Google wil Steam-ondersteuning naar Chromebooks brengen

Google wil Chrome OS ondersteuning voor Steam geven. De Steam-client voor Linux zou dan binnen het Linux-subsysteem draaien, zodat gebruikers games via het Steam-platform op hun Chromebooks kunnen draaien.

De Linux-client kan al op Chrome OS draaien via Crostini. Bij Crostini draait een Linux-distributie met de naam Termina in een virtuele machine op Chrome OS. Oorspronkelijk was deze functionaliteit met name voor ontwikkelaars bedoeld, maar Google brengt de ondersteuning naar alle Chromebooks en wil dus ook Steam naar het platform brengen. Dat zegt Kan Liu, hoofd product management voor Chrome OS, tegen Android Police.

Details gaf Liu nog niet, maar wel toonde hij zich optimistisch dat het project haalbaar was, onder andere vanwege de trend van crossplatformondersteuning bij games en technieken als Vulkan om dit mogelijk te maken. Om de komst van Steam naar Chrome OS-systemen te doen slagen, lijkt het onder andere nodig dat die systemen over krachtigere grafische hardware gaan beschikken en omgekeerd zal Crostini hardwarematige acceleratie van graphics moeten bieden.

Onduidelijk is in hoeverre Valve meewerkt aan het project. Valve zet zich al jaren in om de ontwikkeling van Linux-ondersteuning voor games te verbeteren. Het bedrijf probeerde met zijn op Linux gebaseerde Steam OS een eigen platform te bieden, maar de ontwikkeling daarvan lijkt op een laag pitje te staan door gebrek aan succes. Onder andere een tekort aan goede games bleek een struikelblok voor succes.

Steam op Chrome OS
Bron: Lifewire

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

17-01-2020 • 16:05

86

Reacties (86)

Sorteer op:

Weergave:

Hmmm interessant, zou dit ook kunnen betekenen dat er een mogelijkheid komt om Steam binnen het Stadia platform te integreren?
Waarom zou Valve, Stadia nodig hebben?

Er wordt al enige tijd over gespeculeerd, maar aangezien Steam prima in staat is om 2/3 van zijn complete bibliotheek op Linux aan te bieden, is de stap naar streaming video games voor hun makkelijk te maken. Ik zie het best voor me dat je straks voor 10.- in de maand jouw complete Steam bibliotheek kunt streamen. Hoef je games helemaal niet dubbel te kopen en kun je ze ook altijd nog los installeren als je dat wilt. Ideaal voor als je op reis bent en je kunt ook meteen je savegames en zo meenemen.

Edit
Sterker nog, als Steam naar Chrome OS komt, dan is de voornaamste rede om Stadia te gebruiken weg: Nu is Stadia interessant omdat het de enige manier is om eenvoudig te gamen op Chrome OS, maar zodra je Steam op Chrome OS kunt zetten, is die troefkaart meteen weg.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 23 juli 2024 09:32]

Stadia is toch juist bedoeld voor zwakke machines omdat het renderen op de servers van Google gebeurd?

Een Chromebook gaat niet veel 3D-games draaien. Dus tenzij Valve inderdaad gamestreaming gaat aanbieden, naast gameverkoop, heeft Google weinig te vrezen.
Een Chromebook hoeft niet per se een zwakke machine te zijn. Er zijn ook Chromebooks met een i7 processor.
Met een aparte GPU?
Dat hoeft helemaal niet? Ik kan ook prima gamen op mijn ThinkPad met ingebouwde Intel GPU (dus niet apart).
Dat hoeft helemaal niet? Ik kan ook prima gamen op mijn ThinkPad met ingebouwde Intel GPU (dus niet apart).
Dat hangt er van af welke game je speelt. Het is niet dat al die GPU's van AMD en Nvidia overbodig zijn.
Het is niet dat al die GPU's van AMD en Nvidia overbodig zijn.
Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat je niet *per se* een aparte GPU nodig hebt.
[...]
niet *per se*
Voor bepaalde games (en dat zijn er niet weinig) juist wel.
Dat hangt bij veel games van de instellingen af. Ja, je kunt niet alle games op zijn allerhoogst spelen, maar dat is m.i. ook niet altijd nodig. Het aantal games dat ook met lage(re) instellingen niet werkt op een niet-aparte GPU is ruim minder dan een kwart.
In theorie, meeste games die op Stadia zijn zullen niet eens starten, laat staan speelbaar zijn op een gemiddelde Chromebook omdat de hardware, en vooral de GPU te zwak is.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 09:32]

