Moederbedrijf van Denon en Marantz wil Bowers & Wilkins overnemen

Sound United, het moederbedrijf waar merken als Denon, Marantz, HEOS en Boston Acoustics onder vallen, wil Bower & Wilkins overnemen. Het bedrijf is een voorlopige intentieverklaring aangegaan.

Bowers & Wilkins Formation DuoSound United en Bowers & Wilkins zijn volgens een persbericht nog in overleg over de details. De bedrijven zijn bezig met het vastleggen van hun intenties en wachten op goedkeuring van regelgevende instanties. Welk bedrag met de overname is gemoeid, is niet bekendgemaakt. De bedrijven zeggen 'op het gepaste moment' verdere updates te zullen geven over de voorgestelde transactie.

Het in 2012 opgerichte Sound United is het moederbedrijf van audiomerken Denon, Polk Audio, Marantz, Definitive Technology, HEOS, Classé en Boston Acoustics. Het bedrijf zegt interesse te hebben in Bowers & Wilkins omdat het dat merk ziet als innovatief en prestigieus. Sound United is een portefeuillebedrijf van een Amerikaanse investeringsmaatschappij.

Het Britse Bowers & Wilkins, vaak afgekort als B&W, bestaat sinds 1966 en is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Het merk is met name bekend van zijn speakers en koptelefoons. De fabrikant werkt ook samen met TP Vision, voor de integratie van B&W-speakers in Philips-tv's.

Vorig jaar was Sound United van plan om Onkyo over te nemen, het bedrijf waar ook Pioneer onder valt. Die overname ging uiteindelijk niet door, omdat beide partijen niet aan alle gestelde voorwaarden konden voldoen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-06-2020 • 15:10

119

Reacties (119)

119
118
65
3
0
41
Wijzig sortering
Jammer, dit zal dan wel het einde betekenen van de goedkope B&W luidspreker lijnen (600 serie)

En HEOS zal wel redelijk snel zijn weg gaan vinden naar de Formation line-up, daar zijn ze wel mee geholpen want die software die ze nu gebruiken is niet heel goed!

Als deze Investeringsgroep hun gedrag (DENON ETC) ook ten gevolge gaat brengen bij B&W glijden ze redelijk snel af naar middelmatige kwaliteit en niet meer de top van de HiFi markt!
Investeringsmaatschappijen kennende trekken ze fiscaal gustig zoveel mogelijk geld uit het bedrijf. Eigenlijk teveel. Vervolgens komt dan na een jaar of 3 het bericht dat er bezuinigd moet worden daarmee gereorganiseerd. Innovatie en R&D gaan op een laag pitje. Medewerkers wordt gevraagd om harder te werken etc.
En na 5 of 8 jaar begint het in de markt ook op te vallen dat de kwaliteit achteruit gaat. Dan zakt de omzet in en een financiële crisis doet het bedrijf de das om. Ik hoop dat het anders gaat met B&W.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 23 juli 2024 18:06]

Dat hoop ik ook!
Vind het al best schrikwekkend dat Sound United zoveel merken onder zich heeft zitten. Op deze manier kan je hele mooie audio merken kapot maken.

Zelf hoop ik dat het niet doorgaat zoals bij Onkyo. Ik ben opgeroeid met B&W, mijn hele familie is zowat audophile. En B&W heeft bij iedereen een speciaal plekje in huis en het hart. Het zou mij echt pijn doen dit mooie merk te zien verdwijnen door corporate greed.

Gelukkig zit ik met mijn vloetstaanders (702 s2) de rest van m'n leven wel comfortabel.
B&W is zelf ook erg greedy. Ik heb de prijzen van hun 800 serie luidsprekers 15 jaar gevolgd. Het is een zeer inhalig bedrijf.
Gelukkig is B&W niet het enige solide goede merk van luidsprekers. Er zijn vele mogelijkheden. Desalniettemin zou het zonde zijn wanneer een dergelijk merk van het toneel verdwijnt doordat de kwaliteit niet behouden wordt.

Overigens was ik na verschillende luistersessies wel het meest gecharmeerd van de B&W 702S. Voor nu blijf ik het doen met mijn huidige setje.
Yep, nog gewerkt voor PSS (oude philips) in belgie en toen D&m (wat de moeder holding was van pss toen) gekocht werd door bain capital (met een lening aangegaan door de d&m holding wat perfect legaal is in de VS) is dat precies wat er gebeurde. Duurde trouwens geen jaar of 3 na 1 jaar moest zowat iedereen die de laatste jaren aangeworven was weg of vervangen door goedkopere externen.
Externen goedkoper? Dat gebeurt niet zo vaak..
Als je alle kosten meerekent zijn die dikwijls wel degelijk goedkoper.
Vaak niet hoor, wel flexibelere...
Hou je rekening met werknemers die ziek vallen, ontslagen moeten worden,... dan zowat altijd wel hoor.
Je vergeet de kers op de taart. Op het einde wordt de merknaam ofwel doorverkocht of gebruikt zoals een Philips, goedkope massaproductie bij een Foxconn of andere grootfabrikant en B&W is enkel nog marketing.
Mwa, veel B&W luidsprekers zijn zeer moeilijk aan te sturen. Je hebt een hele dure versterker nodig om ze te laten zingen. Het mag ook wel wat minder. Ik bedoel er mogen best wat rigoreuze aanpassingen in hun designs. En goedkoper.

