Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Adobe brengt Lightroom-update uit voor gpu-versnelling tijdens fotobewerking

Adobe heeft updates uitgebracht waarmee gebruikers van Lightroom Classic en Adobe Camera Raw gebruik kunnen maken van gpu-versnelling tijdens het bewerken van foto's. Deze ondersteuning zou de prestaties bij deze twee desktop-apps moeten verbeteren.

Volgens Adobe kunnen Lightroom Classic en Camera Raw na de update gebruikmaken van krachtigere gpu's tijdens het bewerken van beeldmateriaal. Gebruikers zouden een vloeiendere en responsievere ervaring krijgen, aldus de softwaremaker. De gpu-versnelling zal vooral een verschil maken bij gebruikers met krachtige gpu's en monitoren met relatief hoge resoluties, zoals 4k-monitoren. Dat betekent dat gebruikers met een 1080p-scherm en bijvoorbeeld een relatief trage of geïntegreerde gpu waarschijnlijk geen groot verschil zullen ervaren.

Er worden enkele nieuwe features toegevoegd, zoals de mogelijkheid om foto's als png-bestand te exporteren. Tot nu toe was het bij beide programma's alleen mogelijk om png-bestanden te openen en importeren. Lightroom Classic moet sneller werken door verbeteringen in de Bibiotheekmodule en gebruikers kunnen in het programma kleurlabels aan collecties toekennen. Tot slot is het in Lightroom Classic al langer mogelijk om verschillende afbeeldingen samen te voegen om hdr-foto's, panorama's of hdr-panorama's te creëren, maar nu kan dat ook met groepen van hdr- of panorama-foto's. In plaats van het een voor een samenvoegen van elke groep met afbeeldingen, kan een batch van gegroepeerde afbeeldingen nu direct worden samengevoegd.

Verder is er een update voor het hele Lightroom-ecosysteem, waarmee gebruikers van Lightroom voor Mac, Windows, iOS, Android, ChromeOS en via lightroom.adobe.com de mogelijkheid krijgen om eerder verwijderde foto's te herstellen. Daartoe is in alle Lightroom-apps een speciale map beschikbaar waarmee foto's tot zestig dagen na het verwijderen zijn terug te halen. Gratis gebruikers kunnen dit alleen doen op het apparaat waarop de foto's zijn verwijderd, maar Creative Cloud-leden en gebruikers met een Premium-abonnement kunnen verwijderde foto's herstellen op elk apparaat dat aan het account is verbonden.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

13-08-2019 • 16:12

33 Linkedin Google+

Reacties (33)

Wijzig sortering
Vandaag getest om een aantal apparaten. Het is inderdaad iets sneller geworden, het komt nu ietsjes meer in de buurt van de snelheid van Capture One (maar nog niet veel, en de kwaliteit vind ik gemiddeld gezien nog steeds aanzienlijk slechter dan de render engine van Capture One).
Ik vrees dat ze enkele jaren te laat zijn ermee, en vele mensen hebben geüpgraded naar modernere alternatieven. Maar ik ben blij voor de huidige gebruikers dat ze in ieder geval proberen om nog iets aan de performance te doen. Laten we hopen op het beste.
Tsja, ik heb nooit willen overschakelen omdat ik meen te herinneren dat capture one niet HDR en panorama heeft ingebouwd, maar ook niet omdat ik Lightroom ken en het prettig vindt werken. Hele Library zit erin en ik heb geen zin om al die jaren te moeten omzetten.

Het is gemakzucht bij lightroom te blijven en veel van de voorbeelden waarom capture one kwalitatief beter is vond ik te veel gepixelpeep. Zou ik blanco beginnen, dan zou ik zeker eerst naar capture one kijken, al is die ook duurder.
Goed nieuws. 😉 Via een slimmigheidje kun je HDR (eigenlijk bedoelen we met HDR tegenwoordig "tone mapping") toepassen in Capture One. En dan heb ik het niet over de highlight en shadow recovery. Het kan via het maken van een LCC (ook al is dat niet ontworpen voor dit doel, het werkt wel erg briljant). De uitleg vind je hier: https://captureintegration.com/hdr-via-lcc/
Overigens hebben de meeste van m'n leerlingen hun Lightroom-library geïmporteerd in Capture One. Wanneer je dat doet, wel voor Catalogus in plaats van Sessie kiezen. Enjoy 😃
Ik werk persoonlijk veel liever in sessies. Maakt de applicatie veel vlotter, en je kan ze makkelijk archiveren als je klaar ben. De beste foto's kun je dan importeren in een catalog voor metadata en sharing.

