Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe versie van Slack verbruikt minder werkgeheugen en is sneller

Slack heeft een nieuwe versie van zijn desktopapp uitgebracht die volgens de makers een derde sneller is dan zijn voorganger. De onderliggende code is herschreven zodat de app ook veel minder werkgeheugen nodig heeft.

De nieuwe desktopversie voor Windows en macOS moet volgens het bedrijf 33 procent sneller laden dan de voorgaande versie. Ook zeggen de makers dat de zakelijke chatapp half zo weinig ram nodig heeft. De exacte cijfers verschillen wel per configuratie en de ouderdom van het apparaat waar de software op staat.

Slack werkt voortaan ook anders als de gebruiker offline is. Sessies worden beter gecachet zodat gebruikers ook gesprekken of kanalen kunnen openen als ze een slechte verbinding hebben. Ook is Slack nu meer gericht op het gebruiken van meerdere werkruimtes. De onderliggende code is zo aangepast dat er nu niet telkens nieuwe kopieën worden gemaakt als een gebruiker een nieuwe werkruimte aanmaakt. In plaats daarvan gebruikt Slack de bestaande onderdelen uit andere werkruimtes zodat de app veel minder geheugen nodig heeft.

Slack werkt onder de motorkap nog steeds op Electron, maar veel onderdelen zijn aan de voorkant veranderd door React. De nieuwe versie van de app wordt de komende weken uitgerold voor alle gebruikers, maar gebruikers die al aan de slag willen met versie 4.0 kunnen die ook handmatig downloaden van de site.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

23-07-2019 • 09:24

67 Linkedin Google+

Reacties (67)

Wijzig sortering
Ik hoop dat Discord snel volgt. Ook zo'n Electron app, maar dat programma vind ik uiterst traag en onstabiel aanvoelen. Slack doet het wat betreft beter. Ik vond Slack al een prima app, ben benieuwd hoe het is na de de update.

Ik heb trouwens al Slack 4.0.0 uit de Microsoft Store zie ik net, die waren blijkbaar op tijd met updaten :)

[Reactie gewijzigd door keranoz op 23 juli 2019 09:57]

Wat ik blij Slack wel positief vind is dat er een enterprise variant is waar je je eigen SAML aan kan knopen, en zo een zekere mate controle kan houden. Dat heeft discord niet. Sterker nog, Discord heeft amper een business model maar wel absurd veel infrastructuur. Dat heeft mij er toe laten verlijden dat ik Discord niet meer gebruik. Dat heeft helaas m'n gaming wel wat geminderd, want op een of andere manier heeft niemand anders een probleem met Discord. Mensen die flamen op facebook als een gekke vinden Discord wat helemaal géén disclosure doet wel weer top... Gelukkig nu een guild gevonden die gewoon de in-game voice gebruikt die prima werkt en dezelfde codex gebruikt, en voor de rest? Ach, wat minder notificaties is ook goed (hoewel ook die game een goede mobile client met communities heeft).
Als je meer controle wil zou je eens naar Rocket.Chat kunnen kijken. Alternatief voor Slack met de mogelijkheid om zelf je eigen server te hosten en zowel de server als client zijn open-source. Naar mijn ervaring reageren de developers ook actief op issues en pull requests via Github.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2019 10:09]

Een ander alternatief (voor self hosted) is mattermost. Het is een flinke slack clone, en positioneren zichzelf ook echt als een slack replacement (hell, hun API is zelfs zo goed als slack restAPI complient lol) dus overgang is best makkelijk. Het werkt prima, ik prefereer het zelfs over slack omdat er gewoon wat kleine quality of life verbeteringen in zitten ten opzichte van slack. Wij (bedrijf) zijn nu bezig met een overgang er naar omdat we toch bedrijfsdata inhouse houden en niet bij slack waar het in de US word opgeslagen. en ook nog eens kosten kunnen besparen tegenover payed slack (servers hebben we toch al, wat is 1 extra VM..).
Als je een hongerig, traag beest wilt, moet je Rocket.Chat gebruiken. Overigens zitten daar ook geen voice chats in.
Voor voice kan je volgens mij altijd nog beter Teamspeak gebruiken. Het is gratis, en tenzij je wil betalen voor Discord, of Discord moet geboost worden o.i.d. ligt, de geluidskwalitieit ook hoger in Teamspeak (uiteraard afhankelijk van de geselecteerde codec).

