Nikon voegt raw video-output toe aan Z6- en Z7-camera via betaalde update

Nikon heeft een update uitgebracht waarmee gebruikers van de vorig jaar uitgekomen Z6- en Z7-systeemcamera videobeelden in het raw formaat kunnen opslaan. Deze functie kost tweehonderd dollar in de VS en werkt alleen in combinatie met een veldmonitor van Atomos.

Nikon Z7Om de mogelijkheid van raw output bij video-opname te verkrijgen, moeten geïnteresseerde gebruikers van beide camera's de firmware updaten. In de Verenigde Staten kan dit alleen door de camera naar een Nikon-servicepunt te sturen, waar vervolgens de tweehonderd dollar in rekening wordt gebracht.

Nikon heeft de ondersteuning van deze functie ontwikkeld in samenwerking met Atomos, een fabrikant van hdmi-recorders en veldmonitoren. De betaalde update maakt het mogelijk om 4k- of full-hd-beelden met 12bit-kleurendiepte op te nemen via bepaalde modellen van een Atomos Ninja Inferno V-monitor die met hdmi op de camera is aangesloten. Deze monitor neemt video's op in het ProRes- raw formaat.

Nikon bracht eind deze zomer een lookup table uit voor het maken van n-log-video's met de Z7 en Z6, en gaf toen aan dat de firmware-update voor de output van raw video's eind dit jaar zou volgen. Hoeveel die update in Nederland en België kost, is nog niet bekend, maar dat zal vermoedelijk rond de tweehonderd euro zijn.

De Japanse fabrikant heeft ook nieuwe firmware uitgebracht waarmee de Z6 en Z7 ondersteuning krijgen voor CFexpress-geheugenkaarten. Dit betreft versie 2.20, die gratis is door te voeren. Nikon zegt dat het vooralsnog alleen de correcte werking van Type B CFexpress-kaarten van Sony kan garanderen. De camerafabrikant geeft aan dat er gaandeweg meer exemplaren van andere fabrikanten worden getest. Nikon gaat de CFexpress-geheugenkaartondersteuning op een later moment ook toevoegen aan de D5-, D850- en D500-camera.

Door Joris Jansen

Redacteur

17-12-2019 • 09:12

126

Reacties (126)

126
121
69
12
0
33
Wijzig sortering
Voor de duidelijkheid:
  • Het gaat om een update voor RAW Video, niet foto's.
  • Het is niet een update die je even met een USB kabeltje erop gooit. Dit gebeurt door Nikon zelf.
  • Deze functie is ontwikkeld samen met Atomos, die ook niet voor niets werken.
Sinds een week de Nikon Z6 en Atomos ninja V. Speciaal gekocht voor de proces raw en dat deze upgrade niet gratis is....... Werd druk over gespeculeerd.

De upgrade van de Atomos ninja V version 10.1 naar 10.2 is gratis en inmiddels geïnstalleerd!

De 200 euro vallen me wat raw op mijn dak maar take it or leave it.

Ben al redelijk tevreden met de 10 bit uit de Ninja V en Ninja star. Davinci Resolve werkt prettig met deze codec en het is nog afwachten of alles soepel draait met 12 bit.

[Reactie gewijzigd door TecTo op 2 augustus 2024 23:20]

2 barkie voor een update.. idioot. Nikon heeft het al zwaar (en Canon trouwens ook) door het success van Sony. Dan lijkt mij dit geen slimme zet..

/edit: Sony heeft toevallig net een nieuwe firmware gedropt voor Sony A7M3 (gratis)
https://www.sony.nl/elect...ce-7m3/downloads/00016484

[Reactie gewijzigd door Aviv1 op 2 augustus 2024 23:20]

De update van Sony is hierbij ook niet vergelijkbaar met de update van Nikon.
Nikon geeft ook gratis firmware updates vrij voor de verbetering van sommige functionaliteiten, alleen deze firmware update is in samenwerking met Atomos, die waarschijnlijk ook hun kosten moeten kunnen dekken voor hun R&D.
werkt alleen in combinatie met een veldmonitor van Atomos.

[Reactie gewijzigd door Bem op 2 augustus 2024 23:20]

Dat deel begrijp ik, maar een betaalde firmware update voor een apparaat 1500+ euro's is ronduit absurd.
Je hoeft de update niet te doen alleen als je deze functie wil. Het voegt verder geen extra functionaliteit toe, het zijn puur de licentiekosten die je moet betalen. Het zou ook gek zijn als Nikon deze functie er in had gedaan bij de introductie en de camera 200 euro duurder was in aanschaf. Dit is dan toch eigenlijk een goede oplossing? Ik denk namelijk dat minder dan 25% van de gebruikers echt op deze functie zit te wachten.

[Reactie gewijzigd door terracide op 2 augustus 2024 23:20]

Voor een camera van die prijs is het toch absurd dat het ding hoe dan ook geen raw-video ondersteuning heeft?
Als je dat dan kunt fixen door zo'n slag te maken prima, maar 200 euro is echt een heule boel geld.

En dan werkt het ook alleen maar met 1 specifiek device. als je al deze bedragen optelt zullen er vast een paar betere camera's te vinden zijn die zoiets out-of-the-box al kunnen. bovendien geloof ik nooit dat de ontwikkeling van die functie zo duur was dat het deze prijs rechtvaardigt. een 50 voor de software en 25 euro installatiekosten (zoiets duurt maximaal 10 minuten), waren dan mogelijk nog wel redelijk maar meer dan dat is gewoon uitmelken omdat het kan en omdat het kopen van een nieuw device na deze miskoop NOG duurder zou uitpakken. vooral met dat laatste zal bij de prijsstelling extra rekening zijn gehouden.
Voor een camera van die prijs is het toch absurd dat het ding hoe dan ook geen raw-video ondersteuning heeft?
Nee, het is helemaal niet absurd. Raw is voor de meeste mensen niet nodig en in deze form factor dan ook zelden beschikbaar. Zo kan je natuurlijk door blijven redeneren; waarom geen xlr input voor die prijs, waarom geen 2de card slot? etc €1500 is natuurlijk ook niet niks maar in verhouding wat er in de video camera markt bestaat valt dat heel erg mee en kan je niet zomaar even raw verwachten.

Ook al duurt zo iets installeren niet zo lang, er is echt geen winkel waar je personeel kan vinden die maar 3 uur per week beschikbaar is voor zulke upgrades. Daarnaast is €200 voor een feature die helemaal niet beloofd was en toch nog beschikbaar komt toch juist fijn? Zeker als je die camera al hebt en er nog iets meer uit wilt halen? En zo'n externe field monitor/ recorder kan je natuurlijk ook gewoon meenemen naar een ander camera systeem wanneer deze camera verouderd gaat worden.
Ik krijg voortdurend nieuwe gratis functionaliteit op mijn smartphone, dus zo gek is dat niet.

En RAW kan mijn smartphone ook aan. En die kostte echt geen €1.500.
Dat zijn software updates (vaak ook bug en security fixes) voor veeeeelen miljoenen mensen. Ik snap je vergelijking maar raw video opnames brengen wel iets meer met zich mee dan alleen een knopje in een app. Het moet in dit geval samen werken met externe apparatuur van derden en daarnaast -- zoals ik al elders een aantal keer heb vermeld -- willen ze natuurlijk ook niet hun duurdere segment in de weg zitten en er iets op verdienen na de ontwikkelingskosten. Ze bieden juist raw (in deze vormfactor) voor een goedkope prijs als je naar de markt kijkt.

Kan jouw smartphone RAW video opnemen ??? Ik denk dat je je toch echt verkijkt in wat dit betekend. Raw video is echt een aantal factors meer ingewikkeld dan een simpel mp4-tje of een raw (compressed) foto uit je telefoon.

[Reactie gewijzigd door Craftypiston op 2 augustus 2024 23:20]

Je hebt gelijk, hij kan geen RAW video opnemen. }:O

[Reactie gewijzigd door andreetje op 2 augustus 2024 23:20]

Raw in video? Dat lijkt mij sterk. Daarnaast zijn de bitrates in cameras zoals deze vaak een stuk hoger.
Nee klopt, ik vergis me. Alleen foto kan RAW.
Anoniem: 181786 @i-chat17 december 2019 13:23
Welke camera's in deze price range hebben de ondersteuning die deze upgrade biedt standaard?
Voor die prijs zijn er juist geen ff sensor camera’s die raw kunnen opnemen.
Voor een camera van die prijs is het toch absurd dat het ding hoe dan ook geen raw-video ondersteuning heeft?
De Z series zijn dan de EERSTE full frame camera's die dat kunnen. En in augustus werd al gezegd dat het geld zou kosten als men deze specifieke RAW video update wilde hebben.
Ik denk dat je percentage van 25% schromelijk overschat is. Ik denk dat nog niet 2.5% zit te wachten op deze feature. Misschien zelfs maar 0.25%.
Het gaat om RAW VIDEO. Raw foto zit er gewoon standaard op.
Klopt, ik zat verkeerd.
Het is een fotocamera. Nog niet de helft gaat er mee filmen. En nog een veel kleiner percentage daarvan professioneel. Want home video's ga je echt niet in RAW opnemen met een opname apparaat wat net zo duur is als de camera zelf. En youtubers doen dat ook niet, die willen zoveel mogelijk filmpjes per dag maken, niet uren spenderen aan het colorgraden van hun footage.
Want?
Jij hebt liever dat alle klanten dure licenties betalen terwijl ze er waarschijnlijk niets mee gaan doen?
Je moet dat aparaat kopen. Dan moet je het daar gratis bij doen.
Zo werkt het niet, als je een Tesla koopt krijg je er toch ook geen Autopilot bij?
Waarom niet? Omdat die auto anders nog duurder wordt voor alle klanten, nu belast je alleen de klanten die het echt willen en er ook het geld voor over hebben. Zie mijn eerdere reactie in het geval van camera's: Boost9898 in 'nieuws: Nikon voegt raw video-output toe aan Z6- en Z7-camera v...
Dan gaat de prijs omhoog naar 1700 euro daar Atomos hen kennelijk licentie kosten vraagt. Als je nu geen raw vodeo wilt opnemen is de camera een stuk duurder geworden zonder voordeel... lijkt me de optionele update een betere optie.
Ik denk dat het niks te maken heeft met licentie kosten, maar gewoon een mooi dealtje tussen Atomos en Nikon. Er is geen reden waarom Nikon dit niet in-camera kan opnemen. Bij Canon is dit al jaren mogelijk als je Magic Lantern als custom firmware installeert. Tot 14-bit RAW 1080p (al mis je dan wel wat dingen zoals audio, maar je kan ook 10 en 12 bit opnemen).
Onder andere Atomos moet inderdaad betalen voor het gebruik van het ProRes RAW format. Apple heeft onlangs een rechtzaak verloren waardoor ook zij nu royalties moeten betalen. (zie oa:
https://www.dpreview.com/...ies-for-prores-raw-format)

Deze feature update van Nikon heeft een poosje op zich laten wachten en mogelijk (pure speculatie van mijn kant) dat zaken als prijsstelling voor een dergelijke update ook te maken hebben met uitspraken zoals die zaak van Apple.

Maar ja, het lijkt er in ieder geval wel op dat het gebruik van specifiek het ProRes Raw format extra licentiekosten met zich meebrengt. Welk deel van de update kosten dat zijn is natuurlijk een volgende vraag;-)
Nee, je krijgt dit erbij vanuit Atomos. Niet vanuit Nikon dat was een betere optie geweest in mijn ogen. Waarbij je deze firmware alleen kan gebruiken in combinatie met die hardware. Dus eventueel "gratis" maar onbruikmaar zonder de hardware key.
Anoniem: 181786 @Kevinp17 december 2019 10:43
Moet? Van wie? Het zou heel fijn zijn als ze dat zouden doen, maar ze moeten helemaal niets. Je hebt immers het apparaat gekocht zonder deze mogelijkheid en zonder dat deze specificatie aangegeven was op de doos of in de beschijving. Daarmee heeft Nikon in ieder geval aan al zijn wettelijke verplichtingen voldaan.

Dat deze betaalde update nu komt is leuk meegenomen voor de kleine groep die het wil hebben. Dat er kosten aan verbonden zitten heeft te maken met de dure licentie die Nikon moet afdragen.
Gezien de prijs behoort het compleet te zijn. En niet via vreemde firmware update constructies met betalingen functionaliteit erbij te krijgen. Overigens begrijp ik uit de comments hieronder dat raw video output een nogal bijzonder iets is, dus misschien is dit geval wel een uitzondering te noemen. Maar dit voelt wel als een glijdende schaal.
Als ik een BMW 420i wil bestellen, dan betaal ik daar een hele vette 48.000 euro voor. Voor die prijs zou ik verwachten dat hij compleet is. Maar nee, voor een beetje leuke velgen moet ik extra betalen, leren bekleding kost me 2000 euro.
Waarom zou dat voor camera's niet anders zijn?
Misschien omdat een andere koper die auto zonder leren bekleding en nog leukere bling velgen al compleet vindt? En misschien omdat die koper er helemaal niet op zit te wachten om teveel te betalen voor opties die hij niet zoekt en/of nodig heeft.

Maar dat is voor camera's en bijna alle producten toch juist hetzelfde qua productsegmenten en featureset?
(even los van de verwachting wat iemand vind dat 48.000 euro oplevert bij merk X)

Ik heb trouwens een Z6 en voor mij, ook in vergelijking met eerdere DSLRs, ervaar ik dit al een zeer complete camera, zeker voor de prijs en zeker na de eerdere firmware updates, maar dat is mijn mening.

Deze ProRes toevoeging is leuk, maar voor mij op dit moment niet belangrijk. Voor mij geldt dan ook dat ik liever heb dat ze een specialistische feature uit de basis houden als dat betekent dat de basisprijs lager blijft.
Precies mijn punt. Het hele idee van extra functionaliteit kopen is nu juist dat je betaald voor wat je wil hebben. De mogelijkheid om RAW video te produceren is maar voor een klein deel van de gebruikers interessant. Beetje zonde om dat allemaal beschikbaar te stellen als standaard.

Gewoon uit interesse: welke DSLR's had je voor deze Z6?
Nikon is niet de enige. Panasonic doet het ook voor hetzelfde bedrag voordeel is dat je dat zelf kunt uitvoeren.

[Reactie gewijzigd door winwiz op 2 augustus 2024 23:20]

De nikon Z series zijn de eerste fullframe camera's waar dit bij kan..
Het gaat over het feit betaalde updates. Ik ben geen Panasonic gebruiker maar volgens mij kon het al bij de GH4 of misschien nog wel eerder
Canon heeft dit al jaren.
Voor 82,50 excl. btw en verzending kosten kan je bij een Canon reparatie centrum een Canon log-upgrade laten uitvoeren.

Heb ergens in de wandel gangen gehoord dat eerdere modellen van de 5d MK IV wat problemen hadden met de heatsync waardoor deze te warm werd.
Is in latere modellen verholpen.

Bron: https://www.canon.nl/pro/...-upgrade/#pricing%20guide
Log is niet hetzelfde als RAW :+
"absurd" zou terecht zijn als dit een standaard feature zou zijn op elke camera, en zeker in dit prijssegment.
Maar het tegenovergestelde is volgens mij waar.

Daarnaast kun je beargumenteren dat dit zo een specialistische feature is dat het door slechts een deel van de (potentiele) kopers gebruikt gaat worden en/of gevraagd wordt, ook gezien de extra opname apparatuur die nodig is.

Zo te lezen begrijp ik eerder dat de mensen die deze feature -echt- willen en nodig hebben, dat die een dergelijk bedrag voor dit type feature geen probleem vinden. Los van het feit dat het voor dergelijke pro's toch weer aftrekbaar is. Dan is die 200e uiteindelijk relatief weinig.
Maar voor een koper die dit eigenlijk helemaal niet nodig heeft of uberhaupt gaat gebruiken maar wel vind dat het op zo'n camera moet zitten snap ik dat 200euro altijd veel geld is. Die heb je ook ja.

Voor de Z series heeft en blijft Nikon gratis firmware updates uitbrengen die wel degelijke nieuwe functionaliteit en betere performance hebben gebracht. Helemaal gratiesss.
En deze speciale ProRes update kunnen koper van de Z video set ook gratis krijgen.

Maar absurd bekt beter, dat snap ik;-)
Raw video is wat anders dan RAW foto....
Het gaat alleen om video RAW en het lijkt mij dat de meeste videografen niet voor deze Nikon hebben gekozen. Maar nu kunnen ze dat wel als ze nog eens €200 extra gaan betalen. Ik had als fabrikant m'n verlies genomen met een gratis update, alleen zodat meer mensen voor Nikon gaan kiezen en uiteindelijk weer veel geld uitgeven aan lenzen etc.
Had wel zo netjes geweest dat dan de firmware upgrade gratis had geweest als je die veldmonitor zou aanschaffen.
Panasonic deed dit in het verleden ook (of ze het nu nog doen weet ik niet) bij de semi pro videocamera's. Ook hier is de reden dat het ontwikkelteam de R&D zelf moet terugverdienen. Ik vind dit overigens nog te rechtvaardigen als je professioneel gebruik maakt van dit soort apparatuur. Het voegt immers waarde toe aan wat je doet.
Sony vraagt zelfs geld om hun (instap) cinema camera's RAW te laten schieten. De FS5 heeft een betaalde RAW firmware update. En bij de FS7 en de net nieuwe FS9 moet je helemaal de portemonnee trekken voor een stukje hardware. Geen van de mirrorlessen of dslr's van Sony kan RAW filmen.
Dat is niet idioot, ik weet niet of je actief bent in de videowereld. Ik zou het graag neerleggen - en meer - om uit mijn body RAW footage over HDMI te krijgen zodat ik het met een externe recorder (Atomos) kan recorden.

RAW opent deuren, je kan producties doen die voorheen niet mogelijk waren door de perkte codec die aanwezig was. Het brengt echt je productieniveau naar een hoger niveau.

Sony lijkt groot succes te hebben maar er zijn veel kanttekeningen. Veel van de A7-serie body's hebben last van productieproblemen zoals oververhitting. Voor de casual consument is dit niet echt een probleem maar als je het zakelijk gebruikt en je body stopt er mee tijdens een opdracht heb je wat uit te leggen. Tijdens freelanceklussen heb ik het helaas mee mogen maken.
Niet om Sony te verdedigen or so.

Maar dat is de reden waarvoor mijn pa altijd met twee body's loopt. En het feit dat hij niet z'n lenzen telkens hoeft te verwisselen.
Ja de tweede reden ben ik het volledig mee eens, zelf loop ik ook met twee body's als ik alleen moet fotograferen. Maar dan hebben we het over fotografie, bij een videoproductie kan je moeilijk met twee camerarigs gaan draaien in de meeste gevallen.

En ja je kan een tweede body nemen om dat oververhitten te omzeilen maar het hoort niet zo. Als je merken van de oude garde pakt, Canon, Nikon etc. die hebben daar geen last van maar die 'missen' functies die de Sony Alpha serie heeft. Ik heb het idee dat Sony zo veel mogelijk in de camera probeert te stoppen om hem aantrekkelijk te maken, terwijl Canon/Nikon zich focussen op kwaliteit en betrouwbaarheid.
Ik denk dat ik mijn eerste reden verkeert heb neergezet. Ik bedoelde dat als de camera op een of andere reden kapot kan gaan, niet expliciet verhitting. Je kan hem bv. ook laten vallen.
Ik denk dat Sony een frisse wind laat waaien door dingen anders te doen dan de oude garde en met veel succes. Zowel Nikon en Canon proberen momenteel hun achterstand in te halen, maar ik vermoed dat Sony nog een hele tijd een voorsprong blijft behouden in het segment van mirrorless FF.
Ik zie bij die Sony update geen vergelijkbare functie toegevoegd. Vergeet niet dat het om iets anders gaat dan het simpelweg schieten van foto's in RAW.
Zelfs een highly compressed raw (video 4k 24p) format op een a7iii zou al fantastisch zijn.. Een man kan dromen :9~ :9~
Wat is dat precies, highly compressed raw? Net zoiets als de kleur geel blauw?
Je moet het vergelijken met Black Magics BRAW.
Grafiek: https://images.blackmagic...n-xl@2x.png?_v=1536892540
Waar ik op doelde is de mate van de compressie binnen het codec; nog liever een hogere compressie dan helemaal geen raw. Veder snap ik de vraag niet helemaal, het is gewoon een zwaar(der) gecomprimeerd raw bestand?

Hoe meer je hem comprimeert hoe meer je inlevert op de kwaliteit maar wel minder grote bestanden krijgt. Vaak is het probleem (los van bescherming van hogere segmenten) dat de opslag niet snel genoeg is, het te veel opslag capaciteit kost en de processor van de camera niet snel genoeg is om dit alles te verwerken.

In bijvoorbeeld het RED ecosysteem kan je kiezen hoeveel compressie (compressie ratio) je wilt voor je bestanden: 6:1 ratio levert 2.4gb op (per 10 seconden) waar een ratio van 21:1 'maar' 686mb kost. Dus voorgoedkopere systemen die toch raw willen bieden is het vaak een 'lite' versie van het codec.

Ik ben met Prores Raw niet zo bekend maar volgens mij bied dit toch redelijk veel vrijheid/ raw features met een niet al te hoge data rate. Iets wat Atomos ook gebruikt om de camera te ontzien.
De sensor in de A7 III schiet native 14 bit. Dus als je 10 bit RAW zou hebben is dit in principe al compressed. Maar het zou je nog steeds betere kwaliteit geven, en ook opties zoals witbalans aanpassen.
Updates voor RAW (licenties) komt vaker voor bij (nog veel duurdere qua aanschaf) video cameras.

Heeft in dit geval denk ik ook te maken met de licentiekosten van Apple’s ProRes RAW codec.
Ik ben de laatste tijd niet meer zo up to date, wat maakt het dat sony zo succesvol is? Door hun mirrorless toestellen?
200 dollar op een camera van 1500/3000 dollar. Is dit normaal in de camera wereld? Lijkt me dat firmware updates gewoon gratis geleverd dienen te worden als je een beetje klanten wilt behouden.
Het is niet zomaar een firmware update. Er wordt een volwaardige functie toegevoegd die uit R&D samen met een externe partij (Atomos, die ook graag inkomsten heeft) is ontstaan.

Zie het meer als een upgrade van Windows 10 Home naar Windows 10 Pro. De PC en software blijven hetzelfde, maar er komt functionaliteit bij.
Sorry dat is iets goed praten, wat er gewoon standaard in had moeten zitten. Nikon kiest er dus voor om niet de volledige hardware vrij te geven en alleen met betaalde updates het volledig potentieel vrij te geven.
Als het extra functies waren die voor een redelijk bedrag (10/20 euro) gekocht moesten worden stop-motion, facedetect+ etc bedenkt het maar (en je dus betaald voor het werk).
Volgende versie van de Z camera's dan maar standaard ook geen raw foto's meer geven en alleen na een update van 200 euro toevoegen? Waar ligt de grens dan, hoeveel mensen schieten raw film en hoeveel mensen schieten raw foto =raw kennelijk een pro functie die je niet moet verwachten in een ~2000 euro FF mirrorless duidelijk voor de pro-sumer.

