Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

NS-app toont hoe druk het per wagon is in trein op traject Arnhem-Den Bosch

De Nederlandse Spoorwegen beginnen op het traject tussen Arnhem, Nijmegen en Den Bosch met het in kaart brengen van de drukte in treincoupés in de reisplanner-app. Zo kunnen reizigers zien waar er in de trein nog voldoende zitplaatsen zijn.

Op het traject Arnhem - Den Bosch gaat het om een eerste test. De NS heeft gekozen voor dit traject, omdat treinen die hier rijden, relatief vaak erg vol zijn in een bepaald gedeelte, terwijl andere coupés juist vrij leeg zijn. Een vol rijtuig wordt in de app gemarkeerd met een oranje kleur, terwijl de kleuren geel en groen aangeven dat een coupé wat minder druk of vrij rustig is. De methode van het meten van het gewicht is bedacht door Sophie Verbene en Cyriana Roelofs, datawetenschappers bij de NS.

De NS brengt de drukte in de treinen in kaart door sensoren in de treinen en op het spoor. Deze sensoren meten onder meer het gewicht per rijtuig, op basis waarvan kan worden bepaald hoe druk of rustig het is in bepaalde rijtuigen. Deze sensoren die het gewicht meten, zijn oorspronkelijk bedoeld om goederenvervoerders op basis van hun gewicht te laten betalen. De NS wil hiermee de ongelijkmatige bezetting van treinen tegengaan; volgens de vervoerder is in 30 procent van de treinen sprake van reizigers die staan, terwijl er elders in de trein nog zitplaatsen zijn.

De vervoerder wil op meer trajecten de zitplaatszoeker introduceren, al is nog niet duidelijk om welke trajecten het gaat en wanneer dat zal gebeuren. Zodra het systeem landelijk wordt ingevoerd, zal er ook gebruikgemaakt worden van het klimaatsysteem in treinen. Dit systeem meet het CO2-gehalte in de coupés, aan de hand waarvan de temperatuur wordt geregeld. Dit kan volgens de NS ook gebruikt worden om het aantal aanwezige reizigers in kaart te brengen.

Door

[HQ] Nieuwsredacteur

186 Linkedin Google+

Reacties (186)

Wijzig sortering
Ze zouden deze techniek ook kunnen gebruiken om lampen boven het perron te hangen die al van tevoren aangeven waar zitplekken zijn. Dat heeft denk ik meer effect dan een app.
Zoiets bedoel je? Dit hebben ze in 2013 al is getest op Station Den Bosch. Met een LED strook bij het instappen. Heb na de test er eigenlijk nooit meer wat van vernomen.

De reizigers zien via de ledstrook:
– in welk gedeelten van de binnenkomende trein het druk of rustig is
– waar de deur van 1e en 2e klas coupes zullen gaan stoppen
– waar de stiltzones zijn
– waar de ingang voor fietsen of rolstoelen zijn.

Op het traject Roosendaal-Zwolle zijn tijdens de pilotperiode van 3 maanden door NS Reizigers 11 intercity’s uitgerust met infrarood sensoren om de bezetting in de trein te meten. Deze informatie werd gelijktijdig in een speciale test versie van een smartphone applicatie (virtuele domein) getest. En sinds vandaag is door Ngage Media de informatie afkomstig van deze infrarood sensoren realtime gekoppeld aan de ledstrook in ’s-Hertogenbosch. Door het tonen van de exacte indeling van de trein ziet de reiziger actuele informatie over de drukte in en de samenstelling van de trein. De proef duurt circa drie maanden.

Bron:
http://www.omroepbrabant....tplaats+in+trein+aan.aspx
http://www.nabbnet.nl/uni...ele-instapinformatie-led/

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 10 april 2018 15:07]

Leuk om te lezen dat er ideeën van de hackatrain wedstrijd worden opgepikt. Het gepresenteerde idee van de gewichtsmeting werd daar ook gepresenteerd.

Het projecteren van de drukte op het perron had ik als alternatief idee tezamen met CO2 meting (Hier zelfs nog op Twitter een hele discussie over gehad) van klimaat systeem ingediend als idee. Ik noemde het "Mass transit traffic Illumination concept (MTTIC)" naast feit dat je kan aangeven (projectie op de grond) waar het druk/niet druk is kan men ook looproutes aangeven met pijlen. Het is verbazend hoe mensen daar grotendeels op reageren en het verlichte pad volgen ;) Met als gevolg een betere doorstroming en veel mindere irritatie en schoulder bumps.

Wat ook wel van belang is wat je bijvoorbeeld ziet op kleinere stations is dat er een beperkte overkapping aanwezig is (2 wagons groot) en bij slecht weer stapt iedereen daar in terwijl er een trein van 6 a 8 wagons aan komt zetten (Laan van NOI is hier echt een geweldig voorbeeld van). Het is niet alleen de trein, het zijn ook de faciliteiten die voor een goede verdeling.

CO2 metingen worden ook op heel veel gesloten locaties gebruikt om ventilatie aan te sturen, echter deze waardes zijn een erg goede indicatie van hoeveel personen zich er in een bepaalde ruimte bevinden. Let wel het is een ruwe waarde, echter mits de data juist wordt geïnterpreteerd erg waardevol.
Ik had nog geen idee van alles wat jullie hierboven aangeven, erg vet allemaal. Het gaat absoluut de goede kant op.

