Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Signify introduceert Philips Hue-lampen voor buitengebruik

Signify heeft een aantal Philips Hue-producten aangekondigd, waarbij het om lampen voor buitengebruik gaat. De meeste aangekondigde producten zijn vanaf eind deze maand beschikbaar in Europa, de rest volgt vanaf eind april.

De komst van een aantal nieuwe Philips Hue-buitenlampen werd eind vorig jaar al bekend via Hueblog.de en nu heeft Signify tijdens de CES de producten officieel aangekondigd en voorzien van prijzen en releasedata. Zo komt het bedrijf met de Appear, een lamp in de vorm van een cilinder die aan een muur wordt bevestigd en daar zowel aan de boven- als de onderkant een driehoekige lichtbundel op de muur projecteert. De Resonate-lantaarns zijn vergelijkbaar, al gaat het hierbij om rechthoekig gevormde lampen die in een zilveren of zwarte editie uitkomen.

Links de Lily XL en daarnaast de Impress

Verder komt Signify met de Attract, een aan de muur te bevestigen, omlaag gerichte lantaarn die via een doorzichtige kap een subtiele lichtgloed op de muur projecteert. Daarnaast komt de Daylo beschikbaar, een ronde lamp om aan de muur te bevestigen; deze komt beschikbaar in een roestvrijstalen uitvoering of in het zwart. Ook brengt Signify de Nyro-lampen op de markt. Het gaat om twee modellen waarbij de lamp als het ware in een overhangend afdakje is verwerkt. Het ene model is een muurlantaarn terwijl de andere waarschijnlijk bedoeld is om op de grond te plaatsen langs een looppad.

Signify komt verder met de Lily XL, een spotlight. Dit betreft een grotere versie van de lamp die het bedrijf in 2018 op de markt bracht. Verder komt er een versie van de Impress-buitenwandlamp die op een lage spanning werkt en datzelfde geldt voor de Econic-lamp.

Model Release Prijs
Philips Hue Appear eind januari € 140
Philips Hue Attract eind januari € 150
Philips Hue Lily XL low-volt eind januari € 140
Philips Hue Resonate eind januari € 130 (zwart) / 140 (roestvrij staal)
Philips Hue Daylo eind januari € 115 (zwart) / 120 (roestvrij staal)
Philips Hue Impress low-volt eind januari € 130
Philips Hue Cable + T-part eind januari € 17,95
Philips Hue Nyro wall light eind april € 120
Philips Hue Nyro pedestal eind april € 150
Philips Hue 100W Power Supply eind april € 60
Philips Hue 40W Power Supply eind april € 40

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

07-01-2020 • 22:37

117 Linkedin Google+

Reacties (117)

Wijzig sortering
Wat voor een onzin om nog meer lampen uit te brengen als de bridge het niet aankan.
Je kan max 50 lampen zetten op een bridge en daar kom je zeer snel
Stel je koopt de hue spot armatuur met 4 spots , hue beyond voor in de keuken en 2 hue plugs.
Dan telt dit als 10 lampen al..

De hue plugs kan je bovendien enkel gebruiken voor verlichtingen. Zie mijn review over de neveneffecten indien je er toch iets op zou verbinden dat geen verlichting is.
indien je er dan meer nodig hebt, dan plaats je een tweede bridge? (twee gelijkertijd controleren kan niet met de Philips app, wel met bv Yeti )
https://play.google.com/s...ails?id=com.netbeast.yeti

[Reactie gewijzigd door white modder op 8 januari 2020 08:22]

Zelf heb ik maar één bridge in gebruik, maar de Philips Hue App heeft onder het menu bridges gewoon de optie om een nieuwe bridge toe te voegen.

Zie hier een site waar ze nog meer uitleg geven over het toevoegen van meerdere bridges in de Hue app.
Je controleert dan nog steeds maar 1 bridge, als je een lamp van de andere bridge wil bedienen moet je de andere bridge actief maken en pas dan kan je die lamp selecteren. Op het moment dat je dat hebt gedaan kan je niets bedienen van de andere bridge.. Ik heb ook nergens gezegd dat je geen meerdere bridges kan toevoegen trouwens. Maar gelijktijdig bedienen gaat alsnog niet.
Ik heb zelf ook al aardig wat lampen (36) in huis maar dus ook meerdere devices om deze te bedienen zoals dimmers, hue friends schakelaars, hue tap en motion sensors. Als ik eventueel toe kom aan een extra bridge (>63 lampen) dan lijkt het me dat ik die niet allemaal continue hoef te bedienen met mijn app.

