Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oprichter stapt dinsdag op bij Alibaba

Jack Ma, de oprichter van Alibaba, treedt dinsdag terug als voorzitter van de Raad van Bestuur van zijn bedrijf. Hij heeft twintig jaar gewerkt voor de gigant, die in Nederland vooral bekend is van webwinkel AliExpress.

Jack Ma. Bron: ANP, Christophe Petit Sesson

Ma kondigde vorig jaar al aan dat hij op deze dag zou stoppen. De 55-jarige oprichter krijgt een opvolger in de persoon van Daniel Zhang. Die is nu ook directeur van het bedrijf, een functie die Ma enige jaren geleden al neerlegde. De oprichter zette het plan om een opvolger klaar te stomen tien jaar geleden in gang uit angst dat het bedrijf na zijn vertrek uiteen zou vallen. Ma gaat zich vermoedelijk richten op filantropie, zegt de BBC.

De topman, die bekendstaat als de Steve Jobs van China, heeft van Alibaba een van de grootste techbedrijven ter wereld gemaakt. Het bedrijf is samen met concurrenten Baidu en Tencent marktleider op veel gebieden, waaronder e-commerce en mobiele betalingen. De omzet van het bedrijf was in het afgelopen fiscale jaar omgerekend rond 48 miljard euro. Ongeveer 654 miljoen mensen kochten in het afgelopen jaar iets op een van de sites van Alibaba.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

10-09-2019 • 10:25

89 Linkedin Google+

Reacties (89)

Wijzig sortering
https://en.wikipedia.org/wiki/996_working_hour_system

Jack Ma has stated that workers should consider 996 "a huge blessing" to "achieve the success [one] want[s] without paying extra effort and time."

Is voor het kapot werken van mensen maar gaat leuk filantropie doen?! Beetje dubbel niet?

[Reactie gewijzigd door bakuku op 10 september 2019 10:31]

Het wordt door bazen in China heel normaal geacht dat jij overwerkt zonder betaling. Veel mensen werken daar gewoon 12 uur op een dag. Waarvan 2 uur overwerk is. Want 'dat moet je over hebben voor je bedrijf'. Net als dat je 6 dagen werkt. Niet praten tijdens het werk, ect...

Een goede documentaire film over de verschillen in cultuur kan je op Netflix zien: https://www.netflix.com/nl/title/81090071
Werk zelf in China en het is niet standaard hoor en zeker niet als normaal geacht. Zelfde als japanese cultuur... Als ik overwerk laat ik me baas zien hoe goed ik wel niet ben ( terwijl ze ondertussen spelletjes zitten te spelen :+ )

Mijn werk ( werk in een chinees bedrijf in China) krijg je tijd voor tijd wat ook in NL relatief normaal is alleen word ik op geen enkele manier gedwongen om echt over te werken en kies er zelf voor ( werk liever vanuit thuis dus als ik dan overuren savonds opbouw gebruik ik ze de volgend dag om eerder naar huis te gaan :P )

En gebruik deze overuren als ik op zakenreis ben in Noord Europa om dan weekje NL te pakken ;)

In china zelf was er trouwens flinke ophef over wat hij toen zei. Echt grotendeels van de mensen zeiden : Dacht het niet ... of je betaald er maar flink voor.

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 10 september 2019 11:00]

Ik kijk op Youtube ADVChina, over 2 mannen die de wereld rondreizen, maar vooral China. Zij vertellen in hun video's vaak dat omstandigheden in verschillende gebieden compleet verschillend zijn, onder ander natuurlijk door de grootte van het land. In de laatste video die ik vanochtend keek (of nouja, luisterde) hadden zijn het erover dat wij vanuit het westen vaak kijken naar steden als Shanghai en op basis daarvan onze conclusies trekken, terwijl er juist een groot verschil is tussen zulke steden en het "echte" China. Toen iemand vertelde uit Shanghai te zijn vroeg een Chinees hem blijkbaar "En, ben je ook een keer echt in China geweest?"

Ik heb natuurlijk geen idee waar jij werkt en ik heb geen idee hoeveel het klopt wat ADVChina zegt. Maar zou het niet kunnen dat hetgene wat jij zegt vooral toepasbaar is op een bepaald gebied/welvaartsniveau/enz?

Zie dit niet als kritiek, ik vind het sowieso interessant om te horen van iemand die daar werkt dus bedankt voor je bijdrage! :)
Kijk hem ook. Wat hij zegt klopt volledig :) als je er paar jaar gewoond hebt en je van de roze wolk afkomt dan zie je ook de problemen ( hij is ook wat opener geworden sinds ze in Amerika wonen en chinezen ze vrouw hebben proberen te laten ontslaan , aangfifte tegen hem doen dat die spion is , adresgegevens etc op internet zetten .)

En ja wil best geloven dat er fabriekjes zijn in het achterland waar ze flink overuren maken en niet betaald krijgen en ze hebben volledig gelijk op alle negatieve punten. het probleem is vaak dat chinezen daar zelf niet uit voor willen komen en dan vol op het racisme orgel springen.

Echter is het niet zo wat tom.cx zegt dat het standaard is onbetaald overwerken. Ja je werkt wel 10-11 uur maar in veel gevallen is dat omdat je in de middag 2-3 uur pauze krijgt :+ ( chinezen zijn nogal van eerst eten en dan bedoel ik ook echt gewoon restaurantje pakken dus niet effe snel broodje eten :+ en dan uurtje tukken :+ ) ik heb baan gehad waar ik 2.5 uur pauze had en ik ben persoonlijk echt blij dat ik bij deze werkgever uurtje heb

BTW: en hier gaan julie van schrikken wettelijk gezien krijg je 5 dagen betaald verlof .... per jaar en na 10 jaar werken krijg je er 10 en na 20 jaar werken krijg je er 15. hetzelfde dat als er bijv maandag nationale feestdag is en woensdag dan maken ze dinsdag een vrije dag maar moet je die wel inhalen op de zaterdag ( typisch chinees dingetje ).

