Adobe vernieuwt Lightroom CC en hernoemt huidige versie naar Lightroom Classic

Adobe brengt een nieuwe versie van Lightroom CC uit met vergaande online-integratie en een interface die eenvoudiger moet zijn. De huidige versie van blijft bestaan en heet voortaan Lightroom Classic CC. Adobe stopt met het uitbrengen van Lightroom als los programma.

De nieuwe versie van Lightroom CC is van de grond af aan opgebouwd. De software voor Windows en macOS heeft een interface die eenvoudiger oogt, met bijvoorbeeld minder instelopties bij het importeren van foto's. Dergelijke aanpassingen moet het nieuwe Lightroom CC toegankelijker maken. Daarnaast is de cloudintegratie verder uitgebreid. Als foto's eenmaal geïmporteerd en geüpload zijn, kan het programma bewerkingen tussen apparaten synchroniseren, waardoor gebruikers op een ander apparaat kunnen doorgaan met het bewerken van foto's.

Bij het nieuwe Lightroom CC wordt de originele foto online opgeslagen, net als de bewerkingen in volledige resolutie. Bij de huidige versie van Lightroom CC staan bestanden lokaal en worden alleen kleine proxies online opgeslagen. Ook worden er bij het nieuwe Lightroom CC automatisch tags gegenereerd aan de hand van beeldherkenning. Lightroom CC is ook beschikbaar voor iOS- en Android-apparaten. Die app is nu meer toegespitst op het samenwerken met de nieuwe versie van Lightroom CC. Ook is er een webversie, die te gebruiken is in browsers.

Gebruikers van het huidige Lightroom CC kunnen die software blijven gebruiken. De naam verandert in Lightroom Classic CC. Ook deze versie krijgt verbeteringen; Adobe belooft met name verbeterde prestaties. Het programma zou sneller starten en ook het importeren van foto's en het genereren van previews moeten sneller gaan. Daarnaast krijgt het programma betere masking tools.

Adobe komt met een nieuw Lightroom CC-abonnement, gecombineerd met 1TB opslagruimte. Dat kost 12,09 euro per maand. Bij dit nieuwe abonnement zijn Lightroom Classic CC en Photoshop CC niet inbegrepen.

Het bestaande abonnementsmodel voor Photoshop en Lightroom verandert niet. Het Fotografielidmaatschap dat ook 12,09 euro per maand kost, blijft bestaan. Gebruikers krijgen voor dat bedrag nu toegang tot Photoshop CC, Lightroom Classic CC en het nieuwe Lightroom CC. De opslagruimte is hierbij echter beperkt tot 20GB. Het is wel mogelijk om dat uit te breiden naar 1TB, maar dan kost het abonnement 24,09 euro per maand. Alle abonnementen moeten voor een jaar worden afgesloten.

Adobe brengt niet langer een losstaande versie van Lightroom uit voor de losse verkoop. Het in 2015 uitgebrachte Lightroom 6 is daarmee de laatste versie. Het programma krijgt nog tot het eind van dit jaar updates met ondersteuning voor nieuwe camera's en bugfixes. Daarna stopt de ondersteuning. Gebruikers kunnen daarna eventueel Adobe's gratis DNG-converter gebruiken om rawbestanden van nieuwe camera's over te zetten naar het dng-formaat, om ze zo toch nog te kunnen openen in Lightroom 6.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-10-2017 • 16:44

116 Linkedin

Reacties (116)

116
116
75
9
0
30
Wijzig sortering
En wat als je weigert extra opslag te kopen en je aan die 20GB zit? Kun je dan nog wel importeren.

Het lijkt er haast op dat Adobe zo'n beetje alles wat mensen wilden naast zich neer heeft gelegd en precies datgene gedaan waar niemand op zat te wachten.

Verder ben ik benieuwd naar de performance. Dit was met afstand het grootste manco van lightroom.
Ik heb hem even gedownload maar je kan gewoon nog steeds foto's lokaal importeren en lokaal blijven opslaan.

[Reactie gewijzigd door Facerafter op 18 oktober 2017 18:10]

Welke performance problemen ondervind je dan met Lightroom? Ik fotografeer veel en doe ook zeer veel nabewerking zowel in Lightroom voor bulk als Photoshop voor specials. Ik heb geen spannende PC: i5-nogwat en 16GB geheugen + ssd, en gebruik de on-chip videokaart van de i5.

Ik ervaar echt nooit performance problemen. Mijn werklibrary bevat momenteel 40.000 fotos in RAW en importeren gaat zo snel als het kaartje aan kan. Ik begin al direct met bewerken als de eerste fotos binnen zijn, dus lang hoef ik niet te wachten. De boel stroomt binnen terwijl ik al vrolijk fotos zit uit te zoeken en bewerken.

Wel is het iets trager importeren sinds ik de hele library op een shared disk van een synology heb gezet. Maar nog steeds snel genoeg om me voor te blijven als ik aan het bewerken ben.
Dan ben je een van de weinigen (of moet ik zeggen geduldigen); als je even zoekt op google dan vind je honderden artikelen die al terug gaan tot de introductie van LR 4 waar men het heeft over de belabberde performance. Na jaren klagen geeft Adobe eindelijk toe en zijn ze bezig om stappen te zetten op dit gebied.

Punt is alleen dat ze verder nog steeds totaal niet luisteren en in plaats daar van ook resources vrij maken om een compleet nieuwe "Lightroom voor dummies" (zoals ik het dan maar noem) versie te maken met een simpele interface en compleet in de cloud. Leuk voor mensen die af en toe een kiekje schieten en het niet erg vinden om een tijd te wachten voordat alles in de cloud staat. Niet voor als je veel en vaak schiet en helemaal niet zit te wachten op het verplichte cloud geneuzel.

Als ze dan toch al met een nieuwe versie bezig waren, waarom het dan ook niet meteen goed doen. De UI is een van de redenen waarom Lightroom zo traag is (scroll maar eens door je library voor de grap). Nu verschuilen ze zich achter een nieuwe release waar ze hopen dat iedereen het over hebt maar ondertussen betekenen ze voor hun grootste groep klanten durf ik wel te zeggen, helemaal ... niks. En nou kan ik niet in hun broncode kijken maar met de enige ervaring die ik heb als programmeur durf ik te zeggen dat het trekken aan een dood paard is en het niet uitbrengen van een compleet nieuwe versie voor pro gebruik een gemiste kans is.

Het is puur dat ik het al jaren gewend ben en de workflow erg fijn vind dat ik nog LR gebruik maar wel in combinatie met Photo Mechanic, anders schiet het echt niet op.
Ik gebruik Lightroom super sporadisch (15-20% van m`n edits) Het gros van m`n werk doe ik gewoon in capture NX (DAT zijn pas performance issues) en dan naar Photoshop.

Maar zelfs RAW's met maximale kwaliteits instellingen (gemiddeld 80MB) van m`n D810 hebben 0 performance issues, en dat op een I7 dual-core Surface pro 3 met 8GB ram.

Dus ja, ik geloof best als je zegt dat er mensen last van hebben. Maar blijkbaar niet iedereen.
Dat importeren zo snel gaat als het kaartje aankan snap ik en is ook wel logisch. Ik gebruik op lokatie echter vaak een tussenstation waar ik tussendoor naar importeer (veelal voor video dus dat gaat ook wat harder). Ik merk dat heel veel pakketen daar lat van hebben het is een thunderbolt schijf en importeren (naar hetzelfde type schijf) is werkelijk traag voor wat de schijf kan.
/quote
Gebruikers van het huidige Lightroom CC kunnen die software blijven gebruiken. De naam verandert in Lightroom Classic CC.
Adobe komt met een nieuw Lightroom CC-abonnement, gecombineerd met 1TB opslagruimte. Dat kost 12,09 euro per maand. Bij dit nieuwe abonnement zijn Lightroom Classic CC en Photoshop CC niet inbegrepen.

Het bestaande abonnementsmodel voor Photoshop en Lightroom verandert niet. Het Fotografielidmaatschap dat ook 12,09 euro per maand kost, blijft bestaan. Gebruikers krijgen voor dat bedrag nu toegang tot Photoshop CC, Lightroom Classic CC en het nieuwe Lightroom CC. De opslagruimte is hierbij echter beperkt tot 20GB. Het is wel mogelijk om dat uit te breiden naar 1TB, maar dan kost het abonnement 24,09 euro per maand.
/quote

Zonder verder te kijken, is het nogal een onduidelijk verhaal.
Wat is het nieuwe Lightroom CC tov Lightroom Classic CC.. Hiervoor was het verschil als je een maand abo had. Dan werd het CC genoemd, en als je het pakket gekocht had was het LR 6. Nu lijkt het en zijn het? twee pakketten?
En nu had je toch geen opslag? een geïmporteerde foto werd wel naar je ios apparaat gesynct toch?

Krijg ik nu een nieuwe app gepresenteerd als ik via macos inlog op CC?

(een LR user die maandelijks betaal maar eigenlijk te weinig gebruik er van maakt..... toch maar eens een keuze maken)

[Reactie gewijzigd door Quakie op 18 oktober 2017 17:02]

Zonder verder te kijken, is het nogal een onduidelijk verhaal.
Wat is het nieuwe Lightroom CC tov Lightroom Classic CC.. Hiervoor was het verschil als je een maand abo had. Dan werd het CC genoemd, en als je het pakket gekocht had was het LR 6. Nu lijkt het en zijn het? twee pakketten?
Zoals ik het begrijp zit het zo:
  • Lightroom 6 is de huidige versie die je eenmalig aanschaft en dan zo veel of zo weinig als je wilt kunt gebruiken. En ook zo lang als je wilt. Deze versie wordt nog een jaar ondersteund (bijv. voor RAW conversie voor nieuwe camera's) en dan is het afgelopen. Er komt hier geen opvolger meer van, dus er komt nooit een Lightroom 7
  • Lightroom CC is feitelijk nu hetzelfde als Lightroom 6, behalve dan dat je deze via een maandelijks abonnement afneemt en dat er lichte cloud-functies in zitten. Deze versie gaat nu "Classic CC" heten en blijft onder die naam ondersteund, d.w.z. dat nieuwe camera's ondersteund zullen gaan worden en er misschien ook nog nieuwe features aan toegevoegd gaan worden. Maar je moet dus een betaald abonnement nemen.
  • De nieuwe Lightroom CC kaapt de naam van de oude - om het vooral niet te verwarrend te maken. Deze versie heeft (blijkbaar) een eenvoudigere interface en zet zwaar in op Cloud-synchronisatie. Het artikel geeft de indruk dat deze minder ingewikkelde features heeft, dus misschien is dit de Lightroom for Dummies voor potentiële klanten die de Lightrooms tot nu toe te moeilijk vonden? Ook deze versie heeft een abonnement en als je eenmaal 1 TB aan foto's in de Adobe Cloud hebt staan, is de barrière om dat abonnement op te zeggen wel heel hoog. Dit is dus die versie die Adobe wil dat een succes wordt }:O
Wat ik inmiddels lees en weet:

-ondersteuning is eind 2017, niet nog een jaar;
-Classic heet op de achtergrond LR7, maar is geen stand alone.. dus abo vorm only
-helder, thx
-nou zover nu bekend is het niet speciaal for dummies maar meer altijd beschikbaar hebben van en je niet druk maken over waar het staat. Bij het nieuwe staat het dus in de cloud, en zijn je wijzigingen overal beschikbaar, ongeacht apparaat. Dit is onder classic niet zo makkelijk te doen.

Piet weet meer:P
https://youtu.be/qEx3cMqPDl4
Ik ben een veteraan als het gaat om Lightroom, ik gebruik het programma eigenlijk al sinds versie 2. Maar als gebruiker van Lightroom 6 ga ik nu toch kijken naar iets anders.

Hun online/abonnements aanpak bevalt me niet. Ik denk dat meer collega's van mij ook die keuze gaan maken, met name richting Capture One Pro 10 zie ik al regelmatig gebruikt worden ipv. Lightroom.
Ook ik ben als fotograaf al lang tevreden gebruiker van Lightroom. Updates steeds aangeschaft tot en met versie 6. Het huidige abonnementsmodel (altijd for$ blijven betalen als je het wil gebruiken) staat mij tegen. Ben geen melkkoe. Tijd om alternatieven te zoeken. Luminar 2018 staat er aan te komen, dat maar eens proberen?
C1pro bevalt me tot nu toe heel goed, lightroom was niet vooruit te branden de laatste tijd. C1 is ook heel goed multithreaded merk ik.
Ga het zeker proberen. Wat ik graag zou iwllen weten, is er mogelijkhedi tot integratie van filter pakketten zoals Google Nik Color Efex? Dat is het enige fitler pakket wat ik gebruik, zou graag wel blijven willen gebruiken.
Deze functionaliteit zit al in Capture One Pro (met zelfs betere kwaliteit: meer microdetail, minder banding in gradients en meer performance). De Nik-collectie van Google wordt bovendien niet meer verder doorontwikkeld. Dus je kunt gewoon je looks van Nik gebruiken in Capture One. Bovendien kun je ook LUT's gebruiken in Capture One (vanuit de filmwereld, waar Nik het weer van heeft afgekeken). 😃
Ik ben ook opzoek naar alternatieven. Suggesties welkom :)
Ik lees goede dingen over Affinity Photo

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 18 oktober 2017 17:30]

Het is wachten tot zij een Lightroom alternatief bouwen. Zelf heb ik Affinity Designer, werkt als een trein. Photo zal ongetwijfeld net zo zijn. Dus ik stap ongetwijfeld over naar een Lightroom alternatief van hen.

Ik gebruik Lightroom niet professioneel, dus voor de enthousiasteling is dit zeer slecht nieuws. Maar was te verwachten omdat Adobe zich echt alleen nog focust op de professionele markt.
Met de huidig prijsstelling richt Adobe zich niet alleen op de Pro's. Dat was vooral vroeger toen je photoshop nog kocht voor 1500 euro. De ruime 12 euro is een bedrag wat heel goed is te betalen door een hobbyist. Zo beoefen ik Aikido voor mijn hobby. Dat kost al 60 euro in de maand (Amsterdam). Maar een beetje sportschool is ook al gauw 15 euro, bij de budget ketens. Het schieten in raw en echt bewerken is mijn ziens iets wat je doet als je het echt leuk als hobby doet. Dan is dit weinig geld voor een hobby in de maand.

Zeker als je ziet wat je ervoor krijgt. Vergeet niet dat je meerdere professionele software applicaties krijgt. En daarnaast ook nog gratis adobe portfolio en lightroom mobile plus 20GB storage. Alle apps op je mobile devices die er moeiteloos mee samenwerken. Ook geheel gratis. Sinds adobe dit aanbiedt, ben ik gestopt met downloaden.
Je vergeet dat Lightroom rond de 120 euro kost pricewatch: Adobe Photoshop Lightroom 6 (Nederlands, Download)

En ja Adobe was inderdaad altijd al duur voor de hobbyist. Echter was juist Lightroom goed te betalen.
En jij noemt een aantal producten 'gratis'. Daar betaal je gewoon voor, en de hoofdprijs ook. Daarnaast is 20GB ook echt peanuts.
Affinity Photo is geen vervanger van Lightroom. Affinity Photo is min of meer de vervanger van PhotoShop CC.
Dat is op zich wel mooi, doordat Adobe producten door het abonnement steeds duurder worden ontstaat er meer ruimte voor alternatieven.
Zoals zonoskar zegt Afinity krijgt goede reacties en ook On1 schijnt best wel gericht te zijn op professionals die een uitgebreider pakket zoeken met goede camera ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 18 oktober 2017 18:00]

Programma waar je waarschijnlijk wel aan moet wennen maar wat mogelijkheden heeft die het sterk onderscheiden van anderen en wat de redenen zijn dat nogal wat musea het blijven gebruiken: http://jcupitt.github.io/libvips/
Anoniem: 310956
@thePiett23 oktober 2017 09:33
Ik gebruik al sedert een 18-tal maanden On 1 photo raw en dit met heel grote tevredenheid. De laatste nieuwe versie on 1photo raw 2018 is gratis als proefversie te downloaden.
Ik ben ook geen voorstander van al die abonnementsvormen, maar ik ben bang dit de nieuwe standaard gaat worden en dat de 'alternatieve opties' op den duur ook die kant op gaan bewegen.

