KPN verwerkt 196 terabyte tijdens jaarwisseling, Vodafone 145 terabyte - update

KPN heeft een recordhoeveelheid mobiele data verwerkt tijdens de jaarwisseling. Via het mobiele netwerk van het bedrijf werd 196 terabyte afgehandeld. Bij Vodafone en het Belgische Mobile Vikings verdubbelde de datahoeveelheid.

In totaal ging het bij KPN tussen 22.00 en 04.00 uur om 196,57TB die via het mobiele netwerk afgehandeld werden. Vorig jaar ging het om 176,53TB, terwijl in 2014 tijdens de jaarwisseling nog slechts 7,5TB verwerkt werden via KPN's netwerk. Het piekmoment lag bij afgelopen jaarwisseling tussen 00:05 en 00:10 uur.

KPN verwerkte tijdens oud en nieuw nog 2,4 miljoen sms’jes en 4,1 miljoen telefoontjes. In beide gevallen gaat het om dalingen ten opzichte van voorgaande jaren, toen het om respectievelijk 2,9 miljoen sms'jes en 4,5 miljoen gesprekken ging. Met name het versturen van sms-berichten is sinds 2014 flink afgenomen. Toen verstuurden klanten van KPN nog 8,5 miljoen sms'jes, al daalde dat in 2015 al naar 5,8 miljoen.

Bij de Belgische provider Mobile Vikings verdubbelde de afgehandelde datahoeveelheid tijdens oud en nieuw. Het bedrijf becijfert dat klanten gemiddeld 40MB verbruikten, waar dat vorig jaar 23MB was. Het aantal verstuurde sms-berichten tijdens nieuwjaarsnacht bedroeg 4,2 tegenover 5,4 vorig jaar. De helft van de klanten voerde een gesprek om vrienden en kennissen gelukkig nieuwjaar te wensen.

Update, 13.50: Vodafone verwerkte tijdens de jaarwisseling 57 procent meer mobiele data dan vorig jaar, zo laat het bedrijf weten. Het bedrijf verwerkte tussen 22.00 uur en 04.00 uur in totaal 145TB. Tijdens de jaarwisseling van 2009 op 2010 was dit nog slechts 2TB in de betreffende uren. Vodafone verwerkte 3 miljoen sms'jes, een daling van 10 procent. Het aantal mobiele gesprekken bleef stabiel op 4,5 miljoen. Bij de jaarwisseling van 2009 op 2010 was dit aantal nog 6,2 miljoen gesprekken. De piek in het gebruik van het Vodafone-netwerk lag tussen 00.30 en 00.45 uur.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

01-01-2020 • 11:18

90 Linkedin

Reacties (90)

Wijzig sortering
Ik vind dat we ver gekomen zijn. Jaren geleden was het onmogelijk om te bellen vlak na de jaarwisseling en kijk nu. Ik kon direct bellen en kreeg filmpjes zonder vertraging binnen op mijn mobiel. Het netwerk heeft veel meer capaciteit en naar mijn ervaring ( wellicht niet in het hele land ) is het netwerk voorbereid op grote pieken. Ik zit bij KPN trouwens en in de randstad.

[Reactie gewijzigd door OMD op 1 januari 2020 11:58]

Dat dat dacht ik dus gisteren ook toen ik om 12 uur een video call had met familie in Brazilië terwijl ik allemaal nog whatsapjes met video's en foto's binnen kreeg + dat ik YouTube aan het streamen was voor muziek.

Waarschijnlijk op drukkere locaties (bij feesten en vuurwerk shows) dat je nog problemen ervaart met de capaciteit van de mast waarmee je verbonden bent, maat blijkbaar is de backhaul wel goed voorbereid, en de capaciteit van de sites wordt uitgebreid met de nieuws frequenties die vrij komen voor 5G en de nieuwe ontwikkelingen in LTE.
KPN heeft zelfs nog extra ruimte: Band 38.
Deze band is ongebruikt geweest tijdens deze periode. Met 5G komt er nog meer bij.
Prima geregeld en zegt ook dat we 5G voorlopig nog niet nodig hebben.

Ik zeg niet dat het er niet moet komen, maar 5G is in Nederland nog niet nodig.
Er is dus overcapaciteit, super, daar kunnen we hopelijk mee innoveren!
5G is toch wel meer dan "meer en sneller data"? Er zijn wel toepassingen die de lagere latency van 5G goed kunnen gebruiken!
En als toevoeging wat @Jack Flushell stelt: er is totaal geen overschot aan capaciteit. Als dat wel het geval was, dan hoefde je bij KPN, T-Mobile en Tele2 helemaal geen 'gratis onbeperkt gigabytes bijkopen wanneer je jouw dagelijkse 5GB heb bereikt' voor hun onbeperkt internet abonnementen. T-Mobile heeft zelf letterlijk gesteld dat deze beperking aanwezig is om lokale stabiliteit van het signaal te kunnen garanderen. Ook zijn de snelheden niet symmetrisch, noch kunnen zij glasvezel snelheden bereiken. Er zijn redelijk wat studenten en ondernemers (vooral die mobiel werken) die beide kunnen gebruiken.
Komt omdat 4G niet meer CSD is. CSD vereist enorm veel capaciteit. Gelukkig bellen nog maar weinig mensen over CSD. Zelfs al wordt de capaciteit niet uitgebreid, het simpelweg afstappen van CSD zorgt voor een enorme verbetering.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 1 januari 2020 12:14]

Ik moest opzoeken wat CSD was. Maar als ik het goed begrijp, wordt dat al heel lang niet meer gebruikt. Het is namelijk vervangen door GPRS en EDGE als ik Wikipedia mag geloven: https://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_Switched_Data
After 2010 many telecommunication carriers dropped support for CSD, and CSD has been superseded by GPRS and EDGE (E-GPRS).
Dat betekent dus ook dat CSD in het 3G tijdperk al niet meer gebuikt werd.

Ik weet zeker dat ik in het 3G (UMTS) tijdperk, wat dus na GPRS en EDGE gekomen is, nog vaak problemen heb gehad met de verbinding bij drukte, zoals Nieuwjaar, of op festivals waar iedereen op een kluitje stond.

Dus ik denk niet dat CSD hier het hele verhaal is eerlijk gezegd.
GPRS en UTRAN hebben CSD voor telefoongesprekken nooit volledig vervangen. LTE wel. Er speelt inderdaad meer (er is veel veel veel meer capaciteit), maar het verdwijnen van CSD heeft wel een grote rol gespeeld.
Maar VoLTE is nog niet echt bepaald dé standaard. CSD wordt volgens mij nog steeds op de 3G fallback gebruikt en is dus nog steeds (zij het in mindere mate) aanwezig.
@Trommelrem bedoelt waarschijnlijk om CS voice, en niet CSD. Dat werd voornamelijk gebruikt voor de allereerste versie van mobiel internet (WAP), en nu nog voor M2M communicatie
Inderdaad ik kon zelfs gewoon in full HD videobellen met mijn vriendin die nu in Mexico zit tussen 0:00 en 0:15. Het netwerk kan steeds beter de capaciteit aan. Maar zodra zij mij belde wanneer het daar 0:00 was zag ik alleen maar pixels.
zag ik alleen maar pixels.
Dat is vaak zo wanneer je naar een scherm kijkt toch? :+
Misschien keek hij naar een geprojecteerd beeld. Of naar een dwerg die heel snel de beelden tekende.
Een zeer snelle muis zou in casu geloofwaardiger zijn :+
Ik weet niet, mijn muis kan niet tekenen.
Nou, de meeste muizen kunnen wel een beetje tekenen.... Maar volgens mij zit je dan gewoon weer met die pixels opgescheept
Ik kan me voorstelen dat ze in Mexico behoorlijke capaciteitsproblemen hebben rond de jaarwisseling. Ik weet niet waar je vriendin exact zit (zou wat zijn hee ;)), maar een stad als mexico city heeft meer inwoners dan heel Nederland (23 miljoen in de gehele agglomeratie).
Is het ook niet dat veel gewoon op Wifi verbinding zitten, denk eens aan VoWiFi.

Steeds meer gebouwen zijn goed geïsoleerd waardoor mobiel bereik lastiger erdoor komt.

Lang niet iedereen zit meer op mobiel netwerk, ook velen sturen een appje wat minder belastend is dan bellen, de tijden zijn dus ook veranderd en denk dus niet dat het alleen door meer capaciteit komt.
Ook in Tilburg. Geen enkel probleem midden in het centrum.
Ik kreeg ook gewoon mijn telefoontjes binnen, zit bij T-Mobile.
Ik heb dit jaar weer ouderwets sms-jes gestuurd, omdat ik vorig jaar merkte dat de helft van de mensen geen Whatsapp meer bekeek. Blijkbaar teveel gifjes in de app-groep.