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 10 september 2019 13:25]

Zeg er dan wel bij dat het aantal publieke feestdagen veel hoger is dan die 9 hier. Ze hebben spring holiday (Chinees Nieuwjaar) wat minimaal 1 week vrij is, maar vaak in de fabrieken veel meer.
1 mei is ook een week, en dan nog 1 oktober, oprichting van de communistische partij, een paar dagen.

Daarnaast, ik weet niet hoe overwerk op die zaterdagen na een feestdag in een fabriek wordt uitbetaald maar wettelijk moet dat dan 200-300% zijn. Daarom is het winkelpersoneel erg gretig om juist die feestdagen te werken....

Het is niet allemaal kommer en kwel daarzo, ze kennen ook bescherming.

[Reactie gewijzigd door cazzer22 op 10 september 2019 21:24]

Chinees nieuwjaar is inderdaad 1 week vrij en zelfde de golden week in oktober.

19 feestdagen dit jaar...... echter mis je dat je bijv wel een extra dag moet werken op de zaterdag ervoor ;). Dus het is niet 19 maar ligt wel wat lager.

Klopt dat op feestdagen werken je wettelijk inderdaad 200-300% hoort te krijgen.

Het is inderdaad niet allemaal kommer en kwel maar weet niet of jij hebt geprobeerd te reizen in die 2 lange weken dat je officieel feestdag hebt ;) 1,3 miljard mensen zijn allemaal vrij in dezelfde 2 weken :+ ( ik ruil meestal die vakantieperiodes in in ruil voor vakantie in een andere periode aangezien ik toch internationaal verkoop doe)

https://ltl-school.com/chinese-national-holidays/

Hier is het simpel uitgelegd :)

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 11 september 2019 05:24]

Misschien tijd om weer eens Ruben Terlou z'n China trip te bekijken. Mooie serie.
https://www.vpro.nl/programmas/door-het-hart-van-china.html
Een deel zit hem ook in mentaliteit en daarbij maakt de grootte van het land niet uit: een gemiddelde Brabander heeft ook een andere (werk)mentaliteit dan een gemiddelde Groninger.
Shanghai is een regio opzich met eigen dialecten en cultuur, ga je naar Xian in het midden van China (oude hoofdstad) dan kom je weer hele andere culturen tegen. Zie het als de verschillen tussen steden in Nederland, deze zijn aanwezig maar nog redelijk te overzien doordat ze relatief klein zijn en niet al te ver van elkaar liggen. In China zijn de steden super groot, top 10 steden zijn allemaal miljoenen steden waar de afstanden tussen deze steden heel groot zijn maar ook verschillen veel meer merkbaar zijn.
Denk je dat de werk omstandigheden voor jou als (aanname) hoogopgeleide expat vergelijkbaar zullen zijn met die van de gemiddelde Chinees op de fabrieksvloer?
Ik kom ook onze fabrieksvloer en heb ook genoeg vrienden die op de werkvloer komen.

Ja er zijn genoeg bedrijven die overwerken etc verplicht maken. Maar ik heb er persoonlijk nog nooit van gehoord. Bij ons bedrijf bouwen ze de overuren op en tijdens chinees nieuwjaar gaat de fabriek gewoon 3-4 weken eerder dicht ( ik krijg 4 dagen vrij) hun een 1 tot 1,5 maand voor chinees nieuwjaar.

Zelfde geldt ook voor vrienden van mij. Echter tuurlijk iedereen is bereid om over te werken omdat als jij het niet doet is er wel een ander die het doet en dan de promotie krijgt en ja veel bedrijven is het nog steeds : Hoeveel uur je werkt niet hoe productief je bent.

Maar klopt wel de ITers ( progammeurs helemaal bij bedrijven zoals alibaba worden wel zo goed als gedwongen).
Hoe kun je nu de arbeidsomstandigheden in een land als China vergelijken met hier en ze daar op af willen rekenen? Het historische besef van de huidige generatie is laag. Alsof het hier atlijd zo geweest is dankzij ons superieure systeem.

De eerste kinderwet die hier ingevoerd werd uit " humanitaire overwegingen" was om de werktijden van kinderen onder de tien jaar te beperken tot 16 uur per dag. Na de industriele revolutie daalde de gemiddelde levensverwachting van de Duitse arbeider tot 30 jaar. Op het Engelse platteland was een twee eeuwen geleden de gemiddelde levensverwachting 33 jaar en waren de mensen op het platteland een volle kop kleiner dan de landheren door de ondervoeding. Mijn grootvader werd nog door de kerkelijke autoriteiten op het matje geroepen omdat hij zijn arbeiders doorbetaalde bij ziekte. Schandalig vonden ze dat, want dat deed niemand. Waarop hij zei, dan nemen jullie het toch over.

China heeft na een periode van grote ontberingen die ontstond nadat westerse grootmachten hen dwongen hun economie open te stellen een enorme vooruitgang gemaakt. Die vooruitgang is alleen te bereiken dankzij bloed, zweet en tranen van mensen die heel hard willen werken om hun kinderen een beter leven te geven. Precies zoals onze ouders en voorouders hebben gedaan om hier de welvaart op te bouwen.

Een welvaart die we nu vrolijk aan het uitverkopen zijn overigens omdat de nieuwe generatie wijs gemaakt wordt dat het een slim idee is om je land te laten overstromen door een invasie van gelukzoekers, die liever hun land verlaten dan thuis mee te helpen opbouwen. Zo dom zijn ze in China in ieder geval nog niet.

In plaats van China te verwijten dat ze niet zo zijn als wij, kunnen we een beter op onze eigen welvaart gaan richten of liever hoe we die kunnen behouden. Je land uitverkopen aan grootkapitalisten is niet de manier. Na onze bedrijven grootschalig opgekocht te hebben, zijn ze nu met het onroerend goed bezig. Ons land? Hoe zo ons land, hoe lang nog?

