Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe Android One-instapsmartphone Nokia 2.2 gaat 119 euro kosten

HMD kondigt de Nokia 2.2 aan. De Android One-smartphone in de 2-serie krijgt een adviesprijs van 119 euro. Het toestel heeft onder andere een 5,7''-scherm, een accu van 3000mAh en een MediaTek Helio A22-soc. Naar verwachting komt de telefoon midden juni uit.

De Nokia 2.2 is de eerste smartphone in de 2-serie die onder het Android One-programma valt, geeft HMD aan in een persbericht. De telefoon heeft onder andere een MediaTek Helio A22-soc, een 5.7''-scherm met een resolutie van 720 bij 1520-pixels en 2- tot 3GB aan werkgeheugen. Verder heeft de smartphone een accu van 3000mAh en een micro-usb-poort om de telefoon op te laden of bestanden over te zetten. De hoeveelheid opslaggeheugen van het toestel bedraagt 16- of 32GB, wat nog uitgebreid kan worden met een micro-sd-kaart met volgens de fabrikant een maximale geheugencapaciteit van 400GB.

Er is ondersteuning voor het gebruik van gezichtsherkenning voor het ontgrendelen van de smartphone en ook heeft het toestel een 13-megapixelcamera en een Google Assistant-knop. Het toestel is van verwisselbare Nokia Xpress-covers te voorzien. Deze covers komen uit in de kleuren Pink Sand, Ice Blue en Forest Green.

Het toestel komt ergens midden juni uit en heeft een adviesprijs van 119 euro. Tevens geeft HMD aan dat de Nokia 3 uit 2017 een update krijgt naar Android Pie. Het bedrijf voorziet zijn telefoons twee jaar lang van reguliere updates en drie jaar lang van maandelijkse beveiligingsupdates.

Nokia 2.2-smartphone

Door Valentijn Demandt

Stagiair nieuwsredactie

06-06-2019 • 16:32

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
Even afhankelijk van de accuduur kan dit wel eens een zéér interessante instapper worden!
Voor drie tientjes meer heb je een Xiaomi Mi A2 (ook met Android One) die rondjes draait om dit toestel...
Ik heb een Xiaomi Mi A2 Lite gekocht en dat is echt een prima toestel. Zou wel willen weten hoe deze Nokia zich daar mee verhoudt.

Natuurlijk zijn dit verre van vlaggenschip modellen, maar wie geen heftige apps/games draait en geen hoge eisen aan de camera stelt kan zich zo veel geld besparen.

Dankzij het Android One programma ben je ook nog eens 2 jaar verzekerd van upgrades en 3 jaar van (security) updates.
Helaas is het niet (meer) vanzelfsprekend dat je 3 jaar lang updates zal ontvangen. 2 jaar lang upgrades is wel gegarandeerd:
A phone that works smarter for you Android One phones will receive at least two years of OS upgrades. With the latest version of Android, you'll get software that auto-adjusts to your needs, and helps you get things done more easily throughout the day.
https://www.android.com/one/
(Wikipedia is geen heilige graadmeter)
De belofte bij Android One is altijd geweest: 2 jaar lang updates naar nieuwe versies van Android, en 3 jaar lang maandelijkse security updates. Je quote noemt OS upgrades, dus is niet echt in tegenspraak met wat Budha zegt (of op zichzelf staand een verandering in het beleid van het Android One-programma).
De quote die werd genoemd door Budha is een aantal keren aangepast. Zowel fabrikanten als Android zelf, passen de voorwaarden nog weleens aan.
Naar mijn idee was 2 en 3 jaar inderdaad de belofte, maar doordat het nu niet meer wordt vermeld op de website van Android, moet je er niet meer blind op geloven dat je 3 jaar lang beveiligingsupdates moet krijgen.

Onduidelijkheid over de support, het was van de website verdwenen:
https://pocketnow.com/goo...r-support-for-android-one

Benadrukken dat 2/3 jaar support is:
https://www.blog.google/p...-edition-and-android-one/

Onduidelijkheid over de kleine letters:
https://www.android.com/one/
With monthly security updates** and Google Play Protect integrated, Android One phones are among the most secure.
Gelukkig is de site in India er wel redelijk duidelijk over. De 3 jaar ondersteuning kan per fabrikant verschillen en de 3 jaar is gegarandeerd vanaf de 1e verkoopdatum van het product.
https://www.android.com/intl/en_in/one/

** Confirm exact duration of support for phones in your territory with smartphone manufacturer. Monthly security updates to be supported for at least 3 years after initial phone release.
Ik wist niet dat deze ook in het Android One programma zat.
Dan valt er nog maar één dingetje te bedenken en dat is dat momenteel een beetje onzeker is op de markt van China phones.
HMD zit gezeteld in Finland, dus het is maar net wat je "China" noemt.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 7 juni 2019 12:20]

Hij heeft het over Xiaomi.

Maar die Nokia’s zijn uiteraard ook gewoon Chinaphones, HMD heeft geen fabriek met vrolijke Finnen die de boel in elkaar aan het schroeven zijn.
Nee oké, maar dan zijn iPhones ook Chinaphones. Bij "Chinaphones" denk ik meer aan Chinese telefoonmakers en niet aan telefoons die in China gemaakt zijn (i.e. het overgrote deel van alle smartphones).
Nope. Nokia's zijn Europese telefoons. Het is een Fins bedrijf, met Finse managers en engineers die bepalen wat er gebeurd. Waar ze het precies in elkaar laten zetten boeit niet. Zij verzinnen en bepalen.
Dat klinkt op papier heel indrukwekkend, maar als je kijkt naar die Nokia’s zijn het gewoon standaard Chinaphones met (zeker in dit geval) een off-the-shelf Android distributie, ik heb nou niet het idee dat daar nou veel eigen ontwikkelwerk in zit. We hebben het hier niet over een Huawei of Samsung die een eigen SoC ontwikkelt of een Apple die ook nog een compleet eigen OS schrijft. Dit is toch een beetje in het rijtje Alcatel, Wiko en WileyFox.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 juni 2019 09:02]

"Dit is toch een beetje in het rijtje Alcatel, Wiko en WileyFox."

Niet helemaal, want i.t.t. Nokia is Alcatel volledig in Chinese handen (TCL).
Nokia maakt veel indrukwekkendere telefoons dan de budgetmerken waar je aan refereert. Zie Nokia 9, onder daglichtomstandigheden de beste high-end camera smartphone.
Ik heb het uiteraard over Huawei die geen Amerikaanse onderdelen meer mag gebruiken. Daar heeft nokia geen last van.
De software van HMD wordt wel in China ontwikkeld (bij Foxconn). Ook de hardware wordt hier gemaakt.
En voor nog 3 tientjes meer heb je weer een snellere telefoon.
De sprong van de 2.2 naar de Mi A2 is echter gigantisch.

Nokia 2.2 tegen Xiaomi Mi A2
Opslag: 32 GB tegen 64 GB
Soc: MediaTek Helio A22-soc (vergelijkbaar met een SD450) tegen een SD 660
Geheugen: 3GB tegen 4GB
Camera: 13 MP tegen 20 MP
Resolutie: 1520x720 tegen 2160x1080
Scherm: 5,7" tegen 6"

