Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nuki kondigt slimme deuropener voor appartementencomplexen aan

De Oostenrijkse fabrikant Nuki heeft de Nuki Opener aangekondigd, een apparaatje om zonder gebruik van sleutels de voordeur van een appartementsgebouw te openen. Het bedrijf zal de Opener officieel introduceren tijdens de IFA Innovations Media Briefing in Berlijn op 10 en 11 juli.

Voor gewone woningen heeft Nuki het Smart Lock in het assortiment, een slim deurslot dat aan de binnenzijde van de voordeur wordt bevestigd. De gebruiker kan het slot op afstand bedienen of desgewenst volledig automatiseren. In appartementencomplexen met een centrale hal en een gemeenschappelijke voordeur was deze oplossing niet bruikbaar. Speciaal voor eigenaars en bewoners van deze woningen brengt de fabrikant later deze zomer de Nuki Opener op de markt.

De Nuki Opener wordt rechtstreeks aangesloten op het intercomsysteem van het appartement; een ingreep waarvoor volgens Nuki geen toestemming van de verhuurder nodig is. Bevoegde gebruikers kunnen de toegangsdeur tot het complex vervolgens openen door simpelweg aan te bellen – een functie die Ring to open heet – of door via de smartphone-app de corresponderende opdracht te geven. In combinatie met een zogeheten Nuki Bridge kan dan de deur ook vanaf een andere locatie worden geopend, via het mobiele netwerk.

De Nuki Opener heeft ook een 'permanente modus', waarmee de deur binnen de voorgeprogrammeerde tijdstippen automatisch wordt geopend telkens er iemand aanbelt. Volgens de fabrikant is deze functie erg geschikt voor kantoren, dokterspraktijken en vakantie-appartementen, maar evengoed voor het binnenlaten van gasten op een feestje, wanneer het lastig kan zijn om de deurbel te horen.

Voor de eigenlijke voordeur van het appartement kan de gebruiker de Nuki Opener combineren met het Smart Lock, waarvan onlangs nog een verbeterde versie 2.0 verscheen. Dat apparaatje heeft een adviesprijs van 229 euro of 299 euro in een bundel met een Nuki Bridge. De Nuki Opener, die later deze zomer moet verschijnen, gaat 99 euro kosten.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

03-07-2019 • 10:11

92 Linkedin Google+

Reacties (92)

Wijzig sortering
Hoewel ik persoonlijk erg skeptisch ben over dit soort dingen, i.v.m. security, ben ik blij om te zien dat deze fabrikant in ieder geval redelijk veel aandacht geeft aan de beveiliging.

Ze geven ook enige openheid en inzicht in de gebruikte beveiligingstechnieken: https://nuki.io/nl/blog/n...cept-van-nukis-encryptie/

Daarnaast hebben ze (iig een ander product) ook door externen laten testen op veiligheid: https://www.iot-tests.org...fied-nuki-smart-lock-2-0/

[Reactie gewijzigd door assembler op 3 juli 2019 10:22]

Dus kwaadwillenden kunnen dan gewoon gaan belletje lellen om toegang te krijgen tot het gebouw. What could go wrong?

Soms denk ik dat ik de enige ben die geen enkel nut ziet in "slimme" sloten gekoppeld aan het internet. De gemiddelde gebruiker kan nog niet eens zijn webcam of babyfoon goed beveiligen.
Je bent zeker niet de enige. Sloten zijn natuurlijk al relatief eenvoudig te openen. Maar om ze nou ook aan het internet te hangen, gaat ook mij te ver. Hoe goed de beveiliging ook is, het niet verbonden zijn met het www is nóg veiliger.
Voor elk slot geldt dat met de juiste tools je het relatief eenvoudig open krijgt. Omdat electronische sloten nog relatief zeldzaam zijn heeft de gemiddelde inbreker geen exploit op zak.

Andere voordelen van een electronisch slot is dat je op afstand kan zien wat er mee gebeurt en de leverancier kan beveiligingsupdates uitbrengen. Ik ken geen enkele sloten leverancier die een vervangend slot opstuurt als een mechanische exploit gevonden wordt.
Hoe vaak worden die exploits gevonden dan in mechanische sloten?
Regelmatig. Elk slot is te kraken. Het is slechts een kwestie van tijd.

