NS-app geeft reiziger stationroute naar perron en resterende tijd voor vertrek

De NS heeft een nieuwe app voor treinreizigers uitgebracht. De app genaamd NS Lab is te beschouwen als een aanvulling op de welbekende reisplanner-app. NS Lab kan bijvoorbeeld de route naar een perron weergeven of de resterende tijd voor een vertrekkende trein tonen.

NS LabNS Lab wordt omschreven als een 'proeftuin voor nieuwe functionaliteiten' die de reis van een treinreiziger 'leuker en beter kunnen maken'. De app is geen reisplanner, maar biedt volgens de NS een vorm van reisbegeleiding. Voor sommige onderdelen van de app, die beschikbaar is voor zowel iOS als Android, is het nodig om in te loggen met een Mijn NS-account.

Het is de bedoeling dat de reiziger zijn reis via de reisplanner-app plant en dat deelt met de NS Lab-app. Deze nieuwe app geeft dan 'handige informatie en entertainment voor onderweg', zoals het aantal minuten dat je nog hebt om een trein te halen, navigatie op een station waarmee je naar het juiste perron wordt begeleidt, of informatie waar en wanneer je moet overstappen.

Op het vlak van entertainment voor onderweg gaat het bijvoorbeeld om MindfulNS, waarmee reizigers een cursus mindfulness kunnen krijgen, waarbij het volgens de bedenker gaat om je reistijd 'op een andere manier te ervaren' en 'niet als verloren tijd'. Verder kan er naar een van de beschikbare podcasts worden geluisterd of kunnen reizigers de quiz Spoorwijs spelen, al is dat exclusief voor de treinreis tussen Amsterdam en Eindhoven.

Ook degenen die hun reis niet eerst doorgeven via de reisplanner krijgen via de NS Lab-app de nodige reisinformatie te zien. Dat gaat op basis van de locatiegegevens. Er wordt dan bijvoorbeeld getoond in welke trein de reiziger zit en op welke stations er nog gestopt wordt.

NS Lab wordt door de NS omschreven als een 'uitgeklede versie', waarbij nieuwe functies worden getest door gebruikers, waarbij deze functies worden doorontwikkeld op basis van gebruikerservaringen. Het kan dat bepaalde functies af en toe niet werken, aldus de NS. Functies die bevallen en naar tevredenheid worden gebruikt, worden volgens de NS toegevoegd aan de NS-app, die vooral gebruikt wordt voor de reisplannerfunctie.

Door Joris Jansen

Redacteur

06-06-2019 • 16:50

71

Reacties (71)

71
68
58
5
0
5
Wijzig sortering
Alleen jammer om dat weer op een aparte app te zetten
Je bent proefkonijn of niet. Om nu de NS app voor iedereen (ook niet labratten) te gaan misbruiken voor dit soort lab tests lijkt me ook niet de bedoeling. Lijkt mij juist heel goed dat iemand met visie heeft nagedacht over het zo min mogelijk impact hebben van tests op reizigers door ze een opt-in te geven in plaats van een setting/optie in de al reeds bestaande app, zeker omdat de uitkomst van dit soort tests ook niet altijd positief is en je geen smet wilt hebben op je productie applicatie.

[Reactie gewijzigd door thomasv op 23 juli 2024 08:00]

Is het dan niet eenvoudiger om binnen de NS-App in de instellingen een opt-in knop in te bouwen? Lijkt me voor gebruikers fijner dan elke keer een aparte App te moeten openen.
Eenvoudiger voor een gebruiker, dat denk ik wel, maar is het klantvriendelijker om iets experimenteels (wat wellicht helemaal niet goed werkt of misschien soms je app breekt) in te bouwen in een productie applicatie? De NS heeft nogal een grote hoeveelheid gebruikers, dus de impact van experimentele features (zowel goed als slecht) kan nogal wat gevolgen hebben op de tevredenheid van je gebruikers over je dienstverlening.
Dat is precies wat je wilt... Gebruikers die het al te veel moeite vinden 30 seconden te investeren in een nieuwe functionaliteit testen wachten gewoon fijn tot het in productie komt.
Dat is dan ook niet de doelgroep aangezien we kunnen veronderstellen dat die gebruikers ook geen feedback zullen geven.
Ik weet niet met welke frequentie de nieuwe en oude app updates krijgen, maar ik kan me voorstellen dan het vervelend is als je de experimentele functies niet gebruikt, maar er wel elke week een update van krijgt.
Dan moet je ook beta updates pushen naar productie en dus onnodig zowel de productie release flow (meestal een streng gecontroleerd proces met 4 eyes en zo) en de eindgebruikers die geen beta-tester zijn met updates.

Met een losse beta-app kan je desnoods dezelfde dag nog een fix pushen en de melder gelijk vragen om de fix te testen.

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 23 juli 2024 08:00]

Nee, want dat betekent dat je voor proeven de complete app moet testen voordat je het uit kunt brengen.
wel is te hopen dat de uiteindelijke versie hiervan geintrigeerd wordt in de reisplanner app. wanneer je bijvoorbeeld moet overstappen.
wel is te hopen dat de uiteindelijke versie hiervan geintrigeerd wordt in de reisplanner app. wanneer je bijvoorbeeld moet overstappen.
De laatste zin van het artikel beantwoordt je vraag:
Functies die bevallen en naar tevredenheid worden gebruikt, worden volgens de NS toegevoegd aan de NS-app, die vooral gebruikt wordt voor de reisplannerfunctie.
Inderdaad, waarom brengen ze geen bèta-programma uit van de gewone app zoals WhatsApp? Vind die NS-app supervet maar denk dat ik dit ondanks 4 uur forenzen nog steeds niet echt ga gebruiken
Dat hebben ze gedaan, ik zat in de testgroep (via Testflight). Nu is het uit Bèta, en komt het uit als 'lab' app
Dus het was een bèta-versie van een bèta-versie van de echte app? :P
vast een ander ontwikkelteam die hieraan werkt die geen verstand hebben van hoe de NS App door de vorige club consultant in mekaar is gestopt.
Anoniem: 1219998 @majetta7 juni 2019 13:03
Toevallig werk ik aan de NS App en weten we heel goed hoe de app in elkaar zit. ;) Er is een keuze gemaakt om dit soort features in een losse app te testen zodat er dingen eerst uitgeprobeerd kunnen worden en of reizigers er op zitten te wachten voordat het aan de NS App wordt toegevoegd.
Jij zou het logischer vinden om nieuwe proeffunctionaliteit meteen voor een paar miljoen gebruikers uit te rollen?
Ik reis maar een paar keer per jaar met de trein. De NS app gaf mij plotseling een push notificatie "Het volgende station..."
Toch wel 'eng' dat de NS mij volgt. Die app seint mijn GPS coordinaten naar de NS. Misschien ook wanneer ik niet reis.
Daar heb je zelf toestemming voor gegeven, kun je ook uitzetten...
Anoniem: 1219998 @Frubelaar7 juni 2019 10:21
Ik ben een ontwikkelaar van de NS-app en we doen er alles aan om je privacy te beschermen. Ik vermoed dat je een reis hebt opgeslagen die op basis van tijd een pushnotificatie stuurt. De pushnotificaties die we op basis van locatie sturen proberen we zoveel mogelijk vanaf het device zelf te versturen om zo min mogelijk te versturen naar de NS. Als je dit soort meldingen niet meer wil ontvangen kan je de opgeslagen reis verwijderen of de notificaties van de opgeslagen reis uitzetten. Of natuurlijk de volledige toestemming voor het delen van je locatie ontzeggen in de instellingen app van het device.
Het lijkt mij ook dat die app zelf een pingeltje kan maken. De app weet ook waar de stations zijn, de app weet waar Frubelaar uit wil stappen (heeft ie zelf ingesteld) en een kilometer van het station doet de app Ping.
Notificaties hoeven niet vanuit de cloud te komen.
Ah mooi, dan kan ik de tijd doden als de trein weer niet rijdt of ergens gestrand ben met de trein. Investeer daar nou eens meer geld in dan zulke apps.. Of zie ik het verkeerd?
Dat zie je imho inderdaad verkeerd. Ik reis 4 dagen per week per trein (randstad) en de keren dat ik problemen ondervind zijn echt op een hand te tellen per jaar. Vergeet niet dat het Nederlandse spoorwegnet een van de drukst bereden van Europa is. Als er wat fout gaat, kapotte trein, defecte bovenleiding dan staan er al snel hele baanvakken vol wachtende treinen en dit domino effect verspreidt zich waardoor een beperkt probleem grote effecten heeft. Zeiken op de NS is een nationale volkssport, maar ik vind het gezien het reizigersvolume, de megastrakke roosters en de drukte op het sporennet dat ze het bijzonder netjes doen.
Op mijn traject ook nooit issues, de storingen vallen reuze mee, ik reis al weken dagelijks 1x stakingen en 1x seinstoring, valt wel mee dus, wordt ook flink aangedikt door media waardoor het veel lijkt.