Gebruik trouwens bijna exclusief de app iConnectHue en die app heeft multibridge support...

[Reactie gewijzigd door Scidd0w op 8 januari 2020 13:48]

Je controleert dan nog steeds maar 1 bridge, als je een lamp van de andere bridge wil bedienen moet je de andere bridge actief maken en pas dan kan je die lamp selecteren. Op het moment dat je dat hebt gedaan kan je niets bedienen van de andere bridge.. Ik heb ook nergens gezegd dat je geen meerdere bridges kan toevoegen trouwens. Maar gelijktijdig bedienen gaat alsnog niet.
Sja, ik heb lampen buiten het bereik van mijn bridge, dus moet er een bridge bij zetten.
Die dingen zijn gelukkig niet zo duur.
Dan heb je een flinke afstand te pakken.
Een Zigbee netwerk moet ca. 10- 20 meter line-of-sight (LoS) aankunnen. (bron)

Daarnaast is het zo dat het een zg. 'mesh'- netwerk betreft: lampen hoeven dus niet allen binnen het bereik van de bridge te zijn. Zolang ze elkaar maar kunnen 'zien' (dus ieder max. 10 a 20 meter LoS of iets minder indien obstakels) en op deze wijze een route naar de bridge tot stand kan komen.

Iedere lamp is namelijk een Zigbee router.

Je zou dus een (outdoor) lamp of een powerplug ergens halverwege kunnen overwegen; dat zou e.e.a. moeten oplossen.
Dan heb je een flinke afstand te pakken.
Een Zigbee netwerk moet ca. 10- 20 meter line-of-sight (LoS) aankunnen.
De afstand tussen mijn meterkast, waar de hub hangt, en de lampen die ik wil aansturen is 40 meter, zonder line of sight.
Je zou dus een (outdoor) lamp of een powerplug ergens halverwege kunnen overwegen; dat zou e.e.a. moeten oplossen.
Een losse hub is goedkoper :-)

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 8 januari 2020 13:27]

Eh nee hoor, een aantal lampen in je huis vervangen met gewone Hue White's is dan goedkoper.....
Eh nee hoor, een aantal lampen in je huis vervangen met gewone Hue White's is dan goedkoper.....
Hoe kun jij dat nou weten?
Ken jij de situatie bij mij thuis?
Weet jij wat er zit tussen de meterkast en de extra lampen die ik wil aansturen?
Nou, een bridge kost 50 euro. Voor dat geld koop je 4 lampen. Iedere lamp voegt 20 meter bereik toe. Inclusief de bridge en de lamp die je wilt aansturen hebben we het dan dus over ruim 100 meter. Toegegeven, ik ken je situatie niet, maar ik achtte de kans klein dat je in een kasteel woont....
Nou, een bridge kost 50 euro. Voor dat geld koop je 4 lampen. Iedere lamp voegt 20 meter bereik toe. Inclusief de bridge en de lamp die je wilt aansturen hebben we het dan dus over ruim 100 meter. Toegegeven, ik ken je situatie niet, maar ik achtte de kans klein dat je in een kasteel woont....
Dus je gaat er gemakshalve vanuit dat ik daartussen ook 230V heb liggen?
Overigens heb ik laatst een brdge gekocht in een starterpakket en heb er uiteindelijk maar 2 euro voor betaald.
Line of sight is leuk, maar met de bridge in de meterkast en een lamp in de tuin is tien meter al een behoorlijke uitdaging.
@white modder De link werkt niet en ik kan de app ook niet vinden in de Play Store? :|
hm raar idd :-)
https://apkpure.com/yeti-...omation/com.netbeast.yeti

Er zijn trouwens nog apps die meerdere bridges wel gelijkertijd kunnen beheren :-). Alleen die van Philips niet (voorlopig)
Ik ben misschien een uitzondering. Met ruim 63 Hue lampen en 13 Hue accessoires zit ik nog steeds met één Bridge (V2) zonder problemen te genieten, zonder vertraging of wat dan ook.

