Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ddos'er krijgt ruim twee jaar cel vanwege platleggen gamediensten in 2013

Een 23-jarige Amerikaan die ddos-aanvallen uitvoerde op gamediensten tijdens kerst 2013 en in het begin van 2014 heeft twee jaar en drie maanden cel gekregen. Hij gaf toe dat hij de ddos'er was die achter de aanvallen zat die gamediensten platlegde.

De nu 23-jarige man uit de Amerikaanse staat Utah had het onder meer gemunt op Xbox Live, PSN, Steam, Nintendo en andere gamediensten, zegt het Amerikaanse Openbaar Ministerie. Hij kondigde aanvallen aan via zijn Twitter-account Derptrolling, waarna hij screenshots postte van hoe de diensten offline waren. Behalve een celstraf moet hij een schadevergoeding van 95.000 dollar betalen aan Daybreak Games, het bedrijf dat destijds Sony Online Entertainment heette.

De man uit de VS was de eerste die grootscheepse ddos-aanvallen uitvoerde tijdens kerst, maar dat kreeg in de jaren erna navolging, schrijft ZDNet. Het jaar erna deed Lizard Squad hetzelfde en ook in de jaren erna waren er pogingen om gamediensten plat te leggen. De aanvallen zijn rond kerst, omdat dan veel mensen nieuwe consoles krijgen en voor het eerst online gaan. Daardoor trekken aanvallen rond die tijd extra veel aandacht.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

05-07-2019 • 07:50

123 Linkedin Google+

Reacties (123)

Wijzig sortering
Op mijn opmerking hierboven dat deze straf buitenproportioneel is, heb ik veel reacties gekregen. De meesten vinden dat ik ongelijk heb. Laten we even stilstaan bij het feit dat deze persoon 17 was toen hij het strafbare feit pleegde. Dat is nou niet echt een leeftijd waar je je volledig bewust bent van de consequenties van bepaalde keuzes die je maakt. Niet dat dat een excuus is, maar de gevolgen zijn in dit geval wel erg groot. Hij is nu 6 jaar verder en krijgt nu een celstraf van 2,25 jaar. Dan is hij 26 als hij de bak uit komt. De baan die hij nu wellicht heeft, is hij hoogstwaarschijnlijk kwijt. Zijn kansen op de arbeidsmarkt zijn serieus afgenomen (want strafblad). Hij heeft dan een schuld van 95.000 dollar. Dus hij kan een groot deel van zijn leven gaan besteden aan het afbetalen van die schuld. Een hypotheek zal hij in de tussentijd ook niet krijgen door die schuld. En vergeet niet, een Amerikaanse gevangenis is niet zoals in Nederland een 5-sterren hotel. Dat is echt wel andere koek. Ik ben echt wel van mening dat hij gestraft moet worden voor wat hij 6 jaar geleden heeft gedaan. Maar dit vind ik wel ver gaan. Sla je iemand op straat dood, of verkracht je iemand, dan mag je daar wat mij betreft de rest van je leven de consequenties van ondervinden. Dat moeten de nabestaanden of slachtoffers namelijk ook. Maar in dit specifieke geval is er sprake van financiële schade voor bedrijven en een paar miljoen mensen die een paar dagen niet konden gamen. Dat moet wel in de juiste context geplaatst worden. Die mensen die niet konden gamen zijn er echt al wel overheen na die 6 jaar. En die grote bedrijven hebben ook niet de komende 30 jaar nodig om te herstellen van de financiële schade die ze door dit geintje hebben opgelopen. Dus ik ben nog steeds van mening dat dit een buitenproportionele straf is.
"Laten we even stilstaan bij het feit dat deze persoon 17 was toen hij het strafbare feit pleegde. Dat is nou niet echt een leeftijd waar je je volledig bewust bent van de consequenties van bepaalde keuzes die je maakt."

Dienst heeft miljoenen gebruikers, met een piekgebruik rond de kerstdagen. Hij legt deze plat, bewust, zonder genade. Impact is miljoenen gebruikers die niet kunnen gamen. Impact is gewoon duidelijk.

Dat het verregaande persoonlijke gevolgen heeft had hij ook kunnen bedenken. Dit is vandalisme op industriele schaal, een miljoenenstrop.

Ik heb er voornamelijk geen medelijden mee omdat dit soort figuren sadisten zijn. Dat blijkt keer op keer. Ze genieten van het vernietigen van dingen, van de ongemakken of ellende van anderen als gevolg van hun daad. Dit soort ziekelijke karakters kunnen niet hard genoeg aangepakt worden.
"Dienst heeft miljoenen gebruikers, met een piekgebruik rond de kerstdagen. Hij legt deze plat, bewust, zonder genade. Impact is miljoenen gebruikers die niet kunnen gamen. Impact is gewoon duidelijk."

Je mist het punt dat een 17-jarige niet kan bevatten wat die impact inhoud. Het brein is op die leeftijd nog niet compleet ontwikkeld en mist inzicht in sociaal gedrag en sociale interacties. Heb jij nooit iets stoms gedaan toen je <23 jaar was?