Ik ben geen grote treinreiziger, maar ik stap zo nu en dan op bij Utrecht Centraal, en alleen al het aangeven waar de trein precies gaat stoppen zou ik erg waardevol vinden. Ik ben zelf namelijk graag vroeg (de trein is er meestal nog niet) en ik heb altijd de neiging om naar het uiterste van het perron te lopen zodat ik in een zo rustig mogelijk deel van de trein kan gaan zitten. Maar de perrons zijn vele malen langer dan de trein...
Op de NS app en de app rijden de treinen kun je de samenstelling van de trein zien.
Als de trein uit 4 wagons bestaat zet de Machinist (ik ben er zelf een) de trein neer bij het blauwe cijferbord met het nummer 4.Deze borden zijn vaak ook zichtbaar voor reizigers probeer er maar eens op te letten.
Zie je helemaal geen blauwe borden met cijfers maar wel een blauw bord zonder cijfer dan hoort de machinist (ongeacht zijn lengte van zijn trein ) daar de trein tot stilstand te brengen.Ik hoop dat het een beetje duidelijk is......http://www.nicospilt.com/2004/nummer_4.JPG

[Reactie gewijzigd door 46Thedoctor op 11 april 2018 10:12]

Dat is wel mooi met die leds. Alleen zijn ze wel wat overdreven aanwezig... :/
Zoveel wit en licht, dat kan wel wat subtieler zonder af te doen aan hun functie!

In Noorwegen is het perron overigens opgedeeld in zones en zie je op een scherm hoe lang de trein is en bij welke zones de verschillende coupes zullen verschijnen. Minder mooi dan die leds maar misschien goedkoper te implementeren en bijna zelfde effect?

[Reactie gewijzigd door Menesis op 10 april 2018 19:46]

Vind net via Google dat er sinds een tijdje ook een (vervolg?) test loopt op Station Schiphol met een zelfde soort aangeeftechniek als in Den Bosch. Kan er alleen niet uit opmaken of ze ook echt de drukte meten of alleen aangeven waar ze in moeten stappen.

https://www.spoorpro.nl/s...ber-officieel-in-gebruik/
https://www.spoorpro.nl/s...reizigers-snel-instappen/

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 10 april 2018 15:30]

Op Schiphol hangt de installatie van Den Bosch momenteel, niet meer als proef maar definitief. De proef is gekwalificeerd als geslaagd, maar de NS vind het te duur om verder uit te rollen.

Ik heb al een aantal jaar geleden tevergeefs geroepen om een eenvoudiger, betaalbaar systeem, een blauwe LED tegelstrook die aangeeft waar de trein stopt.
Ik kom regelmatig op Schiphol maar daar staan nu een soort van treinduwers met een geel hesje ;)
Proef op schiphol geeft tot nu toe alleen aan waar de deuren komen. Bij sprinters en intercity's klopt dit vaak, bij een Intercity-direct vaak niet. Ondanks dat het niet altijd werkt, is het toch erg fijn! Het lijkt me dat deze schermen ooit een upgrade krijgen met drukte meter.
Die proef was vooral bedoeld om te laten zien waar de trein stopt zodat mensen niet naar de trein hoeft te lopen en vlotter kan vertrekken. Verder werden bepaalde faciliteiten aangegeven (plaats voor fietsen of invaliden). De proef is afgerond en de voordelen waren tegenover de kosten vrij minimaal. Er is wel besloten om de ledschermen te gaan gebruiken op Schiphol airport. Hier zijn ze ook al in gebruik. Op Schiphol zijn veel reizigers die onbekend zijn met het spoorsysteem en hier valt veel voordeel te halen uit spreiding.
In Finland doen ze al iets soortgelijks m.b.t waar in te stappen, op het scherm waarop je de aankomst tijd ziet zie je ook een verdeling van het platform in de letters a,b,c,d,e .

Deze letters zie je dan ook met borden staan op het platform en de trein laat op het scherm zien in welke zone hij gaat stoppen.
Een trein stopt daarentegen niet altijd op dezelfde plek, dus de lampen kunnen zich moeilijk aanpassen aan de trein. Het lijkt me dat dit de reden is voor deze keuze.
Afhankelijk van de lengte stop de trein wel altijd op dezelfde plek hoor, tenzij de machinist te laat remt.
https://www.quest.nl/artikel/hoe-weet-een-treinmachinist-dat-zijn-laatste-wagon-ook-aan-het-perron-staat
Dank voor de correctie, dan!
Een tip voor treinreizend Nederland: In de NS app kun je nu al zien hoe lang een trein is!

Als je een reis op zoekt naar bijvoorbeeld Utrecht - Amsterdam dan kun je in de app op de trein klikken [0] 'Intercity' of 'Sprinter' en dan staat daar hoe lang de trein is. [1]

Als die dus bijvoorbeeld 8 delen is, dan kun je ver naar voren lopen tot het bord '8' [2] waar bijna nooit iemand staat en meteen vooraan instappen en zitten. Zo heb je echt altijd plek, want mensen staan altijd in het midden van het perron samen te wachten en lopen dan, zodra de trein binnen rijdt, als een kudde schapen in de richting van de trein mee.

Maar jij nu niet meer!
Ga dat nou niet tegen iedereen vertellen! Straks moet ik weer in drukke coupés gaan zitten...

edit @ @ApexAlpha : Je hebt gelijk ook. :) Thanks voor het delen. Doe ik ook nog een reistip: als je je tickets boekt voor een vliegreis en je wilt hier in de toekomst nog een keer heen dan is het net zo duur om 2 x een retourtje te boeken ipv 1 x als je een kruisboeking doet.
Dus ipv
AMS - NY retour (1 mei heen, 10 mei terug)
boek je:
AMS - NY retour (1 mei heen, 10 augustus terug)
NY - AMS retour (10 mei heen, 1 augustus terug)

Scheelt qua prijs niets en je hebt nog de kans om in de toekomst (privé) naar NY te gaan.

[Reactie gewijzigd door HenkEisjedies op 10 april 2018 16:08]

Ach, als we allemaal elkaar een beetje helpen komen we allemaal verder. De meeste mensen snappen de app toch niet dus tot deze informatie gekoppeld wordt aan die LED borden zoals op Schiphol zit je veilig.

