Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

TP-Link kondigt router met Intel-chipset en Deco-sets met Wi-Fi 6 aan

TP-Link heeft enkele nieuwe routers met ondersteuning voor Wi-Fi 6, oftewel 802.11ax aangekondigd. Het gaat om de Archer AX50 met Intel-chipset en de Deco X60 en Deco X20 voor meshnetwerken.

De Archer AX50 in TP Links AX3000-serie is uitgerust met de Intel Home Wi-Fi WAV654-chipset en een niet nader genoemde Intel-dualcore. De gebruikte wifichipset is compatibel met Intels AnyWAN-socs, dus vermoedelijk gaat het om een model uit die serie. De router biedt een bandbreedte van maximaal 574Mbit/s bij de werking op 2,4GHz en 2402Mbit/s bij 5GHz-connectiviteit. Verder heeft de Archer AX50 ondersteuning voor spraakbediening bij gebruik van de Alexa-assistent. TP-Link brengt de router in december uit. In de Pricewatch staat de AX50 al vermeldt als pre-order voor 170 euro.

De fabrikant breidt zijn Deco-serie van meshrouters uit met de Deco X60 in de AX3000-serie. Dit systeem biedt vergelijkbare snelheden als de Archer AX50 met 575Mbit/s op 2,4GHz en 2400Mbit/s op 5GHz. Drie Deco X60-exemplaren zouden volgens het bedrijf een oppervlak van 650 vierkante meter moeten kunnen beslaan, claimt het bedrijf. Dit systeem verschijnt in december. Een maand later komt de Deco X20 in de AX1800-serie. Dit systeem ondersteunt ook Wi-Fi 6 maar de maximale doorvoer op 5GHz ligt op 1200Mbit/s en het bereik bij drie routers beslaat maximaal 530 vierkante meter.

Met de Deco P9 combineert TP-Link 802.11ac-connectiviteit met powerlineverbindingen. De ondersteuning voor powerline moet de verbinding tussen de routers robuuster maken en de invloed van obstakels op het signaal verminderen. Elke eenheid beschikt over twee gigabitethernetpoorten voor kabelverbindingen. De Deco P9 verschijnt in oktober.

Nieuw is verder de Archer TX3000E. Dit is een pci-e-netwerkkaart die ondersteuning heeft voor Wi-Fi 6 en bluetooth 5.0 en wpa3. De bandbreedte ligt op 574Mbit/s voor 2,4GHz en 2402Mbit/s voor 5GHz. Wi-Fi 6 is de naam die de Wi-Fi Alliance aan 802.11ax heeft gegeven. 802.11ax biedt ten opzichte van 802.11ac onder andere mu-mimo bij uploads en de 4g-techniek ofdma, dat tot een grotere efficiëntie bij meer dan één gebruiker moet leiden.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-09-2019 • 14:13

46 Linkedin Google+

Reacties (46)

Wijzig sortering
CPU / soc is intel GRX350 , MIPS architectuur, dus geen x86. Voortkomend uit de Lantiq overname.

https://wikidevi.com/wiki/Lantiq
Dus geen AES-NI voor ge-encripte VPN verbindingen.
Gemiste kans.
Het kan zijn dat de SoC een crypto accelerator bevat.
Dat heeft hij dus wel. Aes-ni zijn een aantal instructies op intel x86 cpu's om encryptie te acceleraten. Dat hebben andere cpu's / soc's / architecturen ook, dat betekend nog niet dat het dan allemaal aes-ni heet. aes-ni is enkel een accelatie "smaak" die intel bedacht heeft voor x86. Gelukkig is er meer onder de zon dan alleen intel.