"Er wordt een volwaardige functie toegevoegd die uit R&D samen met een externe partij"
Hou toch op, er is helemaal geen extra R&D voor gedaan, voordat zo'n camera in de prototype fase gaat is allang en breed bepaald wat er wel en niet in de camera komt. Raw HDMI output is niet iets wat zomaar toegevoegd via een fw update, de hardware is hier geschikt voor gemaakt, maar hebben het bewust niet toegevoegd bij de launch.

Ik had bijna een nikon Z gekocht maar wacht toch liever even op een sony a7.m4, mijn A7 voldoet nog wel even. Price watch laat duidelijk zien wat mensen van de nikon Z denkt, inmiddels is er al een Z voor ~1400 euro te koop, terwijl de sony a7 m3 (aanzienlijk ouder) nog steeds boven de 2000 zit. (september dit jaar waren ze beiden nog ~2000)

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 2 augustus 2024 23:20]

Waarom had dat standaard erin moeten zitten? Je koopt product met een bepaalde featureset. Bij die featureset hoort niet het opnemen in RAW. Dat weet je. Ze hadden ook twee camera's kunnen uitbrengen. Eentje die de functie wel heeft, en voor tweehonderd euro minder een versie die het niet doet. Wat zijn we tegenwoordig toch maar entitled.

Wat bedoel je trouwens met "volledige hardware vrijgeven"? Er zit geen hardware in die specifiek voor deze functie is. Ik vind het nogal een aanname dat het om een functie gaat die puur achter een softwareslot zit. En zelfs als het wel zo is, je weet tijdens aanschaf dat het niet kan.

Waar ligt de grens? Je krijgt gewoon de featureset die tijdens de koop is afgesproken. Klaar. Dat is de grens. Als je op een PC je software naar een versie upgrade moet je daar toch ookvoor betalen? Waarom is dat hier anders?
Hou toch op, er is helemaal geen extra R&D voor gedaan
In het artikel staat van wel... En Atomos wilt ook geld verdienen.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 2 augustus 2024 23:20]

Nikon zei dat er later raw opname zou komen (heeft nooit over betaling gehad, zoals eye/face focus later kwam).

Er zit geen hardware in die specifiek voor deze functie is. Nee?, kan jij met een gtx1060 4k 120fps halen in meeste games, nee waarom niet, omdat de hardware dat niet aankan.
Dacht je dat raw video slechts een software feature was?
Voor raw output moet er dus een rechtstreekse verbinding zijn met het uitgelezen data, je moet dus genoeg bandbreedte hebben naar de HDMI output, 4k raw 12bit heeft een bepaalde bandbreedte nodig dus moet er een bepaalde hdmi versie zijn, de cpu in de camera moet dit kunnen verwerken en moet dus naast snelle codec support ook raw aankunnen en aangezien dit geen general purpose prosessor is (want die kosten te veel vermogen) is er voordat er een ontwerp kwam besloten welke codecs en bit rates (ProRes 4444 XQ = ~3500Mbit/s)
er door heen moeten, mogelijk heb je een extra buffer nodig voor de data, etc etc.
Waarom kan je een sony a7 mk1 niet 4k 30FPS laten filmen, hij heeft genoeg resolutie daarvoor.

Atmos moet ook iets verdienen? Atomos verdient met de verkoop van zijn systemen, hoe meer mensen deze camera kopen en raw willen filmen hoe meer atomos verdient aan zijn systemen.
Prores is van apple, apple verdient aan hardware & software verkoop, hoe meer mensen prores gebruiken hoe meer mensen apple hardware & software kopen.
Een bedrijf als nikon koopt een licentie van Apple dat is geen, 200 euro per camera kan ik je vertellen.

Ik geloof klakkeloos wat een bedrijf zegt, want bedrijven verdraaien niet de waarheid om zo niet ongunstig te lijken..
Nikon zei dat er later raw opname zou komen
Dat is geen persbericht van Nikon.
Er zit geen hardware in die specifiek voor deze functie is. Nee?, kan jij met een gtx1060 4k 120fps halen in meeste games, nee waarom niet, omdat de hardware dat niet aankan.[...] extra buffer nodig voor de data, etc etc.
Er is een verschil tussen hardware die ergens specifiek voor is, en hardware die ergens krachtig/snel genoeg voor is.
Atomos verdient met de verkoop van zijn systemen, hoe meer mensen deze camera kopen en raw willen filmen hoe meer atomos verdient aan zijn systemen.
Dus? Er zijn mensen die niet die hoeveelheid geld aan willen uitgeven/het budget niet voor hebben. Of het is het niet waard voor dde usage. Dus is dit een mooi alternatief. Als dit een dermate groot stuk uit de taart zou kosten dat de omzet omlaag gaat, dan hadden ze dit niet gedaan.
Een bedrijf als nikon koopt een licentie van Apple dat is geen, 200 euro per camera kan ik je vertellen.
Je punt? Moet Nikon je alles voor kostprijs verkopen?
want bedrijven verdraaien niet de waarheid om zo niet ongunstig te lijken..
Ik zie hier geen enkele verdraaiing van de waarheid.

