Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analist Kuo: Apple komt in 2020 met iPad Pro en MacBook Pro met miniledschermen

Apple zou voor de komende twee tot drie jaar werken aan vier tot zes producten met miniledschermen. Dat claimt analist Ming-Chi Kuo. In de loop van volgend jaar zouden een iPad Pro en een MacBook Pro uitkomen die over deze beeldschermtechnologie beschikken.

Het zou gaan om een high-end 12,9" iPad Pro met een A14x-chip die in het derde kwartaal van volgend jaar uitkomt, claimt Kuo volgens Macrumors. Daarnaast zou Apple in het vierde kwartaal van 2020 komen met een vernieuwde 16"-MacBook Pro, die eveneens over een scherm op basis van minileds zou beschikken. Kuo meldt dat de miniledschermen 'de productiviteit en de entertainmentervaring significant zullen verhogen', al treedt hij hier verder niet over in detail, schrijft MacRumors. De analist staat bekend om zijn informatie rond onaangekondigde Apple-producten.

Eind september schreef de analist al over nieuwe Apple-producten op basis van minileds, waarbij hij de release van de iPad en MacBook voorspelde voor de periode tussen eind 2020 en halverwege 2021. Toen schreef hij dat het bij deze producten gaat om schermen met ongeveer individuele 10.000 leds. Ter vergelijking: Apples huidige Pro Display XDR heeft een scherm met 576 leds.

Schermen op basis van minileds kunnen uit vele duizenden individuele leds bestaan. In tegenstelling tot microleds of oleds vormen minileds niet de pixels en zijn het geen zelf-emitterende leds waarvan er miljoenen per scherm worden ingebouwd; de minileds fungeren als backlight. Door hun kleine formaat kunnen er relatief veel worden toegepast, wat in theorie kan leiden tot lcd's met een hoogwaardige fald, veel dimmende zones en een goed contrast. Er zijn meerdere fabrikanten die deze beeldschermtechnologie gebruiken voor nieuwe producten, waaronder TCL. Dit bedrijf gaat een televisie uitbrengen met 20.000 minileds.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

02-12-2019 • 17:53

89 Linkedin Google+

Reacties (89)

Wijzig sortering
Als ik het goed begrijp hebben we het nu over drie technieken:
  • LCD bevat 1 led, beter bekend als de backlight
  • Miniled bevat tot wel 20.000 leds, die individueel worden aangestuurd
  • OLED bevat miljoenen leds, die individueel worden aangestuurd
In deze vergelijking is OLED superieur. Wat ik dan niet begrijp is waarom Apple dan geen OLED schermen in haar iPads en MacBooks plaatst. 55" OLED tv's zijn momenteel redelijk betaalbaar geworden (rondom €1.200 euro). Een kostenaspect zal het probleem dan niet moeten zijn. Daarnaast lees ik dat de schermen niet inbranden. Dus waarom dan kiezen voor miniled's?

[Reactie gewijzigd door iApp op 2 december 2019 18:42]

Voor zover ik weet is inbranden met oled WEL een probleem.

Voor mij reden geweest geen oled te kopen.
Het is alleen een probleem in bijvoorbeeld reclame displays waar het beeld eindeloos stil staat. Bij normaal consumenten gebruik is het vrijwel onmogelijk.

Hier een uitleg van de fabrikanten + een test van het magazine zelf. Ze moesten het beeld 4 weken lang stil laten staan om een logo in te branden.
https://www.homecinemamag...ar-op-inbranden-bij-oled/
Op laptops staat wel degelijk veel statische content, taakbalken, interface van veelgebruikte programma's etc
Punt gegeven. Ik verwijs inderdaad naar een TV-test. Maar in de praktijk 4 weken lang stilstaand beeld op een laptop? Zal niet heel vaak gebeuren. Voor informatie-displays zijn er betere en goedkopere schermen dan OLED.

Ik kan mij voorstellen dat OLED-monitoren vooral interessant zijn voor gamers of content-makers, en dus niet lang stil staan.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 2 december 2019 18:53]

In de praktijk is dat precies wat gebeurt op een laptop. Mijn MacBook staat laten we zeggen 8 uur per dag aan, met veel elementen daar de gehele acht uur op dezelfde plek zoals Dock, menubalk, etc. (en ja ja niet gaan zeggen dat ik harder moet werken...)

