MediaMarkt en bol.com zien geen beperkingen op leveringen uit China - update 2

MediaMarkt en bol.com hebben op dit moment geen leveringsproblemen van apparatuur uit China. Ook zien beide bedrijven geen prijsverhogingen naar aanleiding van verwachte problemen. Coolblue noemt het 'naïef om te doen alsof er niets aan de hand is in China'.

MediaMarkt geeft in een verklaring aan Tweakers aan zich niet te herkennen in het beeld dat Coolblue schetst. "Zoals altijd, en zeker nu, zijn we voortdurend in gesprek met onze partners en leveranciers. Niet alleen in Nederland, maar ook vanuit MediaMarkt Groep in Duitsland. Daaruit blijkt dat er op dit moment geen beperkingen zijn op onze leveringen", meldt Jeroen Baardemans, woordvoerder van MediaMarkt. "Uiteraard monitoren we de situatie, samen met onze partners en leveranciers, zeer nauwgezet. En mocht er op basis daarvan aanleiding zijn om maatregelen of andere acties te ondernemen, zullen we dat uiteraard doen. Maar op dit moment is dat niet aan de orde."

Bol.com geeft een vergelijkbare verklaring. "We kijken reëel naar de situatie, maar op dit moment zien we geen leveringsproblemen. Mochten die toch ontstaan, dan moeten we kijken hoe we daarmee omgaan. We gaan in ieder geval niet de prijzen bewust omhooggooien. Wel kan het zijn dat de prijzen door marktwerking geautomatiseerd stijgen", zegt Tamara Vlootman, woordvoerder van bol.com.

Coolblue blijft bij zijn eerdere verklaring dat de productie in China op een heel laag pitje staat en Coolblue daardoor in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij zijn leveranciers verwacht. "Door onze verkopen te temperen en onze voorraden te verhogen, proberen we juist beschikbaarheidsproblemen te voorkomen. We zijn erg blij met onze grote schuur. Het zou naïef zijn om te doen alsof er niets aan de hand is in China", aldus Pieter Zwart, topman van Coolblue.

Coolblue stopte vorige week met affiliatelinks in prijsvergelijkers en op websites, en met advertenties op zoekmachines. Het bedrijf deed dat om de verkopen te beperken. Ook zijn veel prijzen bij de webwinkel gestegen, met vaak zo'n tien tot vijftien procent. Opvallend is dat ook producten waarvan geen tekorten te verwachten zijn, in prijs zijn gestegen. Ook 'Tweedekans'-producten, door klanten teruggestuurd of omgeruild, lijken een prijsstijging te hebben gekregen. Zo wordt een 'Tweedekans' iPhone 11 met 128GB voor 927 euro aangeboden, terwijl Apple deze nieuw voor 859 euro aanbiedt.

Maandag meldden ict-distributeurs Copaco en Ingram Micro wel leveringsproblemen te zien en ook kreeg Tweakers een melding dat Gistron bv en api bv met een beperkt aanbod kampen. Ict-distributeur Tech Data liet daarentegen weten geen leveringsproblemen te hebben. BCC, dat ook aan Wehkamp levert, heeft nog niet gereageerd op vragen over de situatie.

Update, 17.30: JPF Computing, dat verantwoordelijk is voor de distributie van een aantal techmerken, verwacht geen grote aanhoudende leveringsproblemen of prijsverhogingen. "Wel zijn er merken met wat aankomende stockissues, maar ook die hebben nog geen prijsverhoging doorgevoerd. Seasonic heeft zijn voorraad in de Benelux prima op orde, we hebben een tot twee maanden stock liggen. Noctua heeft voor twee tot drie maanden extra voorraad in hun Europese distributiecentrum. Scythe heeft enkel voorraadissues afgekondigd op de populaire Scythe Mugen 5- en PCGh-modellen, maar deze zijn medio april weer opgelost. Cooler Master heeft momenteel voorraadproblemen op de populaire MWE White V2- en MWE Gold-voedingen. Er zijn geen levertijd indicaties bekend en tevens zijn containers vertraagd vanuit de fabriek. NZXT heeft momenteel een vertraging op de productie van de behuizingen, 2 maart verwachten ze weer te kunnen verzenden. Hiermee zullen we begin april weer containers binnen krijgen. De Kleinere merken zoals Thermal grizzly, Arctic, Gelid Solutions, Wooting, die we ook vertegenwoordigen zijn gewoon goed leverbaar", meldt Dave Colsters van JPF Computing. Van al de genoemde producten zijn hem geen prijsverhoging bekend.

Update 2, woensdag 26-02, 11.30: Ict-distributeur Ingram Micro meldt al weken bezig zijn de voorraden te verhogen en de situatie in China nauwgezet te volgen om snel te kunnen inspelen op wijzigingen. De distributeur ziet geen naderende ernstige tekorten ontstaan en ook nog geen prijsverhogingen.

Distributeur van elektronica-onderdelen Reichelt spreekt van 'angstig afwachten' en raadt fabrikanten aan om uit voorzorg een voorraad aan te leggen en de productie op peil te houden. Het bedrijf vergroot zelf ook zijn voorraden. "We zien het vergroten van onze eigen voorraad als een tijdelijke maatregel. Wij zijn ons ervan bewust dat bedrijven gewend zijn om op zeer korte termijn componenten op te slaan en dat dit ook deel uitmaakt van de prijsberekening - dit zal op de middellange en lange termijn niet veranderen. De productie mag echter niet tot stilstand komen door het ontbreken van belangrijke componenten die ook niet veel opslagruimte innemen”, stelt Christian Reinwald, hoofd Product Management en Marketing.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-02-2020 • 14:49

185

Reacties (185)

185
173
106
10
0
24

Sorteer op:

Weergave:

De strategie die Coolblue nu aanhoudt om preventief alvast maar zoveel mogelijk “in huis” te hebben vind ik vrij reëel en juist erg naïef van de concurrentie om er gemakshalve maar op het woord van hun leveranciers te vertrouwen. Maar goed, we zullen zien hoe het zich gaat ontwikkelen. :)

[Reactie gewijzigd door Alphyraz op 23 juli 2024 15:29]

Is Coolblue zijn voorraden ook flink aan het aanvullen? Of gaat het met name om vasthouden van bestaande voorraad? Of beide? Het lijkt als buitenstaander een nogal riskante strategie met nu al rigoureuze gevolgen over iets wat mogelijk gaat spelen. Maar we zullen inderdaad zien hoe het gaat lopen. Wie gokt kan ook flink winnen natuurlijk. :)
Door onze verkopen te temperen en onze voorraden te verhogen, proberen we juist beschikbaarheidsproblemen te voorkomen.
Beide dus. Ik heb geen idee wat er vanuit Coolblue precies naar de pers is/wordt gecommuniceerd maar ik ga me niet wagen aan eventuele risico’s, haha.

[Reactie gewijzigd door Alphyraz op 23 juli 2024 15:29]

HWi heeft vernomen dat Coolblue wat betreft computerhardware helemaal niet aan het hamsteren is. Ze zouden eerder minder hebben besteld dan normaal. Maar misschien verwachten ze dat de tekorten hier minder gaan spelen en geldt het wel voor andere producten zoals smartphones en tv's? Of gaan ze nog hamsteren?
Daar kan ik oprecht geen antwoord op geven en baseer mij enkel en alleen op informatie uit het artikel en wat er naar de pers is gecommuniceerd.