In dit geval staat onder de key features:
"Hardware acceleration for VPN/IPsec, TLS, storage, etc"

Zelfs sparc t3, cavium octeon en via cpu's hebben aes, bij via heet het bijv padlock.

zie: https://en.wikipedia.org/wiki/AES_instruction_set#Intel
Edit: Hij ondersteunt wel PPTP en L2TP als WAN endpoint zie ik, had ik overheen gelezen. Maar dan moet je provider dat wel zo aanbieden. Volgens mij heeft hij geen ingebouwde VPN server.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 september 2019 18:33]

PPTP moet bij wet verboden worden..... ondersteunt dat ding ook nog WEP encryptie?
Alexa ondersteuning, dat iets wat ik al enorm lang naar uitkijk voor mijn router... :+
Help me even, ik weet dat je sarcastisch bent, maar waarom zou iemand dit willen?
Aantal dingen die mogelijk (aldus de website van TP link)

QoS aanpassen (device priority, game mode etc)
Speed Test aanvragen
Guest Network activeren/uitzetten
LED uit/aan
WPS activeren
Night Mode aanzetten

Nogmaals, heb ik altijd willen instellen via Alexa (overigens ben ik geen fan van de smart assists ;) )

[Reactie gewijzigd door Flappie1239 op 3 september 2019 15:30]

Wat is een night mode op een router?
LEDs die dimmen... mocht de router op je slaapkamer dtaan
Ahh okee :) Ik deed daar dan altijd een plakbandje over :') Ik wist niet dat daar tegenwoordig een functie voor was. Handig wel, op zich. Want overdag zie ik die ledjes ook wel graag.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 september 2019 19:01]

M’n RT-68U van Asus heeft daar een hardwarematig knopje voor. Best handig.
Vond het alleen jammer dat de RT-68U de verlichting doodleuk weer aanzette na een reboot, ongeacht de stand van de hardware knop.
Haha alsof WPS niet al een groot genoeg probleem is kun je het nu ook nog activeren door naar binnen te roepen... handig!
De WPS kwetsbaarheid door het uitproberen van alle mogelijke codes is in zowat alle apparatuur (en zeker alle nieuwe) allang opgelost.. Wat ze nu doen is na een X aantal pogingen gewoon te kappen met antwoorden.

Er is zo nog wel een soort DoS (denial of service) mogelijk natuurlijk (alleen op de WPS zelf) maar als je een WiFi netwerk wil DoSen kan je veel beter gewoon deauth frames spuien, dan ben je er ook.

Dus "Altijd meteen WPS uitzetten" geldt in de praktijk niet meer. Niettemin doe ik het ook nog steeds, ik weet mijn PSK toch uit mijn hoofd.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 september 2019 18:59]

Alleen WPS kan handig zijn lijkt me om snel een nieuw device aan het netwerk te hangen.
Een achterdeur waar je niet voor hoeft te betalen, wat wil je nog meer :)
Als tweaker wacht ik net als met 802.11n en 802.11ac totdat de routers op een betaalbaar niveau komen en door OpenWRT ondersteund worden. Voorlopig bieden de voorgangers (zelfs 802.11n) voldoende bandbreedte, dus ik heb geen haast.

Overigens is het nut van deze draadloze snelheden beperkt. Immers heeft de router zelf enkel Gigabit Ethernet-aansluitingen. Het wordt pas echt spannend wanneer 10GBASE-T geïntegreerd wordt (zonder SFP+ modules). ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 september 2019 15:01]

802.11n komt uit 2004 en is echt niet meer van deze tijd als je video, voip of andere dingen wil streamen.
802.11n komt niet uit 2004, in 2004 zijn verschillende voorstellen gedaan. Pas in 2009 is de standaard officieel gepubliceerd.

Waarom zou 802.11n onvoldoende zijn voor video, voip en overige streaming zaken :?
Zucht, bij WiFi moet je juist niet blind staren op bandbreedte. Dat is allemaal theoretisch , juist bij de nieuwe standaarden is zo vee verbeterd! Lees aub eens de specs !
Zucht, waarom ga je er automatisch vanuit dat ik blind staar op de theoretische maximale bandbreedte?

[Reactie gewijzigd door Caayn op 3 september 2019 17:25]

Hier een overzichtje

Met name het MIMO gedeelte is heel erg verbeterd. Waardoor je sneller richting je theoretische bandbreedte kan gaan. Bij ac hoeft er maar 1 langzaam apparaat tussen te zitten en je hele bandbreedte wordt gedegradeerd.

Ik kan dit artikel van Ars Technica heel erg aanraden. Het is Engels en diepgaand maar het legt heel goed uit wat er mis is met bestaande WiFi (802.11ac) en hun opgegeven snelheden. En waarom die marketing zo zuigt. Je hoort tegenwoordig zoveel consumenten zich afvragen waarom ze nog gigabit ethernet zouden gebruiken want ze hebben toch een dure AC-1900 router :')

WiFi 6 / 802.11ax fixt trouwens lang niet alles daarvan hoor. Maar het is wel weer een aardige verbetering. Maar echt haast zou ik er ook niet mee hebben want je hebt ook apparaten nodig die het allemaal ondersteunen. Ik heb zelfs net een nieuwe AC set gekocht (Ubiquiti). Overigens zit al het belangrijke spul hier gewoon bekabeld.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 september 2019 19:15]

zoveel bandbreedte snoept Netflix niet , maar als je een heel kantoor wil aansluiten is het al snel te weinig.
In een kantoor gebruik je meerdere access points verspreid over meerdere kanalen. Dat kan prima met 802.11n.
Wist niet dat Netflix de enige mogelijkheid was om te streamen? Dat Netflix een hoge compressie gebruikt wil niet zeggen dat andere manieren van streaming niet meer bandbreedte nodig hebben

[Reactie gewijzigd door GrooV op 3 september 2019 16:44]

Miscchien als je echt een bagger access point hebt maar je kan meer dan genoeg bandbreedte over N drukken. Menigeen zal niet eens een uplink hebben met meer bandbreedte dan hun wifi kastje haalt.
Meer dan 55% van NL heeft 100mbit of meer, met N haal je ongeveer 50mbit met geluk of je moet een 8x8 router hebben maar dan heb je al ondersteuning voor nieuwe standaarden
Ik weet niet wat voor bagger router jij hebt maar ik haal gerust meer dan 50Mbit, zelfs over 2.4Ghz. Op 5Ghz is het helemaal losgaan.

Ik denk dat je eerder eens je eigen netwerk moet nakijken, en deftig configureren :+ .

Al heb ik de ASUS RT-N66U wel staan, was niet de goedkoopste AP, maar doet z'n werk goed (staat ingesteld om enkel als AP te dienen).
Alsnog moet je niet enkel naar bandbreedte kijken maar voornamelijk naar ping en jitter.
Liever 50Mbit met 8ms ping en 0% jitter dan 100mbit met 50ms ping en 30% jitter erbij ofzo.

Nu heb je met WiFi 6 wel leuke verbeteringen maar het is inderdaad wachten op apparaten dat het ondersteunen eigenlijk, dan pas wordt het echt leuk.
Helemaal losgaan, goede meeting...

De RT-N66U is gewoon een budget router die je voor minder dan 100 euro kocht toen die nog geleverd werd. Die leuke verbeteringen die je noemt zitten ook gewoon in Wifi5, N is nog Wifi4

Ik gebruik zelf Ubiquiti op een 1000/1000 lijn dus je hoort mij niet klagen over verouderde standaarden, fijne avond nog!

[Reactie gewijzigd door GrooV op 3 september 2019 22:17]

Wacht, je gaat eerst helemaal zelf "los" tegen iedereen met je eigen verklaarde mening en als je dan enige tegenwind krijgt ga je helemaal doen alsof jij het slachtoffer bent?

