Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD: Radeon RX 5700-kaarten met aangepaste koelers komen halverwege augustus uit

AMD heeft verduidelijkt dat fabrikanten halverwege augustus Radeon RX 5700-videokaarten met aangepaste koelers uitbrengen. Scott Herkelman, topman van de Radeon-afdeling, wil er in de toekomst ook voor zorgen dat er voor de verkoopstart reviews verschijnen.

Herkelman zegt dat in een post op Reddit, waarin hij ingaat op de keuze van AMD om de RX 5700-kaarten van een blowerkoeler te voorzien. Hij stelt dat Radeon-videokaarten in het verleden een slechte reputatie hadden, omdat de door de fabrikant getoonde prestatiecijfers in de praktijk niet altijd werden gehaald. De blowerkoeler zorgt er volgens Herkelman voor dat de geclaimde prestaties in alle omstandigheden worden gehaald, ook in behuizingen met een slechte airflow.

Veel gamers zijn niet blij met de keuze voor een blowerkoeler, omdat deze luidruchtiger is dan een ontwerp met axiale ventilators. Herkelman zegt zich daarvan bewust te zijn en de kritiek ter harte te nemen. De suggestie om tegelijk met blowerontwerpen ook ontwerpen met twee of drie axiale ventilators uit te brengen vindt hij een goed idee. De nieuwe Radeon RX 5700 en RX 5700XT zijn voorlopig alleen te koop met een blowerkoeler. Fabrikanten brengen pas halverwege augustus varianten uit met een eigen ontwerp, bevestigt Herkelman. Maandag verschenen details van zeven aangepaste RX 5700-kaarten van MSI.

Onder andere uit de review van Tweakers blijkt dat de blowerkoelers van de RX 5700 en de RX 5700XT zoals verwacht luidruchtig zijn. Ook zijn de koelprestaties niet indrukwekkend. Gebruikers en reviewers hebben inmiddels zelf andere koelers op de RX 5700-kaarten geknutseld en melden dat de kaarten daarmee niet alleen stiller zijn, maar ook minder heet worden. Zo zette Hardware Unboxed een koeler van een R9 290 op een RX 5700 en daarmee bleef de temperatuur onder de 67 graden Celsius. YouTuber Timmy Joe deed hetzelfde met een koeler van een R9 390 en zegt dat de temperatuur onder de 65 graden bleef.

AMD bracht de RX 5700 en RX 5700XT afgelopen zondag uit. Het embargo voor het publiceren van reviews eindigde gelijktijdig. In de toekomst wil AMD reviews eerder online laten verschijnen, zodat potentiële kopers er voordat de kaarten in de winkels liggen al over kunnen lezen. Het is gebruikelijk dat fabrikanten dit doen; bij Nvidia is dat bijvoorbeeld ook het geval. De reviews van de RTX Super-kaarten verschenen op 3 juli, een week voor de release.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-07-2019 • 14:05

49 Linkedin Google+

Reacties (49)

Wijzig sortering
Derde alinea is echt geweldig. Zou het niet durven, hoor. Maar die mensen geld zat, haha.
Zo moeilijk is het niet hoor, ik heb in het verleden oa deze en deze op mijn GPU geplaatst, werkt perfect.
Dat snap ik wel, maar doelde meer op. 3 maanden later videokaart kapot, ofzo. RMA kan niet meer, want garantie foetsie.
Verlies je ook je garantie als jij de koeler van je CPU verandert? Niet dus, is in Europa gewoon toegestaan (Echt Amerikaanse angstpraat)

Ook nog nooit problemen mee gehad en warranty void stickers zijn ook niet legaal om te gebruiken in Europa om de garantie op te geven (daarom komt je wasmachine ook niet met van die stickertjes, terwijl dat soms wel zo is in de VS)

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 juli 2019 15:15]

Dit klopt niet volledig. Je garantie bij de verkoper mag inderdaad niet zomaar vervallen als je bijvoorbeeld een koeler verwisselt. De garantie mag uiteraard wel vervallen als de verkoper kan aantonen dat het veranderen van de koeling het defect veroorzaakt.

Een eventuele fabrieksgarantie kan echter wel vervallen als je een koeler verwisselt of andere modificaties aanbrengt. Daar zijn die warranty void stickers dan ook vaak voor, om de geldigheid van een eventuele fabrieksgarantie vast te stellen. Warranty void stickers mogen dus ook best legaal gebruikt worden in Nederland (en dus Europa). Juist in de VS zijn ze volgens mij dan weer niet rechtsgeldig, maar worden ze wel gebruikt als afschrikmiddel.

De verkoper mag echter het wettelijke recht op een conform product niet afwijzen op basis van een warranty void sticker die verbroken is.

Ben je echter iemand die liever garantie bij de fabrikant claimt dan bij de verkoper zou ik niet direct modificaties gaan aanbrengen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 9 juli 2019 16:01]

Bij videokaarten kan je alleen bij EVGA en PNY zelf je garantie claimen bij de fabrikant. Bij alle andere merken moet je de videokaart naar de verkoper sturen om je garantie te claimen. De verkoper stuurt het vervolgens door naar de fabrikant als er inderdaad een defect aan word geconstanteerd.

Mocht je willen weten wat wel/niet mag van welke fabrikant, de buren hebben er vorig jaar een artikel over geschreven: https://nl.hardware.info/...n-biedt-de-beste-garantie

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 9 juli 2019 21:44]

De afhandeling gaat bij voorkeur via de winkel, maar sowieso Asus en Gigabyte accepteren ze eventueel ook direct en de rest zeer waarschijnlijk ook (ze bieden namelijk world wide warranty). Je consumentenrecht ben je hiermee echter wel deels kwijt, al zullen ze je meestal wel gewoon netjes behandelen.
Nee dat doen ze NIET. Ik heb het letterlijk zelf geprobeerd namelijk (bij Asus) met een defecte GTX1080Ti en men WEIGERT gewoon. Stuur naar webwinkel wordt er gezegd. Uiteindelijk is alles gewoon wel keurig opgelost maar het moest wel via de webwinkel gebeuren, direct met Asus kon ik niets regelen.

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 9 juli 2019 21:43]

http://dlcdnet.asus.com/p...ual/VGA_Warranty_Card.pdf
4. Garantieservice
Ga naar de dealer waar u uw product hebt aangeschaft om aanspraak te maken op deze
ASUS-garantie.
In het geval de bovenvermelde dealer u niet kan helpen bij het maken van de aanspraak
op de ASUS-garantie, gaat u naar de website van het ASUS-servicecentrum op http://
www.asus.com/support/contact-ASUS voor gedetailleerde contactgegevens.

Heb mijn GTX970 in het verleden ook al eens direct bij Asus aangemeld. Dat ze je eerst vragen om een standaard procedure te volgen betekend niet dat er geen alternatieven zijn.

[Reactie gewijzigd door xSNAKEX op 10 juli 2019 10:01]

Deze alternatief is alleen mogelijk als de webwinkel niet meewerkt.
Want als iets jou niet lukt, dan lukt het natuurlijk niemand...
Doe wat je zelf wilt. Ik geef hier alleen aan dat er wel degelijk alternatieven zijn welke volgens mijn ervaring gewoon werken.
Als je echt gaat overklokken en firmware gaat lopen knoeien om hogere kloksnelheden te krijgen of kapotte cores to unlocken (ze zijn gelockt voor een reden "binning is echt"), ja dan is het logisch dat er gevolgen zijn. (Maar als je alleen de koeler vervangt, en hem weer terug stuurt met het origineel dan is er niets aan de hand in het algemeen)

Gezond verstand heet dat, zelfde geld als je een PS4 open maakt (het mag) en verliest geen garantie alleen als je niet weet wat je doet en je met een schroevendraaier het bord molt is dat ook je eigen verantwoordelijkheid natuurlijk.. (Je moet technisch capabel zijn, zelfde geld voor koelers vervangen)

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 juli 2019 19:01]

@stewie @Comp User @SadisticPanda Weer wat geleerd. Misschien dan maar eens kijken om zo'n Arctic koeler op mijn Gigabte GTX1070 G1 rev.1 te gooien. Gewoon voor de lol.
Controleer eerst of het past er zijn - en Ik weet niet of dat ook voor de G1 geldt - nogal wat customized pcb's in omloop, misschien dat iemand anders dat weet?

Ik heb wel een review van @Foritain gevonden, misschien geeft dat uitsluitsel.
En wees voorzichtig dat je de PCB niet schaad, want dat is dan wel weer je eigen verantwoordelijkheid.
Het is niet 100% zonder risico, maar dat is een non-stock koeler op een CPU ook niet.

En je moet het natuurlijk niet doen om hogere kloksnelheden te halen, maar gewoon om hem stiller te krijgen is niets mis mee.

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 juli 2019 19:08]

Die zogenaamde warranty void plakkers zijn ook niet rechtsgeldig in de VS (Federal Trade Commission).
Maar ze schikken de consument wel af en daarmee is het doel bereikt: minder reparaties en meer vervangingsaankopen.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 9 juli 2019 15:40]

Dat licht ook nog eens in welke staat je woont, de VS kan best raar zijn over dit dingen per staat.
De VS is minder verenigd dan Europa in dit soort dingen (wat altijd wel lollig is, aangezien wij geen land zijn als unie)
Soms ben ik echt heel blij dat we in Europa zitten want je weet natuurlijk dat BV nederland van dit soort consumenten bescherming af wilt (zoals de tech hell in de jaren 80 waar nederland vaak het achterlopende debiele landje van Europa was met toren hoge prijzen tot ver in de jaren 90)

De action probeerde mij recentelijk wijs te maken dat er op een koolmonoxide melder maar 1 jaar garantie had, dus gewoon 2 jaar. (gelukkig stond dat achter in de handleiding "2 jaar" en je hebt hier ook recht op een deugdelijk product in Nederland (buiten EU wetgeving) dus het kan nog wel langer zijn)

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 juli 2019 21:06]

Ja, maar je hebt dan altijd nog wel het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Bij een duur product wil je wel weer wat moeite doen om bij onterechte weigering van garantie je gelijk te halen, aan de andere kant wil je dan weer minder risico lopen.
Ik heb het echt gezien van die stickertjes :+ (mafketels)
Ik heb ooit eens een directdrive wasmachine open gemaakt omdat ik gewoon wilde zien hoe zoiets werkt (Nerd!)

Ze doen het op heel veel dingen in landen buiten de EU waarbij je denkt "welke jan kukel is op dit halve gare idee gekomen? Zijn er mensen die onderdelen gaan lopen vervangen met nep en hem dan terug sturen?"

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 juli 2019 19:12]

lol.
maar dat doen ze nu in nl ook al.
Als ik naar een electronica winkel in loop, zie ik ook apparaten waar delen van eraf zijn.
Gaan die mensen die delen verkopen of zo?
Ze stelen misschien gewoon een heel apparaat 1 onderdeel na een ander?
(Johnny Cash One Piece At A Time :+)
}:O
Bij mij was het andersom - HD5870 met stock (blower) koeler 3x - gelukkig onder garantie - vervangen, na de derde keer heb ik de MK-13 op mijn 5870 geplaatst, later toen ik de 6970 kreeg - omruil - daar direct een MK-13 op gezet.

Voor die tijd op de GTX280 en de 9800GTX een Accelero gebruikt.

De HD6970 en de GTX280 zijn nog steeds in gebruik en de 9800GTX en de HD5870 liggen als reserve voor een C2Q 9550 resp. een Phenom II 955.

Als ik weer eens een GPU koeler zou vervangen, dan doe ik dat waarschijnlijk met een G10 / G12 met een 140 rad, misschien - als er ruimte voor is - met een 240 / 280 rad.

[Reactie gewijzigd door Comp User op 9 juli 2019 15:30]

Bij EVGA kaarten in ieder geval niet. Mag je gewoon koeler verwijderen en heb je nog steeds garantie
Alles voor de wetenschap he ;)
V&A staat dadelijk vol met vraag naar R9 290 koelers :P

Ik twijfel tussen één van deze twee kaarten maar ik ga volgende maand even afwachten.
Omdat ik géén herrieschopper wil maar ook niet de garantie wil vergooien (risico daarop) als ik aan een kaart (binnen garantie periode) ga sleutelen.
Ook benieuwd wat overgeclockte kaarten met andere koelers gaan presteren.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 9 juli 2019 14:28]

Ik heb er nog 1 liggen. Van een R9 290 tri-x.

Over omdat er een mooi EK blokje op me kaart zit. :9

Gaan beide waarschijnlijk weg voor 1 van deze nieuw serie. Ook die gaat lekker onder water in de custom loop

[Reactie gewijzigd door ReneJong88 op 9 juli 2019 16:33]

Heb er nog een in mijn pc zitten.
Had eigenlijk gehoopt dat ze al in n handel waren en niet pas half augustus.
Nu moet ik nog dikke maand wachten(wacht al meer dan jaar )
Geduld is een schone zaak....

Wel vind ik dat de 290 zich opvallend goed houdt voor een kaart van die leeftijd. Wordt nu wel behelpen maar ik was/ben zeer te spreken over de prestaties.

Ik heb hem dan ook gecombineerd met een freesync scherm. Dat paneel was me beste aankoop in jaren.
Dat is even handig dat ik mijn 290X koeler bewaard heb :D (heb AOI waterkoeling).

Vraag blijft wel wat de AIB's gaan kosten, ik heb in de jaren behoorlijk wat Ati's/AMD's versleten, maar geen enkele 'fohn' versie heeft het langer dan een week volgehouden, om te worden vervangen door aftermarket spul. Snap dat het de grens is van werken/temperatuur, maar geef mij maar een 2-3 fan AIB ipv zo'n blowerfan.
In de toekomst wil AMD reviews eerder online laten verschijnen, zodat potentiële kopers er voordat de kaarten in de winkels liggen al over kunnen lezen. Het is gebruikelijk dat fabrikanten dit doen; bij Nvidia is dat bijvoorbeeld ook het geval.
Opvallend dat ze dit zo overduidelijk zeggen. Het is mij wel bekend dat andere fabrikanten het ook doen, maar als ik het zo lees denk ik 'productieproblemen, de beste er uit gehaald om naar de reviewers te sturen', dat is in het verleden ook al meer gedaan.

Ik ben benieuwd hoe veel problemen er na een paar maanden (als de 'normale' productie in de winkels verschijnt) naar boven komen. Nvidia gtx 970 met heel veel problemen is wat er in mij op komt.
Iemand die toevallig weet of er een review is die de kaarten in een rack behuizing test met voldoende airflow?
Ik vind het vooral verbazend dat in ieder geval de RX 5700 goed verkrijgbaar is en dat de adviesprijs gehanteerd wordt.

En ik heb nu nog een R9 290 in mijn PC, dus het zou zo maar kunnen dat ik deze verkoop zonder koeler haha.
Graag opnieuw reviews maken als deze op de markt zijn. Betere koeler en een maand betere drivers gaan deze kaarten heel wat extra procenten in benchmarks geven schat ik. :Y)

[Reactie gewijzigd door deregtx op 9 juli 2019 15:16]

MSI rapporteerde exact hetzelfde een paar dagen terug. Dit is dan niet heel nieuwswaardig.

nieuws: MSI komt in augustus met zeven RX 5700-videokaarten met eigen koelers
Dat artikel gaat eigenlijk alleen maar over de nieuwe kaarten van MSI.