Gerucht: Microsoft test xCloud-servers voor Xbox Series X- en pc-games

Microsoft zou de hardware voor zijn xCloud-dienst voor gamestreaming een upgrade willen geven naar Xbox Series X-componenten, om dit volgend jaar aan te kunnen bieden. Ook zou het bedrijf testen met servers voor het streamen van pc-games.

Microsoft zou al aan het testen zijn met bijgewerkte xCloud-servers met Xbox Series X-hardware en ook lopen er experimenten met servers voor pc-games via de xCloud-dienst. Dat beweert The Verge op basis van zijn bronnen. Momenteel draait xCloud op servers met Xbox One S-hardware maar volgend jaar zou de dienst dus krachtiger hardware krijgen om Xbox Serie X-games streaming te kunnen leveren.

The Verge noemt het waarschijnlijk dat de testen met bladeservers met hardware voor pc-gaming ertoe leidt dat Xbox Game Pass voor pc-games via xCloud aangeboden zal worden. Die games zouden dan streaming te spelen zijn op Windows-pc's, mobiele apparaten en mogelijk ook Xbox-consoles. Omgekeerd is Microsoft aan het testen met Xbox-games die op Windows via xCloud te spelen zijn.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

18-06-2020 • 20:13

25 Linkedin

Reacties (25)

25
25
19
7
0
5
Wijzig sortering
Kan iemand mij vertellen waar ik naar zit te kijken op de foto, is dit een gedeelte van een server?
Dat is een xCloud Server Blade op een massagetafel. Eigenlijk dus gewoon meerdere xBoxen, maar dan ontleed en in een rack gestopt. Zie ook deze animatie: https://www.msn.com/en-us...lade-animation/vp-BBO6EjU
Maar, moet je dat niet eindeloos veel xboxen in een kast gaan zetten als iedereen in de cloud gaat? Voor elke fysieke xbox moet er ook een cloud variant zijn
Nee natuurlijk niet. bij wijze van spreke zou je met slechts 1 Xbox series X misschien al 100 gebruikers kunnen voorzien. Hoeveel spelers gaan uiteindelijk gebruik maken van xCloud? En hoe lang gaan die game sessies duren? Die xCloud xboxen staan natuurlijk dag en nacht aan en kunnen 24 uur speeltijd delen met iedereen die online gaat op die momenten. Als jij en ik 3 keer per week gamen en telkens 2 tot 3 uur is dat slechts 9 uur per week. Als slechts 1 op de 3 spellen die wij spelen een xCloud game is blijft het gemiddelde slechts 2 tot 3 uur per week aan xCloud usage voor jou als persoon wat neer komt op grofweg 26 minuten per dag. Dus 1 Xbox Series X dedicated voor xCloud zou met deze berekening 55 xCloud gebruikers per dag kunnen laten gamen. Er vanuit gaande dat iedere gamer gemiddeld 26 min per dag gebruik maakt van xCloud. Wat bij lange na niet het gemiddelde zal zijn.

Ik maak gewoon een praktische maar zeer grove berekening. Er zijn uiteraard veel meer variabelen om rekening mee te houden zoals piek momenten en dal momenten maar ga er maar vanuit dat grootste deel van de gamers waarschijnlijk alleen games speelt op hun eigen Series X of PC en slechts een enkele keer gebruik maakt van xCloud. Je hebt echt maar een fractie van de aantallen machines werkelijk nodig om iedereen genoeg ruimte te geven om te gamen. Ook weten we niet of deze machines meerdere games tegelijk kunnen streamen, ze hebben er de kracht in principe wel voor.
Zeker als je er vervolgens rekening mee houdt dat één XboxSeriesX in de xCloud de optie heeft om 4 spelers tegelijk "normale" Xbox One spellen te laten spelen.... Dan zou je dus met 1U rackspace 16 man tegelijk kunnen laten spelen en als die inderdaad netjes ieder een half uurtje per dag staggered spelen kom je op 768 spelers per 1U rackspace. Dat gaat opschieten!
Zo te zien zijn ze 2U :)
Dat zou je denken, maar dat valt natuurlijk reuze mee. Ik weet niet of jij een Xbox hebt, maar hoeveel uur per dag staat die Xbox uiteindelijk aan? Vast geen 24 uur... In ons geval staat de Xbox maximaal een uur per dag aan, in de winter misschien iets langer. Maar houdt ook in dat hij de andere 22-23 uur per dag niet gebruikt wordt. Dus ja: je hebt wel veel hardware nodig, maar onderaan de streep dus eigenlijk veel minder.