[Reactie gewijzigd door sohus op 13 augustus 2019 19:57]

Eens. Dat doe ik ook 😉 Zeker tijdens dagelijks tetheren. En daarna eens per jaar importeren in de grote archiefcatalogus.
Na lang zoeken vond ik waar LCC voor staat nl: LCC (Lens Cast Calibration).
Ik wacht al jaren op het alternatief van Serif
https://petapixel.com/201...ing-lightroom-competitor/

Maar het wachten kan lang duren want heb al tijden niets meer gehoord. Affinity Photo is een app die mij echt verbaast heeft qua kunnen en doen.
Jammer alleen dat Affinity Photo wel trager is in vergelijking tot Photoshop.
Ik heb mijn Lightroom+Photoshop er recent uitgegooid voor de combi Affinity Photo + Exposure X4. Werkt goed genoeg voor mij. En, Affinity voelt wat lichter, snappier aan dan Photoshop. Of het echt sneller of trager heb ik niet getest. Voor mij was het belangrijkste dat ik van de maandelijkse Adobe betalingen af kwam.

Serif is inderdaad bezig met een DAM, een Lightroom alternatief. Gaat niet snel want ze hebben te weinig mensen. Bij Serif in Nottingham zoeken ze nog wat programmeurs: https://forum.affinity.se...b=comments#comment-489158
Adobe is zeker niet perfect maar zo slecht gaat het nog niet, omzet in 2015 tegen de 5 miljard dollar; 2018 al 9. Het aantal cc klanten groeit alleen maar. En alleen maar mooi dat er steeds meer goeie alternatieven komen :)

[Reactie gewijzigd door gratis_vodka op 13 augustus 2019 19:13]

Ik vrees dat ze enkele jaren te laat zijn ermee, en vele mensen hebben geüpgraded naar modernere alternatieven.
Uhhh, je weet dat Adobe nog altijd een marktaandeel heeft van boven de 70% in dit soort zaken? Zeker met hun Creative Cloud lopen de zaken als een lier. Ik snap best dat je een fan bent van Capture One (en het is ook competitief) maar ik denk dat je geen idee hebt hoe de marktaandelen liggen.

Persoonlijk vind ik Capture One gewoon te duur voor wat ik wil. Heb een jaar lang $29 per maand betaald maar Adobe levert me gewoon meer software.
Tsja voor mij is de killer feature de iPhone- en iPad-app. Op vakantie of na een shoot op de bank foto's op m'n iPad zetten, een eerste selectie doorvoeren, importeren in lightroom, wag vervolgens synchroniseert met lightroom classic. Ideaal.

Maarja ga nu capture one toch is proberen als de rendering zoveel beter is.
Ik ben overigens enorm teleurgesteld in de ontwikkelsnelheid van Adobe met de nieuwe Cloud versie van Lightroom. Lightroom Classic loopt al jaren op zijn laatste benen, en quality of life updates zijn leuk maar niet de oplossing op de lange termijn. Een nieuwe Lightroom Classic kunnen we vergeten, dus totdat Lightroom Cloud grote stappen maakt bevind Lightroom zich wat mij betreft in limbo.
Vreemd dat dit nu pas GPU acceleration gebruikt.
Het is niet zo dat voorheen Lightroom helemaal geen GPU acceleration gebruikte, die optie zat er al een hele tijd in. Het is mij uit het artikel hierboven dan ook niet echt duidelijk waar ze nu precies extra GPU acceleration hebben toegevoegd. Ook de originele blogpost van Adobe geeft weinig details.

[Reactie gewijzigd door jj71 op 13 augustus 2019 16:59]

Als je leest op https://helpx.adobe.com/l...9-4.html#gpu-enhancements :
You can now use the Graphics Processing Unit (GPU) of your system for image editing in Lightroom Classic. Previously, GPU usage was primarily utilized for display but the new release gives you an additional option to turn on the GPU for image processing. With this added support, you will experience smoother and enhanced performance for overall image-editing processes.
Dus als ik het goed begrijp: voor de UI (veel beelden, zoomen, draaien, ...) werd de GPU gebruikt, nu kan die ook als GPGPU ingezet worden om de processing te doen en de CPU te offloaden. Exposure/contrast/curve/kleur-achtige bewerkingen dus. Misschien wel demosaicing?
Er zat al GPU acceleration in maar het wordt maar spaarzaam gebruikt. Verder is de UI zo intens traag dat het gehele programma sloom lijkt. het lijkt wel een JS app (en die zijn doorgaans sneller dan de lightroom GUI).