Vaak is het een trukje om het mechanisme te manipuleren of stuk te maken.
Zeker weten? Een gemiddeld cilinderslot is nog geen 30 seconden werk, dan heb ik het nog niet eens over cilinder trekken oid.

Als je een deur hebt met stevig beslag en geen sleutelgat, dan gaat een gemiddelde inbreker eerder naar de buren. Het word pas problematisch als er exploits worden gemaakt die met een druk op de knop kan worden uitgevoerd, maar daarvoor kan je dus je firmware bijwerken en blijkt in ieder geval Nuki beveiliging dus best wel serieus te nemen door de boel extern te laten controleren tot op de broncode.
Een slot is niet veel meer dan een sociaal contract. Elk slot krijg je met genoeg geduld en moeite open of kapot, het is maar de vraag of wat er achter slot en grendel zit de moeite en tijd waard is.
Zo las ik het ook in het artikel, maar ik lees dan verder elders op Nuki:
Met Nuki Opener activeer je een bepaalde interval waarbinnen je de huisdeur kunt openen door simpelweg aan te bellen
Dat klinkt op zich handig. Ik zie mijn ouders al aanrijden. Ik stel een interval van 5 minuten, waarin ze kunnen aanbellen en de algemene toegangsdeur automatisch opengaat.

[Reactie gewijzigd door Aurora op 3 juli 2019 11:20]

Want gewoon openen als ze er zijn is veel complexer? :?
Ik ben vaak nog met dingen bezig als ik bezoek verwacht. Snel nog stofzuigen, troep wegruimen, kinderen worden toevallig wakker van hun dutje, etc, etc.

Met andere woorden, ik zou het idd handig vinden als ik niet opnieuw naar de intercom moet lopen. Het gebeurt vaak dat bezoek toch ruim 30 seconden moet wachten totdat de deur open is. Stel in de winterkou... Wat is fijner dan als je bezoek direct naar binnen kan lopen?

Ieder zijn situatie natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door Aurora op 3 juli 2019 10:51]

Het zou dan toch voldoende moeten zijn wanneer je de standaard intercom in je huis als een soort smart deurbel ook je telefoon kan laten rinkelen (eventueel met een unlock button op je scherm die de fysieke "deur open" knop op je intercom een signaaltje geeft)

De rest van de infrastructuur ligt er namelijk al.

Er zit vaak een videofoon installatie om te voorkomen dat iedereen ongezien een appartementencomplex binnenwandelt.
Ik zou er niet zo blij mee zijn en de VVE ongetwijfeld ook niet wanneer er een bewoner is die meent zo lui te mogen zijn om ongezien bezoek toegang te geven tot het trappenhuis.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 3 juli 2019 11:35]

Ik heb inderdaad zoiets al liggen, maar dan voor de privé voordeur. Ik heb een Xiaomi deursensor (reed) omgebouwd tot een apparaatje die een signaal doorgeeft wanneer de bel wordt ingedrukt bij deze deur en daarbij wordt gelijk een snapshot van de camera gemaakt die bij de voordeur hangt.

Voor de algemene toegangsdeur heb ik nog niets en zeker niet waarbij de deur ook daadwerkelijk geopend kan worden. ik kan aan de slag gaan met een ESP, maar dat is net iets too much voor mijn kunnen. Vandaar dat ik geïnteresseerd ben in het apparaatje van Nuki.
Dat snap ik, en wat je met je privé voordeur doet moet je uiteraard helemaal zelf weten.
Het is nogal een verantwoordelijkheid om zomaar mensen gemeenschappelijke ruimtes binnen te laten, bij ons wordt er echt op gehamerd dat niet zomaar te doen.
Toevallig had ik gisteren 2 KPN monteurs over de vloer en eentje ging wat halen in de auto en liep met zijn vage hoofd de deur weer uit, wist bij terugkomst blijkbaar niet meer welk trappenhuis hij uitgekomen was en belde zomaar random ergens aan, die werd door de oplettende bewoner gelukkig niet binnengelaten, ook niet met een vaag verhaal over een lijn aanleggen.
Vervolgens kregen we gelijk een mail van die bewoner over vaag volk wat blijkbaar binnen wilde komen met een smoes :)
In dit geval was het oprechte edoch imho knap stonede monteur maar ik heb liever niet dat er zomaar mensen door het pand gaan zwerven die via het trappenhuis ook op andere plekken kunnen komen waar ze niets te zoeken hebben.
Ik zie dat jij je reactie hebt aangevuld met “ongezien bezoekers doorlaten”.

Daar heb ik niet op gereageerd hè? ;)
Maar als ik daar alsnog op inhaak... iemand die ongezien naar binnen wil komen, moet:

- binnen die ene 5 minuten time window aanbellen;
- weten welk huisnummer je moet hebben.

Knappe jongen ben je dan hoor :)

..
Jup, en het ligt uiteraard ook helemaal aan de situatie.
Bijvoorbeeld bij mij zit naast de ingang van de appartementen op de BG een huisartsenpost en een apotheek dus daar loopt overdag altijd van alles in en uit.
Dat maakt het risico op een meeglipper vrij groot.
Luxe dat jij een videofoon-installatie hebt! Er is eind vorig jaar nog een nieuw intercomsysteem hier geplaatst ter vervanging van het oude maar geen videofoon.
Dit complex is pas 12 jaar oud, ik neem aan dat in bijvoorbeeld wat oudere flats er bekabeling ligt die misschien nog niet geschikt is voor video.
Kan best zijn dat de VVE bij jullie het economisch niet verantwoord vond om flink te investeren in een belpaneel met camera en overal videofoon units aan de muur.
Die luxe zie je trouwens gewoon terug in de servicekosten, no worries ;)
Niks VVE: woningcorporatie (sociale appartementen) ;)

Maar de bekabeling is dus juist vervangen eind vorig jaar, dat zeg ik dus. Maar geen videofoon. (het gebouw is bijna 100 jaar oud, dat wel, maar dus wel met nieuwe bekabeling sinds eind vorig jaar)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 3 juli 2019 13:33]

Dat verklaart het : woningbouwvereniging :)
Die voelen het toch niet wanneer er ingebroken wordt, maar voelen "extra" uitgaven weldegelijk.
blijven ze maar ff wachten, daar ga ik geen 300e voor uitgeven ;)
Kun je een bron opgeven waar de prijs is opgegeven? Duurder dan de mechanische sloten lijkt mij namelijk zeer onwaarschijnlijk.

Edit: de prijs is dus €99,- en geen €300

[Reactie gewijzigd door Aurora op 4 juli 2019 13:59]

Dit klinkt als iemand die een probleem zoekt bij deze oplossing.
Klinkt meer als iemand die alles in zijn huis wil automatiseren en elkaar wilt knopen. Voor mij is het hobby en dus leuk.
Want gewoon openen als ze er zijn is veel complexer? :?
Met datzelfde gemak zet je iets als centrale deurvegrendeling, een koffiezetapparaat met tijdklok of een thermostaat met tijdschema aan de kant. Het is een klein gemak, en zoals vaak in dat soort gevallen kan het moeilijk zijn om overtuigd te zijn van het nut. Je moet voor jezelf bepalen of je denkt dat je het nodig hebt (en of je het het geld waard vind), maar als je niet kunt begrijpen dat sommige mensen zo'n apparaat dan gaan proberen is dat volgens mij vooral een gebrek aan inlevingsvermogen.
Ik zit hier heel erg op te wachten. Hoop dan ook dat ze mijn intercom zullen ondersteunen (vorige Kickstarter project "Nello" heeft de ondersteuning nog steeds niet).

Je moet het zo zien, dat ik graag wil hardlopen met alleen mijn telefoon op zak. Geen sleutels mee.
Met Nuki kan dat al voor de voordeur, maar de voordeur van het appartementengebouw heb ik nog steeds een sleutel voor nodig. Dus dan kan ik weer net zo goed allebei meenemen.

Bij feestjes hoor ik daarnaast soms de intercom niet. Dat geldt soms ook als ik eten besteld heb en bezig ben in huis of op het balkon. Ook dan is dit een uitkomst, gewoon instellen dat hij automatisch de deur opent.