Voor de geinteresseerden: hier het persbericht van KPN zelf.
Ze zijn niet verplicht om te kijken om 12 uur, vele zijn dan champagne aan drinken of buiten vuurwerk aan afsteken ofzo.

Je krijgt van zelf wel berichtje van ze terug, het zij een uur later ofzo pas wat prima is.
Je kan ook whatsapp de gene die je wil feliciteren privé bericht sturen, die sturen uiteindelijk echt wel bericht terug.
Ik lag om 00:45 in bed en 's morgens had ik 32 nieuwe berichten :o Dikke prima, boeit me niets of mensen reageren op het goeds dat ik ze toewens voor het nieuwe jaar.
Je meent het toch niet bedoel je :)
Oh, zeker wel. 80% van mijn contacten heb ik geen nieuwjaarswens gestuurd via Whatsapp. Ofwel doe ik dat face to face, of is het gewoon niet de moeite, danwel puur zakelijk.
Inderdaad hoef niet direct te reageren, je ben op dat moment met groep mensen.
Daar heb je gezellig mee en berichten komen wel, alleen maar omdat we nu zo goed internet hebben betekent niet dat je direct hoeft reageren(ook niet met zulke dagen).

Het is leuk als je berichtje terug krijgt van bekende als je nog wakker ben, stuurt die pas 2 uur later en zie je het volgende dag ook prima :) .
De 31ste in de middag mensen een signal gedaan, tot 00.02 met de oogjes dicht op de bank gelegen. Even daarna me buren geproost en daarna het bed weer in, heerlijk. Waar mijn leeftijdsgenoten helemaal hysterisch om gaan snap ik ook niet.
Als ik iets belangrijks te melden heb stuur ik altijd een sms of bel die persoon gewoon op.
Veel reageren (terecht!) niet meteen op een Whatsappje maar worden wel nieuwsgierig als ze een nieuw toontje op hun telefoon over horen gaan.
Apart dat de piek van Vodafone tussen 00.30 en 00.45 uur lag. Had eigenlijk net zoals KPN tussen 00:05 en 00:10 verwacht..
Toen lag Vodafone netwerk dus plat:D en rond 00:30 kwam het weer een beetje op gang:D
Misschien tijdelijk een storing waardoor alles na 00:30 pas binnen kwam?
Ik zat in Amsterdam en had doodleuk een E in m’n scherm ipv 4G...
95% van het gebruik zijn filmpjes van vuurwerk en/of een vuurkorf. Waar je nooit meer naar kijkt. Even die likes binnenhalen van wat je op dat moment aan het doen bent, ofzo. :+
Dat is het hele jaar zo. Zelfde lui die hele concerten gaan filmen in slechte kwaliteit wat nooit meer gekeken wordt, lui die constant selfies trekken zodat je er geen gesprek meer mee kan houden etc. Dat gaat in 2020 niet veranderen...
Idiocracy is het filmische antwoord op al deze mysterieuze gebeurtenissen. Het gaat alleen maar erger worden. We're doomed.
Nee hoor.

Protestantisme is een afscheiding van de katholieke kerk omdat die zoveel tijd en geld opeiste.


De laatste jaren daalt het besef dat media op heel veel fronten precies hetzelfde doet maar ook het besef hoe je daar beter mee kunt omgaan.


Bij WA kun je vinkjes uitzetten en media per default blokkeren. Instagram en Facebook kan ook leeg. Pokkewerk, maar er zijn zelfs plug-ins voor, etc, etc.


Klagen kan altijd, iets daadwerkelijk wat ook wat tijd kost, maar ook zoveel oplevert, kost onder de streep minder.
Instagram an facebook kunnen leeg, wat bedoel je daarmee en waarom zou je dat willen?
Je kunt al je posts, likes, volgen, vermeldingen(verwijzingen), etc, verwijderen.

Heb je in principe een kale FB.
Als je het geleidelijk doet merkt niemand het eens.

En waarom is voor iedereen persoonlijk. Werkgevers kunnen er om vragen, als je op vakantie gaat kan er naar worden gevraagd, etc, etc.
Ja, laat dat besef nou eens ontbreken bij een groot deel van de mensheid en het feest is compleet.

Prikkels die direct het 'monkey brain' triggeren zorgen dat mensen dit doort dingen blijven doen. Geen wonder dat er bij grote bedrijven zoals Facecrap er een horde psychologen bezig is om alles zo te maken dat je blijft drukken op hun app en mensen zo verslaafd mogelijk maken.
Ach, die lui die dat doen snappen weer niet wat wij zo leuk vinden aan PC's, computertechnologie, games, etc.
Als je een vergelijking zou maken lijkt het erop om naar een super leuke gamehal te gaan en daar alles op te nemen om er vervolgens niks mee te doen terwijl er ook mooi hd streams zijn. :P
Dat soort lui heb ik nooit begrepen de boel opnemen en posten op internet, zodoende begrijp ik ook waarom ze zoveel data erdoor branden.

Die vuurwerk shows werden in super kwaliteit uitgezonden op tv, kon je net zo goed dat opnemen.

Wij tweakers doen dat ook niet als je in een super leuke gamehal of museum komt etc daar alles gaan filmen.

Simpel 1 of 2 foto's en klaar.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 januari 2020 17:58]

Stel je inderdaad voor dat iemand de stekker van het internet eruit trekt...Denk dat de meeste spontaan zouden stoppen met adem halen.
5G Gaat dat niet veranderen.
Ik denk dat dat wel gaat veranderen, met 5g krijg je dus weer meer snelheid op de plekken waar 4g het niet trekt dus dan ga je automatisch toch weer meer verbruiken
Zelfde inhoud, betere resolutie. :)
Ik film in 4k dus dan gaat het extra snel
En social media platforms ondersteunen dit ook?
Ja, YouTube heeft al jaren 8k ondersteunen
Netjes!! je merkte dat NLziet bij het wisselen van zender wat langer moest laden. Maar dat kan ook aan NLziet gelegen hebben.

Maar veder blijf ik het een prestatie vinden dat rond het drukste moment iedereen gewoon met elkaar kan FaceTime en bellen.
Wat maar weer laat zien dat de providers hier hun zaakjes goed voor elkaar hebben

Dat was vroeger wel anders en in andere delen van de wereld (vier oud en nieuw meestal buiten Europa) nog steeds niet zo normaal als hier.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 januari 2020 14:16]

De providers hier hebben dan ook jarenlang de hoofdprijs betaald gekregen van hun klanten. Ben je vergeten wat ze voor een simpele sms’je vroegen? Of 2 seconden gesprekstijd afronden naar een hele minuut?
Ja klopt, maar wat is de link met dat ze het nu goed/beter geregeld hebben?
Quote uit het artikel:
"De helft van de klanten voerde een gesprek om vrienden en kennissen gelukkig nieuwjaar te wensen."

Dan ik benieuwd waarover die andere helft dan belt, midden in de nacht. Kunnen we daar ook wat meer statistieken van krijgen? :+
Mekaar een ongelukkig jaar toe wensen?
Om elkaar te vinden in de Mist?
"Heb je mn stash bij?"
"Ja man, binnen tien minuten achter het station. Heb je geld bij?"
"Zeker man"

Zoiets wellicht?
Anoniem: 44530
1 januari 2020 11:22
Zou wel willen weten wat er dagelijks tov oud en nieuw verstookt wordt
Logisch natuurlijk met al die filmpjes en fotos die via socialmedia worden gedeeld. Alleen al mijn Whatsapp staat bol met vrienden en familie met fotos van vuurwerk en de beste wensen plaatjes etc.
Anoniem: 498327
@hulseman1 januari 2020 11:49
Alleen dat al was een heerlijke reden om Whatsapp te dumpen (andere is einde WP support en FB integratie). Heerlijk om weer een chat-client te gebruiken die minder populair is en geen (video)bellen ondersteunt. Wat een rust!
Je kan ook gewoon niet opnemen als je geen zin erin hebt. ;)

Gelukkig 2020!
Wow, dat is een coole featurr! Sinds wanneer is dat opgeleverd? :+
Anoniem: 498327
@ApexAlpha1 januari 2020 13:38
Opnemen? Whatsapp pulp opnemen? Viel er maar gewoon Een hoorn op te nemen.
15-16 t/m 17-18 zie je een grote stijging, Whatsapp introductie van bellen in 15
Whatsapp introductie van videobellen in 16
Snapchat wordt populairder en ga zo maar door

Kortom de opmars van sociale media :*)

[Reactie gewijzigd door Crypto_Exfil op 1 januari 2020 11:26]

Volgend jaar dus over de 200 :P