Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsungs omzet uit smartphones nam toe dankzij Galaxy Note 10- en A-leveringen

De omzet van Samsungs smartphonedivisie is met 17,4 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar omdat het bedrijf relatief veel Galaxy Note 10- en A-smartphones leverde. De totale omzet van Samsung daalde wel dankzij gedaalde omzet uit geheugenleveringen.

Volgens Samsung verkocht de Galaxy Note 10 afgelopen kwartaal beter dan zijn voorganger vorig jaar en het bedrijf spreekt van groei 'met dubbele cijfers' wat aantallen betreft, zonder specifieke leveringscijfers te noemen. Ook de Galaxy A-serie was succesvol in het derde kwartaal, waarbij Samsung benoemt dat zijn kosten zijn gedaald door de vereenvoudiging van het aanbod van zijn instap- en midrangesmartphones.

Voor komend kwartaal verwacht Samsung een daling van de vraag naar zijn smartphones ten opzichte van vorig jaar en lagere winstgevendheid van zijn mobiele divisie. Dit laatste zou dan onder andere komen omdat de verkoop van de Galaxy Note 10 af gaat nemen. Ook nemen de marketingkosten toe in het vierde kwartaal.

Samsungs omzet uit tv's nam toe vanwege goede leveringen van Qled-tv's en modellen met grote schermformaten. Ook hier verwacht Samsung tegenwind in dit kwartaal en het bedrijf gaat proberen meer grote tv's aan de man te brengen.

De omzet van de chipdivisie daalde met 29 procent en dat had volgens Samsung niet zozeer met de vraag naar nand, dram en socs te maken. Met name de geheugenmarkt heeft te maken met overcapaciteit en lage prijzen. Voor het vierde kwartaal verwacht het Koreaanse concern een lichte verbetering. Wat socs betreft ziet Samsung een stijgende vraag naar 7nm-chips en camerasensoren. Het bedrijf heeft de tape-out van zijn 5nm-procedé afgerond en maakt zich op om de infrastructuur voor een 4nm-opvolger in gang te zetten.

Samsung kwartaalwinst daalde in totaal sterk met 56 procent tot omgerekend 5,93 miljard euro terwijl de kwartaalomzet met 5,3 procent afnam tot omgerekend 47,66 miljard euro.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

31-10-2019 • 08:08

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Wat zou die a50 zo populair maken. Ik kan niets anders bedenken dan een betere prijs/kwaliteit verhouding? Ondanks veel bloatware bij Samsung.
Zoveel bloatware heeft Samsung niet meer.. en als het erop zit, kun je dit nog uitschakelen/verwijderen ook.
Uitschakelen wel, maar verwijderen niet.
Ik heb laatst 3 oudere heren van 67 tot 84 jaar aan een smartphone geholpen (plus alles ingesteld voor deze heren). Hun eisen waren:
  • Goede accuduur
  • Niet duurder dan 300 euro.
  • Groot (OLED) helder scherm zodat aflezen iets makkelijker is ook wanneer men buiten is.
  • Redelijke foto en film camera.
  • Veel opslag 128GB
De A50 wordt nu rond de €260 aangeboden . In pricewatch vond ik niet snel iets vergelijkbaars.
Keer op keer kwam ik op de A50 uit.
Deze telefoon heeft 4000mah accu. Een dag bij intensief gebruik moet wel lukken.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 31 oktober 2019 15:34]

OLED en goed afleesbaar is helaas nog steeds een beetje jammer, een goedkope LCD telefoon is vaak beter leesbaar dan OLED schermen in de volle zon! Om nog maar niet te spreken over het effect op batterij duur als een OLED in overdrive brightness gaat!
Bedoel je dit niet andersom? OLED vindt ik juist goed leesbaar in de zon. Uiteraard wel op MAX helderheid wat inderdaad geen vriend is van de accu. Maar vergeleken met een LCD toch een stuk beter in direct zonlicht.
Nee het is niet andersom. De maximale helderheid van OLED komt niet in de buurt van een LCD. In zonlicht is daarom een LCD een beter keuze. Verwar contrast niet met helderheid.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 31 oktober 2019 10:30]

Het is toch iets genuanceerder dan dat.

Ja, over het algemeen zijn LCD schermen helderder dan OLED schermen. Echter, de nieuwe generaties OLED hebben bij gebruik van automatische helderheid een soort "boost" modus voor fel zonlicht.

https://www.gsmarena.com/..._review-review-2014p3.php
Zoals je kunt zien gaat een iPhone 11 tot ongeveer 644 nits, terwijl de "Max auto" modes van de OLED displays tot wel 800 nits gaan.

Still, with a maximum manual brightness of 811 nits, the iPhone 11 Pro and 11 Pro Max OLEDs are currently among the brightest smartphone screens on the market.
https://www.gsmarena.com/...pro_max-review-1991p3.php

We hadden het over afleesbaarheid in de zon. Dan speelt zowel contrast als helderheid mee. En op allebei de vlakken zijn (goede) OLED panelen momenteel superieur. De opvatting dat een OLED paneel per definitie minder helder is dan een LCD paneel is echt een beetje "stuck in 2015".
Dan zal ik wel geen goede OLED hebben in mijn Samsung Galaxy Note 9 ;) en ook de Galaxy S8 valt tegen, een wat oudere Motorola G4 Plus presteert in mijn ogen toch echt wat beter in de felle zon. Met mijn Samsung Galaxy Note 2 was het helemaal huilen maar goed die had dan ook maar 240 nits.

edit: dacht G7 maar was slechts een G4 Plus
edit 2: ik gebruik dan ook geen automatic brightness, ik lees net dat hij enkel dan in highest brightness mode gaat

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 31 oktober 2019 20:40]

Ik verwar helemaal niks. Mijn Samsung telefoons, welke allemaal een OLED scherm hadden/hebben, zijn altijd heel goed leesbaar (geweest) in de zon. Vandaar ook dat ik aangeef dat ik vind dat dit juist goed afleesbaar is in de zon.
Toch voeren de OLED schermen over het algemeen de lijstjes met maximale helderheid aan, open maar eens een recente smartphone review van Tweakers.
Nee dat is helemaal niet zo:
https://www.gsmarena.com/iphone_xr-review-1842p3.php
Bij TVs is het verschil veel groter, LCD TVs gaan tot 3500cd/m² terwijl OLED niet eens de 1000 cd/m2 haalt.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 31 oktober 2019 15:55]

https://www.google.com/am...-11-vs-iphone-11-pro/amp/
Voor de nieuwe generaties iPhone is juist de oled weer helderder. Conclusie oled of led zegt op zichzelf niet zoveel over helderheid
Over het algemeen ja. Niet per definitie. Er bestaan zat slechte lcd schermen.
Inderdaad een goede prijs/kwaliteit verhouding. De A50 wordt ook veelal zakelijk verkocht, bij veel bedrijven wordt de A50 standaard uitgedeeld, bij ons bedrijf bijvoorbeeld ook.
Gezien de specs, One UI, een OLED scherm, grote battery, goede software support en zaken zoals een headphonejack, om de prijs/kwaliteit verhouding maar niet te noemen lijkt het mij inderdaad een goede koop, Het is dat ik een Note 9 heb nu maar als ik op de markt zat voor een nieuwe telefoon zou het goed de A50 geworden kunnen zijn.
Ik heb de A50 overwogen. Inderdaad goede prijs voor wat je krijgt. Hier op het werk leveren wij ze standaard uit aan personeel. Wat mij er echter van weerhield voor mijzelf is het schermformaat. Ik erger mij er kapot aan dat zoveel midrange en high end smartphones zo groot moeten zijn. 6 inch vind ik echt de absolute max voor een telefoon en de A50 is nog groter. Bloatware valt inderdaad wel mee. De meeste apps zijn ook te verwijderen.
https://www.samsung.com/us/support/repair/pricing/

Zeg Samsung, dan zet je gebarsten scherm 😄

De a-serie heeft een vlak scherm en dat kost gewoon (officieel) een heel stuk minder. Geld niet alleen voor Samsung, maar voor alle toestellen die gebogen zijn.
Een prima toestel die je prima kunt repareren.
S8 die ik heb had heel weinig bloatware, de laatste tijd doet samsung het heel goed.
kwaliteit/prijs buiten chinese merken met some garantie problemen de ebste imho
Meestal hebben dergelijke mobieltjes aanbiedingen, dan is de prijs/kwaliteit verhouding goed en je kan ze ook goed doorverkopen (/Samsung is populair). Eventueel zou het nog een pro kunnen zijn dat het niet volledig Chinees is.
Hier afgestapt van de dure toptoestellen en een A70 gehaald, tot nu toe nog niet echt spijt van gehad.
Hier ook een A70 in gebruik, nu een maand of 4. Zie het nut van een 800 euro plus telefoon nu echt niet meer(hoewel ik er altijd in meeging).
Hier ook. Fantastisch ding. Geen idee waarom je een duurder toestel nodig zou hebben :)
Voor mij was formaat de reden, de meeste enigszins degelijke mid rangers van Samsung zijn allemaal aardig aan de lompe kant vind ik. Ook kan ik de skin van Samsung niet uit staan, zo zullen er vast nog wel meer redenen zijn.
Je weet dat hij het over de skin heeft die Samsung over Android heeft gelegd toch? :P
Je krijgt een Samsung telefoon absoluut niet helemaal richting stock als je dat wilt. Quick toggles, instellingen, dat soort dingen zijn niet aan te passen.
Dan ben je er nog steeds niet. Al is One-UI van Samsung een serieuze verbetering toc TouchCrap van een paar jaar terug.

[Reactie gewijzigd door BoardsParamount op 31 oktober 2019 14:01]

A70 is anders (hoge)midrange tegen flagship aan. Goed toestel handig cameramechanisme. Draadloos laden mist hij bijv. wel wat destijds al in een s6 note 4 zat geloof ik van 5 jaar terug.

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 31 oktober 2019 12:46]

Wow 56% minder winst, dat is dramatisch toch?
Samsung verkoopt meer dan alleen mobieltjes.
56% minder winst is nog steeds winst. Bijna 6 miljard winst zelfs.
Hier ook een A50 en eigenlijk niets op aan te merken.
Heb de Note 10+ en dit is voor mij de ultieme telefoon. Er is niet 1 smartphone die qua usability in de buurt komt van de Note 10+.

Best wel apart overigens dat van de Samsung smartphone juist de duurste modellen het meest worden verkocht (S10+ meer dan 50% van alle verkopen en Note 10+ bijna 70%).

Als je kijkt naar Appel is dat een heel ander verhaal. Daar worden juist de goedkoopste versies (iphone XR en iphone 11) veruit het meest verkocht.
Gaat niet echt goed met Samsung ondanks de titel. Das al de derde keer op rij dat de winst zakt.
Gezien de daling gelijk is aan de afgelopen kwartalen is dat juist stabiel, en zakken ze dus niet verder weg. Weinig ongezonds/slechts aan.

Dat het minder is tja dat is altijd kut voor ze, elk bedrijf/aandeelhouder wil meer meer meer, gelukkig gebeurd dat niet eindeloos want dat geld komt uit onze zakken en is dus ten koste van ons :)
oh ja kan je er nog een belachelijkere spin aan geven? Het gaat dus al 3 kwartalen op achteruit bij Samsung. Is redelijk ongezond want volgend kwartaal voorspellen ze nog een grotere winstdaling. Dat tijdens de kerstperiode. Lijkt me niet echt gezond.

Nou als ik naar Apple kijk dan wil meer winst zeggen dat ze dat kunnen omzetten in meer leuks voor de consument Zoals een paar miljarden omzetten naar TV content wat dan weer goed is voor ons als consument.

[Reactie gewijzigd door monojack op 31 oktober 2019 12:20]

Je probeert er zelf een belachelijke spin aan te geven.

Er staat enkel dat de winst ten opzichte van een jaar terug lager uit gaat vallen, compleet in de lijn der verwachting. Hoe verdraai je dat in een grotere daling dan nu? Dat is juist een zeer onwaarschijnlijk scenario, gezien de afgelopen kwartalen worden vergeleken met kwartalen waar Samsung het heel goed deed en het komende kwartaal vergeleken gaat worden met een al minder goed kwartaal ;)

Offtopic: Apple wil met die investering natuurlijk nog meer winst generen, wat logisch is hoor (want bedrijf), maar ze gaan je echt niks cadeau doen als ze er zelf niet nog beter van worden (want bedrijf). En wat je zegt konden ze alleen als ze 200 miljard op de bank hebben of kon dat ook met 20 miljard op de bank... precies :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 oktober 2019 13:29]

Toch knap dat je meer winst voor een bedrijf weet te spinnen naar iets wat goed is voor de consument. :)

Andersom kun je ook stellen dat Apple z'n iPhones al jarenlang veel te duur weet te verkopen.
De winstdaling was al lang voorzien omdat de markt voor geheugenchips behoorlijk was ingezakt. Dat is de hoofdoorzaak van de winstval.

Vooruitzichten zijn weer goed en dat vertaald zich in het feit dat Samsung aandelen op dit moment meer worden aanbevolen dan die van Apple en ASML.

Het aandeel Samsung is ondanks de winstval toch behoorlijk gestegen door de fors meer winst op de verkoop van smartphones
https://edition.cnn.com/2...rofit-intl-hnk/index.html

Er zijn op dit moment vier nieuwe money-makers aan het opkomen. IOT, 5G, AI, Blockchain tech en foldable schermen (verkoop aan andere fabrikanten). Op al deze gebieden staat Samsung helemaal vooraan. Opvallend is dat Apple op geen van deze 4 echt actief is.
Die Samsung A50 wordt ook verkocht als een malle. En los van de Galaxy Fold geen debacle als Note7 en andere dingen.
Ik heb dan liever een Xiaomi toestel de Mi9T of voor 310,- de Mi9 qua hardware bieden ze veeel meer dan een Samsung. A50 is nog steeds te duur.
Kan de A50 full HD 60 FPS filmpjes opnemen..??