[Reactie gewijzigd door SoundByte op 23 juli 2024 18:06]

Wat jij zegt gebeurt idd vaak, zie ook verhaal hema en zelfs bij de action is er de afgelopen jaar veel uit het bedrijf gehaald.

Bij hema zien ze ook nu de gevolgen van hoge schulden last en de vraag is idd wat doen ze met B&W. Grote kans dat het idd die kant opgaat.
maybe. Een tegenstelling is het moederbedrijf van Devialet. Echter jammer dat momenteel de ‘weegschalen’ weinig updates meer krijgen.

Ik ben redelijk fan van B&W, hoop dat ze doorgaan met R&D. De laatste jaren vond ik innovatie vooral bij goedkoper produceren zitten. (minder gewicht). Vraag is of ze daar echt beter van worden.
Allemaal zodat een handjevol yuppies met geld kunnen smijten.

De rest van de wereld bloedt ervoor.
En HEOS zal wel redelijk snel zijn weg gaan vinden naar de Formation line-up, daar zijn ze wel mee geholpen want die software die ze nu gebruiken is niet heel goed!
De user interface van Marantz en Denon is toch alles behalve modern te noemen. En HEOS is ook niet zo fantastisch qua gebruiksvriendelijkheid. Heb zelf een Marantz met HEOS maar die software is zeker niet om over naar huis te schrijven.
1 van de redenen waarom ik voor Yamaha ben gegaan. MusicCast van Yamaha werkt super, is modern en maakte het 2 jaar geleden al mogelijk je multiroom speaker als surround (achter) speaker te gebruiken zonder kwaliteitsverlies.
Helemaal mee eens behalve dan dat ik echt een zoekoptie mis in de musiccast app voor mijn plm 50.000 tracks op mijn NAS.
Oftopic: Daar moet ik helaas nog steeds de squeezer app voor gebruiken waar ik vroeger mijn squeezeboxen mee aanstuurde. Squeezer vind mijn Yamaha RN803D feilloos....Logitech/Slimdevices waren hun tijd ver vooruit :P
Hier nog steeds een zeer tevreden Squeezebox gebruiker! Inderdaad was Slimdevices erg vooruitstrevend destijds.
Jaa, maar MusicCast is toch ook helemaal geen music management/library app?
Puur voor aansturing van devices.. zo zie ik dat dan.
Zelfs als je streaming apps gebruikt, verwijst MusicCast je door (het opent de Spotify app).
Nee het is overduidelijk geen management app en als je het alleen gebruikt voor streamen zonder dat je een bepaald nummer wil afspelen werkt het prima maar........ probeer eens met MusicCast een specifiek nummer uit je eigen (NAS) collectie te zoeken die je wil afspelen?....je scrolt voor eeuwig :+
Op diverse fora word allang geroepen of Yamaha daar nu eindelijk eens een zoekfunctie in wil bouwen.
En nog wat... MusicCast ondersteund ook geen ReplayGain, (zodat je niet continue je volume hoger of lager moet zetten) ook daar word allang om gevraagd.
Yamaha heeft dus nog wel wat te doen om de app echt goed te krijgen. ;)
En daarom blijf ik voorlopig nog gewoon de Squeezer app (op de telefoon) gebruiken samen met de Logitech mediaserver op mijn NAS.
De Yamaha RN803D maakt daar dan samen met de Canton boxen een heeeel mooi geluid mee _/-\o_
En ja, ik gebruik de MusicCast app wel voor bv. internetradio en Spotify... :O
moet je nagaan hoe slecht de huidige software van de Formation lijn is! ;)
Sonos maak je borst maar nat.
Een B&W speaker met heos erin is gouden greep.