En de weg naar een betere wereld loopt niet via constant conflict zoeken met landen die niet net zo volmaakt zijn als wij onszelf wanen, zoals sommigen hier promoten, maar langs de weg van samenwerking tussen volkeren en niet corporaties.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 11 september 2019 21:47]

Ik vergelijk helemaal niks met Europa, je hebt een prima argument waarvoor het daar anders is dan hier, maar als je dat op mij richt ben je niet meer dan een stroman aan het neerhalen.

Ik richtte alleen maar de vraag op Zyphlan of hij denk dat zijn arbeidsvoorwaarden als hoog opgeleide werknemer in China vergelijkbaar zullen zijn met die van laag opgeleide fabriekswerkers in zijn bedrijf en/of regio.
Maar je baseert je toch op Europese normen en niet Chinees historische of lokale. Dat is iets wat westerlingen meestal doen. Ze hebben het idee dat er absolute normen zijn die je op andere volkeren en landen kan leggen, zonder te beseffen dat ze vanuit een positie van luxe beschouwen.

Zoals Trump nu bezig is zullen de Chinezen weer een tandje bij moeten zetten. Het is vaak het westen dat andere landen dwingt om broekriem aan te trekken en veilgheidmaatregelen aan te scherpen. Vervolgens wordt dat dan in de westerse media weer gebruikt om te vertellen hoe onderdrukkend en dwingend, en onmenseli8jk die regimes zijn. Alsof het niet de Amerikanen zijn die terroristische Moslims in Pakistan laten opleiden om de zaak te destabiliseren. Dezelfde vuile spelletjes die het westen al eeuwen lang speelt.

Een westerling kan niets zinnigs zeggen over China. De meeste mensen kunnen zelfs niets zinnigs zeggen over de toestand hier, omdat het historisch besef ontbreekt om te zien, wat er goed en fout gaat.

Veel Chinezen leven nog met een angstbeeld van armoede dat wij helemaal niet meer hebben. In het Chinese denken is de zorg van generaties naar elkaar ook heel belangrijk. Ouders werken zich kapot voor hun kinderen en van kinderen wordt verwacht dat ze hun ouders eren en bewust zijn van de offers die ze brengen.

Dan zit men hier te leuteren hoeveel uur men in China overwerk alsof het in China gelijk is als hier. Ze maken nu hightech smartphones dus moet de rest ook maar zijn zoals het hier is. Dat de welvaart van de gemiddelde Chinees maar eenvierde is van hier wordt niet beseft. Ik denk dat de Chinezen het uiteindelijk beter gaan krijgen dan wij hier, maar niet door harder werken maar door een beter sociaal systeem. Zij bouwen het op, wij breken het hier steeds verder af voor de hebzucht van het internationale grootkapitaal.

Vandaag lopen de media mensen weer aan te praten dat de wereld nu volstekt anders is. Negatieve rente! Je moet vooral weer gaan lenen, dat is de moderne tijd! Want mensen met lage rentes flessen lukt niet meer om ze hun nek weer in de schuldenstrop te stoppen. Dan maar negatieve rente. En hoe lang duurt die negatieve rente dan? Tot genoeg sukkels weer een flinke hypotheek hebben genomen waar ze rest van hun leven aan vast zitten.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 10 september 2019 18:52]

Je snapt het nog steeds niet geloof ik. Hij vroeg aan degene die zelf daadwerkelijk in China bij een Chinees bedrijf werkt in hoeverre hij denkt dat zijn omstandigheden als hoogopgeleide expat vergelijkbaar zijn met die van zijn (lager opgeleide) lokale collega's...

Verder heb je wel een punt dat we van niet kunnen oordelen van deze afstand en eventueel positie van luxe

[Reactie gewijzigd door Martao op 11 september 2019 18:15]

Ja laten we de communistische revolutie, tientallen miljoenen doden, de grote sprong voorwaarts en hun culturele revolutie even weglaten.

Hun grote ontberingen kwamen uit eigen doos. Die opium oorlogen zijn geen schoonheids prijs,maar vallen in het niets met wat ze zichzelf hebben aangedaan.
Moet je je eens voorstellen. Eerst koloniseert en exploiteerd het westen een hoop landen voor eigen gewin en zet hen tientallen jaren, zo niet honderden jaren, op achterstand. Daarna werpt het westen het bewind in Zuid Amerikaanse landen en landen in het midden oosten zoals Irak en Iran omver waardoor er brute dictaturen ontstaan. Daarna gaat het westen vrolijk in zee met landen zoals Saudi Arabië waardoor deze landen geld en wapens vergaren om proxy oorlogen te voeren in landen zoals Syrië. Wanneer de dictaturen problematisch worden dan gooien we het hele land plat inclusief het kleine beetje economische infrastructuur wat deze landen hebben. Daarna zetten we de dictator af, maar doen vervolgens niets om ervoor te zorgen dat dit probleem zich herhaald. Sterker nog; in de meeste gevallen helpen we een nieuwe dictator aan de macht zolang deze maar olie of andere grondstoffen aan ons verkoopt tegen gunstige tarieven.

Vervolgens gaat een of andere hoogopgeleide Nederlander naar China toe (niet om geluk voor zichzelf te zoeken of geld te verdienen natuurlijk; hij doet daar vrijwilligers werk niet?) en vanuit zijn positie van privilege verteld hij even dat vluchtelingen en immigranten die naar Nederland komen "gelukszoekers zijn die ons land overspoelen" en impliceert dat ze te lui of te laf zijn om hun eigen land op te bouwen.

Wow...

Het zou natuurlijk niet zo kunnen zijn dat ze het beu worden om in een land te wonen zonder perspectief. Een land waar om de zoveel tijd alles wat opnieuw opgebouwd is toch weer plat gebombardeerd wordt.

Die Oeigoeren die we hier opvangen uit China zijn zeker ook luie lafaards die hun eigen land niet willen opbouwen? Hadden ze maar beter hun best moeten doen in die Chinese concentratie kampen zeker? Luie gelukszoekers dat het zijn.