[Reactie gewijzigd door TotallyJorden op 3 juli 2019 14:00]

Heb al een request ingediend, het type intercom bij mij staat er niet tussen (het merk wel)
Welke intercom heb je? Nello gaf aan mijn Urmet intercom te ondersteunen, maar bleek toch niet te werken. Hoop op meer geluk met de oplossing van Nuki. Volgens Nello is Urmet nogal berucht vanwege het roekeloos mixen van toestellen, backplates met verschillende moederborden, etc.
Het gaat om een golmar die helaas volgens mij al niet meer nieuw te krijgen is.
Dit product, vormgeving en zelfs de website lijkt verdacht veel op Nello.
Ik heb de Kickstarter gebacked, maar ondanks dat mijn intercom ondersteund zou zijn bleek dit niet het geval. Na een half jaar hadden ze een deel van de functionaliteit werkend, maar onvoldoende voor praktische gebruik. Als je een intercom op basis van een bus hebt is het maar de vraag hoe goed het zal werken.
Dus kwaadwillenden kunnen dan gewoon gaan belletje lellen om toegang te krijgen tot het gebouw. What could go wrong?
Bij een ander persoon in het gebouw aanbellen en melden dat je een pakketje hebt voor de buren.
Bij veel appartementen is het dan "Jammer!" of even kijken met de videofoon of er inderdaad een bezorger voor de deur staat.
Het zal me verbazen als 10% van de bewoners überhaupt vraagt wat je komt doen als je mee naar binnen loopt. Op sommige plekken zal het vast netjes nagevraagd worden, maar de meeste mensen interesseert het niets (helaas).
Appartement waar ik voorheen woonde was de stelregel dat je geen bezoek voor anderen binnenlaat (en colporteurs al helemaal niet). Werd redelijk streng nageleefd. Misschien dat het hoge percentage 60+ er iets mee te maken had ;) .
Idd. En zo wel, dan is het meestal alsnog doodeenvoudig iemand te tailgaten. Zeker op de drukke tijdstippen.

Dit soort portieksloten zijn er voornamelijk om de ruimte daarachter duidelijk te markeren als privéterrein wat het veel makkelijker maakt op te treden tegen zwervers en bedelaars/zwendelaars. Een doelgerichte inbreker laat zich echt niet tegenhouden door een portiekdeurtje, ongeacht watvoor belsysteem daar aan zit.

Daarnaast doen we allemaal alsof het een levensgroot probleem is dat mensen alle bellen indrukken. In de praktijk heb ik in 4 jaar wonen in flats met een portieksysteem misschien 1x meegemaakt dat iemand aanbelde die niet voor mij kwam. Als ik bezoek verwacht druk ik meestal de deur direct open zonder te luisteren of het idd die persoon is. Ik zie dus niet in hoe een apparaat als dit kwaad kan. Ja je zult idioten hebben die het verkeerd gebruiken, maar idioten die voor iedereen open doen heb je ook wel zonder zo'n apparaat.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 3 juli 2019 16:00]

Dus kwaadwillenden kunnen dan gewoon gaan belletje lellen om toegang te krijgen tot het gebouw. What could go wrong?
Dat is natuurlijk niets nieuws... Vijftig jaar terug kon dat ook al bij appartementen die 1 gemeenschappelijke hoofdingang deelden. Hoe dacht je anders dat al die pakketbezorgers binnenkomen als jij niet thuis bent ?
Omdat dan een medebewoner bewust een persoon binnen laat en niet een of ander op internet aangesloten apparaat wat met proprietary AI-code "slim" gemaakt wordt.
had ik ook al aan gedacht, daarom wil ik ook een smarthome dat volledig localhost is.

op een apparte router die geen internet toegang heeft.
Het zal niet slechter werken dan nu zonder dit soort dingen. Als er iets makkelijk is, is het wel binnenkomen in een "afgesloten" appartementencomplex. Druk alle bellen in, en er is altijd wel iemand die open doet.
Wie een beetje serieuze smarthome wil, die wil : software die upgedate kan blijven worden of is te vervangen, genoeg compute power om ook de wat processor intensievere beveiligingstechnieken aan te kunnen, open standaarden zodat je niet binnen 1 merk zit, goede installatie defaults. Dan is het al gauw een leuk DIY project met een raspberry pi.

Het gevaar is als een propriety model echt super populair wordt zodat inbrekers het interessant gaan vinden om gebruiksvriendelijke inbrekertools te gaan maken. Er zijn al voorbeelden van electronische autosloten. Toon dan maar eens inbraakschade aan om van de verzekering geld terug te vragen... Je weet nu al dat dit interessante nieuwsberichten gaat opleveren..
"De Nuki Opener wordt rechtstreeks aangesloten op het intercomsysteem van het appartement; een ingreep waarvoor volgens Nuki geen toestemming van de verhuurder nodig is"

Ik ben dan heel benieuwd hoe dit zou werken. Ik weet vrijwel zeker dat het niet de bedoeling is dat ik hier in de hal de taglezer van de muur van af schroef om er iets tussen te proppen...
Volgens mij bedoelen ze dat ie aangesloten wordt op het 'telefoontje' dat elke bewoner in z'n eigen appartement heeft. Die hebben vaak al een aansluiting voor een extra 'opener' of deze is makkelijk te realiseren door de drukknop te overbruggen. Ook de afbeelding wijst hierop. Het lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat je in de hal aan de deur moet gaan prutsen.

