Redmi kondigt K30-smartphone aan met 120Hz-lcd en 5g-variant

Redmi komt met een opvolger van de Redmi K20. De Redmi K30 komt in twee varianten, met respectievelijk een 4g- en een 5g-modem. Het toestel heeft een 120Hz-lcd. Het is nog niet bekend of het toestel in de EU uitkomt. Xiaomi bracht de K20 onder een andere naam uit in Europa.

Xiaomi komt met twee verschillende K30-modellen: de Redmi K30 met een 4g-modem, en de Redmi K30 5G. Het 4g-model krijgt een Snapdragon 730G-chip. Dat is een iets snellere variant van de Snapdragon 730 die in de originele Redmi K20 zit. Het 5g-model beschikt over de recent aangekondigde Snapdragon 765G. Hiermee is de K30 5G het eerste toestel met deze soc, die is geproduceerd op een 7nm-procedé met euv-lithografie. De soc ondersteunt daarnaast 5g MultiLink, waarmee gebruikers tegelijkertijd verbonden kunnen zijn met een 2,4GHz-wifinetwerk, een 5GHz-netwerk en een 4g- of 5g-netwerk.

Redmi K30

De Redmi K30

Beide varianten beschikken over een 15,45cm bij 7,45cm grote lcd met een diagonaal van 6,67" en een resolutie van 2400x1080 pixels bij een verversingssnelheid van 120Hz. Hiermee is de Redmi K30 op het moment van schrijven de goedkoopste smartphone met een 120Hz-scherm. Het gaat om een lcd, zoals in de Razer Phone-modellen. Er bestaan ook oledschermen met 120Hz-ondersteuning; Asus gebruikt die in de ROG Phone II. Het scherm is verder gemaakt van Gorilla Glass 5 van Corning en ondersteunt hdr10. Een 20-megapixelselfiecamera zit in een gat in het scherm verwerkt, samen met een dieptesensor.

De Redmi K30-telefoons hebben vier camera's aan de achterkant. De primaire camera heeft een 64-megapixelsensor van Sony. Ook heeft het toestel een camera met groothoeklens en een dieptesensor. Het 5g-model beschikt over een 5-megapixelcamera met macrolens, terwijl deze resolutie bij het 4g-model op 2 megapixel is. De telefoon kan maximaal 4k-video's opnemen met 30 beelden per seconden. Wanneer de resolutie wordt verlaagd naar 1080p is dit maximaal 60fps.

Redmi K30 5GRedmi K30 5GRedmi K30 5GRedmi K30 5G

De Redmi K30 5G

De Redmi K30 en Redmi K30 5G komen in varianten met maximaal 256GB aan opslagcapaciteit en maximaal 8GB ram. Beide toestellen hebben een 3,5mm-jack en een vingerafdrukscanner die in de aan/uit-knop zit verwerkt. Ook bieden de smartphones ruimte voor een tweede nano-simkaart of een micro-sd-kaart. De K30-serie heeft een accucapaciteit van 4500mAh met ondersteuning voor een snellaadtechniek via usb-c. Het 5g-model laadt op met een maximaal vermogen van 30W, terwijl dit bij de 4g-variant maximaal 27W is. Het toestel wordt geleverd met Miui 11, dat gebaseerd is op Android 10.

De Redmi K30 is vanaf 12 december te koop in China, met een vanafprijs van omgerekend momenteel ongeveer 205 euro. De Redmi K30 5G komt in januari 2020 uit op de Chinese markt vanaf 255 euro. Bij deze prijzen zit nog geen Europese belasting inbegrepen. Het is nog onbekend of het merk met een variant voor de Europese markt komt. Als dat wel het geval is, dan zullen de telefoons waarschijnlijk duurder zijn.

Variant Redmi K30 Redmi K30 5G
6GB ram + 64GB opslag 1599 yuan / 205 euro 1999 yuan / 255 euro
6GB ram + 128GB opslag 1699 yuan / 220 euro 2299 yuan / 295 euro
8GB ram + 128GB opslag 1899 yuan / 245 euro 2599 yuan / 335 euro
8GB ram + 256GB opslag 2199 yuan / 280 euro 2899 yuan / 370 euro

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

10-12-2019 • 15:02

80

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (80)

80
69
34
4
0
28
Wijzig sortering
Een gat in het scherm en LCD ipv oled. Ik heb toch echt liever een oled scherm ipv 120hz.

Jammer, had graag anders gezien.
Hier de Mi Mix 3. Een slidephone (ja écht waar :) ), maar o.a. OLED, flits voorop, etc. Fijn toestel!
Klopt, mooi toestel, slechts iets groter dan mijn S7, alleen vind ik ruim 30% zwaarder wel een groot nadeel. Ik vind de S7 al zwaar genoeg.