Adobe mag momenteel dan de eerste fotobewerker zijn dat dit nieuwe verdienmodel inzet, ze zullen -denk ik- zeker de laatste niet zijn. Wat dat betreft is het simpel; we klagen erover, maar gebruiken het wel gewoon, dat levert Adobe (of welk bedrijf dan ook) onderaan de streep simpelweg meer geld op. Met het nieuwe verdienmodel krijg je als bedrijf ook betere gebruiksstatistieken die eenmalige aanschaf producten niet bieden. Het enige wat je bij eenmalige aanschaf weet, is dat iemand het gekocht heeft, maar of men braaf iedere keer een nieuwe versie koopt of al 10 jaar op versie 2 zit, is onbekend. Het nieuwe verdienmodel kan helpen om producten op de juiste plaatsen te verbeteren. Als klant zul je je erbij neer moeten leggen dat dit de toekomst is en voor jezelf bij alle abonnementen de vraag stellen of het product z'n geld waard is.

Wat ik overigens niet snap is dat ze het oude product 'Classic cc' hebben genoemd en niet 'Pro cc' of iets dergelijks, met de naam Classic impliceer je wel een beetje dat het product richting end-of-life gaat (ongeacht of dat zo is). Persoonlijk hoop ik dat Classic nog lang blijft bestaan, want de nieuwe Lightroom cc is wel echt een compleet ander product voor een heel ander type gebruiker.
Ik weet niet of het een standaard gaat worden. Je ziet nu wel een aantal sofrware bedrijven duidelijk het in hun marketing gebruiken dat ze niet de weg van Adobe opgaan. Geeft natuurlijk geen enkele garantie.

Nee, dat CC Classic snap ik zelf ook niet zo. Had het Lightroom Plus of Extended genoemd.

Overigens heb ik zelf nog niet de laatste update van 6 geinstalleerd. Een collega van mij die CC Classic heeft geinstalleerd zegt dat het beduidend sneller werkt. Die belofte zijn ze in ieder geval nagekomen. Ik vertrouw ze alleen niet zo dat ze Lightroom CC Classic zullen blijven doorontwikkelen, want dat beloofden ze 2 jaar geleden ook met Lightroom 6, die is eind van dit jaar dus passe.
Edit: ik ben ingehaald door de werkelijkheid. Maar ik blijf balen. Online opslag en albums bij Adobe, waarom zou ik? En dan ook nog een simpele versie in plaats van de echte versie. En die gaan ze dan "Classic" noemen. Hebben ze zo weinig klanten dan? Heel erg jammer dit :{

[Reactie gewijzigd door CurtPoindexter op 18 oktober 2017 16:55]

Nu maar hopen dat ze de "classic" niet over een jaar afschieten. Het lijkt in ieder geval erg op een sterfhuisconstructie.
Niet over een jaar, nog veel eerder:
Het programma krijgt nog tot het eind van dit jaar updates met ondersteuning voor nieuwe camera's en bugfixes.
Volgens mij refereren ze aan Lightroom 6 die nog tot het eind van het jaar updates krijgt.

Adobe brengt niet langer een losstaande versie van Lightroom uit voor de losse verkoop. Het in 2015 uitgebrachte Lightroom 6 is daarmee de laatste versie. Het programma krijgt nog tot het eind van dit jaar updates met ondersteuning voor nieuwe camera's en bugfixes.

Ik zie verder niets staan over de Classic versie.

[Reactie gewijzigd door ElectricHead op 18 oktober 2017 17:13]

Ik heb begin dit jaar nog heel bewust lightroom 6 gekocht op disc. Ga toch geenabbenoment met maandelijkse kosten afsluiten voor zoiets.. Apple is helaas gestopt met Aperture 3. Ook al zo jammer.
Zelfde hier, op zich eigenlijk omdat ik tegen abonnementen ben. Het mag gelijk wat zijn, maar ik heb het niet zo voor kleine wederkerende betalingen. Dan betaal ik liever in één keer een groter bedrag, maar dan weet ik wel wat ik krijg. Ben ik wel ff heel tevreden dat ik de 6 nog gekocht heb.

Die z'n GUI blijft dan gelukkig zoals het is. Ben er wel ff mee bezig geweest met alle opties uit te pluizen en weet nu na een aantal maanden alles netjes zitten. Zou het spijtig vinden om opnieuw alles te moeten uitzoeken.
Is Photos niet inmiddels net zo krachtig aan het worden?
"Adobe is commited to develop LR CC Classic along side the new LR as we know many photograpers are completely satisfied with their current workflow".
Aldus Adobe op zijn eigen YouTube kanaal. Zien hoe lang ze die belofte vol gaan houden.

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=eDhzGtwNCGg
Anoniem: 310408
@P1nGu1n18 oktober 2017 16:57
Dus elke keer als er een nieuwe versie van een software product en de oude goedkoper en onder een andere naam in de markt komt is het een sterfhuisconstructie? Leg eens uit want daar snap ik niets van.
Omdat functionaliteit verwijderd wordt. Het moet allemaal 'simpel' en 'makkelijk' zijn.
Sterfhuis is het wel degelijk als je programma je nieuw gekochte camera van volgend jaar niet meer ondersteund. Kortom, als het echt waar is dat die updates maar tot eind van het jaar komen voor Classic, dan moet je verplicht over als je een nieuw model camera wil kopen.

Alleen volgens mij komen de updates maar tot eind jaar voor de losse (niet CC) versie. Dat maakt het een heel ander verhaal!

Ik maak er me niet zo druk om welke kant het ook op gaat. Heb al jaren een 6D en 7D en die blijven nog wel even.... het is uiteindelijk niet het materiaal wat de foto goed maakt :)

[Reactie gewijzigd door tss68nl op 18 oktober 2017 20:12]

Kleine kanttekening: het is niet meteen een sterfhuis maar elegant is het zeker niet. Ik draai bijv. nog Lightroom 5 en heb een camera waarvan de RAW's niet door LR5 worden herkend.

Maar voor mij niet getreurd en ook voor LR6 in de toekomst niet; de gratis beschikbare Adobe DNG converter maakt dat je die RAW's alsnog kunt converteren naar DNG.
En DNG's worden weer prima geïmporteerd door LR, ook als ze van de allernieuwste camera komen.

Bijkomend voordeeltje wat ik met de stopwatch heb gemeten; het gaat ietsje sneller omdat LR dan niet bezig is met 3 taken tegelijk, zowel DNG's maken als previews en dergelijke.
Dus als ik alle tijd optel, inclusief het tussendoor switchen van programma's ( :) ) dan is het een fractie sneller om de RAW's eerst door de converter te halen en dan pas te importeren.

Op één of andere manier blijft LR bij mij responsiever en kan ik gemakkelijker meteen aan de slag met de selectie van beelden.

Edit:
Ik wil nog graag benoemen zoals anderen dat ook al verwoordden; Zo'n abonnementsvormen vind ik een waardeloze constructie!

[Reactie gewijzigd door Ikkehans op 18 oktober 2017 23:53]

Mjah, zo waardeloos is het helemaal niet als je iets breder kijkt:
Met een vaste prijs en één release per jaar heeft Adobe veel last van gekraakte software. Ze lopen hierdoor inkomsten mis en daardoor moet óf de prijs van ieder verkocht pakket exorbitant omhoog (zoals het een tijd is geweest...Photoshop was onbetaalbaar voor de gewone sterveling), óf ze moeten ontwikkeling op een zeer laag pitje zetten.

Door de abonnementen zijn veel meer mensen geneigd om dan maar een tientje in de maand neer te leggen en er geen omkijken naar te hebben. (Ok, €12, maar wel voor Ps + Lr). Adobe harkt meer geld binnen en kan daardoor veel meer features leveren.

En waar hebben we het over? De gemiddelde Nederlander betaalt minimaal het dubbele voor zijn telefoonabonnement in de maand...
:) ik begrijp hún voordelen prima!

Maar voor mij is €12 per maand gewoon geld wat ik liever niet mis. Ik heb ook geen Netflix, Spotify of andere 'slechts' ongeveer €10-tje in de maand slurpers.

Dat kan ik niet missen, dus voor mij is het een behoorlijk waardeloze constructie.
Nee, daarmee doelen ze op Lightroom 6 (de standalone versie). De versie die valt onder het abonnementsmodel blijft bestaan met als naam Lightroom Classic.
Volgens mij is dit niet correct.

Lightroom 6 wordt tot eind dit jaar ondersteunt. Er komen 2 (semi-)online versies, genaamd CC, waarvan eentje de naam classic krijgt met andere functionaliteit en mogelijkheden, met name cloud based.
60 * 20 = 1200 MB aka 1,2 GB. Dus dan zou je 300 foto's of zo online kunnen zetten. Maar dat geldt dus alleen als je de nieuwe LR gaat gebruiken. Met de huidige LR staan je foto's gewoon op je computer en heb je dus geen last van die (inderdaad erg krappe 20 GB) limiet.

Ben benieuwd of je LR New ook kunt koppelen aan andere online storage platforms (want 12 euro per maand voor 1 GB is niet super goedkoop). Maar ik ben bang dat het wel propriatory spul is.

Hoewel het syncen tussen devices erg aanlokkelijk klinkt (heb ook zelf oplossing gemaakt met SyncBack die ook werkte) blijf ik toch bij het oude pakket. PS zou ik toch niet willen missen en ik vind LR helemaal niet te uitgebreid of ingewikkeld. Maar ben bang dt je wel eens gelijk kon gaan krijgen en het huidige abonnement tzt verdwijnt.

En dan heb je gelijk het grootste nadeel van lease-software te pakken. Als het ineens stopt, heb je ook echt niks meer. En ik zit behoorlijk vast aan LR want ik heb weinig zin om al mijn bewerkingen opnieuw te gaan doen in een ander pakket.
Ik ken het. Ik lease de software nu al want kopen kan niet meer. Ik ga verplicht mee met upgrades maar dus ook met deze onzin. En 300 foto's is helaas ook niet bijzonder veel
Volgens ander introductiefilmpje van Adobe was dit om bestaande klanten een "test drive" te geven met de nieuwe app. Soort try before you switch dus eigenlijk.