OLED is simpelweg niet geschikt voor computerapparatuur zolang inbranden ook maar een beetje een issue is. Computerschermen staan lang aan met dezelfde content op veel delen van het scherm.

Dat is met tv's en telefoons nauwelijks een issue en daardoor is OLED daar wel geschikt.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 2 december 2019 19:03]

Ik gebruik momenteel mijn samsung tabpro S uit 2017 al bijna 3 jaar en deze heeft nog geen last van inbrandingsverschijnselen. ook de taakbalk blijft niet zichtbaar in beeld.
Ook bij mijn net zo oude Galaxy S7 en zijn voorgangers (Galaxy Alpha en S3) heb ik dit probleem niet ervaren hoewel ik daarmee veel navigeer.
Ik kan je verhaal onderschrijven, Hier ook een TabPro S. ~3 jaar nu.
Niks inbranden, niks kleur verlies. _/-\o_
Oleds degraderen ook verschillend per kleur en ze degraderen sneller dan lcd’s. Geen goede basis als je met calibratie belangrijk is.

Dat Oleds inbranden op interface knoppen is idd geen verzinsel. Als je
Kijkt naar Galxy S9 en S10’s in de winkel dan zijn ze vaak ingebrand. Die staan ook 8u per dag op. (Al kan het zijn dat ze die ‘s nachts niet afzetten)

Maar in principe kan je daar wel softwarematig iets aan doen. Nog nieyt zo lang geleden gebruikten we ook CRT’s en die zijn ook gevoelig voor inbranden.

Uiteindelijk denk ik dat Apple voor mini leds kiest zodat ze niet afhankelijk zijn van LG of Samsung voor hun panelen en nog wat technische voordelen van LCD:

Met leds hogere piekhelderheden bereiken en dus makkelijker HDR content weergeven en zodra je de LCD kan dimmen zou het verschil met oled wel eens heel klein kunnen worden. Al valt Qled (Ook soorr lcd met local dimming) van samsung mij wel tegen als je het vergelijkt met een LG 55” oled.
Volgens mij is het zo dat bij Samsung tegenwoordig de icoontjes onderaan, heel langzaam verschuiven zodat niet steeds dezelfde pixels wit oplichten.
Volledig met je eens. Waarom het iedere keer uitgelegd moet worden is mij een raadsel. Ja OLED is qua beeldkwaliteit superieur, dus lekker toepassen bij TV en smartphone. Voor een computer of laptop waar op gewerkt dient te worden is het gewoon onbruikbaar door de vele statische content zoals menu onderdelen. Hoe moeilijk is dat te begrijpen...
Bij mijn oude S6 is de notificatie balk wel degelijk ingebrand. Dat gedeelte is wat donkerder dan de rest van het scherm.
Niet 4 weken strak achter elkaar, maar een jaar bijna altijd dezelfde content met pauzes heeft hetzelfde effect ongeveer. Kan je ook bij telefoons met oled nog heel redelijk zien. Ik navigeer veel met Waze, de oranje knop isnop een lichtgrijze achtergrond eigenlijk altijd wel te zien
Je ziet het ook op telefoons met een OLED scherm (Samsung) die na een jaar of langer 2-3 dingen in het scherm hebben ingebrand, namelijk de notificatiebalk, de navigatiebalk en soms ook nog het toetsenbord..

Op tv's zie je het als je bijvoorbeeld veel dezelfde game speelt (uren per dag) met exact dezelfde HUD op altijd dezelfde plaats.

Op laptops heb je bij Windows altijd de taakbalk continue op dezelfde plek en bij een MacBook je dock en je menubalk.
Ik geloof dat Apple al Pixel Shifting toepast op de iPhones met een OLED display. (link)
Mogelijk worden screen-savers weer een ding? :+

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 2 december 2019 22:40]

Inderdaad, pixel shifting wordt al een tijd gebruikt. Zie bijvoorbeeld video's van de homeknop van een oude S8. zo ook video van grote Dell OLED monitor.
TabPro S, ~3 jaar 8 uur per dag (met af en toe scherm lock) bureablad met taakbalk.
Niks van inbranden te zien. Wellicht heeft Samsung al pixel shifting toegepast. Wat bij veel meer apparaten gebruikt wordt.
Daarom zie je nog steeds weinig OLED monitoren.
Op laptop's begint OLED wel langzaam door te dringen. Daar is het inbranden inderdaad een groot nadeel, maar een ingebrande taakbalk valt niet op zolang daar nog steeds een taakbalk staat.
Bij telefoons wordt ook wel geklaagd over problemen met inbranden. Oled en Qled hebben voor statische content dus een nadeel. De keuze van Apple is daarmee niet onlogisch.
Qled is gewoon een verbeterde LCD met led's achter het scherm met een suggestieve marketing naam

Is geen organic led en heeft ook geen last van inbranden
Ook Qled heeft last van inbranden, maar het probleem is wel een stuk minder. In de dagelijkse praktijk zal dat niet opvallen. Een test met een aantal panelen leverde na een paar maanden toch wel zichtbare verkleuringen op voor zowel Oled als Qled. Oled was na 3 maanden absoluut onbruikbaar geworden. De resultaten van de Qled panelen waren ook niet van dien aard dat wij die in zouden kunnen zetten voor producten die twee jaar mee moeten kunnen.
Voor monitoren zou ik eerder voor Qled kiezen dan Oled. Voor panelen die (zoals bij ons) bijna 24/7 delen met statische content tonen is een LCD nog steeds de beste keuze. Voor een TV kan een Oled paneel beter (mooier) zijn, maar dat is afhankelijk van de plaats waar de tv gebruikt wordt en persoonlijke voorkeur. Als je je monitor voornamelijk voor gamen gebruikt is een Oled paneel ook geen slechte keuze.

Ook LCD panelen zijn overigens niet vrij van inbranden. We hebben nu een paar panelen staan die ongeveer 18 maanden in dienst zijn ook daar begin je de statische content lichtjes te zien als je een filmpje afspeelt.
Ik ben het met je eens dat het inbrand-gevaar van OLED soms wat wordt overdreven, maar vrijwel onmogelijk is het zeker niet. Op mijn Galaxy S7 is na een aantal jaar duidelijk permanent de interface van Google Maps te zien, na vele maar niet excessieve uren navigatie. Bij m'n pa met dezelfde telefoon is het toetsenbord licht ingebrand.

Bij een laptop ga je na meerdere jaren echt wel de taakbalk zien bij bijvoorbeeld het fullscreen afspelen van video, uitgaande van dezelfde OLED techniek. Misschien (hopelijk) is deze techniek inmiddels wat verbeterd.
Frappant, je zou niet denken dat het toetsenbord zo veel in beeld staat dat het inbrand.

De allereerste Galaxy telefoon is eigenlijk de eerste telefoon waarop ik op een gegeven moment het batterijsymbooltje en headerbalk zag staan bij het starten. Maar die heeft ook veel en lang met het scherm aangestaan als navigatietelefoon.
Mwah toetsenbord valt juist erg mee. Het zijn vaak juist elementen die heel helder moeten zijn en echt heel lang op beeld staan (dus steeds half uur of langer). Zoals dus batterij icoontjes enzo.
Mijn galaxy s7 edge heb ik dan weer geen problemen. Ik heb dan ook nooit mijn telefoon op maximale helderheid gezet. Ik denk dat dat ook een probleem is, dat sommige de helderheid te vaak te hoog zetten. Bij navigatie zal die blijkbaar vaker maximaal staan, zodat je het beter kan zien
Het probleem bij dit soort toestellen is vaak ook dat samsung het eigen verantwoordelijkheid vind. Ze zetten groot een waarschuwing bij de laatste 20% aan helderheid en vinden daarmee de kous af terwijl het scherm eigenlijk nog 5% helderder had moeten kunnen en dat dan als reserve (dus niet beschikbaar) houden zodat je niet die waarschuwing had hoeven tonen.
Ben zeer benieuwd naar de status van mijn Apple Watch Series 5 over een paar jaar met het oled scherm wat continu aan staat. Voor mijn gevoel zal het wel meevallen, maar we gaan het beleven
Het is alleen een probleem in bijvoorbeeld reclame displays waar het beeld eindeloos stil staat. Bij normaal consumenten gebruik is het vrijwel onmogelijk.
Denk ook aan de langere termijn. OLEDs slijten als je ze gebruikt. Als je vaak letterboxed films kijkt slijten de leds die zwart blijven minder snel en geheid dat deze na een paar jaar merkbaar helderder zijn bij alles wat je weergeeft.
Aangezien ik zo'n duur scherm voornamelijk voor home cinema zou gebruiken is dat een nogal groot probleem voor mij.
Hetzelfde effect zal je ook gewoon krijgen bij een macOS menubalk bovenin die altijd licht of donker is t.o.v. de rest van het scherm, i.t.t. een telefoon staat dat constant aan en gezien de oppervlakte ga je dan ook niet wegkomen met pixelshifting, dan worden hooguit de randen wat minder scherp.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 3 december 2019 00:04]

Ik gebruik mijn scherm ook voornamelijk als homecinema display en heb 8 jaar lang een Pioneer Plasma gehad.
Ik schat dat ongeveer 35% van mijn content uit films met zwarte balken bestond en al die 8 jaar geen problemen ondervonden met de zwarte balken

Bij Plasma was de gevoeligheid van inbranden vele malen groter dan bij de huidige OLED schermen, en juist het diepe zwarte weergave maken deze schermen, evenals Plasma destijds, juist idiaal voor gebruik als homecinema.,...films kijk je bij voorkeur in verduisterde ruimtes.
Met mijn, inmiddels 3 jaar oude, OLED heb ik (logischerwijs) ook nooit problemen ondervonden met Burn In.

Stellen dat het geheid tot problemen gaat leiden na een paar jaar lijkt mij uit de lucht gegrepen en daarmee angst boven kwaliteit stellen.
fout! Mijn nog geen 2 jaar oude LG Oled heeft nu al een forse plek waar het FOX logo ingebrand is.
Toegegeven: FOX toont een veel te vel rood logo en rood is de kleur die het snelste inbrand, maar het is weldegelijk een groot probleem!
Het is een probleem: de SGS8, nu een dikke twee jaar oud, heeft serieuze problemen met burnin voor het toetsenbord. Dit was 'de nieuwe generatie zonder burnin!'. Marketing poep dus.
Inderdaad,

ik heb mijn iphone X scherm tot nu toe 2 keer moeten vervangen na een val uit de hand.

Het scherm gaf in het begin een geel bruin achtig brandvlek, en daarna gaf het scherm gewoon geen beeld meer. Het ergste is, dat de dode pixels zich verspreid dat het binnen een paar dagen het hele scherm geen pixels meer geeft.

En dat terwijl ik bij mijn oudere iphones tig keer per ongeluk liet vallen, maar geen enkele gaf een brandvlek op het scherm aan. Ik vermoed dat dit door de oled komt.
en vrij snel ook! LG 55OLEDC7 is nog geen twee jaar oud en nu al fors ingebrand...
Er zit iets in OLED waardoor het niet tot nauwelijks naar middelgrote schermen komt. Er zijn bijna geen enkele monitoren te vinden met OLED en de eerste laptops komen nu.
Als je kijkt naar de fabrikanten zie je dat LG de grote OLED schermen maakt (rgbw, zit een witte led bij) en Samsung de kleine schermen (rgb-zonder witte led). LG brengt zo nu en dan telefoons uit met een LG oled scherm maar die zijn nooit zo goed als die van Samsung of hebben fikse problemen en Samsung is uit de OLED industrie gestapt voor TVs omdat hun dat niet lukte.
Ja inderdaad, LG heeft kleine schermen gemaakt maar die waren slecht. Veel colour banding enzo. Al had Samsung het in het begin ook: Ik heb een S7 gehad die dat nogal had en Samsung wou er niks aan doen. Maar tegenwoordig hebben ze dat eruit gekregen. Jammer dat er weinig concurrentie is :-(

Het is ook wel belangrijk om mee te nemen dat de techniek anders is. LG gebruikt voor hun TV's alleen maar witte OLEDs met een kleurfilter ervoor (of geen voor de witte). Dit verhelpt het probleem met veroudering (waarbij de blauwe sneller verouderen en de kleurbalans verandert).

