Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ruimtesonde Hayabusa2 verlaat asteroïde en begint aan terugreis

De Japanse ruimtesonde Hayabusa2 is begonnen aan het proces om de asteroïde Ryugu achter zich te laten en huiswaarts te keren. De sonde moet eind volgend jaar weer bij de aarde aankomen en heeft monsters van het oppervlak van de asteroïde aan boord.

De Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA bevestigde om 2.24 uur Nederlandse tijd dat de motoren succesvol zijn ontstoken en dat de vooraf vastgestelde snelheid van 9,2cm/s is bereikt. De status van de sonde is normaal. De bevestiging van het ontsteken van de motoren kwam via een signaal dat door Hayabusa2 terug naar de aarde werd gestuurd en hier na 14 minuten en 12 seconden aankwam.

Hayabusa2 doet er nog zo'n vijf dagen over om buiten de zwaartekrachtinvloed van de asteroïde te komen. Die invloed is er nog tot zo'n 65km vanaf Ryugu. In de komende dagen wordt nog een aantal laatste afscheidsobservaties gedaan, waarna de sonde vanaf maandag definitief het gebied van de asteroïde verlaat en zijn ionenmotor ontsteekt om in december volgend jaar weer bij de aarde aan te komen. De capsule met de monsters moet dan door de aardse atmosfeer gaan en in Australië de grond bereiken, terwijl de sonde operationeel moet blijven in de ruimte.

JAXA heeft het in 2014 gelanceerde Hayabusa2-ruimtevaartuig verschillende keren laten landen en schieten op de asteroïde. Daarbij was het doel om materiaal uit het binnenste van de asteroïde naar de oppervlakte te krijgen en dat op te pikken. Wetenschappers hopen dat er materiaal bij zit uit de beginfase van de vorming van het rotsblok. Wellicht kan dat ook meer licht werpen op de vroege ontstaansgeschiedenis van ons zonnestelsel en de rol die koolstofrijke asteroïden zoals Ryugu kunnen hebben gespeeld bij het ontstaan van leven op aarde.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

13-11-2019 • 09:55

94 Linkedin

Submitter: NTwoO

Reacties (94)

Wijzig sortering
Bizar, in mijn weinig kennishebben ogen van de ruimtechniek, dat na het ontsteken van de motoren de snelheid 9.2cm/s is. Gaat beetje aan mijn voorstellingsvermogen voorbij. Dan op een stille reis door het niets terug naar de aarde om volgend jaar 'pas' hier aan te komen, heerlijk die ruimtetechniek. Alles is zo afhankelijk van de minuscule kleinste zwakke schakel en kan zo lang duren.

[Reactie gewijzigd door Fugitive2008 op 13 november 2019 10:09]

Ik neem aan dat deze snelheid van 9.2cm/s een eerste zetje weg bij de asteroïde te gaan. Onder andere omdat het al 14 minuten duurt om een signaal een enkeltje te versturen gaan dit soort dingen altijd in heel gestage stappen.

Eenmaal ver genoeg bij de asteroïde vandaan zal de motor wel wat harder ontstoken worden om de baan van de sonde weer zo te veranderen dat z'n baan die van de aarde volgend jaar ergens kruist.
Hier er meer over door de maker professor Kazutaka Nishiyama:

The Hayabusa 2 ion engine uses ionized xenon gas to obtain propulsion power. As a thruster on Earth, it's very weak and only has enough power to move a one-yen coin, but its continuous use in space eventually accelerated the probe to a very high speed.
https://mainichi.jp/engli...80627/p2a/00m/0na/007000c

En een tech paper(PDF Pag15)
The thruster is called µ10, four of them are used in a single gimbaling mount, and the specific impulse ranges from 2740 s to 2890 s depending on power level. Thrust is 6.3-9.0 mN.
https://erps.spacegrant.o...5-333_ISTS-2015-b-333.pdf

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 november 2019 10:36]

ionenmotor heeft gewoon een heel kleine versnelling. Met een snelheid van 9.2cm/s zou hij "slechts" 125 000km kunnen afleggen tegen eind volgend jaar terwijl Ryugu nooit dichterbij de aarde zal komen dan 1,5 miljoen km.
Die snap ik niet helemaal. Met een snelheid van 0.092 m/s legt hij 2900 km per jaar af. 125000 km zou dan bijna 50 jaar duren. Of hij moet constant versnellen maar dan is de versnelling mij ontgaan ergens.

EDIT:
"dat de motoren succesvol zijn ontstoken en dat de vooraf vastgestelde snelheid van 9,2cm/s is bereikt. "

Ik reageerde met deze zin in het achterhoofd. Er staat dat deze snelheid bereikt is. Ofwel er is niets bekend over een versnelling die daarna nog aanwezig is. Sommige verwarren geloof ik ook snelheid en versnelling met elkaar want cm/s is toch echt een eenheid van snelheid. cm/s² is versnelling.

[Reactie gewijzigd door Jhonny44 op 13 november 2019 19:05]

Jullie zien iets over het hoofd, het is een constante versnelling van 9,2cm/s.....de clou is constante..... Hij blijft dus continue accelereren met 9,2cm/s
Dat staat er niet. Er staat 'snelheid', niet 'versnelling'.
Eenmaal buiten de zwaartekrachtinvloed wordt de ionenmotor ontstoken en zal er een versnelling plaatsvinden zodat een hogere snelheid wordt bereikt.
Wat er ook niet staat is hoe de asteroïde wordt verlaten. In het artikel is sprake van 'de motoren', maar dat is dus niet die ionenmotor.
Door de geringe aantrekkingskracht van de astroïde heeft deze ook een lage ontsnappingssnelheid.
Het zou best kunnen zijn dat deze in de buurt van 9,2cm/s is.

Mocht je het willen uitrekenen: v = sqrt (2GM/r) met M de massa van Ryugu en r de straal van Ryugu (we nemen voor het gemak even aan dat hij bolvormig is). G is de gravitatieconstante.

Update: toch maar even de rekenmachine gepakt:
M = 4,5*10^11 kg
G = 6,67259*10^-11
r = 1000 m (gemiddeld)
dan wordt v = 25 cm/s dus dat zit inderdaad in dezelfde orde van grootte.

Ter vergelijking: ontsnappingssnelheid op aarde is ongeveer 11,2 km/s.

[Reactie gewijzigd door DaManiac op 13 november 2019 11:47]

3 regels en je kent de eigenschappen van een stofje in de ruimte. 8-)
Wat is wetenschap(wiskunde) toch prachtig.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 november 2019 13:31]

Nee maar ionen motoren werken op het principe van constante versnelling.

Ik weet niet of de probe cold gas thrusters heeft, misschien worden die gebruikt voor het ontsnappen
Nee maar ionen motoren werken op het principe van constante versnelling.
Als je ze afzet heb je een bepaalde snelheid ;) Op die 65km afstand gaat men nog wat taken uitvoeren en manoeuvres alvorens de lange reis home aan te vatten en begint men terug te VERsnellen.
Ik weet niet of de probe cold gas thrusters heeft, misschien worden die gebruikt voor het ontsnappen
https://erps.spacegrant.o...5-333_ISTS-2015-b-333.pdf

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 november 2019 13:01]

Dan moet het een versnelling zijn van 2,9 cm/s per seconde. Iedere seconde neemt de snelheid met 2,9 cm/s toe.
Dat schrijf je als acceleratie a=2,9 cm/s2.
Jongens, dat hadden jullie denk ik echt wel moeten weten hoor. O-)

[Reactie gewijzigd door ajolla op 13 november 2019 11:54]

Als je't zo wil opschrijven, doe dan 2,9 cm per seconde per seconde. O-)
De fysische betekenis daarvan is dan 2,9 (cm per seconde) per seconde.
Verschil tussen snelheid (v) en versnelling (a).

In de ruimte is er geen wrijving, dus als je een snelheid hebt en je zet de motor uit, dan blijft je snelheid constant. Zodra je een motor aanzet, gaat hij versnellen. (2e wet van newton: Fres=m*a). De motor levert een kracht F van (zoals OxWax aangeeft) 6,3 tot 9,0 mN en omdat er geen tegenwerkende kracht is, zorgt deze ook voor een versnelling a.
"dat de motoren succesvol zijn ontstoken en dat de vooraf vastgestelde snelheid van 9,2cm/s is bereikt. "

Ik reageerde met deze zin in het achterhoofd. Er staat dat deze snelheid bereikt is. Ofwel er is niets bekend over een versnelling die daarna nog aanwezig is. Sommige verwarren geloof ik ook snelheid en versnelling met elkaar want cm/s is toch echt een eenheid van snelheid. cm/s² is versnelling.
In de ruimte is er geen wrijving, maar nog steeds zwaartekracht.

Dat staat ook met zoveel woorden in het artikel: die 65 kilometer vanaf Ryugu is de zone waarin de zwaartekracht van Ryugu nog dominant is. Zwaartekracht heeft geen eindgrens, maar na 65 kilometer is de zwaartekracht van de zon dominant.

De aankomende 5 dagen neemt de snelheid van Hayabusa2 dus af, omdat de richting van snelheid en zwaartekracht tegengesteld zijn.
Wat bedoelen ze met dominant? Het kan niet zijn dat binnen die straal de valversnelling groter is dan de versnelling die de motor het ding kan geven, want dan zou 'ie niet eens van de 'grond' komen.
Dominant = zwaartekracht van Ryugu is zoveel groter dan die van de zon dat een stabiele baan rondom Ryugu mogelijk is. Buiten die 65 kilometer kom je effectief in een baan rond de zon.
Mooie uitleg, bedankt.
Ik weet niet veel van deze specifieke missie, maar ik neem aan dat die 0,092 cm/s relatief is ten opzichte van de asteroïde, waarmee de sonde dus is opgestegen van het oppervlak met voldoende delta-V om een ontsnappingssnelheid te bereiken. Dat zal dus vijf dagen duren, waarna hij in een baan om de zon zit.
Kan natuurlijk ook zijn dat ze de sonde gewoon langzaam kunnen laten gaan omdat de baan van de aarde dicht in de buurt is. Oftewel laat de aarde naar de sonde komen ipv andersom.

weet niet of dat werkelijk zo is, maar zo gebruikte men volgens mij bij meerdere satalieten ook andere planeten om te versnellen door de gravitatie pull
ja dus lijkt er inderdaad op dat ze wachten totdat de aarde weer voorbij komt. Mooi plaatje btw :)
de versnelling is 49 μm/s2 per μ10-thruster (waarvan ze er 3 gebruiken en 1 reserve). Doordat ze zo efficiënt zijn (en er quasi geen weerstand is in de ruimte), kan de probe accelereren tot 2km/s ofte 7200km/h
Wat zijn 'kennishebben ogen' ?
combinatie van 'in mijn ogen' en weinig kennis hebben over dit onderwerp. :Y)
Zijn ze niet bang dat ze 'verkeerde' schadelijk materialen hiernaar toe halen voor de mensheid?
Natuurlijk zijn ze daar alert op. Materiaal dat terugkomt zal in quarantaine geplaatst worden zodat elk contact met de buitenwereld is uitgesloten. Overigens niet alleen om ons te beschermen, maar ook om te voorkomen dat de samples zelf worden besmet.
Het is niet voor niets dat astronauten die op de maan waren geweest in quarantaine werden geplaatst.
Het is niet voor niets dat astronauten die op de maan waren geweest in quarantaine werden geplaatst.
21 dagen in een soort decompressiekamer (met iets lagere druk dan ambient) . Gelukkig was bezoek wel toegestaan ;)
https://historyinpieces.c...1-astronauts-return-earth
Wat denk je dat er gebeurt met al die ruimtebrokken die hier op aarde inslaan. Die brengen toch minimaal net zoveel (zo niet meer) materialen mee? Dit kleine beetje wat onder goed gecontroleerde omstandigheden wordt behandelt lijkt me een zeer kleine zorg.
Maar normaal komen die ruimtebrokken met zeer hoge snelheid hier heen en meestal verbrand alles
nu word het in een ruimte sonde mee genomen en word het dus niet aan zeer hoge temperaturen bloot gesteld.
alleen maar aan het absolute nulpunt in de ruimte ...
+1Anoniem: 120539
@OxWax13 november 2019 14:33
Op/in een asteroïde is er geen sprake van het absolute nulpunt (0 K).
De asteroïde is onderhevig aan allerlei straling - in ons zonnestelsel natuurlijk o.a. van onze zon - waardeer deze in verhouding tot het vacuüm er omheen zelfs best lekker warm is, vaak tussen de -100°C en -50°C.
Dat betwijfel ik zo zonder data ...

where underground materials are believed to have retained their state — unaffected by solar flares — from when the solar system was formed 4.6 billion years ago.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 november 2019 14:44]

+1Anoniem: 120539
@OxWax13 november 2019 15:05
Terecht dat je om data vraagt. Meten is weten.
Ryugu is inderdaad geen typische meteoriet.
De temperaturen schommelen tussen kamer-temperatuur en 100°C volgens deze data, met mooie grafische weergave.
Hier nog wat saaie grafieken waaruit hetzelfde blijkt.
100° tijdens de 'zomer'? 8)7
I stand corrected en weer wat bijgeleerd _/-\o_
Klopt, ik snap jouw punt.
Estimates vary of how much cosmic dust and meteorites enter Earth’s atmosphere each day, but range anywhere from 5 to 300 metric tons,

https://phys.org/news/2012-03-codita-cosmic-swept-earth.html
Zolang ze geen 'eieren' meebrengen zie ik het probleem niet :+ maar ... welke 'schadelijk materialen' denkt u te vinden op een stofje in de ruimte?

Hayabusa2 was launched to gain clues about the formation of the solar system and the origins of life through its mission to probe the asteroid, where underground materials are believed to have retained their state — unaffected by solar flares — from when the solar system was formed 4.6 billion years ago.

If organic matter is found in the samples, it could lead to a potential breakthrough for research into the creation of the solar system and life on Earth.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 november 2019 11:14]

Ik zou niet weten. Ik ben geen wetenschapper, maar zelf sommige organische materialen van hier kunnen we niet eens beheersen.
Ik zou niet weten. Ik ben geen wetenschapper, maar zelf sommige organische materialen van hier kunnen we niet eens beheersen.
Welke materialen kunnen wij niet 'beheersen' en wat bedoelt u daar mee?

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 november 2019 11:19]

Bijvoorbeeld een Ebola. Maar dat heeft niks te maken met het artikel. :)
Een organische stof is een stof die minimaal een H-atoom, een C-atoom en een O-atoom aan boord heeft.
Dit is toch iets anders dan een virus (ebola) dat een organisme nodig heeft om te overleven.
Wat voor verkeerde schadelijke materialen? Het gaat hier om een asteroïde zonder atmosfeer, met bekende stoffen aan boord. Dit is immers een asteroïde van het C-type, de meest voorkomende in het heelal (ruim 75 procent van de asteroides zijn van dit type).

Het is niet alsof er leven op die asteroïde is ofzo ;)
Hoe weet je dat zo zeker als er nog nooit iemand geweest is. Er bestaan op aarde al "beestjes" die in het luchtledige en met enorme straling kunnen overleven al dan niet in een slaaptoestand.

Het is niet alsof de asteroïde vanop afstand al uitvoerig met een microscoop onderzocht werd
Tardigrades (beerdiertjes)? Die bevolken nu de maan, als het goed is :+
https://en.wikipedia.org/wiki/Tardigrade#Survival_in_space
'may have survived' is niet hetzelfde als bevolken hoor.
Wishful thinking mag niet? :9
Dat is een iets te boude bewering. We kunnen leven nooit uitsluiten. Alleen leven "as we know it" en dan nog. Er zijn plekken op aarde waar men nooit leven had verwacht, maar waar het wel is aangetroffen. Bovendien zijn er meer dan voldoende wetenschappers die er van overtuigd zijn dat het leven op aarde is ontstaan buiten de aarde en "gezaaid" is middels inslaande hemellichamen.
Panspermia?

But, if it's not 'as we know it' (Jim ;)), hoe weten we dan dat het leven is?

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 november 2019 16:12]

Precies mijn punt: we weten het niet. Je kunt dus niet zeggen dat er geen leven is op de asteroide en daar ging het hier even om.
Dus religies zijn waar om dezelfde reden? :X
Gaan we binair? Ook leuk, maar het zorgt voor erg vermoeiende discussies.
Ik ga ervan uit dat er maar één waarheid is, dus binair ligt idd voor de hand.
Tenzij er zoiets is als 'quantumwaarheid' waarbij de mate van waarheid door een kansverdeling over de oneindige hoeveelheid mogelijke proposities wordt gerepresenteerd.
Lijkt me nog veel vermoeiender. 8-)
Je kúnt religies naast je neerleggen als je volgens Popper alleen theorieen accepteert die falsificeerbaar zijn.
Maar dat werkt alleen in het scherp afgebakende beperkte gebied van de filosofie dat fysica heet (plus andere beta-wetenschappen).
Het is volgens mij godsonmogelijk om te bewijzen dat God niet bestaat.
Die overtuiging vereist een geloofsdaad. :Y)
Ja maar dat geldt dan ook voor kabouters, goblins, fairies, Russell's teapot en last but not least die draak in mijn garage ... }>
Ik denk dat dat soort vragen toch voort komen uit de science-fiction hoek. maar je hebt gelijk, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Ik denk dat alles wat zal worden meegebracht met de grootst mogelijke zorg wordt behandeld. Ook omdat elk stukje "Aarde" als je testdata zal vervuilen.

Een aantal maanden geleden zijn er veel filmpjes op YouTube verschenen hoe er zelfs vandaag de dag nog onderzoek wordt gedaan naar stenen die van de maan zijn meegenomen. Veel van deze stenen hebben nog nooit de atmosfeer van de aarde aangeraakt en kunnen daardoor nog goed onderzocht worden.
Als er een schadelijke bacterie op zit weten we meteen waar ons leven vandaan komt. Ik ben ook benieuwd of ze (dus abiogene) koolwaterstoffen hebben aangetroffen.
Hayabusa2 doet er nog zo'n vijf dagen over om buiten de zwaartekrachtinvloed van de asteroïde te komen. Die invloed is er nog tot zo'n 65km vanaf Ryugu
Kan iemand hier wat duidelijkheid over geven? Het zwaartekrachtveld van de asteroide stopt niet zomaar op 65 km. Zwaartekracht neem kwadratisch af met de afstand en de invloed ervan neemt dus wel af, maar blijft theoretisch overal aanwezig. Welke grens wordt hier dan bedoeld?
De motoren staan nu uit, de snelheid neemt niet meer toe en is nu dus kennelijk al hoog genoeg om niet meer terug te vallen op de asteroide. In die zin is Hayabusa dus al "ontsnapt" aan de zwaartekracht.
Volgens mij is de 65km grens gebaseerd op de hill sphere, als ik dit plaatje goed begrijp. De 'chemical engines' zorgen voor de voortstuwing tot aan de grens van de hill sphere, daarna nemen de 'ion engines' het over totdat de sonde weer bij de aarde is.
Hmm. Interesting. The Hill Sphere is, zoals ik al verwachtte, een benadering. Het idee is dat objecten die binnen de Hill Sphere stabiel om de asteroïde (of maan, of planeet) kunnen blijven draaien. Objecten buiten de Hill Sphere geraken uiteindelijk buiten de invloedssfeer van de asteroïde (hun banen zijn dus niet stabiel).
De radius van de Hill Sphere is dus niet alleen afhankelijk van de aantrekkingskracht van de asteroide, maar ook van de nabijheid van andere hemellichamen (die beïnvloeden de baan namelijk ook)

Weer wat geleerd :)
[...]
De motoren staan nu uit, de snelheid neemt niet meer toe en is nu dus kennelijk al hoog genoeg om niet meer terug te vallen op de asteroide. In die zin is Hayabusa dus al "ontsnapt" aan de zwaartekracht.
Dat lees ik niet ...
Ding heeft meerdere (4) motoren
https://erps.spacegrant.o...5-333_ISTS-2015-b-333.pdf

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 november 2019 10:53]

Misschien dat ik
dat de vooraf vastgestelde snelheid van 9,2cm/s is bereikt
anders interpreteer. Die 9.2 kan natuurlijk ook gewoon een ijkpunt in de snelheidscurve zijn.
Zolang de sonde zich in een baan om de asteroide bevind is deze nog niet ontsnapt aan de zwaartekracht.
Waar komt dan die 65 km vandaan?
Natuurkunde, waar de zwaartekracht 'eindigt'
https://en.wikipedia.org/wiki/Hill_sphere

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 november 2019 13:35]

Je maakt het er niet duidelijker op. De zwaartekracht "eindigt" namelijk nooit.
Ik had het al uitgezocht: (mijn tekst hieronder)
The Hill Sphere is, zoals ik al verwachtte, een benadering. Het idee is dat objecten die binnen de Hill Sphere stabiel om de asteroïde (of maan, of planeet) kunnen blijven draaien. Objecten buiten de Hill Sphere geraken uiteindelijk buiten de invloedssfeer van de asteroïde (hun banen zijn dus niet stabiel).
De radius van de Hill Sphere is dus niet alleen afhankelijk van de aantrekkingskracht van de asteroide, maar ook van de nabijheid van andere hemellichamen (die beïnvloeden de baan namelijk ook)
Daarom stond het ook tussen haakjes.
Niet alles is makkelijk uit te leggen. Jij kan dat duidelijk beter dan mij :*)

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 november 2019 13:49]

Ik ben benieuwd naar de vondsten van deze sonde. Ik zie dit soort onderzoek toch als de precurser van astroïde mijnen. Mag ik verder ook even zeggen dat Jaxa het knap gedaan heeft? Ze weten het behoorlijk goed te doen.
Ik heb begrepen uit een recentelijk interview op ik geloof TMRO dat Jaxa ook onderzoek en testen doen met reusability op raketten e.d.

Het is duidelijk dat Jaxa gefocust is op de toekomst; astroïde onderzoek, en hergebruik van raketten.
Prachtige missie, geweldig werk van de Japanners _O_
Hoe gaan ze die stukken meteoriet op aarde krijgen? Laten ze de sonde neerstorten/landen op aarde of maakt hij ergens een rendez-vous met bijvoorbeeld het ISS?
Gebeurt via een capsule die op aarde zal landen:
When Hayabusa2 flies past Earth in December 2020, it will release the capsule spinning at one revolution per three seconds. The capsule will re-enter the Earth's atmosphere at 12 km/s and it will deploy a radar-reflective parachute at an altitude of about 10 km, and eject its heat-shield, while transmitting a position beacon signal. The sample capsule will land at the Woomera Test Range in Australia. The total flight distance would be 5,240,000,000 km.
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Hayabusa2
door het artikel te lezen ;)
"De capsule met de monsters moet dan door de aardse atmosfeer gaan en in Australië de grond bereiken, terwijl de sonde operationeel moet blijven in de ruimte."
Overheen gelezen, sorry.
Ik ben benieuwd wat er met de satelliet zelf gaat gebeuren. Brand deze op of vliegt hij langs de aarde om vervolgens in een baan rond de zon te komen?
in het artikel : "terwijl de sonde operationeel moet blijven in de ruimte."

Ook wiki vertelt ons meer :
"Potential mission extension
When the spacecraft returns and flies past Earth to deliver the sample capsule in December 2020, it is expected to retain 30 kg of xenon propellant, which can be used to extend its service and flyby new targets to explore.[62] One prime candidate is asteroid 2001 WR1 for a flyby on 27 June 2023.


Als ik benieuwd ben ga ik op onderzoek

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 november 2019 11:46]

Met alle reacties die ik hier lees is er niemand die eens een welgemeende proficiat wenst aan het Japans team die dit verwezenlijkt heeft.

Verschillende keren landen op een asteroïde , stalen nemen en dit allemaal zonder veel problemen.

In mijn ogen hebben ze een mijlpaal bereikt en ben er zeker van dat commerciële bedrijven die asteroïden willen mijnen hier ook veel van opgestoken hebben. (wat ik wel wat minder goed vindt zolang er geen regels zijn rond mijnen in de ruimte).

Dus alleszins van mij krijgen ze een dikke duim omhoog en hoop dat ze de technieken nog gaan verbeteren voor ruimte-exploratie.
Bedoel je met 'verschillende keren landen' de (2 van de 4) rovers?

Hayabusa2 carried four small rovers to investigate the asteroid surface in situ,[37] and provide context information for the returned samples. Due to the minimal gravity of the asteroid, all four rovers were designed to move around by short hops instead of the normal wheels. They were deployed at different dates from about 60 m altitude and fell freely to the surface under the asteroid's weak gravity.[38] The first two rovers landed on asteroid Ryugu on 21 September 2018.[21]

Missie is trouwens nog niet voorbij. Nog 20kg? fuel left en dus nog 2 rovers voor de volgende encounter.
Inderdaad knappe prestatie : een stofje op een mug sturen op 225 miljoen km aan 10.000 km/u vliegt

https://spacein3d.com/asteroid/ryugu
Ja het lukt zelfs verschillende space agencies niet om op de maan te landen.
ESA is er ook niet in geslaagd om correct te landen op een asteroïde trouwens.

Dus ik vond het zeker een bijzondere prestatie van de makers van deze probe (met rovers)
Ja het lukt zelfs verschillende space agencies niet om op de maan te landen.
Bij mijn weten zijn we er toch al een paar keer geraakt, niet?
Ik wist niet eens dat ze in Japan ook tweakers.net lezen.
De capsule met de monsters moet dan door de aardse atmosfeer gaan en in Australië de grond bereiken, terwijl de sonde operationeel moet blijven in de ruimte.
Dat snap ik niet helemaal....

Dat de capsule met de monsters hier uiteindelijk op aarde belanden is me duidelijk. Maar waar in de ruimte blijft die sonde nu ?
  • In een baan om de aarde ?
  • Bij de astroïde ?
  • Ergens anders in de ruimte ?
En wat gaat die sonde dan 'operationeel' zitten doen in de ruimte ?

Als hij bij de astroïde blijft heb ik daar wel een beeld bij, maar bij de andere opties niet. Gaat hij door naar een andere astroïde ? Of b.v. bijklussen als weersatelliet bij de aarde, of zoiets ?
Lees eerst reacties even. Al uw vragen worden beantwoord.
Staat ook gewoon in de wiki(UK)

"Als hij bij de astroïde blijft heb ik daar wel een beeld bij" .
Waar haalt u dat uit de tekst?

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 november 2019 13:14]