Man man man. Ik hoop dat je trots op jezelf bent. Ik zou me kapot schamen voor dit soort opmerkingen.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 11 september 2019 10:26]

Mijn ervaringen klopt , maar ik woon er ondertussen alweer 4 jaar en 996 is echt niet zo standaard als je denkt. Het is ook niet dat ik me opsluit in de expat kring ;)

Overwerk ja dat gebeurt ( vrijwillig, heb nog nooit gehoord van ook maar iemand in mijn netwerk dat het gedwongen is echter als er een grote order af moet en jij zegt het is 5 uur ik ga naar huis ja dan kun je verwachten dat je niet bovenaan komt te staan bij de promotie rondes).

En ze willen graag promotie maken ( het schoolsysteem is hier ook heel competitief lijstje in elke klas met wie het hoogst gescoord heeft en de gaokao ) ( soort van eindexamen als je daar niet goed voor scoort dan kun je uni op je buik schrijven)

dus vanaf jongs af aan zijn ze competitief ingesteld combineer dit met stukje eer dat echt chinese cultuur is ( gezichtsverlies) en je krijgt een cultuur zoals in Japan dat overwerk niet zozeer verplicht is maar wel standaard gedaan word ( tijd voor tijd / betaald ).
De werk- en arbeidscultuur, -moraal en -ethiek is heel anders in EUropa dan in Azie - vooral ook in realtie tot het bedrijf en de verantwoordelijkheid die van je verwacht wordt waarvoor je werkt, en je collega's.
Klopt dat ook hier in Japan overwerk heel normaal is. Maar dat gebeurt wel over de hele linie. Als ik (onbetaald) overwerk, doet mijn manager dat ook, en zijn manager.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 10 september 2019 11:05]

Klopt natuurlijk, maar in hoeverre is het echt moraal of er gewoon ingeslagen van jongs af aan? Ik ben er vrij zeker van dat niemand 70 uur per week wil werken, het gebeurd omdat het moet en van je verwacht wordt.
Het is inderdaad een stukje cultuur. Als je promotie wil maken dan gaat het om kwaliteit van je werk maar ook hoeveel uren je er bent ... Opzich niet veel anders in Nederland ( ik draaide daar ook gewoon 70 uur :) ) als je enigzins naar de top wil komen zul je toch echt bereid zijn om dingen op te offeren ;)
De meeste mensen willen helemaal niet naar de top. De gemiddelde Chinees of Japanner mag echter (vaak) toch gewoon zo lang werken. Mijn punt is dat het meer dwang is dan een morele keuze.
Ik ken eigenlijk geen chinezen die niet meer centen willen verdienen ;)

Betreft echt een andere cultuur... Er is hier in principe 0 religie en de religie is geld ....

Het schoolsysteem is net zoals in japan en zuid korea ook heel erg competitief dus het word er met de paplepel ingegoten.

Youtube Linkje over de Gaokao ( staatsexamen) kun je echt niet voorstellen dat we dit in NL doen.

https://www.youtube.com/watch?v=ZoRVpz0bUEk

Ter voorbeeld : CEO besloot vorige week dat ik naar polen moest om klant te ontmoeten. En binnen 3 dagen waren tickets geboekt samen met collega ( heeft vrouw en kinderen) Je kunt het erg vinden maar op kosten van de baas naar europa / op kosten van de baas eten en beetje sightseeing in vrije tijd en meestal nog 10-20% extra maandsalaris als bonus hoogstwaarschijnlijk 20% voor deze omdat het zo kort dag was... Ja er zullen genoeg nederlanders zijn die zeggen ... Nee je licht me minimaal 2 maanden van tevoren in. Maarja heel simpel dan is er wel een ander die er geen probleem mee heeft.


Btw : komt waarschijnlijk ook omdat er 0 sociaal vangnet is... dus als je werkloos bent dan krijg je volgens mij wel wat maar heb je het echt over peanuts en in principe niet genoeg van te leven.... als ik ze vertel over NL en ons sociaal vangnet staan ze met hun oren te klapperen.

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 10 september 2019 13:44]

En ik ben ervan overtuigd dat niemand 36 of 40 uur wil werken per week maar dat is er gewoon ingeramd. :)
Dat zie je hier ook wel ( woonachtig in China). Mijn manager draait pak hem beet 16 uur per dag en de CEO draait ook 16 uur. Iedereen werkt wel over maar iedereen heeft tijd voor tijd en je ziet ook dat er tegen collega werd gezegd die 100 uur had opgebouwd : Pak is effe een dagje vrij
Nee, dat is niet meer normaal daar....Er is ook flinke ophef over geweest.
Gelukkig woon/ werk ik niet in China want als ze van mij verwachten dat ik 2 uur gratis voor de baas werk dan kunnen ze dat wel stoppen op een plek waar de zon nooit schijnt.
dit was vroeger ook normaal in Nederland en ik denk dat de chinezen vanzelf wel zullen vechten voor betere arbeidsvoorwaarden.
Dan zijn ze knetter gek daar.
Hier is dat ook niet anders. Heb je weleens gezien hoe techbedrijven zoals KPN, Zgigo, Telfort etc met hun installateurs omgaan? Komt vast ook voor in andere branches maar mijn punt is dat ook hier in Nederland het echt niet voor iedereen even eerlijk is. En ze komen er altijd mee weg die grote bedrijven, terwijl de arbeider die het werkelijke arbeid verricht nog maar net rond komt.
Dit valt niet goed te praten als cultuurverschil.
Het is en blijft flagrante uitbuiting, enkel mogelijk vanuit een intimiderende machtspositie.
De man is een stuk crapuul dat zich schandalig verrijkt heeft op de rug van zijn mensen.
Dit doet me erg denken aan de Nederlandse top restaurants ;)
Lijkt wel een standaard in de wereld te worden. Op zakelijk gebied belachelijk succesvol worden. Meer geld verdienen dan je ooit uit kunt geven. Wat blijft er dan over? Filantropie. Beetje een soort van boete doening voor alles wat er is gebeurd dat heeft geleid tot het enorme succes.
Je hoort zelden over hoeveel mensen er uit de armoede zijn gehaald in China in een enorm korte tijd.
Gemiddelde levensstandaard is nergens zo snel omhoog gegaan als daar.
Natuurlijk is het verre van goed daar, maar enkele tientallen jaren geleden was het pas echt armoe daar.
Inderdaad, en we vergeten voor het gemak ook maar even dat dit soort zaken altijd noodzakelijk zijn gebleken om een samenleving op een niveau te krijgen waarbij dit soort werkomstandigheden niet meer nodig zijn. Hier stonden vroeger ook 10 jarige kinderen urenlang in de fabriek en ja, dat is best sneu, maar daardoor kunnen wij wel genieten van de huidige situatie, en zo ook de (klein)kinderen van de chinezen op dit moment.
Klopt. Maar over 10 á 15 jaar worden die mensen ontevreden en dan heeft men daar de poppen aan het dansen. Zeker als door de toenemende robotisering, de productie door mensenhanden zal verminderen.
996 vertaald zich naar maximaal 72 uur in de week. Ik weet dat menig Nederlander 'vrijwillig' 80 uur in de week werkt. Daarnaast ben ik opgegroeid in een omgeving waarbij mijn vader om 5:00 uur opstond, vaak pas na 20:00 thuis kwam als vrachtwagenchauffeur (in een tijd waarbij hij nog veel met de hand moest laden/lossen). En daarna ook nog eens regelmatig een dag in het weekend werkte...

