Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Bron: The Inquirer

Volgens een bericht op The Inquirer zijn er sterke aanwijzigen over het feit dat AMD met Be (van het OS ) samenwerkt om haar multiprocessor 760MP chipset te promoten. Op het forum van het bedrijf werd namelijk gemeld dat de OpenGL implementatie bijna af is en daarbij werd een opmerking gemaakt over de snelheidsvoordelen die een dual Athlon systeem heeft. Het beste nieuws wordt echter tot het laatste bewaard; volgens de bronnen van de site zijn namelijk naast Tyan nog drie bedrijven hard aan dual Athlon plankjes aan het werken, waaronder Asus:

As we have reported here before, or maybe it was Another Place, the 760MP dual processor chipset is ready, and waiting for Hector Ruiz or Jerry Sanders III to press the button or whatever. The Athlon Palamino core is almost go-go too. According to some observers, solid OpenGL support with benchmarks could generate significant interest in the gaming community. Said one observer in the Be apiary: "It is known that Q2 is awaiting official release and Q3 Test is also ready. The buzz is [cough, Ed] that others are ready as well."

He reckons even non-SMP OpenGL games would gain significant performance benefit from running on SMP Athlons boards. Oh, and BTW, so far we've four 760MP mobo makers spotted. As well as Tyan, Asus is in the game too.
CeBIT 2001: Tyan Thunder K7 / AMD 760MP sockets
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Ik denk dat als ze de prijs ook een beetje binnen de perken weten te houden van dit soort bordjes, zeg zo'n 600-800 piek, dat intel zich wel eens behoorlijk achter zijn oren mag gaan krabben... dan heb je namelijk straks erg goedkope systemen met een hele hoge performance, want die AMD cpu's waren toch al goedkoper n makkelijker over te klokken...
Is overigens ook zeer interessant voor de oem-markt, deze ontwikkeling, want reken maar dat er goedkopere multiprocessor workstations komen als het met de opengl implementatie wel snor zit...
zeg zo'n 600-800 piek
Ik help je hopen, maar ik vrees eerder dat ze zo ongeveer het dubbele gaan kosten, zeker in het begin.
Die 760MP is niet zomaar een simpel chippie hoor!
Zeker niet qua aantal pinnetjes, de EV6-bus die de Athlon gebruikt is point-to-point, dus als je een dual-systeem hebt heb je zo al 400 pinnetjes erbij, en bij een 4-way systeem dus 1200 pinnetjes meer!

BTW, 760MP chipsets kunnen ook geclusterd worden, dus als je 4 van die dinkies op je plankie zou hebben zitten: 16 Athlons :)
(al zou je voor de prijs waarschijnlijk ook wel 30 single-processor systemen kunnen kopen)
Per 760MP chip kun je 2 CPU's aanspreken, dus 4 northbridges voor 8 CPU's.
Het is maximaal 2 processors per northbridge.
Per 760MP chip kun je 2 CPU's aanspreken, dus 4 northbridges voor 8 CPU's.
volgens mij was het toch echt 4 cpu's per northbridge!

Iemand die het zeker weet?
De vraag is dan ook vaak of eerder de prijs geclusterd wordt dan de processor. :)

De vraag is alleen of die hele hoge inzet van aparte bussen voor de processoren in de praktijk een groot voordeel heeft tov. van Intel. Want als de extra kosten ervoor zorgen dat Intel en Amd ongeveer even duur worden en de performance winst is minimaal dan zal het toch weer wachten worden op Via voordat Amd doorbreekt in de server markt.
BTW, 760MP chipsets kunnen ook geclusterd worden, dus als je 4 van die dinkies op je plankie zou hebben zitten: 16 Athlons :)
En je moet eens bedenken wat dat aan stookkosten scheelt per jaar op een middelgroot kantoor :P
According to some observers, solid OpenGL support with benchmarks could generate significant interest in the gaming community.
Wat nou gaming community, wat nou koetjes? Professionele apps, dr is dit pas echt zinvol voor. Met een (betaalbaar) AMD-SMP plankje kunnen render- (en encodings :)) -tijden eindelijk echt gehalveerd worden, bijv. in 3dsMax. Dan valt veel meer winst te behalen dan upgraden (nu heb ik nog A7V KT-133 met PC133 SDRAM) naar 133a/266 en DDR SDRAM, waarbij de winst slechts een handvol procenten bedraagt. 2 x 1.5 GHzAthlon/Morgan zal pas echt zoden aan de dijk gaan zetten.

De huis-, tuin- en keuken PC-enthousiast kan z'n geld voorlopig beter in een optimaal single-CPU systeem stoppen en de hardcore gamer kan de meerprijs van een dual-systeem doorgaans beter in een zwaardere videokaart en monitor investeren. En om louter duizend(en) guldens extra te spenderen in welzijnsbevorderende graasprojecten }:O: van mij mag je, maar je kunt ook meteen je geld op de girorekening van een goed doel storten 8-), IMHO.