"Ik heb er voornamelijk geen medelijden mee omdat dit soort figuren sadisten zijn. Dat blijkt keer op keer. "

Ik ben oprecht benieuwd waar je dit idee vandaan hebt. Welke zaken betreffen die 'keer op keer'?
Ik ben vooral van mening dat na 6 jaar het een beetje zinloos is en het meer schade aanricht dan nodig.
Precies, helaas gebruiken sommigen van de gene die hun comentaar hier geven hun hart niet.

Als ze zelf in die pinarie waren of hun kinderen, hadden ze wel anders gesproken.

Er zijn zo veel ergere criminele activiteiten ( ook al is dit meer een uitdaging geweest ) waar niet eens de moeite wordt genomen om die te onderzoeken want het levert ze niks op.
Zou wel willen weten waarom? Wat was zijn doel hiermee? Enkel aandacht?
Waarom? Besef wel, 6 jaar geleden was hij een jongen van 17/18. Het "voor de lol" doen kan ook een prima reden zijn geweest
als je rond je 17de 18de niet snapt dat het voor mensen enorm frustrerend is, en dat er bedrijven zijn die hierdoor enorme inkomsten missen, dan zul je op latere leeftijd ook nog vaak de fout ingaan.
Het brein van een mens is pas uitontwikkeld rond het 25ste levensjaar. Daarvoor zijn (leuk voor Tweakers) de verbindingen in de hersenen nog niet (compleet) aangelegd. Een deel van die verbindingen zorgt voor het begrijpen van consequenties van gedrag. Ook relativeren hoort daarbij.
Uitgaande van dit gegeven zou je kunnen beargumenteren dat deze jongeman (gedeeltelijk) ontoerekeningsvatbaar was ten tijde van het gepleegde delict en daarom strafvermindering zou moeten krijgen.
Nog afgezien van het feit dat zo'n straf een buitenproportionele invloed heeft op zijn verdere leven.
Ik zeg niet dat het straffeloos moet kunnen hoor.
Als je een DDOS aanval kan opzetten ben je intelligent genoeg om te bedenken dat je dit niet moet doen. Doe je het vervolgens om wat voor reden dan toch, dan zijn dit de gevolgen. Misschien was hij zich daar niet van bewust, maar dan had hij maar beter moeten nadenken voordat hij zoiets doet.

Wat mij betreft gaat ontoerekeningsvatbaar niet op als je zelf bewuste keuzes hebt gemaakt op de weg er naar toe. Hetzelfde met een ongeluk terwijl de bestuurder onder invloed is, er zijn momenten genoeg om het moment te voorkomen. Dat je op dat moment zelf ontoerekeningsvatbaar bent is al erg genoeg voor het slachtoffer, maar absoluut geen excuus wat mij betreft.
Ik denk dat je het niet begrepen hebt.
Kun je het iemand kwalijk nemen als de bekabeling op sommige vlakken prima werkt maar op andere vlakken nog niet eens aangelegd is.
Verstand komt met de jaren zeggen ze.
Ik ben het met je eens als die bekabeling er aantoonbaar niet ligt. Zou een kind van 3 een DDOS aanval opzetten dan zeg ik ook dat je hem daar niet op af kan rekenen. Echter is dit normaal niet iets wat je onbewust doet, en als het bewust is dan is het je eigen verantwoordelijkheid om de juiste keuze te maken.

Zoals je zegt moet de straf niet buitenproportioneel zijn, want uiteindelijk gaat het erom dat we verdere aanvallen willen voorkomen. Als we het moeilijk genoeg maken om aan de juiste tools te komen is het wat mij betreft voor onwetenden ook niet meer mogelijk om een dergelijke aanval op te zetten.
Het brein is pas volgroeid rond het 25ste jaar bij mannen, bij vrouwen is dat een stuk eerder.
Ik liep op die leeftijd ook te kloten met cisco botnetjes, eigen scripts geschreven om IRC servers te flooden enzo. Was allemaal sport en voor de lulz. Meer niet. Het was ook niet eens de bedoeling om schade aan te richting. Veel Nederlanders leren kennen waarvan er genoeg misschien nog wel op Tweakers zitten of komen. Op een paar na, hadden er maar weinig echt kwaad in de zin. Hele IRC kanalen en zelfs servers vol met volk dat niet meer deed dan ouwehoeren en e-penis opbouwen.

Paar jaar later had ik een goedlopende community en zat ik aan de ontvangende kant. Het kan voor veel mensen wel tot in hun twintiger jaren duren voordat men echt consequenties in begint te zien. De grens van echt volledig volwassen worden ligt daarom dus ook niet op 18, maar 23.
snap ik maar je kan me niet vertellen dat je op 16 17 jarig leeftijd niet het verschil weet tussen een irc kanaal opzetten , of moedwillig bedrijven plat gaat leggen, en weet dat daar hele andere straffen opstaan dan 30 uur schoffelen dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Die IRC servers waren vaak genoeg ook van bedrijven of eenmanszaakjes/hobbyisten, en het was een voorbeeld. Men ging bv ook achter heartbeat servers aan van Quake (based games) en UT. Geen heartbeat, geen server list, geen spelers. Of websites platleggen. Daar op inbreken met SQL injecties of whatever.

