 1985? Dat is toch heel logisch. Overigens geldt dat ook voor je Toyota, alleen ben je daar niet bang dat hij gebricked wordt. Een toyota uit 1985 was ook een veel ander product namelijk, daar kon je bijvoorbeeld zelf aan sleutelen. Je koopt een ander product met andere ondersteunende diensten, dan kan je ook een andere lifetime verwachten.
Anoniem: 511810 @Sporkeh25 juni 2020 12:36
Nee, daar is helemaal niets logisch aan.
Het beleid en de insteek zijn niet verdedignaar.
Hahahaha, mag ik ook even, ik heb een volledige uitrusting van Kodak, de retina IIIs, echte degelijke duitse makelij, met een duits-japanse sluiter en duitse objectieven, met alle objectieven, een kopieerapparaat, een hoekzoekertje, convertertje, afstandmeter,en nog veel meer toebehoren, en uiteraard enkele body,s voor donoronderdelen.,al het spul is van 1958, en nog werken als de wiedeweerga.
Anoniem: 1350842 24 juni 2020 18:00
Ze gooien het op economische teruggang, en dat zal vast een deel van het verhaal zijn. Maar zou dit ook niet deels zijn omdat ze hun unique selling point kwijt zijn? De prijs van Sonos was gerechtvaardigd omdat ze een van de eerste merken waren die goede geluidskwaliteit icm kamer synchronisatie hadden (althans, dat is mijn idee dus correct me if i'm wrong). Maar ondertussen is dat wel meer gemeengoed geworden, waardoor de Sonos apparatuur eigenlijk vooral dure audio apparaten zijn die het qua geluid niet halen bij gelijk geprijsde apparatuur maar ook niet genoeg extra functies bieden.
Dat niet alleen; Sonos heeft ook de nodige anti-consumer schandalen achter de rug.
Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 24 juli 2024 13:54]

Anoniem: 120539 @R4gnax24 juni 2020 18:23
Dat niet alleen; Sonos heeft ook de nodige anti-consumer schandalen achter de rug.
Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard.
Precies dit. Ik ben een jarenlange trouwe Sonos-aanhanger, en heb me in de laatste (ik denk) 2 jaar een paar keer geschoffeerd gevoeld. Ook nu met de nieuwe app, wordt ik als trouwe aanhanger met inderdaad ook nog oud spul in mijn omgeving vastgehouden aan een oude versie van de app.
Technisch niets mis mee; alles doet wat het moet doen. Maar zelfs het logo van deze app wil je er aan herinneren dat je 'slechts' een S1 systeem hebt, en zet dat in de controllers op de verschillende devices dan ook prominent in beeld.
Mijn liefde voor Sonos is dus inderdaad wel een beetje bekoeld; en ik zie mijn oude systemen (inclusief dedicated controllers) als tikkende tijdbommen. Zomaar investeren in wéér iets nieuws zal ik dus ook niet zomaar doen.
Ook het aanraden van het nemen van een Sonos eco-systeem (wat ik toch echt bij flink wat mensen heb gedaan) zal ik door al dit gedoe niet meer zomaar dooen.

Ik zal vast niet de enige zijn die er zo in zit.
Sonos heeft in het huidige klimaat een koers in gezet die ze verliezen, samenwerking met Ikea levert niet op wat ze gedacht hadden, oude Sonos hardware afschrijven, oude app S1 en nieuwe app S2 niet lekker laten werken.

We hebben in bijna iedere ruimte iets van sonos staan, maar naar hun trade up progam afgelopen december zal er nooit meer een sonos product bijkomen. Veel kennissen en vrienden ook.

Maar nu in de app doodgegooid worden met reclame, minder goede bediening van de bron, waar het voorheen geen enkel probleem was de hardware goed te bedienen...
Maar nu in de app doodgegooid worden met reclame, minder goede bediening van de bron, waar het voorheen geen enkel probleem was de hardware goed te bedienen...
Dat kun je uitschakelen. Log in op de Sonos website, ga naar je profiel, daar kun je onder contact-opties aangeven of je in de Sonos-app berichten wil ontvangen.
Reclame in de Sonos app? Die ben ik nog nooit tegengekomen, niet in de S1 noch de S2 app.
Trade up program, nieuwe producten, Sonos radio... Misschien omdat je zonder account werkt?
Oh, bedoel je dat. Ik dacht bij reclame aan wasmiddelen 8)7 Ja, die berichten heb ik ook gezien maar die vind ik niet storend, eerder informatief.
Ik heb een schurft hekel aan welke reclame dan ook, dus als Sonos wasmiddel zou tonen in hun app gelinkt aan Bol.com zou ik meteen de stekker er uit hebben getrokken O-)
Anoniem: 310408 @dr paaj24 juni 2020 19:38
Ik heb een schurft hekel aan welke reclame dan ook,
Hoe heb jij dan ooit van Sonos gehoord? Toevallig bij iemand gezien?

Want bij alle andere manieren is er marketing aan te pas gekomen (ook als het hier op Tweakers staat) en daar heb jij een schurft hekel aan.
daar heb je helemaal gelijk in vind ik. En als je het toevallig bij iemand anders hebt gezien, en die persoon heeft het via reclame ontdekt... Dan ga je alsnog.
Dat iemand reclame haat betekent niet dat het niet werkt.
Hoe heb jij dan ooit van Sonos gehoord? Toevallig bij iemand gezien?
Alsof internetreclame de enige manier is waarop mensen een product of merk leren kennen. Ik negeer reclames ook en leer de merken pas kennen als ik in de winkel sta omdat ik effectief iets nodig heb..
Doordat ik in 2010 of 2011 op zoek was naar multiroom speaker systeem en bij een audio specialist mijn vraag had neergelegd.

Tuurlijk zullen reclames mij ergens wel te pakken krijgen, maar dan eerder op een ludieke manier dan hoe dat Sonos dat nu doet...
Klopt. Ik zie deze ook en het is irritant. Dat ze af en toe aanbiedingen sturen via e-mail, dat is prima. Maar laat de app doen waarvoor het is bedoeld.

Dat gezegd hebbende, had ik ook laatst opeens een advertentie in het menu op mijn Samsung 2019 QLED. Het zal wel bij deze tijd horen dit soort dingen.
leuk om te roepen, behalve als je voor 2000 euro aan sonos apparatuur in je huis heb staan :D
Super fout, die Reclame aanvang van Sonos, over het verplichte sonos account. Zonder account werkt je player niet. Wauw, ik voel mij zo bedrogen.
Anoniem: 120539 @dr paaj24 juni 2020 19:43
Maar nu in de app doodgegooid worden met reclame, minder goede bediening van de bron, waar het voorheen geen enkel probleem was de hardware goed te bedienen...
Ah, die was ik vergeten.
Maar ik moet ze nageven dat ze dat wel netjes hebben opgepakt toen ik me daarover had beklaagd in een review van de app. Sonos vroeg me contact op te nemen, waarna ze het tonen van reclame uit hebben gezet voor mijn account.
Jammer dat het opt-out is, en dat je het zelf volgens mij niet kunt, maar het kan dus wel uit.
Precies hetzelfde hier. Twee weken geleden overgestapt op de nieuwe lijn van Denon.
Anoniem: 310408 @renegrunn24 juni 2020 19:38
Hoeveel Sonos had je en heb je die kunnen verkopen?
Ik heb voor nu 2x Play:5 via MP verkocht. De Beam, Sub en One’s hou ik nog even. Ik had de Play:5’s voor muziek, welke ik met een set Home 350’s heb vervangen: laat Sonos alle hoeken van de kamer zien qua geluid. Echter, app van Denon (Heos) is een gedrocht, maar komt een update aan.
De Denon app is helaas al jaren waardeloos.
Denon rulez. De app is misschien minder uitgebreid, werkt prima voor mij. De bar is geniaal, geweldig geluid, genoeg HDMI poorten, ik noem het altijd een receiver en soundbar in 1. Je Heb nog 2 heos 3 hs2's en de sub. Werkt stabiel en goed en bovenal geweldig geluid.
Wanneer komt die update dan nu volgens denon? Want ik wacht al drie jaar op de beloofde update, verdere uitrol van voice assistants (je kunt wel muziek starten en stoppen via Alexa maar spotify playlist afspelen op HEOS weer niet... coming soon! Al drie jaar
Toevallig vandaag een update gehad met de beloofde placement functie voor de Home lijn. Nog geen woord over andere functies.
Echt vrijwel alle apparatuur, ook van jaren oud, wordt door S2 ondersteund. De enige die buiten de boot valt is de alleroudste generatie play:5 (die inmiddels al 6-7 jaar of nog ouder oud is?) dat is gewoon bizar goede ondersteuning, nog beter dan apple bij zijn telefoontjes doet. Gelukkig geef je zelf al aan dat het niet zo is dat de speakers niet meer werken, want zelfs nu kunnen ze veel en veel meer dan op het moment dat jij ze aanschafte. Die anti-customer gedachte vind ik gekte.
Het gaat grotendeels ook over de verwachting die je hebt als consument. Bij luidsprekers is het vrij normaal dat een goede set decennia lang meegaat, daar heeft de consument een heel andere verwachting bij dan bij een smartphone. Wij tweakers weten wel dat support eindig is, en dat zeker in een snel veranderende markt 5+ jaar support vaak (helaas) boven gemiddeld goed is.

De gemiddelde consument zal dat echter veel minder hebben, die verwacht gewoon dat ook deze luidsprekers "gewoon" weer net zo lang mee gaan als de vorige high end set. De gemiddelde consument verwacht gewoonweg niet dat het mogelijk is dat dienst X of Y ineens niet meer werkt.
Voor de duidelijkheid: de jaren oude speakers blijven uitstekend functioneren, alle diensten blijven werken. Ze worden alleen niet van nog meer nieuwe functionaliteiten voorzien. Overigens is de enige speaker die niet meer ondersteund wordt de allereerste play:5. Door bovengenoemde redenen snap ik je betoog niet echt
Dus jij durft er je hand voor in het vuur te steken dat deze Sonos speakers over nog eens 5 of misschien wel 10 jaar nog steeds dezelfde functionaliteit ondersteunen als bij aanschaf? Dat is immers wat veel consumenten als het om (high end) audio apparatuur gaat wel verwachten. Je ziet de eerste barstjes nu al ontstaan met het hele S1 en S2 verhaal, waarbij Sonos vrij duidelijk bestaande gebruikers naar S2 probeert te pushen in plaatst van S1 te blijven onderhouden.Net als het Trade up programma dat gewoon niet het beste voor had met de consument. Je ziet de laatste jaren een fabrikant als Sonos langzaam draaien van een bedrijf waar de consument voorop stond naar een bedrijf dat deze consument wil gaan uitmelken.

Voor nu doet die oudere "S1" apparatuur het nog goed, maar wie zegt dat over een jaar Spotify ineens niet meer beschikbaar is op S1 of een (of meerdere van de andere diensten) net zoals dat je ziet met Netflix en andere diensten op "Smart" tv's van een paar jaar oud,die helemaal niet zo smart blijken te zijn.

En wat gaan we over een jaar of 3-5 krijgen? Het "S2" systeem wordt ineens opgevolgd door een "S3" systeem met de bijbehorende problematiek omtrent compatibiliteit.

Een aantal zaken die Sonos doet zijn op technisch vlak prima uit te leggen (en ook op juridisch vlak), echter consument vriendelijk zijn deze zaken echter niet.
Anoniem: 120539 @unreal025 juni 2020 09:07
Sonos apparatuur valt niet in de categorie smartphones, maar is audio-apparatuur.
Dat ze er later allerlei andere diensten erbij hebben gehaald neemt niet weg dat de basis gewoon muziek weergeven is.

Ik hoef ook geen nieuwe functionaliteiten, maar zoals je zegt moet alles wel blijven werken.

Al mijn perfect functionerende zoneplayers, Connect en de Connect:Amp zouden omvallen, evenals mijn trouwe controllers. Ik zeg 'zouden', omdat er gelukkig een fork is ontstaan die S1 heet.
Neemt niet weg dat ik licht zenuwachtig werd, ook en vooral omdat ze al eens eerder een model actief uitgeschakeld hebben.
Precies, ze hebben het uitstekend opgelost! Al die mensen die klagen moeten eens bekijken hoeveel functionaliteiten de door hun destijds aangeschafte speaker erbij heeft gekregen, dat is ongekend!
OH, want welke functionaliteit is er bij gekomen? Wast ie nu ook af?

Nee er zullen zeker wat extra dingen bij gekomen zijn qua radio stations en integratie van diensten als spotify en soundcloud, maar dat zijn geen aanpassingen die het apparaat fundamenteel wijzigen en zijn er puur gekomen omdat de concurrenten ook verder gaan. Het is niet heel speciaal dat ze dit doen vind ik.
Vergelijk sonos eens met hoe het 6 jaar terug functioneerde.. Dan praat ik verder.

