Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

KPN verwerkte tijdens nieuwjaarsnacht record van 248 terabyte aan mobiele data

KPN heeft tijdens nieuwjaarsnacht een recordhoeveelheid data verwerkt. Klanten van de provider gebruikten samen 248 terabyte op het mobiele netwerk, veel meer dan een jaar geleden. KPN zag ook een piek in vast dataverkeer.

Het dataverkeer tussen 22.00 en 04.00 lag bij KPN op 248 terabyte, schrijft de provider. Vorig jaar was dat in diezelfde tijd nog 196 terabyte aan data. Het piekmoment lag volgens de provider niet geheel onverwacht in de eerste vijf minuten na middernacht. KPN zag ook een opvallende piek in verkeer op vaste verbindingen. Die was het hoogst rond 16.00 in de middag. Volgens KPN werden er toen veel video's op streamingdiensten gekeken. Na middernacht was er een verdubbeling te zien op het vaste netwerk.

De provider ziet opnieuw een afname in sms-verkeer. Bij KPN werden er 1,8 miljoen sms'jes verstuurd in de nacht van de jaarwisseling. Dat zijn er 600.000 minder dan vorig jaar.

De stijging van dataverbruik op 31 december zet al jaren door, maar dit jaar was de stijging volgens KPN groter dan voorheen. De reden daarvoor is de lockdown waardoor Nederlanders met minder mensen bij elkaar mogen komen. De andere grote Nederlandse providers VodafoneZiggo en T-Mobile hebben nog niet bekend gemaakt hoe hoog het dataverbruik daar was.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

01-01-2021 • 14:10

152 Linkedin

Reacties (152)

Wijzig sortering
Hebben al die mensen thuis geen WiFi ? Of is die zo beroerd dat ze op 4G zitten.
Grappige is dat iedereen die ik ken WIFI uit zet om 'accu te besparen' zich niet beseffend dat 3/4/5G vele malen meer accu verbruikt in idle (WIFI aan 3/4/5G standby) en nog veel meer als 3/4/5G actief in gebruik is.

Ik heb wel eens een test gedaan met WIFI uit en mobile data uit, alleen mobile data uit en alleen mobiele data aan. En de accuduur standby was ruim 28 dagen zonder datagebruik, 23 dagen met wifi (2.4Ghz), 18 dagen (5Ghz), 6 dagen 3/4G (1900-2100 Mhz) en ruim 5 dagen met 3/4G en wifi 5ghz. (Getest met een redmi note 5 pro die ik had liggen)

En toch kiezen mensen er voor om hun WIFi uit te zetten en hun duurdere data aan te laten staan zelfs als ze thuis zijn.
Ik gok dat er veel mensen zijn die unlimited data hebben en het hen niet uitmaakt of zij wel/niet op WiFi zitten.
Ik gok dat veel mensen thuis een brakke wifi router hebben diep weggestoken in de meterkast waarvan het signaal de stoep vooraan het huis al amper haalt of geinterfereerd wordt door de 25 andere access points uit de omgeving die uitzenden op hetzelfde kanaal.
Ik heb de 2.4Ghz uitgezet bij mij thuis omdat het te vol zit. 5Ghz staat wel aan en werkt al vanaf de voordeur door het hele huis, al woon ik wel op de begane grond zonder verdiepingen. Bijna niks ondersteunt nu geen 5Ghz, dus waarom niet meer mensne het gebruiken? Beamforming, MU-MIMO, en tal van andere optimalisaties die niet werken via 2.4Ghz(802.11n). Ja daar zit verandering in met 802.11ax, die de twee combineren, maar voordat dat de standaard wordt zitten er wel weer 5-10 jaar tussen.

on topic: Het probleem is niet de WiFi-verbindingen, maar dat mensen het gewoon uitzetten omdat ze "toch een unlimited abo" hebben. Dat is jammer, want het gooit onnodig het luchtruim vol.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 2 januari 2021 03:45]

Dat bijna niets geen 5ghz ondersteund kijk ik toch anders tegenaan. Heb toch wat smartspul in huis dat t echt niet lust.