Het rendement voor Microsoft is vele malen groter zo.
Maar de meeste mensen zullen grofweg op dezelfde tijdstippen willen spelen. Dat je veel capaciteit hebt op dinsdagmorgen is leuk, maar dat levert niks op. En als je om vrijdagavond 9u te weinig capaciteit hebt en mensen kunnen niet spelen, lopen je klanten snel weg. Idem als er dikke wachtrijen ontstaan bij de release van een nieuw spel.
Ik snap niet waarom je een +2 krijgt, met alle respect hoor. Je hebt natuurlijk wel een punt, maar je gaat even voorbij aan het feit dat als ik op vrijdagavond om 9 uur speel, een groot deel van Zuid Europa nog aan tafel zit bijvoorbeeld. In de UK hebben ze amper het eten achter de kiezen en in delen van de VS moeten ze nog wakker worden.

En onderaan de streep... Microsoft heeft dit rekensommetje al lang geleden gemaakt. Dat kan prima uit voor ze.
Maar je kunt mensen in hele andere werelddelen niet in dezelfde datacentra stoppen, als je probeert te spelen op een server in de VS heb je gigantisch veel last van lag. Mensen in dezelfde regio zitten in dezelfde datacentra, en ik zou ook niet verwachten dat mensen in het VK op dezelfde server worden gezet als spelers in Italië.
Natuurlijk zullen spelers uit de EU en de VS niet in dezelfde datacentre zitten. Maar hoe je het ook wendt of keert, Microsoft heeft gewoon minder hardware nodig. Een X-Blade met daarin 4 Xbox-S'en erin kan door meer dan 4 spelers gebruikt worden, in tegenstelling tot de Xbox die je thuis hebt staan.
OK thx animatie maakt het wat duidelijker. 👍
Als ik me goed herinner bevat 1 zo'n slede 4x een xbox one-s hardware wat bedoelt is voor het cloud gaming gebeuren van microsoft.
Microsoft is sowieso aan het prijsstunten met de GPU machientjes in Azure. Ik kan als particulier nu gewoon betaalbaar een complete WVD omgeving opzetten voor Steam streaming. De hardware is in ieder geval al wereldwijd in alle datacentra beschikbaar.
Wat gebruik je dan en wat betaal je daar dan voor?
NV4as_v4: 179 euro. AMD, 4 vCPU's en 14 GB RAM
NC6_Promo: 317 euro. nVidia, 6 vCPU's en 56 GB RAM

Maar natuurlijk laat je je gaming ding niet 24/7 draaien. Naast een auto-shutdown script kun je hem ook gewoon via de app starten en stoppen.
NV4as_v4: 179 euro. AMD, 4 vCPU's en 14 GB RAM
NC6_Promo: 317 euro. nVidia, 6 vCPU's en 56 GB RAM
Die bedragen die je noemt, is dat eenmalig? Of per minuut?
Per maand, roughly, als ik me niet vergis, als je ze 24/7 laat draaien. Ik denk dat je voor het gemak ruwweg €0,30 en €0,50/uur kan rekenen.
Anoniem: 1350842
18 juni 2020 20:21
Lijkt me ook wel een slimme zet, ik heb xCloud even geprobeerd (ook om te vergelijken met Stadia wat ik nu vooral gebruik) en het enige nadeel is eigenlijk dat het allemaal oude games zijn (even los van dat het nu alleen op een telefoon te gebruiken is). Als ze een soort GFN achtig iets hebben, of in ieder geval nieuwe games er op laten draaien dan lijkt dat me een veel grotere markt dan de oudere games.
Ben zeer benieuwd hoe dat gaat uitzien, heb xcloud op de telefoon getest en op het kleine scherm na wel aardig. Gears of War is heel goed te spelen, Forza 7 helaas niet.