Als sound united ook nog even Heos in Classe stopt wordt helemaal fantastisch.
Dan kan je in woonkamer een superdure Classe B&W opstelling met dezelfde bediening als je slaapkamer speaker.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 23 juli 2024 18:06]

Dit heb ik nu al. Ik heb een Sonos AMP (2019 model) aan B&W CM5 S2 bookshelfs hangen en dat klinkt ongekend! Ik kan zelfs de platenspeler nu op elke speaker in huis laten horen of speakers groeperen.
Ik snap dat je losse amp kan nemen. (ik heb al jaren een connect aan marantz versterker hangen)
Maar ik bedoel meer iets als een speaker waar heos direct in zit.
https://www.wifimedia.eu/...Vukc7zrTvfr8aAiCbEALw_wcB

Zo iets dus een high-end heos,

[Reactie gewijzigd door leonbong op 23 juli 2024 18:06]

Wat wel leuk is om te weten: op dit moment is er al een gigantisch goed audiosysteem als alternatief voor Sonos. Namelijk de Addon-serie van Audio Pro. Meermaals bekroond door What-HiFi: https://www.whathifi.com/reviews/audio-pro-multi-room-system Zelf wil ik hier ook graag mee aan de slag gaan.
Het probleem is dat aan Sonos moeilijk te tippen is qua integratie. Geluid mag dan beter zijn, als de App minder is (en dat is een minpunt volgens de review die je noemt) en gebrek aan integratie met bv. domotica dingetjes (Denk aan een Logitech remote) dan komt het niet van de grond.
Ik denk dat het eraan ligt hoeveel waarde je daaraan hecht. Zelf heb ik puur behoefte aan het koppelen van speakers aan het WiFi-netwerk en deze in kunnen delen in kamers. Daarnaast wil ik gewoon integratie met Spotify. Verdere integratie met domotica heb ik niet nodig en daar hecht ik dus geen waarde aan. Ik denk dat het er puur aan ligt wat je nodig hebt en wat je belangrijk vindt in een multiroom audiosysteem.
Ik denk eerder dat er meer goedkope lijnen bij komen. Of het kwalitatief hetzelfde zal zijn.... Natuurlijk niet.
kan ook maar er zal zowiezo meer focus komen op de Formation (lees draadloze en straks HEOS supported lijnen)

en de (wat nu) goedkopere lijnen zullen actief worden met HEOS ingebouwd...en dus zullen ze duurder worden en in een andere prijsklasse komen! (actieve luidsprekers moet je zowiezo niet vergelijken met passieve!)
Ik begrijp het probleem niet echt... Misschien dat ik informatie mis. Ik hou mijn hifi nieuws niet echt meer bij.

Denon is high-end hifi en B&W is high-end hifi. Deze combo had ik vroeger al. Dit voelt voor mij als een match made in heaven.
Een merk zegt tegenwoordig weinig. Labels zoals Philips, Rollei, Aiwa en Kodak worden op willekeurige hardware geplakt.
Dat zijn dan ook merken die mij weinig meer zeggen. Philips maakt vooral medische apparatuur en nog enkele TV's, maar is verder grotendeels verdwenen uit de consumenten markt. Kodak ken ik nog van vroeger. De rest zegt me niet eens iets.
Philips maakt dus geen TV's meer, dat is het punt...
Oh ok dan maken ze helemaal niets meer. Ik dacht dat ze dat nog wel deden.
Ze maken nog huishoudelijk apparatuur en zaken als scheerapparaten. Maar dat onderdeel staat te koop dus wordt binnen afzienbare tijd ook gelabeld spul van een leverancier ergens in het Verre Oosten.
Verder maken ze natuurlijk wel zelf medische apparatuur.
Niet helemaal, scheerapparaten en tandenborstels vallen onder personal health dus blijft nog bij Philips. Gaat meer om de Airfryers, kofiezetters, stofzuigers en ander huishoudelijke apparatuur.

Groot gedeete van de productie van scheerapparaten gebeurt zelfs nog steeds in Nederland.
Je hebt kans dat kleinhuishoudelijk net als licht, wel gewoon intact blijft als bedrijf.

Nouja, dat was in eerste instantie ook het geval met a/v en accesoires, maar die zijn na verzelfstandiging (woox) eigendom geworden van een tent die failliet ging (gibson).
Oh ok. En van die naieviteit/onwetendheid maken de investeerders dus misbruik.
Vroeger kocht ik een Denon installatie met de luidsprekers van een ander merk. Dit zou een goede match kunnen zijn.
Denon nog high end noemen is ook wel een klein brugje te ver hoor...ze bevinden zich bovenin de middenmoot! tis echt geen high end meer!
Deze voorspelling snap ik niet helemaal. Je stelt dat de goedkope B&W luidsprekers zouden kunnen gaan verdwijnen. Maar waar baseer je dat op?
Wat je vaak ziet is dat een bedrijf dat veel merken onder zich heeft niet meer iedere merk zijn eigen lijnen voor de hele prijsrange laat ontwikkelen en op de markt brengen. De kans bestaat dat de goedkopere lijnen dan door een ander merk gevoerd worden terwijl B&W dan voorbehouden blijft aan de high end.
B+W is al jaren eigendom van investeerders, dus daar verandert niet zoveel aan.
Denon/Marantz is van alle markten thuis. Ze hebben goedkopere wifi/bluetooth speakers en randapparatuur, maar ook hifi (voor)versterkers en spelers. Ze mogen alleen wat meer moeite steken in de ontwikkeling van de HEOS app, die nogal wat te wensen overlaat.
Ik zal heel eerlijk zijn als ik zeg dat ik Denon/Marantz al niet meer onder de 'top' van de HiFi markt vind vallen maar het meer middenklassers zijn geworden. Meer focus op scherpere prijzen en meer features, in plaats van een bouwkwaliteit als een tank met A-kwaliteit componenten, waar je wel een premium voor betaalt.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 23 juli 2024 18:06]

Geen probleem de rangoorde bij Sound United op versterkgebied is:
Denon
Marantz
Classe

Ik zie het somber voor Rotel die hebben jaren lang met B&W samengewerkt, daar zullen ze dan in de plaats voor SU merken aanprijzen.
B&W is goede bekende van Classe want daar zijn lang eigenaar van geweest voordat ze het SU verkochten.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 23 juli 2024 18:06]

Formation is redelijk premium dus dat zou boven HEOS komen te staan en meer gaan concurreren met Linn en Naim Audio. En speakers vullen het assortiment van Polk aan. Dus zie het meer als het uitvullen van het assortiment. Al die Denon en Marantz versterkers hebben speakers en koptelefoons nodig, dus er is een mate van cross selling mogelijk.
Nu maar hopen dat ze kwaliteit hoog in vaandel houden. Geniet elke dag van Marantz receiver icm B&W speakers
Kijkend naar de huidige Denon versterkers en die van een aantal jaren terug kan je er donder op zeggen dat kwaliteit op de 2e plaats komt. Ik heb een denon x2600h en die haalt het in de verste verte niet bij de bouwkwaliteit van mijn oude AVR-2307. Beide om en nabij de zelfde aanschafprijs, maar alleen al de heatsinks en hoe de knoppen aanvoelen zeggen genoeg. De x2600h doet het vooralsnog prima, maar er is duidelijk op ieder mogelijk punt zo veel bespaard dat je maar 2 seconden aan de knopjes hoeft te rommelen om het te merken.
Hoe jammer het ook is voor de klanten, eigenlijk is dit noodzakelijk om te overleven op lange termijn. Mensen moeten nu eenmaal af en toe wat nieuws kopen; een product maken dat 'eeuwig' mee gaat, is heel erg onhandig voor je omzet. Nou is het natuurlijk niet zo erg dat ze na 2 jaar al uit elkaar vallen, maar 25 jaar meegaan is gewoon niet handig.

Kijk maar eens naar Saab. Toen dat ter ziele ging, kreeg je een hele optocht huilende Saab bezitters, in auto's uit de jaren '70... Geen wonder dat ze failliet gaan. Koop dan een nieuwe!

Philips had vroeger ook zo'n policy dat ze zolang de apparaten nog in een huiskamer stonden, ze onderdelen bleven maken. Dat brak ze op een gegeven moment ook op. Mensen blijven eeuwig hun spullen repareren. Vroeger kon dat ook nog, omdat een TV zo groot was dat de monteur er zowat in kon kruipen.
Maar hoe erg is het dat een knopje van iets mindere kwaliteit is en na 10 jaar een keer stuk gaat ipv na 20 jaar? Als het apparaat zelf maar van goede kwaliteit is en/of reparabel is.
Het is wel zo. Voor consumenten heel prettig dat iets heel lang mee gaat. Maar als iedereen op die manier iets gekocht heeft hebben ze daar na heel lang niets nieuws nodig en kan een bedrijf niet blijven bestaan.

Maar we schieten wel iets te veel door met de wegwerpmaarschapij. Het mag mij betreft wel wat duurzamer worden. Bv telefoons die na 5 jaar nog prima zijn maar geen software updates meer krijgen dus niet veilig genoeg zijn voor internet baniekeren. Het zou prettig zijn als je dan bv een aanvullend software support pakket kan kopen voor bv 20-30 euro waarbij je weer een jaar lang updates krijgt (na de 3 jaar die nu standaard inbegrepen zijn). Als genoeg mensen dat doen kan een Samsung, HTC, Sony of LG er nog prima wat winst aan maken.