Ik was in het begin nogal huiverig door het maximum opgegeven aantal, maar dit blijkt in de praktijk dus behoorlijk rekbaar. Gelukkig maar, want Philips heeft nog geen optie in de app om, wanneer je deze hebt, twee Bridges te koppelen zodat je niet constant in de app hoeft te switchen. Lijkt me behoorlijk omslachtig, alhoewel ik niet weet hoe HomeKit omgaat met twee Bridges. Voor nu ben ik in elk geval nog altijd tevreden.
"The recommended limit is 50 however the physical limit set on the bridge is 63.". Er zit dus een fysieke limiet op van 63 lampen.
Gelukkig maar, want Philips heeft nog geen optie in de app om, wanneer je deze hebt, twee Bridges te koppelen zodat je niet constant in de app hoeft te switchen.
Hue Essentials heeft dat afaik wel en is een vrij uitgebreide app.
50 lampen is een flink aantal hè, daar kom je niet zo maar aan.
Gaat toch snel hoor, ik heb zo al 24 tradfri lampen in m'n huis, als sensoren en plugs ook meetellen dan komen daar nog eens 12 items bij.
Maar als je eenmaal op de 24 bent, hoe groot is de kans dat je verdubbelt daarin?
Wellicht geen lampen, maar aangezien het aanbod van Tradfri steeds groter wordt (rolgordijnen bv) neemt dat aantal enkel maar toe. Ik vraag me dan ook af waarom er een limiet van 50 op zit. Is dit gewoon een hardware beperking of wordt dat software matig ingesteld door iemand die denkt van ja maar meer dan 50, dat heeft niemand. Dachten ze vroeger ook met harde schijven van 200mb, dat krijg je nooit vol.
Ik vroeg me af of het geen ZigBee of zwave beperking is,door intracommunicatie tussen de apparaten
met een standaard verlichtingsplan (lamp in het midden van de kamer en wat staande lampen hier en daar) kom je er idd niet zo snel. echter als je met spots in het plafond werkt telt het veel harder door :p.
Ik heb nu 29 hue lampen in de woonkamer (22 gu10 spots, 2 blooms, 3 e27 lampen, 1 10 meter ledstrip met Gledopto driver en 1 dimbare led lamp met 4 G53 lampen). Misschein een beetje overdreven misschien, maar ik kan je vertellen dat ik met de rest van het huis ruim over de 50 ga.....
gelukkig bieden extra hubs de uitkomst, ik vind het vooral jammer dat de hubs geen aansturing (knoppen ed.) ondersteunen van bijvoorbeeld ikea

Rik
nou poe, voor een heel huis hou je dus nog 14 over oftewel genoeg dus.

in een heel enkel geval zal je meer dan 50 nodig hebben, maar ongeveer 99% zal meer dan zat hebben aan die 50
In het filmpje van de tuin tel ik al snel minimaal 15 lampen, en dat is dus alleen nog maar de tuin.
50 lampen zit je best snel aan.
Klopt, maar een bridge is goedkoper dan een gemiddelde Hue lamp, dus als je het geld hebt voor 50 van die lampen dan kan die bridge er ook nog wel af lijkt me.
Ik heb er 10 in mijn tuin,het gaat vlug omhoog zonder je het door hebt

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 8 januari 2020 13:51]

Ik heb 36 slimme spotjes... dat schiet best op ;)
Ik dacht ook niet dat je hier snel aan kon geraken,maar toen ik gisteren vroeg om de lampen uit te zetten aan Google assistent schrok ik mij toen hij zei dat hij 75 kampen uitgeschakeld had..
Inderdaad, ik ben een nieuw huis aan het inrichten en zit op 78 zigbee LL devices.
Ik gebruik sinds kort de app hue essentials. Die kan meerdere brigdes aan.

https://www.hueessentials.com/
Maar kan Google assistent om met meerdere bridges? Of tahoma box?
78? heb je een palijs gekocht?wat heb je dan allemaal aan dat protocol hangen dan als ik vragen mag ?
Onzin, je kan ze gerust gebruiken voor andere dingen dan verlichting. Het enige probleem is dat ze in de Philips Hue-app meegenomen worden in de kamers, dus als je een kamer aan of uit wil zetten, gaat die stekker (logischerwijs) ook aan of uit.