Ring doorbell 2: 2,4ghz only
Airco units, 2,4ghz only
Netatmo presence: 2,4ghz only
Ikea tradfri / philips hue lampjes via zigbee: 2,4ghz only
Je vergeet even dat zigbee helemaal niks met wifi uit te staan heeft, behalve dat ze dezelfde frequentie band delen?
Ik heb zelf de WiFi thuis prima op orde met WiFi6 en 1GBit glas, maar heb het meerendeel van de tijd mijn telefoon verbonden d.m.v. 4G. Meestal omdat ik de WiFi van mn telefoon uit zet als ik niet thuis ben (want meestal is de wifi ergens anders wel brak) en het vervolgens nooit meer aan zet, simpelweg omdat ik er niet aan denk. Daarbij heb ik onbeperkt data, dus zal het mij ook worst wezen hoeveel data ik verstook via 4G

[Reactie gewijzigd door danieloc op 4 januari 2021 09:55]

Kans is groot dat het beter werkt op 4G dan via wifi. Heb hele tijd gezeik gehad met Ziggo en had unlimited 4G. Ging dan ook vrij rap door 5gb per dag heen doordat ik wifi niet gebruikte voor streaming diensten. Dat was gewoon niet te doen door de vele packet drops.
Er zit een bug in de intel chipset die de ziggo modems (routergedeelte) brak maakt - veel packetdrops, jitter, etc. Dat maakt dat o.a. videobellen / whatsapp bellen over ziggo niet stabiel is. 4g is dan beter.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 2 januari 2021 11:55]

Ja I know. Klere Puma chipset. Stomme is alleen dat je die issues altijd hebt. Ook in bridge mode icm airports (oke router toen) en Ubiquiti.

Alles met direct streaming is niet bruikbaar soms. En dat is net nu vet belangrijk. Nu met t-mo geen issues meer.
Qua data maakt dat niets uit idd qua accu wel degelijk. Dat was dan ook mijn punt. De enige reden dat ik niets om unlimited of zelfs meer data als 1GB geef is dat ik altijd wel wifi heb en dat veel vriendelijker voor mijn accu is.
Het is natuurlijk ook best raar dat WiFi continue aan staat in plaats van alleen op plekken waar je het gebruikt. Veel Android tweakers doen dit dan ook met Tasker.
Tja In een ideale situatie zou hij elke zeg 10 minuten even pollen of er WiFi beschikbaar is en dan weer uit gaan als dat niet zo is en als dat wel zo is data uitzetten. Maar helaas is en denk ik blijft het een verre van ideale situatie.

En hetzelfde is andersom te zeggen. Waarom blijft data aan staan als er WiFi gedetecteerd is. Waarom word er niet een signaaltje 'loss of WiFi' gestuurd en word dan data aangezet na een poging tot reconnect ipv dat die standaard aan staat. Want data aan ondanks dat WiFi gebruikt word verbruikt meer dan wanneer je het uit zet. Waarschijnlijk door achtergrond activiteit.
En hetzelfde is andersom te zeggen. Waarom blijft data aan staan als er WiFi gedetecteerd is.
https://winraedorpers.com...eel%20stroom%20verbruikt.
Volgens deze site wordt het meestal softwarematig uitgezet dus heeft het geen zin om de mobiele gegevens uit te zetten. Dit is dus eigenlijk alleen toestemming geven dat het gebruikt mag worden wanneer nodig.
Sterker nog, bij de vakantie in Mexico daadwerkelijk gezien dat de toggle alleen softwarematig is. Ondanks dat dataverkeer uit stond zag Vodafone toch minder dan 5kb per dag verbruik, wat ze netjes afronden naar 1MB a 5 euro. Was een dure les.

Uiteindelijk wel terug gehad omdat reisgenoot met zelfde telefoon, maar met tmobile geen kosten kreeg van tmobile.
Verschil zit hem erin dat je bij tmobile geen verkeer kunt hebben als je geen databundel koopt en Vodafone dat gewoon activeer als je telefoon data verbruikt (en dat is niet uit te schakelen)
Euhm aangezien Mexico buiten de EU is had roaming uit een betere optie geweest. Dat geldt alleen voor mobiele data en niet voor gesprekken.
Dataverkeer uit en roaming stond uit... toch was er dataverkeer..
Overigens, als je dataverkeer uit zet zou er niets mogen roamen... er is namelijk niets om te roamen op dat moment. Roaming uitzetten houdt namelijk in dat je geen dataverkeer toe staat in buitenland, maar dat is er dan toch al niet.
Tweakers heeft daar al eens een artikel over geschreven dit jaar of vorig jaar.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 1 januari 2021 23:53]

