Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Illegaal downloaden films neemt sterk toe met ingang van thuisblijfadviezen'

Het illegaal downloaden van films en tv-series is in Europa en de Verenigde Staten sterk toegenomen ten opzichte van enkele weken terug, volgens Brits onderzoek. Bezoeken aan sites die illegaal tv-series en films aanbieden, zouden met 30 tot 50 procent zijn gestegen in Europa.

De Britse onderzoekfirma Muso TNT leverde zijn cijfers onder andere aan de BBC. Uit een vergelijking tussen de laatste week van februari en de laatste week van maart blijkt dat bezoeken aan websites die illegaal films aanboden met 36 procent toenamen in Duitsland, met 43 procent in het VK, met 50 procent in Spanje, 47 procent in Portugal en zelfs 66 procent in Italië.

Het gemeten torrentverkeer volgt die trend, met een toename van 36,39 procent in januari en februari. Dat is nog zonder vpn-gebruikers meegeteld, aangezien die moeilijker te meten zijn, zo schrijft Vice. Muso meldt overigens dat het een soortgelijke toename ziet in de consumptie van betaalde streamingcontent.

Het bureau stelt verder dat de toename in het illegaal downloaden van films en tv-series niet geheel aan het coronavirus en de daaruit volgende thuisblijfadviezen is toe te schrijven. Daarvoor al nam het bedrijf een toename van internetpiraterij waar. Die toename schreef Muso toe aan de komst van meerdere streamingdiensten, ieder met exclusieve content, waardoor de consument meerdere diensten moet afnemen voor een breed aanbod.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

28-04-2020 • 16:54

210 Linkedin

Reacties (210)

Wijzig sortering
Uit een vergelijking tussen de laatste week van februari en de laatste week van maart blijkt dat bezoeken aan websites die illegaal films aanboden met 36 procent toenamen in Duitsland, met 43 procent in het VK, met 50 procent in Spanje, 47 procent in Portugal en zelfs 66 procent in Italië.
Oké. En hoe staat dit ten opzichte van een mogelijke stijging van legaal streaming verkeer? Anders weet ik niet of mensen echt meer illegaal downloaden of dat simpel ALLE vormen van het kijken van film en series stijgt.

Beetje idee van "a rising tide lifts all boats", in plaat van "Pirates ahoy". :+
Muso meldt overigens dat het een soortgelijke toename ziet in de consumptie van betaalde streamingcontent.
Met andere woorden, er wordt dus gewoon meer video gekeken. Het aandeel van illegaal downloaden in verhouding tot legale consumptie neemt niet toe.
Meer illegaal downloaden is meer illegaal downloaden. Dat staat los van de toename in legale kijkactiviteiten.

Ik snap het wel... Je hebt meer tijd om te kijken dan geld om alles legaal te kopen of streamen.
En tel daarbij het feit dat een hoop mensen zonder inkomsten zitten. Tsja....
Sommige content is niet eens verkrijgbaar in NL. Om maar een willekeurige serie te noemen “The Last Ship”. Had ik afgelopen jaren toevallig op tv gezien en raadde het aan bij vrienden. Kreeg te horen dat geen streaming dienst het aanbiedt. Kom het zelf ook niet vinden.
Die toename schreef Muso toe aan de komst van meerdere streamingdiensten, ieder met exclusieve content
Dit stukje is soms ook exclusieve content als in exclusief uit NL.
Nouja, er is toch wel een aardige nuance van toepassing: Ze kiezen er zelf voor om de markt zo te maken.
Er zijn zat studies die aantonen dat sinds Netflix er is, piraterij afgenomen is. Wie had dat verwacht? Nou, heel internet riep al jaren dat als er een fatsoenlijk aanbod zou zijn mensen daar naar zouden overstappen (ben er zelf 1 van, ben zelfs bereid te wachten tot het wel op Netflix is).

Nu zijn ze allemaal weer hun eigen exclusieve zooi aan het verzinnen. Sorry, maar dat is niet meer "fatsoenlijk aanbod", dat is hebberigheid (want geen van die bedrijven doet t vanuit de goedheid van hun hard). Er is een direct verband tussen versplintering+exclusiviteit en toegenomen piraterij.

Het is domme hebberigheid die piraterij 'aanmoedigt'. Dus we kunnen dus wél alles en altijd maar kijken, maar alleen via hun speciale maniertje? Het is dat laatste stukje waardoor het fout gaat.

Ik zie zelf veel meer in een constructie zoals game libraries* (Steam, UPlay, etc) en muziek (Spotify, Apple Music, etc). Ze bieden allemaal (ongeveer) hetzelfde aan. Wat belangrijk wordt is de service die je biedt, het aanbod dat je als luisteraar hebt, de programma's/apps die je aanbied. Vervolgens zijn er geen verliezers, enkel de graaiers. Win voor everyone else.

Ik kan me best vinden in exclusiviteit, maar dan wel de gezonde variant. Wil je nú de nieuwste aflevering zijn van [super hippe serie]? Kijk naar via X. Anders een maand wachten. Dan heb je als aanbieder een voordeel en kan de rest gewoon wachten.

Dan kun je gelijk mooie marktsegmenten maken:
- PremiumSteamerd: Alle vette series altijd als eerste zijn! 50eu p/m
- BudgetStreamerd: Geen moeite met een half jaar wachten? 10eu p/m

*Ik ben me bewust van hun exclusiviteit zoals bv Borderlands 3. Die wordt vervolgens ook weer volop gepirate.

[Reactie gewijzigd door Martijn.C.V op 30 april 2020 13:58]

Drogredenering, die 500 videobanden - want die ene videoband die jij juist wou hebben, hadden ze wel.

Neemt niet weg dat je laatste punt dan wél weer correct is, want licenties waren natuurlijk vroeger ook, helaas, alomtegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 29 april 2020 10:19]

Je kan die redenering ook omdraaien. Natuurlijk staat het een uitgever vrij om bepaalde regionale beperkingen op te leggen, maar hebben ze dan wel recht van spreken als het gaat om downloads in een markt waar zij bewust geen legaal aanbod faciliteren?

Ja strikt genomen is illegaal downloaden gewoon schending van copyright. Aan de andere kant in een wereld van Netflix en Crunchyroll is het een koud kunstje om de distributie van legaal aanbod te regelen.

Er komt ook een punt waar je als uitgever pragmatisch moet zijn en de mensen die je content willen kopen niet maar consequent de rug moet toekeren. Een illegale download in een regio waar geen legaal aanbod is, is geen gemiste verkoop. De rechthebbenden zijn daar exact nul komma nul inkomsten misgelopen, dus eigenlijk hebben ze helemaal geen reden om te klagen.
Oneens. Het gehele volume doet er zeker toe. Dit "onderzoek" is zeer beperkt en stemmingmakend.
Het is zeker stemmingsmakend.
Echter; het lijkt wel aan te geven dat; ondanks dat ze meer gaan downloaden, niet meer geneigd zijn naar alternatieven zoals Netflix?

Maar inderdaad:
"Online films kijken neemt sterk toe met ingang thuisblijfadviezen en daardoor ook illegaal downloaden".

