Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

NS begint proef om reizigers overlast te laten melden via WhatsApp

De Nederlandse Spoorwegen beginnen met een proef waarbij reizigers incidenten via WhatsApp kunnen melden bij de Veiligheidscentrale van de NS. Dat moet stille en niet-publieke meldingen mogelijk maken.

De proef begint komende maandag op diverse trajecten, meldt de NS. De bedoeling is dat reizigers melding kunnen maken van situaties waarin ze zich onveilig voelen, zoals bij medepassagiers die dronken zijn of die meubilair vernielen. Die melding kan leiden tot een melding bij de conducteur op de trein of bijvoorbeeld tot het inzetten van assistentie van veiligheidsmedewerkers op een station.

De test loopt aanvankelijk alleen op sommige trajecten op Sprinters van de nieuwe generatie, de Flirt van Stadler. Het is in eerste instantie alleen mogelijk om meldingen te doen via WhatsApp. Later moet daar sms als methode bij komen. De proef met de melding zal een half jaar lopen, waarna de NS kijkt of het kunnen doen van de meldingen leidt tot een groter gevoel van veiligheid op stations en in treinen. Het verzoek voor de proef komt van staatssecretaris Stientje van Veldhoven.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

27-06-2019 • 17:04

94 Linkedin Google+

Reacties (94)

Wijzig sortering
Ik vind het maar een vervelende ontwikkeling dat alles en iedereen via Whatsapp te bereiken is. Zelfs de politie tijdens de 112 storing gaf een 06-nummer om bereikbaar te zijn via Whatsapp.

Willen we echt zo afhankelijk zijn van Facebook?
Helemaal mee eens, ik zou liever zien dat ze een eigen berichtendienst in de NS app zouden bouwen zoals bv Marktplaats dat ook heeft gedaan.
Ik houd er ook niet van als ik voor iedereen en alles een aparte app moet installeren.
Vroeger was er een dienst waarmee je via een provider naar keuze met iedereen kon communiceren, ook als de ontvanger bij een hele andere provider zat. Toen hoefde je voor het bereiken van de klantenservice ook geen twitter-, instagram- of facebookaccount te hebben. Wat is er eigenlijk van e-mail geworden?

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 27 juni 2019 20:42]

Ik denk dat de responstijd van email te lang is, chat betekend voor veel mensen instant reactie.
Extra voordeel van losse apps vind ik dat t overzichterlijker blijft. Moet er niet aan denken dat ik al die marktplaats chats tussen m’n gewone chats heb staan. Voordeel 2: niet elke whatsapp gebruikend bedrijf heeft je nummer die het kan gebruiken voor marketing doeleindes.
De meeste mensen ontvangen direct een notificatie bij e-mail, dus ik snap niet waarom die responstijd om technische reden lang hoeft te zijn. Volgens mij is het onwil.
Volgens mij hebben de meeste mensen die met de trein reizen de NS app (tijdelijk) geïnteresseerd. Een chatfunctie in de bestaande app vereist dan geen extra app lijkt me.
Ik reis wel een met de trein, ik kom wel eens bij de McDonalds, ik tank wel eens bij de Shell, ik doe wel eens boodschappen bij de AH, ik verstuur wel eens iets via PostNL... ben ik echt de enige die nog wel eens een website bezoekt? Op mijn pc installeer ik niet voor ieder wissewasje een programma en dat vind ik op mijn telefoon ook niet nodig.
Via de beloofde sms is het niet mogelijk foto's en filmpjes te versturen (en mms is/wordt al afgebouwd).

Misschien moet de ns op alle social-media kanalen zich zelf open stellen. Liefst ook via telegram.

Misschien kan het via de web-portal in de trein zelf! Dan hoeft niemand wifi in te loggen en is het meteen gekoppeld aan de trein zelf.
Ik hoop dat men zich gaat inzetten om RCS op korte termijn beschikbaar te maken. M.i. is dit het alternatief voor gesloten berichtensystemen
RCS? Nog nooit van gehoord en vrijwel niemand kent dat. Gewoon WhatsApp, dat werkt toch goed?
RCS zit gewoon in je Android smartphone. Zodra het wordt geactiveerd in het netwerk van je provider heb je het. De specs zijn ook al jaren geleden gemaakt en gebaseerd op open standaarden. Dus ik snap niet waarom je een gesloten systeem als Whatsapp promoot. Dat is normaal gesproken uit den boze op dit forum.
Rcs is op zich een mooi systeem, maar het moet ondersteund worden door de providers die vervolgens hun SMS opbrengsten in rook zullen zien opgaan. Daarnaast geen support van Apple (fallback naar SMS dus).

Afhankelijk van meerdere partijen die er niet bij gebaat zijn om het door te voeren. Misschien dat het op termijn wel beter wordt maar ik denk niet dat er veel haast bij is om het door te voeren.... Dat blijkt ook wel uit het feit dat de publieke release van rcs keer op keer is uitgesteld

[Reactie gewijzigd door mkooiman op 27 juni 2019 20:03]

Mwah, het is niet echt een afhankelijkheid. Als ze willen of moeten kunnen ze altijd overstappen op een alternatieve chatdienst.

Whatsapp is nu eenmaal het populairst hier en daar zorgen we zelf voor.
Deze dienst is alleen bereikbaar via Whatsapp dus dan is het wel degelijk een afhankelijkheid. Waarom niet gewoon sms? Of kun je naar dat 06-nummer straks ook gewoon sms'en?? Ik wil op niet al te lange termijn stoppen met Whatsapp maar als allerhande bedrijven en straks ook overheden Whatsapp verder en verder uitrollen dan wordt het mij wel steeds lastiger gemaakt. Het kan toch niet zo zijn dat ik, omdat ik voor meer privacy kies, straks meer moeite heb om een dienst of bedrijf te bereiken dan mensen die hun priveleven aan Facebook verkopen?

Overigens mag de NS er ook wel eens voor zorgen dat er uberhaupt signaal is in alle treintunnels. Nederland staat op de achterste benen als 112 plat ligt maar in veel tunnels kan uberhaupt niet gebeld worden terwijl daar dagelijks bijzonder veel mensen langs komen. Dat lijkt mij een veel dringendere kwestie.
Wat betreft sms, dat staat gewoon in het artikel dat je dus niet echt gelezen hebt.

Maar zelfs zonder sms is er geen afhankelijkheid van WhatsApp/Facebook, het gaat hier immers al om een *extra* kanaal. Wederom, het artikel niet gelezen dus.
Naïef.. Bedrijven en instellingen en de Nederlandse maatschappij als geheel maken zichzelf steeds een stukje afhankelijker van een commercieel platform. Dat gaat geleidelijk maar daar zit 'm juist het venijn. Hetzelfde zie je gebeuren met het Google platform. Het steeds minder vrije internet kan haast niet meer functioneren zonder Google. Bijna alles gebruikt wel iets van Google. Is het niet een van de honderden directe diensten dan is het wel een protocol of een font of een stukje software. Chrome/chromium begint zo ongeveer de standaard browser te worden en met de nieuwe Edge is straks elke Windows versie ermee uitgerust.

15 jaar geleden stond de internetwereld (terecht) op de achterste benen omdat internet Explorer de html-standaard ondermijnde. Anno 2019 begint dat op een luxeprobleem te lijken. Langzamerhand krijgt een klein groepje hele grote bedrijven alle touwtjes in handen en het is eng dat men dat zomaar laat gebeuren.
In het artikel staat "Het is in eerste instantie alleen mogelijk om meldingen te doen via WhatsApp. Later moet daar sms als methode bij komen".

Uiteindelijk komt er dus ook ondersteuning voor sms, maar op het moment niet. Lijkt mij toch nog wel een afhankelijkheid. Ik ken genoeg mensen die geen WhatsApp meer willen gebruiken, die zouden hier dus geen gebruik van kunnen maken.
NS gaat niet over mobiele signalen in treintunnels.. Dat is iets voor Prorail en de telecomproviders om te verzorgen.. Enige spoortunnel waar wel al signaal is zover ik weet is de Schiphol tunnel.. Hetzelfde kan je trouwens ook over tunnels op de weg zeggen etc..
Qua ProRail heb je helemaal gelijk. Het is werkelijk idioot hoe vaak je geen verbinding hebt op bijvoorbeeld de IC Defect...eh Direct lijn. Zoveel tunnels, en dan geen ontvangst. En daar moet je dan ook nog toeslag voor betalen. Een normaal telefoongesprek kun je niet voeren omdat om de haverklap de verbinding verbroken wordt omdat er weer een tunnel zonder ontvangst op die route zit. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat er geen Wifi op die lijn is. Dat is dan weer de verantwoordelijkheid van NS.
En NS, als hoofdgebruiker van die lijn, zou toch kunnen afdwingen bij ProRail dat ze hier eens iets aan zouden gaan doen. Hoe moeilijk is het om 'leaky cables' aan te leggen. Waarom kan het in de Schipholtunnel wel.

[Reactie gewijzigd door William_H op 28 juni 2019 14:04]

Je moest eens weten wat NS allemaal zou willen afdwingen bij o.a. Prorail maar niet voor elkaar krijgt als het om de infra gaat.. Technisch kan veel, maar het gaat meestal om het kosten-baten plaatje, of iets de investering waard is.. WiFi in de trein werkt ook niet als er geen mobiele ontvangst is.. Probleem is, treinen rijden ook door gebieden waar verder bijna niemand komt en dus is het de investering daar vaak ook niet waard om er een mobiel netwerk aan te leggen.. Als je b.v. over de Veluwe rijdt heb je ook geen ontvangst.. Dat er wel een mobiel netwerk is in de Schipholtunnel zal wel komen omdat Schiphol daar zelf afspraken over gemaakt heeft, zie o.a.: nieuws: Schiphol gaat met providers gezamenlijk indoor mobiel netwerk aanleggen
Je moest eens weten wat NS allemaal zou willen afdwingen bij o.a. Prorail maar niet voor elkaar krijgt als het om de infra gaat.. Technisch kan veel, maar het gaat meestal om het kosten-baten plaatje, of iets de investering waard is.. WiFi in de trein werkt ook niet als er geen mobiele ontvangst is.. Probleem is, treinen rijden ook door gebieden waar verder bijna niemand komt en dus is het de investering daar vaak ook niet waard om er een mobiel netwerk aan te leggen.. Als je b.v. over de Veluwe rijdt heb je ook geen ontvangst..
De porto's van de NS werken via GSM-R. Het lijkt mij niet dat die ook geen ontvangst hebben op de hele Veluwe en dat daar een heel apart GSM netwerk voor aangelegd is, maar dat het gewoon onderdeel is van het bestaande GSM netwerk van een provider.

Ik snap je punt over kosten vs baten. Alleen op de HSL lijn, dat toch neergezet wordt als een premium-lijn, waar je extra voor moet betalen, is zoiets basics als een GSM verbinding (dan heb ik het nog niet eens over 3/4G) niet mogelijk op vele plekken op de lijn (omdat er zoveel tunnels zijn). Ik moet dus aannemen dat de verkeersleiding van de NS/ProRail dus ook continue de verbinding verliest met de IC Direct als die zich in die tunnels bevinden. Dat lijkt mij geen ideale situatie.
GSM-R(ail) is wel even wat anders dan een commercieel mobiel netwerk voor algemeen gebruik.. Het verzorgt inderdaad de communicatie tussen de verkeersleiding van Prorail en alle treinen en heeft dus ook logischerwijs (vanwege veiligheid) overal waar treinen rijden volledige dekking, dus ook op de HSL.. Het ERTMS level 2 beveiligingssysteem wat daar gebruikt wordt zou anders niet eens werken..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 28 juni 2019 17:56]

"Dat lijkt mij een veel dringendere kwestie."

Wat is daar dringend aan?
Nee.

Maar omdat het merendeel van de mensen beschikt over WhatsApp is dat een logische keuze.
Men kan wel weer een andere of eigen app gaan gebruiken, maar dan ben je voor minder mensen bereikbaar.
En hoeveel mensen die reizen met de NS zullen niet de NS-app op hun telefoon staan? Ik denk weinig. Feit is gewoon dat je hiermee een grote groep mensen uitsluit van communicatie. Genoeg mensen die geen Whatsapp hebben of willen gebruiken. Daarom is er SMS uitgevonden. Dat is universeel en werkt op alle telefoons.
Het lijkt er meer op dat het een goedkope oplossing is. Whatsapp nummer aanmaken en rondzingen is kostentechnisch sneller uit te rollen, dan een specifiek nummer waarnaar ge-smst kan worden en waarvoor aan de achterkant bepaalde service eerst aangekocht of geïnstalleerd te worden.
En het achteraf gek vinden dat je reclame van de NS op de 06-nummer krijgt. "Hoe komen ze daar nou aan?" ;)
Waarom niet gewoon via de NS app zelf. Nu moet je dus Whatsapp installeren (en daarmee je gegevens aan Facebook geven) om melding van een onveilige situatie te kunnen maken. Het moet niet veel gekker worden.

Tot een tijdje geleden zat het melden van drukte in de NS app, dit terug plaatsen en uitbreiden met andere meldingen zal echt niet zo moeilijk zijn. Whatsapp inzetten als extra optie zou ik prima vinden, want dan ben je niet verplicht om de NS app te installeren. Het alleen kunnen melden via Whatsapp vind ik echter een zeer slechte ontwikkeling.
Whatsapp is een extra functie. Je kan de NS ook bellen, mailen, chatten op de site, Tweeten (DM), of even naar de conducteur lopen, in een onveilige of asociale situatie. Een messenger functie in de NS app inbouwen kan natuurlijk altijd nog. Om dit niet gelijk bij een proef te doen begrijp ik wel, je zou alles zelf moeten bouwen.

Social media teams gebruiken tools zodat alle berichten in 1 programma binnenkomen. Ze zien Tweets, Facebookberichten, reacties op berichten, Instagram, etc. Whatsapp is gewoon een extra kanaal en een extra rijtje in dat programma. De kosten zijn de licenties, that's it. Zie voor voorbeelden Klik
Misschien kunnen ze ook op de wifi landingspagina een chat-box maken. Dan hoeft niemand iets te installeren en is het meteen aan het juiste treinstel gekoppeld.
Mooie ontwikkeling, maar belangrijker vind ik eigenlijk dat er ook echt wat met de meldingen gedaan gaat worden. Ik heb al vaker overlast gemeld in de trein direct bij de conducteur en meestal heeft die ook geen zin om zijn/haar vingers aan de situatie te branden. Meer BOA bevoegdheid is volgens mij een betere oplossing in combinatie met dit. Beetje authoriteit uitstralen.
Wat bedoel je met meer BOA bevoegdheid? Wapenstok oid?
Een conducteur of servicemedewerker met BOA credentials heeft een verruiming van bevoegdheden. Normaliter mag men namelijk nog net een bekeuring uitschrijven. Een conducteur of servicemedewerker met BOA mag echter als de situatie daartoe vraagt gepast geweld gebruiken (daarom ook herkenbaar via de pin met de vuist op de jas en/of overhemd) en/of iemand letterlijk in de handboeien slaan om deze persoon vervolgens over te dragen aan de spoorwegpolitie die op het station de desbetreffende persoon in ontvangst neemt.

En nee, net geen wapenstok. Maar je hoeft ook niet te huilen als je je als een idioot gedraagt, niet wil luisteren en daarom uiteindelijk een tik krijgt want dat mogen deze mensen dus gewoon doen.
Een conducteur is een BOA maar is niet geweldsbevoegd daarom wordt een conducteur geadviseerd om zich terug te trekken in agressie zaken en zal de conducteur via de veiligheiscentrale medewerkers van veiligheid en service oproepen. Deze medewerkers zijn BOA en daarnaast geweldsbevoegd en dragen handboeien.

Medewerkers van Veiligheid en Service zijn in dienst van de NS en staan op bijna elk groot station ook zijn er Flex teams en landelijk inzetbare teams die meereizen in de trein ter ondersteuning van de conducteur. Er zijn landelijk ongeveer 750 medewerkers Veiligheid en Service en daar ben ik er 1 van :)

[Reactie gewijzigd door schumi1986 op 27 juni 2019 20:25]

Ik weet dat ze die credentials hebben, vandaar mijn vraag of hij vindt dat ze een wapenstok moeten hebben? Vind ik namelijk niet de personen naar, politie heeft bij ons land de gewelds monopolie, en ik vind dat dat zo moet blijven ;)
En als het stuk vuilnis dan een mes trekt, wat mag meneer de BOA dan doen?
Net zoals diverse gemeentes weer gemeentepolitie invoeren onder de naam 'handhaving' zouden de spoor-uitbaters de spoorwegpolitie weer moeten invoeren, eventueel ook onder de naam 'handhaving'.
Maar waarom via WhatsApp? Ik vind het geen goede ontwikkeling dat bedrijven diensten uitsluitend via Facebook diensten aanbieden. NS heeft toch eigen apps waar dat prima mee zou kunnen?

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Franckey op 27 juni 2019 19:29]

Het vreemde is dat overheden dit toelaten. Denk maar eens aan de buurtwacht die door lokale overheden wordt gestimuleerd via whatsapp. De hoeveelheid bruikbare informatie die FB hiermee vergaardt is ronduit gevaarlijk te noemen. Maar als Trump roept dat een chinese fabrikant heel gevaarlijk is, zonder enig bewijs, dán luisteren we.
De berichten via Whatsapp zijn end to end versleuteld. Facebook kan zelf de inhoud dus niet lezen. Ik weet dat er een achterdeurtje bestaat voor berichten die nog niet zijn afgeleverd, maar dat niet gebruikt worden om massaal info te verzamelen omdat je daarvoor de sleutel moet wijzigen.
De info die verzameld wordt gaat over de netwerken, niet wat die bespreken. Hoeft ook niet. Ik kan zien dat je op tweaker bent, net naar een reis naar huoseflupa hebt gekeken, je buren ook, etc..
Ja, maar het ging om een opmrking over de data die Facebook via whatsapp op deze manier zou verzamelen. Dat is niet aan de orde. In ieder geval is het niet anders dan wanneer NS Whatsapp niet zou gebruiken.
"Maar als Trump roept dat een chinese fabrikant heel gevaarlijk is, zonder enig bewijs, dán luisteren we"

Misschien/waarschijnlijk omdat wat Trump en China etc. doen wel belangrijk/veel belangrijker is dan de geheimen van jouw plaatselijke buurtwacht.

Of omdat je twee totaal verschillende dingen vergelijkt.
1) het moet uiteindelijk op SMS komen
2) Whatsapp is nou eenmaal by far de grootste chatapplicatie hier, of je het leuk vindt of niet
3) Het gaat niet om een noodzakelijke dienst, maar een extra dienst. Het is niet of je geen treinkaartje meer kan kopen zonder Whatsapp
Mooi, publieke controle zonder t risico een klap op je bek te krijgen van tuig.
Goed bezig NS
Denk niet dat je tijdens een incident vrolijk gaat door zitten appen en eventueel foto's gaat maken, dan maak je nog meer kans om op je bek geslagen worden of in iedergeval zie je de vuisten niet meer aankomen.

De app zal dus vooral dienen voor achteraf.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 27 juni 2019 18:43]

Jammer dat het nodig is maar het is een goede zet zodat reizigers & personeel zich veiliger voelen.
Goede proef, je zou het via Twitter of FB al kunnen doen, maar hoe meer meldings opties hoe beter
Meer beveiligers/Boa's in burger mee laten rijden. Meer (Hoofd) conducteurs regelmatig door de treinen laten lopen. Dat geeft ieder geval iets meer veiligheid 🤔.
Dit moet natuurlijk gewoon geïntrigeerd worden in de NS app. Die hebben de frequente reizigers vast wel op hun telefoon. Ben je in iedergeval niet afhankelijk van Whatsapp/Facebook.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Wetenschap

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.