Wat werd er toch op los gehacked, en een paar zijn nog vrienden. De meeste waren naar mijn mening niet evil in de zin. Echt ouwehoeren zonder consequenties in kunnen zien. Een paar wel evil, sommige zijn nooit volwassen geworden enzo.

Ik vind niet dat je iemand op zo'n jonge leeftijd al meteen af mag schrijven na zoiets. dit soort acties zou ik destijds niet van opgekeken hebben. Er mogen zeker wel consequenties op zitten, meer dan 30 uurtjes schoffelen. Maar 2+ jaar vast zetten en bijna 100k betalen, in de VS.... meh, IT wordt het hem nooit meer in de VS. Misschien is dit wel gewoon een dikke eikel en verdient hij het.
Dan heb jij je 17e en 18e levensjaar schijnbaar overgeslagen. Ik weet nog dat, toen ik zo oud was, er maar één ding in de wereld belangrijk was, en dat was ikzelf. Nadenken over consequenties? Hell no!
onze jeugd of nu is anders ze zijn vele male volwassener en weten nu dondersgoed hoe dingen werken..

als je 4 grote bedrijven kan platleggen heb je je wel verdiept in hoe wat en waarom.
Plus hij had een twitteraccount waar hij wekenlang opschepte met zijn aanvallen, lang genoeg tijd voor bezinning lijkt me.
Maar ze zijn nog steeds niet op de hoogte van de conqesuenties... i know...
Ben ik het niet eens met je. Ze zijn er wel bewuster van wat de impact kan zijn van hun streken, en hoe lang iets op social media kan blijven. In mijn jeugd (jaren 90) sprak men er een week over, en 2 maanden later was het vergeten. Nu niet en daar zijn ze ook mee opgevoed.

Maakt je dat vroeger volwassen? Naar mijn idee niet. Alleen geeft het internet wel een tool om veel meer slachtoffers te maken dan voorheen mogelijk was. Naar mijn idee valt dit onder kattenkwaad, en is meer dan 2 jaar cel behoorlijk overtrokken.
nee nu zijn ze sneller volwassen of weten wat conseqentie kan zijn media / internet

een lizard squad weet echt wel wat de straf gaat worden.

het ik ben stoer of de aandacht vinden ze leuker...
Dat gedrag zoals jij t omschrijft noem ik niet volwassen maar dom.
ook volwassenen doen domme dingen ;)
Sneller volwassen of de oudere generatie doet niet genoeg aan tucht.
Ik denk beide.
Oja nu ontwikkelen de hersenen van een mens een stuk sneller dan 10/20/30/40 jaar geleden!

Nee natuurlijk niet, media/internet/beeldschermtijd zal die ontwikkeling imo eerder vertragen dan versnellen.
media internet laat je sneller weten wat de consequenties zijn......
Helaas heb je nog niet eens bijzonder veel kennis nodig om die bedrijven plat te leggen. Enkel de juiste connecties. Dat hij bedrijven plat kan leggen zegt vrijwel niks over intelligentie of hoe goed dat geplanned is.
met een simpele ddos ga je dat niet redden , alsnog moet je zoeken naar een server die dit aanbiedt enz , je moet iniedergeval moeite doen om het zover te laten komen!
nee andere blijkbaar wel..

het ik wist het niet grapje werkt allang niet meer.
Juist, dat snapt die ook wel, maar vind het toch leuk om te doen en te braggen..
Ik denk dat het feit dat het de betreffende bedrijven flinke schade berokkent wel eens de reden kan zijn geweest voor deze ddos aanvallen. Ze hebben zich nou niet bepaald populair gemaakt onder een flinke groep gamers de afgelopen jaren. Zullen er vast wel een aantal tussen zitten die dit soort vergeldingsacties geoorloofd vinden.
Als je het artikel daadwerkelijk gaat lezen kan je erachter komen...
In het tweakers artikel staat het niet hoor?
Lees het laatste stukje eens...
Daar staat nog steeds niet waarom HIJ dat deed, wel wat een algemene reden zou kunnen zijn.
Totaal niet interessant. 2 jaar brommen lijkt mij een heel gepaste reactie van de samenleving en eigenlijk al veel teveel aandacht voor dit stuk vreten. Doorlopen en negeren is het beste. Eens een nul, altijd een nul, dat moet het statement zijn. Deze scriptkiddies moeten ervan doordrongen worden dat het niet cool is, dat het niets voorstelt en dat de schade puur hinderlijk is en we er niet van gediend zijn.

Een beetje zoals vroeger fikkie stoken. Prima als niemand er last van heeft. Maar zodra dat wel het geval is, ben je de sigaar.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 juli 2019 12:11]

Wel een gepaste straf en hopelijk schrikt het meer "ddos'ers" oftewel veelal script kiddies af om in de toekomst iemand anders zijn plezier te verzieken, vooral rond kerst is het een bewuste actie geweest om zoveel mogelijk schade aan te richten.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 5 juli 2019 08:01]

Een gepaste straf? 2,5 jaar cel voor het platleggen van een aantal gamediensten? Die geldboete is terecht. Misschien een taakstraf of een maandje de cel in, ok. Maar 2,5 jaar de cel in !?!?! Vind ik best wel buitenproportioneel.
Hoezo niet proportioneel? Je legt bedrijven plat die daardoor misschien wel tiental miljoenen schade hebben. Wees blij als ze je daarvoor niet pakken in een civiele procedure.

Het is niet dat alleen jij niet kunt gamen op dat moment, maar honderden miljoenen mensen niet.

Hoezo niet proportioneel?
Eens, echter was de dader op het moment van handelen 17 en wellicht nog niet nog niet "volwassen"genoeg om de impact van zijn daad goed in te kunnen schatten. Dit praat het niet goed, maar wel vrij fors om na 6 jaar tijd een straf uit te zitten voor iets wat je in je pubertijd hebt gedaan. Daarbij is die 90k ook nog iets waar je echt wel ff flink last van gaat hebben (op zichzelf staand al een forse straf).
Als je met 17 slim genoeg bent om zo iets te kunnen, dan ben je ook slim genoeg om de gevolgen te bedenken.
Zo werkt het helaas niet. Veel mensen (dom of slim) kunnen de gevolgen van hun acties niet goed inzien. Over de jaren worden de meeste mensen hier iets beter in maar lang niet altijd. Er is ook geen magische grens tussen 17 en 18 waarin iemand ineens "verstandig en volwassenen" wordt.

Leeftijd en intelligentie zijn geen excuus. Motief en intentie misschien wel, maar het lijkt me vast staan dat dit met opzet is gedaan.
Sowieso zijn je hersenen uitontwikkeld rond je 25ste, waarbij juist remmingen en goed inschatten van gevolgen de laatste dingen zijn die je hersenen leren.
intelligentie != empatisch denkvermogen
Dat is onzin. Op de manier waarop jij redeneert zou een slim iemand nooit iets doms kunnen doen.
Natuurlijk kun je iets doms doen. Maar dit is niet zomaar iets doms. Dit is bewust neerhalen van netwerken. Dat is anders dan dom.
Daarvoor hoef je niet slim te zijn, let wel, dit is geen hacker maar een script kiddie.
Zijn twitterdraadje vertelde een ander verhaal en de rechter is daar in meegegaan.
Onzin. Op je 17e kan zo iemand makkelijk bedenken dat een dienst vele miljoenen gebruikers heeft en dat indien je deze platlegt, automatisch vele miljoenen mensen er geen gebruik van kunnen maken.

Dat lijkt me geen hogere wiskunde. De impact is bekend, en hij zet gewoon door.
En niet te vergeten dat het hebben van een strafblad je kansen hindert op de arbeidsmarkt.
Wat een milde jongen ben jij... Aanpakken die jongetjes!
;)
Wees blij als ze je daarvoor niet pakken in een civiele procedure.
Het een sluit het andere niet uit. Sony heeft altijd gezegd dat ze de schade willen verhalen na een veroordeling. Omdat de idioot niet volwassen was, zullen zijn ouders hiervoor verantwoordelijk gesteld worden.

Helaas zie ik met regelmaat dat deze civiele procedures niet gemeld worden want vaak zijn ze voor de dader veel ingrijpender dan de strafrechtelijke procedures. Daardoor schatten vooral jongeren de risico's veel te laag in.
Als ik naar algemene straffen in Nederland kijk dan is dit vrij hoog voor een ddos aanval, hier komt men weleens weg met een "taakstraf" voor in elkaar rammen van een willekeurig persoon (als je excuus maar zielig genoeg is)

2,25 jaar straf lijkt mij niet enorm hoog voor wat ie deed, maar ik heb liever dat ze zo iemand anders aanpakken voor wat hij/zij deed dan simpelweg de cel in dumpen voor 2,25 jaar want daar leert niemand wat van, eventueel een verplichte cursus/vrijwilligerswerk ect voor paar jaar waarom je dit niet moet doen is eerder op z'n plek (plus alsnog een voorwaardelijke straf als je toch wel de mist in gaat)

Wat betreft Nederlandse straffen ik vind ze vaak gewoon te laag voor wat men weleens flikt, ik weet nog hoe klasgenoten van mijn zus haar school ooit met oud en nieuw eenden vingen en vuurwerk in hun snavel stopten, kwamen ze na wat zielig doen vanaf met 30 uur taakstraf straf bij de dierenambulance...

Maar goed ik ben maar een simpele burger, meer niet.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 5 juli 2019 08:40]

De richtlijnen van het OM aangaande strafvordering voor o.a. DDoS gerelateerde vergrijpen (Cybercrime) (eerste keer en eerste recidive):
https://www.om.nl/@101753/richtlijn-8/

Deze richtlijnen liggen allemaal in de sfeer van taakstraffen in het geval van DDoS aanvallen, maar daarbij wordt wel aangegeven dat de dader de geleden schade betaalt en dat kan natuurlijk bij dergelijke internationale vergrijpen dan flink in de papieren lopen. Al komen hoge boetes, zoals in Amerika in Nederland nauwelijks voor.

Het OM kan natuurlijk afwijken van de richtlijnen indien er sprake is van recidive (vaker dan een eerste herhaling).
Je hebt gewoon helemaal gelijk, sterker nog de meesten komen nog slechter uit de gevangenis dan dat ze er in gingen.
Maar in Amerika hebben ze daarover een andere opvatting, de focus ligt daar meer op voldoening van de slachtoffers.
Precies, laat die zielige criminelen toch gewoon hun gang gaan.
Jij weet dus overduidelijk niet wat hier bedoelt wordt, dus tenzij dit sarcasme is bij deze.

Het is niet zo dat een crimineel maar vrij moet rondlopen, maar dat in bepaalde gevallen wat extra verplichte taken/begeleiding bij moet komen, en dan doel ik niet op TBS dat onze lieve rechts systeem overal op iedere straf bij plakt, er is maatwerk nodig want de ene crimineel is de ander niet.

Iemand die meerdere keren de fout in gaat zal vrijwel zeker nooit veranderen, die leer je niks meer en daar zal gewoon de cel in dumpen genoeg mee zijn, maar hier gaat het om een vrij jong persoon die een stomme fout heeft gemaakt zonder na te denken over gevolgen, die wil je liever niet terug zien en proberen te voorkomen dat diegene weer de fout in gaat is dan slimmer.

Je voorkomt het niet, maar proberen is beter dan hopen dat het zichzelf oplost,
Dit is Amerika he, geen Nederland. Dus dit is een relatief ‘lage’ straf.
Over het algemeen is de tijd dat iemand in de VS in de gevangenis zit juist lager dan in Nederland.

De strafeis is hoger, maar wat opgelegd word vaak gelijkwaardig. En daar ben je meestal na 1/3 van de straf weer vrij, terwijl het in Nederland 2/3 is.
Dat zou kunnen, alleen ze pakken je meestal op elk ding los. Dus je kan zomaar 6 aanklachten hebben van 2, 5, 2, 4, 2 en 1 jaar. Heb je gelijk 16 jaar aan je broek, hier is dat niet zo. :)

Plus natuurlijk het '3 strikes & you are out' systeem niet te vergeten ;)

[Reactie gewijzigd door slijkie op 5 juli 2019 13:50]

Stevig inderdaad. Maar stel het maar als voorbeeld voor de rest die dit idee in zijn hoofd denkt te moeten halen. Dus ik vind het prima. Je gaat eigendommen van anderen niet ondermijnen.
Het is niet 1 ddos geweest. Ik vind het derhalve een prima straf. Mooi statement ook, dat zulke "grappen" zeker niet ongestraft zijn.
Dit is niet eens meer een "pesterij" of een grap, de gevolgen waren groot, de schade nog veel groter.
Sony meldt op zijn statuspagina dat heel PSN offline is, terwijl Microsoft meldt dat Xbox Live Core Services 'beperkt' bereikbaar is. Ook Nederlandse en Belgische gebruikers ondervinden hinder van de vermoedelijke aanval.
Wereldwijd met kerst, het hoogseizoen voor deze diensten ze platleggen, tot twee jaar toe… Dit heeft die diensten enorme financiële schade toegebracht (want de verkopen van consoles maar ook van games en in-game zaken zullen hierdoor teruggelopen zijn) en minimaal tienduizenden, misschien wel honderdduizenden mensen hun vakantieplezier deels vergalt.

Sorry, maar iemand die op deze schaal schade maakt, komt er IMHO betrekkelijk makkelijk van af met deze straf.
Wat wil je dan dat hij voor straf krijgt?
Het is een best forse straf voor het platleggen van een online gamedienst, er zijn geen levens in gevaar gekomen o.i.d.
Je kunt dan nog een miljoenenclaim vragen, maar iedereen weet dat je een kale kip niet kunt plukken.
Dat je van een kale kip niets kunt plukken lost de problemen van de benadeelden nog niet op.

Sterker nog, grote kans dat hij deze schadevergoeding al niet kan betalen of bewust zal kunnen ontwijken. Sowieso zag hij die al jaren aankomen, dus had hij alle gelegenheid zijn eventuele tegoeden buiten beeld te brengen. Dat gebeurt volop, vraag maar aan een rechercheur van politie.

Sorry dat ik van het slechtste in de mens uit ga maar dit is hoe figuren met psychopathische trekjes te werk gaan en deze man heeft laten zien dat hij in die categorie valt door twee jaar heel bewust te saboteren en er nog trots op te zijn ook.