Klinkt minder spannend.
Precies, je trapt er toch in zie ik aan je vraagstelling:

https://www.nu.nl/tech/60...lix-door-coronavirus.html
Hoe rijm je dat met dit artikel?
Vrij eenvoudig, gewoon even het onderzoek lezen:
Muso's chief executive, Andy Chatterly, said piracy consumption trends "are closely linked" to similar boosts in official, paid-for content.

"So, just as Netflix has seen large subscriber gains, we have seen a significant spike in visits to film piracy sites," he said.
https://www.bbc.com/news/...tion=live-reporting-story
Maw, er is niets veranderd🤔
Meer doden in Amerika dan in Italie is ook meer. Maar in de context is het aantal doden per inwoner in Italie hoger. Het is niet perse fout maar wat context is wel fijn.
Maar zoals @Sebazzz al zegt, deze titel is sappiger want doet vermoeden dat het allemaal erger is dan het feitelijk is. Het nieuwe Tweakers, helaas.
Dat maakt alleen een slecht klikbare titel.
Het zoeken van content wordt ook een enorme puinhoop.

Wil ik Futurama kijken, Google ik dit, staat er op meerdere sites doodleuk dat Futurama op Netflix te kijken is.
Niet dus.

Zoek ik op Film.nl, staat daar dat je het op bol.com kan aanschaffen. Is het niet leverbaar.

Dexter's lab weer willen kijken, nergens te zien. Film.nl verwijst me door naar 1 of andere Duitse website ondanks dat ze zeggen dat het bij Ziggo te zien is....

Dragon Ball legaal kijken? Niet beschikbaar in Nederland of staat niet op film.nl

Ik ben zelf meteen een stuk vertrouwen kwijt over de informatie van wat op welke dienst wel of niet verkrijgbaar is. En maar weer zeuren over het illegaal downloaden. Waarom mag ik als Nederlander niet bij bepaalde content? Wat maakt mij minder dan iemand uit een ander land?

Zoek het maar uit, ik download gewoon weer. De tv-markt is ondertussen net zo verrot als 20 jaar geleden. Wat een onoverzichtelijke puinhoop en de "oplossing" vanuit de Nederlandse entertainmentindustrie, film.nl, is hopeloos. 15 jaar verder sinds de introductie van internet streamen a la Alluc.org, maar de oplossing vanuit de "entertainmentindustrie" is nog altijd met een instelling van de jaren 80.

[Reactie gewijzigd door batjes op 28 april 2020 17:28]

Komt door uitzend rechten.

Stel dat SBS of RTL uitzendrechten voor een of andere serie kopen dan verdwijnt die serie vaak van de streamingservice voor nederlanders. Want vaak kopen ze exclusieve rechten, want het heeft natuurlijk geen zin om een film uit te zenden met elke 30 minuten 15 minuten reclame, als mensen het instantly en zonder reclame gewoon op netflix kan kijken. Dan kijkt er geen hond meer naar die film op RTL/SBS.

Daarom is alles zo ontzettend versprokkeld. En gaan we dus in een rap tempo weer naar hoe het vroeger was.

Waardoor iedereen weer illegaal gaat downloaden.

En ik geef ze nog groot gelijk ook.
Je laat overkomen alsof dat een probleem is wat enkel door de huidige zenders gecreëerd wordt. Streaming diensten doen dit net zo hard.

Bijvoorbeeld: Mijn vriendin kijkt naar Pretty Little Lairs, welke nu net van Netflix naar Amazon Prime Video verhuist is in Nederland.

Licenties verlopen daarom zie je streaming diensten ook inzetten op eigen producties waarbij ze geen gedoe hebben met de eigenaar van een productie.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 28 april 2020 18:09]

Het zijn zeker niet alleen de zenders. Ook de streamingdiensten zelf en de filmindustrie hebben er een rommeltje van gemaakt.
Elke streamingdienst wil zoveel mogelijk exclusieve rechten. De film en TV industrie geeft rechten voor een (korte) periode. Er zijn inmiddels vele streamingdiensten die elkaar meer op content beconcurreren dan op prijs of kwaliteit. Als je het aanbod wilt kijken wat jij graag wilt moet je in Nederland gaan betalen voor Netflix, Videoland, Start+, Disney+, Spotify enz. Allemaal vragen ze iets van € 10,- tot € 20. De meesten houden het bij twee diensten, enkelen gaan nog tot drie. Zelfs dan is je aanbod verre van compleet. Je gaat zo haast weer verlangen naar een belasting als Kijk & Luistergeld als je daarna al die streamingdiensten zonder maandelijkse bedragen kunt kijken en luisteren.

De leveranciers van de series en films creëren zo zelf een enorme versnippering. Als men ondanks de twee of drie abonnementen iets niet kan kijken, gaat men op zoek naar andere mogelijkheden. De tijd van "dan maar niet" ligt immers achter ons.

De streamingdiensten zullen de hand dus ook in eigen boezem moeten steken en met alternatieve vormen komen om klanten via legale weg te laten kijken, zonder direct aan een maandelijks bedrag vast te zitten. Pay per view of prepaid vormen zijn daar een prima voorbeeld van.
"kijk en luistergeld" is nooit weggeweest. Men heeft het simpelweg verplaatst naar de inkomstenbelasting.

https://nl.wikipedia.org/...ing_van_de_omroepbijdrage
Klopt, alleen de naam is gedumpt. Belastingen komen alleen, maar gaan nooit meer weg, zelfs als het tijdelijk is.
De start-up die het voorelkaar krijgt om een one-for-all dienst te beginnen voor bijv. 39 euro in de maand en je dan ALLE streamingdiensten kan gaan kijken, heeft goud in zijn handen.

Dit is nog erger dan wat je vroeger had in de consoles-wereld, dat was al gefragmenteerd - hier lijkt het alsof alle platters met gemak in hun eigen behuizing zitten.
Licenties verlopen, dat klopt, maar exclusiviteit wordt herverloot, en dat klopt niet.

Dit is botweg de schuld van de rechthebbenden totdat zij inzien dat die exclusiviteit hetgeen is wat reden geeft tot dure (en dus ook periodiek stopgezette) licenties. De hele situatie zorgt ervoor dat licenties duurder zijn als ze zouden moeten zijn, waardoor de services duurder zijn dan ze hoeven zijn, waardoor ze blijven competeren met dezelfde methode die zichzelf lekker doorcatalyseert omdat men anders niet het benodigde aantal abbonnee's voor relatief hoge prijzen "kunnen" behouden terwijl op de lange termijn dit alleen praktijken als het delen van accounts (jij neemt HBO, ik Netflix, we delen samen) aanzwengelt waar ook genoeg over gezegd en gehoord is.

Zolang de partijen zo druk bezig blijven met klanten en content kapen is dit het meest voorspelbare gevolg wat er kán zijn... en het wordt er vervolgens enkel nóg duurder op omdat nu de streamingboeren ook zélf gaan produceren ipv doorgeefluik spelen.

Even herphrased: iedereen kan makkelijker 4 versplinterde diensten afnemen als die ervoor kunnen zorgen dat hun abbonnementskosten niet zo snel boven de 10 euro/mnd uitkomen, realiserende dat als zij indirect mensen dwingen tot een keuze ze ook als platform gewoon verliezen op de langere termijn.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 28 april 2020 20:46]

Dan bied Popcorn time dus een veel betere service dan het legale aanbod want daar vind je gewoon 99% van alle populaire films en tvshows op, met vaak ondertitels in meerdere talen en een GUI die genoeg op Netflix lijkt dat zelf je oma er mee kan werken.