Sonos is een speaker en die Koop je zoals ie wordt aangeboden. Alles wat er bij is gekomen is mooi meegenomen, voor jaren lang! Dat mensen dan nu doen alsof er geen ondersteuning voor de oude speakers meer is..
Tsja daar heb ik dus geen ervaring mee. Wij hebben hier sinds kort een 5.1 setje van ze die hier nu denk ik 2 jaar staat. Maar in die tijd is er nogal weinig veranderd. Dus ik kan me ook geen voorstelling maken bij 6 jaar terug. De basis functionaliteit werkte toen ook gewoon exact hetzelfde toch?
Wat moet er volgens jouw dan veranderen?
Verbeteringen zijn er veel, het systeem werkt veel stabieler dan destijds, nu al zeker met de S2 app. Veel muziekdiensten zijn geoptimaliseerd en vele zijn toegevoegd. Audiobitrate is weer verbeterd met S2 schijnt. Verder zaken als True play, uitgebreidere instellingen voor groepering, design updates aan de app, wat is er eigenlijk niet vebeterd door de jaren heen?
het systeem werkt veel stabieler dan destijds
Oke, dat is gewoon iets waar ik überhaupt voor betaal. Ik heb niks aan een speler die continu hapert of iedere week een reset nodig heeft.
Veel muziekdiensten zijn geoptimaliseerd en vele zijn toegevoegd
Oke fair enough, maar dat is dan ook wel heel simpel om te realiseren daar bijna al die diensten daar vrij eenvoudige APIs voor heeft. En daarnaast doet de concurrentie dat ook dus Sonos kon daar echt niet in achterblijven.
Audiobitrate is weer verbeterd met S2 schijnt.
Dat gaat om 24-bits (44,1 kHz/48 kHz, FLAC/ALAC) audio. Dit is alleen niet dankzij de S2 software, maar het feit dat hardware die nu door S2 ondersteund wordt de rekenkracht heeft om dat te kunnen.
Verder zaken als True play, uitgebreidere instellingen voor groepering, design updates aan de app
Maar dergelijke dingen waren juist voor mij dingen om überhaupt tot aanschaf over te gaan. Voor mij was dit er al vanaf het begin. En van al de dingen die je nu opnoemt is Alleen True Play een functie van Sonos die ze zelf als enige hebben. Yamaha, denon en bluesound doen dit volgens mij niet. Apple heeft het dan weer verder doorgevoerd en doet dit volledig zelfstandig tijdens setup.

Alle overige features hebben concurrende systemen ook en soms ook nog eens voor een lagere prijs. Ja daar zit soms een compromis in, maar dat is op zich wel logisch verklaarbaar. Derhalve is Sonos niet per se een goedheiligman door jou al die mooie dingen gratis te geven, nee integendeel.

Ze moeten wel omdat de concurrentie het ook allemaal heeft en ze dus hun USP kwijtraken. Als ik geweten had dat er zoveel gedonder zou zijn met die S1 hardware had ik het waarschijnlijk afgeraden aan kenissen en familie.

Dat is een beetje het punt. Als je nu gaat kijken naar Sonos en je zou de software functies hebben van 6 jaar terug dan zou je het echt niet kopen. anderen hebben het ondertussen vele malen beter voor elkaar. Sonos moet dus wel updaten en doorontwikkelen om nieuwe verkopen te kunnen hebben.
wat is er eigenlijk niet vebeterd door de jaren heen?
Nou de reclame in de nieuwe app bijvoorbeeld.
Het feit dat er slechts mondjesmaat geluisterd wordt naar de wens van klanten voor bepaalde belangrijke features (Zoals ARC.).
Het feit dat de prijzen steeds hoger worden (Die nieuwe subwoofer is echt belachelijk duur voor wat je krijgt. De vorige is exact hetzelfde, maar dan 400 euro goedkoper).
En wat dacht je van de impact van de samenwerking met IKEA? Die symfonisk units zijn identiek aan een play one, maar dan voor de helft van de kosten. De hardware kost dus kennelijk helemaal niet zoveel.
Over die ARC bedoel je dat ie geen DTS ondersteund? Het is een Tweaker dingetje, maar wie luistert er nou naar dat DTS format.. Ja de extreme niche Tweakers met blu-ray spelers. Tuurlijk kun je er over klagen dat het niet ondersteund wordt, terecht, maar 99% van de potentiële doelgroep zal het niks interesseren. Alleen Tweakers die überhaupt niet geïnteresseerd zijn in zo'n soundbar struikelen erover, getuige de eerdere comments.

Dat de concurrentie ook nieuwe functies bedenkt is zo, maar dat is toch het hele idee van concurrentie? :). Altijd goed voor de markt, gelukkig zijn er vele alternatieven van Sonos.

Die prijs van de sub is niet hoger dan hij was, de 'oude' generatie is slechts minder waard geworden. (Maar blijft heel duur inderdaad, alhoewel hij in alle flats/appartementen/2onder1kap en rijtjes woningen praktisch onbruikbaar is omdat de bas zo doordringend is (helaas eigen ervaring). Het is een beetje een niche product, al helemaal nu de bas van Sonos speakers zo verbeterd is (de playbar schoot hierin net te kort).

Reclame in de app tja.. Mensen struikelen daarover maar wordt slechts een eenmalige notificatie getoont bij een nieuw product, wat 1 a 2 keer per jaar is. Ik vind het nogal overdreven
In 2008 of 2009 kocht ik een sonos ZP90 (Connect) daar luisterde ik mee naar muziek van mijn NAS en Deezer of internetradio en dat bediende ik met mijn CR200
In 2011 Kocht ik play 3 daar luisterde ik mee naar muziek van mijn NAS en Deezer of internetradio en dat bediende ik met mijn CR200.

Tussentijds nog een jaar een playbar gehad maar dat vond ik helemaal niks ik ben terug gegaan naar stereo geluid via mijn versterker bij de TV.
Daarnaast heb ik nog die ipod-sonos oplossing gehad was top.

2020 Ik heb een connect en play3 en daar luister ik mee naar muziek van mijn NAS en Deezer of internetradio en dat bediende ik met mijn smartphone omdat mijn CR200 kapot is en geen ondersteuning meer heeft.
In de tussentijd is de app vaak aangepast lang niet altijd positieve zin. De bediening op CR200 heb ik toch altijd als beste beschouwd zeer eenvoudig en overzichtelijk.
Ze hebben allemaal spraak rotzooi in de nieuwe spullen gestopt en (Dat werkt ook nog eens slechter dan willeukeurig google home van paar tientjes), daarvoor heb ik het systeem helemaal niet gekocht. Maar dan vertellen ze doodleuk dat je spullen stoppen met werken terwijl daar eigenlijk geen technisch noodzaak voor is.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 24 juli 2024 13:54]

Ik sluit mij volledig aan bij bovenstaande.
Ik heb dat hele gedoe:
  • Opeens verplichte accounts,
  • Trade up-programma, inclusief vervelende banners/advertenties in de app
  • Verplichte updates voordat je het systeem kan gebruiken
Als zeer klant onvriendelijk ervaren.