Kortom verplichte psychologische hulp en een vorm van sociale dienstverlening door de dader lijkt me beter dan een paar jaar de cel in waar niemand beter van wordt en een schadevergoeding die toch niet betaald gaat worden.
Ik denk zelf ook niet dat die schadevergoeding uiteindelijk betaald gaat worden, je leven is al verziekt door 2 jaar cel.

Indirect werk je zo iemand de criminele onderwereld nog verder in om die "boete" te blijven ontwijken, want nog iets legaal proberen te bereiken kan je wel vergeten dat wordt meteen van je afgenomen.

Ik ben daarom ook tegen miljoenenclaims, het enige wat je kan is persoonlijk failliet te laten verklaren, als dat mogelijk is tenminste hiermee, of de staatsloterij winnen ofzo.

Daarom idd gedwongen hulp voor de rest van je leven, een normaal leven runnen is er niet meer bij.
Duur grapje denk ik zo. Niet alleen voor de game diensten, wat dacht je van de netwerk providers?

Men ziet niet helemaal wat voor een impact dit heeft. Ook op andere klanten van de provider.
Ik zou zeggen verplaats je in de rol van het doel. Je moet miljoenen investeren om degelijke ddos apparatuur te hebben. Daarbij moet je netwerk goede afspraken met ip transit partijen hebben (waarmee je verkeer uitwisselt) en voldoende capaciteit hebben om de ddos op te vangen. Daarbovenop moet je nog eens het inkomend verkeer betalen.

Die 95.000 is een schijntje. Het is daadwerkelijk een grote schadepost wat de sector internationaal veel geld kost. Het is digitale vandalisme. En voor offline vandalisme bestaat ook gevangenisstraf.
Het is een 23e jarige dan hoor je te weten dat er grote gevolgen achter zitten bovendien ging het niet om 1 dienst maar meerdere.

De 2 jaar celstraf is na 2 jaar voltooid, en waarschijnlijk wel strafvermindering (behalve een strafblad kado).

De geldboete is veel erger, het blijft je hele leven achtervolgen. 95.000 dollar > 84 260 euro leg je niet zo op tafel, in Nederland is dat een halve hypotheek voor een huis, zeg maar 15 jaar wat je even weggooid.

Bovendien nu een strafblad dus de kans op een goedbetaalde baan is kleiner geworden.
Waardoor het nog 20 jaar kan duren voordat het afbetaald is.

Dus ik weet het zo niet wat erger is.
Ik vind het 100% terecht die celstraf. Hier in Nederland mogen straffen ook omhoog, voorwaardelijk en taakstraf weg. Gewoon bak in en van mij mag het vanaf minimaal 1 jaar beginnen voor alles.

[Reactie gewijzigd door SnowBigQ op 6 juli 2019 08:07]

ja man, want met straffen uit wraak en emotie is een goede manier om niet nog meer criminelen te kweken... oh wacht..
Als miljoenen mensen uren gefrustreerd raken hierdoor, zou hij eigenlijk miljoenen uren in de cel moeten zitten. Hij is nog gematst. Komt er goed mee weg.
Dit is ook een voorbeeld voor andere script kiddies.

Misschien laten ze het nu uit hun hoofd.

Prima straf.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 5 juli 2019 10:22]

If you can't do the time, don't do the crime.... Wat mij betreft mag dit nog harder gestraft worden, zeker in tijden waarbij internet steeds belangrijker wordt om continue up te zijn.
Is niet buitenproportioneel als je weet dat er miljoenen mensen last hadden van zijn sneue actie. Mensen mogen best voelen dat er gedragsregels zijn waar je je aan hoort te houden. Zouden ze hier in Nederland ook eens moeten overwegen bij justitie.
Dat ligt niet bij justitie maar bij de regering en de beide kamers. Die stellen de wetgeving en de daarbij behorende strafmaat vast. En in de tweede plaats ligt er een punt bij de rechter, die die strafmaat ook moet gaan hanteren.
Deze persoon wordt gebruikt als voorbeeld naar anderen.
Als ze nu 6 maanden cel (komt hij na 3 maanden weer vrij op goed gedrag; dat mogen ze ook afschaffen goed gedrag.. eerst je misdragen en dan ineens goed gedragen, dat had je dan maar eerder moeten doen!)

Op deze manier denkt iedereen wel 2x na voordat ze een DDoS aanval inzetten.
Deze gozer gaan we in ieder geval niet snel meer last van hebben!
Tsja, subjectief. In bepaalde oosterse landen zou hij nu aan een galg bungelen.
Ik laat terzijde of je met een kinderverkrachting wegkomt daar, als ze in de gevangenis achterkomen wat je deed krijgt zo iemand "the time of his life" in de cel, ze zijn daar niet zo gecharmeerd van pedofielen.
Een pedofiel is niet perse een kinderverkachter.
Een kinderverkrachter hoeft ook niet een pedofiel te zijn.
Pedofilie is een gevoel een geaardheid, maar houdt niet in dat je er ook naar handelt.