Ik vind die permanente modus toch wel link. Je hoeft maar 1 bewoner te hebben die dat standaard aan laat staan, want 'zo handig'. Veel mensen zijn helaas niet zo helder en moeilijk voor rede vatbaar...
Ik vind die permanente modus toch wel link. Je hoeft maar 1 bewoner te hebben die dat standaard aan laat staan, want 'zo handig'. Veel mensen zijn helaas niet zo helder en moeilijk voor rede vatbaar...
Precies, ik zat in een complex met ongeveer 60 appartementen. Je hoeft maar 2-3 mensen te hebben met zo'n ding die ermee gaan kloten en de hele functie van die deur gaat teniet.

Ze zouden er eigenlijk 2 versies van moeten maken, consumenten versie waarbij je de permante modus max 1 uur mag gebruiken en de zakelijke versie max 8 of onbeperkt.
Er worden, zoals gebruikelijk, vooral redenen gezocht waarom iets niet zou kunnen.

Kunnen jullie je nu niet voorstellen dat er wel situaties zijn waarin iets handig is?
Opzich niet zo een probleem, want dan moet je specifiek bij die persoon aanbellen zodat de deur open gaat.

Als je onbevoegd naar binnen wil, moet je dus weten bij welke bel je moet aanbellen zodat de deur automatisch open gaat. Kans dat je dat weet is minimaal.

Verder zou NUKI in mijn ogen een x aantal seconde lag erin moeten plaatsen, zodat het lijkt alsof iemand de deur handmatig heeft open gedaan. Immers moet je normaal gesproken de bel horen, opstaan, lopen naar de bel, hoorn opnemen en opendrukken.
Ik denk dat het eigenlijk binnen in je eigen appartement wordt geplaatst, op het draadje van de knop waarmee je het deurslot van centrale hal los-buzzt.

Tenzij je binnen ook een taglezer hebt, dan is jouw systeem een stuk ingewikkelder dan het mijne en heb ik niks gezegd.
Ah duidelijk. Dan heb ik nog niet genoeg koffie op vandaag, is ook wel logisch.
Maar dan nog heb ik m'n twijfels of het wel de bedoeling is (ook huurcontract-technisch) want we hebben hier bijvoorbeeld twee sets deuren die tegelijk opengaan (buiten->postvakken->entreehal) en de timing en de duur waarop die deuren opengaan is bewust ingesteld. Evenzo dat de eerste deur open is van 7 tot 18 voor postbodes en pakketbezorgers. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat bewoners op wat voor manier dan ook "mogen" kloten met dat systeem.

Bovendien is het trouwens op onze intercom zo, dat ik op dat knopje kan blijven duwen en duwen, maar na x seconden nadat er is aangebeld, reageert het simpelweg niet meer.
Een pakketjes box die je dicht kan doen op afstand lijkt mij net iets veiliger dan je hele huis open stellen... Dat kan redelijk eenvoudig met een raspberry pi DIY projectje. Dan heb je ook nog het voordeel dat je de gevaarlijke vrijheid om de beveiliging naar eigen kunnen te verbeteren EN security of features toe te voegen.
"op het draadje van de knop waarmee je het deurslot van centrale hal los-buzzt."

Bij oudere systemen ja. Bij het nieuwe systeem dat hier eind vorig jaar geplaatst is (gewoon weer met een ouderwetse hoorn) is de buzzer juist verdwenen.
Je moet hem aan je eigen "telefoon" binnen je appartement hangen. Dat ding wat afgaat als iemand bij je aanbelt dus. Dit kastje kan dan vervolgens het "deur open"-signaal terugsturen.
Je maakt het in je eigen appartement aan de intercom/bel/deur-opener. Maar als nog denk ik dat de eigenaar van het complex daar een mening over heeft.
dit slaat vermoedelijk een een knop die mensen in hun appartement hebben waar je op moet drukken om de deur te openen
Ik heb een Nello gehad (praktisch identiek product) en die was zonder draadjes knippen te installeren.
Als je wilt schilderen moet je de intercom er ook even afschroeven. De installatie is niet ingrijpender dan dat.
Prachtig...