Maar tips zijn er om te delen, niet?

Wist jij al dat NS Stations het spoor 1 (bijna) altijd aan de centrumzijde van de stad hebben liggen?! Dus moet jij in een vreemde stad 'richting het centrum'? Ga naar de kant van spoor 1!

Gebruik jij de OV Fiets vaak? Er zit een vertraging van ~30 minuten tussen de inventaris en de app. Dus zeker in de spits moet je er niet 100% op vertrouwen dat er fietsen staan als de app dat zegt.

Of ben jij goed ter been? De NS houdt standaard 5 minuten overstaptijd aan in de app. Maar 95% van de mensen is sneller dan dat. Zo kom ik elke ochtend om 9:00 aan in Utrecht en pak ik om 9:04 de trein van Utrecht richting Den Bosch. Maar de NS app geeft die nooit aan als mogelijkheid, die gokt op de trein van 9:17 in verband met gemiddelde benodigde overstaptijd.

Altijd even zelf checken vanaf je overstap station of je niet een eerdere trein kan hebben als je een kleine pas erin zet.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 10 april 2018 14:41]

Vooral bij 2 keer of meer overstappen kan dit al snel een half uur of meer aan reistijd schelen.

Ik plan ook altijd alle overstappen na het kennen van de route los van elkaar als ik eenmaal in de trein zit.
Ahh je hebt mijn cheat verklapt. :P Maar dat werkt inderdaad echt altijd met die trein lengte. Perfect op Veenendaal de-klomp, waar de achterkant van de trein ook het beginpunt van het perron is. Op de heenweg voorin lekker rustig en op de terugweg achterin lekker rustig. :)

Misschien nog een bonus tip: Elke trein heeft ook GPS, dus als ze vertraging hebben, kun je precies zien waar op het traject de trein is. Iets beter voor de gemoedstoestand soms. :P
Geen idee waar jij tickets boekt, maar in dit voorbeeld gaat het by far niet op. Licht het eens wat verder toe als je wil ;-)

AMS - NY (kruisboeking)

NY - AMS (kruisboeking)

AMS - NY (direct)
Wat een onzin zeg. Achteraan de trein is het altijd het drukst, daar moet je echt niet gaan zitten. Nee echt niet. Niet doen. Alsjeblieft niet. En mond houden erover, want er is niks van waar. :+
Wat een onzin zeg. Achteraan de trein is het altijd het drukst, daar moet je echt niet gaan zitten. Nee echt niet. Niet doen. Alsjeblieft niet. En mond houden erover, want er is niks van waar. :+
Ga maar eens achterin de sprinter vanaf zutphen richting wijchen zitten... dan denk je anders. voorin zijn hier vaak vrije plekken en achterin staan de mensen.
Mensen gaan de wagon in die het makkelijkst te bereiken is. Direct na de trap, bij het begin van het peron, etc. Dus dat verschilt natuuurlijk van station/perion.
Oke oke geef ik je zeker gelijk in.
Nee, echt, is niks van waar. En houd alsjeblieft je mond even zodat het vanmiddag in de 5-uur-spits nog steeds niet waar is en iedereen gewoon in het midden gaat zitten.
Dat is verklaarbaar: als je vroeg bent hoef je niet verder te lopen en als je laat bent heb je er geen tijd meer voor.
Ligt dat niet ook een beetje op welk traject je reist ?

Om het maar voorzichtig te vragen?
Ik gebruik deze functie inderdaad heel vaak, juist omdat ik achterin wil zitten (i.v.m. het perron waar ik uit stap). Alleen doet de app niet aangeven als een trein opgesplitst wordt ergens op het traject, met als gevolg dat je dan halverwege je reis moet overstappen op het voorste treinstel. Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om deze informatie ook te vermelden? Tip: als je dezelfde rit in de app opzoekt, maar dan vanaf het laatste station voor je bestemming tot aan je bestemming, dan zie je wel hoeveel treindelen dat laatste stukje rijden.

Ik heb dit al meerdere malen aangegeven bij de NS, maar helaas is er tot op heden niks mee gedaan.

Ik zag laatst wel toevallig dat op de borden op het perron zelf staan dat het achterste gedeelte achterblijft ergens, maar daar staat dan weer niet bij hoe lang de gehele trein is en het deel wat achter blijft. Dus moet je de app weer openen om deze info te achterhalen... 8)7

@WALUIGI96 Nooit van gehoord, ga ik zeker eens proberen!

@mrdemc Het klopt dat het fysiek twee treinen zijn en dat je dat aan de buitenkant kan zien. Maar als ik helemaal aan het begin van het perron sta omdat de trein 12 delen lang is (en ik dus achterin wil zitten) en uiteindelijk alleen de voorste 4 delen verder reizen, dan mag ik hard rennen op het perron om nog in het voorste gedeelte te kunnen zitten. En dat zie ik dan toch echt pas op het moment dat de trein het station op komt rijden.

[Reactie gewijzigd door WeBBaN op 10 april 2018 16:24]

Probeer anders de app OvInfo (voor zowel Android als iOS) of de app Rijden de Treinen (alleen Android). Deze werken op basis van stations en tonen bij iedere rit ook tot hoe ver ieder treinstel rijdt.
Zover ik weet bestaat een trein waarbij het opgesplitst wordt uit daadwerkelijk twee treinen. Tussen het ene deel en het andere deel kun je niet binnendoor; dat zou je dus vanaf het perron kunnen zien. Daarnaast staat de bestemming van de trein ook op de bordjes aan de zijkant van de trein zelf. Ik heb in het verleden bijv. vaak gereist tussen Arnhem/Den Haag (overstap Utrecht ;)) waarbij het ene deel opsplitst op Gouda naar Rotterdam en het andere deel doorgaat naar Den Haag. Op het ene treindeel stond dan als bestemming Rotterdam, op de ander Den Haag :)
Je moet gewoon op het beginpunt van een trein instappen. Dan heb je zeeën van plek.
Vaak dus wel: De blauwe borden langs het perron geven aan waar treinen met een bepaalde lengte dienen te stoppen.
ik kom toch altijd nagenoeg op dezelfde plek uit, ik denk dat dit met de grootte van de trien te maken heeft wanneer jij soms niet op dezelfde plek uitkomt dan verwacht. maarja deze gegevens bezit de NS ook ;)
Als we kunnen meten op welke plek in welke trein die op welk perron staat wel of niet iemand zit, dan kunnen we het toch vast ook wel zo regelen dat de lampen zich laten regelen door waar de trein precies stopt? Dat is niet zo moeilijk te meten hoor ;-)
Aan een vergelijkbaar systeem wordt gewerkt waarbij drukte weergegeven wordt d.m.v. schermen ipv lampen. Toekomstmuziek, maar NS staar in ieder geval niet stil en ik bedoel het niet sarcastisch.

RonaldHeirbaut was mij voor
Zie post van Ronald 13:46.
https://www.spoorpro.nl/s...ber-officieel-in-gebruik/

[Reactie gewijzigd door josipbroz op 10 april 2018 14:25]

Of een indicatief lampje boven de ingangen van de trein, dan maakt de positie op het perron niet uit ;-)
Het probleem daarvan is dat mensen zich nog steeds niet gaan spreiden omdat ze pas zien waar er plek is als de trein al is aangekomen en stilstaat.
Op schiphol zou dit zo overgezet kunnen worden. Daar werken de schermen nu al om aan te geven van waar tot waar de trein loopt. Nog even een tekst erbij of kleurtje hoe druk elk "stuk" scherm is en klaar!

https://www.spoorpro.nl/w...treinstation-Schiphol.jpg
net als parkeerplekken bij de IKEA. Dat is heel handig ja.
Deze method van meten is toch totaal niet waterdicht?

Stel dat er, hypothetisch, een club van mensen langs komt die allemaal meer dan 100 kilo wegen. Deze nemen de helft van de zitplaatsen in de wagon bezet. Kan de wagon dan aangeven dat de wagon compleet bezet is, omdat het maximum gewicht is bereikt?

Voor de rest vind ik het een goed initiatief!

[Reactie gewijzigd door Ask! op 10 april 2018 12:55]

Deze method van meten is toch totaal niet waterdicht?
Hij hoeft ook totaal niet waterdicht te zijn.....

Ten eerste gaat het altijd om een indicatie. Als deze app er in 10% van de gevallen naast zit heeft hij in 90% van de gevallen zijn waarde geleverd. Top!
Ten tweede is je geval hypothetisch. Ik verwacht dat dit in minder dan 1% van de gevallen voor zal komen. Als je app in meer dan 99% van de gevallen nauwkeurige informatie geeft dan denk ik dat je echt heel erg tevreden mag zijn.

Overigens is het zelfs in jouw hypothethische geval nogsteeds geen probleem. Degenen die op zoek zijn naar een zitplaats zullen die nogsteeds vinden.....
Zelfs als je met relatieve wagongewichten werkt, kan de app een goede indicatie geven lijkt me.
Je hoeft niet te weten hoeveel reizigers exact in een wagon zitten, zolang wagon x meer weegt dan wagon y, zitten er waarschijnlijk meer reizigers op.

De kleurcodes kunnen zo een relatieve bezetting weergeven. Zoals hier al gezegd is een indicatie meer dan voldoende.

Door een relatieve bezetting weer te geven maakt het ook niet uit hoeveel bagage de reizigers meehebben (Ik denk dat het aannemelijk is om te stellen dat in eenzelfde trein de bagage gelijkmatig verdeeld is over de reizigers, en dat het dus niet veel verschilt per specifieke wagon). Als je absoluut meet kan dat afhankelijk van het traject en de periode serieus verschillen.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 10 april 2018 13:04]

Men kijkt naar gemiddelde en je zal raar staan te kijken hoe nauwkeurig dat kan zijn als je voldoende informatie hebt.

Wat ik echter mis is waarom via een app. Waarom niet via een bord in het rijtuig of mededeling dat er 2 of 3 wagens verder nog ruimte is.
En kijk eens goed rond. Hoeveel mensen zitten continu op hun eigen scherm te staren?
Maar inderdaad het zou een en/en situatie kunnen zijn.

Daarnaast kun je met je app op het perron al bepalen waar je instapt. Dan heb je niets aan de borden.
Dan Zal NS wel een systeem moeten invoeren waarop te zien in waar de trein stopt. Dan kun je zelf bepalen wat de beste wachtplek is.
Als ik die app afbeelding zie dan gaat het ook om de sprinters, en deze stoppen vooral op stations die geen overkapping hebben. Dan is het lastig om een bord op te hangen om de bezetting op te zien. Ben het wel met je eens dat het wéér een tool erbij betekend waar je de smartphone voor nodig hebt, wat jammer is.

Dat is al prima aangegeven op alle perrons in Nederland. Er staan blauwe ruitvormige borden op het perron of naast het spoor in het grond met cijfers. Deze geven aan voor de machinist waar hij de trein moet neerzetten om netjes aan het perron te staan Aan de hand hiervan en de app kan je ook inschatten waar je als reiziger moet gaan staan.

Overigens, weten de meeste reizigers in de spits al standaard hoe lang de trein is en waar ze het beste kunnen staan. De meesten willen alleen zo dicht mogelijk bij de trap/uitgang op het perron uit kunnen stappen.
Dat is al prima aangegeven op alle perrons in Nederland. Er staan blauwe ruitvormige borden op het perron of naast het spoor in het grond met cijfers. Deze geven aan voor de machinist waar hij de trein moet neerzetten om netjes aan het perron te staan Aan de hand hiervan en de app kan je ook inschatten waar je als reiziger moet gaan staan.
Daar zit wel een afwijking in. Een sprinter van 10 delen (2 treinstellen) stopt bij het blauwe bord met de 8. Maar zowel op Rotterdam-Noord als op Muiderpoort kijk ik altijd even in de app naar de lengte van de trein. Zowel op de heen- als de terugreis moet ik altijd voorin uitstappen. Bij een 10-delige trein kan ik dan bij het instappen een eind naar voren lopen, ver voorbij de borden 'einde instapzone' die tegenwoordig ook op veel stations hangen. Bijkomend voordeel is dat het buiten die instapzone altijd een stuk stiller is.
Ja klopt, een SLT, Flirt en straks SNG hebben bakken van ongeveer 20 meter waar normaal een trein een baklengte van 27 meter heeft, en de borden daar ook op geplaatst zijn. Dus 3 bakken Flirt staat bij een 2.
Het wisselt inderdaad per treinsoort. Op de schermen op Schiphol is al rekening gehouden met de lengte per trein (kijk voor de grap eens op de wisseling tussen IC Direct en een Sprinter, daar zit aardig wat ruimte tussen).
Er is jaren geleden al een test geweest bij station Den Bosch, daar hingen er LED borden over het gehele parron die aangaven waar de ingang van de trein zou zijn als hij stil zou staan, werkte volgens mij maar de helft van de tijd. Daarnaast was het volgens mij ooit de bedoeling dat je eraan af kon lezen hoe vol de trein zat. Wellicht te moeilijk voor de machinist om de trein op de juiste plek stil te laten staan? Geen idee hoe dit in zijn werk gaat.

Reis vrijwel nooit meer met de trein, maar volgens mij hangen de borden er ook niet meer.
Volgens mij werkten ze best goed (toen ik nog met de trein ging), het was sowieso een proef dus ik neem aan dat er nog wat kinderziektes in zaten.

Daarnaast parkeert een machinist de trein altijd vrij nauwkeurig, helemaal op een lang perron zoals in Den Bosch waar 2 lange dubbeldekkers achter elkaar kunnen staan. Let maar eens op waar de conducteurs en machinisten zelf gaan staan, die staan altijd goed!

[Reactie gewijzigd door GrooV op 10 april 2018 13:52]

Er is jaren geleden al een test geweest bij station Den Bosch, daar hingen er LED borden over het gehele parron die aangaven waar de ingang van de trein zou zijn als hij stil zou staan, werkte volgens mij maar de helft van de tijd. Daarnaast was het volgens mij ooit de bedoeling dat je eraan af kon lezen hoe vol de trein zat. Wellicht te moeilijk voor de machinist om de trein op de juiste plek stil te laten staan? Geen idee hoe dit in zijn werk gaat.

Reis vrijwel nooit meer met de trein, maar volgens mij hangen de borden er ook niet meer.
Als het in London en Parijs lukt, waarom zou een NStrein dat niet moeten kunnen.
Het is niet zo dat zo'n trein met 120KM het staion binnen dendert .... de machinist, of de software moet hem gewoon op de juiste plek kunnen laten stoppen.
O ja, dat dus, Den Bosch heeft het mooi mogen testen.
Op Den Bosch werkte het voor mij fantastisch. Na een paar weken had ik door dat er een afwijking van ongeveer 1-2 meter in zat en moest je vooral links (of rechts, weet ik niet meer) van die indicator gaan staan. :+
Op Schiphol ging het ongeveer een week goed. Sindsdien stoppen ze maar ergens.
Omdat dat bord in de NS-voertuigen allang geen nuttige informatie meer weergeeft, maar geld moet verdienen. Heb laatst 5 minuten reclame mogen bezichtigen voordat die bordjes me konden vertellen wat het volgende station was, en wanneer we er waren. Erg irritant en dus totaal niet geschikt om informatie van te verkrijgen als je even langsloopt.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 11 april 2018 13:24]

Ze moeten ergens beginnen. Voor een eerste test lijkt me de app erg geschikt. Als het goed blijkt te werken kan het misschien wel naar de borden in het voertuig komen.
Het is waarschijnlijk ook niet bedoeld om waterdicht te zijn, maar om een indicatie te geven. Natuurlijk zijn er edgecases te bedenken, zoals jouw voorbeeld van de lokale furry-meeting, maar dat zijn niet de situaties die de meeste tijd gelden.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 10 april 2018 12:58]

"lokale furry-meeting", ik moest hard op lachen :D
Ik vermoed dat ik deze term beter niet kan gaan googlen op werk ;)
In die uitzonderlijke hypothetische situatie zal de indicatie inderdaad niet accuraat zijn.
Ik zou eerder andersom vervelender vinden. Een coupé met een heleboel kinderen. Je telefoon geeft aan dat het niet vol zit, maar dat is dan wel het geval.

Naast het feit dat mensen die 100+ zijn meer plek in nemen. Dan is er toch minder plaats. 100+ mensen zijn dik (kan je moeilijker naast zitten), lang (is er minder ruimte om tegen over te zitten), of wat dacht je van een club bodybuilders .
Wat als die mensen die meer dan 100 kilo wegen ook 2 zitplekken nodig hebben? Dan verandert er in feite niks aan die berekening.
Is maar een momentopname, volgend station klopt het al niet meer. Indicatie lijkt me goed genoeg.
De NS heeft in het verleden al proeven gedaan met andere technieken (o.a. infrarood), zie bijv. nieuws: NS-app laat realtime drukte in treinen zien

Deze proeven zijn blijkbaar niet geslaagd, dus onderzoeken ze nu andere technieken.
Dat klopt dan in zekere mate toch ook? Personen die echt 2x zoveel als een gemiddeld mens wegen nemen nu eenmaal wat meer ruimte in. Persoonlijk vind ik het ook helemaal niet prettig als iemand dan met een halve bil op mijn stoel zit, ik wil nog fatsoenlijk een laptop erbij kunnen nemen als het moet. Ik heb verder niets tegen dikkere mensen overigens, ik hou gewoon van wat ruimte om me heen :p
Ah ja, de NS kan zo veel slimme dingen introduceren als wat ze willen.

