Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Qualcomm werkt aan twee nieuwe chips voor draadloze oortjes

Qualcomm werkt aan twee nieuwe soc's voor draadloze bluetoothoortjes voor zowel dure earbuds als goedkopere. Beide chips krijgen ondersteuning voor spraakassistenten. Het is volgens Qualcomm voor het eerst is dat goedkope oortjes-soc's hiermee overweg kunnen.

De ultra-low-power-bluetooth-soc's gaan QCC541X en QCC304X heten, zo schrijft Qualcomm. De laatstgenoemde in die reeks is de goedkoopste. Allebei de chips krijgen ondersteuning voor TrueWireless Mirroring, hybride actieve ruisonderdrukking en spraakassistentondersteuning. Het verschil tussen de chips is hoe ze omgaan met die spraakassistent.

De Mirroring-technologie zorgt ervoor dat van de twee draadloze oortjes, eentje via bluetooth is verbonden met de telefoon. Het andere oortje spiegelt de verbinding. De soc is volgens Qualcomm ontwikkeld om snel te kunnen schakelen naar het oortje dat de bluetoothverbinding met de telefoon heeft. De chipmaker noemt het voorbeeld van een earbud die uit een oor wordt gehaald, waarbij het andere oortje snel de bluetoothverbinding overneemt. De spiegelingstechnologie zorgt er daarnaast ook voor dat er maar één bluetoothapparaat in het overzicht van de gebruiker komt te staan.

Met de actieve noisecancelling kunnen gebruikers ervoor kiezen om een deel van het buitengeluid naar binnen te laten sijpelen. Deze functie werkt volgens Qualcomm goed genoeg om ook tijdens het sporten of op kantoor te kunnen gebruiken. Anc zou een 'minimaal effect' op de accuduur hebben, aldus de chipmaker.

Het verschil tussen de twee soc's is dat de QCC541X ondersteuning heeft voor een spraakassistent die met een spraakcommando kan worden geactiveerd, zoals 'Ok Google' voor Google Assistant. De QCC304X-chip kan niet met een spraakcommando worden geactiveerd. Hiervoor moet de gebruiker een knop indrukken. Volgens Qualcomm is het voor het eerst dat een instap-oortjes-soc ondersteuning heeft voor spraakassistenten.

Eerder deze week toonde Samsung ook nieuwe chips voor draadloze oortjes. Hierbij gaat het om voedingsregelaars die vergelijkbare ondersteuning bieden als de Mirroring-techniek van Qualcomm. De Samsung-chips zijn naar eigen zeggen kleiner, waardoor meer ruimte over zou zijn voor accu's. De Samsung-pmic's kunnen ook door andere fabrikanten van draadloze oortjes worden gebruikt.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

26-03-2020 • 10:07

24 Linkedin

Submitter: AnonymousWP

Reacties (24)

Wijzig sortering
Ik denk dat ze nooit in de buurt van Apple komen qua makkelijk connecten en alles.

Maar dat komt dan ook omdat Apple maar 1 eco-systeem is.
En bij Android je meerdere hebt, dus dan moeilijker is om te ontwikkelen dat alles naadloos op elkaar afstemt. Plus dat de fabrikanten ook nog eens hun eigen dingen erop gooien.
Als cheapass nep-Airpods van 10 euro zich al exact zo kunnen gedragen als echte Airpods lijkt het mij dat een partij als Quallcom dat ook wel kan :)

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 26 maart 2020 10:24]

Ik heb ze van JAP. Zelfs de iPhone denkt dat ze echt zijn. Bij de eerste keer connecten, bij elke opening van het doosje. De batterijstatus van het doosje en de oortjes wordt in de iPhone overgenomen. Schakelen naar iPad gaat ook exact hetzelfde.

Dus wat kunnen ze dan precies niet?

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 26 maart 2020 11:29]

Ik weet niet precies welk model van JAP je hebt, maar de namaak oordopjes zijn meestal afhankelijk van master en slave pairing wat als formule opzich zelf al verbindingsbewijs houteriger gaat dan echte AirPods die ten alle tijden verenigd verbonden zijn en dit gaat op een veel snellere en vloeiendere manier dan neppe AirPods. Moet je ook nog steeds zo'n knopje gebruiken om ze met elkaar te verbinden?

Dat ze bepaalde functionaliteiten over nemen is inderdaad waar, maar ''exact'' doen de echte AirPods weer onnodig te min, vind ik. Het ''lijkt'' dat je echte AirPods gebruikt maar de ervaring (die ik persoonlijk ervaren heb) is daadwerkelijk wel heel anders.