Maar laat ze dan een methode maken waarbij de NUKI 2.0 niet op batterijen werkt, maar continu voorzien is van stroom via een adapter of zo. In een appartementen complex, waarbij de deur veel vaker (op afstand met de NUKI opener) open en dicht zal worden gedaan, gaan de batterijen in no-time leeg. Geen medebewoner die ze continu gaat monitoren of vervangen natuurlijk.

EDIT:

Batterijen gaan op. Dat weet ik uit eigen ervaring. Ik gebruik in mijn huis een NUKI 2.0. Prachtig apparaat, eenmaal veilig ingesteld (anders makkelijk door derden van buiten te openen door brievenbus of ongewenste telefoons te pairen).

In een appartenementencomplex (zie titel) zal het apparaat veel vaker gebruikt worden dan bij normaal thuisgebruik, en zulllen de batterijen nog eerder op gaan. Er zit een motor in de nuki, die de sleutel of knop (diverse keren) moet omdraaien om het slot te openen of sluiten, of om de deur te openen. Vooral dat laatste kost extra energie omdat er tegen veerspanning in moet worden gedraaid.

De batterij is verder altijd in gebruik voor blootooth, die polt of er bevriende apparaten in de buurt zijn (paired smartphones, bluetooth NUKI clickers, etc).

Als de NUKI in een appartementencomplex wordt gebruikt, op de centrale voordeur dus, dan is maar de vraag wie van de bewoners de batterijen gaat vervangen (en in de gaten houdt wanneer dat moet voor iedereen zonder sleutel buiten blijft staan) of dat een beheerder er op tijd bij is om dee batterijen te vervangen.

Daarom het idee om dat ding van permanente stroomtoevoer te voorzien.

[Reactie gewijzigd door Strebor op 3 juli 2019 14:06]

Denk je niet dat deze Opener een stuk minder stroom zal verbruiken dan de loge mechanische deursloten? :)
De Nuki 2 is een ding dat je aan de binnenkant op je eigen deur hangt. Als je dan niet zelf de batterijen vervangt, dan is dat je eigen probleem. Ik zie trouwens niet in waarom je privé voordeur zoveel vaker op afstand bediend zou worden.

De Nuki opener voor de gemeenschappelijke voordeur zal enkel een signaal moeten sturen, dus het energieverbruik zal zeer goed meevallen. De gewone Nuki doet thuis al een maand of 4 op een setje batterijen voor hij begint te klagen (eigenlijk zijn ze dan nog maar ongeveer op 50%). Die Nuki opener hangt trouwens ook in je eigen appartement, dus zijn er nergens batterijen te vervangen door medebewoners.
Ook die Nuki Opener zit toch alleen op je eigen intercomtoestel, niet op de gemeenschappelijke apparatuur?
De Nello gebruikt de stroom van de intercom en heeft geen batterijen nodig. Ik verwacht dat Nuki op de zelfde manier werkt gezien het een identiek product is.
Nee, de Nuki Opener gebruikt batterijen en neemt geen vermogen af van de aansluiting van de intercom, zodat niemand kan klagen dat je door de wijziging teveel verbruik hebt dat niet apart aangerekend wordt :p

bron: nuki site

[Reactie gewijzigd door GORby op 3 juli 2019 16:08]

Gewoon via Power Over Ethernet (POE), diy project dus...
Helaas... Zat er maar een netwerk aansluiting op de NUKI 2.0....
Waar denk ik niet zo enorm rekening mee is gehouden bij de Nuki Opener, zijn andere inwoners van het appartementencomplex. Staan zij wel te springen om de mogelijkheid dat buurman Piet op een afstand de deur van het complete appartementencomplex kan openen (dus ook via zijn smartphone op het werk...).
Wat maakt het nou uit of Piet zelf de deur opent, of dat hij dat doet via een app voor een ander.
De bedoeling van een slot op een deur in een complex is dat niet iedereen zo maar dat complex kan binnenlopen.