Ik moet nog uitproberen wat ze hebben toegevoegd maar totdat ze de UI verbeteren lijkt het me een verloren zaak.
Goed nieuws, GPU-acceleration is altijd welkom. De HDR foto, panorama en HDR panorama functies zijn al vrij lang beschikbaar echter, dus ik weet niet waarom dat nog in het artikel genoemd wordt.
Ja klopt, ik had het batch-gedeelte in eerste instantie niet (goed) verwerkt. Dank, alsnog nu.
Hopelijk hebben ze dan ook gefixed dat ze de dedicated GPU gebruiken. i.p.v. mijn geïntegreerde GPU op mijn moederbord.
"Tot slot is het in Lightroom Classic mogelijk om verschillende afbeeldingen samen te voegen om hdr-foto's, panorama's of hdr-panorama's te creëren."

Dit was natuurlijk al een tijdje mogelijk. Wat nieuw is is dat je meerdere batches tegelijker tijd tot HDR of panorama kunt omtoveren. Je moet eerste per individuele HDR/Pano foto een "stack" van foto's maken. Vervolgens kun je die verschillende "stacks" in een batch omzetten in een HDR of pano foto. Kan best wat tijd besparen als je vaak dit sort foto's schiet.

op deze link kan je trouwens meer vinden over de nieuwe features in lightroom classic: https://helpx.adobe.com/lightroom-classic/help/whats-new/2019-4.html

[Reactie gewijzigd door greg-a op 13 augustus 2019 16:28]

Dat is een handig tool. Die ga ik proberen. Bedankt voor de tip
Arg ik had toch echt gehoopt op ondersteuning voor de Tamron 17-28 in deze update :|
Dat werd wel tijd. RAW bestanden van 30 tot 50 MB zijn een kriem tot op heden met een dikke Xeon, 64 GB ram en 3 ssd's op een 4k scherm.
wat voor xeon? xeons met veel cores en weinig mhz zijn vaak voor het werken met bijv Lr helemaal niet zo de beste keuze.
Gebruikt Lightroom inmiddels al alle cores optimaal? Want daar mogen ze anders wel eens aan gaan werken. Gebruik het programma al jaren, maar dat previews maken, op 100% bekijken en bewerken en algemeen bewerken met de brush is soms zoooo traag. Was al niet zo fijn meer sinds mijn Sony RAW files van 85MB kon uitstampen en sinds ik naar een 4K workflow overstapte is het gewoon niet leuk meer.

[Reactie gewijzigd door HackingDutchman op 13 augustus 2019 21:28]

Wat betreft de previews, sinds v7.3 worden die in parallel gegenereerd. Daar is een optie voor; geen idee wat de default is. Echter belast die zo agressief alle cores, dat m'n muis geregeld lagged, ook buiten Lightroom. Dat had best wel op lower priority gemogen...

Maar een algemene, substantiële performance boost mag van mij ook wel. Vaak heb ik zelfs de indruk dat de Raw cache niet eens wordt gebruikt. Veel te vaak "Loading..." bij het wisselen van foto's in Develop. Of het tonen van een oudere preview voor een fractie van een seconde...
En dan zit je daar ook nog met 32GB geheugen waar maar grofweg de helft van wordt gebruikt, en dat inclusief het OS en 233 Chrome tabs...
Tja, ik weet het niet hoor, maar ik merk dus echt nog geen verschil...

Een 7700K op 4,9Ghz vs een Ryzen 3700X op 4,2Ghz = even snel. Maar ook een 3900X is niet echt sneller in de meeste taken, en een export van een aantal GB is ook marginaal sneller. (Hedendaagse NVME)

In zowel de 7700K als de 3700X systemen zit een 2080TI. En die lijkt nog steeds werkelijk niets te doen...

4K scherm of 3440x1440, de GPU loopt nog uit z'n neus te eten en ik kijk tegen trage previews aan bij grote Sony RAW files / het aanpassen van lens profielen / noise / abberation verwijderen.
Op mijn macbook pro echt een flink verschil! Foto's inladen gaat een stuk sneller! Erg fijn :)
Mja, het verschil tussen een laptop CPU en een moderne desktop denk ik...

Het is ook niet dat m'n GPU niets doet ofzo. Maar boosten hoeft nog niet eens, ik zie ook op 4K nog amper 5% load. Wel vind Adobe het nodig om 11GB VRAM vol te stoppen ipv m'n reguliere geheugen. Ik zie Lightroom Classic nog maar 4GB pakken, waarbij een 42Mpix ARW file voorheen op zichzelf al snel 5GB nodig had. Uit m'n RX / 60D was vaak 6-8GB al genoeg echter.

Rest natuurlijk de vraag wat voor macbook? Die van mij (pricewatch: Apple MacBook Pro 2017 15,4", i7 2,9GHz, 512GB ssd Spacegrijs (Qw...) ligt alweer een paar maanden stof te happen, maar die liet ook nog wel wat te wensen over, met name in PS. Wellicht nog eens kijken of daar nog wat verschil te bemerken is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Televisies

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True