Daarnaast vraag ik me sterk af hoe het migratiepad van Classic naar New CC zou lopen? New CC heeft op dit moment minder features dan Classic dus waarschijnlijk kun je je bestaande catalog niet meenemen. Dan is overstappen voor de meesten onmogelijk. Of naast elkaar gebruiken en dan maar extra lappen voor die 1TB storage?!?
Dat is inderdaad erg weinig, een vakantie is al snel 3-7 duizend RAW files...
Gewoon uit nieuwsgierigheid: ga je die allemaal bewaren en bewerken? Aangezien je dan na 10 jaar meer foto's hebt dan je ooit weer kan bekijken, lijkt me :9

Toen ik mij nog met fotografie bezighield, vond ik enkele tientallen foto's per vakantie echt de moeite waard qua compositie en emotionele waarde om te bewaren en te bewerken. Anders verzoop ik erin, met twee vakanties per jaar. Maar misschien ben ik geen rasfotograaf :P
7000 foto's idd bewaren van een vakantie lijkt mij ook te veel van het goede. Klinkt alsof de viewfinder was vastgetaped aan het gezicht als je zo veel foto's kan maken.
Wel lange vakanties natuurlijk, die fotografen en beestjes in africa zijn erg foto geniek. Niet alle foto’s gaan in het album. Eerst alle foto’s een nieuwe nummering op basis van tijd (combinatie van 3 camera’s en 2 smartphones allemaal op tijd gesynchroniseerd zodat alle foto’s op een juiste volgorde gezet kunnen worden), want na eventuele bewerking ben je snel de juiste volgorde anders kwijt.

Dan batch omzetting RAW naar jpeg met standaard settings, dan de selectie - dat kost wat tijd ja...

Dan de selectie (paar honderd) na bewerken en dan het album maken.

[Reactie gewijzigd door mjl op 18 oktober 2017 23:08]

Ik zal wel een -1 krijgen, maar dat is voor mij alles behalve vakantie!
Je kan ze online in de cloud zetten, het is niet verplicht, het is enkel een handigheid.

In de nieuwe versie kan je ze ook nog gewoon offline opslaan (afaik).
Ik was te snel. Gelukkig maar!
Nee. Lightroom CC = alles in de cloud. Classic versie is zoals het was.
Als dat niet eens zou kunnen, hoe moet je dan psd's van een GB bewerken ? Dan moet je wel een hele snelle glasvezel verbinding hebben, en dat is zelfs in NL met zo ongeveer het snelste internet ter werelld niet toereikend.
En lokale harde schijven worden steeds groter, sneller (SSD) en goedkoper.
Waarom zou ik die cloud gebruiken ?
Rekenen is niet je sterkste vak of wel? Je kan met 20GB ruim 300 Raw foto's kwijt..

Ik zie overigen nergens dat Adobe je verplicht om hun cloud platform voor opslag te gebruiken. Er zijn genoeg andere opties om je bestanden voor minder geld online op te slaan.
Ik haal een gigabyte en een terabyte door elkaar. Dom dom dom. :D
Ik heb een adobe CC abbo lopen van "alle apps" en ik heb daar lightroom cc bij. Nu krijg ik de update naar lightroom classic, maar niet de nieuwe voor zover ik kan zien. Dit vind ik wel vreemd want classic krijgt eind dit jaar geen updates meer. Iemand met meer info?
De nieuwe versie heet gewoon Lightroom CC. Deze zou in je lijst moeten staan. Met als CC Classic.
Classic krijgt nog wel updates.

Lightroom 6 krijgt geen updates meer, maar die zit niet in het Adobe CC pakket; dat is een standalone product.
Ik heb de nieuwe lightroom er tussen staan als "trial". Een beetje vreemd als ik ruim 60 euro per maand betaal voor "alle apps" en ze vervolgens lightroom er uit trekken en los aan gaan bieden. Lightroom classic gaat binnenkort gewoon waardeloos zijn. Nieuwe camera's worden na begin 2018 kennelijk niet meer ondersteund.
Waar lees je dat Lightroom classic geen updates meer krijgt? Lightroom 6 krijgt geen updates meer.
Heb je verder al je je adobe applicaties herstart?
Dit is bij mij ook het geval inderdaad. Zie nergens de nieuwe staan.
Ik was al van plan mijn Adobe abbo op te zeggen in december van dit jaar. De abbonementsvorm vind ik maar niets en te duur. Je bent overgeleverd aan de grappen en grollen van Adobe. Nu wordt het ook nog aangepast. Het zal mij niets verbazen dat je later ook nog extra moet betalen voor PhotoShop, mocht je dat in je abbo willen.

Ik heb mijn buik ook vol van Windows 10 en de grappen en grollen van MicroSoft, vooral m.b.t. privacy. Ben nooit zo’n Windows man geweest, het was meer een ‘necessary evil’ vanwege gaming. Maar ik game maar weinig op mijn Windows bak.

Nee, ik heb besloten terug te gaan naar een Linux Distro met Darktable, Rawtherapee, The Gimp 2.9 en wat nog wat andere apps, voor stacking, panorama’s, etc.. Mij losmaken van de ketens van Adobe en MS.
Herkenbaar dit.

Na een jaartje CC ben ik ook mijn Adobe-gebruik geheel gaan uitfaseren. Het is afentoe nogal een zoektocht om vervangende software te vinden waar je tevreden mee bent. Inmiddels draai ik al een poosje naar tevredenheid AlienSkin Exposure X2. En tot mijn blije verbazing draait AlienSkin Exposure X2 gewoon prima onder Wine op Linux Mint en Ubuntu.

Het enige wat ik heb gevonden dat niet werkt is het verwijderen van foto's. Ze worden niet van de SD-kaart afgehaald. Je kan ze wel markeren en raten, dus in je workflow heb je er geen last van.

Inmiddels is AlienSkin Exposure X3 uit. Deze heb ik nog niet geprobeerd. Ik weet niet of deze net zo vlekkeloos op Wine draait.

Gerelateerd maar minder on-topic:

In plaats van Adobe Photoshop draai ik Affinity Photo, en in plaats van Adobe Illustrator draai ik Affinity Designer. Goedkopere maar zeer goede alternatieven. Bij de Windows-introductie kocht ik ze allebei met €15 korting. Inmiddels kosten ze elk €55. Eenmalig, zonder abonnement.