Ja, voor nog 3 tientjes meer kan je inderdaad nog sneller krijgen maar de sprong van de 2.2 naar de A2 is echt gigantisch terwijl de sprong van de A2 naar een 190 EUR telefoon kleiner is.
Iets zegt me dat je xiaomi aandelen hebt.
@tim2010 en @ikwilwp8
Nee hoor Xiami levert veel hardware voor je geld. Maar wel met een ander business model dan HMD.
HMD verkoopt android one telefoons (ik houd daar wel van, geen bloatware enzo).
Xiaomi heeft weer zijn eigen skin en apps en stelt heel duidelijk dat zei vooral geld willen verdienen met reclames vooral zover ik kon achterhalen in India/Azie en ook wat in Amerika. Hier in Europa schijnt het (nog) mee te vallen.
En zo heeft iedereen wat te kiezen :)
De Mi A2 heeft Android One en is in tegenstelling tot de overige series van Xiaomi geen Miui waar jij het nu over hebt. De reclame waar veel over wordt gezegd is eenvoudig uit te schakelen voordat je je telefoon hebt ingesteld. In Nederland hoef je dus geen last te hebben van reclames, mits je een Global Xiaomi koopt en niet alles aangevinkt laat staan.
@Tim2010 en @Kiswum Ah dat het ook een android one is had ik dan even gemist :) De reclame is (in europa) inderdaad uit te zetten. Wel iets waar je de eerste keer bij installetie makkelijk overheenleest ze noemden het geloof ik "aanbevelingen" :)
Zo heet het in in werkelijkheid en je moet gewoon niet alles aan laten staan ;)
Persoonlijke aanbevelingen voor advertenties (vrij duidelijk toch?)
https://www.kiswum.com/wp...s/Xiaomi_Mi9/image056.png

Zou je eens bij een vluchtmaatschappij moeten doen, dan betaal je €100,- voor een vlucht van €40,-.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 6 juni 2019 21:22]

De Mi A2 is ook een Android One telefoon.
Maar wel een jaar eerder geintroduceerd, dus een jaar korter Android support. Er zal ws deze maand wel een opvolger gepresenteerd worden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 juni 2019 12:59]

Bovendien ga je nu uit van de uitgebreidere versie van de Nokia 2.2 die natuurlijk ook weer duurder is dan de instapper.

Overigens kost de Mi A2 volgens de pricewatch 160 euro.
Echter is de A22 wel wat zuiniger dan de 660, dus dat scheelt wel met die relatief kleine batterijen in budgettelefoons als deze. En qua prestaties is het verschil denk ik ook minder groot dan je denkt aangezien Xioami's eigen skin ook niet heel licht is.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 6 juni 2019 20:21]

Zou jij een half maand salaris stuk slaan op een telefoon als je partner niet werkt, kids hebt en ook nog voor je ouders moet zorgen? Ik denk dat je het meer op die manier moet zien want d de grote afzet komt uit 3e wereld landen zoals India. Ook in Nederland denk ik aan mensen die niet veel willen of kunnen uitgeven of ouders die willen dat hun kind telefonisch bereikbaar is en eindelijk een eerste telefoon mag.

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 6 juni 2019 21:51]

Als je echt een goedkope telefoon wil dan is €150 toch significant meer dan €120.
Als je echt goedkoop wil haal je een dumbphone van 60 EUR en niet iets van 120 EUR.
Een telefoon is primair om mee te communiceren, ouderwets bellen doen veel mensen niet meer.
Nokia 1 gekocht voor 59.99, traag maar het werkt

[Reactie gewijzigd door amigob2 op 6 juni 2019 20:41]

Eh, een gemiddeld vlaggenschip is momenteel rond de 900 euro. Dan vind ik 150 in verhouding spotgoedkoop...
Volgens die redenering is een telefoon van 280 euro ook goedkoop maar dat is niet het punt dat ik wilde maken.

Als je van een telefoon van 120 euro naar 150 euro gaat dan geef je 25% meer uit. Dat is relatief gezien een enorme prijsstijging. Er zijn genoeg mensen die dat geld niet willen of kunnen uitgeven. In het budgetsegment telt elk tientje.
Dat kan allemaal wel zo zijn maar je praat hier over een telefoon van 119 euro, dan is 30 euro meer een prijsstijging van ruim 25%.