Daarnaast heeft Slack natuurlijk een totaal andere doelgroep dan Discord.

[Reactie gewijzigd door keranoz op 23 juli 2019 09:55]

Wij hebben hier voor gaming een Mumble server lokaal in gebruik. Toendertijds ervoor gekozen omdat Mumble de laagste latentie heeft en cross-platform is, en met veel features. Nog steeds tevreden erover.
Host ook al jaren mijn eigen Mumble server. Prachtig product. Het normaliseren van de volumes van alle gebruikers vind ik een goede toevoeging ook.
De codec van Teamspeak en Discord is beiden Opus. Klinkt dan ook identiek. De bitrate zou bij teamspeak wel eens iets hoger kunnen liggen, maar met de gemiddelde headsetmicrofoon merk je daar echt geen verschil in.
Discord heeft amper een business model
DIscord Nitro
Discord Nitro Classic
Vreemd genoeg ook nog best wat merch

Ken best veel mensen die Nitro Classic hebben, simpelweg omdat je dan veel meer animated emojis kan gebruiken, hoger upload limiet hebt e.d.
Daarnaast heb je de server boosts die ook wel erg gewaardeerd worden op bepaalde servers.

Het is een freemium model en een soort Netflix-voor-games subscription
Alleen bijzonder sterk op de Amerikaanse markt gericht.

Je kunt enkel en alleen met creditcard betalen bijvoorbeeld. Niet eens met paypal (enkel met paypal met een gelinkte creditcard). Ze hebben geen giftcards die je jezelf kado zou kunnen doen als omweg.

Daarnaast heeft discord best veel issues met connecties die wegvallen, en is hun DiscordJS (javascript lib) erg volledig, maar ook met veel connectie issues vanuit europa (in the US niet). Hun support afdeling is nauwlijks te bereiken en staan niet open voor bug meldingen.

Slack pakt dit toch echt een stuk beter aan, en oogt en voelt een stuk proffesioneler aan.
Tegenwoordig kan je wel betalen met PayPal, ook zonder achterliggende creditcard.
DiscordJS is geen officiele library. Discord heeft een erg uitgebreide API, maar geen libraries die ze zelf beheren.

Ik host een overigens bot vanuit Europa met rond de 2100 servers, en heb nauwelijks last van problemen. Enige moment dat de bot down gaat is als heel Discord down gaat, wat nog wel zo nu en dan gebeurd.
Wat ik verschrikkelijk vindt aan electron apps is dat ze geforceerd op 60FPS draaien. Op een hoge refreshrate is dat best vervelend omdat dit de ervaring teniet doet zodra je zo'n app in focus brengt.
Ik weet 't, first world problems.. Hoop iig dat dit ooit eens opgelost wordt.
Electron + alles dynamic sync (GSync hier) is inderdaad elke keer slikken als je een 100Hz+ desktop gewent bent. Twitch Client (een draak, maar goed in addon management dus auto-start staat uit en een keer per week mag het even werken) is ook zo'n monster waar je elke keer van slikt als in: "waarom beweegt m'n muis anders als dit actief is vs als m'n game actief is"...

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 23 juli 2019 14:09]

Precies dit dus.. Discord en Spotify doen precies hetzelfde, erg vervelend.
Als je dan dit aangeeft als feedback dan krijg je de standaard reactie "dan draai je het toch in de browser?".

Vind het een hele rare designkeuze.
Wat dan wel weer mooi is is dat de Spotify client voor Android prima op 90hz werkt :+
Nou ja ik kan me prima voorstellen dat het irritant is. Ik heb een 90hz scherm in m'n telefoon en ik irriteerde me er mateloos aan dat veel apps zoals Firefox toch op 60hz draaiden, maar dat heb ik gelukkig kunnen fixen :)
OT: Ben er mee gestopt. Af en toe ging ik op Discord en elke keer iets in de trend van: "This is an unregistered name, claim it before it is gone". Dan klik je claim en vul je je email in en zegt ie "That email is already registered". Heel vermoeiend allemaal. Dit is in Web, geen 1000 jaar dat ik die app van hun op mijn PC zet.
Ja, dat heb ik ook altijd, maar ook in combinatie met de app, niet alleen Web.