[Reactie gewijzigd door Alphyraz op 23 juli 2024 15:29]

Je zou toch bijna gaan denken dat Coolblue hamsterpaniek probeert te zaaien bij consumenten en een prijsverhoging bij concurrenten probeert uit te lokken. En daarna natuurlijk de prijzen zo lang mogelijk hoog proberen te houden met ze allen, zonder op prijsafspraken betrapt te worden. De nasleep van de overstromingen in Thailand ligt nog diep in het geheugen gegrift.

Als dit werkelijk zo is, is er weinig kans van slagen volgens mij. Juist om te anticiperen op de Chinese Nieuwjaarsviering van 25 januari j.l. is er extra voorraad besteld en verscheept in de periode hiervoor. Het merendeel ervan moet nog binnenkomen. Bovendien is de vraag van consumenten in deze periode traditioneel erg laag, daardoor is er van tekorten nog lang geen sprake. Dus vanuit dit perspectief bezien had het virus niet op een beter tijdstip kunnen uitbreken.

In een NOS journaal van een paar dagen terug kon je zelfs al zien dat grote groepen werknemers alweer bij fabrieken arriveerden. Voor gevoelige werkplekken worden mensen uitvoerig getest en wordt geen enkel risico genomen. Daar hebben ze deze "extreem zware griep" al zo'n beetje gehad, met in de eerste plaats niet te vergeten erg veel individueel leed, en daarnaast nog een minieme ontlasting voor het milieu daartegenover als klein lichtpuntje. De kans dat er straks een overschot is doordat hier de consument plat gaat lijkt mij eerlijk gezegd nog groter, dan dat er een tekort gaat ontstaan door stompzinnig hamsteren.

Maar het is best mogelijk dat Coolblue zijn bestellingen pas na 25 januari had ingepland en daardoor in de problemen is gekomen. Jammer dat Alphyraz hier niet meer over kan vertellen.
Wat in het journaal te zien was geeft natuurlijk geen enkel inzicht in hoever de productie weer op het oude niveau is. Er werden een handjevol mensen geïnterviewd terwijl er normaal honderduizenden mensen werken op 1 site. Het kan zomaar zijn dat de geïnterviewden de voorhoede was die zaken moeten gaan voorbereiden voor de daadwerkelijke productie weer op gang komt. De mensen die ik zag kwamen op mij niet over als de doorsnee productiemedewerkers maar eerder middle management.
Heb je helemaal gelijk in. Het is een heel groot gebied met enorm veel mensen. Maar de berichtgeving uit dat journaal was wel hoopgevend. Elders hier zijn de reacties van Cidious vanuit Hangzhou ook erg bemoedigend. Die reacties lijken mij zelfs nu even iets betrouwbaarder dan onze journaals.

Allemaal even de knip een maandje dicht houden, dan hoeven de prijzen niet te schommelen :) .
Zo werkt het niet. Coolblue heeft een nette ERP software client die meldt hoe het gaat met herbestelling.
Waar kun je die vinden dan?

Edit: Was een beetje kort door de bocht van mij. Jammer dat info over de geplande bestellingen niet publiek beschikbaar is. Het is best mogelijk dat deze ERP software wat ongelukkig is ingesteld geweest, zal wel een toevallige samenloop van omstandigheden kunnen zijn.

Maar ik kreeg toch even een vals onderbuikgevoel naar Coolblue dat ik wilde verwoorden.

[Reactie gewijzigd door Ziewel op 23 juli 2024 15:29]

Coolblue denkt a priori aan zijn cashflow. Je hele voorraad eruitrammen en dan 3 maanden op je billen zitten...Geen goede business case
Het anticiperen op een stock-out met voorraden creëert een bullwhip effect in de supply chain. Je kunt een tijdje winnen doordat je spullen hebt die een ander niet heeft, maar je mag je voorraadparameters wel heel goed in de gaten houden want voor je het weet zit je met spullen die te duur zijn om nog winstgevend in de markt te zetten, of je krijgt een bult aan retouren waar je niet vrolijk van wordt.
Ja en als ze winnen betalen wij de prijs...en die is nu al hoger daar.
Is Coolblue zijn voorraden ook flink aan het aanvullen? Of gaat het met name om vasthouden van bestaande voorraad? Of beide?
Ik denk geen van beide. Coolblue is een marktleider waar je nu al teveel betaald. Dat betekent dat je een doelgroep aanspreekt die niet voor de laagste prijs gaat, maar meer voor het gemak. Zou het kunnen zijn dat Coolblue gewoon een prijsverhoging doorvoerd die achteraf niet wordt teruggedraaid. De gehele aankondiging (stoppen affiliate programma's, een marketing publicatie, de vlag halfstok, etc) lijkt mij te gestuurd en het zou het me niet verbazen dat dit als kapstok wordt gebruikt om de prijzen hoger te zettten.
Dit vindt jij dus ook heel normaal neem ik aan?
Ook 'Tweedekans'-producten, door klanten teruggestuurd of omgeruild, lijken een prijsstijging te hebben gekregen. Zo wordt een 'Tweedekans' iPhone 11 met 128GB voor 927 euro aangeboden, terwijl Apple deze nieuw voor 859 euro aanbiedt.
Winstmaximalisatie is nog tot daaraan toe, de rest kan ik wel begrijpen, maar dit slaat nergens op. Tweedekans producten gewoon duurder verkopen, droge ogen houden, beweren dat het aan te korten op de markt ligt....

Tweedekans... of kansloos?


En wat bol.com bedoeld met dit:
Wel kan het zijn dat de prijzen door marktwerking geautomatiseerd stijgen
Mag ook wel duidelijk zijn dat dit stiekem betekent: "Andere bedrijven laten hun prijzen stijgen? Dan wij ook :)."

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 23 juli 2024 15:29]

Al zetten ze het voor 2000 euro te koop, er zijn meerdere verkopers waar jij het goedkoper kan halen, daarna mag jij je tong uitsteken richting CoolBlue, om het kinderachtig te houden :)
Hehe, ja dat is ook wel weer waar.
Bol.com automatiseerd een groot deel van hun pricing op basis van concurrentie. Stel dat ze CB, Media Markt en BCC volgen op een bepaald product/categorie en die gaan allemaal met de prijs omhoog, dan zullen ze ook mee gaan om hun marge te verhogen.
Dit lijkt belachelijk totdat diezelfde iPhone over een maand nergens meer te krijgen is behalve bij Coolblue. Coolblue denkt dat deze iPhone dat waard is en dat hij binnen een bepaalde tijd voor dit geld verkocht zal worden.
Mag je van je werkgever hier wel reageren? Lijkt mij dat ze alle communicatie, via hun pers woordvoerder willen laten lopen...
Ik reageer hier als Tweaker op dit artikel en verduidelijk alleen wat in het artikel reeds is opgenomen.

[Reactie gewijzigd door Alphyraz op 23 juli 2024 15:29]

Ik hoop dat je er niet mee in de problemen komt, want bedrijven zijn er nooit blij mee als hun medewerkers communiceren over zaken binnen het bedrijf. Wellicht dat je ook een geheimhoudingsplicht hebt moeten ondertekenen?

PS ik heb er vroeger op school problemen mee gekregen, toen ik gezellig op GoT vertelde dat onze leraar Microsoft Windows Server opdracht gaf antwoorden van examens uit ons hoofd te leren. Ondanks dat je dan een nickname gebruikt, weet men het toch wel tot een persoon te herleiden.
Mag jij zulke uitspraken wel doen eigenlijk? Is dat niet aan de communicatieafdeling 🤐
Niet alleen Coolblue en MM zijn de voorraden aan het vergroten. De meeste grote winkels, zoals BCC, zijn hiermee bezig. Of de dreiging nu wel of niet zo erg is, verstandig is het zeker. Niet enkel vanwege voorraad, maar ook concurrerend in prijs te kunnen blijven.
Wuhan (epicenter van de epidemie) ligt nog op zijn gat. Maar de rest van China begint zo'n beetje begin maart weer. 2 weken vertraging.
Ik woon in Hangzhou. Heb 2 weken in quarantaine gezeten. Hangzhou en omliggende gemeenten tellen 20 miljoen inwoners om en nabij. 169 geinfecteerden in Hangzhou. Steden als dezen gaan nu weer opstarten. Zhejiang is de grootste productie provincie en telt relatief weinig geinfecteerden. Guanzhou en Shenzen gaan ook snel weer beginnen. Inmiddels worden mijn pakketjes met wat vertraging al wel weer bezorgd.

Heb nog een bureau en ladenkastjes in de bestelling staan. Omdat ik deze aan wilde laten passen duurt dit iets langer omdat de workshop nog niet open is maar dat gaat binnen nu en een week gebeuren vertellen ze me. Verder heb ik al weer stapels andere pakketjes binnen gekregen met computer onderdelen en allerelei andere meuk.

Wuhan is nog steeds in quarantaine en zal dat voorlopig blijven. Maar de meeste andere provincies gaan eind deze maand / begin maart weer vol gas aan de bak.
China zegt dat er 169 geinfecteerder zijn.
We weten allemaal dat hier natuurlijk helemaal niks van klopt.
uiteraard. Maar de geinfecteerden verschenen wel op de kaart. 1 in mijn straat. 5 in mijn buurt. Je kon zo precies zien in welk gebouw. Ik geloof zeker dt het ernstiger is in Wuhan. maar ik geloof wel dat het hier in mijn omgeving onder controle is. De overheid heeft er geen baat bij om de nummers te manipuleren en meer problemen te veroorzaken. Zij willen de economie weer draaiende en een virus verder verspreiden gaat daar niet bij helpen.

Jouw argwaan is zeker niet ongegrond maar het hangt wel af van de situatie. Altijd even kijken naar wie heeft waar baat bij.
Volgens mij is het niet zo dat de Chinese overheid de nummers probeert te verdraaien(meer bewust verkeerd communiceren zoals alle andere overheden/bedrijven) maar meer dat lang niet iedereen die het virus heeft zich gaat melden om uiteenlopende redenen, net zoals dat bij een gewone griep ook lang niet iedereen naar de dokter gaat en je daar dus ook alleen maar een schatting van kan doen hoeveel mensen een bepaalde griep variant hebben gehad.

Samen met het punt dat mensen misschien niet eens weten dat ze het virus hebben heb je een incubatie tijd die 2 weken kan zijn waarbij je al wel besmettelijk kan zijn en dat betekend dat iedere besmette persoon die het zelf niet weet mogelijk tientallen anderen besmet.

Dat maakt het dus ook vrij ongeloofwaardig dat in een land als China in een bepaald gebied maar 169 geïnfecteerden zijn.(tenzij ze natuurlijk bij de hele bevolking een bloedtest hebben gedaan ofzo maar zelfs voor China lijkt me dat niet realistisch)

Het klinkt natuurlijk ook veel beter om te zeggen we hebben hier 169 geinfecteerden dan om te zeggen : We hebben 169 bekende geïnfecteerden en we weten niet hoeveel meer mensen er mogelijk besmet zouden kunnen zijn, maar omdat we mensen 2 weken thuis hebben laten zitten hopen we dat er minder risico is als we mensen weer laten werken.
Goed om te vermelden.
Ik haat bedrijven die de Corona uitbraak misbruiken voor eigen gewin ongeacht om welk bedrijf het gaat.
Er zal best een impact zijn op de productie en leveringen maar we moeten dit zeker niet overdrijven.
Als de Corona crisis straks weer voorbij is loopt alles weer gewoon door en worden eventuele achterstanden weer ingehaald.
Het lijkt me stug dat de omzet beperken en prijzen verhogen Coolblue meer winst zal opleveren.
Of ze zitten in financiële problemen, dat kan natuurlijk ook
Financiële problemen los je niet op door de prijzen te verhogen en advertenties uit te zetten. Een bedrijf dat in liquiditeitsproblemen zit zal juist gaan 'stunten' om meer omzet te draaien.
Omzet helpt niet bij financieele problemen.
Je kan een omzet hebben van 1 miljoen en toch geen winst maken omdat je verkoopt aan de prijs dat je bijna aankoopt.

Maar als je prijzen al erg goedkoop zijn, dan kan je een correctie uitvoeren om meer winstmarge te maken en dat kan wel je problemen oplossen (in de hoop dat je niet meer klanten verliesd dan de percentage dat je de producten laten stijgen hebt)

Ik ken zo een winkel dat heel goed draait en nogtans maar een 3 tal klanten per dag heeft.
De producten zijn zo overdreven duur dat enkel rijken er binnen gaan die zich niets aantrekken van geld.
Maar door zo duur te verkopen maakt die winkel het verlies goed van al die goedkopere klanten over de vloer te krijgen + je hebt veel minder werk.
Omzet helpt niet bij financieele problemen.
Meer omzet helpt niet als je verlies draait. Nu geldt dat voor Coolblue niet, want ik lees in hun jaarverslag (vrijdag uitgebracht) dat ze winst maken. Dat zal in twee maanden niet veranderd zijn.

Dan kun je die door jou bedachte financiële problemen dus terugbrengen tot liquiditeit. Cashflow. Dit betekent dat je nú geld nodig hebt, bijvoorbeeld om lonen te betalen. Dat doe je door nú veel te verkopen tegen een lage prijs (met een lage winstmarge).

Stel: je hebt iets te koop staan op Markplaats. Voor mijn part een gaming pc. Daar vraag je 1000 euro voor. Maar nu stopt je wasmachine er mee en je hebt geen spaargeld meer, want dat is opgegaan aan je nieuwe pc. Neem je dan genoeg met 800 euro voor je oude computer, zodat je snel een nieuwe wasmachine kunt kopen? Of verhoog je de vraagprijs naar 1200 euro?

Dat dus. Daarnaast geloof ik het verhaal van de distributeurs en Coolblue wel. Er zal nu direct geen probleem zijn, maar productie die al een maand stil ligt en fabrieken die op halve kracht draaien helpen niet. Mediamarkt en Bol zijn bang dat mensen niet meer kopen.
Het "vol aan de bak gaan" is een verplicht iets. Helaas krijgen we helemaal geen cijfers meer uit China, maar het lijkt me sterk dat het ineens over is gewaaid. Iets als "Keeping up apearances". Ze zien daar niet graag de economie door angst instorten, en de Westerse politici doen graag mee in deze illusie.
Nothing to see here...