Terwijl sinds +/-2015 Sonos hard begint achter te lopen op de concurrentie.
  • Lang geen HDMI
  • SMBv1 nog steeds
  • DTS
Waarbij sommige concurrentie de functionaliteit "gratis" in hun standaard audiosystemen lepelen (Marantz/Denon/Yamaha) waarom zou je het nog kopen.
Functionaliteit als een spraakassistent is voor bijna niemand echt belangrijk als je zo iets koopt.
Want voor de spraakassistent koop je gewoon een Google home mini ding ofzo als je dat belangrijk vind.
Hier nog zo iemand. Eerst verplicht een bridge verkopen voor veel geld. Daarna hem optioneel maken en nu zorgt die bridge ervoor dat ik niet kan upgraden met mijn hele systeem.
Met alleen WIFI werkt het voor geen meter.

Inmiddels heb ik mijn eerste Yamaha staan. Veel beter geluid, iets mindere app, helaas geen Soundcloud ondersteuning. De Sonos' gaan naar de kinderen en in de woonkamer en keuken komt een ander merk.
Als je één van je Sonos apparaten bekabeld aansluit maken de apparaten onderling contact met elkaar. Dit zorgt er vaak voor het streamen van muziek veel vloeiender werkt. Om te checken of het werkt kun je naar instellingen en naar “over mijn systeem”
WM: 1 (WiFi)
WM: 0 (onderling contact)
Mag ik je een tip geven? Ga eens kijken bij Bluesound, zij hebben erg mooi spul en kan ook verdomd goed klinken! Het bedrijf valt onder de Lenbrook Group waar ook NAD onder valt. Ik dacht zelfs dat er ook NAD technologie in het Bluesound systeem zit maar dat zou je zelf even moeten uitzoeken :)
zeer degelijk spul inderdaad en een hele goede tegenhanger voor het sonos geweld. Ze zijn qua prijzen op zich ook nog eens vergelijkbaar ook.
Dat S1 gedoe is inderdaad ontzettend irritant. Ik ben aanhanger van eerste uur, maar wordt er nu "fijntjes" op gewezen dat ik oude meuk heb....Ik ben er ook een beetje klaar mee. Bedenk me drie keer voordat ik nieuwe spullen van hen koop.
Idem, maar noem mij een bedrijf dat dit niet doet? Ik ben juist van B&O overgestapt waar ik gruwelijk veel geld heb neergelegd en vervolgens veelvuldig met service ben geschoffeerd. Sonos qua persoonlijke service vind ik altijd goed, ze hebben me altijd netjes geholpen. Het is alleen jammer dat hun legacy support stopt, zeker wanneer je realiseert dat dit niet eens zo oud is. Het is jammer in de ontwikkeling dat men hier dan ook geen rekening mee houdt.
Inderdaad - dat is jaren terug de aanleiding geweest om mijn audio systeem niet met Sonos te vervangen, ondanks dat ik het en sich een mooi systeem vind met, voor mij, meer dan prima geluidskwaliteit.

Ben uiteindelijk op een Yamaha MusicCast oplossing uitgekomen.
Hoe bevalt Yamaha, volgens mij is dit stiekem best een goed systeem.
Hier ook Yamaha. RX-S602 receiver waar alles via HDMI op is aangesloten (sinds kort alles weggedaan in ruil voor 1 Nvidia ShieldTV). 1 HDMI out naar de tv.

Verder MusicCast 20 speakers door het huis die je ook naar de woonkamer kan verplaatsen om als achter surround speakers te gebruiken. Dat werkt simpel maar heb na het instellen nog geen surround geluid uit gekregen helaas.
Wat vind jij dan een vergelijkbaar alternatief? Niet één specifiek punt maar complete pakket.
Het complete pakket wordt nu wel breed aangeboden, zelfs door fabrikanten die dat eerst niet hadden, zoals Google, Amazon en Apple. Ook zijn doorsnee merken als JBL op de markt met vergelijkbare producten. Ik denk dan aan:

- Multi-room
- Meshing en synchronisatie van de speakers
- Centraal beheer voor het afspelen
- Kwaliteit waar de gemiddelde luisteraar meer dan tevreden mee is

Sonos was in theorie beter dan de rest om dat het geluid beter zou zijn, maar in de prakijk waren de geluidsbronnen vrij slecht waar door de meerwaarde van bijv. goede luidsprekers of versterkers teniet gedaan werd.
Er zijn harde geruchten dat Apple Sonos wil overnemen:

https://www.techradar.com...smart-speaker-giant-sonos
Ik zie het wel gebeuren. High-end merk, Apple’s Homepod is een flop.
Sonos is geenzins high-end te noemen
Het is in ieder geval niet echt goedkoop. Premium ease-of-use audio.

Andere kant voor een 5.1 setje bij Sonos betaal je bij Sonos 2K euro voor (Arc., woofer, 2 x Sonos SLs). Ga maar eens een losse receiver, woofer en 5 losse speakers kopen.

Ik zweer bij losse boxen en een receiver. Ik heb wel 2 x Amps en een Port. Streaming is prima, ook naar je installatie toe. Streaming via m'n Onkyo is drama.
Zou ik niet van verschieten. Net zoals ze Beats hebben opgekocht, kan deze zet hen hun HomePod meteen "toegankelijker" maken.
Als ze Sonos dan maar “open” houden en niet exclusief aan Apple Music koppelen.

Ik ben verder gewoon tevreden over Sonos. Ik heb twee Sonos 1’s en een One. En na verhuizing wil ik nog de soundbar kopen.

Spul werkt gemakkelijk, geluidskwaliteit is goed genoeg. Ik kan toch, door gezin, niet de hele dag mijn muziek hard pompen. Dus gemak vind ik veel belangrijker dan high end geluidskwaliteit.

Maar dat Apple het over zou nemen zou ik niet gek vinden. Voor Apple een koopje en Sonos kan die kapitaalinjectie wel gebruiken.

Zo’n grote ontslagsronde duidt er ook vaak op dat de boel in de verkoop gaat.
Inderdaad, ik ben ook een SONOS gebruiker maar ik ga me niet laten dwingen het Apple ecosysteem te moeten gebruiken en misschien zelfs Apple apparaten om SONOS te kunnen bedienen.

Nu ga ik daar niet direct vanuit als ik zie wat Apple met Shazam heeft gedaan.
Eerder andersom, Siri in Sonos.

