Sony kondigt Xperia 1 Professional Edition aan voor fotografen

Sony komt met een Professional-versie van de Xperia 1-smartphone. De telefoon toont veel gelijkenis met de huidige Xperia 1, maar heeft onder andere een gekalibreerd scherm. De telefoon komt binnenkort uit in Japan voor omgerekend 1181,75 euro.

Sony richt de Xperia 1 Professional Edition vooral op fotografen, wat blijkt uit de functies die de fabrikant aan het toestel heeft toegevoegd. De Professional-editie bevat, net als de reguliere Xperia 1, een 4k-oledscherm van 6,5" met een schermverhouding van 21:9 en hdr-ondersteuning. Ook ondersteunt het scherm nog steeds het bt2020-kleurengamma, maar anders dan bij de Xperia 1 is het scherm in dit nieuwe toestel gekalibreerd voor D65.

Sony voegt daarnaast de Imaging Edge Mobile-app toe aan het apparaat. Via deze applicatie kunnen gebruikers vanaf een Sony-camera draadloos foto's naar hun telefoon downloaden. De fabrikant voorziet deze app op de Professional Edition van een 'Transfer & Tagging'-extensie, waarmee gebruikers tags en spraakmemo's aan foto's toe kunnen voegen. De nieuwe Sony-smartphone biedt ook ondersteuning voor ethernetadapters via usb-c, maar Sony levert zo'n adapter niet mee met de telefoon.

Het thuisscherm van de Xperia 1 Professional Edition kan geroteerd worden

Er zijn verder nog enkele kleine features aan de telefoon toegevoegd. Zo kan het thuisscherm van de Xperia 1 Professional geroteerd worden, waardoor gebruikers gemakkelijk vanaf het homescreen horizontaal kunnen beginnen met filmen. Het is overigens aannemelijk dat deze functie via een software-update naar de reguliere Xperia 1 komt.

Verder is de telefoon vrijwel identiek aan zijn voorganger. Zo bevat de telefoon nog steeds een Snapdragon 855 en 6GB ram. Het lijkt er wel op dat de nieuwe Professional Edition alleen met 128GB uitkomt, waar de normale Xperia 1 ook beschikbaar was met 64GB. De accu blijft met 3300mAh eveneens ongewijzigd, net als het gebruik van een usb gen 3.1-aansluiting van het c-type.

De Xperia 1 Professional Edition komt op 25 oktober uit in Japan van 130.000 Yen. Omgerekend komt dit neer op 1181,75 euro. Hiermee is het toestel aanzienlijk duurder dan zijn voorganger, die op het moment van schrijven voor prijzen tussen 686 en 1016 euro in de Pricewatch staat. Het is nog onbekend of het toestel ook op de Europese markt komt. Bij release droeg het toestel overigens een adviesprijs van 949 euro, maar deze is in de afgelopen maanden sterk gedaald.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

24-10-2019 • 16:56

52 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (52)

52
49
33
7
0
13
Wijzig sortering
Ik heb zelf een Sony smartphone. Degelijk toestel met snelle software updates, maar de camera is écht ondermaats en totaal uit de markt geprijsd t.o.v. de concurrentie.

Zelf denk ik dat Sony bang is om te concurreren met hun camera-divisie, wat natuurlijk een drogreden is: mensen die snel 'goede' foto's willen kunnen nemen gaan natuurlijk niet een te dure Sony smartphone kopen met een camera die voor zijn prijsklasse bagger is zodat ze vervolgens een Sony camera erbij kunnen halen. Nee, die mensen halen een toestel waarbij het totaalplaatje wel gewoon in orde is (Samsung, Huawei, iPhone).

M.i. lopen ze enorm veel marktaandeel mis met deze strategie. Dit soort oplossingen (in het artikel) waarbij een toestel kan "samenwerken" met een fototoestel zijn gericht op een niche. Terwijl er juist voor Sony nog altijd zo veel valt te winnen als een toestel zonder gimmicks en competitieve specs + prijs uit zou komen. Ze lijken wel naar dat doel toe te kruipen. Zo zijn de designs van de toestellen met de laatste lading eindelijk onder handen genomen, maar nu ben je weer gebonden aan een schermverhouding van 21:9 - geweldig voor mensen die 21:9 content op hun telefoon willen bekijken, maar voor de rest?

Sony heeft met hun audio en TV's nog altijd een plek in mijn huis maar Sony Mobile is het contact met hun gewone gebruikers echt he-le-maal kwijt.
Sony zegt helemaal terug gekomen te zijn van hun voornemen om niet met hun cameradivisie te concurreren en juist voor de Xperia 1 de kennis van het Alpha -camerateam ingeschakeld te hebben.
Daar moest inmiddels verandering in gekomen zijn, maar kennelijk nog steeds niet.
Sony had al aangegeven dat het vorige management bang was om met zich zelf te concurreren, wat natuurlijk nergens opslaat als mensen alsnog een camera telefoon kopen ipv een camera alleen dan van apple of samsung.
Maar dit is dus nog niet het geval bij dit toestel, want alle andere toestellen hiervoor was dit overduidelijk het geval. Inmiddels heeft samsung zijn eigen high-end sensor verder ontwikkeld en komt die in veel andere toestellen en is sony nog steeds niet instaat om zijn eigen hardware volledig te benutten.
Helemaal mee eens. Mijn vriendin was klaar met de haar spiegelreflex overal heen sjouwen en heeft nu een p30 pro gekocht, de dure prijs betaald omdat we ook een cameravervanger zochten en ze is er helemaal weg van. En Sony heeft niks dat in de buurt komt. Wij hebben geen zin meer om een dikke camera mee te sjouwen, prop hem in een telefoon! Of beter nog, maak een echte cameraphone. Die mag dikker zijn!

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 25 oktober 2019 02:42]

Een telefoon kan je erg goed gebruiken om insta/Facebook foto's te maken, omdat de resolutie zo enorm laag is. Maar het kan nooit een DSLR of systeemcamera vervangen als je echt mooie foto's wilt maken en er een beetje je geld mee wilt verdienen.
Wij wouden gewoon mooie foto's maken zonder gehannes.
Helemaal mee eens! Heb geen Sony telefoon, overgestapt op Huawei (voor de camera én dual sim zodat ik mijn werk telefoon ook niet meer nodig heb) maar wel de tv gekocht. Wat een plaatje! Als zij nu eens echt een telefoon maken met een top camera, dual SIM, 128+gb, icm Android One, vermoed ik dat ze een enorm aandeel gaan krijgen. Ik snap ook niet waarom fabrikanten dit maar moeilijk kunnen implementeren.
Heel leuk dat ze de Imaging Edge Mobile app pre-loaden, maar zolang je daarmee geen RAW-files mee kan versturen vanaf je camera naar je telefoon zie ik de toegevoegde waarde niet zozeer in de branding als "fotograaf telefoon". Tuurlijk de .jpeg kan je ook bewerken in Lightroom etc, maar ik gok dat de meeste fotografen toch liever met de RAW file a/d slag gaan
Precies dit, ze moeten raw transfers maar eens gaan toevoegen.

[Reactie gewijzigd door DQmanglocQ op 25 oktober 2019 11:21]

De mogelijkheid zit wel in de app Snapbridge van Nikon om via WiFi de volle resolutie zowel JPG als RAW over te zetten naar de mobiele telefoon of tablet, maar de overdracht is erg langzaam, dat doe ik liever direct via de cardreader en mijn CFepress kaartje is loeisnel.

Via bluetooth zet Snapbridge direct de gemaakte foto als JPG met een resolutie van 1680 x 1020 px over, wat meer dan genoeg is om de foto snel te kunnen bekijken op een beter schermpje dan de camera, dit werkt redelijk snel. Ik heb hier de Samsung S10 voor, die ik voor € 420.- heb gekocht bij T-mobile in een actie.

Ik gebruik mijn Android tablet met deze app als een soort tethering om snel de foto te kunnen bekijken, meer niet. Snapbridge werkt niet voor alle Nikon camera's, maar wel de nieuwe en de lijst wordt steeds uitgebreid.

[Reactie gewijzigd door ton14 op 25 oktober 2019 10:09]

6,5" scherm, valt dat tegenwoordig onder smartphone? Eerlijke vraag, een paar jaar geleden was dit nog tabletgebied (Nexus 7).

Met betrekking tot de camera heb ik qua hardware wel vertrouwen in Sony, qua software is mijn ervaring een stuk minder. Slechte en trage autofocus, veel ruis en vreemde automatische witbalans. Helaas, want met goede software zouden ze qua cameraprestaties in de top mee kunnen doen.
Heb een review geschreven van de Xperia 1. Naar mijn bevindingen en voor mij persoonlijk is dit het ideale scherm (qua grootte en verhoudingen). De telefoon is relatief smal en past daardoor makkelijk in je hand maar tegelijkertijd heb je veel verticale ruimte (handig voor scrollen en split-screen).

En qua oppervlak valt het mee in vergelijking met bepaalde 18:9 of 16:9 modellen:
Xperia 1 met 6.5" - 98.6 cm2
Galaxy S9+ met 6.2" - 98.3 cm2
Xperia XZ2 premium met 5.8" - 91.5 cm2

Als het toch iets te groot is raad ik de Xperia 5 makkelijk aan met een schermoppervlak van 86.9 cm2 met zijn 6.1" scherm. Niet volledig bezelloos (iets meer dan 80% schermoppervlak) maar nog steeds zeer makkelijk in de hand.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 24 oktober 2019 17:56]

Je kan diagonalen niet meer 1 op 1 vergelijken met die van ~2 jaar en langer geleden. Een 18,5:9 scherm van 6,4 Inch is kleiner dan een 16:9 6,0 Inch scherm.

Hier een link waar je heel goed het verschil kunt zien:
https://www.phonearena.co...peria-1/phones/8021,11067

[Reactie gewijzigd door cordonbleu op 24 oktober 2019 18:13]

Thanks voor die verduidelijking, dat helpt. De bezels zijn inderdaad een stuk dunner geworden en de verhouding van het scherm is anders. Toch zou ik niet snel een smart'phone' van 17cm in m'n broekzak mee willen nemen. Plus, het is met geen mogelijkheid vanuit één hand te bedienen.

[Reactie gewijzigd door Trygve op 24 oktober 2019 18:28]

De Xperia 1 heeft een schermverhouding van 21:9. Bioscoop formaat dus eigenlijk. Ik vind dat ook wel te gek worden, maar er valt misschien wel iets voor te zeggen als je veel films kijkt bijvoorbeeld. Dan heb je dus nergens zwarte balken. Maar langer dan 18,5:9 hoeft van mij persoonlijk niet. Vind het ook gewoon esthetisch minder mooi worden.
Man man man, bij Sony telefonie doen ze er ook alles aan om maar geen succes te hebben.
Sony maakt al jaren goede toestellen met water dicht , batterij bespaar modus , rechten van apps . toestellen met bijde kanten glas stereo speakers 4k ect . veel software is later allemaal over genomen in google android.
Achter de meute aan lopen dat doen ze niet bij sony , de nodge hebben ze niet aan mee gedaan en zie hier de gehele industrie behalve apple is weer terug zonder nodge. ook gewoon bezels op je telefoon houden is gewoon common sense . Sony doet er niet aan mee aan form over fuction ... je hebt de bezels nodig als je de telefoon beet pakt vooral als je games speelt is het knap vervelend als hij een onterechte een druk registeerd of dat een gedeelte van een scherm hebt ingesteld om geen druk te registreren !
Heb je het nieuwe formaat van SONY al geprobeerd? Ik wel voor mijn vrouw een 10 gekocht en kan je vertellen het is heerlijk een smallere telefoon die je met 1 hand kunt vast houden en bedienen. Kwam met BT headset in kleur van de telefoon ... sony geeft ook regelmatig bij nieuwe modellen een headset kado. sony 1000xm3 een van de beste op de markt er is intergratie met playstation.
sony telefoons hebben een giga hoge pixel dichtheid en mogelijkheid om je telefoon natuurlijke kleuren te geven dan lijken ze flets maar keuren zijn wel echt ik heb een xz3 en vind hem toch best oke
ik heb geen problemen zo als vele samsungs waar bij de AMOLED INBRANDEN op het scherm heb geen problemen met vinger afdruk scanner of van mensen die mijn telefoon unlocken als ik slaap...
is compatible met OSX. tijdens het filmen kan ik fotos maken heb een harware foto knop ook erg prettig gebruik ik regelmatig, updates komen redelijk snel en ik heb de mogelijkheid om sailfish of linage te installeren
ik zie het probleem niet met een sony telefoon
Het is ook niet dat Sony slechte telefoons maakt, maar voor het geld zijn er betere alternatieven te koop. Ik zie de Xperia 1 bijvoorbeeld gelinkt onder het artikel, voor dat geld heb je ook een Samsung Galaxy S10 of een Huawei P30 Pro, die gewoon overall beter zijn (denk vooral aan de cameras en batterij). De Sony telefoons hebben nou niet echt een ding waar ze in uitblinken (niet zoals vroeger).

[Reactie gewijzigd door Cerenas op 24 oktober 2019 20:15]

Pfftt.. je hebt het over bang for buck en dan noem je flagships ter illustratie.

Sorry maar als je denkt met een current-gen flagship (van welke fabrikant dan ook) een goede prijs/kwaliteit verhouding te krijgen dan heb ik slecht nieuws voor je. 8)7

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 24 oktober 2019 21:16]

Ik noem alternatieven voor dezelfde prijs als de Xperia 1, die beide overall beter zijn. Je kan van mening zijn dat er toestellen zijn die meer bang for buck leveren, maar dan lever je in bijna alle gevallen wel op iets in. Als je bijvoorbeeld een Pocophone F1 pakt, zou ik mij niet verbazen als die net zo goed of beter is dan de Xperia 1, maar wat betreft camera zal die het niet op kunnen tegen de Huawei of Samsung die ik eerder noemde (ik noem camera, omdat dat voor mij persoonlijk erg belangrijk is op een telefoon en dat ook de reden is dat ik destijds de P20 Pro aanschafde).
Ik ben het er niet mee eens dat Sony goede telefoons maakt.. Xperia Z1 Compact ging kapot aan het oplaadklepje. Toen voor de Z3 Compact gegaan, maar tot 2x toe duwde de accu de achterkant van het toestel los omdat hij te warm werd. Weg waterdichtheid. Voor mij geen Sony meer. Leuke specs, maar vreselijke bouwkwaliteit.
Mooie uitleg. Bijna niet leesbaar, maar dit geheel ter zijde...

Waar @adje123 op doelt is (volgens mij) het feit dat het enige verschil ten opzichte van de gewone Experia 1 wat extra apps en een gekalibreerd scherm (wat ook gewoon wat sofware is) is, maar ze wel enkele honderden €'s extra vragen.
Lijkt mij een beetje onzinnig eigenlijk.
Mjah, eigenlijk wel eens. Een goed gecallibreerd scherm heb je ook voor 400 Euro met een Pixel 3a of anders een Samsung. Die hebben doorgaans ook zeer goed afgestelde schermen (als je de kleuren op 'natural' ipv 'zuurstok' zet iig).

Ook van het belachelijk smalle en lange scherm ben ik niet echt verguld...
Nog erger: volgens mij had de Xperia 1 al een heel goed afgesteld scherm. Geen idee wat ze daaraan dan nog meer gaan kalibreren.
De Xperia 1 is gekalibreerd en afgesteld met een Sony Oled referentie monitor (wat in de cinema industrie veel wordt gebruikt). Volgensmij deze

Echter kunnen de geproduceerde schermen alsnog licht verschillen waardoor ze denk ik voor deze pro modellen nog een extra kalibratie doen. Eventueel dat dit manueel gebeurt wat de meerprijs kan verklaren of er nog een extra proces aan toevoegen.
Ik wacht op de Xperia 1 update die de camera updates van de Xperia 5 moet meenemen. Bovenstaande telefoon is niet heel anders dan een rebranding eigenlijk met een extra applicatie en gekalibreerd scherm (laatste zelf doen kan maar heb je wel wat equipment voor nodig.) Ze hadden er beter een mobile gimball bij kunnen doen aangezien de shortfilm op die manier is geschoten + statieven.

Edit: zie ook ethernet support. Vraag me af of er al zulke dongles zijn die zullen werken op android toestellen en welke use cases er zijn?

[Reactie gewijzigd door Elazz op 24 oktober 2019 17:04]

Dongels voor ethernet zijn er zeker (Google op USB-C ethernet dongle).

Voor professionele fotografen is hier een simpele use-case voor: je loopt op een overvolle beurs. Door de vele mensen werkt WiFi geheel niet, en is je mobiele internet niet vooruit te branden. Je wilt de eerste zijn die een foto van de net gepresenteerde nieuwe banaan upload. Dus transfer je makkelijk je foto's van camera naar telefoon, loop je naar de dichtsbijzijnde ethernetpoort en kan je foto's uploaden.

Tijdens grote evenementen wil je als nieuws/sportfotograaf snel en stabiel werkend internet. En je kan vaak niet vertrouwen op WiFi/4G. Dan is ethernetondersteuning handig, scheelt je gedoe met een laptop.
Misschien dat hier een idee achter zit om de A9 camera via ethernet aan de telefoon to hangen? Iets beters dan dit kan ik niet verzinnen.
Ethernet support is niet erg handig voor telefoons, maar op een tablet die ergens vast gemonteerd is bijv wel handig. Of voor Android die op andere apparatuur draait, zoals een tv.
Mijn hemel, 21:9. Als het zo doorgaat, dan kunnen we in 2030 met onze smartphones fierljeppen.
Mijn hemel, 21:9. Als het zo doorgaat, dan kunnen we in 2030 met onze smartphones fierljeppen.
Werd bij de intro van de iPhone 5 destijds al voorzien: https://youtu.be/XNBP18nrRdw :+
21:9 is een vrij gangbare beeldverhouding, bijv. voor bioscoopfilms ( alhoewel strict gezien CinemaScope van 2,35:1 tot 2,40:1 gaat, wordt dit in consumentenelektronica normaal gesproken naar 21:9 / 2,33:1 vertaald ), en er is ook aardig wat content op bijv. Netflix en Youtube in 21:9.

Zie ook de Pricewatch voor computermonitoren.
Ik durf ook wel een redelijke verwachting uit te spreken dat 21:9 zo ver is als dat telefoons zullen gaan ( al hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zullen zijn )

Overigens is deze telefoon niet de eerste met deze beeldverhouding.
De DXO-mark trekt wat zaken een beetje scheef. Ze hebben een gedegen methodiek, maar de weging van alle zaken apart is puur door hun ingegeven. Verder kun je ook twijfelen over de beoordeling.
Uit hun eigen review, een foto via de Xperia 1, P30 Pro en de S10+.
Resp rating qua exposure: 82, 96 en 96.
Er zijn andere foto's waarbij hij het wat minder doet, maar het is dus maar de vraag of voor een gebruiker iets daadwerkelijk minder presteert. Zeker wanneer je je richt op een specifiek type gebruiker. Sony heeft zich bijv. gericht mijn hun nieuwe app op mensen die daadwerkelijk de instellingen in duiken. De sensor is bij veel van alle smartphones hetzelfde (geen idee eigenlijk hoeveel verschil er gemaakt kan worden met de lens in een telefoon). De automatische instellingen worden niet gebruikt in dit geval, en dus blijft de software over, plus gewoon skills. Iemand die serieuzer is met zijn fotografie zal niet een 'lastige omgeving' kiezen om een foto te maken, maar deze zaken zelf optimaliseren.

DXO is daarnaast ook een adviesorganisatie op dit punt. Dus ze testen toestellen vaak op basis van hun eigen normen. Toestellen waar zij een bijdrage aan geleverd hebben zullen het derhalve vanzelfsprekend beter doen, aangezien ze geoptimaliseerd zijn voor de tests die DXO ontworpen heeft. Ik vind het sowieso vreemd dat ze slechts één opzichzelfstaande score overleggen. Het is natuurlijk makkelijk te marketen en geeft DXO de kans om hun logo's te verkopen. Maar denk bijv. aan een telefoon die geen wide angle lens heeft die beter kan scoren conform de DXO-norm dan een telefoon die wel een wide angle lens heeft. Welke kies je als je portretten wil maken?

Sowieso schelen telefoons tegenwoordig ontzettend weinig (ondanks wat DXO-scores doen vermoeden) en gaat het dus vooral om de skills van de gebruiker hoe goed iets werkt. Als je dan de juiste instellingen krijgt zoals Sony deze momenteel als enige schijnt te leveren (ze hebben iets dat lijkt op de instellingen die ze op hun camera's gebruiken), kan het zomaar een interessante optie zijn.
Ik ben niet erg onder de indruk.
Heb zelf een Xperia 5 en die komt standaard ook met de Imaging Edge Mobile app (ik heb 'm niet geactiveerd omdat ik geen Wifi-compatible Sony camera heb, zoals op de splash screen van de app wordt vermeld). De Xperia 5 komt ook met minimaal 128 Gb geheugen, SD 855, 6Gb en ondersteund ook een horizontaal homescreen.
Tenslotte, als ik een ethernetadapter in m'n telefoon steek wordt deze herkend, maar is niet de juiste app te vinden (ik kan kiezen tussen 'Downloads' en 'Xperia Transfer Mobile').
Ik vraag mij af op je met zo'n ethernetadapter ook je telefoon kan tetheren in de rol van modem voor antieke computers of zeer beperkte computers zonder USB, WiFi of dergelijke verbindingen.
Net als alle voorgangers zal deze editie niet massaal omarmd worden. Niettemin is Sony inmiddels behoorlijk succesvol in de markt van professionele fotografie en kennen ze deze markt (en de behoeften van professionele fotografen) inmiddels goed. Daarom alleen al vind ik het een interessante move en ben ik benieuwd of en hoe het aanslaat. In de niche die ze willen bereiken welteverstaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee