Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google-onderzoeker maakt goede nachtfoto's met Pixel via speciale camera-app

Door , 42 reacties

Google-onderzoeker Florian Kainz blijkt, met de experimentele camera-app SeeInTheDark en een zelfgeschreven camera-app die bijvoorbeeld handmatig de focusafstand laat instellen, in staat om relatief goede nachtfoto's te maken met de Nexus 6P- en de Pixel-smartphone.

Om te zien wat er mogelijk is qua opnames met uitdagende lichtomstandigheden, maakte Kainz gebruik van de experimentele en niet voor consumenten beschikbare SeeInTheDark-app van Marc Levoy, een hoogleraar in computerwetenschappen en tevens onderzoeker bij Google. De Nexus 6P en de Pixel hebben al de beschikking over de hdr+-functionaliteit, die verbeterde opnames mogelijk maakt bij weinig licht. De SeeInTheDark-app maakt het mogelijk om bij nog minder licht foto's te schieten.

Deze app werkt door middel van het omlaag brengen van de resolutie naar ongeveer 1 megapixel. De app schuift meerdere na elkaar gemaakte opnames in elkaar vanuit de aanname dat het een statische scène is, waarbij het algoritme ruis en hot pixels zoveel mogelijk beperkt door onder andere de eigenschappen van de vorige opname in kaart te brengen. Ook past de app automatisch allerlei correcties toe op het gebied van zwartwaarde, witbalans, kleur en scherpte.

Naast deze app heeft Kainz een zelfgeschreven eenvoudige camera-app gebruikt die de gebruiker handmatig waardes zoals de sluitertijd, ISO en de focusafstand laat instellen, iets dat niet mogelijk is met de standaard camera-app van Google. Met name het instellen van de focusafstand is van belang, omdat de twee in smartphones gebruikte autofocusmechanismen, contrastdetectie en fasedetectie, het doorgaans laten afweten in het donker en niet kunnen scherpstellen op een ster aan de nachtelijke hemel. Door middel van deze app kon Kainz de focusafstand simpelweg op oneindig zetten.

Als met deze app een foto in het donker wordt gemaakt, wacht de app enkele seconden na het indrukken van de sluiterknop, om vervolgens maximaal 64 opnames te maken. Deze opnames worden individueel in het raw-formaat als dng-bestanden opgeslagen, waarna er gebruik moet worden gemaakt van de reguliere nabewerking bij nachtopnamen, in de vorm van het gebruik van black frames en het stacken van de foto's om bijvoorbeeld ruis zoveel mogelijk te beperken en details zoveel mogelijk naar voren te brengen.

Omdat de Nexus 6P en de Pixel sluitertijden ondersteunen tot 4 en 2 seconden respectievelijk, heeft Kainz bij de nachtopnames met de Google Pixel-smartphone vanaf een statief 64 opnames gemaakt, met elk een sluitertijd van 2 seconden. Ook al borduurt Kainz met deze methode vooral voort op de mogelijkheden van hdr+ door meer opnames te gebruiken, en kan de kwaliteit nog niet tippen aan de nachtfoto's die met dslr's zijn te maken, toont het wel aan dat de sensors in smartphones in combinatie met slimme apps en algoritmes en met een goede nabewerking in staat zijn om relatief goede nachtfoto's te produceren.

pixel nacht

Joris Jansen

Nieuwsredacteur

Reacties (42)

Wijzig sortering
Als je vanaf een statief werkt en je hebt weinig beweging, wat is hier dan bijzonder aan? Als je de sluitertijd lang kunt houden, dan krijg je toch vanzelf genoeg licht voor een goede foto? Het enige nadeel is dat er ruis verschijnt als de sensor lang achter elkaar gebruikt wordt. Bij het reduceren naar 1MP krijg je die wel weg inderdaad.

Deze foto is ook in het schemer gemaakt, maar lijkt overdag door een sluitertijd van 30 seconde en statief. Dat is met een camera uit 2007, dus zo bijzonder vind ik het niet.