Een oplossing daarvoor zou zijn om je plugs een eigen kamer te geven, waarna je deze kamer natuurlijk niet toevoegt aan je routines.
Niet enkel kamers
Bij routines of accesoires kan je max 3 kamers selecteren.daardoor moet je vaak "Huis" selecteren,maar daar zitten ook al je schakelaars in.
Google assistant aanziet ze ook als verlichting,dus daar moet je ook mee opletten.
Het was niet slim om de plugs als verlichtingn objecten te zetten in de hub.
Niet echt doordacht

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 8 januari 2020 14:00]

je kan veel meer dan 50 lampen aan de bridge koppelen. Las laatst ergens iets dat iemand er 200 aan heeft hangen. Philips garandeert een goede werking tot 50 lampen.

Staat op de hue plug wel heel duidelijk dat je er alleen een lamp aan kan hangen en dat apparatuur op 230v naar de klote kan gaan als je die in de hue plug steekt. Dus beetje vreemd om het dan te proberen, er problemen ontstaan en er dan over gaan mekkeren. Dat de hue plug dan heel duur is, eens, maar dat is met alle hue producten zo.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 8 januari 2020 12:53]

Ik blijf hangen op 63,als ik er dan 1 toevoeg,dan verwijder ik de eerste lamp,en dan de 2de.
Bij mij lijkt het dus alsof er 63 vakjes zijn voor lampen
Volgens mij mis ik hier iets, waarom zou je niet meer lampen uit kunnen brengen? Als er 50+ modellen zijn, betekent dat toch niet dat iemand alle verschillende modellen moet kopen? 999.999/1.000.000 huishoudens die alle lampen zouden vervangen door Hue komen echt niet aan de 50. Die ene enthousiast kan een tweede bridge kopen.

Overigens is die 50 een soft limit, je kunt er meer aansluiten, maar dat is dan niet "best practices". Er zijn mensen op /r/philipshue die er 60 op hebben draaien.
Idd ik ben tot 63 geraakt, meer wil hij niet.ik kon hierdoor geen plugs meer toevoegen
Want de hoeveelheid verschillende lampen heeft invloed op het aantal lampen dat iemand heeft? Dit is toch gewoon een vergroting van keuze en opties die je iemand aanbied.
Jammer, nog steeds geen grondspots. Ik ben al tijdje op zoek naar rgb grondspots.
een normaal armatuur waar een GU10 spot in past?

[Reactie gewijzigd door ETH0.1 op 7 januari 2020 23:50]

Zo heb ik het inderdaad ook. Enige waar je dan wel op moet letten is dat de armatuur IP-65 of IP-64 gecertificeerd is, anders is het wel erg zonde van die mooie Hue-lampen (GU10 lampen van Hue zijn best prijzig, je wil ze dus wel echt goed beschermen).

[Reactie gewijzigd door Thrace Grumble op 8 januari 2020 08:55]

misschien is de innr gu10 rgb een oplossing en werkt ook met hue.. 2 stuks € 59,99
Misschien is mijn idee van een grondspot iets anders, maar zoek je dit niet?
https://www2.meethue.com/...-buitenspotlamp/1741530P7
Ik vind 't behoorlijke bedragen voor wat 'slimme' verlichting..
En als er eens 1 kapot gaat, kan je gans het armatuur mee vervangen.. als je geluk hebt en eenzelfde armatuur dan nog beschilbaar is natuurlijk :)
Signify verkoop de peertjes voor binnen nu los, dus het lijkt me sterk dat ze opeens stoppen met het verkopen van de losse lampen zonder armatuur. Waarom denk je dat de peertjes er niet uit kan draaien?

Ik denk dat ik nog nooit een lamp van deze prijs gezien hebt welke compleet vervangen moet worden wanneer het peertje het begeeft.