Ik speel op een eenvoudige Chromebook toch prima RDR2. Youtube speelt hij ook, dus waarom geen gestreamde game.
Je begrijpt het volgens mij niet, ik doel natively op de Chromebook draaien vanaf Steam gaat niet lukken, iets wat via Stadia wel kan omdat dat simpelweg streamen is en dus hoeft de Chromebook zelf niet krachtig te wezen.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 09:32]

Oké, ik bedoel hetzelfde. Daarom zou steam binnen stadia gouden huwelijk zijn.
Euhmmm... Hoe verklaar je dan dat de Stadia Games wel op een Chromecast draaien? Of op een telefoon?
Je begrijpt het volgens mij niet, ik doel natively op de Chromebook draaien vanaf Steam gaat niet lukken, iets wat via Stadia wel kan omdat dat simpelweg streamen is en dus hoeft de Chromebook zelf niet krachtig te wezen.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 09:32]

Dat kan nu al gratis met Geforce Now.

Edit: Je kunt de Steam launcher installeren op Geforce Now en dan al je Steam games spelen.

[Reactie gewijzigd door Zapato op 23 juli 2024 09:32]

Stadia heeft zeker nog wel nut.
Als je hardware niet geschikt is om iets zwaardere games te spelen, omdat het een te zwakke GPU of iGPU of misschien zelfs CPU, dan kan je toch nog gamen door de servers van Google te gebruiken.

Je kan natuurlijk een mooie cheapo i5 PC van marktplaats pakken en nieuw of gebruikte 1650 of 1050 TI en in principe low tot mid-range gamen en streamen voor best lage bedrag, maar voor wie dat nog steeds ietsje te prijzig kan zijn, niet zo een goede upload heeft en PC niet 24/7 aan wil om te streamen kan dit wel leuk zijn om overal te gamen met een niet al te dure abbo.

Natuurlijk is het voor mij niet nodig, want Ik stream via Steam met de Steam Controller en heb een redelijke upload, maar het is wel fijn dat de optie er is voor mensen.

Dat van die 24/7 aan hoeft trouwens niet perse erg te zijn, Ik zet mijn PC op standby en heb WOL ingesteld, dan gebruik Ik OpenVPN en zet Ik vanaf afstand mijn PC aan, dan gebruikt het 0.5 Watt als Ik niets met mijn PC doe en is het altijd direct klaar voor gebruik.
Ik gebruik dan de app Remote Fingerprint Unlock om met mijn telefoon in te loggen en ga Ik lekker gamen op Steam op mijn smartphone, andere PC of Shield.

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 23 juli 2024 09:32]

Ik zie dit ook als een teken dat stadia het niet gaat worden eigenlijk...
Steam als game app store, stadia voor 'remote rendering'/streaming tbv games die niet fatsoenlijk draaien op een chromebook.
En geforce now dan? Ik zie dit als een knieval vooralsnog van google. Dit stadia was evt een selling point geweest voor die chromebooks (waar ik het nut niet van inzie zelf... chromebooks), maar als het platform opener wordt en.je niet meer vastzit aan alleen google....
Zou inderdaad wel super zijn. Waarschijnlijk wordt het wel wat duurder dan 10 euro in de maand, eerder iets in de richting van shadow prijzen.
Ik denk het niet. Want dan wordt het meer een Geforce Now. Terwijl Google nog een eigen store heeft waarop ze games verkopen.
Het wordt mooier en mooier. Met deze ontwikkeling én Stadia wordt de upgrade na overlijden huidige pc een chromebook/box. Gamen was het enige wat me nog tegen hield. Integratie van Steam in Stadia zou inderdaad helemaal mooi zijn.
Het bedrijf probeerde met zijn op Linux gebaseerde Steam OS een eigen platform te bieden, maar de ontwikkeling daarvan lijkt op een laag pitje te staan door gebrek aan succes. Onder andere een tekort aan goede games bleek een struikelblok voor succes.
Er zijn genoeg goede spellen voor Linux. Er is misschien wel een tekort aan AAA games voor Linux. Ik zie zelf dat veel gamers niet snel naar een echte indie titel overstappen.

EDIT: Iets meer context bij de quote gezet aangezien niet iedereen doorhad waar het over ging.