Voor ons is 3 tientjes wellicht niks, maar genoeg mensen waarvoor dat wel zo is. Als je een telefoon koopt in deze prijscategorie heb je het vast al niet breed en kan 3 tientjes gewoon heel veel geld zijn.
En voor nog geen twee tientjes méér dan die Nokia, heb ik vorige maand de waterdichte LG Q7 gekocht met 3 GB RAM en uitbreidbare 32 GB opslag. Als vervanger van een Nokia 7 Plus overigens. En zo zijn er waarschijnlijk nog wel een paar telefoons te vinden die inmiddels ver onder de initiële adviesprijs worden aangeboden. Als je wilt vergelijken, vind ik dat daarom eerlijker om dat te doen op basis van de introductie prijzen.
En waarom heb je je Nokia 7 Plus vervangen? Die is toch best recent: 2018 release.
Puur voor de waterdichte eigenschap?
Prima telefoon, die Nokia 7 Plus en als die waterdicht was geweest, had ik 'm zeker nog niet met pensioen gestuurd. Helaas is ie in het water gevallen, net een week nadat het gescheurde scherm was vervangen. 👿 That's why...
Hij draait er geen rondjes omheen. Misschien is hij een stukje beter. Maar met 3 tientjes op 119 euro is het dus ook een flink duurdere telefoon.
Die Xiaomi is wel meteeb 25% duurder dan deze Nokia. Dus niet echt een goede vergelijking, ook al zijn het 'maar' 3 tientjes, dat is een substantieel bedrag bij deze prijzen. Zat mensen voor wie dit prima is en rondom 100 euro al een uitgave is.
En een goede concurrent voor de Xiaomi Redmi 6A, met ongeveer dezelfde specificaties.
Leuke telefoon, maar waarom nu weer 5,7 inch? ;( 5 Inch is toch wel voldoende voor een leuke instapper? Zeker met zo een resolutie.

Ik hoop dat HMD ook nog weet dat ze een toestel met KaiOS hebben gemaakt, en dat iedereen wel uitkijkt naar een opvolger van de 8810 4G bananentelefoon.
Ach, die 3310 (2017) en die 8810 (4G) waren gewoon marketingstunten. Daar komt geen opvolger van. :)
Waaat? Maar ik heb een 8810 ;(
Nou precies. Ik kan helemaal niks met die kolossale toestellen. Ben blij dat ik nog een Sharp C10 (141.8mm lang) heb kunnen scoren voor een spotprijsje maar had liever nog een kleiner toestel gehad die je met 1 hand zonder te verleggen kunt bedienen zoals de HTC one en Desire van 4.3 en 4.5" maar dan met een modern scherm en processor.
Toen ik Mediatek zag, was ik al meteen gestopt met lezen.

Ik raad iedereen aan dit soort CPU's te vermijden, en voorlopig bij Qualcomm voor als je non Huawei of Samsung wilt gebruiken.
Kan je dat beargumenteren? Hou wel rekening met de doelgroep van dit apparaat, natuurlijk ga je hier geen zware games op spelen. Dit soort SoCjes lijken mij goed geschikt voor wat appen en browsen
Mediatek houd de drivers vast. Voor Qualcom socs worden voor de meeste toestellen nog upgrades gemaakt door derde partijen. Dat kun je volgens mij met Mediatek wel vergeten.
Niet interessant voor budget smartphones (= een bepaalde doelgroep die niets met rom's doen) en het Android programma.

Mediatek maakt verder wel snelle processoren en ze kunnen de concurrentie redelijk aan.
Ik had hetzelfde als theduke 1989. Mediatek is voor mij een grote nee. Juist om de drivers. Dus als die er in zit lees ik niet echt verder.

Ik doe wel iets met roms, en ik heb geen flagship maar een Mi A2. Maar ook Qualcom, dus als ondersteuning van fabrikant stopt kunnen we vrijwel zeker nog wel verder.
Eens, daarom koos ik voor een Nokia 3.1 met Mediatek. Werkt perfect voor een budget telefoon.