Hier de vechtdallijn / arriva / blauwnet.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 08:00]

Bij een half uur vertraging kun je IIRC 50% van de kosten terugvragen. Tegenwoordig is een half uur vertraging niet hetzelfde als een half uur verloren productiviteit. Ik wil ook niet beweren dat het hetzelfde is als een half uur productiviteit. Zo'n informatiebalie figuur weet uiteraard niet alles. Die is er eigenlijk meer voor toeristen of mensen die het zelf niet kunnen uitzoeken. Je kunt dan beter telefonisch contact met NS opnemen. Tip: doe je beklag bij Rover; niet bij de NS. Als je je beklag bij Rover doet, dan is de kans groter dat er ook daadwerkelijk iets mee gedaan wordt. De NS heeft er een direct belang bij om aan damage control te doen.
Ik deel in mening het eerste deel van je reactie. Je tip is echter waar ik wat problemen mee heb en waar ook de 'volkssport' uit ontstaat. Ik reis met de NS. Als de NS niet presteert wil ik dat met de NS regelen. Als ik terecht moet bij een andere organisatie omdat de NS zelf dat niet goed op orde heeft (klachten-afhandeling) dan gaat er fundamenteel iets mis. Ik snap ook dat de NS soms aan de grillen van anderen is overgeleverd maar dat ontslaat ze niet van de verantwoordelijkheid van klantenservice. Daar een andere partij op inzetten is nou net waar het verkeerd gaat.

In mijn ervaring doen ze hun werk gewoon goed. Mocht er echter toch iets misgaan is het proces daarom heen nog wel aan verbetering toe. Informatie en communicatie zijn dan soms wel gewoon onder peil.
Het proces er om heen koop je niets voor bij NS. Bij Rover wel. Wil je dat jouw probleem wordt opgelost, of in de toekomst minder voor komt, dan kun je het best bij Rover je beklag doen. Is een kwestie van efficient met je tijd omgaan.
Op welk traject rijd jij, en hoevaak vallen treinen daar uit?
HSL lijn, Bijna elke dag is er wel een storing helaas.. @Anoniem: 469447 fijn dat het voor jou op een hand te tellen is, bij mij is die hand bijna elke week wel vol helaas.