[Reactie gewijzigd door StefanJanssen op 23 juli 2024 09:32]

Ongeveer 2/3 van de Steam bibliotheek werkt op Linux. Laatst nog Bioshock 1 en 2 uitgespeeld.
Van de top 10 zijn er 3 aangepast voor Linux en nog 1 is er te hacken.
Van de top 100 zijn er 35 aangepast voor Linux en nog 50 zijn er te hacken.
Van de top 1000 is 26% aangepast voor linux.

Nee, niet "2/3e werkt op linux".... Ongeveer een kwart werkt op Linux en als je zelf een berg moeite doet kun je 2/4e aan de gang krijgen. Dat is niet hetzelfde en zeker nog niet bijna genoeg om zinvol te zijn.
Dat is maar net hoe je de duimstok houdt: Jij leest de grafiek op zijn smalst.

In dat geval kun je ook zeggen dat Command and Conquer 3 niet op Windows 10 werkt. De officiele systeemvereisten van C&C 3 stellen dat ze alleen Windows XP en Windows Vista ondersteunen. Als je deze game op Windows 10 wilt spelen, dat moet je zelf rommelen met de sandbox en UAC instellingen.

Nu zou niemand zeggen dat C&C 3 niet op Windows 10 werkt. Mensen nemen compatibiliteit meestal iets ruimer dan dat. Een wat meer liberale interpretatie van 'werkt op Linux' geeft mij dus de volgende cijfers:
Top 10: 40%
Top 100: 76%
Top 1000: 65%

Lang niet allemaal officieel ondersteund inderdaad, maar dat zelfde geldt voor de meeste Windows titels.

Edit:
C&C 3 op ProtonDB en WineHQ

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 23 juli 2024 09:32]

Als je deze game op Windows 10 wilt spelen, dat moet je zelf rommelen met de sandbox en UAC instellingen.
ALS dit zo zou zijn dan zou ik onmiddelijk zeggen dat C&C3 niet op Win10 werkt. Als je zelf moet rommelen dan betekend dat dat iemand die niet weet hoe hij moet "rommelen" (a.k.a. 99% van de computer gebruikers) het spel niet kan spelen. Dan werkt het dus niet.

Met C&C3 is dat echter niet zo. Je hoeft niet te rommelen met de sandbox, noch met de UAC. Je hoeft slechts op "Play" te klikken en te zeggen "Ja, ik wil spelen".
Voor de getallen die jij meldt geldt dat niet. Daar is handmatige configuratie vereist. Nog sterker; er zijn hardware combinaties mogelijk waar het simpelweg nooit zal werken (in theorie op Windows ook mogelijk maar een behoorlijk kleinere kans).

Ik zou maar wat graag over willen op Linux en ieder jaar probeer ik het weer. En ieder jaar komt daar weer uit dat Proton en Wine gewoon niet toereikend zijn. Alle ontwikkeling ten spijt zijn het nogsteeds houtje/touwtje lapmiddelen die een tweaker nodig hebben om daadwerkelijk iets zinnigs te doen. En dat is simpelweg niet goed genoeg.
Iemand die niet weet hoe hij moet rommelen gebruikt geen Linux.
Onzin, zeker als we het nu hebben over Chrome.

Als je dan de Linux container gebruikt wil niet zeggen dat je er zoveel kennis van hebt dat je de gamers aan kunt passen (als dat al mogelijk is op Chrome).
Het begin van deze discussie gaat over SteamOS en de trage overstap. Het punt van SteamOS is dat je niet hoeft te rommelen.
De originele RCT dan? Die werkt niet zonder patches op Windows 8.1 en 10. En patches = rommelen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 09:32]

Als je het zo stelt dan werkt C&C3 dus gewoon op Linux. Ik heb het namelijk toevallig recent gekocht op Steam, na het downloaden op "play" geklikt en kon meteen spelen. Goede performance ook, maar dat mag ook wel met zo'n redelijk oud spel op moderne hardware.
Lutris is eenvoudig genoeg. Klik, klik, klaar.
En hoeveel doet het er toe dat “slechts” 1/3de op Linux draait? Dat zijn alsnog vele duizenden spellen. Dat er meer spellen beschikbaar zijn op Windows is irrelevant. Op Windows kun je ook geen console games spelen. Meestal is de console het primaire platform tegenwoordig, en als je geluk hebt krijgt Windows een gelijktijdige release, maar soms komen spellen helemaal niet of moet je een flinke tijd wachten.