Overigens vind ik Slack net zo vermoeiend, omdat je voor iedere Slack space een nieuwe account aanmaakt. Dit is tegenwoordig soort-van-min-of-meer-maar-niet-helemaal verbeterd, maar het bijft krakkemikkig.
Ik heb de 4.0.0 update al twee weken buiten de store om :)
Release van versie 4.0.0 op 8 juli.

Leuk dit nieuwsbericht, maar een beetje achterhaald.

https://slack.com/intl/en-nl/release-notes/windows
Je hebt 4.0.0 nodig om de nieuwe wijzigingen door te krijgen. De ‘nieuwe’ app in geschreven in React en wordt gefaseerd uitgerold naar iedereen die op 4.0.0 of hoger zit, aldus Slack op Twitter (zal tweet er even bij zoeken).

Edit: https://twitter.com/slackhq/status/1153331200653713409?s=21

[Reactie gewijzigd door pBook op 23 juli 2019 10:54]

Bijzonder genoeg bleef mijn ram gebruik ook hoog na de 4.0 upgrade (±2GB met 8 workspaces). Pas toen ik Slack nogmaals herstartte ontving ik de nieuwe React-gebaseerde interface (die onder de 400MB blijft). Die herken je snel, want de zijbalken zien er net wat anders uit.

[Reactie gewijzigd door YaPP op 24 juli 2019 21:50]

Misschien wachtten ze nog op overall performance reports. Ze hebben namelijk gisteren pas een nieuwsbericht de deur uitgedaan over de performance:
https://slackhq.com/intro...-slack-desktop-experience
Ik dacht ook al, hebben ze al weer een nieuwe versie? Maar nee, deze draaien we al een tijdje.
Het word in batches uitgerold, dus niet iedereen ziet deze update direct verschijnen. Het kan goed zijn dat ze nu besloten hebben een grotere batch te updaten en tegelijkertijd zelf een blogpost plaatsen om de release uit te breiden.
Wij gebruiken Slack behoorlijk intensief, tot nu toe door diverse 'quirks' of soms ronduit bugs in de app ben ik er nooit echt een fan van geworden. Mijn grootste ergernis is dat ik er niet op kan vertrouwen dat ik wordt genotificeerd, ook niet als ik wordt getagd. Dit komt zeker een paar keer per maand voor.

Hopelijk blijven ze werken aan de kwaliteit.
Raar ik draai slack ook in Linux maar kwa notificaties doet hij het perfect. Misschien iets anders aan de hand ?
In ons team ben ik (linux) ook de enige, maar een klant (windows) van ons heeft het ook regelmatig.

Het is heel vreemd, ik heb er ook contact over gehad met Slack, maar kunnen mij niet verder helpen.
Ik run al 3,5 jaar een community op slack (met meer dan 2000 leden, 100+ actief wekelijks, tegenwoordig) en heb nog nooit problemen gehad met notificaties. Ja ze komen niet altijd door op telefoon maar dat is omdat ik dat of uitgezet heb, of het valt in mijn snooze periode. Wanneer je slack opstart staat netjes alles als ongelezen en het nummertje van notificaties klopt ook, per channel.

Enige keer dat ik het gemist heb was toen ik een channel op slack open had staan terwijl ik niet achter het scherm zat. Dan markeert ie 't automatisch als gelezen.
Geintje zeker.
Wij gaan er op het werk op over, omdat het zogenaamd zo fijn met alle andere Office-diensten zou integreren. En omdat we het binnen ons partnership gratis kunnen gebruiken tov een betaalde Slack subscriptie.

Nou; Teams is in een notedop een onvolwassen stuk broddelwerk wat aan alle kanten rammelt.

Notificaties die niet of vertraagd binnen komen. Team meetings waarbij de presentatie-content verdwijnt. Agenda-verwijzingen om meetings in te gaan die als je ze activeert je de verkeerde meeting insturen. Etc. etc.