De HomePod is altijd al een absurd idee geweest. Een voice assistant moet je overal door het huis kunnen aanspreken, dat gaat niet werken met 1 device van 300 euro.
Dan moet Siri eerst nog het niveau van Google halen natuurlijk .... Hadden ze daar niet iemand van Google voor aangeworven om dat te realiseren? Nog niet veel van gezien ....
Audio pro biedt alles wat sonos heeft, is een stuk goedkoper en heeft een betere geluidskwaliteit (als ik what hifi mag geloven toch). Daarnaast bieden ze ook bluetooth aan, iets wat sonos pertinent weigert.

Mijn sonos connect is recent stuk gegaan, er bestaat geen repair programma en het nieuwe model “port” kost zo maar eventjes 450€. Dat is compleet bonkers.

Ook hier wordt er dus sowieso nooit meer iets van sonos gekocht.
Sluit ik mij bij aan.
Koop hier ook niks meer.

Na belabberde kwaliteit van de CR200 en nu met programma wat oorspronkelijk een deel installatie waardeloos zou maken.
Het bricken van apparaten in het kader van trade up.
Het onmogelijk maken om de installatie zonder account te gebruiken, kon vroeger wel.
Verplichte updates, was ook nooit zo.

Klant onvriendelijk bedrijf.
Ik ben er klaar mee.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 24 juli 2024 13:54]

Wat een gemopper allemaal. De nieuwe Sonos producten zijn een grote verbetering tov van de oude. Heb ook opgekeken naar de forklift upgrade van mijn Connect:AMP’s, Zoneplayers, Play1, Play5, etc. Naar de nieuwe AMP en ARC, maar die zijn echt veel beter. Paar Ikea speakers erbij en mijn gehele setup (8 Zones) is nu klaar voor S2. Blij dat ik de stap heb gemaakt. Wat betreft die geruchten van Apple, die gaan al jaren de ronde. Zie wel of het zover komt. Begrijp dat Apple nu ook andere muziekdiensten op de HomePod beschikbaar gaat maken, dus worden al wat opener.
Anoniem: 310408 @reutulus24 juni 2020 20:19
Mijn sonos connect is recent stuk gegaan, er bestaat geen repair programma en het nieuwe model “port” kost zo maar eventjes 450€. Dat is compleet bonkers.
Ik heb verleden week twee Connects gekocht voor 125 euro elk. Zonder afdingen.

Heeft Sonos je overigens verteld dat er geen reparatie programma is? Ik heb in totaal drie dingen aangeboden te reparatie en alles is geweldig afgehandeld.
Sonos doet niet aan reparatie, idd. Toestellen binnen garantie worden vervangen. Bij toestellen buiten garantie die defect zijn wordt er een refurbished exemplaar aangeboden met 30% korting op de nieuwprijs, hetgeen inderdaad "bonkers" is. Mijn 10 jaar oude Playbar heeft het net begeven (vermoedelijk slechts kapotte capacitator) maar enige optie is een refurbished playbar kopen voor 500 euro.
Sonos Move heeft bluetooth.
Dat is de enige speaker, maar idd. Vind deze wel veel te lomp om effectief te ‘moven’, kost 400€ en is bijlange niet de beste qua geluidskwaliteit (again, zie what hifi).
Vult hier probleemloos een enorme tuin en in perfecte sync met de vaste speakers binnen.

Snap het gezeur allemaal niet zo, prima producten voor een prima prijs (mijn Move op Black Friday gehaald, scheelt de branding margin).
Anoniem: 120539 @johnkeates24 juni 2020 18:24
Sonos was in theorie beter dan de rest om dat het geluid beter zou zijn, maar...
Sonos was uniek in het aanbieden van multi-room audio met ongekende combinatie-mogelijkheden, en perfecte synchronisatie van alle zones.
Synchronisatie van zones.
Werkelijk waar in 11 jaar bezit van een sonos systeem nooit echt gebruikt. Geprobeerd toen ik nieuw had maar daarna echt nooit.
Hier wel. Tijdens het schoonmaken alle zones tegelijk lekkere beats aan. We hebben een open benedenverdieping met living (playbar, sub, 1's als rears) en dat geluid komt net niet helemaal lekker tot aan de keuken. Play 1 in de keuken erbij en die zit regelmatig gekoppeld aan de woonkamer om die dode hoek op te vullen. Ook de combo slaapkamer/badkamer doet het 's ochtends heel goed.
Wist je dat je als je naar een nieuwe kamer gaat je even 3 seconden de powerknop kunt indrukken om hem te laten "aanhaken" op de laatst actieve zone? Briljante feature, gebruik ik zowat dagelijks.
Ik zie veel oplossingen die hetzelfde (of beter) bieden qua hardware. Maar het valt mij telkens op dat de software dan matig is. De meeste apps zijn qua UX een gedrocht: niet logisch, lelijk, onafgewerkt. Dat heeft Sonos een stuk beter voor elkaar. Hoewel het altijd beter kan, merk je dat er een multidisciplinair team op zit die er continu aan werken (ik heb al 10+ jaar Sonos). Dat zie je bijvoorbeeld als Apple nieuwe features toevoegt aan iOS (of met een nieuwe telefoon met andere resolutie komt oid), dat zit altijd vrij snel in een nieuwe versie.

Bij veel andere aanbieders lijkt het erop dat ze iets laten bouwen (eenmalige investering), het in de markt zetten en het team ontmantelen.
Dat is ook wel typisch voor audiofabrikanten hoor, die denken van oudsher uit hardware. Software is ze vreemd.
bose heeft voor elk product een tegenhanger.
Met vergelijkbare matige geluidskwaliteit. Dus een goede concurrent.
Maar ook hier vallen de eerste generatie-toestellen stilaan uit de boot. Bose heeft een nieuwe lijn aangekondigd die niet compatibel is met de huidige Soundtouch.
Bose heeft intussen al 3 verschillende apps. En 2 multi room speakers als stereopaar koppelen bestaat bij hen ook nog steeds niet..
Harman Kardon Citation, om er een te noemen.
Denon HEOS denk ik zomaar.
Bluesound van NAD kan volgens mij hetzelfde als Sonos, maar beter. Toen ik een Sonos wilde kopen, bleek Sonos geen gapless playback te hebben. En dat is bij klassiek echt een nogo. Dus toen kwam ik uit op Bluesound. Ik heb er twee in een multi-room setup.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 24 juli 2024 13:54]

Kijk eens naar Bluesound (NAD) goed alternatief voor Sonos.
Ik heb zelf Yamaha Musicast. Beter geluid, meer mogelijkheden, iets minder services. Groot voordeel van Yamaha vind ik dat je een receiver kunt gebruiken met eigen speakers en toch ook losse musicast speakers kan toevoegen. Beetje 'best of both worlds' wat dat betreft.
Mijn zwager heeft B&O, ook mooi geluid en dan ook nog eens een mooi uiterlijk. Iets minder mogelijkheden.

