Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Adobe heeft ondersteuning voor meer rawformaten toegevoegd aan Lightroom voor Android. Gebruikers kunnen via usb-on-the-go foto's importeren vanuit de camera en bewerken in de Lightroom-app van Adobe.

De update staat inmiddels live in de Play Store en vermeldt dat de dienst werkt met usb-otg en met de webopslag van Adobe, waardoor gebruikers op Android bewerkte foto's op andere platforms kunnen terugzien en eventueel verder kunnen bewerken. Voor die dienst is een abonnement nodig.

Na de update ondersteunt de Android-versie van Lightroom dezelfde formaten als de versies van het programma voor de desktop, die Adobe in een lijst online heeft gezet. Lightroom voor Android ondersteunde al dng-bestanden, maar nu kan het programma ook omgaan met onder meer .cr2, .nef, .orf, .rw2 en .raw.

Met rawbestanden kunnen gebruikers meer en gedetailleerdere fotobewerkingen uitvoeren dan met gecomrpimeerde jpg-bestanden mogelijk is. Als het Android-apparaat waarop Lightroom draait ook fotografie in raw ondersteunt, kan Lightroom ook die beelden bewerken.

Lightroom voor Android-telefoonsLightroom voor Android-telefoonsLightroom voor Android-telefoons

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Misschien is het de moeite waard te vermelden dat gebruik van RAW bestanden in de lightroom app geld kost.
Wat zijn de eventuele kosten hiervan als ik vragen mag? Want dat kan ik niet zo snel vinden.
Je hebt een creative cloud abbo nodig, dat is tussen de 12 en 100 euro per maand afhankelijk van de programma's.

https://creative.adobe.co...9Y&mv=other&store_code=nl
Oh vet! ik heb het dus 'gratis' bij mn CC abbo...yay..nu alleen nog een tablet of telefoon die niet super traag is :D
Als je gewoon een recente telefoon of tablet heb is dat al genoeg hoor. Mijn Oneplus One (release 2014) doet het prima met Lightroom.
Er staat in het item: "Voor die dienst is een abonnement nodig."
Of is dat er later bij gezet?
Dat heeft alleen betrekking op de sync met andere apparaten, het stuk over RAW komt er na.
DNG bestanden gemaakt op je telefoon zijn wel te bewerken, maar de imports van een DSLR kunnen enkel met een betaald abbo worden bewerkt.
Thanks for the headups! Ik had hem bijna geinstalleerd maar dan blijft ik liever Snapseed gebruiken ;)
Fijn voor Adobe - maar voor mij zal't niet zijn - die abbo-formule ik hou er echt niet van - men heeft u dan in een wurggreep, en bij prijsverhogingen is u geschoren. De uitweg wordt alsmaar moeilijker - dus er niet instappen lijkt me gewoon gezonder.
Zojuist heeft Affinity hun Photoshop alternatief, Affinity Photo, gratis in bta uitgebracht voor windows. Prachtig programma, een waardig opvolger voor Photoshop. https://affinity.serif.co...uction-video/#entry134628

De illustrator alternatief Affinity Designer is ook al enige tijd uit als gratis bta. Wanneer de programma's uitontwikkeld zijn zullen ze, net als de mac versie, eenmalig 50 euro gaan kosten per app. De inDesign alternatief, Affinity Publisher, komt ergens volgend jaar uit. En dan komen er ook nog iPad apps uit :)

Doei Adobe :o O-)

[Reactie gewijzigd door MarcelP102 op 10 november 2016 14:10]

Dat zijn de betere prijzen! Ik zit nog steeds op photoshop cs4 en die heeft me 700 euro gekost. En die photoshop iconen beginnen nu wel heel klein te worden!
Wurggreep? De uitweg moeilijk? Je kan altijd annuleren. Als je maandelijks betaalt, kan je elke maand opzeggen. Als je gaat voor de standalone versie en je wilt graag updaten naar de nieuwste versie (dus geen bugfix update), ben je k afhankelijk van de prijzen van Adobe...

Ik heb zelf ook lang getwijfeld en blijven hangen met een "oude" standalone LR versie omdat ik niet wee meedoen met het wel zeer lucratief nieuw systeem van Adobe. Maar de regelmatige updates, nieuwe features die je wl onmiddellijk ontvangt als CC gebruiker en het feit dat Photoshop (ook met updates) ook inbegrepen is, gaf mij de doorslag. Photoshop CS6 apart, kostte tot enkele jaren terug richting 800 euro. Uiteindelijk is 128 euro per jaar een kleine kost voor twee complete up to date softwarepakketen (Engelse versie) waar je als fotograaf dagelijks uren mee bezig bent.

Voor beide pakketten apart betaalde je vroeger eenmalig bijna 1000 euro in totaal - zonder een enkele update. Dus heb ik pas na 7,5 jaar die 1000 euro betaalt met mijn abbo. En heb ik toch alle updates ontvangen.