En zoals Gabe Newell altijd zegt: Piraterij is een service probleem, zolang piraten een betere service kunnen aanbieden met meer comfort kan er geen betaalde service tegen op. Want het gaat niet zo zeer om geld, het gaat meer om het comfort.

Ik heb zelf een Netflix account, maar ik heb meer frustratie wanneer ik Netflix gebruik dan wanneer ik Popcorntime gebruik. Zeker als je nu noodgedwongen de hele dag thuis moet zitten ...
En zoals Gabe Newell altijd zegt: Piraterij is een service probleem, zolang piraten een betere service kunnen aanbieden met meer comfort kan er geen betaalde service tegen op. Want het gaat niet zo zeer om geld, het gaat meer om het comfort.
Gabe Newell lult uit zijn nek, met gratis valt simpelweg niet te concurreren.

Er komt pas een service probleem om de hoek kijken als het te betalen bedrag gelijk is.
Natuurlijk valt er wel met gratis te concurreren. En Gabe Newell is juist het voorbeeld daarvan.
Voordat ik steam ontdekte downloade ik bijna alle games "gratis". Echter, de comfort, zoals hierboven zo mooi wordt aangegeven, die ik ontdekte in steam, heeft mij doen switchen. Nu download ik ondertussen al jaren geen "gratis" games meer.
Ik ben ook niet de enige met dit verhaal. Voor mijn hele vrienden- en kennissengroep geld hetzelfde.
Waarom zou voor de film industrie iets anders gelden? Ook hier ben ik overgestapt van "gratis" naar Netfilx. Wel moet ik zeggen dat "gratis" met de dag weer aanlokkelijker wordt en dat heeft niks te maken met dat Netflix geld kost.
Natuurlijk valt er wel met gratis te concurreren. En Gabe Newell is juist het voorbeeld daarvan.
Voordat ik steam ontdekte downloade ik bijna alle games "gratis". Echter, de comfort, zoals hierboven zo mooi wordt aangegeven, die ik ontdekte in steam, heeft mij doen switchen. Nu download ik ondertussen al jaren geen "gratis" games meer.
Ik ben ook niet de enige met dit verhaal. Voor mijn hele vrienden- en kennissengroep geld hetzelfde.
Dat is geen comfort, dat is een monopolie gecombineerd met een digitale lock-in en dat jullie meer gingen verdienen.

Of wil jij serieus gaan zeggen dat als de Origin Store meer comfort gaat geven dat jij dan je hele Steam library gaat verbranden en over gaat naar Origin? En een paar jaar later doe je hetzelfde met de Epic Store?

Nee, omdat het niets met comfort te maken heeft. En in veel gevallen alleen iets met lock-ins op monopolies en wil je daaruit, tja dan zijn er opeens weinig alternatieven naast gratis...
Het een gaat bijna niet zonder het andere. De tijd dat je een code hebt voor games waarbij het niet uit maakt via welk vehikel je het speelt gaat nooit komen. Dus een spel dat je kocht in Steam kun je niet met een code activeren in Origin, wil je daar naar overstappen.
Als geld je niet veel uit maakt is Steam wel super fijn, een one stop shop. Net als Spotify of Apple Music. Beide hebben dus succesvol geconcurreerd met gratis. Wie download er nog muziek? Ja, oke, ik. Als backup.
Die is er voor video niet. Je moet jongleren met allerlei abonnementen, én ook nog een groot deel zelf fysiek kopen omdat niemand dat online zet.
Het een gaat bijna niet zonder het andere. De tijd dat je een code hebt voor games waarbij het niet uit maakt via welk vehikel je het speelt gaat nooit komen. Dus een spel dat je kocht in Steam kun je niet met een code activeren in Origin, wil je daar naar overstappen.
Waarom eigenlijk niet? Als we nu gewoon 30% betalen aan het naartoe over te zetten platform (dat is meen ik de marge die zij hanteren), waarom zou ik dan niet 1 game op 2 platformen kunnen hebben?

Kijk, wat jullie (/Gabe Newell) de hele tijd zeggen is dat een monopolie kan concurreren met gratis, alleen een monopolie is algemeen ongewenst en kent ook geen concurrentie daarom is het een monopolie.
Ga je echter concurrentie krijgen (zoals je bijv bij series / films etc al ziet komen) dan zie je ook vrij snel wie de winnaar van de concurrentie is (illegaal)
Als geld je niet veel uit maakt is Steam wel super fijn, een one stop shop. Net als Spotify of Apple Music. Beide hebben dus succesvol geconcurreerd met gratis. Wie download er nog muziek? Ja, oke, ik. Als backup.
Steam, Spotify en Apple Music bevatten lang niet alles, alleen omdat het monopolisten / bijna monopolisten zijn valt het niet zo erg op, aangezien ze de bekende wel hebben.
Die is er voor video niet. Je moet jongleren met allerlei abonnementen, én ook nog een groot deel zelf fysiek kopen omdat niemand dat online zet.
Kijk en daar heb je dus concurrentie.
Waarom eigenlijk niet? Als we nu gewoon 30% betalen aan het naartoe over te zetten platform (dat is meen ik de marge die zij hanteren), waarom zou ik dan niet 1 game op 2 platformen kunnen hebben?
Probeer het maar te regelen, succes 😉

Nou, ik zeg niet dat een monopoly kan concurreren met gratis. Noch beweer ik dat muziekdiensten alles bevatten. Het valt alleen minder op (het zijn geen monopolisten, er is veel concurrentie en een monopolie zegt het al: mono. Je kunt daarvan niet meerdere hebben). Overigens pretenderen zij ook niet alles te hebben. Alleen waar je vroeger naar een andere CD zaak ging om dat ene album toe te voegen aan je collectie moet je nu een andere dienst nemen. Dus twee collecties.
En zo werkt het nu ook met films/series. Je moet je abonneeren op meerdere collecties om content te kunnen zien.
Kijk en daar heb je dus concurrentie.
Ja? Je hebt twee soorten concurrentie...
1. Spotify en Apple Music. Bieden nagenoeg hetzelfde. Zoals Miele en AEG beide een gelijksoortige stofzuiger hebben. Je kunt van de een naar de ander gaan en hetzelfde soort product behouden.
2. Netflix en Disney+. Bieden niet het zelfde. Zoals NS en Veolia. Je kunt niet zeggen, ik ga naar de concurrent om die film (of treinreis) te maken: want dat bieden ze niet aan.
Nee, ik zal niet mijn steam library verbranden (alhoewel ik dat wel met mijn illegaal gedownloade games heb gedaan). Nu ga ik vooral op GOG af omdat deze het comfort geeft dat al mijn games (steam, GOG en waarschijnlijk snel ook Epic) vanuit hun launcher te managen zijn.

En als er een alternatief komt dat alle films / series onder één platform hangt, dan is dat mijn volgende overstap. Tot dan doe ik het met Netflix, omdat ik het comfort graag houd, wat je niet hebt met illegaal downloaden. Zoals ik al zei, Netflix concurreerd ook met gratis, maar wel steeds minder.
Dit is bij mij zeker niet waar. Ik download al jaren geen illegale games, omdat ik al mijn games via steam haal. Daar is het aanbod groot genoeg (Zelfs op ubunutu). En heel veel games zijn zelfs nog met proton te spelen. Dit is top service.