Nogmaals, wat ik vooral uit je reacties opmaak is entitlement. Nikon is jouw niks verplicht. Je koopt een product met een bepaalde featureset. Wil je meer dan die featureset, dan betaal je daarvoor. Zo raar en moeilijk is dat toch niet?
Nikon heeft niet gezegd in hun eigen persbericht dat het iets ging kosten; echter, ze zeggen wel dat details over de update later zullen volgen.:
RAW Video Support - Nikon is currently developing a feature that works with the ATOMOS Ninja V to output video in RAW format, using the ProRes RAW codec.
Details, including the release date of new firmware updates, will be shared at a later date.
https://www.nikonusa.com/...Creators-at-CES-2019.html

Maar in augustus kwam dit detail al wel ter sprake:
This feature will require an additional internal upgrade that will need to be performed at a local Nikon service center, which will incur a service charge.
En dus wisten wij, gebruikers van de Z series die upgraden ervan.

https://www.nikonusa.com/...ted-3D-LUT-For-N-Log.html
Waar ligt de grens? Je krijgt gewoon de featureset die tijdens de koop is afgesproken. Klaar. Dat is de grens. Als je op een PC je software naar een versie upgrade moet je daar toch ookvoor betalen? Waarom is dat hier anders?
Vanaf Windows 10 heb ik toch al aardig wat gratis feature upgrade gehad met nieuwe functies. Dat gaat niet helemaal op.
Waarom niet? Er is inmiddels ook al andere functionaliteit gartis met firmwareupgrades toegevoegd. Zonder extra kosten. Maar net als bij Windows kosten sommige extra features wel geld. Je hebt immers niet alle Pro functies bij je Windows 10 Home updates gekregen.
Microsoft kan het ook anders; Je vergeet windows 7 Ultimate, waar je extra voor betaalde maar uiteindelijk niks voor kreeg.
Je betaalt er wel voor, alleen niet met geld, zoals Google en Facebook ook steeds meer functionaliteit bieden zonder dat je dat direct hoeft te betalen. Indirect echter lever je geld op door het te gebruiken.

Dit heeft Nikon niet, die moet het veelal van de verkoop van camera's hebben. Begrijpelijk dat ze voor sommige (specialistische) upgrades geld willen. Helemaal als er nog licentiekosten en hun service center bij betrokken zijn, dat moet ook betaald worden. :)
Het is niet toegevoegd bij de lancering omdat de laatste specificatie niet klaar was.

Daarnaast 4k raw. Video over hdmi met 12 bit kleur informatie met een Full frame foto camera is absoluut geen standaard functionaliteit.

Er is maar 1 product op de markt die dat nu kan en zelfs iets verder gaat. Maar dat is de veel duurdere iets zwaardere actief gekoelde Panasonic S1H.

Dat er een mogelijkheid geboden word om dit met een Z6 te kunnen doen maakt het ook 1 van de meest betaalbare opties met deze functionaliteit.

Ik snap niet hoe we hier op tweakers dan kunnen klagen met het had erin moeten zitten.

Ja in een cinema camera van 7000 + euro mag je dit verwachten. Een foto camera van rond de 2000 euro dus niet.
De Panasonic s1h en nikon z7 zijn/waren van de zelfde prijs klasse en voor de z7 betaal je dus ook 200 extra +1200 voor de ninja. Als je NU een z6 koop voor 1400 euro+200+1200euro is een redelijke prijs, maar de mensen die deze camera gekocht hebben voor +2000 euro....+200 euro +1200 De sony a7m3 doet slechts 8bit raw en moet je dus naar de duurdere Sony a7Rm4 die alsnog goedkoper is aangezien je niet de Ninja nodig hebt voor de raw (maar slechts 10bit is maar wel hoog -16stops- dynamisch bereik heeft).
Als je echt 12bit nodig hebt heb je veel betere film camera's als de blackmagic (~1500 6k-50fps 10bit prores of 12bit blackmagic raw) en zelfs de panasonic GH series. Die of even duur of goedkoper zijn dan de atmos+200 euro.
De S1H is een meer een video hybrid camera dan de Z7 die een veel hogere resolutie heeft voor foto's
Bij de Panasonic betaal je voor de video mogelijkheden terwijl je bij de Nikon voor de hogere kwaliteit foto's betaald. De Z6 is dan ook met 24mp zonder een BSI sensor een eerlijker vergelijking. En deze was al beter geschikt voor video en is significant goedkoper dan de Panasonic.

De blackmagic is zeker uitstekend voor filmen voor het geld. Maar geen werkende autofocus en geen goede mogelijkheid voor foto's maakt het een totaal ander product.

De Panasonic GH serie is m43 en daardoor heb je minder controle over je scherptediepte, daarnaast een stuk meer ruis.
De sony a7m3 doet slechts 8bit raw
Naar mijn begrip doet de Sony lijn geen RAW video. Uncompressed video is nog geen RAW video. Met RAW is veel meer mogelijk. Als ik het niet goed heb, hoor ik het graag.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 2 augustus 2024 23:20]

Nikon betaalt per camera voor het gebruik van ProRes Raw en rekent dat door. Niks geks aan. Sterker nog: het is in positieve zin tamelijk absurd dat je die functionaliteit überhaupt kunt krijgen op zo’n relatief goedkope camera als de Z6.
Door de jaren heen zien we meerdere verschillende producten met verschillende specs en prijzen met op de ondergrond dezelfde hardware. Mijn oude Ericsson T10 was met een firmwware tot een T18 te maken als ook mijn eerste CD200 CD recorder was met 1 weerstandje tot een CD400 te maken en vandaag de dag zie je dezelfde sensoren in verschillend geprijsde en gespecificeerde camera's.
Het leuke is dat je deze firmware niet hoeft te kopen maar voor diegene die er graag gebruik van willen maken is het een betaalbare investering. Overigens kan je erop wachten dat er vast wel een "gratis" versie en mogelijk getweakt tot het gebruik van andere monitoren op het net gaat verschijnen.
Voor Canon heb je bv de Magic Lantaarn firmware waarmee meer uit een camera gehaald kan worden.
Ik volg je totaal niet. De A7 iii is 2K en heeft de functie niet. De opvolger gaat sowieso dik over die 2K, Sony kennende. Dus hier is een camera die initieel ook rond de 2K kostte en je de mogelijkheid bied om 4K raw met 12 bit op te nemen (ja extern) voor 200 dollar/euro en jij eist dat het dan gratis moet. Eeeeeh nee dude. En volgens mij zullen pro’s er niet wakker van liggen, je hebt het met een klus voor, bij wijze van spreken, de bakker op de hoek al terugverdiend.
Dit is redelijk normaal helaas, Panasonic heeft ook betaalde updates waarmee je log opname kan krijgen.
ook leuk dat een Atomos rond de 1000 euro kost, dus voor 1200 euro kan je raw filmen. Voor dat bedrag kan je net zo goed gelijk een fatsoenlijke videocamera kopen. :9
Kan je mij een link sturen naar een Full frame cinema camera met verwisselbare lenzen die raw video Kan opnemen voor 3500 euro (z6 + atomos +update)

Zover ik me kan herinneren ben je dan minimaal het dubbele kwijt. Of je kiest een andere systeem camera uiteraard.