Een statief in combinatie met een mobiele telefoon vind ik geen optie. Als ik dan toch al loop te slepen met een statief, dan kan ik ook wel een goede compactcamera of dSLR meenemen.
Het is inderdaad niet wereldschokkend, dat heb ik ook geprobeerd aan te geven in de laatste alinea. En het is ook niet voor niets een .geek. Maar het is wel leuk om te zien dat de ontwikkelingen op cameragebied bij smartphones steeds verder gaan, ook op gebied van apps en algoritmes, en dat dit soort astrofotografie dus ook (steeds beter) mogelijk is zonder een dslr met een lichtsterkte lens.

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 27 april 2017 11:32]

Als de camera/sensor dan ook nog tegen de draaiing van de aarde draait kun je inderdaad ook astrofotografie doen, anders is het redelijk nutteloos met zulke lange sluitertijden. Bij Pentax hebben ze dat namelijk wel gedaan. Die laten hun sensor tegen de draaiing van de aarde in draaien en kun je een lange sluitertijd halen zonder star trails.
In het voorbeeld van de melkweg in het artikel zie je ook al star trails.

Edit: in het voorbeeld met de bomen op de voorgrond, zie je ook enorm veel ruis in de bomen. Dus sorry, dit vervangt in de verste verte niet een dslr met lichtsterke lens.

[Reactie gewijzigd door Universal Creations op 27 april 2017 12:03]

Klopt, het is ook nog wat wat beperkt. Wat er met de astrotracer-functie en de gps-module van Pentax mogelijk is heb ik zelf kunnen ervaren. Nogal bijzonder om een sluitertijd van 1,5 minuut te hanteren met een lichtsterke 135mm lens en dan geen star trails te zien. Maar dat laat onverlet dat het toch leuke resultaten zijn met een smartphone.

Edit: dat dit nog geen vervanger is voor dslr-opnames staat ook in het bericht ;) Dat is ook niet beweerd ofzo :)

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 27 april 2017 12:11]

Het is leuk dat men bezig is met het verder ontwikkelen van de techniek en dat moet men natuurlijk ook blijven doen.
Ik heb zelf trouwens ook eens een paar dagen een K-1 gehad om te testen en ik juich die techniek zeer zeker ook toe. Helaas is de bediening soms wat quirky bij Pentax, maar dat terzijde ;)
ik kan maar 1 ding zeggen over die foto's:

wauw, ik kan de melkweg hier zelfs nog niet met het blote oog zien, dus die camera ziet meer dan ik kan zien ...
Dat ligt ook enorm aan de locatie vanwege lichtvervuiling. Ga maar eens naar een locatie met weinig lichtvervuiling op een heldere nacht, dan zie je opeens 1000x zoveel sterren als jij normaal ziet.
helaas woon ik in belgie (vlaanderen); dit is 's nachts op de landkaart 1 witte (gele) stip ... je snapt al dat er hier geen ontkomen aan is ...

waar ik woor is de hemel 's nachts oranje-achtig naar het paarse toe... ik woon dan ook in Antwerpen... hier zie je enkel nog de grote en kleine beer en een een paar sterren en vliegtuigen.....
Ik woon bij Aalst en het is hier al ietsje beter. Maar wil je veel sterren zien? Op nog geen 5 uur reistijd zit je in de Brecon Beacon van Wales. Daar heb je 'stargazing' spots waar dus niks is van strooilicht, en ja, daar zie je veel meer sterren.
Hoeveel accu verbruikt zoiets eigenlijk? Ik herinner me een kennis die (in het analoge cameratijdperk) eens een halve nacht wilde belichten met z'n nieuwe camera (op een roterende volginrichting natuurlijk). Jammer dan, na een half uur waren de (nieuwe) battarijen van de camera leeg en sloeg de sluiter dicht. Mijn oude mechanische Praktika had daar geen last van, die had een mechanische sluiter.
Hangt ervan af :)