Als je echt het beste wilt, schijnt het dat je op dit moment naar een Naim Mu-so (Qb) 2nd gen moet zoeken.
Ach ja B&O, werkt al 20 jaar in multi-room setting bij mijn ouders. Heb zelf de meest recente series. Iets minder mogelijkheden inderdaad (jammer, jammer), maar wel erg stabiel, moooooi, goede dealer ondersteuning en top geluid.

In de klasse "veel geld uitgeven" is Naim inderdaad erg goed _/-\o_ , andere opties zijn b.v. Grimm Audio, McIntosh of b.v. Bowers & Wilkens met Roon ondersteuning.

(typo's verwijderd)

[Reactie gewijzigd door Harry2014 op 24 juli 2024 13:54]

De vraag is of consumenten zitten te wachten op 1 gesloten systeem. Kijk je naar een alternatief als AirPlay dan kun je veel makkelijker systemen met elkaar combineren.
Is airplay niet alleen voor apple devices?
Airplay is idd van toepassing op Apple devices, maar de speakers/receivers/TV's/... hoeven daarom niet van Apple te zijn. Sonos is bv. ook AirPlay compatibel.
Denon, Yamaha heb ik persoonlijk goede ervaringen mee en dat zijn slechts twee merken die soortgelijke functionaliteit bieden.
BlueSound: https://www.bluesound.com/nl/


Hebben identieke line-up aan SonoS dus kan je 1-op-1 vergelijken.
Lijkt beetje op tomtom verhaal of gopro action cams.
De wet van de remmende voorsprong dus
De functionaliteit van Sonos had Slimdevices al jaren eerder, zelfs al met ondersteuning voor hoge resolutie, maar Sonos was lange tijd leidend v.w.b. gebruiksgemak.
Hoewel er meerdere merken zijn die een dergelijk product aanbieden is mijn ervaring nog altijd dat dit bij Sonos het meest eenvoudig is. Ik vergelijk 't altijd met Apple. Ja het is duur, maar als je het kunt betalen en je wil gemak en kwaliteit, dan is dit imo de beste keuze.

Als ik mijn kennissen altijd zie hannesen met hun Denon systeem bijvoorbeeld :X Ben ik toch blij dat Sonos allemaal wat beter en makkelijker integreert en functioneert.

[Reactie gewijzigd door Saven op 24 juli 2024 13:54]

Exact dezelfde vergelijking die ik altijd maak. Je betaalt voor het appeltje maar daarbij komt ook een enorme lading gebruiksgemak.

De hardcore audiofielen hebben betere alternatieven voor een betere prijs. Voor de casual gebruiker blijft een SONOS systeempje toch wel erg lekker en makkelijk.
Ik vergelijk 't altijd met Apple. Ja het is duur, maar als je het kunt betalen en je wil gemak en kwaliteit, dan is dit imo de beste keuze.
Met het kleine verschil dat Apple over het algemeen heel erg gericht is op de integriteit van de privacy van haar klanten. Sonos daarentegen; ey...
Tsja en hier zit ik dan met een 18 jaar oude receiver en flinke vloerzuilen waarnaar ik cast via een Apple TV en waar al 18 jaar eigenlijk elke soort stream, bron of wat dan ook op afgedraaid wordt en nog duizend keer beter klinkt ook

We hebben Sonos op het werk om de haverklap speaker uit moeten zetten omdat de stream het weer niet doet.
Anoniem: 120539 @SpoekGTi24 juni 2020 19:50
Tja, en ik zit hier met mijn buizenversterker en mijn platenspeler op mijn Sonos Zoneplayer, waardoor ik zowel over de buis naar alle muziek van de wereld kan luisteren, of platen kan draaien die in het hele huis (en indien gewenst: de tuin) te horen zijn.


Het enige nadeel is dat mijn platenspeler geen automatische afslag heeft, dus soms moet ik even naar binnen rennen...
Ik heb zelf thuis een middelmatige wifi verbinding (nieuwbouw, alles beton etc) maar ik heb 1 speaker van sonos aan de kabel hangen en hierdoor maakt hij zelf een onderling netwerk. Loopt als de brandweer, van speakers wisselen , naar andere zones lopen, loskoppelen en bijvoegen. allemaal in mum van een seconden. Nooit een stekker uit het systeem moeten halen. Zou is kijken naar hoe het allemaal geregeld is. Speaker installeren , aan de wifi gooien en ergens ophangen is inderdaad nooit echt 100% probleem vrij.
Ik kan gewoon van m'n computer naar m'n (Ikea) sonos casten, geen probleem.
Mag ik vragen hoe je dat doet?
Via de Sonos desktop applicatie zal dat wel lukken, maar hoe doe je dat als je bijvoorbeeld YT kijkt in Chrome?

SWYH (https://www.streamwhatyouhear.com/) kan werken, maar niet als je zoals ik 2 Ones in een stereopaar hebt staan. Dan komt het geluid maar uit een enkele One.

Zoals ik probeerde te verwoorden doel ik op het feit dat BT of (chrome)cast functionaliteit niet standaard aanwezig is, wat ik wel zou verwachten bij een product uit deze categorie.
Ik heb een Mac en daar kan ik het geluid naar elk ondersteund output device sturen. In Music (het vroegere iTunes) kan ik ook al m'n sonossen selecteren en blijven de systeemgeluiden door de speaker van m'n Mac gaan.
Ook snel het geluid van een video op de telefoon via de speakers afspelen is er niet bij.
Maar dit werkt toch juist heel goed met Sonos producten?
Geluid is ok, maar bediening en mogelijkheden zijn ronduit mager te noemen.
Naar mijn ervaring is de featureset juist best wel groot voor dit type audio producten.
Met gevolg dat je een tweede set speakers op je buro hebt staan om je computer audio op af te spelen. In plaats van via de in stereo opgestelde Ones.
Hmm true indeed. Je kunt met het programma "stream what you hear" dit wel draadloos voor elkaar krijgen overigens.
Casten vanaf telefoon werkt alleen met gekoppelde apps. En dus niet met alle muziek of video apps die ik op mijn telefoon heb, maar wel graag over een degelijke speaker zou willen horen.

App design is simpelweg niet compatible met hoe mijn brein werkt. Ik heb hetzelfde probleem met Apple overigens. Dus ik ben zeker niet representatief ;)

SWYH is een optie, maar niet als je de speakers in een stereopaar hebt. Dan kun je alleen naar individuele speakers streamen.