9 van de 10 mensen zijn toch te dom om het te begrijpen. Dat merk ik nu al dagelijks. Je kan heel duidelijk zien uit hoeveel treinstellen een trein bestaat en waar je dus kunt instappen. Toch zie ik dagelijks weer tientallen mensen naar voren hobbelen.
Echter alleen in de app, niet echt gebruiksvriendelijk.

In andere landen (Zwitserland/Duitsland) staat op de digitale borden op het perron precies waar de trein komt en of rijstellen 1e of 2e klas zijn. Daar zie je het naar-voren-hobbelen gedrag dus ook niet.
In Japan staat op het perron met stickers aangegeven waar de deuren van elke trein zullen zijn, dus mensen wachten netjes in de rij voor de deur, zodat je niet het geval hebt van degene die het best kan drukken (of het meeste geluk heeft met waar de deur uitkomt) mag als eerste instappen.

Verder wel een goed begin van betere service voor de reizigers, maar zou ook mooi zijn als dit op de informatieborden te zien is inderdaad.

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 10 april 2018 13:15]

Mijn ervaring was dat het in de praktijk eigenlijk wel meevalt.. de tube in London was drukker..

Als je echt drukke treinen zoekt, moet je naar Mumbai: https://www.youtube.com/watch?v=D6nKHZwxr-c
Dit is wel spitsuur. Metro in China was ook druk, ook 's avonds.
Toen ik er was, was het ook spitsuur, en London heb ik heeel vaak in spits meegemaakt...
Beide waren vergelijkbaar vond ik..
Bij sommige metro stations in London heb je deuren op het perron waar de metro stop zodat je zelfde effect hebt (en voorkomt dat er mensen perongelijk van het perron vallen..)
Maar ik denk dat er wel een essentieel probleem is als je dit in NL gaat doen: cultuur.. zowel in japan en UK 'queued' men ordelijk. In NL is dat anarchy en recht van de sterkste/brutaalste..
In nederland heb je van die bordjes met "Vak X" op het perron. In veel gevallen stopt de trein ook met de deuren daar in de buurt. Tenminste toen ik nog vaak met de trein ging was dit zo.

Ik weet dat het voor de trein naar duitsland wel op die manier geregeld is en dat ook van te voren bekend is welk treinstel bij welk vak komt te staan.
Je bedoeld de internationale treinen , vanwege de gereserveerde rijtuigen.
Voor gewone treinen zijn de "vakken" nooit gebruikt.
In Japan stoppen alle treinen geautomatiseerd, hier vrijwel altijd handmatig waardoor een dergelijke precisie (zonder ongemak voor staande reizigers niet mogelijk is.
Ha, wat een onzin. Geautomatiseerde treinen hebben grosso modo meer moeite met exact halteren, zeker in een land als Nederland. Bij een Metro wint de apparatuur het misschien, maar de techniek kan zeer slecht met wisselende adhesieomstandigheden omgaan !
"dus mensen wachten netjes in de rij voor de deur, zodat je niet het geval hebt van degene die het best kan drukken (of het meeste geluk heeft met waar de deur uitkomt) mag als eerste instappen"

Dat heeft dus alles te maken met de reizigers, niet met het spoorbedrijf zeg je dan eigenlijk.


Instappen of binnengeduwd en aangedrukt worden?
(Al zal dat in de meeste treinen niet zo zijn :-)
Op o.a. Schiphol geven ze het nu aan met ledboarding boven het perron. Werkt op zich wel fijn. Echter zijn veel mensen ook gewoon te lui om door te lopen op het perron als de ingang van het perron aan het begin zit. Bijvoorbeeld op Weesp zie je dit vaak.
Digitale borden heeft de NS tegenwoordig ook, o.a. op Schiphol. Die kunnen ze ook uitbreiden met (geschatte) drukte-indicatie.
In duitsland is het vaak alleen voor de IC/ICE treinen. Ik denk dat het merendeel van die mensen een reservering voor de trein hebben, dus dan staan ze vaak wel meteen goed.

Neemt niet weg dat er nog vaak genoeg veel mensen bij een deur instappen en niet bij de andere... Zulk kudde gedrag blijf je toch houden. Maak ik dan mooi gebruik van door gewoon op een rustige plek in te stappen :)
Het is altijd een gok waar hij stopt. Ze zouden op de borden kunnen aangeven hoe lang de trein is, zoals bij de Amsterdamse metro. Er staan toch al nummers langs het spoor waar hij moet stoppen.
Ja, dat is echt kudde gedrag.
Ik ga overigens sowieso niet in de app kijken waar plaats is. Een ledstrip op het perron zou handiger zijn. Maar then again: het blijft toch een beetje aankloten met de NS.

Ik verlang af en toe nog zo naar Japan. Hoewel meestal alleen de Shinkansens snel gaan hebben die efficiëntie en duidelijkheid tot een kunst verheven. Als je weet welke trein je moet hebben weet je ook precies waar je moet staan op het perron. En daar is dan ook de deur en het klopt altijd.
Een ledstrip op het perron wordt al snel een miljoeneninvestering op zich.

Wat ik me wel bedenkt door je comment: dit is zo'n typisch voorbeeld van een oplossing die steeds minder voordeel heeft naarmate meer mensen het gebruiken. Als enkeling die de app gebruikt zoek je waar het meeste plek vrij is en geniet je van een rustige rit.
Een ledstrip op de grond kan iedereen zien -> alle plekken bij de strip worden opgevuld tot ze allemaal op geel/oranje staan en de bezettingsgraad over de trein volledig gelijk is.