In plaats van Adobe After Effects gebruik ik Blackmagic Fusion (heb ik leren kennen voor werk toen het nog Eyeon Fusion was), en als je net geen 4k stereoscopische Hollywoodfilm wilt maken, is het gratis. Het is node-based ipv layer-based en een stukje ingewikkelder, maar voor mijn use-case (compositing) prima. Voor motion graphics is het minder geschikt. De gratis versie is helaas alleen voor Windows en MacOS. Voor Linux bestaat alleen de zware studioversie. Voor simpele composits gebruik ik daarom gewoon Blender (vrij, ook Linux).

Als NLE gebruik ik in plaats van Adobe Première nu Lightworks. Dit is tot Full HD ook gratis te gebruiken. Voor 4k+ en ProRes plugins moet je betalen. Ook voor Linux.

Ooit probeerde ik exclusief voor FOSS te gaan, maar voor werk, ook als je er niet full-time mee bezig bent, is het gewoon erg lastig 100% open source te gaan zonder te veel tijd te verliezen.

Ik boot alleen nog naar Windows om te gamen (Steam) of afentoe Fusion.

offtopic:
Disclaimer: Nu lijkt dit net een commercial. Mijn excuses voor de personen die zich hieraan storen. Maar ik denk dat mensen die serieus Adobe proberen uit te faseren herkennen hoe lastig het vinden van acceptabele alternatieven is. Dat is immers één van de redenen dat Adobe hiermee wegkomt. Daarom denk ik dat dit bericht voor enkelen wel interessant kan zijn.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 18 oktober 2017 21:22]

Helemaal mee eens. Adobe vraagt de hoofdprijs en vergeet dat er steeds betere alternatieven komen die hetzelfde kunnen zoals Affinity Photo en Designer. Ben inmiddels afstapt van Adobe. Een Office abonnementje van Microsoft is goedkoper dan Adobe. Als ze de prijs grondig verlagen dan zou het weleens interessant kunnen worden.
Fusion is wel echt een shot based composition software pakket. After effects is meer timeline based en daarom meer ideaal voor motion graphics. Ik werk met alle twee en clichematig hebben ze alle twee zo hun voor en nadelen. Het ligt er maar net aan in welke tak je werkt. Mee eens dat het lastig is om alternatieven te vinden en als je die hebt gevonden heb je ook nog vaak het probleem dat je met derden en / of klanten werkt die geen alternatieve software gebruikt. Perse in Fusion werken terwijl je concollegas in AE werken is enorm productie vertragend. Datzelfde dus ook voor Photoshop vs Affinity Photo enzovoort.
Je hebt helemaal gelijk. Wat dat betreft is het misschien wat idealistisch om van Adobe af te willen en is het makkelijker als je kleinere projecten (alleen) kunt doen. Als je bijvoorbeeld de hele edit maakt dan kan het zonder veel problemen door anderen gegrade worden in Davinci Resolve.

Ik zoek nog een mooi alternatief voor motion graphics. Alternatief is een verkeerd woord, want ik gebruik geen Adobe meer.
Ik snap niet zo goed waar men zich aan moet storen met jouw post. Je geeft gewoon goede ontopic feedback.

Ons bureau is toen best snel overgegaan op CC toen het uitkwam. Alleen hebben we daar nu onze bedenkingen over. Je leaset eigenlijk je eigen creativiteit. Sterker wordt het gevoel als bij het overzetten van je account Adobe je hele bureau per ongeluk op slot zet en je in de verlopen trial modus schiet.
Dan is het wachten tot je weer verder kan. Ironisch hoe arrogant Adobe geworden in vergelijking met de tijd dat ze Quark Express van de troon stootte.
Wat wordt er aan je abonnement aangepast?
  • Je Lightroom CC wordt hernoemd: Lightroom Classic CC
  • Je krijgt een volledig nieuw programma gratis erbij: Lightroom CC
Ik zie hier weinig drama in. Een nieuw naampje onthouden (schrijf het anders even op een sticky note!), en een nieuw programma erbij. Help help, wat een belachelijk bedrijf is dat Adobe ook zeg.

En of je het te duur vind? Tjah, dat is aan eenieder persoonlijk. Ik vind die €12 per maand voor PS + Lr + Lr Classic niet duur. Jij wel, dan moet je inderdaad opzeggen, scheelt je toch weer €140 in een jaar!
Precies. Die €140,-/jaar kan ik ergens anders in investeren.

En dat alles terwijl ik de workflow met Lightroom en Photoshop erg goed vind. Toch vind ik het geen €140,-/jaar waard.

Ik heb ook lange tijd gewerkt met Darktable op Ubuntu en The Gimp en nog wat programma’s. Werkte dat zo goed als Lightroom/Photoshop? Nee. Dat niet IMHO. Maar het werkte niet €140,-/jaar slechter IMHO.
Dat is niet zo mooi. Ik wil niet vast zitten aan een abonnementvorm. Ik heb nu nog Lightroom 4 die ik jaren geleden gekocht heb. Ik heb 100 euro betaald en daar 5 jaar of zo mee gedaan. Slechte ontwikkeling dit. Misschien maar eens naar alternatieven gaan kijken.
Koop je toch LR6, kan je weer 5 jaar vooruit ;)
Totdat je een nieuwe camera koopt en de raw versie niet door Lightroom ondersteund wordt. Ik wilde nu een foto van een collega bewerken en die RAW kon ik dus niet importeren in Lightroom.
Je kan nog wel de RAW om zetten naar DNG en die dan importeren, toch? De adobetool daarvoor is dacht ik gratis beschikbaar. Blijft natuurlijk vervelend, want is een stap extra (en weer extra opslagruimte, omdat je waarschijnlijk niet de originele RAWs weg zal gooien.)
Adobe DNG converter gebruiken. Die ondersteund de nieuwere camera's wel. Nadeel is wel dat je dan je RAW moet converteren naar DNG.
En wanneer word de nieuwe versie gereleased?