@ATS , Die discussie heb ik al eens met iemand van NS gehad. De andere ze verwijten elkaar van alles maar werken (zo lijkt het voor mij) langs elkaar heen.. dit opsplitsing heeft dus uiteindelijk tot niets geleidt, Maar dat terzijde moet je als NS je zaken op order hebben en niet naar een ander elke keer wijzen.
Het is inderdaad afhankelijk van je traject hoe vaak je storingen hebt. De HSL presteert op dit moment onder de maat, dat is niet onbekend. Maar al met al is NS een van de beste spoorvervoerders van de wereld. Lees ook eens dit: https://www.ad.nl/dossier...ampaign=socialsharing_web

Verder heb je er inderdaad niks aan als je trein niet rijdt of dat door NS of ProRail komt of gewoon onder helaas weer iemand voor de trein is gesprongen. Uiteindelijk is het wel feit dat NS niks aan de opsplitsing kan doen en dat NS niet verantwoordelijk is voor het spoor. NS is dus afhankelijk van een infrastructuur waar ze maar beperkte zeggenschap over heeft. Dan kan NS nog zo graag haar zaken goed voor elkaar willen hebben, maar in haar eentje lukt dat gewoonweg niet.

Ik was ook altijd sceptisch over NS, maar als je achter de schermen ziet hoe ingewikkeld het is om treinen in die frequentie en fijnmazigheid te rijden dat NS doet, dan begrijp je pas hoe ongelooflijk knap dat is. Maar ook ik sta vaak nog steeds te vloeken als mijn trein vertraging heeft of als ik naar een verkeerd spoor wordt gestuurd. Voor een deel is dat een gebrek van mij, namelijk het niet meer willen accepteren dat dingen soms nou eenmaal niet gaan zoals ik in mijn drukke leven wil dat ze gaan.
Ik zou het leuk vinden om compleet informatie te hebben. NIet een trien die over 5 minuten komt, en dan over 5 minuten weer over 5 minuten komt... geef me een navigatieapp. Je moet naar Utrecht, dan NU naar perron 5, in lpaats van "aangeraden via Hilversum te reizen".
De eerste stap is eerlijk zijn in de communicatie. Het schrappen van het woord 'vertraging' maakt het niet beter. Een stoptrein een 'sprinter' noemen ook niet.
De tweede stap is tools geven waarmee we op onze bestemming komen. "Stap hier over op de metro, dan ben je er eerder dan met deze trein want hij krijgt vertraging".
De navigatie voor de auto doet dat om files heen - dat kan met het OV ook.
De Citymapper app voor grote steden is hier een geweldig voorbeeld van.
Je navigeert probleemloos door Parijs met OV . je weet waar je in/uit/over moet stappen. Geeft mogelijke vertragingen op de lijn weer.
Interessant, die ga ik uitproberen.
Overigens iets voor onze overheid, ontwikkeling van zo'n app te stimuleren. Dat zorgt ervoor dat onze vervoersmiddelen beter worden gebruikt, files vermidneren, CO2-uitstoot wordt gereduceerd, onze computerwetenschappen voortgang maken...
Ja, dat zie je verkeerd, want het een sluit het ander niet uit. Sterker nog: die vertragingen zijn best vaak niet de schuld van ns maar van pro rail (en ook daar lang niet altijd verwijtbaar: aan een storm of blikseminslag doe je weinig) of van lui die het nodig vinden langs het spoor te gaan lopen of een trein willen koppen.
Kom eens hier in Ierland treinen... zal je nog met liefde terugdenken aan Nederlandse treinen. Of probeer hetzelfde in de UK, als je dat al zou kunnen betalen. Erg duur en zeer brak.
Nl is zo slecht nog niet mbt OV
Dit zou een toegevoegde waarde kunnen hebben voor reizigers die slecht zien of blind zijn. Erg handig als hoorbaar de route in het station zal worden aangegeven, waar de in- en uitcheckpaal, de informatiepaal staat, de wc etc. Fijn als verteld wordt hoeveel tijd er nog is totdat de trein vertrekt. Wel eens gestrand op een voor mij onbekend station i.v.m. wisselstoring toen zoeken waar ik moest zijn, hoe verder te reizen etc. Hoop dat ze ook aangeven of je op het volgende station aan de linker- of rechterzijde moet uitstappen.
Ausstieg im fahrtrichtung links! (Net terug van LGM in Saarbruecken, in Duitsland... Valt me op dat deze typisch DB mededeling nog maar zelden komt voor het perron al aan je voorbij glijdt, en dat ICE treinen nu toch wel echt akelig vaak stuk zijn.)
De metro in amsterdam heeft ook "uitstappen linkerzijde". De rijrichting hebben ze weggelaten - dat is het verschil tussen Deutsche Gründlichkeit en Nederlandse zelfredzaamheid ;)
Voor dat waar uitstappen moeten ze gewoon een ledstrip boven de deuren gebruiken...
De resterende tijd voor vertrek zit er allang in...
In de IOS app (en de watch app) kan je allang zien hoelang je nog hebt voor je trein vertrekt. Alleen inderdaad niet de route op het station naar het juiste perron, maar als je daar een app voor nodig hebt dan weet ik het ook niet meer. Dat staat op elk station duidelijk aangegeven... Duidelijker dan dat wordt het niet.
Sommige locaties zijn best wel onduidelijk. Vooral als het gaat om een perron nummer die opeens heel anders is dan de rest van de nummers. Afgezien daarvan zie ik mensen in Venlo ook best wel vaak de fout ingaan waar ze nou eigenlijk op het perron moeten staan voor de internationale trein.

Functie is daarnaast handig als je moet overstappen en je wilt weten waar je ongeveer naar toe moet lopen.
Vooral als het gaat om een perron nummer die opeens heel anders is dan de rest van de nummers.
Perron nummers beginnen altijd op 1 en eindigen bij de laatste (logisch). Op Gouda heb je bijv niet perron 1, maar begint op 3 en 6 en 7 missen want dat zijn tussensporen. De nummers staan gewoon voor de sporen die door het station lopen, dat is altijd al zo geweest.

Voorbeeld van Gouda: https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Gouda#Perrons

Ik heb uiteraard niet elk station in NEderland bezocht, maar tot nu toe ben ik nog nergens een station tegen gekomen waarbij de nummers opeens anders zijn.
Denk bijv. aan perron 35 op station Nijmegen of perron 6 op station Venlo.

Er zijn op sommige stations echt wel onduidelijke situaties.
Oke, point taken. Ik ben het echter nog nooit tegen gekomen. Het is zover ik weet ook niet iets wat standaard gebeurd en zijn waarschijnlijk uitzonderingen, maar ik kan de verwarring dan wel begrijpen. Maar alle borden verwijzen ook hier toch wel hoe je er komt, zoals op elk station.

Perron 6 op venlo lijkt niet eens een spoor te hebben.
Alleen als aanvulling:
In Zwolle 16-14 en dan 1-10
https://plattegrondstation.nl/plattegrond/624.jpg
In Utrecht, waar je vooral winkels zag/ziet met de perrons weggestopt ertussen. Oh, wat zou ik die hal graag bulldozeren, zodat we gewoon door konden lopen. Nu werk ik niet meer in Utrecht, maar dat was/is echt een waar-de-loze indeling.
Sommige stations zoals A'dam Sloterdijk hebben een hele set perrons in een compleet aparte gebouw. In dit voorbeeld zo`n 200 meter verderop wat dus de "logische numering" van perrons breekt.

Ik geloof dat de perrons in het hoofd gebouw 1-8 + 11~12 zijn en het aparte gebouw 9+10. Het is een hectische station waar continu een stroom mensen doorlopen, dus die kleine vierkante bord met 9+10 "die kant" (lees: buiten) ergens in een hoekje is vrij verwarrend voor mensen die dan

A. niet echt gewend zijn om te reizen en B. Mischien niet zo handig zijn in reizen.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 23 juli 2024 08:00]

Klopt. Bovendien kruisen de sporen op dat station op twee niveau’s waardoor je ook voordat die extra twee sporen er kwamen al geen logische nummering had.
Snap niet dat ze die podcast erin hebben gezet. Het is een podcast waarvan de laatste aflevering uit februari 2018 stamt...
Luisterruit is nog drie dagen geleden geüpdatet?

Dat is ook een ns podcast.

[Reactie gewijzigd door polopolo150 op 23 juli 2024 08:00]

Ah ja mijn fout, maar nog steeds is die andere podcast een beetje nutteloos.
Op Utrecht (zoals in het voorbeeld) is dat wel nice. Dat is een groot en verwarrend station. Er zijn zelfs treinen die vertrekken vanaf een spoor dat welke buiten de incheckpoortjes (!!) bevindt.
Eh wat? Misschien moet je volgende keer beter kijken, alle sporen op Utrecht vallen binnen de incheckpoortjes :)
Op mijn pebble gebruik ik de app Next Train die voornamelijk aangaf hoe lang ik nog had om de trein te pakken. Blij dat de NS diezelfde functionaliteit aan het ontwikkelen is, want ik weet niet hoe veel langer de pebble mee zal gaan. De app was extra fijn omdat ik dicht bij het station woonde, en dan makkelijk kon zien of de trein vertraagd was of niet
Oeh wat vet! Ik heb dit concept als werkend POC met wat studenten uitgewerkt voor NS International :) Leuk dat dit is gaan leven :9
Wat is de meerwaarde hiervan? Is het moeilijker om even op naar de bewegwijzering en de klok te kijken dan op een smartphoneschermpje? Ik ben bij er dit soort functies eerder bang voor dat mensen zicht nog minder bewust zijn van hun omgeving dan nu al het geval is. Straks botsen mensen en masse tegen elkaar aan omdat ze naar hun smartphone met die app lopen te kijken...
Ik weet niet of je het weet, maar sommige mensen zijn echt heel onhandig als het om treinreizen gaat en raken bijna in paniek op een onbekend station.
Voor iedereen kan het handig zijn als je op een onbekend station staat, dat je vooraf al ff kunt kijken hoe je moet lopen naar het perron voor de overstap, zeker als je een korte overstaptijd hebt.

Voor mij is het op veel plaatsen gesneden koek, maar toen ik een tijdlang niet op Arnhem Centraal was geweest zat ik ook wel ff te kijken van hoe zit dat nou en welke kant moet ik op....
Ben het wel met je eens dat mensen dan misschien meer naar hun smartphone aan het kijken zijn, dan naar de overige reizigers. Maar goed, het gros zit tegenwoordig toch helemaal met hun hoofd in hun smartphone, of het nou deze app is of alle andere apps waar ze mee bezig zijn.... :9
Zaten er niet al kaarten in de NS-app? Daarop zouden ze ook gewoon het aankomst- en vertrekspoor kunnen markeren, zodat mensen die de weg op een bepaald station niet kennen al even kunnen kijken.

Aan de ligging van de perronsporen is in Arnhem tijdens die verbouwingen niet zo gek veel veranderd, volgens mij. Alleen de toegang is nu anders dan vroeger. Verder is het ook een vrij simpel station waar eigenlijk niet veel mis kan gaan, aangezien alle sporen direct naast elkaar liggen. Antwerpen Centraal is bijvoorbeeld veel complexer met drie verdiepingen met sporen. Toch kun je de weg daar prima vinden, zolang je maar een beetje op de borden en de bewegwijzering let.
Ik zou het heerlijk vinden om een OV-planner te nemen die werkt als een autorouteplanner.
Bestemming invoeren, route zien, bevestigen en vertrekken. Gaat er wat mis, dan hoor je: uw trein heeft een vertraging, dus stap uit in Utrecht en neem daar de boemel naar Heerenveen van 17:15. Perron 5a.
Of advies krijgen welke halte je moet uitstappen voor de beste overstap. Nu kan ik dat zelf (met de Android-app OVinfo kijken hoe laat mijn tram is bij de eerste overstap, kijken hoe laat mijn overstap komt, en wanneer die overstap op de bestemming komt) maar ik heb het idee dat computers dit heel makkelijk kunnen maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.