Oh; en de fanta-----stische "markdown" ondersteuning. Nou nou, zeg. 8)7

Het is gewoon WYSIWYG, waarbij (sommige) van de Markdown controle-karakters gebruikt worden om bold/italic/etc.zinsdelen te markeren en on-the-fly om te zetten. Werkt enkel voor basale gevallen.
Zodra je eens een keer een bericht moet tikken wat net wat meer technische diepgang nodig heeft, of zodra je eens een keer terug moet om een tikfout te corrigeren, zijn de rapen gaar. Kun je een keer of 5 tegen de editor gaan vechten om het weer goed proberen te krijgen; voordat je je handen maar omhoog gooit en in frustratie moet erkennen dat Microsoft UX-aapjes in dienst heeft; en het vervolgens toch maar gewoon via de WYSIWYG knopjesbalk gaat doen.

Zelfde verhaal voor de geintegreerde Wiki. Net zo'n draak.

Microsoft had fantastisch goede ondersteuning voor technisch type-werk met TFS / Azure DevOps, maar in plaats daarvan lijken ze deze feature door de clowns van Sharepoint te hebben laten dicteren.
Zulke problemen komen ons in ieder geval niet bekend voor (bedrijf met 15000+ medewerkers).

In feite is Teams gewoon een service die bestaande Microsoft services samen brengt. Natuurlijk is niet alles koek en ei (zo wordt de geïntegreerde Wiki door Microsoft ook echt niet als volwaardige Wiki gepositioneerd), maar dat is bij Slack ook niet (major outages).
Jammer dat het nog steeds Electron zooi is. Ik gebruikte vroeger de IRC bridge maar daar zijn ze ook al mee gestopt.

Ik was een enorme fan van Slack maar dat begint steeds meer af te nemen. Al heb ik er nog wel een voorkeur voor. Op het werk gebruiken we nu MS Teams maar dat is nog veel slechter (zowel op het gebied van resourceverbruik als op enorm onefficiente schermlayout).

Overigens gelden deze optimalisaties ook voor de webversie.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2019 10:53]

We zijn op werk overgeschakeld van HipChat naar Slack.
I hate it.
HipChat was lekker zakelijk, direct, geen fratsen.
In Slack is het reclames, GIFjes, koop-Premium onzin, etc.
Daar heb ik echt geen behoefte aan als ik probeer te werken.
Euh? Ik gebruik Slack bijzonder veel en zit met wat vrienden op de slack van mijn vrouw haar werk (400 employees en Slack is de manier van bedrijfscommunicatie, en wij hebben nooit reclame's, GIFjes en koop premium onzin. Ik denk dat je dit op het werk even aan moet kaarten, die hebben de zooi dan gewoon niet goed opgezet voor een werk environment.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 23 juli 2019 23:03]

Ik vraag mij af wat de toegevoegde waarde van deze app is vergeleken met de website?
De toegevoegde waarde is dat het malware is: http://techrights.org/2019/07/20/slack-is-dead/.
Wat een poep artikel. De auteur noemt het "malware" maar komt eigenlijk met geeneen argument dat dat zo is. Data-mining/tracking op zichzelf is niet de definitie van malware en wordt vaak ook niet gedaan met de kwade intenties die de auteur in gedachte heeft, maar gewoon om een bedrijf inzicht te geven hoe hun product gebruikt wordt.

In het artikel wordt ook gesproken dat de NSA en Microsoft Slack niet gebruiken. Nou, poe poe, wat raar. Microsoft heeft belang bij dat hun eigen tools gebruikt worden, dus hun mening met een korreltje zout nemen. En NSA zal ook geen andere publieke tools gebruiken voor belangrijke communicatie, hun belang in geheimhouding is te groot om in de handen te leggen van zo'n een commercieel bedrijf.

Slack slecht noemen omdat die bedrijven Slack niet willen gebruiken, maar ook andere tools niet gebruiken, is wat kortzichtig. Zijn die andere tools dan even slecht als Slack? Wat is "slecht" (bad) dan?
Waarom zou je de hele interne communicatie aan een bedrijf prijsgeven en zelf voor het recht betalen om tot een zekere (door Slack bepaalde) hoogte te bepalen wat er met de data gebeurt, als de intenties van het bedrijf niet duidelijk zijn en je geen enkel inzicht hebt in wat ze met je data doen? Dat is net als Facebook gebruiken en verwachten dat je privacy bewaakt blijft.

Er zijn genoeg alternatieven zoals Mattermost en Matrix die je zelf kunt hosten en waarbij je zelf kunt bepalen wie waartoe toegang heeft. De TU Delft is van Slack overgegaan op zelf gehoste Mattermost en de Franse overheid gebruikt Matrix. Er zullen vast nog meer alternatieven zijn.

Slack lijkt toch voornamelijk gehypt te worden in de technologiemedia zonder noemenswaardige reden waarom het beter zou zijn dan alternatieven. Als jij het wilt gebruiken prima, maar ik gebruik het zo min mogelijk en zeker waar ik zelf de keuze heb om iets anders te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door psychicist op 23 juli 2019 12:12]

Als je Slack gratis gebruikt, en er processen aankoppelt met bots, inderdaad, dan geef je je communicatie 100% vrij. En mogelijk ook persoonsgegevens, en dat is best evil. De reden dat het an-sich wel MAG zelfs in veel sectoren is omdat Slack iets slims heeft gedaan:

* Je kan je corporate autorisatie er aan koppelen, gewoon inloggen met bedrijfs accounts. Hierdoor, vanwegen hoe SAML werkt, liggen er ook geen passwords meer bij slack, en als iemand uit dienst gaat: geen slack toegang.
* Je kan versleutelen met corporate keys die niet bij Slack zelf liggen. Slack heeft dan ladingen hashes, maar geen data.

Ik denk dat als je je neerzet als zakelijke tool, dat je dit soort dingen ook wel moet doen, zeker als je met Microsoft (Teams, Skype for Business) wilt concurreren. Erg grappig hoe die twee werelden naar elkaar krijgen (ook Microsoft levert veel Elektron apps de laatste tijd...)
Het is natuurlijk vooral gemak. Slack installeer je, of je gebruikt de web interface, je maakt je groep aan en klaar. Het draait. Niks geen gezeur over hosting of iets dergelijks. Natuurlijk moet je wel betalen als je je berichten langer wil bewaren maar dat is natuurlijk je eigen keus.

Net zoals elk ander bedrijf heeft Slack ook voorwaarden en een privacy policy. Als je het belangrijk vind om precies te weten wat er met je data gebeurd lees je die toch? Of bedrijven zich daar aan houden is natuurlijk een 2de maar over het algemeen moeten ze wel want er zijn grote consequenties als blijkt dat het bedrijf zich er niet aan houdt (zie Facebook bijv.).

[Reactie gewijzigd door keranoz op 23 juli 2019 12:53]

Waarom zou je de hele interne communicatie aan een bedrijf prijsgeven en zelf voor het recht betalen om tot een zekere (door Slack bepaalde) hoogte te bepalen wat er met de data gebeurt, als de intenties van het bedrijf niet duidelijk zijn en je geen enkel inzicht hebt in wat ze met je data doen? Dat is net als Facebook gebruiken en verwachten dat je privacy bewaakt blijft.
Leuk verhaal, behalve dat Slack bij Enterprise klanten toestaat dat je je encryptie-keys in eigen beheer neemt, waardoor zij geen toegang hebben om te zien wat er in jouw data zit. Het staat encrypted bij hen geparkeerd en that's it.

Zoals al eerder gezegd: de 'techrights' blogpost die je aan hebt gehaald is geschreven door een ongeinformeerde roep-toeter.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2019 21:35]

Goed dat je een bron plaatst bij je claim, maar volgens mij laat de betrouwbaarheid van die bron redelijk te wensen over.

"“It’s a resource hog because it’s malware disguised as an IRC ‘clone’.” Leuke claim, hoe kom je daar bij? Slack kan meer dan IRC, IRC is plaintext. Ik mis onderbouwing.