Zowel als Windows- als Linux-gamer heb je de keuze tussen een beperkt aantal spellen voor jouw platform. Net zoals je niet moet verwachten dat je PS4 games op de PC gaan werken, en je bij overstappen rekening moet houden dat waarschijnlijk al je spellen opnieuw moet kiezen en kopen, moet je dat met een overstap naar Linux ook. En als je Linux bekijkt als op zichzelf staand platform zonder die eeuwige vermoeiende vergelijking met een ander ongerelateerd platform er altijd bij te halen is het best goed vertoeven op Linux als gamer tegenwoordig.
Dat is niet helemaal het geval, jij bekijkt enkel de native games.
Alle gold/platinum rating games werken out of the box met Proton (Steam Play).
Dit is Steam zijn versie van wine + dxvk; een vulkan-wrapper voor DirectX.
Dat is toch een beetje part of the deal bij Linux? Dat je soms een berg moeite moet doen om iets werkend te krijgen wat bij Windows 10 zo werkt.
Probeer jij maar eens de originele RCT aan de praat te krijgen op Windows 10. Ik verklap je alvast: dat werkt niet "zo".
Is gewoon te koop op GoodOldGames. Install - Play - Done.
Mischien niet de originele originele versie, maar waarom zou je die nodig hebben als er al een makkelijke optie is?
Je vergeet echter dat GoG voor je heeft gerommeld. GoG games hebben al dingen zoals een Glide wrapper en compatibility patches installed die niet officieel zijn.

Maar waarom is voor somige dst percentsge zo belangrijk? Het is heel makkelijk. Je hebt powerusers die veel games aan de praat krijgen en je hebt users die dat niet kunnen. Bij die laatste groep zullen dus ook minder games draaien dan bij de eerste.

En bij Windows kan je alles draaiende krijgen met mods, emulators en VDM.
Het maakt toch niet uit wie er voor je als consument heeft gerommelt. Of de devs van GoG dat nu zijn(met goedkeuring van de uitgever). Of de orginele devs dat zijn. Zo wordt er met alles wat ik koop gerommelt. Omdat er altijd wel iemand iets heeft gedaan voor mij zodat het werkt op de opgegeven manier.
Ik zei niet originele versie, ik zei originele RCT. Ofwel: RCT 1, dus.

Daarbij heeft GOG al voor je gerommeld. Het ging Libbz er om dat je alles zo makkelijk aan de praat kreeg op Windows, maar stel nu dat je een leek bent en GOG niet kent, maar wel nog de CD van RCT 1 hebt. Je steekt hem erin en dan? Installatie gaat al niet van een leien dakje, maar opstarten doet het spel al helemaal niet omdat er patches ontbreken.
Het maakt niet uit wie er voor je rommelt. Feit is dat je de game vanaf GOG heel gemakkelijk aan de praat krijgt op Windows. ProtonDB heeft bijvoorbeeld ook voor je gerommeld om games werkend te maken op Linux.

Als we alles zelf zouden moeten doen start mijn pc niet eens op doordat die een besturingsysteem mist. Daar is ook aan gerommeld om wat werkend te maken.

Leeks heb je altijd, in elk onderwerp wat je zou kunnen bedenken.
Maar feit blijft ook dat er genoeg mensen zijn die GOG niet kennen en dus gewoon hun oude cd-rom aan de praat proberen te krijgen en meteen opgeven omdat het niet in één keer werkt.

Besturingssysteem is een heel ander verhaal, want dat is juist wél een kwestie van installeren en het werkt. Althans, op mijn laptop in ieder geval wel (hoef zelf geen trucjes uit te halen en/of stuurprogramma's te installeren om e.e.a. aan de praat te krijgen).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 09:32]

Ik ben bij genoeg mensen geweest die niet wisten hoe een besturingssysteem geïnstalleerd moest worden. Dat waren ook leeks. Zoals ik al zei, die heb je overal bij.
Ja, maar SteamOS is juist een alternatief voor het gemak van de consoles.
Gamen op linux kan zeker maar het is ook zeker niet altijd optimaal.
Veel online games falen simpelweg op hun anti-cheat wanneer ze niet native zijn.
Performance zit toch vaak een stukje onder dat van windows en hoewel het nu beter gaat blijft het meer gedoe dan op windows.