Als ZZPer wil ik ook nog wel eens op opdrachten zitten waarvoor ik 70uur/week de deur uit ben en daarnaast 24/7 standby sta. Gelukkig is dat niet (meer) jaar in jaar uit.

Maar mensen doen dat om in een betere financiële situatie te komen (of gewoon werk verslaafd zijn ;-). Nu vraag ik me af of zo iemand bij Alibaba die 996 draait behoorlijk meer verdient dan iemand die 965.5 draait (China max 8uur werk per dag en gemiddeld 44uur/week).
De gemiddelde voltijdse werknemer werkt ongeveer 20 dagen per maand, 11 maanden, 1 maand is vakantie. Totaal komt op 220, afgerond werk je hier dus zo'n 200 dagen (zonder weekenden, feestdagen, vakantiedagen, ziektedagen)
200*7.6 = 1672 uur/jaar
ter vergelijking 9 tot 9, 6 dagen lang: 25dagen/maand*10uur/dag*11maanden = 2750 uur/jaar, ervan uitgaande dat ze dus 25 dagen verlof hebben, zoniet moet je nog eens verhogen met 25. Wij doen dus zo'n 40% minder uren, of zij doen zo'n 60% meer uren dan wij.
Dat vind ik ongehoord. Ik wil best zoveel werken, maar ik verkoop men leven niet aan één of ander bedrijf. (zelfs niet als ik het zelf zou leiden)
Van die 996 is hij enige tijd geleden ook inmiddels van teruggekomen..
En tja, het is natuurlijk maar wat je gewend bent.. Ik vindt 955 eigenlijk ook al veel te veel..
Mijn opa was ook handarbeider. Maar toen zijn lichaam op was kreeg hij WAO en daarna AOW. Er werd na de oorlog beter voor arbeiders gezorgd dan daarvoor.
Respect voor deze man die zich eigenlijk van het niets heeft weten op te werken. Het is goed om te vernemen dat dergelijke mensen wat nuttigs doen met hun geld en hun tijd besteden aan filantropie.

Recentelijk op het World Artificial Intelligence debat in Shanghai maakte hij echter niet zo'n sterke indruk. Deze video met Elon Musk is wel grappig om te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=aHGd6LqAVzw
Jammer, want Jack is geen native engelsman en praat over een onderwerp waarover hij al aangeeft er geen expert van te zijn. Dat Elon dan zo stekerig doet vind ik flauw en onprofessioneel. Nog los van dat deze 2 mensen totaal verschillende visies op normen/waarden en cultuur hebben.
Jammer, want Jack is geen native engelsman en praat over een onderwerp waarover hij al aangeeft er geen expert van te zijn. Dat Elon dan zo stekerig doet vind ik flauw en onprofessioneel. Nog los van dat deze 2 mensen totaal verschillende visies op normen/waarden en cultuur hebben.
Jack is een totale visie-loze idioot die met goede politieke connecties en het uitbuiten van arbeiders een bestaande website heeft gekopieerd voor de Chinese markt. Hij heeft 996 uitgebuit. 996 betekend: 6 dagen per week 12 uur per dag werken. Een politicus en slavendrijver met 0 inhoudt.

Elon Musk heeft technologische onmogelijkheden voor elkaar gekregen en is nog maar net begonnen.

Ik vind dat Musk het nog redelijk netjes houdt. Het is een heel raar interview van totaal verschillende niveaus, waarbij Musk als natuurkundige weet waar hij over praat en Jack geen flauw benul heeft en komt met uitspraken als "AI is intelligent, but people are SMART" (als argument om te onderbouwen, waarom kunstmatige intelligentie menselijke intelligentie nooit voorbij kan streven). wappie koekoek.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 10 september 2019 13:38]

En dat baseer jij op basis van één interview? Dat zegt dan meer over jou dan over die man.

Persoonlijk ben ik het niet eens met 996, maar dat betekent absoluut niet dat die man geen visie heeft. Met Alibaba had hij wel degelijk een visie, anders bouw je niet een multimiljonair bedrijf op en hij was er ook als de kippen bij voor een nieuw leenstelsel aan MKB bedrijven waar banken geen geld aan willen lenen. Kortom, hij heeft wel degelijk visies maar overduidelijk niet op dit gebied en wellicht zelfs niet op veel andere. Waar hij dan wel goed in is, is het bij elkaar brengen van de juiste mensen en die met elkaar te laten samenwerken. Kortom, je omschrijving gaat volledig mank.
En dat baseer jij op basis van één interview? Dat zegt dan meer over jou dan over die man.