Als ik dan dit lees:
De Nuki Opener heeft ook een 'permanente modus', waarmee de deur binnen de voorgeprogrammeerde tijdstippen automatisch wordt geopend telkens er iemand aanbelt.
Dan zet je dus de deur open voor iedereen die aanbelt bij nummer 28.
Kan me voorstellen dat niet iedereen er blij mee is dat iedereen dan maar meteen toegang heeft tot een complex. Dan kun je net zo goed het slot van de voordeur weghalen.

Heb je een gebruiker die standaard ring open zegt omdat dat makkelijk is dan betekend dat dus dat iedereen zo maar toegang kan krijgen.
Interessant product. Ik woon ook in een appartement en de mogelijkheid om het standaard systeem makkelijk slim te maken klinkt goed.
In Nederland zijn we hier nog niet zo ver mee maar in landen zoals Singapore wel. Ik was bij vrienden op vakantie en die konden de deur beneden via hun smartphone openen. De voordeur niet, dan kon enkel met een code of met een pas. Persoonlijk hoef ik mijn voordeur ook niet slim te maken maar het openen van de gezamenlijke deur in de hal is wel handig. Helemaal op afstand want dan kan ik ook bijv. een monteur binnen laten die het dak op moet.
Het risico op meelopers is veel complexen veel groter dan alle veiligheidsrisico die hier genoemd worden.
De Nuki Opener is een 'aanvulling' op het huidige Nuki Smart Lock, is te lezen in diverse berichtgeving. Ik ben benieuwd of het inderdaad ook stand alone zou kunnen werken!
Nee. Volgens Nuki is de belevenis compleet als je beide deuren automatisch kunt openen. Ik zou niet weten waarom de Opener niet afhankelijk zou kunnen werken. Ik ben niet geïnteresseerd in die "slimme" sloten, maar zeker wel in deze Opener.
Die snap ik niet zo goed. Zowel de Nuki smart lock als de Nuki opener doen hetzelfde, namelijk een deur van het slot halen. Waarom ben je dan voor de ene, maar tegen de andere?
De ene opent een algemene toegangsdeur, de ander een deur tot jouw privé domein :)
De Nuki Opener heeft ook een 'permanente modus', waarmee de deur binnen de voorgeprogrammeerde tijdstippen automatisch wordt geopend telkens er iemand aanbelt.
Deze zal dus net als de "PTT/POST" knop gaan werken: Misbruikt door iedereen. Alleen dan moet je even alle knoppen indrukken voordat hij open gaat in plaats van 1. edit: Voor de duidelijkheid zie ik dit vooral gebruikt worden door bijvoorbeeld de schoonmaker/pakketbezorger/etc ipv 'feestjes'.

[Reactie gewijzigd door Sloerie op 3 juli 2019 10:22]

Hier al het grootste veiligheidslek:
In combinatie met een zogeheten Nuki Bridge kan dan de deur ook vanaf een andere locatie worden geopend, via het mobiele netwerk.
Dergelijke apparaten waar toegang tot woningen in het geding is moet je niet aan het openbare internet hangen.
2 Scenario's:

1: Intercomsysteem werkt pas als er eerst buiten wordt aangebeld. Dus jij moet eerst zelf aanbellen, waarna de Nuki de deur-knop triggered. Helaas niet veilig, iedereen kan erop drukken. Beter zou zijn: Buiten aanbellen, Nuki stuurt een push naar je telefoon, waarna je het 'openen' van de deur bevestigd.

2: Deur gaat direct open bij het drukken van de deur-knop. Dit is prima, om via je telefoon te triggeren. Maar NIET de deurbel zelf als trigger. Het hele nut van de openbare ruimte vervalt dan direct...
Even snel door de comments gelezen, maar zou het niet zo zijn dat:
- de open deur bij aanbellen, soort van alleen zou werken icm geofencing? (anders makkelijke toevoeging lijkt me) (naast eventueel actief op afstand openen)

Daarnaast hoop te lezen over 'veiligheid' en slimme deurbellen, maar zijn kwaadwillende echt al zo modern dat ze dit soort dingen 'hacken'? Denk dat een eerdere opmerking van dat een normaal slot zo open is een meer gangbare manier zou zijn om binnen te komen.

[Reactie gewijzigd door ericjanvanputten op 3 juli 2019 11:08]

Autodieven hebben al software om electronische autodeuren te hacken. Dus als electronische deuropeners voor voordeuren populair worden kun je daar zeker op rekenen... Er zijn kennelijk ook nerd-inbrekers...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Ryzen

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.