Begrijp me niet verkeerd, Ik gebruik zelf ook veel linux maar voor gamen op mijn gaming pc boot ik toch vooral in windows. Dit maakt het ook lekker een stukje hoogdrempeliger om te gaan gamen. Ik had anders namelijk ook de games die wel goed werken op mijn linuxinstalatie gezet.
Ik denk dat dit hier helemaal niet uitmaakt. Chomebooks zijn geen tegenhangers van games PC's. Op die hardware zullen vooral envoudige spelletjes werken en die zijn er duizenden die onder Linux prima draaien. Tja als andere Linux apps draaien waarom niet Steam en spelletjes.

Eerlijk gezegd geloof ik helemaal niet dat ze dit groot willen maken. Het gewoon weer PR. Google maakt wel vaker van die loze gebaren om open source developers aan zich te blijven binden. In werkelijkheid zal Google natuurlijk Stadia brengen naar Chromebooks want daar heb je alleen maar een thin client voor nodig om zware games te spelen. En dat past in hun business model om alles aan abo's te hangen. Daarbij heb je toch plenty simpele spelletjes onder Android.

Open source ontwikkelaars moeten eens wakker worden en ophouden Google te voeden. Google is het tegedeel van de idealen van open source om mensen juist onafhankelijk te maken van centrale structuren. En met zijn privacy diefstal is het zelfs een regelrechte aanslag op de mens.

Open source developers willen weer terugkeren naar hun oorspronkelijke idealen. En dat is systemen maken waarover gebruikers zelf volledig de baas zijn. En we willen een internet maken dat decentraal is opgezet, waar mensen zelf hun eigen gegevens beheren. En als er data naar de cloud moet om over vele apparaten toegankelijk te zijn, dan via een eigen cloud servertje. Dat zijn de dingen die open source ontwikkelaars hard aan moeten gaan werken, alternatieven bieden voor de monsterlijke veelvraten als Google. Alternatieven die ook in het onderwijs gebruikt kunnen worden om onze kinderen te beschermen.

Ook al zal dat maar een klein deel van de bevolking bereiken, het moet er wel zijn voor de mensen die wat meer bewustzijn hebben als de rest.

Google zijn een stel bedriegers die mbv Gnome shills alle initiatieven om Linux naar mobiel te brengen hebben ondermijnd. Google en FSF/GNU/Gnome ligt met elkaar in bed en heeft er in geresulteerd dat kleine developers nu slaaf van Google zijn geworden. En Google zelf loopt weer aan de halsband van de NSA en Amerikaanse regering.

Neem alleen maar het simpele feit dat Google Linux op Android zo heeft gebruikt dat andere Linux distro's er geen gebruik van kunnen maken. Het zelfde geldt voor Chromebooks waar je niet goed een Linux distro op kan installeren, al was het alleen al door het afwijkende toestenbord en de beperkte ruimte voor opslag.

Het is idioot maar het is veel gemakkelijker Linux te installeren op een Windows PC of Mac dan op een Google systeem dat van nature Linux draait

Ze doen net alsof ze open source steunen, maar alleen als slaaf van Google. Google is alles wat je niet zou moeten willen.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 23 juli 2024 09:32]

Volledig mee eens, jammer dat ChromeOS nog zo omarmt wordt. Het valt te hopen dat Linux niet hetzelfde lot krijgt als Android waar Google's API's/diensten praktisch gezien noodzakelijk zijn voor ontwikkelaars / gebruikers.
Mooi verhaal, maar Steam heeft geen donder met open source te maken.

Het ging over:

"Gamen op linux kan zeker maar het is ook zeker niet altijd optimaal."

Ik game op Linux. Er zijn zat native games voor Linux. Zo niet, werkt Proton in de meeste gevallen prima. Met Lutris kun je zo de nodige libraries en settings gebruiken die anderen al hebben uitgezocht.

Of het ook op een Chromebook lekker gaat draaien weet ik niet. Ik neem aan dat dergelijke machines doorgaans iets van een Intel GPU of een PowerVR oid hebben. Met VK (en OpenGL) kom je al best ver.
Ik denk dat een Google-rant op een andere plek beter tot zijn recht komt.


Zal ik je voorspellen dat ChromeOS het OS wordt waarmee *eindelijk* Linux de mainstream/massa desktop bereikt?
"Wiens brood men eet, dienst woord met spreekt".

Je moet je eigenlijk een beejte schamen dat je zo een opmerking durft te maken. Het probleem zijn niet de mensen met een onafhankelijke mening maar de shills van met name Amerikaanse bedrijven die heel bewust aangemoedigd worden om hun bedrijf en producten te promoten in de nieuws media. De Amerikaans bedrijfscultuur bij grote bedrijven heeft wel iets weg van religie. Daarom hebben ze ook zogemaamde "evangelists" in dienst. Het valt me wel op dat wie hier iets ten nadele van Google, Apple, Tesla of AMD zegt, gelijk naar beneden wordt gemod. Wist je dat dit soort activiteiten illegaal zijn? Er zou veel harder tegen opgetreden moeten worden tegen dit soort ongewenste manipulatie.

Je hebt mijn stuk niet goed begrepen. Linux en Open source zijn geen doel op zichzelf. Linux en Open source werden ontwikkeld als een manier om de gebruiker weer de baas te laten zijn over zijn gegevens. Met name de centrale systemen van IBM werden indertijd als en groot gevaar gezien voor de vrijheid van het individu. Apple en MS werden in het begin gezien als uitdagers. Maar Microsoft nam de rol van IBM over. En zo werd Google weer onthaald als een redder, die ons van MS zou verlossen. Inmiddels is wel duidelijk de Google een veel grotere bedeiging is dan al zijn voorgangers.

Dat Google daarvoor Linux en Open Source gebruikt en zo op een oneigenlijke manier de open source aanhangers voor zijn karretje heeft gespannen maakt ze alleen maar bedriegelijk. Steeds weer lukt het commercie op idealisme voor zijn karretje te spannen. Zoals we nu ook zien met al die groene labeltjes. Maar Google is nog veel verder gegaan en heeft de ontwikkeling van open source alternatieven ondermijnd. Google die baseert op open source is de grootste vijand van open source. Want het ondermijnt de idealen zelf.

Het wordt tijd dat mensen voorbij labeltjes leren kijken. Iets is niet beter omdat er groen labeltje aanhangt en een bedrijf is niet beter omdat er een open souce labeltje aanhangt. Invallen in andere landen zijn niet beter omdat "vredesmissies" worden genoemgd. Dat getuigt alleen maar van een hoop cynisme. Dat mensen er massaal voor vallen is eerder tragisch te noemen.
Dat maakt mijn stelling echter niet minder waar. Of dat nu leuk, goed, vervelend of wat dan ook is. Ik spreek je niet tegen of Google groen, goed, open of net niet is.

Misschien heeft Google wel compleet foute intenties...maar het is wel sinds lange tijd de enige partij die een platform succesvol lanceert, waar serieuze adoptie voor is. Alleen dat al biedt veel kansen en niet alleen voor Google. Helaas lukt dat klaarblijkelijk anderen niet.

Ik volg die ontwikkeling want, je hebt gelijk, het is mijn brood.
Wat je zegt is waar. Maar je kan ook zeggen dat met Android Linux mainstream is geworden. Als dat het doel is dan zijn we er al.
2 Bioshock games van de 3 is inderdaad 2/3 ja
Denk dat 'remote play' nog een veel grotere impact heeft. Ik doe nu al af en toe op m'n laptop gamen terwijl mijn desktop de echte game draait (als soort van dumb client) en dat werkt erg goed :) Chromebook is perfect in dat geval.
En dat is een kip ei verhaal, waarom zou een bedrijf een triple A game releasen voor een platform waarvan de adoption rate zo goed als nihil is.
Waarom zou een bedrijf een indie game releasen voor een platform waarvan de adoption rate zo goed als nihil is?
Omdat die paar extra gebruikers net het verschil kunnen maken, 4 tegenover 100 is veel meer dan 4000 tegenover 100000. Maar ik denk ook dat Indie developers minder technical debt hebben. Waarschijnlijk gebruiken ze een engine die, bijvoorbeeld Unity, waardoor het ook werkt op Linux. Toch een ander verhaal als je je eigen engine moet herschrijven tighly coupled is met directx12 voor die 4000 gebruikers..
Linux gebruikers zijn relatief vaak juist wel gecharmeerd van indie games. De verhouding Linux/Windows zal bij zulke spellen vaak toch groter zijn dan onder Steam gebruikers in het algemeen. Bovendien gebruiken ze vaak sowieso al engines zoals Unity, welke toch wel op Linux draaien.
Ik denk niet dat de marktpenetratie van Chromebooks nihil is. Ik zie er steeds meer om me heen.
Die adoption rate is er wel degelijk, jaar op jaar groei, en een generatie groeit er nu mee op. Het ziet er niet heel beroerd uit hoor voor ChromeOS.
Het zit anders behoorlijk in de lift nu dat Huawei Linux-laptops (met uOS / Deepin) verkoopt in China. Dus reken er maar op dat het aantal Linux-gamers daarmee ook zal gaan stijgen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 09:32]

Ik zeg ook niet dat die publishers perse iets moeten releasen maar wel dat de een reden dat de adoptatie laag is komt omdat er veel gamers stug blijven volhouden dat indie games niet leuk zijn.
Een groter issue zal zijn of de Chromebooks uberhaupt sterk genoege hardware hebben om AAA games te draaien...
Het is echt niet meer zo dat Chromebooks de stakkertjes zijn qua snelheid. Ik heb echt voor de goedkoopste instapper gekozen als daily runner en ook daar draait mijn kind gewoon games op uit de Playstore. Werkt prima.
Ik reageerde op het stuk over SteamOS, en zijn integratie.
Niet te vergeten dat je dan beter een alternatief zoals STEAM_OS kan gebruiken of Linux met steam. wat veel beter werkt dan Crome_os met steam.
Hardware van chromebooks zijn erg zwak. Je kan vrij weinig games spelen omdat je te weinig opslag en kracht heb, ik heb zelf mijn chromebook in dual boot het werkt wel ok maar het is meer voor 2d games. Persoonlijk denk ik dat het misschien beter zal zijn om dual boot makkelijker te maken in plaats van steam over te brengen naar Chrome.
Hopelijk niet voor school Chromebooks :')
Een school Chromebook kan gewoon opgenomen worden in het G Suite for Education programma. Daarmee kan de beheerder via z'n beheerpagina gewoon instellen wat wel / niet mogelijk is. De mogelijkheid tot het activeren van Linux of Google Play Store op Chromebooks kan gewoon ingesteld worden.
Om de komst van Steam naar Chrome OS-systemen te doen slagen, lijkt het onder andere nodig dat die systemen over krachtigere grafische hardware gaan beschikken en omgekeerd zal Crostini hardwarematige acceleratie van graphics moeten bieden.
Zo lijkt het wel meer een statement van de schrijver dan daadwerkelijk informatie van een bron.
The next question, of course, is just what sorts of games would even be worth playing on a Chromebook when run directly on local hardware. Currently, most Chromebooks have extremely limited 3D acceleration performance, with only the most recent devices like Samsung's Galaxy Chromebook possessing vaguely passable GPUs. Liu said we could expect that to change: more powerful Chromebooks, especially AMD Chromebooks, are coming. Liu would not explicitly confirm that any of these models would contain discrete Radeon graphics, but told us to stay tuned.
Er is dus blijkbaar wel een indicatie dat er betere hardware komt, maar discrete GPU's zijn niet zeker.

Nu vraag ik mij al een tijd af wat een Chromebook nou precies moet voorstellen, gezien het oorspronkelijke idee nog ver zoek lijkt met modellen waar een premium stickertje en prijskaartje op plakt, maar als je er discrete GPU's in gaat zetten lijkt mij de stap voor gewoon een laptop te kopen nogal klein.

Kun je er meteen Steam op zetten (of Linux installeren met Steam).

Ik vind het ook een wat rare stap naast Stadia, het idee was toch juist dat je geen hardware nodig had? En nu gaan ze toch maar mensen Steam laten draaien op die 'thinclient '.
Dat hele idee van Chromebook vind ik sowieso niet zo super, want waar blijft de "distro" die je op je eigen zelfbouw pc kan installen...die kant willen ze niet op. Mede (en vooral) een reden dat het niet opschiet met marktaandeel.
De distro die je op je eigen zelfbouw PC kan instellen is gewoon Open Source en te downloaden. Okay, het is wel wat complex en mij is het nooit gelukt, maar daarom zijn er ook partijen zoals Cloudready die een dergelijke ISO aanbieden. Ik heb het draaien op mijn Asus EEE PC, maar ook op een HP7610 uit 2008.
Die groei gaat best hard (ca. 22% per jaar).
Aan de ene kant gaat Google de stekker uit Chrome OS trekken en aan de andere kant wordt nog wel functionaliteit toegevoegd. Wat een verspilling... dat Alphabet begint steeds meer schizofrenere trekjes te vertonen.

EDIT Ik had aangenomen dat ze daarmee alle support ervoor gingen stoppen. My bad.

[Reactie gewijzigd door switchboy op 23 juli 2024 09:32]

Aan de ene kant gaat Google de stekker uit Chrome OS trekken
Hoe kom je hierbij? Bron?
Dat betekent niet dat ze stoppen met Chrome OS, ze willen voortaan PWA gebruiken voor Chrome OS (en daarnaast Linux/Android apps).
Google gaat zeker niet de stekker uit Chrome OS trekken, als je doelt op Fuchsia OS, dat is gewoon een test project en vooral bedoeld voor future devices.
Op zich is dat wel leuk, maar ik heb mijn twijfels of je er echt veel aan hebt. Die laptops hebben niet enorm veel hardware kracht, al helemaal niet grafisch. Leuk voor een Age of Empires 2 LAN party, maar of je er echt meer op kan spelen dan dat... Het zou me verbazen als iets als DotA2 er fatsoenlijk op draait, en dat is bij lange na niet het zwaarste spel.
Om de komst van Steam naar Chrome OS-systemen te doen slagen, lijkt het onder andere nodig dat die systemen over krachtigere grafische hardware gaan beschikken...
Dat vind ik weer zo'n hardcore gamer dingetje om te zeggen. Sure, het merendeel van de Steam gamers heeft een degelijke dedicated GPU, maar een significant deel draait ook op Intel IGPs. Het afgelopen half jaar ~7.5%, en onder Linux gebruikers ligt dat rond de 20% als ik de data van steam heuristisch optel. Dan neem ik de oude zwakke NVIDIA & AMD GPUs/APUs nog niet eens mee. Bron: https://store.steampowered.com/hwsurvey/?platform=linux

Ik denk niet dat Google hier als doel heeft om hardcore gamers over de brug te halen, dat zal inderdaad niet slagen, maar vooral de mensen die af en toe een oud/casual/indy spelletje wel leuk zouden vinden. Daarnaast kan dit ook een mooie aanvulling vormen voor Stadia (los van de discussie over hoe goed die service is). Top games kunnen ze op Stadia releasen maar voor oude titels en obscure indy titels kunnen ze je naar Steam verwijzen. Daar kan dit best slagen als dat het doel is, zo kunnen mensen die niet veel gamen maar wel af en toe een spelletje doen toch over de brug komen bij het kiezen voor een Chromebook.

Zat mensen die ook af en toe een spelletje spelen op hun Mac, die vaak ook niet over krachtige GPUs beschikken, daar domineren de Intel IGPs bij de statistieken. Wat ik zelf in het verleden deed, toen ik nog een PC had, was om een Steam game van mijn PC (betere graphics) naar mijn Mac te streamen (beter scherm), gaat prima voor een hoop types aan games!

Mac en Linux samen halen trouwens maar net de 3% van het Steam gebruik. Dus voor Steam is het sowieso geen grote markt. Maar als het op Chromebooks komt kan dat percentage in relatieve termen best eens omhoog schieten, krijg je misschien net wat meer games met Linux support, waardoor meer mensen Linux/ChromeOS als optie gaan beschouwen etc. etc.

Edit: Steam heeft 1 miljard accounts, waarvan 90 million accounts actief zijn. Zeg dat ~10% een zwakke GPU heeft (de 7.5% aan IGPs en zwakkere GPUs en APUs) heb je het nog over 100 miljoen gebruikers en 9 miljoen actieve gebruikers. 25 miljoen Mac gebruikers en 6 miljoen Linux gebruikers op het totaal. Volgens Wikipedia heeft ChromeOS een marktaandeel van 6%, tegenover 2% voor overige Linux Desktops/Laptops. Dus het aantal Linux users kan wel omhoogschieten door ChromeOS (al zal het vast geen factor 4 worden, gezien een hoop ChromeOS devices actief beheerd worden door scholen/bedrijven en je vast niet zomaar Steam kan installeren + andere doelgroep).

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 23 juli 2024 09:32]

Wat ik ook zou willen zillen zien zijn echte games via bijvoorbeeld steam voor android. Van wat ik in de play store zie is het heek erg gericht op f2p/casual games. Ik zou toch wat meer serieuze rpgs en rts zien.

Ook, de play store is moeilijk te doorzoeken voor genres en tags, helemaal meerdere tegelijk. Steam heeft dit prima voor elkaar. Google niet.

[Reactie gewijzigd door rjberg op 23 juli 2024 09:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.