Films echter... Ik wilde laatste de X-men films kijken. Begon op Disney+, maar de 2e film kon ik al niet meer vinden. Dus toen deed ik mijn ooglapje op en ben gaan varen.
Dit is bij mij zeker niet waar. Ik download al jaren geen illegale games, omdat ik al mijn games via steam haal. Daar is het aanbod groot genoeg (Zelfs op ubunutu). En heel veel games zijn zelfs nog met proton te spelen. Dit is top service.
Dit is monopolie, als dat verdwijnt dan krijg je hetzelfde als met films en dan ga je zien dat gratis het enige alternatief is...
Het is zeker geen monopolie, want dan heb je alleenrecht op verkoop/distributie.
Dat heeft steam niet, want games die daarop staan mogen nog steeds overal verkocht worden door de studio.=
Waarom valt er niet te concurreren met gratis? Ik heb bijvoorbeeld niet het allergoedkoopste internet abonnement, maar wel een snellere en duurdere uitvoering. Daarbij is het nieuwsgroepen abonnement toch een uitgave die de filmmaatschappijen mislopen. Overigens wordt dit laatste veel minder gebruikt door het verbeterde aanbod van steam en netflix, maar als het daar niet te vinden is .... Ik ga niet moeilijk zoeken of een ander dit dan toevallig wel aanbied.....
Popcorn Time werkt vaak voor geen meter. Regelmatig slechte verbindingen, geen subs en loopt vaak niet synchroon. Nu betaal ik netjes en als het niet legaal te krijgen is, jammer dan.
Het is geen recht om iets te kunnen zien.

[Reactie gewijzigd door Kafka op 28 april 2020 20:31]

Hoe heb je er dan ervaring mee?

Ergens is het wel een recht om toegang te krijgen tot video materiaal. Net zo goed dat je een recht hebt om kennis te vergaren via schrift. We hebben niet voor niets bibliotheken, waar je ook de boeken kan laten bestellen die ze niet in de schappen hebben staan.

TV heeft mij niet alleen geholpen bij mijn morele ontwikkeling, maar zo heb ik ook een hele boel kennis vergaard. Dat niet alleen, niet voor iedereen is dit even belangrijk. Sociale druk is ook een issue. Ik wil prima maanden of zelfs een jaar wachten voor iets op b,v. Netflix komt voor ik het kijk. In die tijd wordt ik dan helemaal doodgegooid met spoilers, mij wel lekker maken met de marketing ongein, maar mij toegang geven tot de content? Ho maar (Het mes snijdt aan 2 kanten) . Andere mensen kunnen zich een buitenstaander voelen als hun omgeving X wel gekeken heeft.

"Tekenfilms" (zoals het hieronder verwoord werd) waren wat zo even in mij opkwam (en waar ik vrij recent nog naar gezocht heb). Maar waarom wordt het mij onmogelijk gemaakt om Carl Sagan's Cosmos te kunnen kijken? Zelfs Neil DeGrasse Tyson's versie is hier niet te zien. Zo vaak dat content waar ik graag voor betaal, niet te zien is.

Piraterij is dan de enige keuze. Niet alleen om het recht toe te eigenen om het te kijken, het is dan de enige methode om kenbaar te maken dat er vraag naar is. Waarom beredeneert de entertainmentindustrie niet op deze wijze "Hé, serie X wordt in land Y veel gedownload, waarom bieden we de content niet aan voor een leuk prijsje, of welke partij met de exclusiviteit maakt er een puinzooi van". Nee, de burger is crimineel en fout bezig. Uitzuigen tot de laatste cent.

15+ jaar geleden was downloaden in Nederland de normaalste zaak van de wereld. 5 jaar geleden was dat beeld al compleet veranderd, hier op Tweakers werd je de grond in gedownvote als je aangaf maar te downloaden. Ondertussen is het 180 graden aan het draaien en wordt downloaden weer getoleerd.

Is de burger nu echt de schuldige? Of is de markt weer totaal verkloot. De burger heeft al lang laten zien dat ze best zonder piraterij willen leven.
Het zijn altijd dezelfde non argumenten die weer worden aangehaald. Hoe zou jij het vinden als je een film maakt die miljoenen heeft gekost en vervolgens door jan en alleman gratis en illegaal wordt gedownload.
Zou je dat goed vinden en toejuichen?
Ben het roerend met je eens, download zelf ook vaak genoeg wat illegaal, maar om nu te doen alsof je er toe verplicht wordt door de versprokkeling van het aanbod is echt gestoord. Hoe graag je ook iets wilt zien of media wilt consumeren, het staat niet in de grondwet dat je er recht op hebt ofzo... Natuurlijk kan dat frustrerend werken, maar dat praat de piraterij van films en series niet goed alsof je een soort Robin Hood bent die de entertainmentindustrie voor schut zet.
Een goede film levert zijn geld wel op. Hierbij kan piraterij zelfs helpen. Marvel's Cinematic Universe behoort een beetje tot de top gepirate films. Game of Thrones en Breaking Bad hebben hun populariteit voor een behoorlijk deel te danken gehad uit piraterij. (Game of Thrones heeft dit zelfs toegegeven).

Daar is bakken en bakken met geld mee verdient.

En @MightyPenguin, voor mij is het misschien een makkeljike keuze, ik stam van een internet generatie die zonder problemen alles download. Maar ergens heeft elk mens gewoon het recht om kennis te vernemen van de informatie gemaakt door de mensheid, naast dat ieder mens ook recht heeft op entertainment (leef maar eens zonder enige vorm van vermaak). Hieronder vallen tot zekere hoogte ook films en series onder..Net zo goed als dat de entertainmentindustrie het recht heeft om er geld mee te verdienen. Maar doe dat dan ook. Bij het hebben van rechten komen (van beide kanten) ook plichten. 1 kant verziekt die plicht enorm.

Waarom hebben we dat recht wel in boekvorm? Maar zodra het op beeld komt kunnen we de schijt krijgen als consument? Het is overigens ook gewoon een vorm van discriminatie, enkel omdat ik in Nederland woon, kan ik niet bij bepaalde content. Er is geen enkele technische beperking.

Want waarom is Cosmos of Planet Earth hier niet beschikbaar? Dat zijn verdorie een paar van de meest belangrijke docuseries als het gaat om het vergaren van kennis en het ontwikkelen van je wereldperspectief. Ieder persoon zou hier toegang tot moeten hebben. En ook voor @Kafka, de huidige beperking is absoluut niet iets waar Carl Sagan en David Attenborough achter (zouden) staan. Ieder mens zou toegang moeten kunnen hebben tot informatie van de mensheid en gezien bepaalde partijen hier nalatig in zijn, speelt de piraterij een belangrijke rol. Er zou al behoorlijk wat kennis van de mensheid verloren zijn gegaan als TPB het niet beschikbaar was blijven stellen. Het is de moderne vorm van de bibliotheek van babylon (die ook alles gekopieerd heeft, met of zonder toestemming)
Volgens mij haal je een aantal dingen door de war.

Bibliotheken zijn publiekelijk gefundeerde instellingen en hebben geen commerciële insteek. Blijkbaar vinden we het als samenleving belangrijk dat boeken voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Of dat voor films en series ook zo zou moeten zijn vind ik persoonlijk erg dubieus, maar daar kunnen we van mening over verschillen. Mijn verhaal gaat nu meer over de huidige situatie.

Beweren dat elk mens recht heeft op de collectieve kennis van de mensheid is een prachtig initiatief, alleen gaat die vlieger gewoon niet op voor het gros van de digitale media. Als je het over wetenschappelijke publicaties hebt dan zou ik het volkomen met je eens zijn en ik ondersteun diensten als Sci-Hub (illegaal collectief voor gratis papers) dan ook volledig.

Alleen films en series zijn puur commercieel, als je het hebt over een Marvel film, of een Game of Thrones, hartstikke leuk natuurlijk, maar het kost geld om te produceren (ontelbaar meer dan een gemiddeld boek). Er zijn dan twee keuzes die moreel juist zijn, de media niet consumeren, of er voor betalen. Dat piraterij bijgedragen heeft aan de populariteit praat het nog niet goed, je draait hier oorzaak en gevolg om.

Een serie als Cosmos is ook zeker niet gratis om te maken, maar het benoemt ook geen nieuwe informatie. Het staat je vrij een boek er over te lezen en die aan te vragen bij de bibliotheek, maar je hebt niet recht op dat stuk medium, puur en alleen omdat er dingen in genoemd werden die je nog niet wist.

Nogmaals, ik heb zelf genoeg illegaal gedownload, en ik begrijp waar het vandaan komt, maar binnen de waarden van de samenleving zijn we gewoon niet goed bezig, hoe nobel we ook denken te zijn.
Tja ik zou die film wel op alle platformen beschikbaar maken. Met een beetje geluk zijn alle inkomsten uit alle platformen groter dan 1 exclusiviteit.

In principe, als ik die luxe heb, zou ik nooit een exclusiviteitscontract aan gaan. Exclusives zijn alleen maar slecht voor de consument en markt.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 29 april 2020 08:34]

Het is inderdaad altijd erg lastig met al die verschillende platformen ( of gebrek aan ) om alles legaal te kijken. Vroeger keer ik overigens (alle) anime op gogoanime: https://gogoanime.pro/

Dus mocht je dragonball, Z, GT of andere willen kijken. Een aanrader! O-)
Heel herkenbaar. Het mechanisme van streaming diensten is ook niet dat je kunt kijken wat je zoekt, maar dat je kijkt wat ze je aanbieden. Wilde laatst Dances with Wolves kijken, helaas nergens betaald kunnen vinden.

[Reactie gewijzigd door blissard op 28 april 2020 17:43]

Hier kan ik mijzelf ook in vinden.
Ik zoek ontzettend vaak naar legale bronnen, maar het voelt alsof ik juist de illegale kant op gedwongen om er aan te komen.

“Soldaat van Oranje” Een typisch Nederlands serie (of film, ik ben op zoek naar de serie wat te vergelijken is met een extra lange versie van de film)

Maar deze is gewoon legaal nagenoeg nergens te vinden. Ik heb op diverse website’s gezocht om de serie de kopen. Maar helaas nergens te verkrijgen.

Helaas heb ik in mijn werkveld een voorbeeld functie, en is het downloaden Uit bronnen van derden totaal geen optie.

Ik zou het mooi vinden als ik dit soort dingen gewoon zou kunnen downloaden tegen betaling. Het lijkt me voor DFW een mooie oplossing om hun content te verspreiden aan mensen die wel bereid zijn te betalen.
Het is anders nogal knullig om te zeggen dat er veel gedownload wordt, als er geen alternatief is.
Wat nog erger is, series die van elkaar gebruik maken die niet allemaal online staan.

Of 3 van de 5 seizoenen die op een streaming dienst staan.
Zo denk ik er ook meer over, zeker nu het alleen maar erger wordt met de diensten en versplintering. Het lijkt ook wel alsof ze het probleem niet willen oplossen. En misschien zijn wij ook de uitzonderingen hoor! Veel vrienden halen hun schouders op bij een kijk tip die niet op hun streamingdienst staat, zo van "ok dan niet".
Futurama, Dexter's lab, Dragon Ball
daarom heb ik al die series compleet op mijn server staan en kan ik die op de pc of kodi kijken met de beamer. geen gekut met streaming of wat dan ook.
Flippy snapt het teminste nog.
Met dit bericht zeg je letterlijk toe aan illegalen praktijken. Ik zou het verwijderen.
Hoezo?
Het downloadverbod is ingegaan in April 2014, Gedownload materiaal van voor het downloadverbod mag gewoon behouden blijven, je download het immers niet.

Nu Futurama, de laatste aflevering was 4 september 2013, dus voor het downloadverbod, flippy kan dus gewoon aangeven dat hij dat voor die tijd gedownload heeft.
Nu Dexter's Lab, laatste aflevering 20 november 2003, dus idem dito.
En Dragon Ball, De laatste aflevering was ergens in 1996, dus.....
niks illegaals aan, ik heb de series orgineel, dus ik heb braaf betaalt.
Wie zegt dat hij ze niet heeft gekocht + RIP'd? Is gewoon legaal hoor - daarvoor betalen we thuiskopieheffing. Slecht van je om aan te nemen dat iemand iets illegaals doet.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 29 april 2020 08:36]

Muso meldt overigens dat het een soortgelijke toename ziet in de consumptie van betaalde streamingcontent.
De titel moet dus zijn: Mediaconsumptie neemt sterk toe met ingang van thuisblijfadviezen

Netflix blijft bij mij overigens langer in een slechte kwaliteit hangen terwijl ik een gigabit verbinding heb, dus ik ben ook geneigd om een bepaalde serie die gewoon niet lekker kijkt op Netflix te downloaden terwijl ik gewoon netjes betaal.

Als het weer niet naar tevredenheid geleverd kan worden, dan switcht men net zo makkelijk terug. Het bekende “Piracy is a service problem.”

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 28 april 2020 17:33]

Netflix blijft bij mij overigens langer in een slechte kwaliteit hangen terwijl ik een gigabit verbinding heb, dus ik ben ook geneigd om een bepaalde serie die gewoon niet lekker kijkt op Netflix te downloaden terwijl ik gewoon netjes betaal.
Dit is dan weer een 'feature', want omdat er EU-landen zijn met matige digitale infrastructuur (*kuch* Duitsland) moeten we er opeens allemaal onder lijden https://netflixtechblog.c...o-at-netflix-eaa0b6145f32
Dit dus, inmiddels streamt 4K content met enige regelmaat onder 10 Mbit/s. Nu vind ik dat nog tot daaraantoe aangezien de EU ze dat gevraagd heeft, maar ik heb er geen mail over gehad van Netflix, en bovendien geen enkele toenadering over een prijsverlaging van mijn maandelijkse abonnement. Ik betaal m.i. 14 Euro voor "Ultra HD" kwaliteit, wat mij betreft brengt dat meer verwachtingen met zich mee dan alleen de resolutie van de content. Met 10 Mbit is het met geen mogelijkheid te halen in ieder geval en was het wel zo netjes geweest om dat te vertalen in de kosten.
Tja; je zou kunnen proberen je te beroepen op conformiteitsbepalingen; dwz levering van dienst niet nagekomen, dus geld terug. Weinig kans van slagen tegen een gigant als Netflix, denk ik dan.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 28 april 2020 19:14]

En dan krijg je een maand van het verschil met de HD-variant terug. En je magmoet gratis opzeggen. Oh, dat mocht toch al.
Niet zo'n best rendement op een half uurtarief van een jurist.
je magmoet gratis opzeggen.
Jij zit te denken aan voorwaarden die eenzijdig aangepast zijn; dat is weer iets anders. (En dat moet een maand vantevoren aangekondigd worden.)