Als je occasioneel wat foto's beperkt bewerkt, dan is het een compleet andere context natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 10 november 2016 13:37]

Elke keer de nieuwste versie van Photoshop en LR voor een tientje per maand vind ik ideaal. In elke update zit er wel iets in waardoor ik tijdswinst heb of dat een tool als healing brush beter werkt.
Deed Adobe maar eens wat aan de formaat ondersteuning bij premire pro.. Het niet kunnen openen van MKV, en niet om kunnen gaan met multitrack audio is totaal ouderwets. Onacceptabel bij een stuk software dat drie cijfers kost..
Ik denk dat je hier ook consumer-spul en pro-software een beetje apart moet houden.

bijna alle formaten waarop content wordt aangeleverd _in productie_ worden ondersteund en daar is het pakketje natuurlijk voor. Zolang er geen camera's zijn die MKV out-of-camera leveren of er een uitwisselings standaard is in de filmwereld die gebruik maakt van MKV zullen ze zich niet genoodzaakt voelen.

Ik weet niet waarom jij iets met een MKV in Premiere wil, maar ik denk dat Premiere dat gebruik niet als doelgroep zal zien.

En zoals altijd, MKV is maar een container. Wat er in zit is doorgaans AAC, AC3, H264, H265 en die worden allemaal ondersteund, zolang het in mp4 of mxf containers zit.

AC3 multichannel doet het hier ook gewoon goed, en M2TS transport streams met variable framerate (zelfs gaten van 5 seconden in de videostream als m'n SD kaart opeens ging haperen) doet Premiere goed terwijl ffmpeg / MPC-HC / VLC het verprutsen. So it goes both ways :). Heb MP4 met VFR nog nooit geprobeerd (m'n telefoon schiet erg contante fps, wat ik niet verwachtte).

MKV is bij eindgebruikers natuurlijk groot en bekend, en het is een schaalbaar, efficient erg flexibele container die compleet open is. Dus een gek idee om support er voor te gaan maken is het niet, helemaal mee eens. Maar MKV files die je vind zijn 99% 'end-delivery-files', oftewel het uiteindelijke comprimeerde resultaat van een edit, niet iets wat je gebruikt _in_ een edit. Dus ik heb ook sterk het vermoeden dat er een gedeelte is aan jou kant van 'de verkeerde tools voor je doel' gebruiken. Of de verkeerde content :).


Native encode / decode van DNXHD / DNXHR is recent, native decode van Prores (ook voor Windows) is recent, HEVC 10bit (en 12 bit?) is recent. Zijn toch wijzigingen waar de video wereld (en ik, ahem) erg blij mee zijn.
MKV is nodig als je multitrack (dus niet multichannel!) opnames maakt en het in 1 bestand wil houden. Container maakt weinig uit, TS of MOV vreet ie eveneens niet. Althans, niet fatsoenlijk. Hij pakt enkel de eerste beste audiotrack die hij tegen komt, de rest gaat gewoon de prullenbak in. Wil je dus een opname maken waar meerdere audio bronnen op een aparte track staan (instrumenten, microfoons), vergeet het maar met adobe, tenzij je ze los gaat zitten opnemen (gedoe met syncen) of ze eerst uit de master file sloopt (duurt lang).

Gewoon een containertje open peuteren en alles op een eigen track plempen moet geen probleem zijn voor zon dure video bewerkings suite vind ik.. Maar goed.
multiple tracks in a container is inderdaad een ramp en wel handig voor pro of consumer alike. Had ook wel verwacht dat dit zou werken met een mxf container en zo eigenlijk.

Een hoop mxf containers (edius maakt ze zo bijvoorbeeld) gebruiken een losse audio track voor een enkel channel. Dus als je een stereo audiotrack hebt, maakt hij er twee losse mono tracks van. Is in de meeste software weer een reden voor omwegen om te zorgen dat het weer een enkele stereo audiotrack wordt.

Maar After Effects leest deze bestanden wel goed in dus ze kunnen het blijbkaar wel... alleen als ze weten dat het kan gebeuren voor een bepaalde container/codec combi. Dat is wel stom van ze.
En wat dacht je van video met variabele framerate? Ik moet daarvoor Handbrake gebruiken, anders loopt het compleet uit sync.

Helaas heb ik soms opnames die ik met m'n telefoon maak, maar Adobe vindt dat schijnbaar oninteressant.
Creative Cloud is niet in ieder land even duur. Bij ons kost het iets van 15 euro per maand voor de alles er op en er aan versie. Het kan best een idee zijn om even rond the (Photo)Shoppen ;)
Ik heb zelf een studentenversie met volledige creative cloud gekocht bij slim.nl, daar betaal ik maar 130,- per jaar voor. Ik weet niet of het ook mogelijk is dat te doen zonder studentenaccount maar misschien leuk om ff naar te kijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True