Dat zou je zeggen maar mijn tests wijzen uit dat data uitzetten toch nog accu bespaard. Ergens gaat er dus iets niet goed.
Het word niet gebruikt als je met wifi verbonden ben maar het lijkt nog wel iets te doen wat accu verbruikt.
Via Android developer options kun je data echt uitzetten als wifi aanstaat. Zelf vind ik het heel prettig als beide aanstaan. Het zorgt er namelijk voor dat als wifi wegvalt (bijv omdat je tijdens wegrijden met de auto bij huis in een gesprek zit) de telefoon meteen kan overschakelen naar data waardoor je geen onderbreking ervaart. Als data echt uit staat dan heeft de telefoon een seconde of 2 nodig om deze verbinding eerst op te zetten.
En die telefoon lag zeker op 1 plek, met een constante verbinding? Ga er nu eens dagen mee door en om je huis mee lopen en door de stad.
Deze lag boven dit omdat ik daar de slechtste wifi dekking heb en de beste 4g verbinding. Het was dus nog een best case voor 4g en tegen wifi ook.
Ik heb het idee dat wifi veel meer stroom gebruikt als je rondloopt met je telefoon, omdat hij dan wisselt tussen AP's, of misschien de verbinding kwijt is en dan opnieuw gaat scannen etc.
Nah WiFi scant ongeacht of je verbinding heb of niet om te kijken of er betere netwerken zijn en in recentere android versies zelfs of er 5Ghz verbindingen beschikbaar zijn. en dat is met 4G niet anders. Daar word steeds gekeken of er betere masten beschikbaar zijn.

Het is niet zo dat je verbonden ben en dat er dan niet meer gekeken word naar de status van de verbinding dat gaat gewoon de hele dag door.
WiFi is alleen een kortere afstand waardoor er minder zend vermogen nodig is en zal daardoor minder gebruiken.

In de 2G 800 Mhz tijden en wifi B netwerken was het wel anders toen was 2G heel zuinig maar de nieuwere netwerken zijn dat helaas niet. 5G heeft een low power mode beschikbaar maar de kans dat die voor telefoons uitgerold word is nihil aangezien deze meer bedoeld is voor smart (IOT) apparatuur.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 6 januari 2021 12:46]

Ik ken mensen die wifi uitzetten om accu te besparen zodra ze de deur uitgaan. Dat lijkt me niet zo'n gek idee (behalve dat ikzelf te lui ben om het daarna weer aan te zetten dus ik laat lekker alles aan). Daarbij heb ik slecht wifi bereik in sommige plekken thuis, dan zet ik ook gewoon wifi uit zodat ik snel internet heb.
Heel veel mensen hebben super slechte wifi thuis, dat constant zoeken naar netwerk is zeker wel te merken in je accuduur
Daarom zet Apple tegenwoordig automatisch de wifi na een dag weer aan.
Ik heb uitsluitend Wifi, geen databundel, nergens voor nodig. Er zijn genoeg Wifi punten in mijn buurt waar ik de code van heb. En Maps.ME werkt prima zonder verbindingen. Ik bel weinig, dus af en toe het tegoed aanvullen werkt in mijn geval prima.
Ik vergeet ook regelmatig wifi aan te zetten puur omdat de databundel wel goed is.
Ik heb zelf een Samsung Telefoon met Bixby, zodra die ziet dat ik thuis ben maakt die automatisch verbinding met Wifi. Zeer handig dat Bixby, je moet alleen even weten hoe het werkt.
Nu ben ik benieuwd. Hoe helpt Bixby hierbij? De telefoon doet dit toch al automatisch zodra je al een keer verbonden geweest ben en automatisch opnieuw verbinden aangevinkt hebt.
Alleen als je WiFi zelf alleen altijd aan heb, deze zet ik vaak uit om stroom te besparen. Bixby toggled WiFi ook aan als je dit zo instelt.

Je kunt zelf instellen dat als je vergeten bent om je telefoon aan de lader te leggen, dat die na een tijdje inactiviteit data en wifi uitschakelt, of een waarschuwing geeft.
Bedankt voor de uitleg. Maar hoe weet Bixby dan dat je wifi in bereik is zonder wifi aan te hebben? De enigste dingen die ik kan bedenken is dat je wifi op de achtergrond toch nog aanstaat, dat de wifi met een interval aan en uit wordt gezet of de gps van de telefoon.