Persoonlijk ben ik het niet eens met 996, maar dat betekent absoluut niet dat die man geen visie heeft. Met Alibaba had hij wel degelijk een visie, anders bouw je niet een multimiljonair bedrijf op en hij was er ook als de kippen bij voor een nieuw leenstelsel aan MKB bedrijven waar banken geen geld aan willen lenen. Kortom, hij heeft wel degelijk visies maar overduidelijk niet op dit gebied en wellicht zelfs niet op veel andere. Waar hij dan wel goed in is, is het bij elkaar brengen van de juiste mensen en die met elkaar te laten samenwerken. Kortom, je omschrijving gaat volledig mank.
Visie heb je als je je een nieuw concept inbeeld dat nog niet bestaat en nooit bestaan heeft en het dan werkelijkheid maakt.

Hoe heeft Jack iets bedacht of opgebouwd dat nog niet bestond in de wereld?

Het bij elkaar kunnen brengen van mensen om iets op te bouwen heet ondernemer zijn. Dat kan prima zonder visie. Jack is een geniaal ondernemer, zo ver durf ik nog wel te gaan. Maar visie? Innovatief? Nee.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 10 september 2019 15:41]

[...]


Visie heb je als je je een nieuw concept inbeeld dat nog niet bestaat en nooit bestaan heeft en het dan werkelijkheid maakt.

Hoe heeft Jack iets bedacht of opgebouwd dat nog niet bestond in de wereld?

Het bij elkaar kunnen brengen van mensen om iets op te bouwen heet ondernemer zijn. Dat kan prima zonder visie. Jack is een geniaal ondernemer, zo ver durf ik nog wel te gaan. Maar visie? Innovatief? Nee.
Dan zit de essentie in onze definitie van “visie”. Ik definieer visie namelijk anders dan jou, al vind ik de definitie die je hanteert niet slecht het neigt mij persoonlijk teveel naar innovatie, wat niet noodzakelijk hoeft te zijn.

De definitie die ik hanteer met betrekking tot visie is een strategie op lange termijn die bestaat uit verschillende stappen (met meestal als doel te groeien). Met die term kijk ik ook naar de visie van Musk; hij wil naar Mars en daarvoor moeten bepaalde stappen worden ondernomen die nog niet bestaan. Kortom, er is innovatie nodig omdat de middelen gewoonweg nog niet beschikbaar zijn. Kijk je nu bijvoorbeeld naar Microsoft dan heeft Microsoft met de nieuwe CEO een visie dat alles naar de Cloud (Azure) moet. Dat gebeurd gefaseerd, zoals nu beetje bij beetje gebeurd. Persoonlijk zie ik daar niet veel innovatiefs aan - corrigeer me gerust als ik het mis heb, wellicht simplificeer ik het teveel. Wat ik wel zie is dat alle stappen leiden tot het doel en daarmee de visie. Je zult dan ook zien dat de visie steeds verlegd wordt nadat bepaalde stappen zijn gezet.

Jack Ma doet weinig innovatiefs, maar zag wel als ondernemer mogelijkheden. Sommige zien dat als innovatief, zelf zie ik dat vooral ondernemerschap dus daar zitten we op een lijn. Echter voor leiderschap en een onderneming te laten groeien dien je wel degelijk een visie te hebben. Aliexpress kon niet uit het niets naar voren komen, daar zijn toch de nodige stappen voor gemaakt.

Dus om onze discussie te nuanceren zou ik zeggen dat ook Jack Ma visie heeft, maar dat dit absoluut niet vergelijkbaar is in ambitie en de daarbij benodigde innovatie als Musk.
Hetzelfde kun je over Musk zeggen, wat deze beide mannen gedaan hebben is een visie pakken en deze visie als beste uitvoeren. SpaceX is ook opgebouwd met overheid subsidies in de vorm van opdrachten.

Elektrische auto's is ook niet echt een nieuwe visie Tesla heeft ze gewoon sexy gemaakt inplaats van opgevoerde golfkarretjes.

Jack Ma heeft een online verkopers platform gemaakt in een land waar nog geen platform bestond,
natuurlijk is alibaba groot geworden omdat de Chineze overheid al die infrastructuur heeft gebouwd wat door de private sector weer geëxploiteerd kan worden. Vergeet niet dat China als ik mij niet vergis 210% groter is dan de Eu qua oppervlakte.
Hetzelfde kun je over Musk zeggen, wat deze beide mannen gedaan hebben is een visie pakken en deze visie als beste uitvoeren. SpaceX is ook opgebouwd met overheid subsidies in de vorm van opdrachten.
SpaceX heeft met herbruikbare raketten iets voor elkaar gekregen dat niemand ooit voor elkaar gekregen heeft en alle experts onmogelijk dachten. Meerdere overheden, inclusief de VS hebben het tevergeefs meerdere keren geprobeerd.

De mensheid uitbreiden richting de ruimte was zonder SpaceX onmogelijk geweest (in elk geval had het minstens 20 jaar extra geduurd voor iemand anders op dat niveau had gezeten). Alle zaken die vroeger automatisch als "te duur" werden beschouwd worden nu ineens mogelijk: kolonisering van LEO, koloniseren van de maan, koloniseren van Mars, de mensheid een backup geven tegen de aankomende uitroeiing van leven op aarde + de bijbehorende ruimte economie, die die van de aarde in het niets zal doen vallen.

Om nog maar niet te spreken van Neuralink, waarmee in de toekomst telepathie en directe brein naar brein en brein naar computer communicatie mogelijk zal worden. Op een veel sneller en ander niveau dan nu mogelijk is. Geen enkel ander bedrijf werkt hieraan op het niveau van het bedrijf van Musk.

