AMD stelt adviesprijzen Radeon RX 5700-videokaarten naar beneden bij

Een dag voor de release van zijn RX 5700-videokaarten maakt AMD een prijsdaling bekend. De RX 5700XT en RX 5700 gaan zo'n 425 en 370 euro kosten. Dat was aanvankelijk 489 en 409 euro. De prijsdaling lijkt een reactie te zijn op de RTX Super-kaarten van Nvidia.

Zondag brengt AMD zijn RX 5700-videokaarten uit en verschijnen er reviews online, waaronder op Tweakers. Op het laatste moment heeft AMD doorgegeven dat de adviesprijs omlaag gaat. De dollarprijzen zijn aangepast naar 399 en 349 dollar, die prijzen waren 449 en 379 dollar.

AMD presenteerde de RX 5700XT en de RX 5700 vlak voor de E3-gamebeurs in juni. De kaarten werden toen tegenover de GeForce RTX 2070 en 2060 gezet. Volgens eigen benchmarks van AMD zijn de nieuwe videokaarten met Navi-gpu iets sneller dan die kaarten van Nvidia.

Deze week kondigde Nvidia zijn RTX 2070 en 2060 Super-videokaarten aan, die sneller zijn dan de reguliere varianten die AMD in het vizier heeft genomen. De GeForce-kaarten hebben adviesprijzen van 529 en 424 euro. Door de prijsdaling van AMD is prijs van de RX 5700XT dus gedaald naar het niveau van de RTX 2060 Super.

Videokaart Prijs
Nvidia GeForce RTX 2070 Super €529
Nvidia GeForce RTX 2070 Vanaf ~ €470
AMD Radeon RX 5700XT €425
Nvidia GeForce RTX 2060 Super €424
AMD Radeon RX 5700 €370
Nvidia GeForce RTX 2060 Vanaf ~ €330
Radeon RX 5700(XT)-prestaties en features
Benchmarks van AMD

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-07-2019 • 00:27

172

Reacties (172)

172
163
68
4
0
66
Wijzig sortering
Haha, wat een verrassing voor NVIDIA! Te gek! Gaat NVIDIA nu nog een verlaging doen? :D
We moeten de benchmarks nog even afwachten, maar eerlijk gezegd zie ik niet waarom Nvidia dat zou doen? Als het klopt dat de nieuwe kaarten ongeveer 2060 en 2070 prestaties bieden dan is Nvidia al de aantrekkelijke optie.

De 2060 super biedt namelijk ook ongeveer 2070 prestaties en is even duur als de 5700xt, maar biedt wel ook rtx daarnaast. Nou ben ik geen groot fan van rtx, maar voornamelijk omdat ik het idee had dat het de prijs op dreef. Als je de keuze hebt tussen twee kaarten met dezelfde prijs en hetzelfde prestatie niveau maar een heeft wel rtx en de andere niet, dan doe maar die die het wel heeft.

Voor de 5700 is het nog slechter, als die 2060 prestaties biedt, want de 2060 heeft al een lagere adviesprijs.

Nogmaals, we moeten de benchmarks en reviews morgen natuurlijk nog afwachten, misschien presteren de nieuwe AMD kaarten wel beter dan verwacht of hebben ze andere voordelen... Maar vooralsnog ziet dit er voor mij eerder uit dat Nvidia succesvol het gras voor de voeten van AMD weg gemaaid heeft en is deze prijsverlaging eerder een paniek sprong van AMD dan een echte verrassing voor Nvidia. De super kaarten waren juist al de (zeer welkome) prijsverlaging van Nvidia, en dit het gedwongen antwoord van AMD.
Uitgelekte benchmarks van de 5700 en 5700 xt

https://videocardz.com/ne...-rx-5700-review-leaks-out

Om een beetje een indicatie te krijgen over de prestaties van deze kaarten

[Reactie gewijzigd door rigbuilder op 23 juli 2024 09:38]

Als die benchmarks kloppen, dan heeft AMD voor de nieuwe prijs wél hele interessante kaarten gemaakt.
Dat raytraycing gebeuren is een hoop poeha om niets bijzonders, heeft echt geen toegevoegde waarde voor de gameplay. Netals Nvidia hairworks 8)7
Mwa, dat is wat kort door de bocht. Het is de vraag of de huidige kaarten genoeg raytracing performance bieden om het echt tot zijn recht te laten komen maar het kan echt flinke impact hebben. Vooral de raytracing versie van Quake 2 toont dat heel goed. Maar die versie is dan ook zelfs al bijzonder zwaar voor hedendaagse kaarten.
Wat de test betreft, ziet er leuk uit, maar het is nog zeer beperkt. Er staan maar drie games bij, waarvan een Nvidia weer dik wint. Hopelijk is dat iets wat bijvoorbeeld een nieuwere driver nog verhelpt, maar ik zou toch nog even wat meer reviews afwachten.
Bij mijn post hierboven baseerde ik me alleen op de tekst in dit artikel, dat de 5700 tegenover de 2060 geplaatst wordt en de 5700 xt tegenover de 2070.

Los hiervan is het hoe dan ook goed dat er weer wat keuze is, maar vooralsnog zie ik hier niet de gigantische correctie waarop gehoopt werd. Eigenlijk is het waanzinnig dat nu mensen als jij AMD loven dat ze écht interessante kaarten maken. Dit is het prijsniveau dat we een jaar geleden van Nvidia verwachten, en eigenlijk was het dan nog steeds duur geweest. Het is goed dat de prijzen wat omlaag komen, maar we zitten nog steeds onder de prijs/prestatie curve die we een paar jaar geleden eigenlijk verwacht hadden.
Dat heeft AMD gedaan met 4850/70 serie, maar consumenten bleven massaal Nvidia kaarten kopen.
Dat is 11 jaar geleden!!!
En ik heb nu even de review van anandtech destijds doorgekeken, maar volgens mij had ik toen 2 8800 GT's in SLI die alsnog gehakt maakten van die (single) kaarten. Die twee kaarten hebben me dat jaar 262 euro gekost. Wel waren die kaarten inderdaad sneller op hetzelfde prijsniveau dan Nvidia, maar hoe de prijzen zich toen precies ontwikkelden en hoeveel er verkocht werd durf ik niet te zeggen...
Wat ik wel weet is dat ik in die tijd, wanneer ik wel AMD kaarten had (ik had bv een 5770) altijd ruzie had met de software van AMD (en ook gewoon jaren lang over verschillende kaarten dezelfde bugs tegen bleef komen). Het schijnt dat dat tegenwoordig beter geworden is, maar in die tijd was dat volgens mij ook gewoon een reden om voor Nvidia te kiezen.
Toen was het nog Ati.
Amd had Ati overgenomen tussen de 5000 en 6000 series.
Toen is de branding veranderd, maar de overname was al een stuk eerder gebeurd. In 2006 is Ati overgenomen, maar pas in 2010 hebben ze die merknaam laten vallen. Dat was inderdaad ergens rond de 6000 reeks als ik het goed heb.
Dat hoor ik nou zo vaak, dat AMD slechte drivers had blabla. Wel, ik had toen meer plezier van mijn Ati dan de Nvidia die ik toen had. Juist Nvidia drivers, daar had ik problemen mee waar de Ati het gewoon goed deed in hetzelfde spel (iets van StarWars).
Ik kan 1 ding zeggen over je comment.