Als de boel op andere plaatsen in de wereld snel uit de hand loopt, kan je er vanuit gaan dat ze of in China geen test kits meer hebben, of dat het gewoon in de doofpot gestopt wordt.
Communisme heeft daar helaas een handje van.
Ik wens je al het beste daar.

Ik zit zelf in Jakarta, en "miraculeus" genoeg heeft Indonesië nog nul casi, maar daar vertrouw ik ook niet echt op, want er is zoveel reisverkeer tussen China en hier.

Laten we zeggen dat ik niet gerust ben, en ik heb een paar pakjes spagghetti en mais-in-blik ingeslagen.
Corona virussen houden niet van zon (UV) en warmte.
Op en onder de evenaar vrijwel geen gevallen.
Laat het nu net regenseizoen/winter zijn op het zuidelijk halfrond.
Kouder, natter, bewolkter.

En houd die gevallen onder de evenaar dus maar even in de gaten de komende weken.
Maleisië, Singapore, Australie...
ik ben heel nieuwsgierig, ik ga in Juni een paar weken voor een project naar Jogja ben benieuwd hoe de situatie dan is. Ik geloof niet echt dat Indonesie vrij is. Wordt er wel gecontroleerd?
Verschillende casi zijn gecontroleerd en allemaal dubbelcheck negatief. Toch als je naar de wereldkaart kijkt is het een vreemd iets dat Indonesië uitgesloten lijkt. Hier zeggen ze dat ze tre sterk zijn. Geen gein.

Zelf wilden de vriendin en ik naar NL deze zomer, maar dan zit je vast aan een doorreis door of Singapore of Doha, of Abu Dhabi. Nee dank je. Allemaal hebben ze het al.
Wij stellen het een jaartje uit.

Ik wil absoluut geen doemdenker zijn, maar als je dat project uit kunt stellen, dan zou ik dat doen.
Geen cijfers uit China betekent niet dat het nu weer allemaal ok is.
er is heel veel zee verkeer tussen Indonesie en dd rest van Azie, ik denk niet dat alle havens op de eilanden gecontroleerd worden. Sowieso is alles steedz op Java gericht. Even afwachten, goed in de gaten houden.
Er is een gezegde, zoiets als "ignorance is bliss". Het zou zomaar kunnen zijn dat de test kits er hier niet eens zijn. Toen er SARS was, had Indonesië ook niets om te testen. Gelukkig heeft dat nooit de kusten van de eilanden bereikt hier.
Ben je ook zo bang in het griepseizoen? Ook geen remedie tegen vele varianten die duizenden doden alleen in NL al ieder jaar veroorzaken. Tot nu toe lijkt deze nieuwe variant niet gevaarlijker. En toch een hele heisa. Mensen zijn zo beïnvloedbaar blijkt weer eens en het is allemaal wel spannend eerst. Maar wordt er nu wel ongepast van.

https://www.demorgen.be/t...de-gewone-griep~b7863873/

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 23 juli 2024 15:29]

Wat je vanuit het buitenland merkt: aliexpress had de strategie om zich redelijk op de oppervlakte te houden en hielden de vertragingen op "extended spring holidays by authorities" (chinees nieuwjaar feestdagen zou verlengd zijn door autoriteiten ;) ). Als je ze vervolgens wat strenger aanspreekt gebruiken ze wel de termen "flue pandemic". Wat je daar nu ziet is dat ze weer aan het opstarten zijn, goederen weer verstuurd worden en kennelijk de boel weer op gang komt.

Vanwaar dat aliexpress spul verstuurd wordt is me onduidelijk, wellicht weet jij daar iets meer over te vertellen...
Als je bij aliexpress besteld komt dit gewoon van een apparte shop zoals ik dit begrepen heb maar wel via gecentraliseerde warenhuizen. In China zelf heb je Taobao, Tmall, JD etc als de grootste jongens. Vergelijkbaar met Amazon, Newegg etc.

Bij Taobao (Alibaba) heb je altijd met losse shops te maken die hun eigen warehouse hebben. Zij hebben een miljoen RMB deposit moeten maken om deel te mogen nemen. Mocht er iets loos zijn met de shop dan wordt dat van deze deposit ingehouden. Leveringen worden dus door eigen warenhuizen geregeld. Ebay idee als ik het zou moeten vergelijken.

Tmall is ook van Alibaba maar handelt alleen in officiele producten en de deposit is ook hoger maar ik weet even niet hoeveel. Warenhuizen zijn ook onafhankelijk van elkaar.

JD werkt anders. Losse shops sluiten zich aan bij JD en betalen 10 miljoen RMB als deposit en slaan hun waren op in JD warenhuizen met als voordeel dat door het hele land de producten op vooraad zijn en per direct uitgezonden kunnen worden en je een soort van fast delivery service garantie hebt. (Bol.com) Prijzen zijn dan ook over het algemeen iets hoger dan Taobao en Tmall.

Dan jouw vraag over Aliexpress. Ik woon zelf in China dus gebruik gen Aliexpress sinds dit is gericht op export. Maar ik kan wel bevestigen dat Aliexpress ook gecentraliseerde warenhuizen heeft omdat ik hier eens binnen ben geweest. Maar dit betekent nog wel dat als het warenhuis leeg is dat als de shop in Wuhan gelocaliseerd is dat deze alsnog de voorraad moet aanvullen in het warenhuis en dit gewoon niet gaat gebeuren omdat Wuhan volledig afgesloten is.

[Reactie gewijzigd door Cidious op 23 juli 2024 15:29]

Ik woon meer dan 15 jaar in Suzhou, beetje in de buurt van Hangzhou. Ik koop in bij ongeveer 200 bedrijven. Er is 2 to 3 weken vertraging bij aflevering, en op 3 na zijn alle leveranciers weer aan de gang.
Er zijn zeker geen prijsverhogingen. Wat wel speelt is dat er een tekort aan cash is, en leveranciers eerder hun geld willen hebben. Ik ga daar in mee, en heb nauwelijks problemen.
Leveringsproblemen vanuit China voor Coolblue lijken me niet echt het probleem. Zo krap je ERP inrichten om leveringen uit China dat 2 weken vertraging niet op te vangen zijn doet geen van mijn klanten.
Zelfde verhaal hier. Ik kan je verhaal bevestigen. Warenhuizen en fabrieken hebben nog wel beperkte mankracht omdat de overheid limieten heeft gesteld aan de hoeveelheid mensen per oppervlakte binnen bedrijven. Mijn bestellingen worden dan nu ook wel verstuurd maar soms niet direct omdat het personeel order per order op volgorde van bestellen moet doen en niet genoeg handen beschikbaar zijn. De vertraging die ik daarvan nu ondervind is ongeveer 1-2 dagen. Net als de pakketbezorging ook zo'n 1-3 dagen vertraging nu.
Vandaag zeiden ze anders bij de MediaMarkt dat dat de reden was dat de vakken zo leeg waren.
Ik vind persoonlijk de actie van Coolblue misselijkmakend. Financieel zal het corona virus nog niet heel veel impact hebben op Coolblue. De meeste leveranciers veranderen hun prijzen niet door de corona impact juist omdat ze er nu alles aan doen om de productie op gang te brengen/houden. Toch wil CB vast wat meer marge gaan genereren om de aanstaande downturn wat op te vangen (want er zal een beperkte hoeveelheid producten vrij komen de komende tijd) ten koste van de consument. Terechte en eerlijke reactie dus van MM en Bol ten opzichte wat CB meldt.
Ik heb dagelijks te maken met MediaMarkt en zijn leveranciers. Het beeld wat CoolBlue schetst klopt naar mijn mening meer dan het beeld van MediaMarkt.

Bijna alle leveranciers hebben last van het virus en leveringen zijn met sommige producten vrij beperkt. Echter, willen die leveranciers wel de kwartaaltargets halen en een makkelijke oplossing is dan de inkoopprijs verhogen. (dus verkoopprijs ook omhoog).

Wat CoolBlue aangeeft over beperkte leveringen ervaart MediaMarkt net zo goed, maar hoe je daar mee omgaat is natuurlijk wat hier nu het verschil maakt.
Zou het kunnen zijn dat een bedrijf als MediaMarkt grotere voorraden heeft of schaalvoordeel heeft tov Coolblue?
Dat zou kunnen maar er spelen zo veel factoren mee dat je daar niks over kan zeggen zonder te weten hoe inkoop en voorraden zijn geregeld bij beide bedrijven.

Toch lijkt het me sterk dat mediamarkt hier geen last van heeft. Maar mediamarkt zal vast niet naïef zijn, dat is kort door de bocht. Die hebben zat mensen lopen en waarschijnlijk analyses gemaakt voor ze tot dit resultaat kwamen.
Hoor het in mijn branche ook van fabrikant in china, hele boel op slot. CEO mocht vorige week pas zijn laptop uit het bedrijf ophalen. Grote delen liggen gewoon plat.

Je hoort het in de auto-industrie waar men van heel veel onderdelen afhankelijk is. Als maar 1 onderdeel moeilijk leverbaar is heeft je just in time lopende band een groot problem.
Niet mee eens. Dit is natuurlijk 'het moment' voor bol.com en Mediamarkt om zo'n reactie te geven. Het is dan ook zeker waar dat veel leveringen vertraging hebben opgelopen of nog steeds niet leverbaar zijn. Fabrieken zijn op dit moment nog steeds gesloten. Ik heb wat bestellingen openstaan (al 3 weken) in China, maar dit duurt nog langer, omdat de fabrieken nu langzaam weer van start gaan in de gebieden rondom Wuhan.

Bol.com en MediaMarkt kunnen dit nu wel hard roepen, maar veel prijzen zijn de afgelopen dagen flink gestegen bij sommige producten op Bol.com. Ik hoop dat we dit ergens kunnen terugzien, want de verklaring van Coolblue is helemaal niet gek. Het is maar de vraag hoeveel impact dit gaat hebben de komende weken. Daarnaast is Coolblue helder in de verklaring. Geen geheim. Dus je kan zelf bepalen of je daar producten wilt bestellen of juist niet. It's up to you.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 15:29]

Inderdaad, en Mediamarkt krijgt ook gewoon spullen geleverd vanaf Ingram Micro. En als die aangeven leverproblemen te hebben, dan kan ik me niet voorstellen dat MM dat niet merkt. Ze kunnen echt niet alles bij Techdata weghalen.

Dit is gewoon een slimme zet, als de concurrentie zegt de prijzen te verhogen, blijven ze een aantal weken staan, zodat klanten naar hun toekomen.

[Reactie gewijzigd door AlexKnight1978 op 23 juli 2024 15:29]

is het slim? Coolblue kan altijd voor de oorspronkelijke prijs verkopen, en waarschijnlijk straks voor meer. Over een maand vaart er echt geen schip met 18000 volle containers Rotterdam binnen.
Nee maar als jij een container wasmachines besteld, wordt je niet ingehaald door een luchtvrachtzending. Een pallet telefoons kan prima door de lucht en als de marges interessant zijn, kan dat zomaar lukken. Beetje Go spelen met de Chinezen en er dan achter komen dat ze het spelletje al kennen.
Regeren is vooruitzien. China heeft straks inclusief Chinees Nieuwjaar meer dan een maand platgelegen, en het is nog niet over. Dat gaan we echt wel merken over paar weekjes.

[Reactie gewijzigd door Navi op 23 juli 2024 15:29]

Vanwege Chinees nieuwjaar waren veel mensen op het moment van lockdown niet in de provincie waar ze werken. Ze mogen nu niet terugreizen, waardoor sommige fabrieken wel 30% van hun personeel missen.
Sommige hebben zelfs maar 30% aan t werk. De langst gesloten zit bij mij op dit moment op 6 weken en ik denk dat die nog wel 4 weken plat ligt.
Maak daar maar rustig twee maanden van. Ik heb leveranciers die sowieso al 2 maanden (of langer) niet verschepen vanwege Nieuwjaar, en daar komt nu minimaal 4 weken bij.

Uiteraard verschilt de CNY-sluiting per leverancier, en hangt de impact van het Corona-virus af van waar het bedrijf gevestigd is en/of hoeveel personeelsleden vastzitten in de zwaarstgetroffen gebieden.
Grappig hoe iedereen hier nu met de vinger naar Coolblue wijst.

In ons inkoop portaal ziet het hele verhaal er intussen ook veel minder rooskleurig uit dat MM en Bol beweren.

Intussen hebben wij van diverse leveranciers informatie mogen ontvangen dat er pas met nieuwe leveringen te rekenen is medio 12.05

Denk wat jullie allemaal willen maar Coolblue zorgt er nu juist voor dat ze klanten straks niet moeten uitleggen hoezo hun order niet geleverd kan worden.

[Reactie gewijzigd door clanerz op 23 juli 2024 15:29]

leg uit, niemand begrijpt als er geen hogere inkoopprijzen zijn en de fabrikant (of importeur) ook geen hogere adviesprijzen afgeeft, waarom Coolblue dan wel nu al 10-15% prijsverhogingen doorvoert. Dat sommige producten moeilijk leverbaar zijn in de nabije toekomst is jammerlijk, maar geen reden tot verhogen prijzen boven adviesprijzen.

Of wil Coolblue de verkopen laten dalen om straks tegen iedereen te zeggen, hé wij hebben nog voorraad van product X want paar weken geleden verkochten we niets meer want we vroegen boven de adviesprijzen. Rare marketingstrategie zou dat zijn.
Ik weet niet in hoever ik namen mag noemen dus ik houd het even bij letters :)

Bij fabrikant A zien wij bij de moederborden en gpus de voorraden bij de distributies zwaar onder druk staan. De distributies die nog voorraad hebben, hebben hier de prijzen met 10-15% laten stijgen. Natuurlijk valt dit in de retail nog weinig op omdat die gefaseerd omhoog gaat in verband met vooraad.

Bij fabrikant B intussen de informatie ontvangen dat de laatste containers Europa deze week binnen komen, als deze verkocht zijn is het voorlopig einde oefening. Ook hier zien we bij diverse Moederborden al dat er geen distributie voorraad meer is.

Ik kan graag verder gaan met het lijstje, het valt intussen al op bij namaak patronen, kabels ezv. Ook bij kabels zien we een stijgende inkoopprijs en slechte voorraad. Bij de namaak inkt worden deels zelfs levertijden van +2 maanden genoemd bij niet voorradige artikelen.

Natuurlijk lijkt er voorlopig op het brede vlak nog weinig aan de hand voor de consument, achter de schermen ziet dit naar mijn ervaring echter heel anders uit. Ik snap op dit punt wel een beetje dat Coolblue zijn voorraad beschermd en tegelijk ook met de trend van de distributie mee gaat. Vooral als er bijvoorbeeld dropshipment in het spel komt is dit een belangrijke factor.

Persoonlijk vind ik dat de media dit compleet uit elkaar getrokken heeft. De "shitstorm" in de media, social media ezv is wat eenzijdig want de echte achtergrond informatie ontbreekt.

Wel kwalijk te nemen is het feit dat de partner en referrals gewoon zonder communicatie offline gehaald worden.
Super dat jij de financiële situatie en het inkoop beleid tot op de draad kent van de 3 bedrijven.
Als dit niet mag, graag verwijderen. Ik heb een aantal jaar voor Coolblue gewerkt op een vrij hoog niveau. Het is echt een van de meest gierige bedrijven ooit. Er wordt echt werkelijk op alles bezuinigd, elke vrijmibo ging over de teleurstellende cijfers en dat er bezuinigd moest worden. Dit is typisch Coolblue die misbruik maakt van de situatie om de prijzen weer op te kunnen drijven. Ik werk er inmiddels niet meer. Het zal me niks verbazen als dit uit een marketinghoedje komt en helemaal geen signaal is van inkoop of supply partners.
Terecht opgemerkt. Coolblue die de situatie misbruikt om de prijzen naar boven aan te passen. Dit is wel het eerste wat bij mij opkwam.
Ik zie niet in hoe dat voordelig zou zijn voor CoolBlue. Als CoolBlue de prijzen dermate kan verhogen zonder dat er (te) veel klanten weglopen dan hadden ze dat al lang gedaan. Immers waarom niet altijd meer winst pakken als de klant dat accepteert?
Tja voordelig zal het inderdaad niet zijn. Ik kon nog begrip opbrengen voor de prijsstijgen maar een duurdere prijs vragen voor een tweedekans iPhone dan degene die Apple hanteert voor een nieuwe heeft dat begrip omgetoverd in onbegrip. Mij zien ze niet meer terug bij Coolblue dus het is inderdaad niet voordelig voor Coolblue om zulke acties te ondernemen.
Ik denk dat dit echt een inschattingsfout van Coolblue is geweest.
Ik was tot vorige week altijd een zeer tevreden klant, maar ook ik ga er voorlopig niets meer bestellen.
Sowieso omdat het nu duurder is, maar ook omdat ze al mijn sympathie en vertrouwen kwijt zijn door deze actie.
Dit zou ze nog wel eens duur kunnen komen staan.
Waar ga je dan wel bestellen? Amazon? Bol.com? Die hebben wel je sympathie? 8)7

Ik koop nu ook even niets op Coolblue, of ik check tenminste heel even of ze veel te duur zijn. Ik heb vaker producten bij Coolblue gekocht terwijl ze duurder waren dan andere webshops. Simpelweg omdat ik weet dat ze niet moeilijk doen bij problemen. Dat is mij wel een klein bedrag waard.

[Reactie gewijzigd door Abom op 23 juli 2024 15:29]

Geen idee nog :-)
Ik heb ook regelmatig bij Coolblue besteld, ook al waren ze soms iets duurder. Inderdaad vanwege de goede klantenservice. Een klein bedrag is mij dat (soms, afhankelijk van het product) ook wel waard.

Maar ik vind dat ze nu compleet doorgeslagen zijn.
ik ben het met je eens ik denk er net zo over. Ook al is in de toekomst de prijs gelijk dan kies ik nog voor andere winkel.
Inderdaad, ik ben groot verbruiker van Coolblue, zowel zakelijk als prive maar zal daar voorlopig niets meer bestellen.
Tja voordelig zal het inderdaad niet zijn. Ik kon nog begrip opbrengen voor de prijsstijgen maar een duurdere prijs vragen voor een tweedekans iPhone dan degene die Apple hanteert voor een nieuwe heeft dat begrip omgetoverd in onbegrip. Mij zien ze niet meer terug bij Coolblue dus het is inderdaad niet voordelig voor Coolblue om zulke acties te ondernemen.
Je goed recht natuurlijk dat je ervoor kiest om een bepaalde webshop wel of niet te gebruiken, maar je reageert wel erg overdreven. We leven in een kapatilistische vraag en aanbod wereld. Wanneer andere webshops goedkoper zijn, zal dit invloed hebben op de verkoopaantallen van CoolBlue.

[Reactie gewijzigd door Abom op 23 juli 2024 15:29]

Overdreven? Een tweedekans die meer kost dan een nieuwe dat noem ik pas overdreven
Op basis van een smoes de prijzen verhogen vindt meer sympathie bij de klant dan een ordinaire prijsverhoging. De rest (zoals MM etc) hobbelt er wel achteraan, die gaan hun prijzen niet voor lang lager houden als ze ook extra winst kunnen pakken. En zo wordt alles duurder.
Als de leveringen inderdaad minder worden dan is dit gewoon vraag en aanbod waarbij de totale omzet/winst ongeveer gelijk zal blijven doordat er straks minder wordt verkocht (afhankelijk van evt. dips in de vraag nog).

Er hoeft dus geen sprake te zijn van extra winst, dat hangt helemaal af van wat er precies gaat gebeuren straks.
Ik denk niet dat de gemiddelde Nederlander realiseert dat de prijzen hoger zijn door het corona virus. (Of als ze dat wel doen daar sympathie voor hebben) Zeker als de concurrenten niet meegaan in die prijsverhoging. Het is ook niet alsof ze een enorme banner op hun website hebben geplaatst ;) . Ze waren/zijn er zelfs relatief stil over.

[Reactie gewijzigd door Wessel2000 op 23 juli 2024 15:29]

Ik had allang verwacht dat de brandstof duurder zou zijn. Er hoeft maar een scheet gelaten te worden in het midden oosten of Shell verhoogd de prijzen, liefst ver vooruit.
Maar dat is toch prima? Daar hebben we de pricewatch voor.
Ik ga hier niet op te reageren!

[Reactie gewijzigd door migros op 23 juli 2024 15:29]

Spullen van Aliexpress komen nog gewoon binnen, ik las dat het virus niet goed tegen hitte kon? als ik spullen uit China ontvang, moet ik ze dan even in de oven stoppen voor gebruik?
Buiten het lichaam gaat het virus vanzelf kapot. Met de snelheid waarin AliExpress levert is het virus allang onschadelijk, als het er überhaupt al op zat. Ik heb gehoord dat het virus zo'n negen dagen kan overleven op harde oppervlakken bij koele temperaturen. Als je zeker wilt zijn dan laat je het pakketje nog een tijdje onaangeroerd op kamertemperatuur.
Voorlopig wordt er van mijn orders al een week of 3 niks geshipped...zo snel zijn ze dus niet. Zelfs geen reacties op berichten.
Bij mij is alles wat ik heb besteld afgelopen 4 weken wel geshipped, 4 pakketjes.
Ik woon dus zelf in China (Hangzhou). En ik ben het met je eens betreft het doden aantal. In Hangzhou hadden we 169 geinfecteerden, 0 doden, 137 genezen. In Wuhan (epicenter) gaat het er veel erger aan toe en zijn de nummers nu onbetrouwbaar. Voor zover publiekelijk bekend 64786 geinfecteerden, 2563 doden, 18945 genezen. Maar het nummer geinfecteerden ligt veel hoger omdat velen niet naar het ziekenhuis kunnen en geforceerd binnen moeten blijven zonder medische hulp. Ziekenhuizen zijn overspoeld.