Tijdje terug een documentaire gezien hierover waarin een pedofiel ook een stuk vertelde over zijn leven. Hij wil die gevoelens niet eens hebben en handelt er niet naar, maar weet wel dat hij nooit gelukkig zal zijn in zijn leven.
Vond de documentaire wel een eye-opener omdat we toch met zijn allen vaak roepen dat een kinderverkrachter een pedofiel is.

Maar, als ze inderdaad in de gevangenis er achter komen dat je een kind hebt verkracht, dan sta je onderaan de ladder en mag je heel vaak een zeepje op gaan rapen onder de douche.
Ik weet dat een kinderverkrachter niet perce een pedofiel is, ik doelde er meer op dat het in de gevangenis weinig uitmaakt, voor hun zal dat meestal 1 pot nat zijn.

Maar wat mij sowieso opvalt is dat het woord "pedofiel" vaak onterecht gebruikt wordt, om maar over te zwijgen dat mensen die het gebruiken vaak niet eens weten wat het precies inhoudt.

Licht off topic maar wel game gerelateerd, men gebruikt dat woord vaak tegen mensen die ecchi Japanse games spelen, zonder überhaupt te weten wat het betekend, aangezien ik veel game nieuws lees zie dat woord te vaak vallen en onterecht (een pedofiel zou dit soort games überhaupt niet spelen om "die" reden, plus men vergeet dat pedofilie echt jonge kinderen betreft en niet game characters van 15~18 jaar)

Maar om niet te ver af te wijken van de topic, ik zie dat woord vaak onterecht gebruikt worden, en als ik mijn reactie zo lees komt het ook verkeerd over met wat ik ermee werkelijk bedoelde.
Maar wat is de schade dan precies? Dat je meer aandacht aan je famillie moet geven?

Ongewenst; zeker, strafbaar; zeker. Maar schadelijk?
Als jij een paar dagen voor kerst ervoor zorgt dat de Bijenkorf dicht moet. Denk je dat de Bijenkorf dan geen schade heeft? En services als psn zijn inmiddels ook gewoon een winkel met oa in-game aankopen.
Welnee joh, gaan de winkeliers maar wat meer tijd met familie besteden toch? /s
tja, dat moeten ze dan wel want ze zijn failliet als dat vaker gebeurd..
Het gaat hier om online diensten waar mensen gewoon keihard voor betalen. Die schade is zeker uit te rekenen.
De schade is dat de getroffen platformen op de drukste tijden van het jaar niet toegankelijk waren. Daarmee tref je voor die platformen de inkomstenbron. Als Ikea zn deuren niet opengaan verkopen ze niks. Dat is de schade die aangericht is. En dat in de drukste tijd van het jaar. Reken maar dat er een aantal flink geld op verloren hebben.
2¼ jaar brommen is -zeker in The States- niet anders dan dat er 2¼ jaar van iemands leven wordt "afgepakt". In Nederland is er nog iets van reclassering om het individu door heropvoeding weer te integreren in de maatschappij. Maar in het geval van deze DDoSer is het voor de gevangenisdirecteur(en) en aandeelhouders van detentiecomplexen voordelig.

Het zou beter geweest zijn als hij heropgevoed werd in een TBS kliniek of wat daar in de juridische lappendeken van de USA voor door moet gaan.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 5 juli 2019 14:47]

Klinkt leuk maar dat gaat niet op.
Bij TBS:
"Voorwaarde is dat de rechter ervan overtuigd is dat de verdachte ten tijde van het delict lijdende was aan een gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van de geestvermogens."

Zet em dan op een schavot een middagje en laat de gedupeerden van zijn actie met tomaten naar em gooien. Dat zal em leren.
Klinkt leuk maar dat gaat niet op.
Bij TBS:
"Voorwaarde is dat de rechter ervan overtuigd is dat de verdachte ten tijde van het delict lijdende was aan een gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van de geestvermogens."
Bij 17/18 jaar mag je toch wel verwachten dat iemand over zijn handelingen heeft nagedacht.
Zet em dan op een schavot een middagje en laat de gedupeerden van zijn actie met tomaten naar em gooien. Dat zal em leren.
Dan beschadig je de persoon juist meer. En de kans bestaat dat hij zichzelf buiten de gemeenschap plaatst en de rol van bad-guy-of-the-town op zich neemt.
Ik denk dat dit inderdaad een zaak is die wordt gebruikt om een afschrikwekkend effect te hebben op mensen met hetzelfde idee. Het OM boeit het niet wat er met deze meneer gebeurt, zolang het maar een voorbeeld oplevert. Het artikel:
“Denial-of-service attacks cost businesses and individuals millions of dollars annually,” said U.S. Attorney Robert Brewer. “We are committed to prosecuting hackers who intentionally disrupt internet access.”
Zelf vind ik de straf flink buitenproportioneel, er zijn mindere straffen gegeven voor ergere dingen dan een server platleggen en wat misgelopen inkomsten. De geldboete is begrijpelijk maar 27 maanden onvoorwaardelijk legt het er wel erg dik op 8)7

[Reactie gewijzigd door Razu op 5 juli 2019 14:58]

tja, het is maar wat je hobbie is natuurlijk. Denk dat een hoop mensen die nu denken, ach wat maakt het uit even niet kunnen gamen, maar bv hardstikke voetbal fan zijn en dat door zo'n randdebiel de uitzending van de finale van de WK waar dan bv Nederland in staat gejammed wordt en dus niet te zien is, denk dat die dan helemaaaaaaaal gek worden.. tja, wat maakt het uit joh, doe je toch even lekker wat anders..........
Vergis je niet - met een library van meer dan 500 games en 25 jaar game-ervaring kan ik mezelf best een fervent gamer noemen. Maar god als je zo de reacties op twitter/reddit/whatever leest, lijkt het alsof de wereld gestopt is met draaien en er een apocalypse aankomt.

Organiseer je start menu, kijk je backups na, speel een offline spelletje, lees een boek, doe wat self-development - whatever, in plaats van een zielepoot uit te hangen op het internet. (uiteraard niet persoonlijk naar jou bedoelt ;) )

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 5 juli 2019 11:51]

Er wordt hier een poging gedaan om de pijn te verzachten omdat het "slechts" gaming betreft.

Allemaal niet relevant. Als iemand dagenlang het TV netwerk plat had gelegd dan waren er kamer vragen geweest, maar omdat het iets als gaming betreft moet het maar normaal gevonden worden.
Ja - maar het TV (en radio) netwerk is ook een beetje een van de eerste dingen die je overneemt/neerhaalt als je een land binnenvalt. Zo hadden bijvoorbeeld de Britse duikboten de instructie om de (handgeschreven, door de prime minister) 'letters of last resort' te openen als BBC4 wegviel. Tegenwoordig zijn er een aantal checkboxjes meer aan te kruisen, gelukkig.
Voor mij/ons maakt het weinig uit ik zoek wel iets anders op, kerstvakantie is wel het "hoogseizoen" dat er veel thuis zitten ivm schoolvakanties enzo waarbij veel spellen gekocht worden en gespeeld, als dan constant de boel offline gaat loop je te ergeren.

Er bestaat grote kans dat de gebruiker het pas aangekochte spel meteen weer retour doet, omdat deze "defect" is, en de volgendekeer koopt men niet snel iets weer vanwege negative ervaringen in verleden, mensen zijn goed om negative zaken te onthouden en dit blijft nog lang in het geheugen.
Goed dat er iemand terecht geroepen wordt.

Zou hij ook nog een tijd voorwaardelijk hebben gehad?
Ik neem aan dat deze knul is veroordeeld als juvenile? Hij was immers 17 en volgens mij ben je toch pas volwassen met 21 in V.S ? Of is het weer zoon kromme regel in de V.S ? Je mag daar auto rijden op je 16e maar Alcohol en clubs pas vanaf 21. Ik weet wel dat ik op de leeftijd van 17 bezig was met games, meiden en brommers. Maar ja om op je 23 veroordeeld te worden van iets wat je deed toen je 17 was gaat wel erg ver en dan al helemaal 2,5 jaar van je leven door het putje. Wie weet is deze jongen ondertussen wel volwassen met een goede baan en misschien al een gezin. Tuurlijk is het super dom echter moet je ook kijken hoe die persoon nu is en wat zijn motief was. Ja het koste de bedrijven enorm veel geld maar de persoon heeft dat geld niet in zijn zak gestoken ofzo. Als iemand van 17 zo makkelijk een Ddos aanval kan plegen op zulke bedrijven is er daar ook iets mis en hebben ze daar maatregelen door moeten nemen. Kattenkwaad uithalen deden we allemaal en dit is misschien wel het kattenkwaad van deze tijd. Vroeger speelde je buiten en deed je belletje trekken of bij een voordeur een berg honden kak neerleggen in kranten en die aansteken aan bellen en weg rennen hopend dat ze persoon het uit zou trappen. Maar ja tijden veranderen.
ddos'er. Dan ben je toch gewoon een triest script kiddie. Gebrek aan aandacht
Waar hij nu heen gaat krijgt hij aandacht genoeg
Toen 17 jarige gast die 2.5 jaar gevangenis opgelegd krijgt voor zoiets.
Totaal buitenproportioneel.
Met goed gedrag sta je daar zo weer buiten hoor en hij gaat natuurlijk niet naar een echte gevangenis.
Inderdaad veel te laag.
Nu de heren van LizardSquad nog. Zij zijn wel heel brutaal geweest. Op de radio, met gezicht in vlog enz.
Vreemd dat bij dit soort gevallen de dader gevat wordt, en er een zware straf opgelegd wordt.
Maar bij ALLE vormen van grootschalige financiële oplichterij, Scam, Ransomware, ... er geen onderzoek en nooit iemand veroordeeld wordt. Waarschijnlijk moeten ze daar iets harder voor werken/zoeken.
Beetje jammer om dan de acties van een 17-jarig mannetje te gebruiken als "voorbeeld" voor de rest.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True