Ook vraag ik me af hoeveel je echt bespaart qua stroom. Nu ben ik niet bekent met Bixby maar het lijkt me geen lichte stukje software aangezien het een assistent is (en dus ook stroom verbruikt).
Triangulatie op mobiel netwerk of GPS kan natuurlijk ook nog (GPS verbruikt natuurlijk nog meer batterij dus dat is geen goede optie)? Op Symbian had ik daar vroeger een tool voor, zette in bepaalde gebieden toen BT automatisch aan en uit via gsm masten triangulatie, in steden is dit best accuraat.
Het gebeurt niet vaak dat iemand de woorden Bixby en handig combineert. ;-) Als Samsung gebruiker heb ik het ook getest. En toegegeven, in de loop der jaren vind ik het wat gebruiksvriendelijker en nuttiger geworden. En misschien komt het doordat ik al jaren Google Assistant gebruik, soms via de telefoon maar meestal via een smart speakertje, maar ik vind de variant van Google vele malen gebruiksvriendelijker én nuttiger.
Bij mijn OnePlus 5T zit het gewoon in de instellingen van WiFi. Hij onthoud de locatie waar eerder een goed WiFi netwerk was, waarna hij de WiFi automatisch op die locatie inschakelt als hij daar weer komt. Dat gezegd hebbende, in datzelfde rijtje staat ook een toggle "Scanning always available". Dit betekend dat ondanks de WiFi uitgetogglet staat, op de achtergrond voor de locatiegegevens de WiFi toch aanstaat.
De toggle in de notificatiebalk voorkomt dan enkel dat er verbonden wordt met een WiFi netwerk en er data verzonden wordt.
Met jou vele anderen. Vooral bij ouders/grootouders merk ik dat ze af en toe WiFi uitzetten en vergeten aan te zetten, terwijl ze gewoon thuis zijn.

Ik vermoed dat ze WiFi uitzetten op hun smartphones omdat het soms tergend traag is (terwijl ze een 100mbit Ziggo abbo hebben bijvoorbeeld). Krijg vaak genoeg te horen dat ze ineens door hun bundel heen zijn en ze geen idee hebben hoe dit kon gebeuren.
En dit is dus de reden waarom Apple de toggle heeft aangepast en de boel bij locatie verandering of 03:00 in de ochtend weer reset. Het komt te vaak voor dat men het weer vergeet aan te zetten. Wifi uit spaart ook vrijwel geen accu uit aangezien je anders op de veel duurdere (qua stroom) mobiele netwerken gaat zitten.
Android doet dat ook. Ik zet hem weleens uit als ik slechte dekking heb en paar uur later staat het ineens weer aan.
Bij mij in de omgeving is het een beetje het omgekeerde. Omdat ze vast internet hebben met wifi verwachten ze dat ze overal internet hebben. Of toen het bedrijf nog klein was (en nog geen icter hadden) vroegen ze de buren of ze hun wifi mochten gebruiken tot het bij hun zelf was aangesloten. Toen ik er een half jaar later kwam werken zaten ze nog op de wifi van de buren en hebben dus die hele tijd internet betaald zonder te gebruiken. En dan ook zeggen ze gewoon dat ze op hun eigen wifi zitten omdat ze een modem hebben.
- Met wifi heb ik niet overal in het huis goed ontvangst, met 4G wel.
- Mijn 4G is sneller
- Beiden geen datalimiet.
- Haal eind van de dag wel zonder opladen, ongeacht wifi of 4g. En anders ben ik gewoon thuis dus kan opladen.

Waarom zou ik wifi gebruiken?
als je thuiswifi slechter is dan je 4g dan is het mogelijk tijd om eens te investeren in een iets beter wifi access point.
Waarom als je probleem opgelost is door 4G te gebruiken?
Dit dus. Er is geen reden voor mij om betere wifi te hebben.
Ik gebruik alleen wifi om de chromecast te besturen, maar dan zit ik toch voor de TV waar ik wel goed bereik heb.
Probeer eens een shooter/RTS te spelen of 4K HDR video te streamen via 4G op plekken waar het dichtbevolkt is, latency is daar niet je vriend.
Daarvoor heb ik uiteraard gewoon ethernet.
Mijn WiFi is echt veel sneller en stabieler dan 4G, maar heb niet zo'n groot huis ;)
Als voorbeeld waarom ik juist wel WiFi gebruik:
In mijn geval ivm controle over mijn netwerkverkeer. Ik heb onder andere een Pihole draaien om van veel advertenties af te zijn. Sterker nog, als ik niet thuis ben laat ik mijn DNS verkeer alsnog via een VPN over mijn thuisnetwerk draaien hiervoor.
SMS, telefonie etc gaan toch niet via Wifi?