Kijk bij de Pentax K-3 II en de K-1 zit de gsp-module ingebouwd in de camera-body. Dus dan heb je geen aparte gps-module nodig om on de hot shoe te schuiven, zoals dat moet bij bijv de K-70, de K-S2 en oudere modellen. De K-3II en de K-1 hebben wel een grotere batterij en kunnen natuurlijk battery grips gebruiken, wat zeker 's nachts bij een zekere kou is aan te raden. Bij de K-70 heb je het voordeel dat er een paar AAA-batterijen nodig zijn voor de losse module, dus het gps-signaal en de kalibratie enzo trekt de batterij van de camera zelf niet leeg. Die module houdt het wel minimaal een aantal uur vol. Genoeg voor een nachtelijk astro-sessie in ieder geval. En dat geld ook voor de camera zelf.
Er mist volgens mij informatie om een goed oordeel te kunnen geven.

Vraag 1: Hoe verhouden deze foto's zich tot dslr foto's?
Je zou dan gelijktijdig dezelfde opnames gemaakt moeten hebben met een dslr. En dan natuurlijk goed je best doen. De Pixel heeft maar liefst 128s belichting mogen gebruiken...

Vraag 2: Wat is de meerwaarde van de app?
Je zou weer tegelijktijd met dezelfde telefoons dezelfde foto moeten maken, maar dan nergens in het verwerkingsproces deze specfieke app gebruiken. En dan wederom natuurlijk wel goed je best doen.

Dan heb je in ieder geval wat bruikbaar referentie materiaal. Zoals ze nu los gepresenteerd worden, zeggen de foto's imho weinig.
star-trails zijn ook te voorkomen door een algorithme te gebruiken.
je hoeft "alleen maar" te compenseren voor de draaiing.
Een statief kan ook een kleine gorillapod zijn die je vast maakt aan een boom of iets dergelijks. Dat hoeft echt niet heel groot of zwaar te zijn en kan gewoon in een kleine tas.
Zelf met een statief werk ik met mijn dslr met camara app om de sluiter in te drukken.
Beetje beweging en de eerste foto is al bewogen.

Idem als je een telefoon neemt, je drukt en kan al iets bewogen zijn.

Voor de rest laat deze app helemaal niets zien 1 megapixel foto waar je ruim 2 minuten voor nodig hebt, niet echt spectaculair.

Dit zou je met iedere camera kunnen doen. Je hebt alleen de software nodig om van alle beelden 1 beeld te maken. Zelf zou ik als het donker is eerder nog met langere sluitertijd dan 4 seconden werken. Je kan dan gewoon net als met HDR foto's meerdere foto's maken, langere kortere sluitertijd en deze samenvoegen.
Verklein je ze dan haal je ook wat ruis weg.
Weet niet helemaal waarom dit een reactie is op mijn post, ik geef alleen aan dat een statief niet altijd heel groot en zwaar hoeft te zijn.

Als je overigens bang bent voor bewegingen van je camera bij het maken van foto met de hand, dan moet je ook zorgen dat je spiegel is ingeklapt en alleen diafragma open gaat bij het maken van een foto. De speigelklap beweging zorgt namelijk ook voor een trilling. De wat duurdere dslrs hebben een dergelijke optie.

Met je telefoon op statief kun je ook gewoon gebruik maken van een automatische functie met een vertraging van 1 sec zodat het toestel niet meer beweegt na een aanraking.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 27 april 2017 12:35]

Kleiner statief is niet altijd even stabiel in vergelijking met groot zwaarder statief. Massa help toch wel om het echt goed stil te houden.
Een telefoon weegt bijna niets en heeft geen bewegende delen. Dus zolang er weinig externe invloeden zijn zoals wind, zal een statief als een gorillapod die je vastklemt om een paal/boom niet veel bewegen.
Daar had je vroeger van die draadjes voor waar je op een knop op het draadje drukt en waar dan een staafje uit het uiteinde kwam die de sluiterknop indrukte. Kan dat niet meer op een moderne camera?
Nou, dat is tegenwoordig wel fors duurder dan vroeger zeg. En die draadjes waren universeel voor elke spiegelreflex, dit is ook nog per camera verschillend.
Het kan ook voor een stuk minder hoor. Ik heb er 1 van ebay/dealextreme voor amper 5. Werkt al jaren zonder problemen.
Sommige camera's gebruiken gewoon een 2,5mm aansluiting en dat is universeel. Helaas zijn dat uitzonderingen.