Met dit soort receivers moet je zo nu en dan een keer upgraden als je bv de nieuwste films op legale wijze wilt kunnen kijken (als de HDCP standaard weer eens veranderd die gaat nu naar 2.3 toe).
Of als je over een aantal jaar meer 8K TV's hebt. De huidige receivers ondersteunen nu 4K.
Ik heb ooit een Denon pma980 nieuw gekocht, maar na een paar jaar allemaal stof in de schakelaars. Kraakte als de ziekte. Verder een fijn apparaat. Was 25 jaar terug, dus toen was de kwaliteit ook niet superieur (meer).
Hier staat nog een ~15 jaar oude aan AVR-1801 elke dag dienst te doen. Kwaliteit is prima in orde.
Heb hier een PMA-1080R uit 1994 maar daar is nog helemaal niets aan. Ik heb geen poetsfiemel dus die heeft ook aardig was stof gezien.
Aan de andere kant kan je je af vragen hoe erg is het dat die knoppen minder aanvoelen? Ik doe na genoeg alles via de app en afstandbediening. Als de betrouwbaarheid maar goed is en het er voor het oog prima uit ziet vind ik het prima.

Ik ken de 2307 en 2600h niet.
Maar heb zelf een X4100 gehad en nu een 4400 die bevallen prima.
Bij mij staat ie in mijn AV meubel met dichte deur, hij gaat of aan via de HEOS actie, of hij gaat aan op de TV, bediening eigenlijk compleet via HDMI CEC.
ik gebruik de knoppen op dat ding echt vrijwel nooit.
Doorgaans zorgt software volume control / EQ voor een behoorlijke aantasting van het geluidsbeeld. Op menig (voor)versterker kun je daarom ook kiezen voor directe output.
Er zit gewoon een knopje op de afstandbediening waar je source direct kan kiezen om alle EQ zaken uit te zetten. En daar zit ook een volume knop op. Dus ik snap nog steeds niet waarom je dan op het apparaat aan iets moet draaien. Het liefst wil je denk ik gewoon op je luisterpositie blijven zitten zonder op te hoeven staan.

Voor muziek ben ik het met je eens en gebruik ik ook Source Direct. Maar voor Films gebruik ik wel de EQ met een door Audyssey gekalibreerd profiel. Anders gaat de bass veel te hard door reflecties in mijn ruimte. En de kamer even laten behandelen om hem geluid neutraal te maken is veel te duur. Dan is die EQ software wel prettig :)
Ik heb alleen een hifi (muziek) opstelling met leuke KEF'fertjes. De receiver/voorversterker (marantz) zit op de "fixed" output verbonden met de eindversterker (ook marantz). Ik draai zelden aan het volume en heb dus geen behoefte aan die virtual output. Maar mijn geval is dan ook wel wat anders. Volume control hoort altijd op de eindversterker te blijven.

[Reactie gewijzigd door vpm op 23 juli 2024 18:06]

Dat is hier inderdaad anders.
Ik heb een 5.2.4 setup voor films (SVS Speakers en sub en atmos speakers zijn Jamo)
Dus ik moet wel kunnen switchen. Hij onthoud gelukkig wel dat TV en bv de HDMI inputs met EQ moeten en als ik Muziek stream switched hij netjes naar source direct. En dan gebruik ik ook maar twee speakers en de subs dat vind ik toch het mooiste klinken.

Als die upmixing naar dolby of auro3d laat toch detail verloren gaan. Soms klinkt het iets ruimtelijker maar op andere momenten is de Stereo setup duidelijk ruimtelijker en gedetailleerder. Aangezien mijn bookshelfs maar tot 45Hz gaan heb ik de Sub's wel bij staan. Modernere muziek wil nog wel eens onder de 40Hz komen.
Hoeft niet per se bij volume: als ik bij mijn versterker op de AB het volume wijzig, draait een elektromotor aan de volumeknop, geen verschil met handmatig aan de volume knop draaien dus.
Dezelfde verkoopprijs, 15jaar later?!
Wellicht was de 3600 dan wel de 4600 een betere vervanger van jouw 2307. Denon heeft in de loop der jaren nl. meermaals een typenummer upselling gedaan, waarbij de consument in de war gebracht werd maar waarbij je meer moest gaan uitgeven voor de vervanger.