* nevermind ik herlaad mijn cc applicatie en nu staan er updates klaar :)

[Reactie gewijzigd door SHVTTR op 18 oktober 2017 17:06]

Ik heb een uurtje of 2 geleden nog gekeken, wist niet eens dat er een update aan zat te komen :)

Zelf gebruik ik de Bibliotheek-versie niet.. het is nogal overkill allemaal, ik schiet maar een deel van m'n foto's in RAW, de 'kiekjes' schiet ik in JPG en staan in Apple Foto's, de RAW's zet ik op m'n 2e lokale schijf en komen ook in Apple Foto's terecht en zou ik dan weer apart ergens ánders moeten gaan opnemen..

Moet toch eens bekijken wat nu écht een goeie manier is om alles te ordenen.
Bridge is perfectl
Probeer versie cc Photoshop krijg je bridge mee daarna Photoshop verwijderen en bridge blijft werken
Photoshop verwijderen?? Ammenooitniet 😊 maar ik zal eens kijken. Hoef alleen maar een indexering te hebben, niet dat ie gelijk kopieslagen gaat doen en zo.
Overzicht voor de duidelijkheid:

Lightroom 6 is de laatste versie versie waarvoor je geen CC abbo nodig hebt. Het programma krijgt nog tot het eind van dit jaar updates met ondersteuning voor nieuwe camera's en bugfixes.

Lightroom Classic CC is min-of-meer dezelfde als de oude Lightroom CC (werkt dus offline). Deze wordt zover ik begrijp gewoon parallel doorontwikkeld aan de nieuwe Lightroom CC

Lightroom CC is 'helemaal nieuw' en totaal gericht op de cloud.
Het lijkt erop dat Classic tot het einde van het jaar heeft.

EDIT: dat is voor 6

[Reactie gewijzigd door EraYaN op 18 oktober 2017 17:05]

Zeer frustererend. Ik heb een jaar geleden Lightroom 6 gekocht. Ik ging ervan uit dat ze het niet zouden aandurven om puur naar abonnement over te schakelen.
Mijn RAW foto's overzetten naar een alternatief is eenvoudig.
Echter alle bewerkingen zitten opgeslagen in de database van lightroom, hoe kan ik deze migreren? Is dat uberhaupt mogelijk?
Ik heb niet zo lang geleden een proces opgezet dat automatisch alle foto's in JPEG vorm exporteerd op een synology NAS om ze eenvoudig te kunnen delen en gebruiken. Dat opnieuw opbouwen met een alternatief zal ook niet simpel zijn.
De bewerkingen zul je sowieso kwijtraken, evenals tags et cetera. Dit is natuurlijk de grootste vendor lock-in; niemand heeft zin om zijn jarenlange bewerkingen kwijt te raken en (eventueel) opnieuw te moeten doen in een ander programma (met het risico dat proces te moeten herhalen als dat programma ook niet bevalt). Natuurlijk kun je de bewerkte versies exporteren naast de originelen, maar even een bewerking aanpassen is er dan niet meer bij (want niet meer non-destructive).

Ik denk dus dat je nu een aantal keuzes hebt:
1) Blijf Lightroom 6 gebruiken (de laatste stand alone)
2) Stap over op Lightroom Classic CC abbo
3) Stap over naar een heel ander programma.

Met optie 1 kun je vooruit tot je een nieuwe camera koopt die niet door LR6 ondersteunt wordt. Met optie 2 kun je verder vooruit (waarschijnlijk totdat CC het overneemt van Classic CC), maar betaal je maandelijks. Bij deze twee opties kom je echter wel steeds dieper vast te zitten (want meer tijd geinvesteerd) aan het Adobe / Lightroom ecosysteem met al zijn grillen.... Ook als de abbo prijzen gaan stijgen, wordt het steeds lastiger om weg te komen.

Optie 3 vergt in ieder geval eenmalig een grote tijdsinvestering. Kan het waard zijn, als je een alternatief kunt vinden waar je echt tevreden over bent. Flink aantal alternatieven zijn al genoemd (o.a. Darktable, Capture One, Alienskin Exposure, Affinity Photo), maar persoonlijk ben ik nog niet om. Sommige van de alternatieven zijn trouwens ook flink aan de prijs of alleen beschikbaar voor Mac.
je verteld precies wat ik al vreesde en vooral niet wilde horen! Maar onder het motto "don't shoot the messenger" dank ik je toch
Ik zit met het zelfde probleem. Nu gebruikte ik al langer Lightroom maar er werd destijds beloofd met de invoering van het CC abbo aanbod dat er voor Lightroom zowel een standalone als een abbo versie zou blijven bestaan. Ze houden zich dus niet aan de belofte enkele jaren geleden gedaan.

De vele jaren Lightroom edit weggooien inclusief de workflow en ervaring is natuurlijk *** en dat weten ze bij Adobe natuurlijk ook. Daarnaast welke software het mogelijk maakt de Lightroom catalogs 1:1 te importeren, is dat er? Serieuze alternatieven zoals Capture Ons Pro kunnen het volgens mij niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee