Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

NS stopt per 1 januari met Sms-Alert bij afwijkingen dienstregeling

De NS verzendt vanaf 1 januari geen sms-berichten meer aan gebruikers die zich voor de Sms-Alert hadden aangemeld. De vervoerder verwijst klanten die meldingen willen krijgen over afwijkende dienstregeling door naar zijn app.

De NS heeft Sms-Alert-gebruikers deze week ingelicht over het stoppen met de gratis dienst, waarin het bedrijf wijst op het alternatief van de app voor smartphones. De website van de dienst verwijst al door naar die van de app.

De dienst ging in 2011 van start en had na tien dagen al 70.000 aanmeldingen. Met Sms-Alert stuurde de NS een dag van tevoren een sms wanneer wegens weersomstandigheden uit voorzorg er een aangepaste dienstregeling was. Bij een acute, grote storing die effect had op het landelijk treinverkeer deed de vervoerder dat op de dag zelf.

Een woordvoerster van de NS bevestigt te stoppen met de dienst: "Het ging alleen om meldingen van grote storingen. We denken dat we mensen beter kunnen bereiken via andere kanalen. Met de app kunnen we reizigers bereiken waar ze zijn en meldingen over afwijkende dienstregeling kunnen we als pushmelding sturen." Hoeveel gebruikers Sms-Alert nog had kan ze niet zeggen, maar wel dat het bereik van de app groter is.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-12-2018 • 17:16

67 Linkedin Google+

Submitter: HtheB

Reacties (67)

Wijzig sortering
Dus je moet overstappen op de app waarvan de meldingen niet werken? Ik heb de NS-app nu een paar maanden, netjes machtiging voor meldingen verleend, maar nog nooit een melding ontvangen. Andere apps geven keurig meldingen, dus het ligt niet aan mijn telefoon.

Edit: O ja, ik heb me geabonneerd op de dichtstbijzijnde stations, dus ook dat is het probleem niet.

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 6 december 2018 17:30]

Ik heb hier met de app ontwikkelaars al eens over gemaild. Het werkt slecht.

De push notificaties werken slechts af en toe en wisselend per telefoon. Ik heb twee telefoons, iPhones, met hetzelfde traject ingesteld, met dezelfde meldingen ingesteld. Ik heb beide telefoons dagelijks bij me in de trein.

De meldingen werken maar een paar dagen na instellen. En vallen dan plots uit. Ook is het wisselend welke meldingen je krijgt per telefoon. Soms 3 in 1 seconde, soms weer niks op de ene en de andere weer wel.

Opnieuw de meldingen configureren helpt soms. Je registreert de app daarmee opnieuw als ontvanger van die push meldingen.

Gps/locatie heeft er ook mee te maken.

Maar betrouwbaar is het allerminst.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij krijg je alleen meldingen op specifiek opgeslagen reizen. Ik heb bv Rijswijk - A'dam om 8:40u als opgeslagen reis, en bij de seintje ingesteld dat ik op bepaalde weekdagen meldingen wil ontvangen van wijzigingen & storingen. Ik krijg in de regel ook gewoon netjes de meldingen als er vertraging is. Wel wat laat (niet op het moment dat ik de deur uit ga, maar op het moment dat ik het station in loop), dus hoeveel je er aan hebt is een tweede.
Meldingen kunnen algemeen zijn (dus extreme situaties, waarvoor je eerder dus de SMS kon krijgen) of inderdaad voor een specifieke reis of verstoring.
Met de app krijg je de de eerste categorie meldingen als je die optie in de instellingen hebt aangezet (staat volgens mij standaard aan) en voor de tweede optie alleen als de reis of verstoring is opgeslagen en er notificaties zijn ingesteld.

Dat je een melding pas kort van te voren krijgt kan volgens mij door drie dingen komen:
- je hebt ingesteld dat je bijvoorbeeld de melding pas 5 minuten van te voren wilt krijgen.
- de vertraging is pas recent ontstaan, dus kon de app je niet eerder informeren
- de app is door jouw telefoon in een sluimerstand geplaatst waardoor pushmeldingen niet goed doorkomen (de telefoons van Samsung zijn hier bijvoorbeeld berucht om). Dit is te voorkomen door de app toe te voegen als uitzondering.

[Reactie gewijzigd door EDIT op 8 december 2018 12:04]

Zeer vreemd, dan. Als ik wil reizen, dan moet de reis niet uitmaken. Ik moet kunnen beslissen of ik wel of niet naar een station kan omdat er wel of geen verstoringen zijn.

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 6 december 2018 17:56]

Ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat je de hele dag lang meldingen krijgt over verstoringen op de route terwijl je maar op 1 moment ook die route reist. Ik heb dat bij de GVB, die geeft de hele dag meldingen over vertragingen op mijn lijn, terwijl ik gewoon op kantoor zit en niets kan of moet met die info.
Je kunt instellen dat je geen meldingen wilt onvangen van apps op bepaalde tijdstippen, in ieder geval op Android.
Je kan ook instellen wanneer je hem wel wil ontvangen zoals nu het geval is.
Jij wil gewoon alle info binnenkrijgen ?
Lijkt mij heel ongemakkelijk.

Als jij daar zo heftig in bent dan kun je ook even kijken in de app lijkt me.
Daar staat alles.
En dat doe je toch al, neem ik aan, om te kijken hoe laat de treinen vertrekken in die richtingen waarin jij eventueel wilt reizen
Het klopt wat je zegt. Zou moeten. Maar bij mij (OP3) werkt het ook niet. Terwijl andere appnotificaties wel werken. Heb al eens de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar dat hielp welgeteld 1 dag.
Verder vind ik de app wel prettig werken, maar notificaties werken niet betrouwbaar.
uitzonderen van battery optimisation? Onder menu kopje Battery>Battery optimisation.
Heeft voor veel apps van mij wonderen gedaan op de OP5
Dank voor de tip! Ga ik proberen
Ik heb exact hetzelfde. Dagelijks met de trein naar m'n werk, reis netjes in de planner, maar nog nooit een push melding gehad. Alles 100x nagelopen of ik iets fout doe, maar tot de conclusie gekomen dat het gewoon niet werkt.
Het is bij mij precies andersom: ik reis niet zo vaak met de trein maar ik krijg regelmatig notificaties voor routes waarvan ik wel eens de dienstregeling heb opgezocht :-)
Ik gebruik de app zelf niet, maar ik ga er vanuit dat je je ook nog moet abonneren op een bepaald traject om pushmeldingen te ontvangen ;)
Ja, was ik vergeten te vermelden, maar ik heb me geabonneerd op de dichtstbijzijnde stations.
Wordt die app niet gewoon gekilled door batterijmanagement?
Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? En gaat dit niet ontzettend in de kosten lopen?
Ik denk dat het stoppen met sms juist kosten scheelt, die push berichten lijken me het probleem niet.
Als die nou eens goed werken, ene keer werken ze wel de andere keer helaas niet.

De 4 keer per week dat ik met de trein ga werkt het misschien een enkele keer.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 6 december 2018 19:16]

De meeste abonnementen hebben tegenwoordig toch wel onbeperkt sms. :o
Dat gaat er van uit dat je in principe toch zelden tot nooit SMS't, maar wel ingepalmd wordt door het woordje 'onbeperkt'. Als je als bedrijf een abonnement afsluit om regelmatig naar een groot deel van de bevolking transactionele SMSjes te sturen, zal de provider die vlieger niet op laten gaan :P

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 6 december 2018 19:17]

Je denkt toch niet dat NS via een mobiele telefoon die berichten verstuurd? Die hebben een large account bij (waarschijnlijk) CM en daar betalen ze flink voor.
Ik denk dat @Soldaatje het niet helemaal serieus bedoelde. :D
Als ze zich nu eens aan de dienstregeling zouden houden zou dat ook in de SMS kosten schelen ;)
Het kost ze juist niks meer, want ze gaan ermee stoppen.
Het verzenden via een eigen app zal goedkoper zijn dan een SMS sturen aan het halve land, want de app is er al en de functionaliteit om een melding te sturen ook. Op dit moment stuurt NS ook een SMS als alarmering bij een aangepaste dienstregeling, straks stoppen ze daar dus mee. Dan ben je afhankelijk van de app, want vanuit NS heel logisch is. Degenen zonder smartphone vallen alleen buiten de boot, omdat die de app niet kunnen installeren.
Dat was waarschijnlijk juist het grote probleem. Ze bleven maar sms-en. Kostte klauwen vol geld. Via de app is vast goedkoper.

Dit was makkelijker dan de boel echt eens op tijd laten rijden. :P
Ik neem aan dat NS een flat fee betaalt voor de sms'jes. Goed, die kosten vervallen nu (evenals de kosten voor het systeem waarmee ze verstuurd worden), maar ik gok dat dat op het totale budget van de NS klein bier is.
Nouja nu hebben ze weer klein beetje budget om de boel beter op tijd te laten rijden.
... waardoor ze ook geen smsjes meer hoeven te versturen doordat er minder verstoringen zijn!

Ik zeg Win Win ;)
Ik kreeg vorige week de sms dat ze per 1/1 gaan stoppen. Was zelf allang vergeten dat ik me er voor had aangemeld. Nooit een storingsmelfing ontvangen. Ook vandaag niet terwijl ik op het station stond en de een na de andere trein uit de dienstregeling werd gehaald.

Hadden ze wel gesmst was ik lekker thuis gaan werken. Heb nu 50 min op een station gestaan voor een treinrit van 11 minuten.
Besparen ze weer velen tientallen miljoenen SMS'jes per jaar... :+
Ik heb die dienst al jaren. Ik denk dat ik 3x een notificatie heb gehad. Denk dat Google Maps me vele malen vaker geholpen heeft. Je krijgt namelijk alleen maar SMS bij problemen die ze aan zien komen en veruit de meeste problemen die je als reiziger ervaart komen natuurlijk pas aan het licht als je op het perron staat.

Edit: Zelfs bij geplande zaken zijn ze niet consequent trouwens.
Den Haag Centraal lag er een keer uit door grootschalige wisselwerkzaamheden of iets dergelijks dus alles werd via Den Haag HS geherrouteerd.
Zou ik toch wel zo'n SMSje waard hebben gevonden, maar mooi niet dus.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 7 december 2018 13:21]

Misschien overstappen naar Whatsapp
Whatsapp is compleet ruk als je daar iets tegenaan wil automatiseren want dat is allemaal dicht en moeilijk en blabla zuig.
Telegram werkt daar veel beter door open API's maar die heeft natuurlijk weer adoptiegraad bij het gewone volk tegen.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 7 december 2018 13:21]

Jammer dat de ns hiermee stopt. Nu ben je verplicht de app te installeren. Aan de kosten zal het niet liggen, want tegenwoordig heb je ook zakelijk een belbundel met onbeperkt SMS. Daar zullen ze wel een aantal van hebben, maar bij youfone kost dat slechts 10 euro per abo.
Ook wel triest dat zomaar de SMS afdeling wordt opgeheven. Weer een paar mensen bij ns werkeloos. Die gaan hopelijk nu bij de app afdeling aan de slag.
Kunnen we een keer stoppen met dat zinloze gezeik op de NS? Jaren geleden hadden ze inderdaad nog wel eens flinke problemen met de dienstregeling, maar tegenwoordig valt dat ontzettend mee. Misschien mag dat een keer tot mensen doordringen of zo...!? Ik heb in een heleboel landen met de trein gereisd en er zijn inderdaad een boel vervoersmaatschappijen die redelijk vergelijkbaar presteren met de NS, maar ik heb er nog geen gevonden die met kop en schouders boven de NS uitsteekt. Er zijn er daarentegen wel een stel die een ontzettend voorbeeld kunnen nemen aan de NS. Pak voor de gein eens de trein in het buitenland, dan mag je me daarna nog een keer vertellen hoe verschrikkelijk de NS is.
Ik reis niet vaak met de trein in NL, maar als ik dat doe is het toch echt vaak mis:
- vertraging
- uitval van de trein
- volle trein
- smoezelig

- die maffe in-/uitcheck paaltjes om te wisselen per vervoerder
- dat suffe politiek correcte 'beste reiziger' om 0,000001÷ van de Nederlandse bevolking (al dan niet reizend met de trein) die dat in de verte misschien ergens fijner vindt klinken tegemoet te komen.
- er ligt wéér een blaadje op het spoor of het heeft een keertje gesneeuwd en er is gelijk en doemscenario op de grotere stations.

Met de NSB in Noorwegen geen problemen:
- Goed op tijd
- kaartje ook gewoon in de trein te koop, bij de conducteur, zonder zwartrijders accijns
- moderne, comfortabele en schone treinen
- gewoon zitplaatsen, geen 1 / 2e klas gedoe
- rijdt ook met blaadjes en sneeuw
- goedkopere kaartjes als je een dag van te voren boekt
- gewoon 'beste dames en heren'
NSB is nou ook niet direct vergelijkbaar met de NS.

Voorbeeld: hoeveel treinen rijden er per dag tussen Bødø en Trondheim? 2. naar Oslo dan wel wat vaker , maar ook dat blijft steken op 4. En die verbinding is vergelijkbaar als een Amsterdam - Eindhoven in Nederland.

Hoe leger het spoor, hoe punctueler er gereden kan worden (minder verstoringen). En moderne treinen? Ik vond het wel tegenvallen. Talent was nieuw maar wel matig qua comfort.

Kaartjes kopen bij de conducteur is inderdaad gangbaar in veel landen. Het is een manier om bij kleine stations de loketten te sluiten. Ik zie het voordeel van kopen bij de conducteur niet zo boven een kaartjes automaat of een eenvoudige handelingen als inchecken.

Nogmaals, wanneer er maar 4 treinen per dag op een verbinding rijden geven ook blaadjes of sneeuw minder verstoring. Ook komt sneeuw er structureel voor in plaats van incidenteel in NL, en wordt er dus geïnvesteerd aan het sneeuw proof maken van het Noorse spoor.

Persoonlijk maakt het mij niet uit hoe ze de omroep beginnen , zolang er maar een omroep is bij overstappen en bij verstoringen.

Dit gaat alleen over het stopzetten van de SMS service, dat vind ik wel matig. Betekend namelijk dat reizigers zonder smartphone geen notificatie meer krijgen tijdens de reis.
Ik reageer hier dan ook primair op de vraag over de ervaring met NS als je eens in het buitenland hebt gereisd met de trein. Ik ga niet in op het punt waarom, maar ik begrijp dat de situatie overal anders is. Neemt nog niet weg hoe ik het een en ander ervaar.
De NSB app, de kaartjesautomaten en het hulpvaardig personeel vind ik overigens ook prima. Ik heb geen ervaring met in-/uitchecken bij de NSB, maar als dat met verschillende vervoerders hetzelfde gaat als in NL, dan verschilt mijn mening daarin natuurlijk niet.
Jammer dat jou ervaring met de NSB wat anders is. Ik vind het in ieder geval fijn voor jou dat je niet verder nadenkt over hoe ze de oproep beginnen.
Het is inderdaad jammer dat de sms-dienst ophoudt te bestaan, dit is voor degene die geen smartphone heeft wel een gemis.
Oh ik zeg niet dat ik de NSB niet fijn vond. Ik heb 2 heerlijke reizen gehad , waarvan 1 in een nachttrein. Die waren dan niet nieuw maar wel erg comfortabel! En het personeel is behulpzaam , net als de gemiddelde Noor trouwens.

NS is alleen een vreemde eend in de bijt. Het bedrijf opereert eerder een metro netwerk, of S-Bahn dan een spoorwegnetwerk. Landelijk opererende, hoog-frequente verbindingen kom je maar in weinig landen tegen, meestal alleen rondom de grote steden. En daarbij past het ook de stijl toe van een metrobedrijf rondom klantvriendelijkheid en excel cijfertjes. En toch, over het algemeen ben ik persoonlijk, erg tevreden over mijn incidentele reizen met de NS.
NSB is ook een staatsbedrijf en geen (private) abominatie zoals die de NS in de loop der jaren is geworden.
Daar komt wel bij dat de NS ook onderhevig is aan de grillen van Prorail (dat pro kunnen ze eraf halen) en al die toko`s hebben maar 1 ding als belang...

het eigenbelang, dienstverlening is niet belangrijk, zolang er maar aan de excel getalletjes op de financiele afdeling word voldaan.
Personeel dat daadwerkelijk een publieke functie kan utidragen is op 1 hand te tellen, klachten hoor je niets over terug.

Maargoed, soms is dit toch de beste methode om te reizen.
- die maffe in-/uitcheck paaltjes om te wisselen per vervoerder
- er ligt wéér een blaadje op het spoor of het heeft een keertje gesneeuwd en er is gelijk en doemscenario op de grotere stations
Alles rondom de OV chipkaart (behalve het afschaffen van papieren kaartjes) is niet de keuze van de NS, daarvoor moet je bij Translink zijn. Dat die blaadjes stompzinnig klinken ben ik met je eens, maar als je elf minuten de tijd hebt, dan is hier de onderbouwing dat dat echt een probleem is.
- dat suffe politiek correcte 'beste reiziger' om 0,000001÷ van de Nederlandse bevolking (al dan niet reizend met de trein) die dat in de verte misschien ergens fijner vindt klinken tegemoet te komen.
"Ik eis klantvriendelijkheid, maar alleen voor de belangrijkste klant, mijzelf; waag het niet om rekening te houden met alle andere klanten." Sorry hoor, maar dat is een absurd "probleem" om over te klagen.
Met de NSB in Noorwegen geen problemen
Zoals gezegd, er zijn een aantal maatschappijen die vergelijkbaar presteren met de NS. En inderdaad, de maatschappij in zo ongeveer het rijkste land per inwoner is er daar één van.
goedkopere kaartjes als je een dag van te voren boekt
Maar "dag van tevoren goedkoper" is hetzelfde als "bijbetalen als je pas op de dag zelf een kaartje koopt". Je zou dit ook als een voordeel van NS kunnen verwoorden: "wanneer je je kaartje ook koopt, al is het één minuut voor vertrek, je betaalt altijd dezelfde prijs".

Voor de rest sluit ik mij geheel bij cazzer22 aan.
Wordt veel te duur. De meeste treinen rijden immers gewoon op tijd.
Je zegt dit als grap, maar de afgelopen paar keer dat ik in de trein zat (en hij op tijd vertrok), werd omgeroepen via de intercom dat de trein "op tijd om xx:xx is vertrokken".......
In mijn ervaring hangt het nogal van de conducteur af (ik neem aan dat die omroept) wat er gezegd wordt. De ene meldt alleen het station, de andere ook of we op tijd aankomen of x minuten vertraging hebben en een lijst van 5 mogelijke overstappen, en op Schiphol dan de hele boel ook nog een keer in het engels.
Ik hoor meestal "goedemorgen beste reizigers, we zijn zojuist vertrokken volgens dienstregeling uit x". Zal wellicht per conducteur verschillen :)
Dat moeten ze doen. Net als het "beste reiziger" i.p.v "dames en heren". Genderneutaal.... zucht....wordt er een beetje moe van die aanpassingen.
Van wie moet de NS omroepen dat de trein op tijd is vertrokken en waarom is dat dan? :)
Kan me voorstellen dat het een positief signaal afgeeft. Als je vaak genoeg iets hoort, ga je er vanzelf in geloven.
Het is niet interessant of een trein op tijd vertrokken is maar of hij op tijd aankomt. Dat heb ik ook wel eens gehoord bij nadering van een station. Vervolgens moest hij nog 10 minuten op een vrij spoor wachten alvorens het station binnen te kunnen rijden.
Het management. Waarom? Dat weet ik ook niet. Positieve berichten i.p.v " 5 minuten vertraging" denk ik.

[Reactie gewijzigd door eddieveenstra op 7 december 2018 07:35]

Hoezo terecht? Vrijwel iedereen heeft een smartphone. Je gaat toch niet voor een enkeling iets duurs operationeel houden terwijl er een zo goed als gratis variant mogelijk is. Of vind je dat Office eigenlijk ook nog voor Windows 3.1 of MS-DOS 6.0 beschikbaar moet zijn omdat er nog een paar gebruikers zijn?
Allerlei soorten mensen reizen met OV, komt Rover voor op.
Zo geredeneerd zou je de liften ook uit de stations kunnen halen.
Maar die liften zijn (voor een kleine groep) essentieel; sms-alerts zijn alleen handig. De paar mensen zonder smarrtphone kunnen op de informatieborden dezelfde informatie vinden. Of ze kunnen een servicemedewerker om hulp vragen; dikke kans dat ze dan zelfs een beter antwoord krijgen dan via een one-size-fits-all push message in de app.
???

Is er een goede vervanger voor liften?
Heb je de app wel eens gebruikt? Niemand krijgt dat voor elkaar, SMS was een werkend alternatief.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.