Uiteraard is dat was de NS wil bereiken, maar met een appje kan je zelf meer profijt hebben denk ik :P
Uiteindelijk is dat de bedoeling van de NS ook he?
Het gebeurt zo vaak dat mensen zich ophopen bij de trap of bij de deur waar ze op het eindstation makkelijk naar buiten kunnen. Zitten dan als sardientjes in de wagon terwijl je 5 deuren verder alle ruimte is.
Als ik kort in een trein zit, wil ik graag zitten of staan in de buurt van waar ik op het station moet zijn zodat makkelijk over kan stappen of meteen zonder te wachten uit kan checken of zo weinig mogelijk hoef te lopen (scheelt tijd). Als ik lang in een trein zit, is comfort belangrijker.
volgens de vervoerder is in 30 procent van de treinen sprake van reizigers die staan, terwijl er elders in de trein nog zitplaatsen zijn
Vind je het gek, met drie minuten overstaptijd en twee minuten standaard vertraging móet je wel vooraan staan om al rennend je aansluiting te kunnen halen.

Leuk dat er achterin nog zitplek is, maar dat levert dankzij de gemiste overstap dan ook een extra wachttijd van een kwartier op. Dan maar staan...

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 10 april 2018 12:57]

Je kan ook instappen en dan lopen naar een deel waar volgens de app nog plek is ;)
Mijn punt is dat je "vooraan" de trein wil staan, om zo snel mogelijk te kunnen overstappen als de trein bij jouw eindstation aankomt. Als je dan naar achteren loopt, waar wel plek is, moet je bij het uitstappen diezelfde afstand nogmaals afleggen, waardoor je je aansluiting mist.
Dan lopen in ieder geval die mensen door die niet hoeven over te stappen of die genoeg tijd hebben.
De NS kan beter deze trein in Arnhem wat dichter bij de trappen van de hoofdingang zetten. Nu staat die zo ver mogelijk vooraan het perron (spoor 6) waardoor mensen onnodig extra moeten lopen. Gevolg is dus dat de achterzijde van de trein voller zal lopen.
De trein kan makkelijk 50 meter dichter bij de trappen gezet worden.
Is waar, maar daar doet het nut van de app niets af.
Er zou zelfs meer ruimte op de voor jou gunstige plek kunnen komen.
Nu staat die zo ver mogelijk vooraan het perron (spoor 6) waardoor mensen onnodig extra moeten lopen.

Zou NS echt zonder enige reden de trein zo ver mogelijk van de trappen zetten?
Of is er misschien een goede reden om het zo te doen.
Wat denk je van de andere uitgang (Sonsbeekzeide)? Daar zie ik ook soms kuddes met mensen heen lopen, en de bedoeling van de bakbordjes is om de trein in het midden neer te zetten tussen in/uitgangen, en dat lukt nu prima.
Juist, en zelfs daar staat de achterkant van de trein bij de trappen.
En tussen de trein aan de andere kant op spoor 6 (de Abellio RE19 naar Dusseldorf) en de trein naar Den Bosch zit meer dan 50 meter.
De trein naar Den Bosch kan makkelijk een paar meter voor die Abellio staan, dan hoeven de mensen naar Den Bosch, zeker vanuit de hoofdingang, niet zo ver te lopen.
Je kunt natuurlijk ook gewoon iets eerder naar voren lopen, zodat je daar staat als de trein op het overstap station aan komt.
Er bestaat ook nog iets als door de trein lopen.
Dat gaat dus niet in mijn voorbeeld, omdat iedereen die die trein neemt, weet dat 'ie vaak vertraagd is én de overstaptijd naar diverse andere treinen en bussen nogal kort is.

Iedereen gaat dus alvast voorin de trein staan. Hierdoor kun je ook niet vlak voordat de trein aankomt naar voren lopen, omdat daar al mensen staan.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 10 april 2018 13:09]

Als je toch al weet dat je moet rennen
Ben je wellicht sneller als je 1 of 2 wagons verderop wel vooraan kan staan. Anders moet je wachten voor die andere haast hebbende er ook uit moeten
Of je weet dat je op je uitstapstation dichter bij de uitgang bent als je in het bomvolle deel gaat staan.
Dat is dan ook een keuze.
Dat is inderdaad een keuze van mensen die die keuze hebben.

Ik heb het in mijn post daarentegen duidelijk over "overstaptijd" en "aansluiting", betekenend dat ik een andere trein of bus moet halen. Ja, ik kán dus achterin de trein instappen en daarmee een zitplek bemachtigen, maar dat houdt in dat ik die aansluiting mis, wat uiteraard geen optie is.
Ze zouden gewoon een IOT druksensor op de stoeltjes kunne plaatsen en heel accuraat kunnen weten welke stoel wel of niet bezet is.
Tot iemand een tas op de stoel zet, dan denkt de sensor ook dat er iemand op zit.
Daarnaast is zo'n sensor niet gratis, dus om iedere stoel in iedere trein hiervan te voorzien...
Nu gebruiken ze bestaande infrastructuur, dus is het een stuk goedkoper.
De treinen aanpassen duurt lang en is erg duur. Daarnaast moet je weten of die sensoren het 14 jaar gaan doen of niet.
Het is voor NS ook helemaal niet interessant om te weten welke stoel bezet is. Het is interessant om te weten welk stukje trein druk is. Daarvoor volstaan de huidige sensoren. Dus hoezo die niet inzetten? Eventeueel later in combinatie met andere sensoren.
Ik vind het positief dat de NS aan verbeteringen werkt. En nog veel positiever dat ze daarbij niet de meest gemakkelijke, maar erg privacy-onvriendelijke methode gebruiken: Het in kaart brengen van MAC-adressen via Wifi.
Waarom is dat privacy onvriendelijk? Je laat iedere x seconden een teller lopen die alle mac adressen optelt die toch al in hun routers staan. Je hoeft niet eens te kijken naar wat er precies ingevuld staat als adres.
Het is in potentie privacy-onvriendelijk. En een variant van Murphy's wet stelt dan dat het privacy-onvriendelijk zal worden. Met deze gegevens kun je namelijk zien welke telefoon op welk station is in- en uitgestapt, hoe de telefoon door de trein bewogen heeft, of de telefoon naar de wc is geweest, welk merken telefoons hoe frequent met de trein reizen, welke telefoons vaak bij elkaar in een wagon zitten, ... Het enige dat je daarvoor moet doen is de meetdata vastleggen en -houden.