Het verlies in kwaliteit merk je trouwens niet zozeer in die prijstange, eerder in het ontbreken van highend apparaten zoals de AVC-A1. Langs de andere kant, als je zie hoe goed een 3600 “meet” wanneer je die als digitale voorversterker gebruikt, dan kan je jou afvragen wat de meerwaarde nog is van duurder materiaal.
Kijkend naar de huidige Denon versterkers en die van een aantal jaren terug kan je er donder op zeggen dat kwaliteit op de 2e plaats komt.
Het zou me eigenlijk weinig verbazen als ze straks Polk Audio en B&W bij elkaar gaan gooien zodat de eerste kan profiteren van de merkwaarde van de tweede. Een beetje het idee van Behringer en Midas.
Het duurdere spul is kwalitatief nog steeds degelijk. Maar dat is niet waar het geld zit. En dus komen ze met goedkopere lijnen, die vervolgens gekocht worden waarop mensen stellen dat het dus kennelijk wel meevalt met de kwaliteit van een B@W. Overigens iets dat een ding is in iedere productsegment.
Ik denk dat deze stap de kwaliteit ten goede komt. De vorige eigenaar komt totaal niet uit de audiohoek, de mogelijk nieuwe eigenaar heeft al diverse hoogwaardige audiomerken.
Kwaliteit qua geluid of wat? Want daar gaat het voor mij in de eerste plaats om. En die staat of valt in de met de kwaliteit van het bronmateriaal. Met alle gecomprimeerde meuk tegenwoordig is het wat dat betreft een drama en verlies je enorm veel kwaliteit.
Dat zal wel goed komen B&W heeft jaren lang samen gewerkt met Classe zoals ze dat ook met Rotel doen.
De samenwerking met Rotel zal wel stoppen.
Ach nee, hopelijk houden ze hun fabrieken voor de top speakers nog in het VK.
Het laatste waar ik op zit te wachten is gesjoemel met de 800 Series.

Een set waarbij je gerust 30.000 Euro neerlegt voor 2 speakers.
Een groot deel van de klanten voor die luidsprekers zijn professionele gebruikers. Die scheep je niet af met een inferieur product. Die betalen zo'n bedrag omdat het product doet wat ze willen wat het doet. Niet om het logo wat er op zit. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat dat in stand blijft.

Maar buiten dat: er zijn genoeg voorbeelden van Britse merken waarvan de kwaliteit omhoog ging toen ze buiten de UK gingen produceren.
Die klanten zijn geen Denon-Marantz kopers... Denon/Marantz zijn prima merken, maar echt geen high end. Het is voor de budget audio liefhebber die iets beters op zijn plank wil hebben dan een bluetooth-setje Even gechargeerd natuurlijk, niet om Denon/Marantz neer te sabelen, maar als je kijkt wat er te koop is in serieuze hifi-zaken dan is Denon/Marantz de onderkant van de markt voor de audioliefhebber die net wat beters wil dan gemiddeld. Ze hebben ook wel wat duurdere spullen dat wat meer richting high end gaat overigens.
Wordt een verhaal zoals met Rolls Royce en Bentley. Die dure speakers zullen ze wel in de UK blijven maken, omdat klanten in dat marktsegment dat nu eenmaal willen, maar dat is dan het enige wat er nog Brits aan is.
Je denkt toch niet dat 30.000 speakers het segment is waarvan B&W kan leven.
Ze moeten hebben van de volume modellen 1000 - 4000€ per stereoset.
Eerst Onky overnemen en dan B&W? Het eerste is niet echt een speakerbedrijf. Zou er nog een overname volgen?
Onkyo heeft zich terug getrokken.
Onkyo (ik neem aan dat je deze wil zeggen) géén speakerbedrijf? Misschien nu niet meer als hoofddoel, maar zij hebben een sterk verleden. Kijk hier maar eens: https://onkyo.com/country...0concise%20brand%20image.
Ik heb zelf nog een paar Onkyo speakers op zolder staan, maar ik zie Onkyo toch meer als hifi apparatuur merk. Oh ja in mijn Onkyo speakers zaten Magnat componenten.
Ik ben benieuwd of het hen ook te doen is omwille van de systemen die in auto's verbouwd worden. Daar hebben Samsung middels Harman Kardon en Bose immers een groot aandeel, echter zie ik B&W ook in de wat leukere modellen voet aan grond krijgen. Zo hebben ze inmiddels voet aan grond bij BMW (5-Serie en hoger) en Volvo.

Ik heb op een blauwe maandag nog een Denon systeem gehad in een Citroën, maar verder heb ik nooit een Marantz, Boston Acoustics of Polk systeem in auto's gezien.
B&W zit ook in Jaguar, Maserati en McLaren.
Over 3 jaar dus niet meer kopen.

De meeste van de genoemde merken zijn van goed naar hooguit middelmatig afgezakt.

De potentiële koper noemt het ook al. Het gaat ze om de naam door het pretsige dat ze hebben opgebouwd met topkwaliteit.

B&W was trouwens al achteruit aan het hollen. Het was topsegment HiFi, maar nu ze de soundbars en meuk maken is het idee van HiFi al losgelaten. Het gaat alleen om omzet en winst.

HiFi en draadloos? De kwaliteit van de versterkers is om te janken. B&W koop je als je geen vervorming wil
B&W was trouwens al achteruit aan het hollen.
De nieuwe 60x-serie is wel nice en een hele verbetering over de 68x S2.