[Reactie gewijzigd door Vullisbak op 24 juli 2024 13:54]

Hmm zal liggen aan het feit dat ik een iPhone en mac gebruik. Airplay zit in het OS geintegreerd dus kan ik alles naar sonos afspelen.
Bose had al jaren een kamer tot kamer systeem met een SA versterkers. Echter zoals altijd met bose lopen ze vaak iets achter met nieuwe features. Maar hun lifestyle 48 kon je dmv een sa3 in elke kamer het zelfde of ander geluid afspelen. Zelf heb ik een sa5 voor elke kamer ook omdat deze een aux in had wat Sonos toen nog niet had en deze had ik nodig voor de tv in de badkamer.
Ik was zelf wel gecharmeerd door de Sonos Arc. Wat denk jij dat de alternatieven hiervoor zijn?
Ik denk dat economische teruggang juist niet geldt voor dit soort producten, door het thuiszitten is er juist meer van dit soort home automation gerelateerde waar verkocht.
Klopt, dat van die economische teruggang zal wel meevallen. Er zijn een paar sectoren die heel veel last van de Corona crisis hebben zoals horeca en luchtvaart maar voor de rest is de teruggang minder groot, sommige bedrijven doen het juist beter dan vroeger.
Bij Sonos zou ik juist denken dat als mensen gedwongen meer thuis zijn, ze juist eerder wat geld in hun home sound systeem willen steken.

Dus ik denk idd dat dit een smoes is om de werkelijke problemen te maskeren.
Precies. Mensen kopen nog steeds bergen met draadloze speakers gewoon op het internet. Daar heeft Corona niets mee te maken. Alleen ze kopen geen SONOS meer massaal, maar ook anders zoals speakers die het HEOS platform gebruiken. Maar ja een bedrijf zal nooit zeggen dat ze gewoon minder goed in de markt liggen dan eerst.

Zoals het in alle markten gaat: het is een knap om de top te bereiken, maar nog veel knapper om daar te blijven.
Wie gaat ze overnemen is de betere vraag?
Als er één merk is wat mij direct te binnen schiet is het wel Apple ?
https://www.techradar.com...smart-speaker-giant-sonos

SONOS heeft ook ruzie met Google, en ze net pas aangeklaagd. Bovendien verkoopt Apple ook speakers van SONOS. Lijkt me logisch.

Zou het wel jammer vinden ik heb alles van SONOS, zit niet te wachten op Apple.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 24 juli 2024 13:54]

Was de service van Sonos dan beter dan die van Apple? Ik heb zelf gelukkig met geen van beiden te maken gehad, maar ze hebben allebei geen reputatie van repareerbaarheid om maar een zijstraat te noemen en Apple is net iets minder snel met het bricken van hun apparaten.
Integendeel, Apple ondersteund zijn apparaten het langst.
Qua software wellicht, maar qua hardware reparaties hebben ze geen beste reputatie.
Klopt, die geven je gewoon een gloednieuwe zonder morren wanneer het niet 'door schuld' komt. Zelfs buiten de garantieperiode.
Die hebben toch Beats voor audio spul?
Beats heeft geen uitgebreid assortiment aan speakers vziw?
Plus beats heeft een compleet andere uitstraling en doelgroep dan Sonos producten.
Dan kunnen ze toch nog steeds Sonos overnemen en onder hun eigen label of Apple label door laten gaan ? Ze hebben Beats Audio, maar bijvoorbeeld ook een eigen HomePod.
IKEA ;) die Symfonisk dingen zijn geweldig!
Joh. Staat ook niet met koeienletters op de doos of in hun app of de Sonos app hoor.

Maar goed.... IKEA zou Sonos over kunnen nemen, ze hebben de Symfonisk serie al en die zijn uitstekend. De samenwerking is er al.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 24 juli 2024 13:54]

Niemand. Volgens mij zit daar geen unieke kennis of patenten. Als je kijkt naar het gebrek aan innovatie bij Sonos (bricken van eigen devices, wtf) en de slechte naam die ze hebben gaat niemand geld steken in die toko. Groot te kort aan personeel is er volgens mij ook niet in die sector dus personeel overnemen wordt 'm ook niet.
Ik zal er niet rouwig om zijn als ze omvallen.
Is anders verdomd fijn spul. Niet persé iets voor de "audiofiel", maar het klinkt meer dan prima en het gebruiksgemak is top notch.
De ondersteuning wat mij betreft ook. Alles wat destijds in Recycle-mode kon, en nu niet meer ondersteund wordt door in S2 is echt al heel oud voor een connected apparaat.
Ik deel die mening niet met je, ik vind Sonos het meest grootste 'flauwekul merk' dat ik ooit aan apparatuur van heb aangeschaft (Zoneplayer 90, en 120 met de Bridge) , en hun support is letterlijk om te huilen. Daarnaast zijn ze veel te duur, ivt hun concurrentie.
Ik stuitte jaren later op de "Olive Player" bij hun Kickstart, zo veel beter voor hetzelfde geld. Maar zij zijn nooit echt van de grond gekomen, door de killing Sonos advertenties.
Is anders verdomd fijn spul. Niet persé iets voor de "audiofiel", maar het klinkt meer dan prima en het gebruiksgemak is top notch.
De ondersteuning wat mij betreft ook. Alles wat destijds in Recycle-mode kon, en nu niet meer ondersteund wordt door in S2 is echt al heel oud voor een connected apparaat.
Niet mee eens.
Ja het geluid is prima, ja diverse diensten werken prima, maar de app is niet altijd even handig en er zijn best wel wat technische issues, onder andere dat de app niet kan connecten met devices die via een ander AP contact hebben. dan de rest.
Hoeft ook niet, een bedrijf als Apple koopt de boel gewoon om hun eigen producten te kickstarten.

Beats had ook niet echt unieks, maar Apple heeft er gewoon hun eigen producten op verder gebouwd.
Een bedrijf / merknaam bestaat niet alleen uit tastbare goederen en kennis, maar ook uit een klantenkring. Het kan interessant zijn om die over te nemen. Een volgende softwareupdate zou dan bijvoorbeeld geen bakstenen bevatten maar iets om een interactie met spulletjes van de nieuwe eigenaar mogelijk te maken.
Gok niet dat Hilversum zal sluiten. Hier zit een heel belangrijk deel van de productontwikkeling.
EMEA Support en Sales & MarCom zit in Hilversum.
Ze ontwikkelen er geen hardware of software Dat doen ze in Boston en Santa Barbara (en Seattle al zal die wel dicht gaan)
nee, ze ontwikkelen zeker daar wel. Ze reizen alleen wel af met prototypes naar Boston.