Goed gezegd man, ik kon het niet beter zeggen!
Want de 5700 is nog steeds even snel als de 2060s of zelfs net iets sneller.
En ze hadden nog niet de juiste drivers had ik alweer gelezen.
Als ze de echte drivers ervoor hebben dan werkt de standaard oc op die kaarten.
Dus wie weet is navi nog sneller en echt goed.

Die raytracing is pas interessant over 2 jaar, want dan zijn er meer games daarvoor gemaakt.
Dus dat Amd volgend jaar met navi20 raytracing geeft is nog ruim op tijd.
'Raytracing niets bijzonders, heeft geen toegevoegde waarde'
Hoe vaak gaan we dat nog horen, heb je RTX of zeg je het alleen maar omdat je het niet hebt.
Nvidia hairworks was zo kansloos dat AMD dat maar dunnetjes overdeed met TressFX, raytracing is zo kansloos dat de ps5/xbox het gaat hebben en dat de volgende generatie AMD's het gaan hebben.
Ik heb nu RTX en zeker in een game als Metro is het verschil dag en nacht.
Quake 2 RTX en minecraft rtx mod laten zien wat het oplevert bij grafisch achterhaalde games.
Raytracing op zichzelf heeft de toekomst, losse hardware/licentie om het te kunnen processen is achterhaald want het verdeelt de markt (kijk naar PhysX, werd ook nooit mooi geïmplementeerd omdat alleen het groene kamp het had)

Voor nu is het super om een RTX kaart te hebben, maar als AMD een beetje bijkomt qua prijs/performance, dan wordt het gezien als een gimmick en gaan game-makers er geen tijd meer insteken, net als met PhysX. (wat ik persoonlijk hartstikke jammer vind)
(& @EMR77 )
Sorry raytracing wordt niet gezien als gimmick, (behalve door veel mensen hier op tweakers). Raytracing/pathtracing is een andere manier van renderen en de toekomst, aangezien het veel kortere software ontwikkeltijden oplevert en foto realistische afbeeldingen.
Raytracing is nu nog heel zwaar voor de hardware, maar dat was rasterization in het begin ook, de hardware is zo goed geoptimaliseerd voor rasterization dat we nu de huidige framerates en resoluties kunnen behalen. nV kon niet anders dan een hybrid systeem lanceren aangezien de meeste games nog van rasterization gebruik maken en de hardware nog niet zo ver is. Maar we zitten nu op het einde van rasterazation.

Alle game maps van praktisch alle games the witcher, gta etc worden door mensen gemaakt (of deels, maar altijd door mensen gecorrigeerd) wat gewoon erg veel tijd kost. Alle lichteffecten worden in de maps en textures ingebakken, wat tijd en ruimte kost en de game groot en duur maakt. Het verschil tussen een mooie game en matige game zijn dat soort details (afgezien van gameplay), of de game krijgt de 'gedateerd' stempel. Met raytracing kan je veel kleinere textures gebruiken of procedurally generated textures makkelijker gebruiken zonder kwaliteitsverlies. Je geeft een aantal eigenschappen aan een meteriaal (hoe het licht er op valt, weerspiegelt etc), raytracing doet de rest en op een manier die natuurlijk oogt.
Dingen als sub surface scattering, global illumination en ambiant occlussion zitten al in (goede) games en kost game ontwikkelaars enorm veel moeite en tijd om goed te krijgen. (word nu allemaal genept met razerization en moet voor specifieke gevallen ontworpen worden)
Waarom doen ze dit: omdat mensen goed zijn in het oppikken van fouten, kleine details maken het verschil. Zie crysis uit 2007 met raytracing features (met en zonder).
Dit doen dus niet voor de consument, de consument wil foto realistische games zien (kan jij anders overdenken, maar de praktijk geeft mij gelijk) hoe een ontwikkelaar dat doet zal de consument een worst wezen, dit is gewoon tijds besparing voor ontwikkelaars en de volgende stap in realisme. Nu zijn het nog gimmicks in games maar dat komt simpelweg doordat die games al jaren in ontwikkeling waren en ze te weinig tijd hadden voor de implementatie. (metro exodus doet het wel redelijk goed) Zelfs al is het maar een aantal effecten het scheelt als snel 10% ontwikkelings- tijd met de huidige implementatie.

Daarnaast heb je ook nog de tensor cores, die ook in game AI nog een belangrijke stap voorwaarts kunnen worden, maar om dat ook nog te moeten uitleggen. Ik wil wel de eerste mods zien van Civ die gebruik maken van de tensor cores.
Ben eigenlijk meer benieuwd naar wat intel gaat doen met zijn gpu binnenkort, aangezien intel al een keer gefaald is met hardware voor rasterization maar eigenlijk de juiste papieren hebben voor raytracing.
(AMD trouwens ook, nV is jaren zo dominant geweest omdat ze uitermate goed geoptimaliseerde rasterization hardware had -veel verder dan AMD-, en met raytracing is het weer een open spel)
Okay, klinkt aannemelijk. Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Aangezien raytracing enigszins softwarematig kan met redelijke resultaten op een Vega 56/64, zal het waarschijnlijk ook niet al te moeilijk zijn om het op de 5700 kaarten te laten werken.
Hardware matig is het natuurlijk veel sneller, op vega 56/64 kan je redelijke resultaten zien maar niet volledige bereik, (wat je ook ziet in de demo van crytek op een vega 56) verwacht geen global illumination & refraction dus niet en maar of.
De hardware van nvidia heeft (naast de tensor cores en RT cores) b.v. hardwarematige denoiser(geluid uitzetten) waardoor een slecht matig resultaat(minder berekeningen) toch goed uit kan zien.
Als je begrijpt hoe complex het is, heb je misschien iets meer waardering voor de hardware van nV, waarbij AMD puur met rastiratition mee kan komen met nV maar geen enkele andere hardware feature mee levert, dan vind ik de AMD kaarten eigenlijk nog best duur. Ik vraag me af als AMD ook raytracing gaat mee leveren wat dan de meerprijs gaat worden....of ze dan ook nog competitief gaan zijn met nV.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 23 juli 2024 09:38]

Nee, heb mij nooit écht verdiept in de complexiteit van de Nvdia-kaarten. AMD zal wel met een hybride oplossing komen, bepaalde taken softwarematig en andere hardwarematig. AMD heeft inmiddels een aardige track record opgebouwd met 'opensource' oplossingen voor dit soort dingen. Bijv. freesync, mantle, vulkan, dx12
Het is een gimmick wat ingezet wordt voor marketing. ps5/xbox hebben het om de consoles 'future proof ' te maken, zodat consumenten niet gaan zeuren. En console game zijn optimaal geoptimaliseerd voor een platform, tenminste de exclusives van de inhouse developers. Maar tot nu toe is het iets esthetisch, wat in mijn ogen te veel aandacht krijgt. Eye candy zorgt niet voor betere games.
Hoef mijn 1080ti nog niet te vervangen dus. Is toch wel indrukwekkend hoe lang Pascal (de 1080ti vooral) nog steeds relevant is.
In lijn der verwachting, echter missen de AMD kaarten niet de juiste drivers?

Voor de rest een prima alternatief voor Nvidia, minus hardware raytracing. Stroomverbruik op hetzelfde niveau gelukkig.
Dat betekent wel dat Nvidia met een die-shrink weer een voorsprong gaat pakken. Maar dat is een hypothese voorlopig.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 23 juli 2024 09:38]

En dan ook nog het verschil in stroomverbruik.

Ik merk dat ik het (vooral met de warme dagen) niet echt prettig vind heb ik een RX Vega 56 heb :P
Edit: maar het stroomverbruik van de nieuwe AMD kaarten lijkt (als de review klopt) weer aardig in orde :)

De RTX 2060 super lijkt mij nog steeds een interessante kaart.
Minder stroomverbruik dan de Vega 56 (50 - 70 watt minder is geen peanuts!), meer prestaties en RTX... helaas wel een hogere prijs.

Nog een dingetje is dat er over een paar dagen al Nvidia Super kaarten zijn met andere (niet-reference) koelers erop.
Morgen komen de nieuwe AMD kaarten uit en dan blijft het voorlopig weer bij reference kaarten met een blower style herrieschopper.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 23 juli 2024 09:38]

Anoniem: 756549 @HugoBoss19856 juli 2019 10:28
De referencekaarten zijn er hooguit in het begin. AMD geeft zelf aan dat ze de blower gebruiken om een 'garantie' te geven voor de performance: https://youtu.be/OY8qvK5XRgA?t=2772

Je zult een paar weken moeten wachten op axial fans, die waarschijnlijk veel gewilder zullen zijn. Hier een voorbeeldje van wat er over enkele weken komt als de referencekaarten minder verkocht zullen worden.

Dus er komen nog meer axial fans voor de 5000 series, alleen dus enkele weken(?) later. Want zoals aangegeven komen er op 7 juli (7/7) nog meer videokaarten van AMD uit (gezien dat er namen worden geclaimd). Zowel boven de 5700 als er onder.
Zoals vaker met een nieuwe release zijn er dus eerst een tijdje enkel kaarten met blower style koeler.
Zie ook RX480, R9 290(X).

Het verhaal van AMD zal er wel mee te maken hebben dat een blower style koeler in elk type case (ook een krappe SFF bijvoorbeeld) "goed" kan koelen (ook w.b.t. airflow in de case), al dan niet met een bonk herrie :D

Als ik nú een andere kaart zou willen zou ik (mede om het type koeler) voor Nvidia kijken.
Ik bedoelde dus ook dat Nvidia wat dat betreft (als je géén blower koeler wilt) een voordeel heeft over 4 dagen.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 23 juli 2024 09:38]

Anoniem: 756549 @HugoBoss19856 juli 2019 10:45
Zelf sta ik op het punt een nieuwe PC aan te schaffen. En ik loop inderdaad tegen deze blower vs. axial style aan. Op dit moment zie ik een all-AMD PC heel erg zitten. Op de blower style kaarten na. Ik heb sinds eind vorige week een Valve Index full VR kit. Maar nog geen PC die het aankan.

Ik ben door de 2070Super erg in dubio over de videokaarten. Ik dacht dat het wachten met dit weekend (7/7 - Navi AMD) en de 9de juli, vanwege Nvidia releases, het nog redelijk allemaal bij elkaar kwam.

Toch zal ik wachten op de axial fans van de AMD kaarten, omdat die nog geen raytracing hebben, die nu toch nog niet zoveel doet. Ik schat in met een 3800X/3900X CPU en een 5800/5900 GPU en een X570 gaming-F mobo een compleet pakket heb, dat voor een high end gamer met VR een pracht combinatie oplevert. Maar wel met axial fans. Niet met blower-style. Nog een paar weken geduld dus... :)
Zeker even wachten omdat het nu maar een paar weekjes is.

Dan heb je wel een dik systeem met die specs :)

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 23 juli 2024 09:38]

Ja, die super kaarten zijn interessant... Ik overweeg zelf de 2070s (vanaf een 1060).
Ik zal echter de komende tijd het wel even in de gaten houden. Eerst zien wat AMD doet, en kijken wat de prijzen doen... Bij mij speelt echter ook mee dat ik een gsync monitor heb. Als AMD écht vuurwerk zou laten zien zou ik wel overwegen over te stappen, maar dan moet ik eigenlijk ook op zoek naar een nieuwe monitor. En ik verwacht dus niet zoveel vuurwerk, Nvidia zal er voorlopig gewoon op zijn minst bij in de buurt zitten (een paar procent verschil in prijs/prestatie maakt het voor mij niet interessant om van monitor voor te switchen).
Van een 1060 naar een Vega 56 zou je al goed merken (ik kom van een RX480), dus een 2070s al helemaal.
Ik speel eigenlijk alleen Hunt: Showdown en daarbij was het verschil dag en nacht.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 23 juli 2024 09:38]

Amd had gezegt dat ze aan die koelers hadden gewerkt en dat het minder herrie zal maken.
Afwachten op reviews.
Ze zullen idd nog wel meer herrie maken dan partner kaarten.
Maar wie weet in een gesloten kast dat het niet heel erg is.
Ik heb nog een R9 290, al helemaal niet prettig op warme dagen. :P
Poe inderdaad ja, die had ik vóór een RX480 en de warmte (en van 4gb naar 8gb) was een van de reden voor de upgrade :)
Ik wens je veel sterkte met gamen in de warme dagen :D

Verder nog steeds een super krachtige videokaart die 290.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 23 juli 2024 09:38]

Daarom had ik die destijds gewoon meteen, onder garantie, een NXZT opzetstuk + een H55 op gemonteerd. Was meteen een flink koeler. Wel een grote gok, haha.
De kaart zelf blijft dan koeler maar volgens mij geeft hij nog net zoveel warmte af (aan de ruimte waarin het systeem staat) :P

Hoe kreeg je dat trouwens voor elkaar onder garantie?
Nou ja, had ook zijdefans op mijn case, dus dat hielp al enorm. Nou ja, gewoon tijdens de officiele drie jaar garantie dat de void-warranty stickertje voorbij gaan. :D
Ja, dat kan zeker helpen!
Ik heb nu ook 2x 120mm met filter op het zijpaneel van mijn CM 690 III, met name om de backplate van mijn Gigabyte Vega 56 te helpen koelen.
Temperatuur geregeld afhankelijk van het cpu usage, via het moederbord bios.

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met de void-warranty stickers.
Je hebt dan 3 jaar garantie gehad op je kaart... wanneer zo'n sticker beschadigd is dan kun je geen garantie meer claimen.
Hij bedoelt volgens mij juist dat hij die sticker beschadigd heeft ondanks dat hij nog garantie had, dus hij heeft zijn garantie voor opgegeven.
Ah ja de R9 290 :P ding eens verkocht aan iemand, die had 'm ook onder load zien werken bij mij maar niet op 't geluid gelet van de reference koeler, kreeg ik 'n paar dagen later een mailtje of hij 'm toch niet terug kon brengen :')
_Dune_ Moderator OeB @royb36 juli 2019 11:41
Ik snap er niets van, ik heb twee Sapphire X-Tri battlefield edition R9 290 kaarten in crossfire gedraait en werkelijk nooit ergens last van gehad. zonder dat ik een straaljager heb... mijn systeempjes zijn over het algemeen mooi stil.
Dat is ook een ander verhaal dan de reference blower koeler op die kaarten ;)
Ik heb een Sapphire met een reference design koeler erop. Tot overmaat van ramp ook nog eens overgenomen uit een vermoedelijke mining rig.
pricewatch: Sapphire R9 290X 4GB GDDR5
Heb er zo 2 in cross gehad heb nog steeds liggen maar paar maand gebruikt de herrie was niet te pruimen.
Zijn inderdaad kaarten waar je echt een goede headset bij moet hebben :P
Miss kijken naar undervolten?;) mijn vega56 doet anders 61C en 180w met nagenoeg zelfde prestaties en fluisterstil ...
De enige review die beschikbaar is op dit momeent laat toch een iets ander beeld zien. in far cry en tombraider presteert de 5700 vergelijkbaar aan de duurdere 2060 super met een iets lager verbruik, en zit de 5700xt tussen de 2070 en 2070s in.

in wolfenstein is nog wat werk aan de winkel, maar ik verwacht eigenlijk dat alle goed geoptimaliseerde low level API games zonder een patch mindere resultaten zullen laten zien voor de nieuwe architectuur. die zijn er nog niet voor geoptimaliseerd.
vind het altijd beetje hilarisch als mensen RTX zien als een goeie feature om nu te hebben. het is een gimmick. en het blijft een gimmick tot ze de performance hits verminderen.

we moeten gewoon wachten op de benchmarks. als 5700XT tussen 2070 / super zit dan zou ik zeggen dat het zeker een goeie positie is om te zitten. want dan zit de 5700XT comfortabel boven de 2060 super die zelfde prijs heeft.

5700 als deze tussen de 2060 super en 2070 zit dan zit deze ook goed. dus gewoon benchmarks bekijken.
Een goeie feature, tja, hangt er vanaf hoe je dat definiëert... Maar als voor de rest de performance helemaal hetzelfde is, dan is het toch fijn als je in ieder geval zelf eens kunt kijken waar alle poeha nou over gaat?
En de performance is niet zo slecht als het in het begin leek, BF5 en SotTR zijn prima speelbaar: https://www.eurogamer.net...-2070-super-review?page=2
dus we gaan kijken naar 2 games en dat ze "speelbaar" zijn? hmm, vind ik niet echt een goeie argument. hoeveel games bestaan er? het was een feature die goed moest werken. hoelang hebben we nou RTX? ik zie 60-70fps voor 2 games.

de rest vallen ze gewoon zwaar eronder. kijk naar quake 2. 30 fps. ik ga niet een feature baseren van hoe goed deze is als maar 2 games net boven de 60 fps halen.

maargoed dat is mijn mening. als je raytracing een feature noemt op het moment dan vrees is dat je prioriteiten beetje links liggen kwa wat de gemiddelde gamer wilt (hoge frames, hoge refreshrates).
Als je in je haast om AMD te verdedigen de pagina niet eens leest... tja...
Die Quake 2 test was een speciale versie waarbij ze bepaalde optimalisaties geforceerd omzeilen om RTX zo zwaar mogelijk te belasten. Ze geven aan dat als je de game normaal met die settings de framerates twee keer zo hoog liggen.
En het maakt niet uit hoe klein het is, ik zeg "als alles verder gelijk is". Natuurlijk is niet alles gelijk en zal iedereen zijn eigen dingetjes vinden waarom de ene voor hem of haar beter is dan de ander, maar als alles verder wel gelijk is dan heb ik welke feature dan ook liever wel dan niet.
ik verdedig AMD niet. ik val nvidia aan op het feit dat ze een feature uitbrengen dat bijna niet te gebruiken is.
dat je het voor een paar games kan gebruiken is leuk. maar hoeveel mensen zal dit te doen zijn? voor jou zou het prima zijn. en daar is niks mis mee. Maar ik vind de RTX argument om AMD prijzen nog lager te zetten een slechte punt.

Als je eigen concurrentie dit vertelt en 99% van gamers dat RTX een gimmick is. dan vraag ik me af waar het dan fout gaat.

maar zoals ik al zei het is hilarisch dat mensen nu RTX als een feature zien. sinds dat tot nu toe het gezien werd als een gimmick.

ik wil ook prijzen verlaagd hebben. Maar ik ga niet dingen verdedigen wat totaal geen argument is voor een prijsdaling. laat nvidia eens hun overpriced gpus verlagen in prijs. 1250 2080ti is gewoon schandalig.
Ik was het op dat punt met je eens... tot nu. Ik vond RTX ook schandalig en niet te verkopen, omdat het de prijs opdreef. Maar als we nu in de situatie komen dat videokaarten van beide kanten een zelfde soort performance bieden op ongeveer hetzelfde prijspunt, dan betaal je dus níet extra voor RTX. En als je het er gratis bij krijgt dan zeg ik, prima!

Natuurlijk is het nog even afwachten of bovenstaande inderdaad zo gaat zijn. Als de AMD kaarten wel significant betere prijs/performance bieden (meer dan een paar procent) dan zijn we weer terug op het punt dat je betaalt voor RTX en dan vind ik het ook niet de moeite waard.

edit: Overigens worden het ondertussen wel meer games: https://www.rockpapershot...g-dlss-games-confirmed-2/

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 juli 2024 09:38]

binnen 24 uur zullen we dat weten. we zijn in ieder geval benieuwd.
Gimmick voor diegene die binnen jaar zijn g-kaart upgrade. Voor diegene die langer met hun hardware doen 3 jaar dan is Futureproof wel punt om rekening mee te houden. Al blijft dat gok of dat binnen 3 jaar aanslaat bij productie van games voor die relaas periodes.
Denk dat er eerst een PS5 komt en daarna Vega 56 vervang voor high-end RDNA Navi.
hoop dat er een race naar de bodem komt ^_^

een rtx 2060 super voor 100 euro/2x kostprijs
Dit was helemaal geen verassing AMD had simpelweg geen keuze. Er zat niks anders op.
Het zou mooi zijn as nvidia nu hetzelfde doet dan word het pas interessant maar die kans is nihil. Dit was compleet volgens de verwachting.
Iets minder betalen voor dezelfde prestatie maar zonder ray trace cores.
Heel positief dit! Ze zullen moeten en doen dat ook. Zo hoort het!

Ben benieuwd naar Zondag, zowel gpu's als cpu's van AMD die getest worden...heerlijk ! :*)
Sorry maar wat is daar positief aan? Ik kan effe niet volgen. Met deze zet kan Nvidia de hoofdprijs (>€500) blijven vragen voor hun 2070 Super en hogere kaarten want AMD heeft daar nog altijd geen concurrent voor. Dat doen ze heel slim. De 5700XT concurreert nu niet meer met de vooropgestelde 2070 maar met de 2060 Super. Met nu 8 GB VRAM en een verbruik van 175W tov 225W vd AMD-kaart is de 2060 Super de betere kaart. AMD is er nu weer aan voor de moeite.

Enige voordeel is dat AMD zijn prijs nu KAN verlagen door het dure HBM-geheugen te vervangen door GDDR6. Anders was het nog slechter voor AMD.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 23 juli 2024 09:38]

De 2070s is waarschijnlijk niet dusdanig veel sneller dat dit het prijsverschil met de 5700XT rechtvaardigt, even RT buiten beschouwing gelaten.

Wat betreft de hogere segment kaarten: ja, daar kunnen ze voor vragen wat ze willen, want geen concurrentie.
ik zou de reviews even af wachten. de ene gelekte review geeft toch wel een iets ander beeld.
in far cry en tombraider heeft de 5700 prestaties gelijk aan de duurdere 2060 super en verbruik zelfs iets lager.
5700xt tussen 2070 en 2070 super in.
En straks zien we ook dat de 570XT anniversary de 2070s weg knalt voor 50usd minder.
Want de normale XT zit er al heel dichtbij.

Volgend jaar knalt de 5800 de 2070s helemaal weg en zal dichtbij 2080 zitten.
En 5800XT weegt wel de vloer met de 2080s.
En dan hebben ze nog de 5900 serie die tegen 2080ti op moet.
Heel positief dit! Ze zullen moeten en doen dat ook. Zo hoort het!

Ben benieuwd naar Zondag, zowel gpu's als cpu's van AMD die getest worden...heerlijk ! :*)
Het is positief, maar nu nog de Radeon VII, die al weer 5 maanden uit zijn en nog steeds €700+ kosten, wat ik te duur vind en niet de moeite waard vond om me Geforce GTX 1080 te upgraden naar (zelfde voor de Geforce RTX 2080 trouwens), als de RadeonVII rond de €600,- was geweest nu had ik er wel aan gedacht om te kopen.
Volgend jaar knalt de 5800 de 2070s helemaal weg en zal dichtbij 2080 zitten.
En 5800XT weegt wel de vloer met de 2080s.
En dan hebben ze nog de 5900 serie die tegen 2080ti op moet.
Ja hehe mag ook wel hé, dan is de Geforce RTX 2070 en 2080 al weer 16 maanden oud (20 januari), en zijn de Geforce RTX 2070s en 2080s ook al weer 6 maanden oud, en komt Nvidia al weer bijna met hun geforce RTX 3070 en 3080.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 09:38]

Zelf denk ik dat Amd eerst de 5800 gaat uitbrengen.
Daarna komt Nvidia met 3080 die even presteerd als de 2080ti met daar boven een 3080 ti.
En dan komt de 5900 die de 3080 evenaard en de 5900xt de 3080ti.
Dit hoop ik wel voor Amd.
Dan zijn ze er weer helemaal bij met gpu's.
En hopelijk dat ze het voor normale prijzen op de markt brengt en niet net als Nvidia boven de 1000 euros gaat.
Ze zien hopelijk wel dat de bevolking wel 500 willen uitgeven voor een goeie kaart en max 7 a 800 voor alle beste.
Meesten willen nog steeds tussen de 2 a 300 uitgeven.
Ze weten ook dat dat de sweetspot is waar meeste kaarten worden verkocht.
Ja precies, hoop dat de Geforce RTX 3080 rond de 30% sneller is dan de Geforce RTX 2080Ti (net als de Geforce GTX 980Ti en Geforce GTX 1080) , de Geforce RTX 2080 +/- 10% sneller dan de Geforce GTX 1080Ti, wat heel erg jammer was.

https://www.guru3d.com/ar...2070_super_review,11.html
Is de Radeon VII niet gewoon dood nu de 2070 super voor veel games hetzelfde presenteerd als de Radeon VII.
Is de Radeon VII niet gewoon dood nu de 2070 super voor veel games hetzelfde presenteerd als de Radeon VII.
Ja je hebt helemaal gelijk, de Geforce RTX 2070s is sneller of net zo snel als de Radeon VII.

https://www.guru3d.com/ar...2070_super_review,11.html

En hij is een STUK minder, rond de €200,- minder kost de Geforce RTX 2070s.

nieuws: AMD stelt adviesprijzen Radeon RX 5700-videokaarten naar beneden bij
Super bedoel ik mee dat ze in de prijsverlaging meegaan. Voor AMD niet lekker voor de winsten, maar voor ons als consument natuurlijk wel.

Want laten we eerlijk wezen, de prijzen zijn momenteel veel en veel te hoog. Ik heb een RTX 2080 die ruim 700€ heeft gekost, en omdat ik een g-sync scherm heb kies ik helaas voor Nvidia. Maar Nvidia heeft door het uitbrengen van deze AMD kaart de prijzen van hun product verlaagd, of meer performance voor dezelfde prijs, waardoor prijs/prestatie beter worden.

Dat is altijd positief. Je hoeft helemaal niet het snelste product te hebben. AMD hoeft helemaal niet de RTX 2080 ti te verslaan, daar zit namelijk niet het geld. Het geld zit in de midrange. En daar komen deze kaarten nu uit, zelfs hoog midrange...
Geld zit in mid-range en high - end. Mid-range meer volume en high-end meer winst per chip/kaart.
Tja is dat slechter? Ik geef nooit meer dan € 500 uit voor een kaart, dus nu heeft AMD een klant bij :)
Ik ook niet. Heb twee jaar geleden een 1070Ti gekocht met Black Friday. Die kaarten kostten altijd meer dan €500 maar toen was er korting en heb ik hem voor €480 gekocht. De prijzen die Nvidia vraagt zijn belachelijk hoog.
Waar heb je het over? als ik de geleakete benchmarks bekijk concurreert de 5700 al met de 2060 super en is ook nog goedkoper, en ook is het stroom verbruik nagenoeg gelijk ook al verschilt het TDP
Persoonlijk had ik het omgedraaid gezien. Dat Nvidia de prijzen laat zakken van de 2060S en 2070S omdat AMD de kaarten morgen uitbrengt.
Het aantal kaarten wat blind wordt verkocht is veel groter dan het aandeel kaarten waar gamers bewust kiezen adhv benchmarks onderling de concurrentie.

Verlaag je de prijs dan snijdt NVIDIA dus ook in de marge van een groot aandeel kaarten wat toch al werd verkocht.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 23 juli 2024 09:38]

Nvidia zal dat niet doen, die willen net als AMD zoveel mogelijk geld uit hun producten halen. Maar ook nu krijgen we meer als consument, Nvidia hanteert dezelfde prijzen voor de 2070 S en 2080S maar meer prestaties.

Dat is al winst voor ons als consument.
Dit heeft niks met positief of wat dan ook te maken. Gezien iNtel toen in grijs verleden markt leider en hele OEM handel in handen. Reageer ook altijd op concurrentie ook al is van David vs Goliat verhouding. Het is normaal dus dat bedrijven op mekaar reageren als in hetzelfde segment producten releasen De markt zal daar op reageren tot er straatprijs uitrold. Niks nieuws. Als er binnen directe concurrerende product er in de tijdslijn een Prijs merk A komt en niet zo lang erna prijs merk B dan zal Merk A de prijs reageren waar nodig A - 50.

Niks bijzonders.

Vega was verlaat en keuze HBM kan je zo even terug draaien als je te ver in productie bent. Het probleem is dat oorspronkelijk waren de HBM varianten voor high-end bedoeld. Maar door concurrentie zijn te laag uitgekomen waardoor HBM kosten een tegenslag is. Voor Pro markt speelt dat geen rol en HBM2 juist op zijn plek heel veel homebandbreedte memory met lage power gebruik.

5700 XT zijn als midrange bedoeld en dan is HBM2 niet commercieel haalbaar gezien het low ASP massa productie markt gericht is.

Gezien RDNA tech gemaakt is om efficiënter game performance te leveren is die HBM2 ook niet zo hard nodig voor RDNA high-end dus i verwacht voor de high-end RDNA ook geen HBM2. Mogelijk nog wel voor de pro versies.
€425 voor de 5700XT is zo goed als het normale prijspijl voor de high end. Alhoewel dit Polaris had moeten vervangen, is de performance in ieder geval goed genoeg om in de benchmarks mee te komen. Het is echter nog lang niet wat de 4850/70 en HD5850/70 brachten. Zowel Nvidia als AMD moeten begrijpen dat alleen cryptominers en slechts een handvol gamers bereid waren/zijn om €500+ voor een videokaart neer te leggen. Hopelijk wordt dit een trend en gaan de prijzen terug naar een normaal niveau.
De 5700XT is mid-end want concurreert met de 2060 Super. Dus is €425 heel veel geld voor een mid-end kaart. Vanaf 2070 Super en hoger is high-end en daar heeft AMD nog altijd geen antwoord op. De Prijzen blijven dus exorbitant hoog door geldzuiger Nvidia.
Nee de 5700XT concurreert met de 2070 super, verschil is maar 1-2 frames, en hij presteert gelijkwaardig aan een 1080 ti in de meeste games, das geen slechte prijs voor zoveel performance ;)
En dan is nog met begin drivers ...wordt nog wel beter.


https://videocardz.com/ne...-rx-5700-review-leaks-out

[Reactie gewijzigd door ChAiNsAwII op 23 juli 2024 09:38]

In SotTR scheelt het toch veel meer dan 2 fps ih nadeel vd 5700XT. Het lijkt erop dat de 5700XT in DX11-games gaat kunnen meekomen met de 2070 Super maar in DX12-games trager is. Vroeger met Vega was het juist andersom. Wel een probleem nu meer en meer games DX12 zijn. Het ziet ernaar uit dat de 5700XT ts de 2060 Super en 2070 Super inzit qua prestaties. Die enorme achterstand in Wolfenstein(Vulkan API) zal wel een driver issue zijn.

AMD stelt de prijs niet voor niets naar beneden omdat ze weten dat de 5700XT ongeveer hetzelfde presteert als de 2060 Super.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 23 juli 2024 09:38]

het is een nieuwe architectuur. helemaal niet vreemd dus dat er bij low level API's nog wat werk te verzetten is voor game/engine devs om voor de nieuwe architectuur te optimaliseren. In dx11 en lager kan AMD veel doen in de drivers, maar in low level API's is hun invloed veel beperkter.
5700XT ongeveer hetzelfde presteert als de 2060 Super.
ik zou de reviews afwachten voor ik dat soort uitspraken zou doen. In de enige tot nu toe gelekte review is de 5700 goed gewaagt aan de 2060 super, maar dus duidelijk goedkoper

[Reactie gewijzigd door Countess op 23 juli 2024 09:38]

Welk uur komen de reviews online vandaag?
als ik dit mag geloven 4 uur.
https://www.timeanddate.c...n+7nm&font=sanserif&csz=1

Voor zover ik weet komt de navi release op het zelfde moment als de ryzen 3000 release dus zou de timer accuraat moeten zijn voor beide

[Reactie gewijzigd door Countess op 23 juli 2024 09:38]

En dan is nog met begin drivers ...wordt nog wel beter.

Klotpt wel maar ik denk toch 1-5% beter. Bij vega was ook veel gezegd over "drivers boost" maarja ... jaar+ later :z
Dat hele 'fine wine' drivers bij AMD is al meerdere malen debunked.
Toen ik net mn vega 56 had zat ik op 144 fps in pubg zonder drops op 1440p, nu een paar drivers verder haal ik 185 +, bepaalde settings hoger gezet aangezien pubg niet meer als 144hz doet atm.
Alles leuk en aardig, maar zullen we niet eerst de officiële bennchmarks afwachten?

Ik zie het liefst meerdere vergelijkingen met up to date drivers etc voordat ik zoiets met zekerheid kan zeggen.
niet dat ik niet graag wil dat het zo is, of zelfs denk. Maar eerst graag zien. Morgen dus.

[Reactie gewijzigd door ZenTex op 23 juli 2024 09:38]

Klopt, nog ff afwachten op meer benchmarks van andere sites, ging om t feit dat sommigen de xt als concurrent vsn de 2060 super afschilderden, het is overduidelijk dat dat niet klopt.
1080ti is gelijk aan rtx2080
op youtube kan je video's erover vinden
De chip oppervlaktes van de turing gpus zijn vrij groot dus duur om te produceren.
Ik denk dat je Amd voortaan zo moet bekijken met hun nummering.
5700 vs xx70 van Nvidia ( maar momenteel ook tegen de 2060s )
5600 gaat opboksen tegen 1660( ti ) en xx60. Omdat ik denk dat de XT versie hiervan straks gewoon de 2060 performance heeft voor minder.
5800 vs xx80
5900 vs xx80ti
5500 is instap model.

In ieder geval ziet gpu markt alweer wat beter uit.
Nog niet hoe ze moeten zijn.
Maar we zijn op weg daar naar toe.
Dit zijn de (voorlopige) 'topmodellen'. Er zullen nog wel wat lager presterende kaarten komen uit de minder goede chips.
en als we de rumours mogen geloven komen er ook nog hoger presterende kaarten 5900XT (etc.).
yup, vandaar ook de (voorlopige)
Volgens mij vervangt navi de vega.
Ziet er goed uit wat amd laat zien, een midrange gpu die nu al zulke prestaties neerzet, ben benieuwd als amd volgend jaar met een gpu komt die 64 compute units heeft en of hybride raytracing net zo'n impact heeft op de prestatie zoals bij de rtx kaarten van nvidia.
Dacht eerder dat Navi meer op gamers gericht is en Vega de extra balast features voor pro markt heeft en HBM2 is daar geen probleem gezien de betere ASP.
1080ti is gelijk aan rtx2080
Overal op youtube kan je video's erover vinden
De nVidia RTX kaarten hebben wel individuele hardwarematige versnelling voor raytracing - de Radeon 5700(XT) heeft dat niet. Die gebruikt daar Compute Units voor, wat performance kan kosten. Als je daar geen waarde aan hecht ben je bij AMD zeker beter uit.
Persoonlijk denk ik dat je voor het ganse RT-gebeuren best nog een GPU-generatie wacht, bij beide producenten.
Bij mij begint de upgrade-koorts toch te kriebelen. Ik ga tot het najaar afwachten, reviews lezen en zien wat de prijs doet
Raytracing kost sowieso redelijk wat performance, zelfs bij RTX kaarten...
Imo is 4k60+ op een sub 400 euro kostende kaart veel interessanter. Geen extra flashy features voor een grote premium prijs waar geen van de games die ik speel dit ondersteunen.

RT zorgt voor een hogere frametime en is dus ook (nog) niet interessant voor pvp multiplayer. Volgens mij zit je dan ook nog eens vast aan een specifieke OS versie (W10 heeft alleen DXR, maar ik neem aan dat er wel een Vulkan oplossing komt voor linux ergens in de toekomst).


Het is een UP, geen USP. :Y)
hoop echt dat die kaarten van AMD beetje presteren, want zit al jaren te wachten op nieuwe kaart.
vorige versies waren voor mij kwa prestatie upgrade te duur(15%meer prestatie bij nieuwe graka)
Same here. Maar denk nu dat ik mijn gtx970 toch eindelijk ga vervangen dit jaar.
Ik heb een Radeon 5700 van bijna 10 jaar oud. Ik speel nog zelden spellen maar ik zou het grappig vinden om die te vervangen door deze kaart.
Ik ben wel benieuwd welke sprong in performance ik dan ga maken.
De rest van mijn systeem is overigens wel up to date.
Weinig, aangezien je zelden spellen speelt ;)
Maar als ie gaat spelen merkt ie dat ie van een ouwe Lada naar een rakket is gegaan.
$399 United States Dollar equals > €355,25 Euro

waar komt die €425 vandaan?
Anoniem: 81352 @kameha6 juli 2019 11:57
BTW
adviesprijzen zonder btw? :X

thx
Heel normaal hoor in de dollar adviesprijzen is nooit belasting verwerkt, omdat het per staat kan wijzigen.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 23 juli 2024 09:38]

De RX 5700 en RX 5700XT gaan zo'n 425 en 370 euro kosten

Het lijkt erop dat hier iets niet klopt in de volgorde. In het overzicht is het echter wel juist weergegeven
Klopt, even omgedraaid, wel scherp op dit nachtelijke uur :P
Ik ben heel benieuwd of zelfs met deze prijzen ze interessanter worden dan de Vega kaarten met de huidige prijzen.
Zondag/maandag afwachten, om te zien hoe ze in verhouding presteren en hoeveel stroom ze verbruiken.
vega kaarten beginnen al een beetje schaars te worden. de prijzen zijn zelfs wat gestegen omdat de winkels met laagste prijzen zijn uitverkocht op een paar plekken.

bij de ene gelekte review was het verbruik zelfs ietsjes beter als dat van de 20 serie refresh.

[Reactie gewijzigd door Countess op 23 juli 2024 09:38]

Even naar amazon.de 278 voor V56, 380 voor V64.
Heb een i7-2600 met 16GB ram als game pc. Met daarin een GTX1050TI. Wordt toch wel leuk om een 5700 of 2060 super te kopen. De processor komt nu nog steeds aardig mee.
Ik had een i5 2500K (op 4,4GHz) en ben net overgestapt naar een Ryzen 2600 (ja de oude, vanwege prijzen van nieuwe cpu's en mobo's die wat hoger uitvielen dan ik verwachte/hoopte enerzijds en anderzijds dat er net even wat anders langs kwam waardoor ik juist even wat minder te besteden had dan verwacht). Ik kan je zeggen, het verschil is dag en nacht ook al ben ik nu voor een wat meer budget CPU uit de vorige serie gegaan... De pure benchmark scores zijn misschien niet eens zoveel anders, maar het nieuwe systeem loopt gewoon soepeler, minder kleine hikjes. En het maakt niet meer uit of chrome in de achtergrond nog wat extra cpu cycles vraagt of dat windows net een update binnen trekt. Met de 2500K had ik bijvoorbeeld echt problemen als ik tegelijk een Twitch stream keek en Destiny 2 speelde, continu microstutters omdat de CPU tegen de 100% zat.

Afhankelijk van wat je met je systeem doet kan ik het in ieder geval echt aanraden om toch eens naar wat nieuws te kijken, vooral als Ryzen 3000 morgen uit is en zo goed presteert als nu lijkt, terwijl ik ongeveer een jaar geleden ook nog hier postte dat mijn 2500K nog perfect mee kon en nieuwe CPU's te weinig extra performance boden.
Zit ook te kijken om mijn systeem naar de nieuwe Ryzen 3 te gooien. Goed om te horen dat de upgrade echt een verschil maakt.
Ik vond de initiële prijs aankondiging van AMD al zo vroeg.
Er gaan verhalen de ronden van de CEO van nvidia die minuten voor hij het podium op gaat om het product aan te lanceren nog de prijs aan het bepalen is. Dus om het dan weken van te voren niet alleen vast te stellen maar zelfs publiekelijk aan te kondigen is eigenlijk heel vreemd.

Voor de CPU's kan het nog, intel kan niet zo veel doen voorlopig. Maar van nvidia wist AMD al ruim van te voren dat er een refresh aan kwam.

En deze tweet doet vermoeden dat er enige opzit in het spel was van de kant van AMD
https://twitter.com/sherk.../1146827961162711045?s=19

of het echt opzettelijk een bait was is moeilijk te zeggen, maar kan me niet anders voorstellen dan dat AMD er serious rekening mee held dat ze de prijzen nog voor de launch aan zouden moeten passen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 23 juli 2024 09:38]

Reviewers allemaal videos al klaar, komt AMD met dit nieuws.

Gisteren werd pas gelekt dat prijzen zouden verlaagd worden, als reviewers dat hadden geweten had het eerder gelekt geweest lijkt me.
Die tweet is van 4 july, En met dingen als last minute driver updates en eventuele andere setting guidance vanuit de fabrikant die er altijd zijn bij een launch day review zullen de meeste hun video's echt niet dagen van te voren af hebben. het script zal er zeker al liggen, en de benchmarks zijn gedraaid, maar de eindconclussie en de dub over de graphs heen zullen echt nog niet final zijn.

[Reactie gewijzigd door Countess op 23 juli 2024 09:38]

Er verschenen al reviews die nergens vermelden dat de prijzen waren veranderd.
Weet het toch niet hoor.
een tekst review.

En zelfs iemand zijn video al af zou hebben, dan is het herfilmen van de eindconclusie en wat dub's over graphs heen niet zo heel tijd rovend. De tijd zit hem vooral in het benchmarken zelf.

[Reactie gewijzigd door Countess op 23 juli 2024 09:38]

Een tekst review waar de reviewers al gelijk aangaven dat deze nog niet klaar was (met daarbij hun verontschuldigingen aan AMD).
Natuurlijk zal AMD rekening gehouden hebben met een reactie van Nvidia.
Ze hadden gehoopt van niet natuurlijk dus zetten ze de prijzen hoger in in eerste instantie. Verlagen kan altijd als het nodig is, verhogen als het niet nodig blijkt is nogal lastig.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 23 juli 2024 09:38]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.