Mijn vorige telefoon de Wileyfox Swift heeft Lineageos wat eigenlijk ook nog perfect werkt als backup. Zonder Google.

Lineageos zal ik nooit op de Nokia krijgen, maar dat hoeft voor mij niet. Ik speel geen spelletjes en kijk geen films, dan zijn de basis handelingen voldoende met een Mediatek chip.
Wat is redelijk het uitbrengen van telefoons met mediatek is makkelijk. Of het echt een toegevoegde waarde is tov Qualcomm socs, nee draaien rondjes om de mtk soc.
Redelijk langzame rondjes dan.
De Helio P20 was een prima tegenstander voor de SD 650. Hier heb ik enkele oude benchmarks waarin is te zien dat MediaTek echt niet zo traag is als wat veel mensen menen te weten:

productreview: Cat S41 Zwart review door Kiswum
En hoe makkelijk is dat met die drivers? Fairphone heeft er voor de FairPhone 2 namelijk grote moeite mee, aldus hunzelf... (en die gebruikt dus een Qualcom)
Fairphone gebruikte toen een 32bits soc, terwijl er al ruim een jaar 64bit soc's op de markt waren. Uiteraard wist FP vooraf niet dat Qualcomm + Android fabrikanten geen geld wilde ophoesten voor driverondersteuning, maar het was wel een risico op verouderde soc's in te kopen. Uiteraard moet zo'n klein bedrijf op veel dingen bezuinigen om de telefoon betaalbaar te houden, maar helaas viel het in het geval van de Snapdragon 801, net de verkeerde kant op (het zelfde lot had de OnePlus X overigens).
Maar dat bedoel ik: het is bij Qualcomm dus ook niet altijd beter qua drivers.
Ze worden op zn minst vrij gegeven bij Qualcomm, dus dan kunnen developers er iets mee. Mijn Galaxy Note 3 met SD800 heeft gewoon Android 9 met een custom ROM.
Waarom? Kun je dat beargumenteren?
Zijn in dit geval toch gewoon Cortex a53 cores, Niks mis mee toch?
Waarom raad je dat bij ‘iedereen’ af, terwijl het alleen relevant is voor mensen die met custom roms aan de slag willen?
Goh, Die A22 is een quad-A53 op tot 2.0 GHz, niet slecht vergeleken met de ~1.2-1.4 GHz chips die je doorgaans in low end toestellen ziet, met 3/32gbis ie op het scherm na gelijk/beter dan mijn Nokia 6.0

Tof instap toestel, Nokia maakt tegenwoordig sowieso weer prima spul, en dan deze specs met AndroidOne voor €120, meer heeft de niet-poweruser niet nodig
HMD heeft al moeite met de bootloader van nokia's te openen
Daar hebben ze het over een 71" display en een 5mm headphone jack.
Daar hebben ze het over een 71" display en een 5mm headphone jack.
Is dat niet een beetje groot voor een telefoon?
Nee, over 20 jaar is dit normaal. :+
Als je de huidige trend van steeds groter wordende telefoons doortrekt zou je het zo kunnen geloven :+

Vroeger waren phablets nog een apart segment tegenwoordig lijkt het wel de standaard :(
Dat valt eigenlijk wel mee, een paar jaar terug had je nog een aantal 7” phablets, die zijn alweer verdwenen.
Ahhh... HMD/Nokia is z'n tijd ver vooruit... :+
Volgens mij had samsung zo'n beamer phone :+ weet alleen niet of je daar 71inch mee lan projecteren.
Mooi toestel voor een 'eerste smartphone' tegenwoordig.

Daar waar het voor mij nog een oude Motorola of Nokia was :)

Dat waren nog geen smartphones, maar tegenwoordig kan je (bijna) niet anders meer.

[Reactie gewijzigd door Kiboki op 6 juni 2019 16:46]