(de cto zit in Nederland (weet niet of dit nog zo is) die de play 1 en play 5 heeft ontworpen, welke toevallig een kennis van me is). Tenzij ‘ie jaren heeft gejokt natuurlijk :+ (overigens ontwerp je nooit alleen)

[Reactie gewijzigd door gitaarwerk op 24 juli 2024 13:54]

Ik heb bijna 10 jaar in het Nederlandse kantoor gewerkt (en de 2 kantoren voor het huidige) en er is nooit enige software of hardware ontwikkeling voor de players gedaan daar.
En ik zat in een rol tegen product ontwikkeling aan dus had zeker geweten als er in de kelder ergens toch stiekem een team zat ;)

Ik ken je kennis denk ik ook wel dan, aangezien ik zelf ook vrij dicht tegen het vuur zat tijdens de ontwikkeling en field testing van de Play1 en de oude (en gen2) Play 5
hmm.. :-) ik heb je even een PM gestuurd :+
Nu ben ik benieuwd hoe het écht zit...!
haah ja ik ook, mooi verhaal ;-)
wij zijn er in PM uitgekomen hoor ;)
Maar sinds er prive gegevens aan te pas gekomen zijn ga ik die hier niet delen iig...

TLDR is dat er geen development is in NL :)
Uiteraard niet!

Geen dev. in NL: dat is in ieder geval helder! dank nog voor deze toevoeging & uitkomst van de discussie.
A-ha! The plot thickens! :) maar duidelijk.. géén ontwikkeling dus!
Als je naar de Nasdaq kijkt, krijg je het idee dat er niks aan het handje is. Niks geen virus. Knallen knallen knallen met alle techbedrijven.
Vreemd, lijkt alsof er nog ergens een bubble zit...
waar blijft die recessie ?
Ook hier in nederland toch veel mensen die minder inkomen hierdoor hebben.
Daarnaast redelijk wat onzekerheid.
Dan zou ik verwachten dat veel consumenten dure uitgaves uitstellen of niet doen.
Momenteel doen veel techbedrijven het nog erg goed omdat veel mensen thuis zitten. Je zit thuis dus wil je leuke speakers dus Sonos. Dat geldt voor heel veel producten
Dat is normaal als de geldkraan van de centrale banken vol open staat.
Ik heb weleens overwogen om een Sonos te kopen maar nooit tot de koop overgegaan omdat ze oude apparatuur niet meer ondersteunen.
Gebruik nu een Chromecast op een jaren 70 versterker en dat gaat prima.

[Reactie gewijzigd door Cobb op 24 juli 2024 13:54]

Tja, was te verwachten, going the way of TomTom. De wet van de remmende vooruitgang. Toen ik in hifi begon in 2001 was Sonos uniek, je kon dergelijke functionaliteit eigenlijk niet in zo'n goed package krijgen en met goede geluidskwaliteit ook. Concurrentie kwam van Logitech en andere bedrijven van vergelijkbare orde van grootte en die konden ze hebben. Zelf een Squeezebox gehad in die tijd omdat ik Sonos te duur vond maar nah, niet hetzelfde.

Nu? Opboksen tegen Apple, Google en Microsoft die vele miljarden hebben uitgegeven om wat Sonos doet ook te doen en vaak beter en zeker voor minder.

Over twintig jaar is het classic hifi geworden. Misschien nog wel wat waard tegen die tijd.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 24 juli 2024 13:54]

"Tja, was te verwachten, going the way of TomTom. De wet van de remmende vooruitgang. Toen ik in hifi begon in 2001 was Sonos uniek"

In 2001 was Sonos zeker uniek: het bestond toen nl nog niet. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Sonos

[Reactie gewijzigd door knokki op 24 juli 2024 13:54]

Gebruik hier gewoon LMS (al jaren multi-room audio) en een mix van Squeezebox, streamers (naar bestaande 'legacy' systemen en PiCore players. Geen gedoe met services, apps, etc. Ooit van Logitech nu onderhouden door de community.
Tja verbaasd me niets met die prijzen. Voor dat geld heb je gewoon bijna een fatsoenlijke surround set me receiver waar beter geluid uit komt rollen. Al dit soort extreme luxe merk producten krijgt een keiharde reality check momenteel. De prijzen zijn tot in de wolken gestegen en nu moet niemand er wat meer van hebben omdat er geen zekerheid is en niemand heeft natuurlijk gespaard dus het geld is er niet meer.
Paar maanden geleden 5x B&W VM1 gekocht op marktplaats en aangesloten op de AVR3312 versterker.
De vorige eigenaar is op Sonos over gegaan omdat zijn versterker stuk is.

Ik denk niet dat mijn oude VM1’s i.c.m. sub slechter zijn.
Vraag mij dus af wie de vorige eigenaar Sonos heeft geadviseerd.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 24 juli 2024 13:54]

Sonos is 80% marketing, 20% product.

Met een beetje research kom je daar snel achter. Totaal geen value for the money.

Bijna iedere speaker support Spotify connect e.d., dus de Sonos app is overbodig.
Ik heb momenteel een beam en een one.

Gezien de ontwikkelingen ga ik me nieuw huis niet een heel sonos eco-systeem maken. Ik wilde nog een stuk of 10 speakers kopen.

Wat is er nog meer met een even grote gebruiksgemak ? Dus iedereen op de wifi moet het kunnen bedienen met minimal technical knowledge (net als Sonos).
Google Cast. Veel fabrikanten hebben dat ingebouwd in hun soundbars/receivers (net als AirPlay 2). Je bent niet afhankelijk van het merk, waardoor je verschillende speakers aan elkaar kan koppelen in multiroom setup. Als je tegen diensten van Google bent heb je AirPlay 2 nog (maar alleen goed bruikbaar als je wat Apple apparatuur hebt). En anders zou je met DIY oplossingen moeten komen en met RaspberryPi projecten wat in elkaar knutselen (verre van grote gebruiksgemak).

Hou er wel rekening mee dat dit uitsluitend bedoeld is voor multiroom audio. Dus je kan niet die speakers aan elkaar koppelen voor een surround sound systeem voor je TV (wat met Sonos wel kan).
De andere merken die ongeveer hetzelfde bieden (en dan bedoel ik surround en aan je tv gekoppeld)soms iets beter met het ene en soms iets minder met het andere. Het maakt niet zoveel uit als ze stoppen met ondersteuning van een serie ben je net zo ver.

[Reactie gewijzigd door piotr123 op 24 juli 2024 13:54]

Ik heb zelf Harman Kardon citation, sound bar surround speakers en sub. Is wel duurder maar het geluid is merkbaar beter en werkt met Google home. Ik kan mijn nest mini's tegelijkertijd laten afspelen met me installatie van HK.

Het staat nog lichtelijk in z'n kinderschoenen vanwege weinig instelmogelijkheden op de soundbar zelf, maar het werkt altijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.