Mij maakt het niet uit wat je gebruikt, al draai je een cisco ap van >1K € a pop, slecht geconfigureerd blijft slecht geconfigureerd.
Feit blijft dat meerdere mensen gerust >50Mbit over 802.11n halen. Dus ofwel zit jij met veel storing in je buurt, staat je AP in een slechte locatie of je hebt gewoon pech gehad.

Maar om ineens nu het slachtoffer uit te gaan hangen is ook nogal cheap. Goede avond nog ;).

Het is toch geen AmpliFi (laat staan Gamer's Edition) mag ik hopen? :+

EDIT: Leuke wijzigingen die je nadien nog toevoegde. De RT-N66U heb ik gekocht nog voor de AC versie uitkwam, voor verre van "budget" prijzen.

"De verbeteringen die ik noem", wat? Welke verbeteringen noem ik dan? Ik had het specifiek op verbeteringen in WiFi 6?

[Reactie gewijzigd door GuntherDW op 3 september 2019 22:58]

Die router is ook veel nieuwer dan de n standaard. En toe de eerste routers er mee uit kwamen ging het echt allemaal niet zo lekker hoor, ook nog geen 5GHz. Natuurlijk kun je met nieuwer spul lekkerder gaan, maar dat is dan ook niet eerlijk. Die nieuwe WiFi6 routers gaan ook lekkerder op WiFi5 signalen dan de routers die net uitkwamen toen het allemaal net goedgekeurd was.
vaak meer antennes, beter bereik, meer geheugen en meer processor kracht etc. Daarbij zijn een aantal nieuwe features ook "terug gekropen" naar oudere standaarden.
Link speeds (wat wordt geadverteerd) en effectieve doorvoersnelheid verschillen substantieel, zelfs in de gunstigste omstandigheden.
WiFi 6 wordt niet verwacht tot einde 2019. Dit zullen dus WiFi 6 draft apparaten zijn.
Wat houdt draft in? (en merk je hier iets van?
Ik heb net even rondgekeken op de site en de product briefs gedownload, maar er staat helemaal niks over de architectuur waar dit op gebaseerd is. Zijn dit x86 SoCs met een ME of iets anders? Zo ja, dan weet je al meteen dat je netwerkapparatuur vol zit met achterdeuren.
Powerline + mesh in de P9 lijkt mij een gouden combinatie voor als er geen LAN kabels door je huis liggen.
Ik heb hier in huis de Deco P7 liggen. Een hele fijne combinatie.
Hangt van je huis af. Als je tussenvloeren van hout zijn, is de wireless backhaul met de Deco's vaak sneller dan de backhaul via powerline. Ze kunnen wel je redding zijn bij dikke betonnen vloeren/muren inderdaad.
Weet iemand wat er met de Deco X10 is gebeurd? Komt die nog wel?

nieuws: TP-Link kondigt Deco X10-meshrouter op basis van 802.11ax aan

Ik zit al een tijdje te wachten op informatie hierover aangezien de release Q3 zou zijn :?
Q3 duurt nog ~4 weken, dus ze hebben nog even. Ik lees hier ook "late 2019", dus het zou ook kunnen dat het later dit jaar gaat worden.
Dat is een flink koelblok voor een wifi-kaartje.
Een alexa-assistant da's goed voor uw privacy (niet dus), kan alexa eruit gesloopt worden (niet uitgezet, letterlijk die code eruit!!!) - dan TP-link - lezen we niet regelmatig bugs? Hoeveel updates/upgrades garandeert men? En hoe lang?
Op wat draait de router qua software?
Ik ben benieuwd naar het energieverbruik. Ik denk dat energieverbruik in idle best wel ondergewaardeerd wordt. Elke watt die 24/7 verbruikt wordt, kost zo'n €2 op jaarbasis (€1,93 om preciezer te zijn).
Mijn huidge router verbruikt idle zo'n 5 watt minder dan een alternatief die ik op het oog had. Toevallig was de router ook aardig goedkoper, te meer doordat deze ten tijde van aanschaf in de aanbieding was.