Ik vind het bijzonder dat de NS hier voor de juiste oplossing kiezen en niet klakkeloos voor de makkelijkste of commercieel interessantste oplossing gaan.
Dat zou in theorie ook kunnen zonder de functionaliteit die ik net beschreef. Ze hebben al Wifi in de trein en dat is al voldoende voor jouw (doem)scenario, dus dat kan nu ook al gewoon.
Ik denk dat er maar heel weinig mensen gebruik maken van WIFI in de trein. Databundels zijn groot genoeg tegenwoordig, en WIFI in het OV geeft 5vd10 keer verbindingsproblemen. Ik zelf poog nieteens meer te verbinden met WIFI ergens anders dan thuis of op het werk.

Maar ik ben zelf van mening dat als je gegevens de ether instraalt, dat je ook niet moet miepen dat iemand wat met die gegevens doet. Dan moet je vliegtuig modus aanzetten ;)
De reden dat het bij die rit altijd zo scheef is, komt omdat de perons veelal aan dezelfde kant mensen laat instappen en uitstappen. Wat ook niet helpt is dat de treinen weinig rijden (2 keer per uur), waardoor je sowieso al meer massa bij 1 punt krijgt (wederom doordat men niet verder door loopt). Maar zelfs met meer doorlopen had je regelmatig dat ie vol zat en als vee weg ging. Ben blij dat ik het nu niet meer hoef te doen.

Mensen keken me altijd raar aan als ik naar een andere kant liep, terwijl de trein al bijna stil stond. Ik keek gewoon naar de drukte rond de instappunten en de drukte in de trein. Had daarom vaker zitplek plus ruimte om met laptop serie te kijken (precies 1 aflevering per rit, in een paar maanden toen de hele Stargate serie er doorheen gekeken).
Dit dus. De meeste stations zijn niet gebouwd om mensen van meerdere kanten in te laten stappen. Als je wil zitten moet je er dan voor kiezen om verder weg te lopen van de trappen, waarbij je risico loopt ook weer ver van de trappen uit te stappen. Hoe verder je verwijdert bent van de trappen, hoe minder tijd je hebt om je overstap te halen. Dus dan loont het wel om op een drukke plek in te stappen en vooral niet door te lopen.
"De reden dat het bij die rit altijd zo scheef is, .."
Welke rit ?

Wil je sporen waarbij je aan 2 kanten mensen laten in- en uitstappen?

"Wat ook niet helpt is dat de treinen weinig rijden (2 keer per uur)"

Jóu treinen ?

Wijziging typo

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 10 april 2018 16:17]

"Die rit" gaat over Arnhem - Den Bosch ;)

En een station werkt het best als mensen zich beter spreiden, dus een trein die vanuit 2 (rol)trappen gevuld wordt bv.

Verder weet ik niet hoe ik de treinen bezittelijk maak met "de" en "ie" :S
Dat laatste weet ik ook allemaal niet, helaas ;(

Je zegt het zelf, als mensen zich beter spreiden, NS probeert daarbij te helpen.
Stations liggen nu eenmaal zoals ze liggen, perrons worden soms voor twee treinen tegelijk gebruikt, treinen moeten soms halverwege het perron moeten oversteken naar aan ander spoor en soms heb je geen 2 roltrappen voor een perron.
Die redenen, en er zijn er waarschijnlijk veel meer, zorgen er voor dat je op veel stations/langs perrons de treinen niet tussen 2 roltrappen kunt zetten.
En soms, ik denk dat ze bij NS wel zo slim zijn, zetten ze de treinen bewust op een bepaalde stations "ongunstig" neer, juist om de verdeling van reizigers te verbeteren


oops type
Erg gaaf hoe bestaande sensoren zo ingezet kunnen worden, en ook knap om dat naar rijtuigen te kunnen vertalen!
had het traject amsterdam - eindhoven wel interessant gevonden aangezien met daar min of meer spoorboekloos wil rijden. (elke 10 minuten een trein).

Al vraag ik me af wat een app hier in zal bijdragen. Mogelijk heeft informatie verstrekken op het perron veel meer toegevoegde waarde zodat er ook mee spreiding is voor het instappen en niet iedereen bij deur 1 de trein in wil waardoor de eerste 2 coupes volledig vol zitten en het restant van de trein half leeg..
Het is natuurlijk mooie techniek en tof dat het zo kan werken. Maar, ik betwijfel of dit echt gaat werken. Mijn ervaring in de trein is dat mensen toch vaak het halen van een aansluiting danwel "waar stap ik uit en waar is de uitgang?" belangrijker vinden dan een zitplek.

Ik doe het zelf ook. Ik reis 2x per week tussen Boxmeer-Rotterdam Alexander met 2 overstappen. Door de krappe overstap in Nijmegen en het omdraaien van de rijrichting in Arnhem stap ik in Utrecht CS altijd helemaal achteraan in, en 's ochtends in Boxmeer altijd helemaal vooraan. Al moet ik wel toegeven dat ik altijd wel kan zitten.