Edit.:
Oh god inderdaad, meer dan de helft van de buitenlampen hebben een vaste LED lamp volgens de website. Jeetje, wat een misser.

[Reactie gewijzigd door Solid Works op 8 januari 2020 00:07]

Het is soms lastig lijkt me idd maar armaturen zoals de Sana en Signe (het lichtzwaard) zijn helemaal niet mogelijk met peertjes. Deze formats openen ook nieuwe mogelijkheden, nieuwe licht intensiteiten en straal vormen en dus nieuwe ervaringen en een andere sfeer. Het zijn niet alleen maar nadelen.

Volgens mij gaan moderne leds 50.000 uur mee, dat is bijna 6 jaar continue. Opzich zou het voor een buitenlamp wel jammer zijn als je aan de onderkant van de levensduurverwachtingsverdeling zit.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 8 januari 2020 07:19]

In de praktijk (bij mij) begeven LED's (voor gebruik bij 240V) het vaak na 1-2 jaar van enkele uren gebruik per dag. De LED zelf is waarschijnlijk het probleem niet. Het zal wel liggen aan de elektronica eromheen (schakelende voeding).
Philips HUE leds?

Wij zijn nu 5 jaar helemaal over en al onze HUEs werken nog (±20 stuks).
Nee, het gaat om diverse merken peertjes (waaronder A-merken), maar geen Hue.
Ja, dat heb ik dus ook, echt heel slecht. Ik hoop toch echt dat deze armaturen het langer volhouden. Ik ben tot nu toe zeer teleurgesteld in de levensduur van Led lampen omdat je verwachten voor een lamp in de kelder bijvoorbeeld de rest van je leven niet meer iets nieuws te hoeven kopen en dan, 2 jaar later met nog geen paar minuten per dag... Kapot.
Veel van die ledlampen hebben een kapotte controller en zijn het niet de ledlampjes die kapot zijn. Controllers hebben vaak maar een beperkt aantal aan/uit cycli waardoor die eerder stuk zijn dan dat de LED door zijn branduren heen is.
Ik heb de buitenlampen opgehangen thuis. Als electrcien word ik er vrolijk van. Netjes afwatering zit er in, dubbel geïsoleerd. Signify weet wel hoe ze veilig buitenlampen moeten ontwerpen.

Kwaliteit van de buitenlamp is velemale beter dan wat ik gemiddeld ben tegen gekomen.
Ik heb een eigen armatuur gekocht die op de Impress leek en een Philips Hue peertje erin. Dat ziet er niet uit. Je ziet duidelijk dat er een peertje in zit en meer dan de helft wordt niet verlicht.

Maar de volledige LED armatuur zoals de Impress, ziet de lamp er fantastisch uit. En het kost behoorlijk wat geld, maar dan werkt het wel. Ik heb nog andere lampen thuis, zoals die van Ikea. Maar uiteindelijk wordt het allemaal Philips Hue, want het werkt net niet. Ikea lampen verliezen af en toe connectivity, en dimmen ook heel slecht. Philips Hue kan echt heel laag dimmen, Ikea gaan tot de helft van Philips Hue lampen en dimmen niet verder.
En gewoon een up/down armatuur met 2x GU10 Hue erin dan? Dat lijkt mij nog wel wat namelijk.
Dat heb ik hier in de tuin (voor en achter) en dat is prima. Lekker cheap ook want die Karwei armaturen kosten 15 euro en de goedkoopste Hue spotjes 20 ofzo :+
Het kan nog iets goedkoper door de slimme lampjes van Ikea te gebruiken. Werkt prima samen en gewoon vanuit de Hue app aan te sturen. Zo heb ik mijn tuin verlicht.
Bij mij thuis werken die op een of andere manier niet. Is geen verbinding mee te krijgen :/
Je moet een Ikea lamp even pairen met een schakelaar die in het Hue netwerk hangt. Dan krijgt de lamp dezelfde Zigbee code mee en kun je hem daarna vinden in de Hue app. Ikea afstandsbedieningen kun je via een app zoals Hue Essentials op de Hub aanmelden via Touch Link. Deze komt dan in hetzelfde Zigbee netwerk te hangen en kan je deze zowel met de lamp koppelen en de lamp is ook nog zichtbaar voor je hue bridge.
Of in pairing modus brengen (ff 6x aan/uit/aan) en dan serieus vlak naast je bridge houden en dan herkent ie ze en kan je de lampen koppelen :)
Lastig is vaak dat mensen vaak geen lampfitting vlak naar de bridge hebben (meterkast). Met de schakelaars werkt dat wel, maar met lampen in de meeste gevallen een uitdaging.
Heb ik ook ja, werkt uitstekend. Mooie zwarte up/down spot met tweemaal Hue GU10.
Waar heb je gevonden welke vast zijn en welke niet?
Op de site "outdoor" , "led integrated"
Daarmee wijken ze niet af van wat redelijk gangbaar is in buitenlampen: de meeste leds zijn niet te vervangen. Trouwens ook veel led-verlichting voor binnen hebben geen losse peertjes meer.
50.000 uur bedoel je ;)
Nee dat bedoel ik niet. In onderstaand onderzoek komen ze op waardes variarend van 5 tot ruim 10% reductie in 2000 branduur.