Die nieuwe lijn aan bluetooth en soundbars meuk krijg ik wel een beetje jeuk van inderdaad... maar toch leuk dat het bestaat.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 18:06]

Ik denk dat B&W wel moest meegaan met de soundbars, en de bluetooth/wifi streaming speakers. Ook zij hebben toch een beetje cash flow nodig om te kunnen overleven. De high end lijn is leuk, maar verkoopt niet in die grote getalen en levert geen constante inkomsten op, gok ik zo.
Punt is alleen wel dat ze zich voor alles laten voorstaan op die high end lijnen.

Ook het spotify verhaal maakt het natuurlijk niet eenvoudiger voor dit soort bedrijven.

Er zijn trouwens nog genoeg speakerbouwers die niet aan de BT hype meedoen. Die hebben hun principes hoger staan.
Heb je die soundbars en bluetooths van hun gehoord? Klinkt net effe beter dan HEOS of Sonos. Dus je merkt hun erfgoed er wel in terug.
Ik heb meerdere soundbars gehoord, ook B&W. Allemaal bagger. Er komt plat geluid uit. Het geluid waar ze voor bedoeld zijn is dan ook afgevlakt.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik vrijwel geen enkele film of serie kijk op de kijkdoos, ik ben veel meer van het geluid. Dat kost mij dan ook een hoop geld. Ik heb voor mijn complete installatie ruim een ton betaald, met een eigen luisterruimte. Ik ben zo gelukkig dat ik het kan betalen.
Je kunt het in absolute zin bekijken (Soundbars zijn bagger) of in relative zin (Soundbars van B&W klinken beter dan die van andere fabrikanten).

En ik wacht op een uitnodiging. Als ik het geld zou hebben, had ik het ook gedaan. Niet verder gekomen dan een Chord / Naim / Focal set.
En wat doet een overname van B&W aan het prestige van het merk? Voor mij staat het merk beetje gelijk aan top kwaliteit (tegen top prijzen). Blijkbaar zijn ze een paar jaar geleden al eens overgenomen en dat heeft, volgens mij, niet veel veranderd aan het beeld dat mensen over dat merk hebben.
Wist trouwens ook niet dat Pioneer en Onkyo onder dezelfde paraplu vielen

Integendeel, als mensen zich daar al mee bezig houden, dan zou het beeld moeten verbeteren. Zoals hierboven wordt vermeld (door @MazeWing ), is de huidige eigenaar een investeringsgroep die eigenlijk niets met geluid heeft. Sound United heeft dat toch voor op die investeerder
Ik zou zeggen schroef eens een Marantz open is echt kwaliteit zeker duurdere modellen en Classé dat is topsegment. (Ja ja het kan natuurlijk nog duurder dan Classé)
Alle duurdere modellen van Marantz worden nog steeds in Japan zelf gemaakt.

B&W Verkocht Classé in 2018 aan Sound united dus die kennen elkaar wel.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 23 juli 2024 18:06]

De potentiële koper noemt het ook al. Het gaat ze om de naam door het pretsige dat ze hebben opgebouwd met topkwaliteit.

B&W was trouwens al achteruit aan het hollen. Het was topsegment HiFi, maar nu ze de soundbars en meuk maken is het idee van HiFi al losgelaten. Het gaat alleen om omzet en winst.
Tja,eigenlijk volgen ze daarin het voorbeeld van één merk die daar echt de toon in gezet heeft, een kleine 25 jaar geleden: Bose.
Wat een onzin. De huidige B&W speakers zijn allemaal (600, 700 en 800 serie) nog steeds zeer goed en kunnen zich meten met elke concurrent uit hetzelfde prijs-segment.

Qua geluid is ook de formation-lijn zeer goed, alleen slaan ze de plank mis qua software en bevinden ze zich in een overvolle markt die qua software gewoon beter en verder ontwikkeld is. Juist die doelgroep gaat niet extra betalen voor aanzienlijk beter geluid, net zoals de doelgroep die voor geluid gaat niet gaat betalen voor iets zoals de formation.

Maar B&W is nog steeds top en ik zie geen enkele reden waarom dat over een paar jaar anders zal zijn...
Nooit geweten dat Boston Acoustics onder dezelfde banner als Denon viel. Vandaar dat m'n set zo goed werkt...

Voor het geld nog steeds geweldige aankopen toen: A25s 2x (nieuw), de A225C (nieuw) als center en 2x een A250s (tweedehands kunnen scoren).
Er zijn nog maar weinig volledig zelfstandige merken in dit segment van de markt. Vrijwel allemaal vallen ze onder een samenwerkingsverband. Sommige wat meer geintegreerd met collegabedrijven dan anderen.