Helaas blijft het tot nu toe (al jaar lang) bij uitstellen, vooraankondigingen en lekkermakerij :9 ;(. Maar het moment komt nu steeds dichterbij. Ik denk dat de P4 Northwood introductie (>2GHz) ong. de deadline zal zijn voor het lanceren van de Palomino's en bijbehorende SMP-plankjes. Maar ik blijf stiekum benieuwd naar Intel's SMT verhaal. Multithreading in 1 cpu zou ook een mooie ontwikkeling kunnen worden en geeft misschien wl een performancewinst op non-smp capable software?

* 786562 Cookie
Het OS ziet zo'n SMT proc gewoon als twee (of meer) processors. Software die geen/weinig baat heeft bij SMP zal ook geen/weinig baat hebben bij SMT.
Kan ik mijn oude 700 Mhz THUNDERBIRD daar ook voor gebruiken?
:9
De dual mobo's met 760MP chip maakt gebruik van de socket A, hierop kan dus de Duron & Thunderbird & ook de Palamino zal op socket A uitgebracht worden. Dus ja.. je Thunderbird 700 zou op dit mobo kunnen :)
Het schijnt zelfs zo te zijn dat je een 600 Mhz Duron en een 1GHz TB kunt combineren op hetzelfde bord.
Ik heb mij echter laten vertellen dat dit helemaal niet het geval is, de huidige AMD processoren schijnen helemaal niet SMP-capable te zijn, vandaar misschien ook dat er nog steeds geen MP-moederborden te vinden zijn. Als de eerste processor die dit ondersteund de Appeloosa of Palamino is, is het namelijk logisch dat er geen SMP borden zijn op het moment, aangezien deze processoren telkens worden uitgesteld en dus niet leverbaar zijn.

Wat het combineren van verschillende snelheden processoren: Enige tijd geleden is inderdaad gemeld dat je verschillende snelheden processoren naast elkaar kan gebruiken, echt niet dat dit zowel een Duron als een Tbird (of de opvolgers hiervan) zou betreggen, dat zou kunnen betekenen dat AMD, net als Intel, enkel de Palamino (Athlon) SMP-capable zou kunnen maken om zo de workstation-markt te trachten te veroveren.

Vooralsnog zijn het volgens mij nog geen feiten en daarom zullen we moeten wachten tot de uiteindelijke berichten van AMD...
Dan hebben ze ons de afgelopen jaren toch een beetje voor zitten liegen, want er is al over de oude slot-A Athlons gezegd dat die SMP-capable waren. Niet dat dat in de praktijk iets uitmaakte, want er waren tch geen dual-plankjes voor, maar er zijn wel een hoop mensen (extra)enthousiast door gemaakt.
Naar het schijnt kun je wl je huidige Duron/Thunderbird er op zetten, maar NIET in SMP. Alleen de Palomino zal kunnen SMP'en.

Oops, Floris was me dus voor.
Duron en Thunderbird zijn SMP enabled en de chipset ondersteunt clockspeed mixing, dus ik zie niet in waarom niet. Punt is wel dat AMD het niet officieel ondersteunt (alleen Palomino).
Ach over 100 jaar dan heb je in een computer wel 30 processors zitten ieder met 3000 Mhz. Verklaar me maar voor gek maar volgens mij is dat nog helemaal niet zo'n gekke gedachte hoor...
Grtnx DeZ
Die heb je dan- in een museum! 3000MHz plant Intel binnen 2 jaar te bereiken. Vast iemand die een jaar daarna 30 van die dingen in een Beowulf stopt. Tegen 2005 zonder meer te vinden, durf ik te beweren. 30CPUs in een desktop machine lijkt me erg onpraktisch- trouwens, met SMT kun je sowieso meer met minder CPU's. En ik zou ook willen beweren dat er een duidelijke trend is naar draagbaardere PC's. Ik zou over 100 jaar niet gek staan te kijken van een PC met 2CPU's- een Tera AMtel geval. En een stel menselijke hersens. Hoop de mijne :Y)
Allemaal leuk, maar SMP OpenGL werkt alleen met meerdere GPU's in een UMA doos. Met 1 AGP bus en 1 videocard maakt het geen bal uit of je nu 1 of 2 CPU's hebt, althans weinig. Dit ondervond Carmack al tijdens zijn tests met SMP support voor Q3a, waarbij hij verschillende setups heeft geprobeerd, maar allemaal kwam het er op neer dat 2 CPU's niet in parallel aan de data die voor de ene videocard bedoeld was konden werken. Met meerdere videocards (bv een Onyx kan dat) heb je wel voordeel, want je kunt per card bv 1 cpu toewijzen.

Mooi marketing verhaal maar ik geloof er niet in. Overigens kun je het OpenGL SMP verhaal van carmack terugvinden in zn .plans bij bluesnews.com
Hmm,

OK Carmack mag dan een Guru zijn op het gebied van Game ontwikkeling... Maar iedereen die een beetje kennis heeft van SMP & Multithreaded Applications WEET gewoon dat het wel degelijk een flink voordeel kan opleveren.

Kijk maar eens naar de games waarin Physics & AI het grootste gedeelte van de "CPU time" nemen. b.v. een beetje moderne F1 Sim. Bij veel goeie simulators (Racen/Vliegen) wordt het merendeel van de CPU power voor andere dingen als graphics gebruikt.

Als je je Software (game in dit geval) goed programmeert kun je er best voor zorgen dat bij b.v. een Dual CPU systeem 1 van de CPU's hoofdzakelijk wordt gebruikt voor Physics & AI en de andere hoofdzakelijk voor het renderen van graphics. ( En dus niet het Graphics gedeelte over 2 CPU's proberen te verdelen)

Belangrijk is wel dat de gehele "game engine" dan ontwikkeld word voor SMP systemen. "From Scratch" En dus niet een verbouwde Engine. Dat is nooit efficient genoeg.

Ook zal geheugen bandbreedte best wel een rol spelen. Hier hebben de SMP Athlon systemen denk ik best een voordeel dankzij DDR geheugen en de EV6 Bus architectuur.
Ook zal geheugen bandbreedte best wel een rol spelen. Hier hebben de SMP Athlon systemen denk ik best een voordeel dankzij DDR geheugen en de EV6 Bus architectuur
De (FPU) snelheid van SMP Athlon systemen wil ik verder niets aan af doen, maar als we het over een belangrijke rol voor geheugenbandbreedte hebben, komt bij mij toch spontaan P4 met dual-RAMBUS omhoog drijven. Zeker in samenhang met games als Quake. Dat lijkt er wel speciaal voor geschreven, als ik de reviews zie.
Ik zie een 3D game idd meer baat hebben bij de bandbreedte van de P4 dan bij de snelheid van twee Athlons op een 760MP plank. Het probleem met 3D games is nu juist dat ze erg lastig te multi-threaden zijn en dat er dus weinig voordeel uit multi-processing behaald kan worden. Physics lijken me deel uit te maken van de 3D engine en wat overblijft (AI enz.) is veel minder zwaar dan de 3D engine die nauwelijks te multi-threaden is.
En dus niet het Graphics gedeelte over 2 CPU's proberen te verdelen
En waar had Otis het over? Over OpenGL... de graphics dus.

Wat probeer je nou te zeggen? :)
Dat zal allemaal prima maar blijft wel feit dat elke gamer weet dat dual celly onder onder win2k bijv. toch zo'n dikke 40% fps winst geeft onder Q3A ...dus schijnbaar hebben ze toch een work-around gevonden.
Kunnen de huidige OS'en, zoals windows 2000 en linux deze chipset wel aan?

Aangezien het geen opstelling is zoals de intel chipsets, teweten SMP (oftewel 2 processoren op dezelfde kloksnelheid), maar 2 of meer processoren op verschillende kloksnelheid.
niet verschillende kloksnelheid hoor... er kunnen verschillenden op maar ze lopen dan wel op dezelfde kloksnelheid.....

edit:
okay, maybe i spoke too soon
Waarom zou de 760MP niet processoren op verschillende kloksnelheden kunnen aansturen ? De abit BP6 had daar ook geen problemen mee. Daar konden Celeron processoren met verschillende snelheden prima in SMP op draaien.
Verschillende kloksnelheden (gelijke FSB met verschillende multipliers) is waarschijnlijk geen probleem. Dit kan ook met PIII's en (vroeger) Celerons.
Ja maar om nou de 760MP en de BX naast mekaar te gaan leggen als vergelijking... het enige wat ze gemeen hebben is SMP support... beetje scheef dus...
Ben wel errug benieuwd naar de stabiliteit van deze apparaten in bedrijfskritische omgevingen, pas dan wordt dit echt interessant. Zelfs Intel, die toch een goede reputatie heeft met MP systemen, heeft regelmatig nog problemen gehad op dit vlak en zijn vaak pas 2 maanden na release echt stabiel te noemen (Lancewood en Sitka borden bijvoorbeeld).. Ben benieuwd of Asus hier beter op kan reageren (zeker als er chipset incompatability problemen zijn). Intel heeft alles in eigen huis, Asus is hier "slechts" een OEM van AMD. Op het moment dat Tyan en Supermicro meedoe, heb ik meer vertrouwen (ook dit zijn OEMers, maar uitbrengers van ZEER stabiele Dual plankjes)
Het lijkt erop dat Tyan behoorlijk betrokken is bij de ontwikkeling van de Thunder K7. Op CeBIT deden ze er in ieder geval erg enthousiast over. In de spring 2001 product catelog staat-ie op de eerste pagina samen met de Thunder HEsl (Tyans topmodel gebaseerd op de ServerWorks ServerSet II HE-SL). Gezien alle features van het bord, de lange ontwikkelingstijd en de blabla claims over 'incredible ... unprecedented performance' en 'breakthrough chipset technology' enz. zou je mogen verwachten dat 't met de kwaliteit van deze plank wel goed zit :).
En geen woord over een "faster internet experience"? Vaag.... ;)
Het wordt tijd dat deze er zijn... goedkope SMP power. Het prijsverschil tussen AMD en Intel voel je tenslotte 2x bij SMP.
Hopelijk zijn de bordjes een beetje stabiel en niet al te duur.
Ik denk dat als ze uitkomen je er meteen palomino's in kan pleuren hopelijk nog voor de herfts.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True