https://www.researchgate....ubsystem_isolation_method

https://hackaday.com/2019...he-100000-hour-led-bulbs/

Het wordt gewoon tijd voor onafhankelijke tests van led lampen om te zien hoeveel van de geadverteerde levensduur overblijft.
Dieven zullen wel blij zijn. Als je de voorbeeldtuin bekijkt hangt daar voor een kapitaal.
Je hangt dit toch ook niet in je voortuin 8)7
Alsof een dief niets uit je achtertuin kan stelen?
Dat kan, maar kost meer moeite. Daarnaast, waarom zou je een lamp stelen als er nog stroom op staat? Voor die paar tientjes onder stroom willen komen te staan?
Ik heb voor in de tuin nu ook verlichting, maar ook verlichting aan het huis bijvoorbeeld zo'n "Appear" versie.
Helemaal mee eens, ik vind ze best mooi, maar noway dat ik dat buiten ga hangen.
Genoeg die denken dat je flink bespaard op energiekosten en 'dat het wel uit kan'.
Kan je trouwens de gewone Hue E27 peertjes buiten gebruiken of kunnen ze daar niet tegen?

Edit: bedankt allemaal voor de feedback. Lijkt er op dat ik het ook ga proberen :)

[Reactie gewijzigd door Iruk1981 op 8 januari 2020 10:41]

Als ze beschut hangen wel, maar ik heb ergens ooit eens gelezen dat ze niet geschikt zijn voor buiten. Heb er trouwens zelf een buiten hangen in een waterdichte buitenlamp en dat gaat al lang goed. ;)
Kunnen ze zekers tegen, heb al jaren in de achtertuin losse Hue lampen in een fitting hangen. Gewoon op zijn 'Frans' zelf vulcaniserende tape over de fitting aan de bovenzijde en gewoon buiten weer of geen weer.
Ik heb er jaren eentje in een buitenlantaarn gehad, werkt prima.
Zijn deze Philips buitenlampen wel geschikt voor ons zeeklimaat. Veel andere Philips buitenlampen namelijk niet. Die gaan een soort van roesten.
Welnee, die standaard lampen kunnen ook prima buiten hangen.
Daar heb ik dus ook last van. Wel gek hoor, bij mijn ouders 30 km verderop speelt het helemaal niet. Ik ben er daarom wat huiverig voor om dit soort dingen in de tuin te plaatsen want het lijkt allemaal na een jaar of 3 al kapot te gaan.
Wellicht lees ik er overheen, maar kan niet terugvinden of er ook bewegingssensoren in de lampen zitten?
Voor een wandlamp lijkt me dat wel fijn op bepaalde plekken.
Vermoedelijk niet, die is los te koop.
Volgens mij zitten ze niet in de lampen, maar het is natuurlijk ook flexibeler om deze te gebruiken:
https://www2.meethue.com/...uitensensor/8718699625474
Als je naar de prijzen kijkt is het niet eens zoveel duurder dan https://in-lite.nl/nl, een van de toonaangevende leveranciers van tuinverlichting. Nee het totale aanbod is voor nu nog wat minder maar je krijgt er met Signify wel een Smart verlichting bij als meerwaarde. Ik zie wel kansen eigenlijk.
Ik heb het vergeleken toen ik mijn tuin een half jaar geleden deed. Wat ik wilde hebben was met in-lite duurder en veel minder flexibel. Het klik systeem is wel flexibel, gewoon waar je wilt een vertakking maken. Maar een lichtsensor hang je aan een hele groep lampen. Met Hue kun je per lamp aangeven wanneer hij moet branden, etc. Ik heb bijv. deel van lampen gedimd heel de nacht branden. Loop je de tuin in dan gaan alle lampen aan. Zelfs de fontein, met de nieuwe smart stekker van Hue :-)
Heb de lichtsensor van In-Lite nooit goed aan de praat gekregen, werk nu gewoon met timer. Als het stuk gaat (spul is nu al zo'n 10 jaar oud), wordt het hele spul vervangen door Hue.
Afgelopen zomen onze tuin verbouwd. Heb dit nu met wat hue lampjes. Twee zuilen, een spot en een lamp naast de achterdeur.

De zuiltjes/spot in de tuin de tuin gaan met een timer bij zonsondergang aan op een gedimde stand. Ik heb één bewegingssensor die schakelt de lamp naar de achterdeur in en zet de rest van de lampen feller bij beweging. Werkt allemaal lekker zo. Aanleggen was ook super eenvoudig met het klik/vertakking systeem in de bekabeling. Alleen jammer dat alles vrij prijzig is.
Thnx! Interessant, al zit er (nog) geen RGB op, en is het zelfstandige oplossing zonder Hue aansturing.
Wat is het voordeel van lage spanning t.o.v. 230V?

Kan me voorstellen dat het meer risico met zich meebrengt om 230V door je tuin te leggen. Maar met lage spanning heb je per 3 à 4 lampen een nieuwe voeding nodig. Als ze eindje van stopcontact af liggen, nog meerdere kabels door de tuin ook.

Ik heb nu 230V door mijn (volledig dichte) schutting heen lopen, dus dat is niet te zien. Ook niet te bereiken, tenzij je paar rabat-delen weghaalt. Maar dat is op zich niet zo'n probleem.
Veiligheid inderdaad, omdat leidingen in een tuin vaak makkelijker bereikbaar zijn. Wil je 230 leggen dan moet dat volgens voorschriften in een harde buis etc. Lager voltage is dan praktischer.

Overigens is het geen probleem om meerdere lampen aan één voeding te hangen zolang ze niet in serie zijn aangesloten, wat me sterk lijkt.
Ik werk nu 12 jaar als boomverzorger/hovenier en ik heb nog nooit een grondkabel in een buis gelegd. Wel worden er "echte" grondkabel gebruikt met extra wapening. On topic buitenverlichting is belachelijk duur dus de prijzen zijn niet heel bijzonder. Ter vergelijking inlite lampjes zijn niet goedkoper en niet smart. En een draak om te installeren met een draai prik klem die vaak groter is dat het spotje wat in de tegel komt.
Dan is dat het, in mijn herinnering moesten die kabels in een buis, maar wellicht is dat oude regelgeving?
Nou het kan heel goed dat je gewoon gelijk hebt hoor. Maar ja eigenwijze hoveniers en regels. De opvatting is algemeen nog steeds als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.
Nu nog een E14 met filament dan ben ik blij :)
Ja.. of een ‘standaard’ compact E14 lampje, of in ieder geval zo compact mogelijk.

Ik heb laatst twee lampen boven de tafel omgebouwd van E27 naar een GU10 fitting. De Standaard HUE E27 lampen waren namelijk te groot en staken uit aan de onderkant. Nu met de HUE GU10 lampjes is het weer keurig.

Maar het liefst had ik een compacte E27 of E14 bulb gebruikt. Helaas, niets compacts te verkrijgen, zelfs de ‘kaarsvorm’ is dik 11cm hoog

Een GU10 lampje kan wel in een mooi compacte form-factor, dus waarom zou dat bij E27 of E14 niet kunnen?

[Reactie gewijzigd door Ikkehans op 8 januari 2020 18:03]

Ik mis de plaatjes van de lampen bij het artikel...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.