Panasonic S1H komt dan bij mij naar boven.

[Reactie gewijzigd door BarnET op 2 augustus 2024 23:20]

Z cam bijvoorbeeld, of Blackmagic. er zijn tegenwoordig zat camera's die voor die prijs ProRes en raw schieten. En die filmen nog 6k ook.

(Edit: 6k info)

[Reactie gewijzigd door SHVTTR op 2 augustus 2024 23:20]

ProRes ja, maar geen ProRes RAW. Blackmagic is BRAW en Zcam ZRAW (wat in nog geen enkel pakket native ondersteunt wordt volgens mij). Misschien dat de Kinefinity Terra 4k ProRes raw heeft, maar ik dacht cDNGraw en is ook nog eens stuk minstens even duur als z6 + raw upgrade + atomos.
Davinci Resolve ondersteunt BRAW natuurlijk native en groeit enorm hard. Adobe maakt er een potje van met de software die echt ruk draait de laatste jaren. Maar je moet wel aangezien het zo goed als een monopoly heeft en de standaard is in de industrie. Gelukkig concurreert BM nu.
BRAW werkt in Resolve en adobe, ZRAW is wel nog unsupported maar word in 2020 erbij getrokken, ProRes RAW werkt alleen nog in final cut pro x, dus qua support en RAW format maakt het niet uit wat je gebruikt, want qua bitrate en kleurendiepte is BRAW en ProRes RAW hetzelfde.

het gaat er vooral om dat het niet intern is maar extern met een recorder, als je raw wilt filmen ga je niet deze camera kopen. In ieder geval fijn dat Nikon een mogelijkheid bied voor bestaande eigenaren.
Ja precies, want als ik het goed lees moet je ook hun HDMI monitor kopen voordat je RAW kan schieten 8)7
Ben ik het niet mee eens. Door dit als optie aan te bieden bedien je de klanten die hier eventueel vraag naar hebben. Plus kan het iets met licenties te maken hebben dat ze een bedrag moeten vragen aan de klant.
Voor de meeste kopers van die toestellen zal de standaardfunctionaliteit prima voldoen.
Op deze manier is er in ieder geval een optie voor mensen die per se het onderste uit de kan willen hebben om dat te krijgen. En die betalen er dan voor. Op die manier blijft het toestel voordeliger voor de mensen die primair foto's schieten en er af en toe een filmpje mee schieten.
200 euro is echt helemaal niks voor betaalde firmware features helaas. Maar je moet ook de meerwaarde begrijpen in dezen, een camera van idd rond de € 1500 is natuurlijk voor Nikon (en anderen) een segment waar je liever minder features bied om je hogere segment niet in de weg te zitten.

@SHVTTR Ja dat klopt maar zo'n recorder is een klein beetje als een lens, je kan hem meenemen naar een nieuwere generatie camera. Daarnaast blijft het natuurlijk geweldig dat je tegenwoordig voor zulke prijzen aan de slag kunt gaan met raw :*)
Dit is normaal en wij zijn (ik althans) er blij mee. Je kan het ook anders zien; als deze update er niet was geweest had je helemaal niet de mogelijkheid gehad om RAW uit je body te trekken. Dan is de volgende optie een nieuwe camera kopen en dan ga je meteen duizenden euro's uitgeven. Dus ja, ik zou het er graag voor betalen om RAW uit m'n Canon 5D IV te trekken.
Om deze comment in te leiden. Ik heb balverstand van fotografie.

Toch vind ik het moelijk te begrijpen dat mijn smart phone van 650 euro ingebouwd en voor niets de functionaliteit heeft om foto's als RAW op te slaan. Maar een fototoestel dat meer dan het dubbele kost voor het goedkoopste model en vier keer meer voor het duurste model pas deze functionaliteit ontvangt na een extra betaling van 200 euro.

Hoe kan het zijn dat ze zo een groot bedrag kunnen vragen voor iets dat zelfs mijn smartphone heeft? voor zulke functionaliteit? Zou dat niet iets moeten zijn dat word inbegrepen bij aanschaf van een Atomos veldmonitor?

EDIT: slecht gelezen, het is nog vroeg. Ik had niet door dat het over filmen ging. Alsnog vind ik het een erg prijzige software update.

[Reactie gewijzigd door Evexium op 2 augustus 2024 23:20]

Dit gaat over ondersteuning voor RAW video. Jij hebt het over RAW fotografie.
Daar heb ik op een of andere manier even over heen gekeken. Maar alsnog snap ik niet hoe ze daar 200 euro voor kunnen vragen.

Het zal wel mijn gebrek aan kennis zijn over hoe camera's werken.

[Reactie gewijzigd door Evexium op 2 augustus 2024 23:20]

Officieel ondersteund geen enkele foto camera RAW video. Met een hack als Magic Lantern is het op specifieke Canon modellen toe te voegen.

Voor RAW video moest je dus officieel naar een pure video camera gaan kijken. Of kijken of je foto camera uncompressed HDMI out heeft, zodat je met een externe recorder kan werken.

Voor deze updat heeft Nikon samen gewerkt met Atomos, een bedrijf wat externe recorders maakt. De kosten die gevraagd worden voor de firmware update lijken dus deels R&D kosten te zijn, en mogelijk nog iets aan licentie kosten voor Atomos.

Ook is het een upgrade waarvoor de camera naar een service center moet. Dit kan een technische reden hebben, waardoor het niet mogelijk is vanaf je thuis PC.

En dan nog, voor 4K RAW video is een upgrade van 200 dollar echt belachelijk goedkoop. Met de prijzen van nu, dit kan (en zal) uiteraard in de toekomst veranderen :)
Duidelijk. Bedankt voor de toelichting. Weer een beetje slimmer :)
Het zal wel mijn gebrek aan kennis zijn over hoe camera's werken.
Klopt, dat is in dit geval wel aan de orde. (no offense)

RAW video is iets compleet anders als RAW foto. RAW video is helemaal niet zo "normaal" als een RAW foto.
No offense taken. Ik leidde ook mijn eerste comment daarmee in :)
het gaat over raw video output niet over raw foto's
Dit is video in RAW niet foto's. Vrijwel elke Camera kan RAW foto's schieten tegenwoordig.
Het gaat ten eerste om video's in RAW formaat, dat doet je foon niet. Ook komt er iets meer bij kijken dan alleen het opslaan in RAW (niet elke RAW is hetzelfde).
De betaalde update maakt het mogelijk om 4k- of full-hd-beelden met 12bit-kleurendiepte op te nemen via bepaalde modellen van een Atomos Ninja Inferno V-monitor die met hdmi op de camera is aangesloten. Deze monitor neemt video's op in het ProRes- raw formaat.
Dit gaat over filmen in RAW formaat en dat doet jouw telefoon zeker niet ;-)
Het gaat niet om foto's maar om video, dit is compleet anders.
Foto's opslaan in RAW is de meest basale feature van praktisch elke camera. In RAW filmen is echter over het algemeen alleen weggelegd voor professionele videocamera's.
Het gaat hier om RAW filmen en niet om RAW foto’s. Dit kan de camera uiteraard al sinds release.
Dit gaat niet om foto, maar om video.
Jouw telefoon kan ook geen RAW videobeelden via HDMI naar een Atomos video recorder sturen.
Deze camera's kunnen ook gewoon standaard RAW opslaan. Het gaat hier om video wat vermoed ik net iets minder standaard is.
Dit gaat om RAW video output... geen consumentenapparaat die dat biedt (en zelfs als het aangeboden wordt: zonder serieus objectief erop heeft RAW output nauwelijks meerwaarde).
Lef hebben ze wel, hun cijfers vallen al dik tegen en dan nog eens geld vragen voor een update. Ze zouden beter eens werk maken van hun Eye AF. Hierbij lopen ze ver achter op Sony en Canon.
Voglens mij wordt de Z6 als film camera alom geprezen. met RAW voor deze camera zal dat alleen maar beter worden.
Ik dacht dat canon verschrikkelijk slecht was met eye-af is dat veranderd?
Ja dit is zeker veranderd. Sinds een aantal maanden heeft canon de EOS R en EOS RP uitgebracht. Dit zijn mirrorless fullframe body's tegen een zeer aantrekkelijke prijs. In de eerste instantie zat er al Eye-AF in maar deze was niet geweldig. Met de laatste update is dit aanzienlijk verbeterd. Daarnaast hebben ze een week geleden ongeveer bevestigd dat ze nu met een pro-mirrorless gaan komen. Dus dat is even afwachten wat daaruit gaat komen. Ook komt er een nieuwe variant van de EOS 1D-Mark II (de Mark III).
Er zal komend jaar ook een camera toegevoegd worden aan de Z series (spiegelloos) die gericht is op professionals, of deze toevoeging er inzit is natuurlijk afwachten.
Zoals ik het lees is deze update pas interessant als je de Atomos Ninja Inferno V-monitor erbij gaat halen. Zodat je geen last meer hebt van interne compressie of beperkingen in opnameduur. Niet dat de Nikon op zichzelf ineens raw video gaat doen.

"What is Atomos Ninja?
5" 4Kp60 HDR. Monitor Recorder. The Ninja V is the ultimate weapon for video with your DSLR/mirrorless camera. Unlock the full potential of latest models like the Canon EOS R, Nikon Z6, FUJIFILM X-T3, Panasonic GH5/GH5S and Sony A7 III by bypassing internal compression and recording time limits.
Atomos - Atomos

https://www.atomos.com › ronin"
wellicht dat er https://chdk.fandom.com/wiki/CHDK poject voor nikon moet komen ?
Volgens DP Review is er een valide reden dat het zoveel geld kost:
While 12 months is a fairly long time to wait, it's probably no coincidence that this announcement comes after the recent settling of a long-running dispute between Apple and RED over the patent to Raw video. This may also explain why the update is paid, rather than available for free.

However, those who purchased the Z6 as part of the Filmmaker's kit can receive the update at no charge; all other Z6 and Z7 owners must pay $200 for the service.
https://www.dpreview.com/...re-adds-cfexpress-support
Ik ben blij dat er meer mensen eerst even verder kijken op sites waar meer mensen rondlopen die verstand hebben van foto en videografie. Dit lees ik ook net en bedacht me dat dit een mooie toevoeging op dit beperkte artikel was... Je was me voor... ;-)
Anoniem: 498327 17 december 2019 09:19
Niet voor de DSLR's? Maar goed, als er een toestel is wat geen RAW nodig heeft is het mijn D850 wel. Ik grade nooit iets, het is gewoon helemaal perfect uit de camera. Foto's idem trouwens. Raw is naar mijn idee voor niet-cinema en fotografie nagenoeg overbodig geworden. Als ik soms zie hoeveel tijd ik kwijt ben om een RAW maar enigszins in de buurt van de mee opgeslagen JPEG te krijgen, zonde van de tijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.