Ik weet vrijwel zeker dat de ziekenhuizen in NL momenteel adequaat uitgerust zijn.

Het virus hier is nieuw en gemuteerd. Er is geen effectieve medicatie of vaccinatie beschikbaar nog en het gevaar zit hem in de enorm makkelijk overdraagbaarheid zelfs door adem in de ogen. Ze hebben de oorzaak ook nog niet gevonden of verdoezelen die. Er werd gewezen naar de wild markt en vleermuizen of slangen maar inmiddels blijkt daar nog geen bewijs voor. Kans is aanwezig dat het manmade is en perongeluk of doelgericht is verspreid uit 1 of ander lab.

Ik zou persoonlijk een beetje voorzichtig zijn met jouw uitspraak. Ik geloof zeker dat de 'gewone' griep epidemie in NL serieus is momenteel. Maar hier lag vrijwel alles op de kop. In NL draait alles gewoon door.
Ik weet vrijwel zeker dat de ziekenhuizen in NL momenteel adequaat uitgerust zijn.
Nou, die zekerheid lijkt me nogal onzeker. Op wat voor manieren uitgerust?
Dat ligt er daarnaast helemaal aan hoe en op wat voor niveau het virus zich zal verspreiden in Nederland. Of u moet ergens de zekerheid vandaan hebben dat er honderden mogelijk duizenden vrije ziekenhuis bedden zijn in Nederland.

Overigens woon ik zelf niet in Nederland, noch in China maar aan de overkant ervan en wij hebben hier nu meer dan 850 besmettingen, meesten van een cruise schip.
Cruiseship verhaal is bekend bij mij.

Mijn punt is dat in NL meeste mensen gewoon hun doornormale leventje doorgaan zoals altijd.. En hier lekker vrijuit hun niet accurate mening neergooien. Maar dat hier echt alles op de kop stond voor over een maand. Alles dicht. alles in quarantaine. Ik mocht er om de 2 dagen minder dan 2 uur uit. Maar Wuhan heeft over het algemeen compleet huisarrest. Als er 1 familie lid ziek is geworden moet de rest ook binnen blijven. Als je dan nog gezond was, jammer dan. En omdat alle ziekenhuizen in Wuhan officieel vol zijn nog een jammer dan. Patienten mogen ook Wuhan niet uit. Jammer dan again. Voedsel bestaat uit rijst met pinda's en oude groenten aan de deur bezorgd. Elke dag hetzelfde. Jammer dan. etc etc etc kan wel even doorgaan. Sommige families van zelfs 6 mensen zijn nu compleet verdwenen (overleden) door het virus. Het is echt geen grapje.

Ik hoop dat mensen een beetje oppassen met opmerkingen als gewone virus bladiebla vanuit hun luie veilige stoel. Dit geld niet alleen voor het Coronavirus maar voor alles. Als je het niet zelf meemaakt. wees dan een beetje voorzichtig met oordelen.

Mensen die dit niet meemaken hebben geen flauw idee en posten hier posts met oh gewone virus is ook erg, maar vergeten even hoe ver het hier gaat.

[Reactie gewijzigd door Cidious op 23 juli 2024 15:29]

Je hebt helemaal gelijk, een dergelijke virusuitbraak moet ook niet onderschat worden.
Eerlijk gezegd maakt de Nederlandse overheid er zich gemakkelijk vanaf en doe ze heel nonchalant bv over het bezoek aan minister Blok aan Iran.
Hoewel de kans bestaat dat hij in contact is geweest (via via) met een besmette patiënt, vindt men het hier niet eens nodig Blok hierop te testen.
Het zou de overheid juist sieren als ze minister Blok wèl lieten testen om te laten zien dat men het Corona virus serieus neemt.
De impact op het openbare leven kan groot zijn als er mensen verplicht in quarantaine moeten worden gehouden echter dit beperkt wel verdere snelle verspreiding. Dat besef is er wel.
Het wordt een probleem omdat het tot probleem gemaakt is. Tot nu toe is het simpelweg vergelijkbaar met een echte griep. Die overigens ook vele varianten heeft zonder vaccins. Maar goed. Ik begrijp de heisa erover niet terwijl er vele minsten zo belangrijke zaken liggen die genegeerd worden.

We krijgen er een nieuwe variant bij. Een virus laat zich moeilijk indammen en kan later altijd weer de kop opsteken. Gewoon mee leren leven net zoals die venijnige griep.
Tot nu toe is het simpelweg vergelijkbaar met een echte griep.
Grappig, want de 'echte griep' (wat bedoel je in godsnaam met die term?) kennen ze in China ook en toch heb ik mijn hele leven nog niet gehoord dat er in een district in twee maanden tijd 2500+ mensen overleden zijn en er tientallen miljoenen mensen tegelijk in quarantaine moesten. Maar blijkbaar vind jij het wel geloofwaardig dat China wereldnieuws is in negatieve zin en economisch even in chaos ligt omdat ze het gewoon tot probleem maken. Toppie.
Waarom denken veel mensen toch altijd dat professionals in een andere branche dan die van zichzelf niet weten wat ze doen? Zoals jij bijvoorbeeld.
Geen idee waar u het over heeft. Kan u het toelichten?
Er speelt iets anders :) CoolBlue koopt onder andere in bij Tech Data, Ingram Micro etc. Die hebben VOLOP voorraad!
Er zijn zat producten die op 0 staan en verwacht worden om pas ergens eind maart weer binnen te komen :(
Er is wel achterstand aan het opbouwen (bij bv Intel) maar niet over de hele linie
Ja ik check bij Copaco Ingram Techdata etc

De levertijden lopen van van alles op. Of het tot echte tekorten gaat komen is afwachten. Maar intel Nucs zijn iig schaars op de i5 lijn en komen mondjes maat. Zo ook diverse geheugen modules en flash drives van de grotere merken.

[Reactie gewijzigd door m-ruiter227 op 23 juli 2024 15:29]

Er zijn altijd zat producten bij Copaco, Ingram en Tech Data die op 0 staan, dat is niets nieuws. De vraag is echter, welke producten staan op 0 en welke niet? Alle drie hebben zo hun kuren en ik heb bij MSPs vaker gewoon deze drie leveranciers overgeslagen en direct bij een winkel ingekocht ipv. de groothandel, vaak nog goedkoper ook en wel voorraad. Net elke organisatie heeft echter die flexibiliteit, zo eens weken op HP geheugen moeten wachten omdat het niet bij de preffered supplier beschikbaar was, maar bij verschillende andere bronnen wel. In zo een situatie kan CB ook zitten en mogelijk hebben Bol en MM andere leverkanalen dit dit issue niet hebben...
De tekorten bij Intel liggen niet aan het Coronavirus maar aan productieproblemen. Bron: https://www.agconnect.nl/...020-waarschuwen-pc-makers
Klopt, die tekorten waren er al voor de uitbraak.

Maar mijn el cheapo geheugendimm order van AliExpress is helaas nog niet in productie vanwege Corona :) (andere soorten Ali orders wel)
Dit klinkt alsof...

Nou ja vul zelf maar in. Ik denk dat de meeste na deze twee berichten het erste denken. Over een paar weken weten we meer.
En hoe staat dat er over 2-3 weken voor? Het gros komt vanuit China, dat er nu voorraad is wilt niet zeggen dat ze over 2-3 weken evenveel of überhaupt voorraad hebben (qua bepaalde spullen).

Dat CoolBlue nu alvast sommige prijzen omhoog gooit zodat ze langer met hun voorraad kunnen doen, tsja dat kan, dat mag.
Ingram heeft volgens het artikel vorige week aangeven weldegelijk problemen te hebben. Heb jij een bron dat dit niet zo is?
Ik weet niet of CB bij Tech Data afneemt, maar wel dat Tech Data gisteren zeer stellig was dat er geen aanvoerproblemen spelen. De woordvoerder zei niet op de hoogte te zijn van zulke problemen en als er nijpende tekorten waren of aankwamen, zou hij dat weten, vertelde hij me.
Niks vernomen en wij zijn geen kleine speler. Er zijn wat problemen rondom ram geheugen en SSD maar telefoons, televisies allemaal gewoon leverbaar.
Niks vernomen ? Ingram en Copaco hebben een mailing gedaan vorige week. Bij Tech geeft al aan dat ze hun best doen om de voorraden te houden.

TV's etc zijn massa is kassa exemplaren met redelijke stocks natuurlijk.

Naja we gaan het vanzelf zien toch.
Dan jokken ze bij TechData. Ik neem daar ook af, en Intel NUC's i5, HP ProBook en ZBook zijn zeer slecht (lees: niet) leverbaar. Idem bij Ingram, Copaco en Also...

[Reactie gewijzigd door rob079 op 23 juli 2024 15:29]

De tekorten bij Intel liggen niet aan het Coronavirus maar aan productieproblemen. Bron: https://www.agconnect.nl/...020-waarschuwen-pc-makers
Het blijft sowieso een vreemd verhaal. Dat mailtje zonder enige opmaak, claimen dat de beslissing vrijdag is genomen terwijl donderdag alles al offline ging, woordvoerder die de hele tijd niet is te bereiken, prijzen die veel hoger liggen en een eigenaar die met een biertje tof zit te doen in Ibiza. Ik doe vaak alleen veel sales bij Coolblue tijdens Black Friday, want anders zijn ze vaak al te duur voor mijn publiek, maar er zullen ongetwijfeld partijen zijn die duizenden euro's per maand mislopen. Heb dan in ieder geval het fatsoen om netjes te communiceren. Overigens nooit een fan geweest van Coolblue, ze zijn mij net een beetje populair met hun communicatie.

Misschien kan Pieter zijn eigen video's eens gaan volgen.
https://www.youtube.com/watch?v=rU-9RVrcqro

Een excuus voor de matige manier van communiceren was blijkbaar niet op zijn plaats.
Hoi,

We hebben afgelopen vrijdag besloten om onze verkopen te temperen. Dit doen we door zoveel mogelijk marketing uit te zetten en prijzen aan te passen.

Doordat productie in China op een heel laag pitje staat, verwachten we namelijk in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers.

We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot de nok toe aan het vullen.

We doen dit ter voorbereiding. Mocht dat niet meer nodig zijn, dan trappen we het gaspedaal weer volledig in.

Bedankt voor de support!

Met een glimlach,

Michiel
Head of Marketing

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juli 2024 15:29]

Misschien is CB hun grootste afnemer, maar is Tech niet hun grootste leverancier..
Misschien zijn die leveringsproblemen er nu nog niet , maar kan mij zo voorstellen dat de producenten zelf ook een voorraad hebben, maar dat de productie van hardware nu grotendeels stil ligt. Als die voorraad op is zal een mediamarkt of bol.com vanzelf ook niet meer kunnen leveren.
Het issue is niet leveringsproblemen, het issue is demand en planning. Leveringen hebben altijd last van Chinees nieuwjaar, grotere organisaties plannen er op dat ze gedurende die periode niets verzonden/geproduceerd krijgen vanuit China. Dus koop je meer in voor die tijd om die periode te overbruggen. Opeens is de periode die overbrugt moet worden groter dan verwacht. Met een paar weken is alles weer up and running en alles zal enigszins vertraagt zijn met een maand, dat wordt netjes geleverd. Je heb dan echter een situatie waarbij er meer vraag is en niet direct meer aanbod.

Natuurlijk zal er over de maanden die daarop volgen een inhaalslag plaatsvinden qua productie, maar dat zal tegen de limieten van productiestraten en mensen aanlopen. Extreem uitbreiden voor een tijdelijke productie uitbreiding is niet slim, dus dat zal zeer waarschijnlijk ook niet gebeuren. Veel KS projecten die bv. in de productie fase zitten hebben al vertragingen aangekondigd die significanter zijn dan de huidige werkvertragingen in de fabrieken, want die meuk moet niet alleen geproduceerd worden, maar ook verscheept en ook daar krijg je opeens een ophoping (beperkte hoeveelheid schepen en ruimte).
Op het werk (ik zit in de high-performance-computing) zien we vooral hamstergedrag: Iedereen koopt bijvoorbeeld als een gek geheugenvoorraden op. De geheugenfabrikanten leveren op zich wel, maar weigeren sommige orders, als ze denken dat het "hamsterorders" zijn, om de order geaccepteerd te krijgen moet je de fabrikant overtuigen dat je er daadwerkelijk servers van gaat bouwen.
Wij hebben ook al imeer voor geheugen en ssds betaalt vorige week. En zal nog wel verder oplopen gelukkig hebben we zelf ook altijd veel voorraad.
Ik vind het vooral slim van Coolblue. Wellicht hebben ze nog helemaal geen leveringsproblemen, maar zijn ze nu voorraad aan het behouden en opbouwen, om straks als een van de weinige nog wel te kunnen leveren als de rest zonder zit. Als je het alleen op korte termijn bekijkt is het in ieder geval onverstandig, want hun verkopen lopen drastisch terug met de hogere prijzen en verminderde online marketing uitingen.

Qua communicatie hadden ze wel wat beter hun best mogen doen, zeker richting hun affiliate partners.
Alleen zijn ze nu wel fors duurder dan anderen, voorbeeld monitor welke ik op het oog had, is van 450 gestegen naar 550, normaal zou ik die bij hun gehaald hebben vanwege het omruil gemak voor het geval ik een exemplaar krijg met teveel backlight bleed, maar met deze prijzen wacht ik nog wel even. Als ze als enige de prijs zo omhoog gooien gaat ze dat wel verkopen kosten zoals ja al aangeeft. Daarbij is het ook geen ramp om aan te geven dat leveringen langer kunnen duren vanwege corona perikelen daar hebben mensen best begrip voor, dus in dat opzicht begrijp ik deze actie niet helemaal

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.