Samsung gebruikt PenTile indeling (op zich haat ik die maar tegenwoordig is de resolutie zo hoog dat je het echt niet meer merkt). En dus OLEDs die zelf gekleurd licht afgeven. Dit is efficienter: Een groot deel van het licht gaat in het kleurfilter verloren dus dit is een stuk minder handig bij een mobiel apparaat. Ook is de bruikbare levensduur daarvan korter.

Maar inderdaad de middelmaten zijn extreem duur en komen bijna niet voor. Die komen allemaal van samsung voor zover ik weet. Erg jammer, ik zou ook graag zo'n mooie OLED monitor willen. Voor LG heb ik gehoord dat de panelen zo ingedeeld zijn dat kleiner te duur zou worden, nu is de kleinste 55"en ze komen met 48" schermen. Maar alsnog veel te groot voor een monitor.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 december 2019 18:40]

Je bedoelt superieur ipv inferieur?
OLED degradeert na een aantal jaar van gebruik en bovendien is er inbrand gevaar en zijn er problemen met de piek helderheid.
Nogal een eenzijdige vergelijking.

De enige situatie waarin een OLED echt tot zijn recht komt als superieure techniek is in een duistere omgeving. Wat lang niet altijd van toepassing is of belangrijk is.

Zo ook bij mijn overgang van een oude iPhone naar een nieuwer model met OLED. 80% van de tijd niets van te merken. Omdat een kwalitatief LCD scherm gewoon erg goed kan zijn. Pas wanneer ik in het half duister of echt donker zit, spat OLED er vanaf en is het duidelijk merkbaar.

Waar wordt een Macbook Pro gebruikt? Meestal niet in het pikkedonker. Lijkt me volstrekt logisch om voor deze oplossing te gaan die gewoon een goede helderheid heeft, geen inbrandgevaar en in het donker alsnog gewoon een prima contrast heeft.
Om dat yields voor OLED panelen met de dichtheid die vereist is voor 2K tot 4K op ~13 Inch niet hoog genoeg zijn om de kosten laag genoeg te krijgen. Een TV is relatief makkelijk om dat door het formaat de dichtheid redelijk laag is. Het is al veel beter dan wat het was, maar op het niveau van LCD productie is het nog steeds niet.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 2 december 2019 19:14]

Een LCD bestaat ook gewoon uit een array van leds, misschien allemaal in een edge, maar het is er niet een xD
Nee hoor, de LCD techniek an sich zegt niets over de gebruikte backlight. Oudere schermen, of misschien nog steeds wel, hebben dan ook gewoon een CCFL als backlight. Das echt maar 1 lamp dus ;)
CCFL in TV’s is vaak twee lampen om een uniformer lichtbeeld te kunnen geven. Vooral op de grotere formaten zie je bijv twee balken aan de zijkanten.
Klopt maar pak je bijvoorbeeld een laptop scherm dan zit er meestal maar 1 ccfl in, aan de onderkant.
Ah ja afhankelijk van de maximale helderheid idd. Bij laptops is dat vaak wel te doen met 1 balkje. Daar kan je het licht vrij eenvoudig verspreiden met een normale diffuser zo der grote verschillen.
Als miniled zoiets is als microled van Samsung dan is microled(miniled) wel superieur aan oled.
Wat ik lees is dat minileds niet zelf lichtgeven, zoals oleds en microleds dat wel kunnen. Betekent dat minileds dus n backlight oid nodig hebben en dus geen perfect zwart weer kunnen geven. Microled is de interessante opvolger van OLED.
Een LED die geen licht geeft? Hint: Light Emitting Diode...
Wat hij bedoeld is dat mini en mircoleds als Backlight gebruikt worden en dus met LCD kleurfilters werken. OLED doet dit niet en daar zijn de LEDs ook direct de kleurproducent. OLED is qua contrast nog steeds superieur. Qua levensduur en kleurconsistentie echter niet per se.
Dank voor de toevoeging. Inderdaad wat ik bedoel :)
Echte microled zou zelf licht moeten geven en niet als backlight gebruikt moeten worden.
Dat inbranden van OLED schermen is bij mij in de winkel dus wel degelijk een probleem! toestellen van alle merken hebben er last van: van Apple, tot Samsung, van Huawei tot Nokia.

Vaak genoeg zie ik ook klanten die hebben geupgrade naar iOS 13, darkmode hebben aangezet en opeens last hebben van de icoontjes van het homescreen die ingebrand zijn.
Er is nog een techniek. Samsung werkt aan wat volgens mij micro led heet. Hierbij heb je dan net als oled individuele emitterende leds. Toen ik de kop zag dacht ik even dat Apple dat had geïmplementeerd. Dat was wel een revolutie geweest. Ik weet niet wat fald echt toevoegd. Misschien voor films.
Niet echt. Scherm veranderd niet LCD blijft LCD. De techniek voor het belichten van het scherm veranderd.

Zo heb je CCFL belichting dat was vaak een lichtbalk boven of onderin. Later zowel boven als onder

Later kwam led backlight wat omg zelfde werd ingezet als CCFL boven en onder.

Weer later werden de leds direct achter het LCD paneel geplaatst.
Weer iets later kwam local diming waardoor de backlight op verschillende plekken helder of minder helder Brande waardoor zwarter ook zwarter kon worden.

Nu krijg je minileds. Ook achter het lcd paneel.

Al met al LCD is nooit veranderd. Ja je hebt verschillen zoals IPS panelen e.d. Maar we hebben het hier over hoe je LCD paneel verlicht.

Waar OLED zelf licht uitstralen. Doen LCD dat niet.
Je hebt diverse LCD constructies zoals links en recht of boven en onder wat leds aan de achterkant randen (Egde Lit, met eventueel wat dimming). Leds verdeelt over de hele achterkant (full array) met al dan niet zone dimming (local dimming, de top LCDs zijn eigenlijk altijd full array local dimming (FALD).

Wat miniLED toevoegt is dat dat je veel meer leds kunt gebruiken, miniLED zijn piepkleine ledjes waarvan 10 of zo in een standaard LED passen zoals dat nu de standaard is, en veel meer zones kunt maken zodat je bijvoorbeeld van 200/400 zones maar 2000/4000 zones kunt gaan zodat je betere beeldkwaliteit hebt.

Je hebt ook nog LCDs die dubbele panelen gebruiken, die kunnen op pixellevel dimmen vergelijkbaar met OLED.
https://www.cnet.com/news...ech-aimed-at-lower-price/
Lijkt mij vrij bizar dat er een iPad komt met minileds. Alle minileds die tot nu toe gepresenteert zijn zijn dikke schermen. Dit komt omdat er een flinke achterkant voor al die leds op moet zitten. Zover ik weet zijn de TVs die 'binnenkort' komen met miniled ook vrij dik. Dus lijkt mij een bijzondere keuze als dat in een iPad past.
Een iPad Pro is toch wel iets wat ik altijd al gewild heb. Hopelijk hebben ze dit jaar de problemen opgelost met het buigen.
Ik vraag me echt af hoe men er mee om gaat dat het kan buigen 8)7
Vrij simpel: Je doet je iPad Pro in een hard case in een rugzak in de bagagebak van het vliegtuig. Komt er een lompe mede-passagier met een koffer die al eigenlijk te groot is voor handbagage maar desondanks dat propt deze wat onhandige persoon met veel geweld de hutkoffer in de bagagebak. Met flink drukken vervormt alles wat in de weg zit, inclusief de iPad Pro. Resulteerde in een banaanvormige iPad Pro (en een claim voor de WA-verzekering voor onze lompe vriend). :/
Nou sorry, maar een iPad van grofweg 1000+ euro hou ik gewoon bij de hand ;)
Ja maar met zulk geweld gaat alles uiteindelijk verrot natuurlijk tenzij het een blok dik staal of beton is :P
Daarom probeer ik handbagage onder m’n stoel te plaatsen. Dan heb je dat soort issues al minder snel.
Is toch niet echt een probleem?
Ja, een buigende iPad geen probleem hoor!

Kan hem best begrijpen als je zo'n dure iPad koopt wil je niet dat er een kans bestaat dat die gaat buigen.
Was toch een eigenschap van het materiaal ofzo. Dacht dat apple had aangegeven dat het geen probleem zou moeten zijn als hij iets zou buigen.
Nou Apple vindt dat geen probleem, heel veel consumenten vinden dat een groot probleem.
Haha ja, klopt. Deden ze destijds ook bij de iPhone 6.