En dan wordt zo iemand op eenzelfde niveau gezet als Jack Ma die een f*ck*n website gebouwd heeft. :? Jack Ma zit op het niveau van Musk toen hij Paypal en Zip2 bouwde. Dat niveau is Musk al een tijdje voorbij...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 11 september 2019 10:59]

996 is verre van nieuw in China en 20 jaar geleden was het 997.
>Elon Musk heeft technologische onmogelijkheden voor elkaar

Valt ook wel mee toch? Een auto die electrische rijdt en een site waar je geld in kan stoppen. Of ben ik zijn laatste project vergeten waar hij van brons goud kan maken,?
Nou Ja.

Zo'n 15 jaar geleden was het ongehoord, onmogelijk en veel te duur voor een privaat bedrijf om iets in een baan om de aarde te brengen. Laat staan met een raket zonder vaste brandstof motoren er aan voor de eerste fase in de atmosfeer.
Echter heeft SpaceX dit in 2008 als eerste private bedrijf ooit voor elkaar gekregen.

Daarna kwam het argument, ja ok leuk. Maar dat is een klein raketje en groter zal het veel moeilijker worden. 2 jaar later werd de Falcon 9 voor het eerst (en gelijk succesvol).
Toen het ter wereld kwam dat ze de booster wouden gaan hergebruiken was dit volstrekt gestoord volgens sommige en andere zijde dat zelfs landen dit niet voor elkaar kregen en dat een bedrijf dat al helemaal niet zou kunnen.

Tegenwoordig is SpaceX de grootste launch provider doordat ze veruit het meeste lanceren per jaar (China lanceert meer maar dat is niet de commerciële sattaliet markt) en zijn ze nu bezig met de volgende baanbrekende stap richting 100% herbruikbare raketten.

Allemaal natuurkundig niet onmogelijk maar wel zeer uitdagend natuurkundig gezien. Zelfs NASA heeft hier de grootste uitdagingen in gehad. Zie space shuttle.
>Elon Musk heeft technologische onmogelijkheden voor elkaar

Valt ook wel mee toch? Een auto die electrische rijdt en een site waar je geld in kan stoppen. Of ben ik zijn laatste project vergeten waar hij van brons goud kan maken,?
-- Elektrische auto's populair maken vanuit het niets. Terwijl elk gigantisch auto bedrijf met veel meer kapitaal en middelen daarin faalt.
-- Lanceerkosten van raketten een factor 100 verlagen (work in progress) door herbruikbaarheid. Herbruikbaarheid die iedereen voor onmogelijk hield en geen enkele overheid of bedrijf ooit gelukt is. En zelfs nu op dit moment nog steeds niet lukt. Europa krijgt dit als gebied in de komende 10 jaar nog niet eens voor elkaar. Zelfs nadat SpaceX laat zien hoe het moet en dat het kan. Musk is 1 man. Hallo?
-- Directe brein naar brein en brein naar computer communicatie (en brain machine protheses voor mensen met hersenschade) op een niveau waar geen enkel ander bedrijf aan kan tippen. Binnen een paar jaar opgezet. Google Neuralink.

Ik bedoel: wat moet een mens in deze wereld nog doen om te bewijzen dat hij technologie kan bouwen die bijzonder is?!

Het is een beetje makkelijk om achteraf te zeggen dat "het allemaal wel mee valt". Achteraf lijkt elke technologie en innovatie normaal, maar zonder hem had die technologie helemaal nooit bestaan.

Zelfs het minst innovatieve project van Musk (Tesla) is bijzonder: zonder Tesla geloof ik er helemaal niets van dat andere automerken nu zo massaal elektrische auto's aan het maken zouden zijn. Hij heeft dus eigenhandig wel degelijk de toekomst veranderd.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 11 september 2019 11:05]

Ik heb het idee dat je nu loopt te praten met een rozr bril. Zo speciaal is die man niet en het feit dat je denken dat wat hij zegt te willen gaan doen. (neuralink) gelijk stelt aan het te hebben opgeleverd. Is gewoon fanboy gedrag van de 1ste rang.
Ik heb het idee dat je nu loopt te praten met een rozr bril. Zo speciaal is die man niet en het feit dat je denken dat wat hij zegt te willen gaan doen. (neuralink) gelijk stelt aan het te hebben opgeleverd. Is gewoon fanboy gedrag van de 1ste rang.
Sja. Wat moet ik hier mee. Ik heb hem vanaf het begin (voor Tesla) gevolgd. En precies dit is wat haters al ruim 10 jaar over hem roepen bij elk nieuw project dat hij begint. Elke dag opnieuw. Geholpen door de massa media die zowat constant roepen dat Tesla binnenkort weer eens failliet gaat als het andere nieuws op is.

En elke. keer. weer. Maakt hij het toch gewoon waar. Als al zijn successen je nu nog niet overtuigd hebben dan zal je voor altijd een hater blijven (zie je: dat lege flamen dat je doet met fanboy kan ik ook met hater).

PS: Neuralink nieuws niet gevolgd? Er zijn inmiddels demo's gegeven van de technologie en hoe ze die denken te gaan implementeren. De eerste succesvolle tests op dieren zijn inmiddels ook al gedaan.

Ik heb ook sterk het idee dat de mensen die hem afkraken geen flauw benul hebben van natuurkunde of engineering. En dus ook een benul hebben hoe bijzonder zijn (zowat onmogelijke) projecten eigenlijk zijn.

Maar hey, wat jij wilt: Musk is stom en ordinair en kan niks. Zo dan?

Kun je 1 argument roepen waarom Musk het bij het verkeerde eind heeft? 1 natuurkundig principe dat hij verkeerd heeft ingeschat? En om je alvast voor te zijn: zoek eerst even op wikipedia de definitie van een autopiloot op. Hint: een autopiloot van een vliegtuig kan niks zonder mens.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 11 september 2019 21:45]

Ik vind dat Elon zich heel erg netjes inhoud..
Elon's lichaamstaal spreekt pure minachting uit. Niet zo raar ook aangezien hij als expert aan het praten is met een complete leek die door degene die het gesprek opgezet hebben neer gezet is als "expert".