[Reactie gewijzigd door RCFProd op 26 maart 2020 11:46]

Ze gedragen zich exact hetzelfde als Airpods. Die hebben we ook in huis in 3 verschillende generaties dus ik heb er echt wel een idee van.

Ze hoeven niet onderling te verbinden dus daar is ook geen knopje voor. Uit het doosje halen is genoeg om direct verbonden te zijn. Tegelijk of alleen links of rechts maakt niet uit.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 26 maart 2020 12:09]

Ah oke, welke modellen heb je in huis?
Dat kan echt wel in een DM.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 27 maart 2020 10:46]

Alles kan als je er maar in gelooft
Dat is helemaal afhankelijk van Apple want dan moet dat in de software ondersteund worden en na het Motorola debacel zijn ze daar heel duidelijk in, nee dat doen ze niet. Die goedkope aliexpress dopjes zijn maken inbreuk op IP van Apple en geen enkele fabrikant gaat zich daar aan branden.
gesloten systemen hebben voordelen maar ook nadelen.
De ervaring toont aan de gesloten systemen meer nadelen hebben dan voordelen.
De drie grootste nadelen zijn
1) kosten (monopolie-> duur voor de consument)
2) afhankelijkheid (de frabrikant kan van de ene dag op de andere beslissen dat al je apparaten niet meer compatibel zijn, denk aan lightening connrct 2 vs 3, waar plotseling alle accesoires niet meer compatibel waren met nieuwe iphones) of denk aan de audio aansluiting dat plotseling weg was of bepaalde apps dat niet toegelaten worden omdat ze een concurrentie vormen voor hun eigen producten (denk aan hoe lang een wifihotspot beschikbaar was op een iphone)
3) veiligheid: gesloten systemen kunnen niet getest worden, daardoor kan een hackercollectief of een buitenalnds land het systeem gehacked hebben zonder dat de fabrikant het door heeft, want niemand heeft de veiligheid kunnen controleren.

Bij open systemen heb je het nadeel dat het langer duurt voor de standaard geadopteerd word (minder cutting edge technologie) en dat de standaarden niet altijd afgedwongen worden waardoor sommige dingen toch niet zo helemaal compatibel zijn. Dat laatste word nu gelukkig door google wel afgedwongen via certificieringen.Maar dat laatste is dan weer dat de certificatie pad ook weer tijd kost voor dat je technologie op de markt komt

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 26 maart 2020 10:30]

Is dit echt iets waar mensen problemen mee hebben?

Mijn ervaring met generieke bluetooth audio apparaten is toch wel dat als het apparaat eenmaal gekoppeld is de verbinding automatisch gelegd wordt zodra het bluetooth apparaat aan gaat.

De meeste truely wireless dopjes doen dit zodra het doosje open gaat.
Ik denk dat ze nooit in de buurt van Apple komen qua makkelijk connecten en alles.
Dat gaat weer te makkelijk, op het werk krijgen regelmatig de verkeerde mensen een popup of ze willen connecten met die oordopjes omdat iemand zn doosje opent. Misschien handig dus voor de eerste keer connecten maar daarna mogen ze het juist lastiger maken...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 maart 2020 10:30]

Dat gebeurt ook alleen maar de eerste keer en daarna niet meer. Vanaf de tweede keer maken de AirPods alleen verbinding middels een pop-up als je zelf lang de knop ingedrukt houdt. Als je dat niet doet, verbinden ze met je laatst verbonden device. Daarnaast kun je heel makkelijk via de meeste applicaties en via het control center (mediablokje) heel makkelijk switchen naar een andere device. Ik switch constant tussen mijn werk- en privételefoon zonder enige gedoe. Ik kan zelfs een gesprek opnemen en dan binnen 2 seconden switchen naar mijn werktelefoon. Het gemak is echt enorm.

[Reactie gewijzigd door af_softeng op 26 maart 2020 10:42]

Kan het zijn dat het enkel met de gen 1 gebeurd? Want ze hebben er toch echt 'last' van.
Is bij mij in elk geval nooit gebeurd. Op het werk niet, hier thuis niet, bij mijn moeder, zus en ook bijnkennisen niet.
Als ze de functionaliteit voor makkelijk verbinden standaard in Android 11 zouden zetten, zou dat best een mogelijkheid wezen daartoe. Zou ik zelf wel mooi vinden.
Ik heb zelf geen Airpods maar ik gebruik wel de Samsung Galaxy Buds. Weet niet precies wat er makkelijker werkt met de Airpods? Misschien het feit dat je naar je bluetooth menu moet gaan om ze te verbinden. Daarna connecten ze automatisch als je het doosje opent en staat alleen de gene aan die je in je oor hebt zitten.
Misschien het feit dat je naar je bluetooth menu moet gaan om ze te verbinden