Maar op het moment dat je 't scherm moet vervangen is het ineens doodleuk "sorry meneer het frame is niet naar spec, we kunnen u wel een refurbished model tegen kuch gereduceerd kuch tarief aanbieden".
Dat zou binnen 400 micron moeten vallen (minder dan 4 A4tjes). Er zijn echter gevallen waar een iPad uit de doos al enkele millimeters afwijkt.
De buigzaamheid van de nieuwe "vierkante" iPad pros is wel degelijk een probleem. Het is gewoon niet acceptabel hoe fragiel die dingen zijn.
Ik loop al anderhalf jaar rond met een grote iPad Pro. Vliegtuig in / uit - auto in / uit - meeting in / uit.
Niks, geen kras - geen millimeter verbogen. Ik vermoed niet dat jij er al 1 in je handen hebt gehad.
Het klopt dat ik er geen heb. Alsnog ben ik van mening dat als een apparaat al gebogen geleverd wordt er iets fout gaat :). Maar als jij (en een paar anderen) geen probleem hebben ondervonden, zal ik het overwegen :P
Sommige mensen zijn eigenaar van een laptop, andere zijn gebruikers v/e laptop.
Voor mij is een laptop een ding, een gebruiksvoorwerp, iets dat bestaat ten gunste van mij.
Andere mensen passen hun leven aan, aan de laptop. Dus bv niet veel in de rugzak, koffer omdat de laptop ook mee moet. Voor mij is een laptop 'extra hard aanduwen bij het sluiten v/d koffer. Normaal dagelijks gebruik dus. Nóóit problemen mee gehad.
Ik kan je vertellen dat wanneer je je iPad gewoon behandeld zoals je elk duur apparaat behandeld je geen enkel probleem zult hebben. Ik gooi mijne elke dag in mijn rugzak en sleep 'm elke dag mee in het ov, no problemo. Je gooit jouw laptop toch ook niet door een houtversnipperaar, waarom verwacht je dat daar wel van? Ben geen Apple fanboy, het tegenovergestelde zelfs, maar mijn iPad is een dik prima apparaat die prima stevig is.
Ik gooi hem niet door een versnipperaar, maar hij gaat wel mee in mijn tas vol zware boeken.
Dan kan ik je vertellen dat dat geen enkel probleem is. Voor colleges ligt hij regelmatig tussen een dikke stapel zware boeken. Geen probleem.
Vandaar dat hij nog niet gebogen is ;)
In ander nieuws: Intel heeft nieuwe chips klaar. Intel Y-series op 14nm. Wellicht een quadcore MacBook Air in 2020.
Gaat de dagelijkse consument hier iets van merken?
Naar verwachting worden dit hele mooie schermen met een ongekende helderheid. Zeker voor HDR toepassingen zal dit (een beetje) revolutionair kunnen zijn op kleinere schaal, zonder alle nadelen die OLED heeft (verkleuring na een aantal jaar, inbrandgevaar en een relatief lage helderheid).

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 2 december 2019 19:01]

Daar zijn de iPad 2019 en iPad Air voor, heb je meer nodig of wil je graag meer dan koop je de Pro.
Dus nee de “dagelijkse consument” gaat dit niet merken, want die iPads krijgen dit nog niet.
Krijg je bij deze techniek niet last van parallax? De ledjes zitten niet op hetzelfde vlak als de LCD waardoor bij een schuine inkijk de ledjes en de pixels niet overeenkomen.
Hier zal ook een filter voorzitten om het licht te verdelen. Net als bij je huidige LED monitor. Het gaat daarbij wel om heel kleine zones, maar nog niet per pixel.
MiniLED is het niet en wordt het niet. Het wordt Quantum Dot - OLED en Quantum Dot - MicroLED.
Wanneer eens een MacBook pro met aanraakschermen...
Nou ik gok nooit. Apple heeft juist enorm geïnvesteerd in de trackpads omdat touchscreens helemaal niet ergonomisch zijn.
niet ergenomisch, akkoord, maar de jongere generatie (mezelf inc) is gewend met touch te werken. Dat is een beweging die je niet tegen houdt.
Met 25 mag ik mij nog wel tot die generatie rekenen en ik kan me daar niet in vinden. De interface is er totaal niet voor ontworpen. Ooit wel eens een mac screenshare sessie via een iPad gedaan? Werkt echt voor geen meter. Zelfs als je inzoomt.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.