En nee, lang niet iedereen heeft Wifi, en veel mensen die het wel hebben, gebruiken het lang niet altijd. Zeker niet nu de 4G-dekking eigenlijk prima in orde is, en er unlimited data-pakketten zijn.
Tegenwoordig met VoWIFI kan dat wel, zie ook deze pagina van KPN.
Precies: "kan". Maar ik ken nog niemand die VoWifi aan heeft staan, dus gaat allemaal via 4G.
Jij vraagt iedereen die je kent of ze VoWifi aan hebben staan?
Ik heb het de afgelopen maanden wel eens met ze over VoWifi gehad en ze kenden het bijna allemaal niet, en toen ze het nakeken bleek het niet aan te staan (en dat hebben ze zo gelaten). En de paar die het wél kenden hadden het alsnog niet aanstaan.
Nou bij deze, aangenaam.
Buitengebied met uberslecht bereik van 2 tot en met 4G hier, KPN wificall (zoals iphone het noemt) is een uitkomst. Ik heb nu géén wegvallende gesprekken of ~5-10 minuten wachttijd op bevestigings-sms'jes meer sinds ik deze optie in m'n menu vond.
Check, hier nog eentje, bel de hele dag, zonder VoWifi niet te doen waar ik woon :'(
Hier springt het regelmatig aan. Beetje afhankelijk waar ik zit in huis.
In de parkeergarages waar ik ben geweest gebeurd dat ook regelmatig. Wel handig, gaat vrijwel instant, waardoor ik bv gewoon door kan bellen als ik de ondergrondse garage in rij.

Gebeurd mij vaker met Vodafone dat tmobile (dual sim)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 1 januari 2021 22:27]

Ik had dat aanstaan, gesprekken werden slecht verstaanbaar.
Werkt nog niet echt goed helaas.
Als je inhome wifi niet goed presteert gaat VoWifi ook niet werken ;)
Ik heb redelijke wifi, maar ben te lui voor het in- en uitschakelen van de wifi op mijn telefoon.
(Altijd aan kost mij teveel accu)

En ja, onbeperkt 4G
Wifi altijd aan kost juist bijna niets. Je data altijd aan terwijl je wifi heb voor een paar uur kost meer als een hele dag wifi in standby.
Bijzonder dat bij exact hetzelfde gebruik (wifi vs 4G) met 4G 6 uur langer kan doen met mijn telefoon.
Dat lijkt me heel sterk of je wifi is serieus verouderd en belabberd.
Dat heb ik zelf ook, al is de statement van @computerjunky ook juist. WiFi aan kost bijna niets, totdat de verbindingen wat brak zijn en de verbinding nogal eens wegvalt. Op dat moment gaat de telefoon zoeken naar nieuwe verbindingen en weer opnieuw connecten. Dat kost uiteindelijk weel veel batterij waardoor het in de praktijk niet altijd uitkomt zoals de theorie doet denken.

Bij mij vooral merkbaar met WiFi in de trein, als je aan het eind van de dag aan de laatste paar procenten van de telefoon zit. WiFi uit betekend stabiele 4g verbinding en gewoon gebruik tot thuis, WiFi aan en verbinden/verbroken/verbinden/verbroken betekend batterij leeg en slechte verbinding.
Andere oplossing is om autoconnect met dat wifinetwerk uit te zetten, en alleen te verbinden als je dat forceert.
Ja, ik zit thuis op 4G omdat ik anders 10 mb down- en 1 mb upload heb via adsl. Als het goed is krijg ik deze maand eindelijk een glasvezelaansluiting waardoor ik fatsoenlijk internet heb, maar tot die tijd zit ik dus op 4G.

En nee, woon niet in het buitengebied maar midden in de stad (ergens in de randstad).
Op de meeste plekken tikt 4G 50 mbit/s+ aan.
Dat is beter dan veel vaste verbindingen.

Laat staan wanneer een beroerd WiFi netwerk wordt geïntroduceerd.

[Reactie gewijzigd door unglaublich op 1 januari 2021 20:23]

De wifi die wij hier van KPN hebben is wel echt knap beroerd. Zou zomaar kunnen dus.
Wat is de relatie tussen KPN en de kwaliteit van jouw Wifi?
Als jouw Wifi beroerd moet je daar iets aan doen. zo ingewikkeld is het niet om je Wifi goed in te stellen.
Ik haal makkelijk meer dan 500mbit/s down en upload over Wifi
https://www.speedtest.net/my-result/i/4089133824
https://www.speedtest.net/result/i/4089133824.png

[Reactie gewijzigd door xbeam op 2 januari 2021 16:05]

Wifi instellen is het probleem niet. Het probleem is wel dat je verschillende keren moet bellen en iedere keer weer je netwerk gereset wordt vanaf afstand en je uiteindelijk na al die keren een monteur krijgt maar dat er dan wel bij gemeld wordt dat dit geld kost. Nou, al die keren dat ik tijdens het thuiswerken uit een vergadering ben geknikkerd kostte ook geld.

Ik haal ook 200/200 maar wordt wel 10/20 keer per dag van internet gegooid. Zowel wifi als bekabeld. Wat mij betreft duurt het te lang als je na 4 maanden nog steeds dezelfde klacht hebt en er geen oplossing is behalve een monteur waarbij gedreigd wordt met kosten.
Het kost alleen geld als het probleem in je eigen netwerk / computer zit.
Maar wat zegt de log van de Expedia box. Daar kan je zien of dat experiabox de verbinding met het KPN netwerk verliest or dat jouw laptop/pc is de verbinding met Experian box verliest.
Via daar ben ik er achter gekomen dat er in het kpn netwerk wat fout zit en dat het de wijkkast moet zijn waar iets verkeerd zit. Probleem is dat ik daar zelf achter moet komen en dat ik de servicedesk moet overtuigen van mijn bevindingen. Zelf komen ze niet verder dan het netwerk maar weer resetten.

Ik ben er inmiddels aardig pissed over dat ze er zo gemakzuchtig mee omgaan. Maandag komt de servicemonteur en dan hoop ik eindelijk van de klachten af te komen. Zo niet wil ik een ontbinding van het contract.

In mijn eigen netwerk KAN het ONMOGELIJK zitten.
Nja heb zelf altijd en overal wifi uit en dus altijd op 4g/5g
Of....... al die mensen waren niet thuis.
Een hoop mensen waren niet thuis. En niet iedereen gebruikt de wifi van de gastheer/vrouw.
Dit is toch wel enigzins opmerkelijk. Ik zou verwacht hebben dat er een stuk meer mensen thuis waren. Of op een plek waar ze vaker komen en dus waarschijnlijk WiFi hebben.
ik denk dat veel mensen toch bij ouders/familie/vrienden langs waren.. en gezien zoveel mensen inmiddels ruime bundels hebben is het een kwestie van laksheid om niet om inloggegevens van ieders wifi te gaan vragen..
Dit dus. Ik heb 40GB bij Vodafone en sinds thuiswerken in maart maak ik ongeveer de helft op via streaming en als ik dan ergens ben, neem ik vaak inderdaad niet eens meer de moeite om WiFi gegevens te vragen.

Bespaart je weer het kijken naar een slecht genomen foto, in beweging, van de achterkant van een modem :+
En veel mensen gaan om de gezelligheid heen en kijken niet elke 1 minuut op zijn smartphone of gaan lekker ongezellig video bekijken, ik kan het ook wel begrijpen waarom je niet meteen om WiFi codes gaat vragen.

Overgens heel veel mensen hebben geen onbeperkt databundel dat is echt maar een kleine markt voorlopig nog, hier op Tweakers wordt gedaan alsof het de normaalste zaken van de wereld is.

(Ik heb ook niet onbeperkt maar toch vraag ik er niet naar want Whatsapp en zaken neemt niet zoveel data).

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 januari 2021 20:54]

Providers hebben genoeg overcapaciteit op de backbone gezien het meeste bedrijfsleven ook stil ligt kan de capaciteit daar tijdelijk heen.
Hoe kom je er bij dat het meeste bedrijfsleven stil ligt?
Zit jij nog op kantoor om 12u in de nacht dan?
De meeste bedrijven gaan wel vroegtijdig dicht op oudjaarsdag uiteraard heb je achtergrond processen wat dan gaan draaien zoals backups en synces, maar toch vaak is het fors rustiger op het internet.

Uiterraard zijn er wel bedrijven wat 24/7 draaien, dat is echter maar een klein percentage want iedereen wil graag thuis zijn op oudjaarsavond.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 januari 2021 22:53]

Sinds corona ben ik technisch gezien wel op kantoor :+

Maar ik vraag me of of het dataverkeer na kantooruren ook echt minder is, enig idee of dat ergens terug te vinden is?
https://www.ams-ix.net/ams/documentation/total-stats

Uiterraard zegt dit niet alles maar een indicatie het dataverkeer neemt zeker weten af na kantooruren.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 januari 2021 23:03]

Gisterenavond heb ik ook mijn steentje bijgedragen aan het mobiel dataverbruik, hoewel ik die avond binnenshuis heb doorgebracht met m'n gezin. We zitten nu namelijk in een vakantiehuisje, waar de TV is aangesloten op Digitenne. Ja, dat bestaat kennelijk nog, maar de ontvangst is zó slecht en de Wi-Fi zó langzaam, dat ik er gisteren 3 GB aan mobiele data doorheen heb moeten jagen om de oudejaarsconference te kunnen bekijken.
Waarom neem je geen schotel dan, die heeft daar allemaal geen last van.

Alleen bij een onweersbui maar dat hebben we weinig in Nederland.
Voor een weekje in een vakantiehuisje ga ik geen schotel aanschaffen. Want thuis heb ik wel snelle Wi-Fi en TV van KPN.
Oh dacht dat het jouw huis was.
ik heb gisteravond niet eens tv gekeken of gestreamed en niks verzonden via mijn mobiel. Ik heb er niets aan bijgedragen.
Maar tegelijkertijd ben je ook met veel minder mensen bij elkaar dus stuur je berichten naar de mensen waar je normaliter gezien gewoon mee feest viert en geen bericht stuurt.
Kan ook zijn dat mensen gewoon meer gespreid zijn. Dus niet met zn 12en in 1 huis, maar met zn 4en in 3 huizen. Als ik naar de balkons om me heen keek stond denk ik bij 2/3e van de huizen het licht uit en bij de rest stond er 4 of 5 man op de balkons. Geen grote feesten iig.
Waarschijnlijk zijn er minder mensen die wifi gebruiken als ze op bezoek zijn bij iemand dan je denkt. Ikzelf gebruik eigenlijk nooit wifi als ik bij iemand ben. 4G/5G is veel makkelijker. Dat werkt gewoon overal zonder dingen in te stellen. En is vaak een stuk sneller dan de doorsnee wifi.
In de tijd van unlimited bundels ga je steeds minder op wifi.
O nee hoor genoeg goed geïsoleerd gebouwen hebben slecht mobiel netwerk dan blijft wifi de voorkeur.
Ik kom niet buiten de randstad, ook in mijn sociale kring niemand die eraan denkt de smartphone bij bezoek op wifi te zetten. 4g/5g is wifi ver voorbij. Met unlimited is er ook geen reden om wifi te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door TheJoe op 1 januari 2021 19:39]

Dat is dus gewoon onwaar WiFi is nog steeds sneller dan 4 of 5g.
WiFi kan langzaam zijn als de boel niet klopt en bewoners niet weten hoe je de apparatuur moet instellen etc, ik neem ze dan niet kwalijk maar ze schakelen ook geen hulp in van iemand met verstand van zaken.

Ik zit ook veelal op eigen mobiel netwerk bij anderen, dat heeft gewoon andere redenen zoals vragen naar WiFi code is een drempel en gezien ik bij een ander weinig dataverkeer genereer want ik ben voor de gezelligheid daar is het niet nodig.

Als servicedesk werkzaam op school weet ik er alles van als je een laptop van een docent overneemt en thuis zit (remote toestemming is geregeld), man man man 1mbit download... en het verdommen om de laptop even op te pakken en dichter bij het kastje te gaan zitten of een kabel erin te prikken als tijdelijke oplossing liever lopen ze te mekkeren waarom de video streams steeds loopt te bufferen of audio gesprekken wegvallen, men weigert het probleem binnenshuis aan te pakken maar wel lopen mekkeren over trage systemen van werk etc...

Maar goed dan ben ik er ook snel klaar mee en wens ik ze een prettige dag.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 januari 2021 19:55]

Ik schrijf niet dat 4g sneller is, maar 4g is wifi ver voorbij qua gebruiksgemak. Het is alleen maar storend om per locatie op een kastje met een code in te moeten loggen. Het is wachten op macbooks met e-sim. Wifi wordt hier thuis dan alleen nog gebruikt voor de printer en de game console.

[Reactie gewijzigd door TheJoe op 1 januari 2021 20:42]

Hoeveel moeite is het om op de WPS knop te drukken bij WiFi? en steeds vaker gaat het ook met scan QR code.

Het is maar waar je de voorkeur aan geeft en klopt mobiel netwerk hoef je niks te doen want het is al ingesteld.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 januari 2021 20:49]

Tot dat je uiteindelijk slimme lampen gaat gebruiken. Wil je deze aan het internet hebben hangen? Ik liever niet.. Mijn slimme lampen zijn alleen te bedienen via ons wifi netwerk, ik zit thuis dus altijd op wifi. Hetzelfde geldt voor het gebruiken van een Chromecast etc..

Ik heb een 1000 Mbps abonnement van T-Mobile thuis met de wifi op hun router uitgeschakeld en zelf 2 access points (Asus routers in acces point mode). Ik haal overal (behalve op de badkamer) 300Mbps via wifi. 4G is dus nergens voor nodig in huis.
Mooi! T-Mobile 4g was niet te harde hier, kon geen eens Whatsapp videos en Twitter videos fatsoenlijk laden, veel gebuffer, toen maar 2de sim gebruikt (kpn) wat wel fatsoenlijk werkte, en nee gewoon in Randstad
Gek, hier met Tele2 4G nergens last van gehad, ook in de Randstad. En ja, Tele2 is tegenwoordig ook T-Mobile.
sommige konden niet eens fatsoenlijk bellen hier met TM
Zal wel plaatselijk/regionaal geweest zijn dan.
Dat kan per mast verschillen. Zodra het druk is kan die trager worden omdat de capaciteitslimit bereikt is. Zie je ook bij festivals als daar geen tijdelijke masten geplaatst worden.
Denk het ook inderdaad, de hele dag op het T-Mobile netwerk kunnen bellen en internetten (16GB verbruikt gisteren) en geen problemen ervaren in de regio Zwolle. Denk dat het plaatselijk wel druk kan zijn bij sommige zendmasten. Nu maar hopen dat ze snel band 7 en 38 gaan uitrollen, om zo meer capaciteit te creëren.
Ook het aantal belminuten nam af, waar dat vorig jaar nog 4.1 miljoen minuten waren, was dat nu 'slechts' 3.8 miljoen.

Volgens KPN komt deze stijging van de getallen vooral door corona, omdat door de lockdown veel mensen nu thuis gebleven zijn, en o.a. met Zoom/Facetime etc virtuele meetings met familie/vrienden gedaan hebben.
Bellen en SMS neemt al jaren af zelfs voor Covid was dat al het geval, Covid versnelt het nu alleen maar, er wordt bijvoorbeeld ook veel whatsapp gebeld.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 januari 2021 23:05]

Viel mij met Vodafone wat tegen dit jaar. Om 00:01 wilde ik mijn moeder bellen maar kwam er niet doorheen, voor mijn gevoel was dat al jaren geleden.

Via FaceTime audio werkte het (op “5G”) wel direct.
Yup, ik kon niet uitgaand bellen met Vodafone. Heeft toch even geduurd nog. Heb toen maar mijn werktelefoon gepakt (KPN), dat werkte probleemloos.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 1 januari 2021 19:49]

Dit zegt toch ook iets over hoeveel mensen er NIET thuis waren Ik bedoel wanneer ik thuis ben zit ik op de WiFi. Welicht zien we over paar weken een verband tussen dit cijfer en corona besmettingen.
Als ik bij familie zit, zit ik toch echt bij hen op de WiFi...

Of mag jij dat niet bij je eigen familie?
Daar zijn natuurlijk guest networks voor op een apart VLAN.
Tenslotte wil ik niet dat apparaten toegang hebben tot mijn interne netwerk zonder dat dit eigenlijk nodig is. IOT, Backup VM's, Web Server VM's en apparaten die geen toegang mogen hebben tot het internet zitten ook allemaal op gescheiden VLAN's.

Voor de familie en vrienden heb ik een guest netwerk :)
99.9% van nederland heeft helemaal geen actief gebruikt intern netwerkt en dus en de gewone wifi prima.

Mensen loggen ook gewoon op mijn normale wifi in (wel een aparte ip range omdat al mijn devices en fixed ip hebben).
Ik zie echt het nut niet om nog een aantal guest network ssid's de lucht in te slingeren. Ik zie er al ruim 50 dus nog meer word niemand beter van.
Is verschillend denk ik, ik zelf heb er weinig behoefte aan bij anderen behalve bij mijn ouders heb ik de WiFi wel ingesteld op mijn smartphone

Voor de meeste mensen is het een drempel om naar WiFi te vragen.
Waarom zou je apparatuur die niet door jou in beheer is om je netwerk willen?
Je zou verstelt staan van hoeveel mensen thuis wifi hebben maar met hun telefoon gewoon op 4G blijven werken. En vooral die groep mensen komen elke maand data tekort en kopen soms dan bij terwijl ze al (te) veel betalen voor hun abo thuis wat ze dan ook totaal niet efficiënt gebruiken..
Jup en als wifi traag is dan is internet traag terwijl ze 500mbit hebben.

Veelal zitten ze op de overbevolkte 2,4ghz wifi en ook nog ver van de ap af, het ligt dan altijd aan de provider dat het internet langzaam is, en nooit zit het probleem binnenhuis.
Als ik thuis zit, zit ik op 4G. Gisteravond ook (heb geen stap buiten de deur gezet). Dus het zegt helemaal niks over wel of niet thuis zijn.
De stijging van dataverbruik op 31 december zet al jaren door, maar dit jaar was de stijging volgens KPN groter dan voorheen. De reden daarvoor is de lockdown waardoor Nederlanders met minder mensen bij elkaar mogen komen.
Bovenstaande is een logisch gevolg natuurlijk en was ook te verwachten. Zo is vanaf de eerste golf van Corona het dataverbruik al flink hoger.

Het klinkt gek, maar eigenlijk vind ik dit weinig.

Vooral als je de trend bekijkt: https://www.overons.kpn/d...arwisseling-2020-2021.pdf