"It follows you around if you install it on a phone." Niet waar. De Slack app op mijn telefoon kán ik überhaupt niet eens toegang geven tot mijn locatie, dat is niet eens een optie.

[Reactie gewijzigd door keranoz op 23 juli 2019 09:52]

Maar wat is hun verdienmodel? Privacy?
Dat alleen zou al genoeg reden zijn het niet te installeren.
Nee, betaalde abonnementen. https://slack.com/intl/en-nl/plans

[Reactie gewijzigd door keranoz op 23 juli 2019 11:58]

Er zijn behoorlijk wat bedrijven die een premium abonnement nemen. Vanaf $6.67 per persoon per maand tikt dat aardig aan.

Of stel je voor dat een beetje een professioneel bedrijf een Plus abonnement neemt, met 500 werknemers.
500 werknemers x 12.50 maandkosten x 12 maanden = $75000 per jaar. En geloof me, er zijn genoeg bedrijven die dat overhebben voor een tool als Slack.
Betaalde abonnementen én een goed sales kanaal. Toen mijn dev team bij een groot bedrijf het ging gebruiken (en daarna ook wat teams), was het vrij snel dat bij onze afdeling inkoop de telefoon afging.

Ik verbaasde me daar (overigens wel positief) over. Uiteindelijk is het Slack niet geworden maar MS Teams (moest dus wat bots herschrijven maar de azure devops integratie is tof), maar de optie bij slack voor volledige eigen beheerde encryptie + SAML autorisatie waardoor ze niet eens écht accounts hebben is goed geregeld. Zo kun je gewoon met corporate accounts inloggen.
Hm. GitKraken (ook Electron) is een maand of zo geleden ook voorzien van een grote performance update. Fijn dat de ontwikkelaars daar aandacht aan besteden.
GitKraken is nog steeds wel echt de langzaamste app die ik dagelijks gebruik. Helaas is het de meest overzichtelijk git client die ik geprobeerd heb maar af en toe is het echt drama met wat grotere repositories..
Sourcetree al eens gezien qua snelheid ? Das echt janken, zeker op een VM
Voor grotere repositories is Sourcetree volgens mij een heel pak trager dan gitkraken
Ja die gebruikte ik hiervoor tot hij begon te crashen, maar was naar mijn ervaring wel een stuk sneller.
Op de vorige werkplek was SourceTree niet meer vooruit te branden, gitkraken wel. Zal misschien te maken hebben dan met de structuur ofzo. Maar ik blijf erbij, nooit of te nimmer gebruikt ik nog SourceTree zolang GitKraken bestaat ! :)

Electron is wel iets dat redelijk veel gebruikt wordt. Denk maar aan Nylas mail, werkte ook zeer snel. Slack desktop gebruik ik echter nog maar een paar weken. Gebruikte altijd de browser voordien. In elk geval meer snelheid/minder crashes is altijd goed
Tot die conclusie kwam ik 2 jaar geleden ook. Er is ook niet veel mis mee om de commando's gewoon te leren, maar Gitkraken heeft me nog niet in de steek gelaten zoals Sourcetree dat indertijd wel deed. En Gitkraken heeft naast versies voor Windows en macOS ook een Linuxversie, dus dan hoef ik niet heen en weer tussen besturingssystemen.
Ik heb op mijn NethServer VPS Mattermost draaien. Mattermost is een Slack alternatief. Iemand ervaring met Mattermost?
Er zijn 2 varianten: Community versie en Enterprise versie. Met de community versie heb ik zelf ruim voldoende features. Meer info over Mattermost integratie op NethServer: http://docs.nethserver.org/en/v7/team_chat.html

[Reactie gewijzigd door michielRB op 23 juli 2019 10:41]

Waar blijft de darkmode voor de slack desktop app, dit stelt me zo teleur van een bedrijf dat 20 miljard dollar waard is. Hoe moeilijk kan het zijn om die darkmode af te maken.
Fijn, al hoop ik dat ze eens wat aan het energieverbruik van de iOS app gaan doen. Bij mij gaat dat erg hard als er flink wat activiteit is, zeker vergeleken met andere IM-apps (Telegram, WhatsApp, Teams).