Van mij mogen ze de toestellen weer van plastic gaan maken ;)
Klopt, wel zwaar, maar komt vooral door de draadloos-oplaad functie :)
Is inderdaad een goed toestel maar ik vind de pop up camera van de K20/9T toch net iets beter
Enig nadeel wat ik ondervond met een slidephone is de mindere accucapaciteit. Gelukkig zijn de mi mix 3 en z5 pro die ik had vrij zuinig.
Wat vindt je van de accuduur van de Mix 3?
Nog best redelijk. Sowieso is een dag gebruiken geen probleem.Ben wel een avarage user denk ik. Einde van de dag vaak zo'n 30% over nog.
Die van mij sinds miui 11 slecht
Off topic : jij ook krassen op het slider gedeelte van de front camera ?
Nope, wel op m'n scherm zelf. Na 1 dag al, we waren aan het verbouwen thuis, en schijnbaar lag er iets van gruis op. Balen natuurlijk, maarja, blijft een gebruiksvoorwerp :)
Niets mis met een goed ips display naar mijn mening, ik mis niets, kijk geen films op mijn mobiel.
En ik wel, ieder zijn ding.
Als ik films keek op mijn mobiel dan ging ik ook voor een oled, daar geef ik je groot gelijk in.
Geen OLED. Geef mij maar het OLED 90hz scherm van Oneplus7/Realme X2 Pro boven een 120hz LCD.

Ook geen pop-up, jammer. Als OPPO nou eens zijn software gaat fixen...
Xiaomi mi9T (pro) heeft OLED en pop-up camera. Helaas alleen een 60Hz display, maar voor die prijs..
Xiaomi mi9T (pro) heeft OLED en pop-up camera. Helaas alleen een 60Hz display...
...maar is te overklokken naar 75Hz of zelfs 90Hz in de toekomst!
(Is hier op Tweakers te vinden met een beetje zoeken.)

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 28 juli 2024 21:32]

Leuk alternatief voor de Realme X2 pro lijkt me
IPS ipv OLED, mid-range ipv high-end SoC, langzamer laden...
Mijn dochter heeft de Mi 9SE met een 7xx snapdragon soc. Dat dingt opent alles vlot en zoeft door alle aplicaties heen. Nog geen enkele hapering gezien. De optimalisaties van Xiaomi zijn ronduit goed.
Nou de SD730 heeft bij mij nog nooit voor vertragingen gezorgd, het verschil merk je pas bij (zware) games
Kijk, dit ziet er tenminste uit als een mobiel.
Ik snap die hele camara gedoe niet. Ik vind het dus helemaal niet mooi met zo'n grote blok op de achterkant waar 50 camera's op moet zitten.
Gewoon een paar camera's. Een paar achter en 1 voor.
En die prijs is ook helemaal niet slecht voor wat je krijgt.

Gewoon een simpele smartphone voor allerdaags gebruik.
Hoeveel telefoons gaat Xiaomi dit jaar nog uitbrengen? De Redmi K20 is van dit jaar, en er wordt ook al in hetzelfde jaar nog een opvolger aangekondigd. Het wordt nu wel een beetje overdreven heb ik het idee.
Nee joh, laat ze maar komen! Xiaomi maakt fantastische producten voor een zéér aangename prijs _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Milo44 op 28 juli 2024 21:32]

Vreemde keuze om van een zeer goed OLED paneel met pop-up selfiecamera naar een 120HZ IPS scherm te gaan met een hole-punch camera. Maar goed, zal wel gericht zijn op de jeugdigere mensen en dan is 120HZ waarschijnlijk interessanter/toffer dan OLED.

Nee, de K20 (Mi 9T) is wat dat betreft een interessanter toestel, voor mij.

[Reactie gewijzigd door Luca op 28 juli 2024 21:32]