[Reactie gewijzigd door Universal Creations op 27 april 2017 16:54]

Volgens mij hebben de meeste moderne camera's wel een mogelijkheid om ze te bedienen met een smartphone app via wifi.
Als je te weinig licht binnen krijgt dan heb je alleen ruis over na de sluitingstijd. De sterren geven heel weinig licht af.
Ok dus je hebt een lumia 950xl gebouwd ?
Die maakt vergelijkbaare fotos in nacht,
En dat in 10 secondes. Inplaats van 128sec
Was het in Nederland ook maar eens een keer cht donker, wel tijdens een heldere hemel natuurlijk :)
Ik woon op een plek waar ik snachts de melkweg heel lichtjes kan zien en woon in de buurt van Amersfoort! De fotos idd zoals in het artikel zijn op zeer donkere plekken gemaakt. Probeer het zelf maar eens om 10x een foto max belicht te maken van de lucht, en dan stacken met deepskystacker.. er komt zoveel meer op de foto dan je denkt. Het is mij ook gelukt om het andromeda sterremstelsel op de foto te krijgen.
Ja, zucht, die twee voorwaarden zijn in de Randstad helaas nogal zelden aanwezig :) Ik geloof dat ik Jupiter (die deze maand relatief helder aan de nachtelijk hemel is te bewonderen) deze maand slechts n keer heb kunnen aanschouwen met het blote oog.
In de eerste alinea staat dat Florian Kainz de zelfgeschreven app SeeInTheDark heeft gebruikt, maar in de volgende alinea staat dat een ander, Marc Levoy, de app heeft geschreven? :?
Nee dat staat er niet :) Lees de vetgedrukte lead nog maar eens :P
Nergens is het geloof ik echt donker in nederland, zodra je andromeda kan zien met blote oog dan is het pas echt donker
Ik vraag me af waarom het specifiek over 1 app gaat en Google telefoons?

Dit kan potentieel toch met elke telefoon met een goede lichtsterke sensor en de juiste app (vaak al de stok app).

Heb zelf geen tripot en woon bij kassen dus kan ze zelf helaas niet maken.
Relatief goede nachtfoto's ... van 1 megapixel :Y)
Ik weet niet of je het sarcastisch bedoelt, maar toch reageer ik :D
Kwaliteit heeft toch niets met megapixel te maken? Het is dus ook niet echt gek dat de nachtfoto's er goed uitzien.
Ik vind het formaat namelijk vrij groot voor een 1 MP foto.
Ik vind het formaat namelijk vrij groot voor een 1 MP foto.
Iedere 1MP foto is even groot ;)
Maar iedere camera kan dit soort 1MP plaatjes creren. Met een wat betere camera krijg je echter plaatjes met een veelvoud aan MP. Dat is het punt.

[Reactie gewijzigd door Universal Creations op 27 april 2017 16:26]

Ja! Heel vet, dir soort fotos maak ik met de oneplus 3t ook als je 30 seconden belichting aanzet, heel vet dat ook meerdere telefoons mogen genieten van deze features!
En de Nexus 5x dan? Die heeft dezelfde camera en sensor als de Nexus 6p. En het ondersteunt hdr+
Zijn bijna betere foto's dan mijn reguliere camera overdag maakt... en zeker beter dan wat het ding 's nachts maakt.
misschien snap ik het niet helemaal maar wat is hier zo bijzonder aan? Er zijn toch verschillende telefoons waarbij je de focus op infinity kan zetten. Ik weet het in ieder geval van de betere lumia's maar volgens mij zijn er meer toestellen waar dat bij kan

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*