Zo vallen Quad, Wharfedale, Mission allemaal on de IAG Group. Het zijn zelfstandige merken maar bepaalde zaken zijn gecombineerd om schaalgrootte te houden, maar ook om de merkeigenschappen te bewaken. Sound United is net zoiets.
Overnemen is toch echt iets anders dan samenwerken. Dat heeft niets meer met zelfstandig te maken.
Ja en nee. Overnames kunnen financieel en operationeel zijn. Bij operationele overnames heb je dan weer de keus in de mate van het inelkaar schuiven van de bedrijfsactiviteiten.

Het kan prima dat een bedrijf financieel een 100% dochter is maar zijn eigen ontwerp- en productiecapaciteit behoudt met misschien hier en daar een kruisbestuiving of een gezamenlijke operatie. Kijk bijvoorbeeld naar Grundig dat jarenlang een Philipsdochter is geweest zonder dat Philips een duidelijke invloed had op ontwikkeling en productie.

Kortom overnemen zegt niets over samenwerken.
Volgens mij was het manco van Philips dat ze nergens duidelijke invloed op hadden. En uitzonderingen bevestigen de regel.
Werkt Pioneer ook samen met ander bedrijven? Shit, Pioneer is Onkyo
Zover ik weet is Sony zelfstandig. Oh..daar komt een No shit sherlockje.

En trouwens over Marantz gesproken, dat is al bijna 50 jaar onderdeel van een ander bedrijf. bijv. SuperScope, Philips en later Denon.

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 23 juli 2024 18:06]

Ik mis Standard Radio Corp (later Marantz Japan Inc) in je overzichtje van Marantzeigenaren. En ja, dat maakt het allemaal wel wat ingewikkelder en je hebt alsnog gelijk dat zowel de merknaam als de productie van Marantz al heel lang niet meer in de handen van de oprichter waren. Eigenlijk is Marantz Japan Inc. het grootste deel van de tijd de technische kern van het merk geweest terwijl de economische kern regelmatig werd doorgegeven.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 18:06]

Hmm, interessant. Ik weet eigenlijk niet meer welk modellen nou door Superscope of Standard Radio Corp zijn gemaakt.
Soms zag je dat aan de modelnummers of aan de plaatsing van het logo (midden=Superscope en daarvoor, links=Philips).
Dan worden Classé en B&W dus zusterbedrijven. Voorheen was Classé onderdeel van B&W en is paar jaar geleden verkocht aan Sound United.
Ik verwacht nu wel dat er vaker nieuwe modellen uit gaan komen. Of ze dezelfde kwaliteit blijven behouden is nog te bezien, maar Marantz en Denon maken ook nog steeds fatsoenlijk spul.
In 2016 heeft Eva Automation (een startup in Silicon Valley, opgericht door een hooggeplaatste ex-medewerker van Facebook) B&W gekocht. Zij hebben toen flink geïnvesteerd in multi-room audio waar uiteindelijk de Formation-lijn is uit voortgekomen.

Ik betwijfel of het echt een succes is (geworden), zeker omdat de gemiddelde consument die daar interesse in heeft absoluut niet de bedragen van B&W gaat betalen.
Verder had Eva Automation helemaal niets met audio en is het een raadsel wat ze met B&W wilden doen.

Ik denk dat ze onder de vlag van Sound United een beter onderkomen hebben. Dit bedrijf is volledig gericht op audio en heeft inmiddels aardig wat respectabele merken onder zich. Het goede is nog wel dat deze merken onder Sound United hun eigen identiteit behouden en er niet rigoureus in gesneden wordt.
Dat gaat dan hard. B&W is namelijk in 2016 ook al eens overgenomen: https://www.whathifi.com/...ley-start-undisclosed-sum
Joe Atkins, B&W's CEO and a majority stakeholder in the business, has sold the 1000-strong UK speaker company to Eva Automation. Eva was founded in 2014 by Gideon Yu, a former Facebook chief financial officer and venture capitalist, and the current co-owner of the San Francisco 49ers. Apparently Atkins and Yu met just 30 days ago.
En nu dus weer. Veel overnames in korte tijd maakt het bedrijf een soort hete aardappel die doorgegeven moet worden.
Heel tevreden met mijn CM8S2 en Formation Duo's, fenomenaal geluid. Echter laat de app van de formation serie te wensen over. Zoals @MazeWing al aangaf komt het ontwikkelen van de soundbar + multiroom uit de overname door EVA. B&W richt zich toch op het mid hoge segment en wordt vaak gekocht door mensen die zelf wel de combinatie bij elkaar zoeken van speaker > kabel > versterker en bron.

Dit verklaard wel direct waarom het ontwikkelen van de app stilstaat en we nogsteeds moeten wachten op de update die is voor Q1 dit jaar was beloofd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.