Ja, ik ben ook wat verbaasd - deze K30 is overduidelijk geen opvolger van de K20/Mi9T, maar een ander soort toestel. Trouwens ook een wat lagere prijsklasse.
Ik wachtte even dit toestel af (was benieuwd waar ze na die aantrekkelijke K20/Mi9T mee zouden komen), nu ga ik ook voor een M9T om m'n WM10 Lumia 950 te vervangen.
Waarschijnlijk ben ik één van de weinigen die het verschil tussen 60Hz en 90Hz niet zo merkbaar vind aanvoelen als dat er "gehyped" wordt. Ik ben al bijna 4 jaar in het bezit van een HTC10 en heb een Oneplus 7T met 90Hz gehad. Ik vond de telefoon enorm snappy, maar dat had meer te maken met OxygenOS en de animation scale op 0.5x. Extreme smoothness en rustiger voor de ogen wat betreft scrollen vond ik echt niet superveel merkbaarder t.o.v. de 60Hz op mijn HTC.
Waar ik het wél erg merkte is toen ik switchte van een 60Hz monitor naar een 144Hz monitor. Wereld van verschil. Voelde instantly vloeiender aan. Wellicht dat de 120Hz die op toekomstige telefoons als deze Redmi K30 gaat komen beter merkbaar is. Waar ik ook van sta te kijken, en eigenlijk niet eens op een negatieve manier, is het gebruik van LCD. Wat me wederom is opgevallen (en daarom heb ik de OP7T weer terug gestuurd), is dat de uniformiteit echt slecht was, met name de stevige groentint bij bijna-zwarte onderdelen van het scherm was gewoon echt not-done. Kameraad die een "ingebrand" S9 heeft...Een echt goeie LCD kwaliteitscherm zou ik dus helemaal niet dismissen als non-flagship-worthy. Laat maar eens komen! De HTC One X, One M8, en sommige Xperia telefoons van "vroeger" hadden toch wel echt goeie LCD schermen. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt op deze K30 i.c.m. 120Hz.
Jammer van de hole punch camera. Vond juist de oplossing van de K20/9T perfect. Ik wacht wel even tot we bezelless zonder holepunches of notches hebben.
Waarom wil hier iedereen oled? Naar mijn ervaring blijft het kleurbereik bij LCD veel beter.
Zwartweergave. Bovendien zijn alle OLED schermen die ik in m'n handen qua kleur ook vele malen beter dan elk LCD scherm wat ik heb vast gehad.
Zuiniger, en idd de zwartweergave.
Bizar eigenlijk wat ze voor die prijs er allemaal in kunnen stoppen.
Verander het scherm naar OLED & 1440p of 4K, en de soc naar een high end soc en je hebt gewoon een high end toestel, inclusief 3,5mm jack, grote accu en 2e sim / micro-sd kaart.

Nou zal de ondersteuning etc wat minder zijn, maar toch vind ik het prijs verschil enorm.

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 28 juli 2024 21:32]

Ondersteuning is geweldig bij xiaomi, heb je er wel is 1 gehad?
Nee, maar ik kan met niet voorstellen dat ze een ondersteuning & update beleid als bijv Google/Apple of samsung kunnen aanhouden voor die prijs, het marge op het toestel zelf zal al heel klein zijn wat heel weinig ruimte laat voor goede ondersteuning.

ofwel; mijn verwachting bij zo'n lage prijs is mindere ondersteuning vergeleken een high een toestel waar dat meer in de prijs verwerkt zal zitten.

Edit: I stand corrected :p

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 28 juli 2024 21:32]

Xiaomi levert over het algemeen erg lang updates!
Zo krijgt zelfs de Redmi 4 (mei 2017) volgend jaar nog een update naar de meest recente versie. Dat is dus een ondersteuning van een kleine 3 jaar. Voor een budget telefoon toch zeer redelijk.

Mijn eigen Xiaomi Mi9t Pro draait inmiddels ook al op android 10, binnen 3 maand na de release, iets waar veel grote (lees westerse) merken nog wat van kunnen leren.

[Reactie gewijzigd door cptingreenfield op 28 juli 2024 21:32]

Ik zou iets minder op mijn onderbuik vertrouwen als ik jou was. Xiaomi doet het qua software ondersteuning al jaren prima
Ik snap dat je je dat niet zou voorstellen hoor, het is voor veel mensen in Europa nog een vrij onbekende naam dus je zet ze dan al gauw in het rijtje van de goedkope smartphones met een belabberd update beleid, dat heeft Xiaomi wel tegen zich, want je komt er pas achter als je er eenmaal 1 hebt dat het update beleid prima in orde is.
Das inderdaad het enige wat mist, OLED, voor de rest puike toestellen voor een puike prijs!
Dan is de K20 Pro ( Mi 9T Pro ) het toestel wat je zoekt. De K30 zet in op 120Hz en 5G (met mid-range soc), waar de 9T Pro nog inzet op OLED en de SD855. Er is nog geen SD865 op de markt.

Er is nu een duidelijk verschil tussen de K20 Pro en de K30, zonder dat de K20 outdated is geworden. Beide zijn relevant en kunnen prima naast elkaar bestaan.

[Reactie gewijzigd door quintox op 28 juli 2024 21:32]

En LG is de enige met oled in hun toestellen? Er staat letterlijk in het artikel dat Asus een toestel met oled heeft.
Samsung, Apple, OnePlus, Huawei, ... moet ik daargaan?

[edit]
LOL, nice gemod, corrigeer je foute info, is het ongewenst :')

[Reactie gewijzigd door Fire69 op 28 juli 2024 21:32]

Ook Xiaomi zelf heeft de nodige oled-toestellen, hoor. Dat maakt deze keuze voor de K30 wel wat verrassend.
120Hz OLED paneeltjes zullen simpelweg te duur zijn. Dat zou ik eerder verwachten op hun flagship ( Mi 10 ), maar zelfs dat betwijfel ik.
inderdaad, xiaomi gebruikt ook al jaren oleds in hun flagships en veel midrange toestellen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.