Hier speelt iets anders. Nl. Netflix heeft de kwaliteit van haar dienst zo ver terug geschroefd dat deze de noemer ultra-HD niet meer waardig is en dus is de dienstverlening niet conform verwachting. Een mogelijke remedie zou dan inderdaad een gedeeltelijke restitutie kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 28 april 2020 23:35]

Ik dacht wel degelijk aan de 'niet-conforme levering'. En daarvoor staat in het algemeen ontbinding van de overeenkomst meen ik. Helaas. Daarom kan men ook zo gemakkelijk liegen in de reclame.
En dan moet je ook nog aantonen dat het niet-geleverde een essentieel onderdeel zou zijn van het geleverde. En land van herkomst ("made in ...") schijnt daar ook al niet onder te vallen.
Tja.
was het voordat het was teruggeschroefd wel ultra-hd waardig?
je kon toen al 720p films kijken die betere kwaliteit hadden dan de 4k Netflix films...
Netflix blijft bij mij overigens langer in een slechte kwaliteit hangen terwijl ik een gigabit verbinding heb

Ligt niet aan jou instellingen router weet ik het, ik heb 50/5 van ziggo en springt direct op
Volle kwaliteit altijd.
Ik had mij ook voorgenomen om series te downloaden als ik die op tenminste 1080p kon kijken maar vooralsnog is dat niet nodig geweest omdat het hier ook altijd direct op volle kwaliteit springt.
Netflix.com (Premium ULTRA HD)
Profiel en Ouderlijk toezicht
Gebruikers naam
Instellingen voor afspelen
“Wijzigen”
Dataverbruik per scherm
“Hoog”
“Opslaan”
Helemaal eens. Zonder de vergelijkbare data van legale streaming diensten zegt dit helemaal niet zo veel.
Dat is nog zonder vpn-gebruikers meegeteld, aangezien die moeilijker te meten zijn, zo schrijft Vice.
Hoezo is dit moeilijker te meten? Je kan toch nog steeds torrentverkeer van VPN-provider naar torrent uploaders meten? Je hoeft helemaal niet te weten of er een vpn wordt gebruikt.
Ze meten per land, dat gaat natuurlijk niet als het via een VPN loopt. Je zou wel de globale stijging moeten kunnen meten ja.
Ja de streamingdiensten boeren ook heel goed:

nieuws: Netflix krijgt er 15,8 miljoen nieuwe betalende gebruikers bij

Netflix komt op een stijging van 22,8 procent volgens dat artikel, dus niet helemaal navenant met de illegale downloads maar zeker ook een opmars. Bovendien zijn dit de cijfers van Q1 dus daarin is de corona crisis maar voor een derde tot een zesde meegenomen, aangezien deze pas half Maart begon in de meeste landen.

Wat natuurlijk ook heel erg meespeelt is dat veel mensen hun baan verloren zijn, of slechts gedeeltelijk werken (mijn werk heeft ook 2 van de 5 dagen geschrapt). Dus ook een stuk minder geld uit te geven.... Met name in VK, Spanje , Portugal en Italie speelt dit. Bijna elk bedrijf daar doet nu aan arbeidstijdverkorting.

Gezien de omstandigheden vind ik ook niet dat je de mensen te hard moet aankijken op een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid, trouwens. Beter dat ze dit doen dan de straat opgaan :) En beter om het schaarse geld uit te geven aan bedrijven die wel flink problemen hebben nu.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 april 2020 17:23]

Netflix komt op een stijging van 22,8 procent volgens dat artikel, dus niet helemaal navenant met de illegale downloads maar zeker ook een opmars.
Dat is alleen nog maar de toename van het aantal abonnees. Als alle bestaande abonnees nu meer zijn gaan kijken is de toename van media consumptie nog veel groter.
Oké. En hoe staat dit ten opzichte van een mogelijke stijging van legaal streaming verkeer?
https://finance.yahoo.com/quote/NFLX/history

Netflix, 2 maart: open op 373,11 dollar
Netflix, 28 april: open op 419,99 dollar

Gaat wel goed met de legale alternatieven.

Disney:
https://variety.com/2020/...apple-tv-plus-1234576260/
Bereikte in April een bereik van 50 miljoen abonnees. 60-90 miljoen stond gepland voor 2024. Is verdubbeld sinds februari..
Oké. En hoe staat dit ten opzichte van een mogelijke stijging van legaal streaming verkeer? Anders weet ik niet of mensen echt meer illegaal downloaden of dat simpel ALLE vormen van het kijken van film en series stijgt.
Ik denk dat dit lastig te bepalen is want Netflix deelt hierover geen statistieken zover ik weet.
Hoe hebben ze dit onderzocht?

Het hele idee van illegaal downloaden lijkt me dat je niet/moeilijk traceerbaar bent, maar dat je ook niet kunt weten hoeveel er van een bron gedownload wordt.

Het lijkt me niet dat ze de populaire releasers even hebben opgebeld en hebben gevraagd hoeveel films ze weggezet hebben. Of even met ALLE usenet-providers bellen en vraag naar stats van alle obscure articles die bij elkaar 1 fim vormen. Of even inbreken op de miljoenen seeders op bittorrent om te kijken hoeveel ze geupload hebben.

Dus óf het is complete lariekoek, en gewoon verzonnen adhv gezond boerenverstand, of ze hebben iets heel slims gedaan wat iedere illegale releaser/uploader zou moeten weten.
Torrent openzetten en zien hoeveel seeds/leechers er zijn.
Dit is bijvoorbeeld voor de populairste serie van Maart 2019 ongeveer 10000 over een periode van 7 dagen. In maart 2020 herhaal je dit met de populairste serie van dat moment en zie je dan 14000 seeders/leechers over een periode van 7 dagen, dan kan je daaruit de conclusie trekken dat er 40% meer illegaal gedownload wordt.
Dit is nu een versimpelde versie, ik veronderstel dat dit in werkelijkheid met een veel groter aantal torrents gedaan word, over een langere periode.
Dat zou wel heel simplistisch zijn... Meer seeders != meer downloaders.
Het gaat hier inmers niet om een exacte wetenschap. Ik geef hier alleen aan hoe het mogelijk is om aan data te komen, en hoe hier een conclusie uitgetrokken kan worden als het vergeleken wordt met cijfers uit een verige periode.
Ja ok, fair enough. Het was ook niet bedoeld als aanval op jouw argument.
Het is dus meer een educated guess, ipv een random guess :)
... en de bioscopen zijn dicht...
... en de bitrates op met name Netflix zijn op dit moment om te huilen...
Ik weet dat ze omlaag gegaan zijn met de bitrate. En de fanatiekelingen zullen het zeker merken. Ik kijk dagelijks Netflix. Maar dat de kwaliteit om te huilen is, is niet echt iets wat bij mijn ervaring naar boven komt...
Om te huilen: "Django Unchained": https://i.imgur.com/07JlyRj.jpg
Dit is het topje van de ijsberg. Ik kan je nog wel meer voorbeelden geven als je wilt.
Ik lees dit ook vaker en vaker, maar denk dat het over het algemeen 'makkelijk scoren' is met zo'n opmerking.

Of ik / wij hebben niet het 'oog' ervoor om het te merken, dat kan natuurlijk ook.
Nou je merkt het wel degelijk. Wordt een soort JPEG compressie achtig. Grote vlakken worden echt blokken.
Netflix middels mijn XBOX One X geeft prima beeld en levert geen enkele blokken op. Wat gebruik jij om Netflix op te draaien? Dat wil wel uitmaken.
mwah, ik kijk het op een 4K tv (op 1080P zie je het trouwens ook), en er zijn echt veel meer blokjes dan eerst, en daarvoor hoef ik echt niet op 50cm naar het scherm te kijken, op 3M vanaf de bank valt het ook op. Heel leuk dat ze de bandbreedte terugschroeven, maar ik mag natuurlijk nog wel hetzelfde betalen!

Overigens is dat natuurlijk nooit een geldige reden om het dan maar illegaal te downloaden.
Eigenlijk is het gewoon de reden om het wel te doen.
Zeker in Nederland is het helemaal niet nodig, de providers hebben genoeg bandbreedte.
Eigenlijk is het gewoon de reden om het wel te doen.
Zeker in Nederland is het helemaal niet nodig, de providers hebben genoeg bandbreedte.
Ja ben helemaal met je eens, het zou wat anders zijn als de abonnement prijs een stuk omlaag gegaan was, maar nee dat hebben ze niet gedaan en dat is smeerlapperij, als je de bitraid een stuk omlaag gooi hoor je ook de prijs een stuk omlaag te gooien, maar zo als je kan zien zijn veel mensen er ook niet mee eens en gaan nu illegaal downloaden, misschien gaan ze nu is de mensen tegemoet komen?
Klopt, vooral donkere scenes (die om te beginnen al redelijk ondermaats was op netflix) zijn nu soms echt niet om aan te zien en dat op een 24" monitor.
Dat denk ik ook.
Ik heb gisteren de matrix gekeken. En hoewel de bitrate lager is heeft het me totaal niet gestoord.
Maar het grootste deel van de kijkers went ook snel aan de kwaliteit.
Ik ben een paar jaar geleden ook een tijdje terug verplicht moeten gaan naar een gare no-hd Chineze tft.
Binnen een paar uur zie je het verschil niet meer.
In een film als The Matrix waar sommige effecten echt te duidelijk computer-generated zijn (zoals de mass fight-scene in Matrix Reloaded) is een lagere bitrate net iets wenselijker :D dan valt de CGI zo niet op
Daar hadden we het onlangs bij een eerder artikel ook al over en ik heb toen wat zitten testen. Lijkt er op dat het nogal uitmaakt op wat voor apparaat je Netflix kijkt. Met de app op mijn Android tv heb ik niks te klagen, alles ziet er prima uit. Maar sluit ik mijn tv aan op de pc en kijk ik via edge (wat dus wel 4k zou moeten krijgen) dan is de kwaliteit echt stukken minder. Ik heb het idee dat daar de discrepantie in ervaringen vandaan komt.
Ik zie het in de app van mijn LG-tv ook overduidelijk, juist bij 4k content.
Tja, ik heb geen LG tv, dus dat kan ik niet testen. Maar het zou me niks verbazen als die dan ook mindere kwaliteit krijgt dan mijn Philips (Android tv).

Edit: wat ook kan, als het een oled is, dat je daarom eerder problemen in het beeldmateriaal ziet. Oled toont geweldige details in donkere gebieden en dat doet mijn LCD tv relatief een stuk minder goed. Net zoiets als dat je met een nieuwe koptelefoon ineens gaat horen dat die 128 kbps mp3tjes echt niet meer kunnen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 28 april 2020 17:12]

Netflix had al voor de bitrates verlaagd werden heel slecht zwart (omdat de bitrates al slecht waren), ik heb veel banding in donkere scenes op een Samsung televisie (LCD met VA paneel).
Ik heb een 9002 van Philips en zie ook duidelijk mindere beeldkwaliteit.

Gewoon veel compressie artifacten bij contrastrijke overgangen, veel blokjes in donkere scènes en wat meer blur bij snelle motion.
ik heb ook geen problemen op mijn philips android tv 55inch (PHILIPS 55PUS8303/12) , waar ik dan ook ruime afstand vandaan zit, soms heeft ie moeite met inladen, maar dan reboot ik de TV en is ie weer zo goed als instant op hoge kwaliteit, ook doet de TV aan upscaling, misschien dat het daarom niet zichtbaar is als je er niet met je neus boven op zit.

Tevens hebben ze per abbonements type de kwaliteit een stapje omlaag gezet, kan mijn bron alleen even niet zo snel meer terug vinden.
Logisch ook 4K content wordt nu in dusdanig lage bitrates gestopt dat je beter de HD stream kan pakken. Dan is het verschil een stuk minder duidelijk zichtbaar.
Interessant, want ik heb het idee dat het veel erger is bij 1080p content. :D
Die indruk heb ik ook: als ik op mijn computer kijk via Safari, is het vooral in donkere scènes en/of wanneer er veel verandering in beeld is eigenlijk bijna onkijkbaar door de zware artefacts. Kijk ik op mijn iPad, dan is het beeld weliswaar ook niet helemaal loepzuiver, maar het is toch een stuk minder erg dan via Safari op de computer. De grootte van gedownloade video's is ook niet anders dan voor de coronacrisis, heb ik het idee. Ik heb zelf het vermoeden dat de gebruikte encoding ook een rol speelt. Op mijn computer wordt vermoedelijk AVC gebruikt, terwijl dat op mijn iPad weleens HEVC of een ander efficiënter codec zou kunnen zijn.
Als ik me niet vergis is safari ook niet goedgekeurd voor de hoogste kwaliteit van Netflix... Dat wil zeggen dat je waarschijnlijk maar 720p krijgt dan. De Netflix app op de iPad zal denk ik wel de hoogste kwaliteit krijgen.
Jawel hoor. Sla er de helppagina's van Netflix maar op na.
Bij Netflix support kon ik het niet vinden, maar ik zie elders nu wel dat Safari Full HD ondersteunt. Echter geen UHD.
https://www.digitaltrends...eater/getting-hd-netflix/
https://help.netflix.com/en/node/13444
Het hangt er ook vanaf wat voor TV je hebt. Op een 4K OLED TV valt hoge compressie heel snel op (met name crushed blacks zie je dan snel). Netflix was nooit geweldig qua beeld of geluid maar nu is het nog slechter gesteld.
Je hoeft geen fanatiekeling te zijn om het te zien hoor. Heb gisteren The Founder gekeken op Netflix, ontzettend veel compressie artifacts en blokken te zien in het beeld. Netflix zou deze maatregel 30 dagen laten gelden maar zijn daar we nu wel over zonder dat ze daar op terugkwamen.
Merk je dat? want hier echt geen problemen mee
Echt, stel je niet aan. Is het echt zo slecht kijken nu? Op mijn 55inch OLED nog steeds prima beeld.
Komt vast omdat het bij voorbaat al een slechte film is - een hogere bitrate verandert daar niets aan.. (je valt in herhaling trouwens...)
:?
nogal overdreven vind je zelf ook niet. Bitrate mag misschien minder maar van mindere kwaliteit is eigenlijk geen sprake. Ik kijk iedere avond wel een film en 2 afleveringen van een serie en deel je mening niet echt
Ik merk ook niks van elke avond staat Netflix wel aan, op mijn oled 4K tv van Lg
Van Netflix merk ik ook geen verschil.
YouTube daarentegen wel. :( Zelfs handmatig op FHD zetten is niet mogelijk.
Ik gebruik YouTube echt bijna nooit(zou niet weten waarvoor), maar keren dat gebruik kan gewoon HD aanklikken of 4K dacht zelfs.

Edit:

Even geprobeerd en nu op YouTube gewoon 4K natuur filmpje aan kijken, gewoon via lg tv app van YouTube.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 28 april 2020 22:31]

Dat ziet er wel slecht uit ja zo ziet het er echt niet uit bij mij.
Dus hebben wij een filmpje besteld via Pathé. Is dus ook legaal.
Heb je ook 20 euro voor wat drinken en snabbels betaald? Anders is het nog steeds diefstal hoor! :+
Elke tokkie heeft een TV ter grootte van zijn appartement dus cinema bij je thuis?
Pathé geeft élke dag gratis film 8-)
https://www.moviemeter.nl...ilm-van-vandaag-whiplash/
Ja tot en met vandaag, dus na vandaag is afgelopen 😋.
Dat was/is dacht ik ook de laatste van de reeks. Maar voor ons is (en was het al) een leuke manier om een film te huren of te kopen, HD kwaliteit is goed genoeg voor mijn 4K 65" LCD TV.
vintage quality 8-)

[Reactie gewijzigd door OxWax op 28 april 2020 18:51]

Heeft misschien ook te maken dat er steeds meer verschillende aanbieders hebt voor verschillende content, mensen gaan natuurlijk niet 6 abonnementen afsluiten.
Normaal kun je makkelijk afwisselen, maandje, maandje dat, maar nu is dat lastiger door alle tijd die mensen hebben.
Klopt het verversen van content op streamingdiensten gaat niet zo snel.
Daarvoor al nam het bedrijf een toename van internetpiraterij waar. Die toename schreef Muso toe aan de komst van meerdere streamingdiensten, ieder met exclusieve content, waardoor de consument meerdere diensten moet afnemen voor een breed aanbod.
Exact, dus in plaats juist te werken naar een product dat iedereen wel wil afnemen, is er weer versplintering opgetreden.
Hoe moeilijk is het elkaars content te verkopen en zo mensen te laten kiezen voor de dienst die het meest bij ze past in plaats van keuzes wat content betreft.
Het gaat uiteindelijk allemaal op macht, niemand mag de kickass streaming dienst hebben met alle content want dan geeft dat een machtspositie en die macht houden ze liever zelf.
Hierdoor zou ik nog eerder aan Real-Debrid betalen dan ook maar te denken aan 3-4 abonnementen om een totaalaanbod te verkrijgen.
Ik weet het wel zeker, je hoort regelmatig dat mensen op zoek zijn naar een serie die bijvoorbeeld op Disney of op Amazon staat terwijl ze al Netflix hebben. Op Tweakers wordt dan altijd gezegd - dan wissel je toch na een maand maar die vlieger gaat niet op, mensen willen gewoon hun Netflix abo houden.

Het is aan de entertainment industrie hier een oplossing voor te vinden. Als de content verspreid wordt over meerdere exclusieve kanalen dan is een toename van illegaal downloaden een logisch gevolg.
Over een tijdje gaat dit vanzelf weer dalen, het zal niet lang meer duren of de "contentdroogte' komt er aan. Nieuwe uitzendingen/films worden niet meer gemaakt door de Corona maatregelen (romcom met 1,5 meter afstand, best lastig).
Klopt ja, de "Writers guild" stakingen in de jaren '90 hebben ook nog jarenlang doorgewerkt. Half afgemaakte seizoenen van series, "clip shows" en dergelijke onzin.... Jammer :'(
Dat was in de jaren 00 ;)
https://en.wikipedia.org/...s_Guild_of_America_strike

Of ... je bedoet die van 1988
https://en.wikipedia.org/...s_Guild_of_America_strike

[Reactie gewijzigd door Fliepke op 28 april 2020 18:27]

Ja ik bedoelde eigenlijk die van '88.. Na '00 was ik aan het backpacken dus toen keek ik heel weinig TV :)

Gek dat dat al zo lang geleden is, zeg!!
Als ik het goed interpreteer meten ze hier enkel het torrent verkeer? Dan vind ik het helaas geen betrouwbare cijfers. Maar goed, aan de andere kant, hoe kan je het anders dan meten?

Wat is tegenwoordig eigenlijk de wetgeving omtrent "illegaal downloaden". Ze weten het allemaal, ze kunnen het volgen, traceren, maar doen ze er dan ook nog iets aan? Of laten ze de gemiddelde burger met rust?
"MUSO TNT, a leading provider of online anti-piracy solutions has this week re-launched its industry-leading online content protection platform for rights holders, to now provide an advanced, end-to-end solution for the content creators and distributors.

Ik gok op free advertising. Te vergelijken met die "leading anti-pirate software company" (vul in naar keuze)
die regelmatig onderzoekjes doen om in het nieuws te komen.
Niets waard dus dit "onderzoek".
Tenminste geen last van dat de aanbieder de weergavekwaliteit terugschroeft. ;)
Ik ben benieuwd of dit ook voor muziek geldt. Daar is de versplintering van aanbieders en hun exclusieve content namelijk minder denk ik. Dat zou meteen een mooi bewijs zijn dat de vele aanbieders met exclusieve video-content een slechte zaak is.
Iets wat anderhalve jaar geleden werd waargenomen.

https://www.polygon.com/2...isney-hbo-game-of-thrones

Ook absoluut geen verrassing. Dit hebben de TV en film makers en distributeurs dan ook volledig aan zichzelf te danken. Wie in hemelsnaam dacht dat consumenten zich gingen abonneren op 5 verschillende streamingdiensten a 10 tot 15 euro per maand? Klassiek voorbeeld van noch de klant noch de markt kennen.

In de muziekstreaming zie je vrijwel niet de exclusiviteit en daardoor blijft piraterij laag.
Wie in hemelsnaam dacht dat je constant op alle streaming diensten moet aboneren? 2 a 3 is prima. En dan de 1 opzeggen en de andere aboneren.
De corona lock down maakt dat het wat sneller zichtbaar is maar dat door de versplintering van streamingdiensten het downloaden zou toenemen was al voorspeld. In normale tijden wil je misschien nog een maandje Disney+ en daarna een maandje Netflix maar diegene die nu hele dagen thuiszitten zijn veel sneller uitgekeken dan normaal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True