Elon is hier niet netjes bezig maar degene die het gesprek georganiseerd heeft is de veroorzaker van het probleem. Jack heeft een mening die niet door feiten onderbouwd is, dat is zijn goed recht maar ga hem dan niet in een situatie plaatsen waar hij die mening moet uiten in een gesprek met een specialist.
Je ziet Jack zijn mening ook niet verdedigen. Hij legt hem neer als stelling zonder enige zinnige onderbouwig. En natuurlijk ga je daar Elon mee irriteren.
Ik weet niet of ik daar wel tijd voor heb }:O :Y) :+
Ik vraag me af of ze zo'n zelfde filmpje eens kunnen doen in het Chinees. Eens zien of Musk zich dan staande houdt.
Want?
U bent niet de eerste die ik dit hoor zeggen en snap de reactie ook niet helemaal.
Het gaat hier over een internationaal congres voor kunstmatige intelligentie (A.I.).

Daarbij zat Musk onlangs nog aan de onderhandelingstafel in China met de regering zonder (leek het op) een tolk of iets dergelijks. En schijnt dat Musk toch echt wel zijn Manderijn onder de knie heeft bijzonder genoeg.
Wat een slap gewauwel van Ma.. (1:55) I don't believe in going to Mars.... I just came back from there... 8)7
Ik zou willen dat Alibaba met een Ebay concurrent komt. Die fees op Ebay zijn enorm je kunt gewoon geen winst meer maken...
ik verwacht dat hij nadat hij is opgestapt, nog wel een lange tijd als adviseur blijft, voor de nieuwe CEO. zodat de overdracht als goed mogelijk woont.

Alibaba en aliexpress worden ook steeds beter, en meer klantgericht,
dat kan je zien aan hoe de support over de jaren liever 1 verkoper afstraft dan 1 klant.
want als ze 1 klant wegjagen, kan die via mond-op-mond reclame, meer klanten weghouden.
het tegenovergestelde is dan ook van toepassing, die ene klant kan bij goede support/service via mond-op-mond ook veel meer klanten binnenhalen.
When Elon Musk realised China's richest man is an idiot : https://www.youtube.com/watch?v=aHGd6LqAVzw
Heb je Elon Musk ooit mandarijn horen spreken ? dan klinkt hij ook als een halve gare voor chinezen.
ook in eigen taal zou hij niet goed uit de verf komen over dit onderwerp hoor
Dan moet je geen gesprek houden over dit onderwerp als je daar geen inhoud aan kunt geven. Native Engelse sprekers moeten overigens bij zon interview zich wel aanpassen en geen slang gebruiken en snelheid omlaag brengen wat Musk niet echt lijkt te doen en velen met hem. Maar inderdaad, hij gedraagd zich wel en Jack hangt er maar wat bij en lijkt maar wat prietpraat uit te kramen. Lijkt niet eens naar woorden te zoeken.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 10 september 2019 11:29]

En dan weer volledig bekritiseerd worden dat hij zo arrogant is om geen interview te doen? Het is altijd wel wat. Ik vind Jack in dit interview beter dan Musk 8)7
Dat vind ik eigenlijk ook. Mensen zijn erg bevoordeeld en stappen niet heen over het 'taal' probleem. Die man is heus niet gestoord als hij een dergelijk bedrijf uit de grond stampt. De opmerking over 'streetwise' vs 'education' is precies wat de mensen irriteert maar waar hij erg veel gelijk in heeft. Verder wel een erg slecht voorbereid gesprek. Jammer.

[Reactie gewijzigd door gas0line op 10 september 2019 14:08]

Taal probleem is het ergst in Nederland. Die nederlandse uitspraak van mensen die een poging doen om engels te praten is echt gruwelijk. De kop die musk erbij trekt zeg meer over Elon dan over Jack.
Niet om het 1 of andere maar dat hele gesprek ging over AI en de enige die echt zinnig daar mee om ging was Musk.

Persoonlijk was ik best teleurgesteld in Jack over zijn gedrag op dit topic en had graag iemand anders gezien die op echt niveau kon discussiëren hierover.
Ik heb een hele hoge pet op van Elon. Sterker nog: Elon Musk en president Obama zijn de enige mensen waar ik zou vragen of ik een selfie met ze mag maken. Elon's sterkste punt is niet praten voor een camera. Hij hakkelt er ook op los. Heeft hij zelf ook wel eens gezegd. Zijn brein is al tien stappen verder dan zijn speech. Ik kon dit interview ook niet uitkijken zo tenenkrommend slecht, traag. Gewoon niet te volgen. Het was net alsof het 2 verschillende gesprekken plaats vonden.
Kleine nuance natuurlijk dat Jack een BA in Engels heeft. Met zijn Engels op zich is niets mis in dit interview.

De taalbarrière is niet de reden dat hij klinkklare onzin uitkraamt.
Filantropie? "Taxes, taxes, taxes...".
Daniel volgt Jack op, ik moest denken aan "Jack Daniel's Tennessee Whiskey". ¯\_(ツ)_/¯
Sorry, maar ik vindt nu produkten terug op Aliexpress die ik nergens anders nog kan verkrijgen. Daarom groeit dat. Het is niet perfect, er is veel rommel - maar je vindt er veel meer dan bij de VS en EU-concullega's. Dat telt!
Nou, uitbuiten van Chinees personeel gebeurde indirect wel onder zijn leiderschap. Foxconn draaide overuren om iPhones in elkaar te zetten, waardoor het zo erg werd dat er netten rond het gebouw werden geplaatst om zelfmoordpogingen van werknemers tegen te gaan.
Oh Nice heeft jobs ook nog voor een ander bedrijf gewerkt? Ik ken hem alleen van Apple.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.