Maar goed, ik ben zeer benieuwd.
Bij begin van deze generatie consoles was digitale release (naast retail) op dezelfde dag een realiteit geworden. Hopelijk bij de volgende generatie is streamen op dezelfde dag ook een mogelijkheid. Retail, download en streamen.

Sony en MS lijken streamen heel serieus te nemen komende generatie.
https://venturebeat.com/2...-5-for-its-gaming-future/

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 18 juni 2020 20:31]

Leuk die streaming ontwikkelingen maar ik houd het persoonlijk bij digitale downloads en als het even kan liefst een fysieke disc / cartridge en hier heb ik verschillende redenen voor.

1. ik bezit het spel kan het spelen wanneer ik het wil en waar ik wil zonder toegang tot internet (dit geld natuurlijk niet voor de games die van internet afhankelijk zijn zoals mmo's)
2. Geen input latency problemen (dit zal steeds beter worden in de toekomst)
3. Geen maandelijkse kosten (betaal ondertussen best wel wat aan streaming diensten per maand spotify premium family, netflix, disney+ etc. denk toch wel snel al 50 euro + per maand) en dan zou je ook nog is moeten gaan betalen voor de game streaming diensten als je meerderen platformen speel...

Er is niks zo lucratief als abonnement diensten en steeds meer bedrijven springen daar in want het verzekerd ze van constante maandelijkse inkomsten. En als dit de toekomst is blokkeren ze ook op deze manier het illegalen downloaden uit. (Want dan is er nog maar 1 manier om de nieuwste spellen te spelen en dat is via een streaming platform.... Maar als dit de toekomst voor gaming moet worden zijn ze wel al verkeerd bezig zoals netflix videoland disney+.... meerderen platformen met verschillend aanbod en meerderen maand prijzen... zie liever 1 platform voor alles en dan op basis van systeem (ps of xbox) dat de exclusieve games die voor dat platform zijn dan worden uitgesloten.)

Goed heb genoeg er uit gegooid voor nu haha. (just sharing my thoughts)
Disc vs digital is altijd een brede discussie, zover ik weet (laatste keer dat ik 'offline' was is al even geleden), konden digitale games ook voor een bepaalde tijd offline gespeeld worden, het 'always online' van de consoles was al bij de eerste release afgeschoten.

Er zit best een grappig detail bij inputlatency, Stadia vind ik zelf veruit het beste werken op de manier (je controller en scherm zijn 'aparte' streams), maar je moet mensen de kost geven die televisies op zulke 'beeldverbeteraars' hebben staan, dat die een hogere latency geven dan je eigen internetpijp. Mijn oudere philips met alles 'aan' ging zelfs voorbij de 150ms in vergelijking met een PC monitor ernaast.

xCloud zit vooralsnog in de Live Ultimate, als jij al gamepass en XBL wil hebben heb je ook toegang tot xcloud. Stadia heeft bv ook een gratis variant, games moet je alsnog kopen, maar kan je zonder abo tot 1080 gewoon spelen. Echter gamepass heeft laten zien dat een 'game subscription' in style van Netflix/Spotify een zeer lucratieve business is, net als EA access (en Ubisoft doet het ook dacht ik?), we zijn eenmaal beetje in de tijd van de abo's gekomen. Abo telefoon, abo TV, abo auto, abo alles.

Gelukkig is (en waarschijnlijk blijft) de stream markt relatief klein tov 'hardware spelen', dus ik verwacht zeker geen exclusives uitsluitend bij stream, uitzondering zou misschien Stadia zijn (die doet enkel streaming), maar voor Sony/MS is console toch nog steeds prio 1.
2. Geen input latency problemen (dit zal steeds beter worden in de toekomst)
Er is een theoretische limiet aan latency verbeteringen, namelijk de snelheid v/h licht gedeeld door de afstand.
(2) No matter how hard you push and no matter what the priority,
you can't increase the speed of light.
-- rfc1925

Dat klinkt als een kleine latency, maar voor bepaalde games is het dat niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee