Belgische klanten van BNP Paribas Fortis kunnen nu betalen met Garmin en Fitbit

Belgische klanten van de bank BNP Paribas Fortis kunnen voortaan contactloos betalingen doen met hun Fitbit- of Garmin-wearable. In Nederland kon al langer afgerekend worden met bepaalde smartwatches en activiteitentrackers van beide merken.

De nieuwe betaalmogelijkheden Garmin Pay en Fitbit Pay zijn in België beschikbaar voor zowel BNP Paribas Fortis-klanten als rekeninghouders bij de dochterbanken Hello Bank en Fintro. Klanten van deze banken konden eerder al Apple Pay, Google Pay en Payconic aan hun digitale portefeuille toevoegen. De betaalmogelijkheden zijn gekoppeld aan een Maestro-debetkaart, Mastercard of Visa-kredietkaart.

Volgens BNP Paribas Fortis is in België inmiddels meer dan 85 procent van de terminals uitgerust met de functie om contactloos af te rekenen. De bank laat verder weten dat betalingen via Fitbit Pay of Garmin Pay versleuteld worden doorgegeven en dat de gegevens van de gebruiker privé blijven. Bij de eerste verrichting van de dag moet de gebruiker een pincode invoeren. Daarna hoeft dat pas weer na 24 uur, op voorwaarde dat de smartwatch of activiteitentracker aan de pols blijft.

In Nederland kon al langer betaald worden met een wearable van Garmin of Fitbit. Rabobank en ABN Amro ondersteunen bijvoorbeeld beide platforms. Bij de laatstgenoemde bank kunnen klanten desgewenst ook nog contactloos afrekenen met een K-ring of een slim uurwerk van de merken LAKS, Mondaine en Olympic.

Garmin

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

23-05-2019 • 10:06

51

Reacties (51)

51
50
28
2
0
15
Wijzig sortering
We hebben er 20-30 jaar over gedaan om hier in europa een uniform betalingssysteem te krijgen met IBAN en BIC. Electronisch betalen in andere landen van de EU, geld afhalen uit de muur etc. allemaal via standaarden als MAESTRO.
En nu begint iedere fabrikant (Google, Apple, ...) weer op zijn eigen eilandje.
Dit moeten we gewoonweg keihard boycotten tot ze een merkonafhankelijke standaard gebruiken!
? De betalingen via Garmin/Fitbit werken juist via de maestro standaard?
alleszins, net geprobeerd: fitbit slikt de maestro niet, wel de visa, maar niet de maestro van BNP


Edit: leuk detail : Bij Fitbit zélf spreken ze niét van Mastercard en Maestro van BNP, enkel Visa

https://www.fitbit.com/fitbit-pay/banks
UPDATE: na geklaag bij BNP en Fitbit werkt het nu plots wel, heb nochtans, behalve mijn twitternaam geen enkel gegeven over mezelf of mijn kaart gegeven..
Denk dus dat de servers nog niet up to date waren.

[Reactie gewijzigd door nightraven79 op 22 juli 2024 14:26]

Ze zouden beter terug meer kantoren openen, ipv hun met zo een dingen bezig te houden. Leuk dat dit kan uiteraard, maar hoeveel mensen gaan dit ook effectief gebruiken ? Meer dan 80% van de Belgische kaarten kun je nog altijd niet mee swipen, zelfs meer dan 50% van de toestellen zijn nog niet aangepast. Uiteraard moet er altijd iemand "testen", maar misschien de prijzen wat verlagen en hun met nuttige dingen eerst bezig houden zou meer aan de orde zijn
Goh, iedereen heeft zo natuurlijk zijn prioriteiten.
Ik ben ook enorme fan van die moderne technieken. En ik wil ook graag dat het sneller gaat in België i.p.v. achter lopen op al onze buurlanden.
Maar zelf ben ik ook bij Argenta, één van de meest achterlopende banken (nog geen contactloze kaarten o.i.d.) maar die is tenminste helemaal gratis.

't is dus een kwestie van prioriteiten. En dit kan doorslaggevend zijn voor een 'moderne' persoon om toch te kiezen voor die innoverende bank. Als ik de gratis jeugdrekening van BNP kon openen zou ik het ook doen. :-)

Ik weet dat bv. KBC ook een wearables test lopen heeft, dus BNP snoept ze hier af en kan zich toch tijdelijk weer de innovatiefste noemen denk ik dan.

[Reactie gewijzigd door Zymp op 22 juli 2024 14:26]

Tsja maar de service is op zijn geheel om te huilen. Op 2 jaar tijd heb ik al 4x een verschillende contact persoon gehad. Terwijl dit vroeger altijd dezelfde was. Als je iets vraagt duurt het een dag of 2 voor er antwoord komt. Dit was vroeger niet zo. Innovatief zijn is leuk, maar het gaat bij hun echt wel ten koste van al de rest.
Grootbanken doen steeds minder en minder aan vaste contactpersonen. Ze willen dat je hen contacteert via de vele mogelijkheden die je hebt. Via chat, mail of een centraal telefoonnummer. Manieren waarop men je ze op veel uitgebreidere tijdstippen kunt bellen dan wanneer ze gewoon 1 enkele contactpersoon geven. Wees dan ook niet verbaasd dat die contactpersoon veranderd.

Zelf stuur ik de vraag altijd naar mijn thuiskantoor en krijg zowat altijd binnen de werkdag antwoord. Al wisselt het wel wie het antwoord stuurt.
Hebben jullie een contactpersoon bij een bank? :z
Hangt er vanaf hoeveel cijfers boven nul je banksaldo is :)
kan je verzekeren als het ver beneden nul is dat je ook een contact persoon hebt, maar je krijgt dan geen koffie en een koekje :-)
Ik heb als arts bij de kbc een vaste contactpersoon voor alles. Ik werk in Duitsland en hij regelt eigenlijk alles (van lening tot verzekering tot beleggingen) na een whatsapp-berichtje. Geen wachtrijen, geen nummertje trekken en geen afspraak.

Bij de Duitse banken waar ik ben aangesloten gaat het ook zo. Moet je gewoon vragen en als ze het niet doen andere bank zoeken.

Denk dat het best wel mogelijk is als je een ander beroep hebt, je moet het gewoon vragen. (Bij KBC en Bank van Breda hebben ze het zelf aangeboden)

[Reactie gewijzigd door AriGold op 22 juli 2024 14:26]

Cool, ik ben slechts een nummertje... En dan zit ik niet eens bij de grote banken!
Maar ik geef je ook helemaal gelijk hoor, het hangt gewoon heel fel af van persoon tot persoon denk ik.
Ik ben zeg het, ik zou graag een innoverende bank hebben, maar ik ben gewoon te tevreden van Argenta (hoe stom het hier misschien klinkt na hun week downtime :)). Alles is gratis, kantoor in elke regio, vaste contactpersonen en heel persoonlijk contact en snelle service. Toen ik 's avonds mijn visa aanvroeg via de website kreeg ik 's ochtends een mail voor een formuliertje extra in te vullen en in de namiddag was mijn visa in orde en na twee dagen zat ze in de bus.
Anoniem: 1096417 @cricque23 mei 2019 14:33
vreemd, als ik mijn bank bel met een vraag heb ik onmiddelijk antwoord 8-)
Sterker nog: de test van KBC is afgelopen, en je kunt KBC nu ook al koppelen aan Fitbit. Het is nergens gecommuniceerd en heel stilletjes gelanceerd, maar ik gebruik het al een tijdje en het werkt prima.
Inderdaad, paar weken geleden al eens geactiveerd op Fitbit. Had een mail gekregen van KBC waarin dit vermeld stond. Het nadeel van betalen via Fitbit is dat er dan een pincode op moet blijkbaar, dus elke keer pincode ingeven om iets op smartwatch te zien... Dus na 1x activeren direct terug eraf gegooid.
Je moet de pincode intoetsen ofwel één keer per 24u, ofwel als je de smartwatch uitdoen, whichever comes first. Dus dat valt reuze mee.
Maar zelf ben ik ook bij Argenta, één van de meest achterlopende banken (nog geen contactloze kaarten o.i.d.) maar die is tenminste helemaal gratis.
Prijs u gelukkig. Het is niet omdat contactloos op je kaart zit dat je het ook kan gebruiken.
Ik heb een kaart van KBC. Als ik die tegen de bankautomaat hou herkent ie die, vraagt mijn pincode en dan vertelt ie doodleuk dat ik geen contactloze acties kan doen. Als ik de kaart in de automaat steekt werkt het wel... [zucht, hopeloos...]

Nog een voorbeeld:
Ik moet 510€ euro overschrijven van mijn KBC rekening. Effe snel de KBC app op mijn telefoon gebruiken, dacht ik. Alles ingevuld. BAM! Je kan maximum 500€ overschrijven met de app.
Wat doe je dan... Laptop open, KBC website, inloggen via 'Itsme' MET DEZELFDE TELEFOON. En dan kan je de overschrijven wel uitvoeren...

Tip: Als je gratis en iets moderner wil: Keytrade bank
Hetgeen @kdhoe al zegt, plus installeer even KBC Sign op je telefoon. Ik kwam ook altijd dergelijke beperkingen tegen zodat ik terug moest inloggen op PC. Die KBC Sign ondervangt dit ;)

Ik vind het trouwens positief dat je via die app het contactloos betalen (met de kaart) kan uitschakelen. Moet je niet zo'n alu-hoesje rond je portefeuille plooien
Is er een optie: "altijd pincode vragen"?
Dit zou naar mijn mening veel handiger zijn dan uitschakelen
Contactloos betalen moet je aan zetten via de app. Staat onder de opties van je debet kaart.

Je kan de limieten via KBC mobile verhogen tot 1000€. Staat in de app onder “profiel”
Ik heb vorige week nog de nieuwprijs van mijn auto overgeschreven via de iPad app.

De limiet werd door mijn vaste contactpersoon bij de KBC tijdelijk verhoogd.

Ik denk dat mijn limiet voor online banking standaard op 2500 per dag staat, in ieder geval hoger als 1000. Dus hoger kan ook.
Om 1010€ over te schrijven wil ik gerust wat meer moeite doen om zeker te zijn dat er geen misbruik kan gemaakt worden. Zelfde met het contactloos betalen. Spijtig dat het alleen voor kleine bedragen geldt en dat ik heel soms eens een code moet ingeven maar zou toch zo gemakkelijk zijn voor de dames en heren met snelle vingers..
Zie mijn bericht, die limiet is zeer flexibel binnen KBC.

Gewoon eens navragen.
Daarom zijn er ook verschillende banken. Sommige mensen willen service en bankkantoren. Daar betaal je dan extra voor.
Anderen willen alleen een rekening en een plastic pasje.
Meer kantoren openen is professionele zelfmoord. Het swipe-probleem met kaarten hangt niet af van BNP Paribas, maar externe payment service providers zoals Ingenico, Banksys enz...
Met de groeiende vergrijzing zie ik juist kansen. Maar niet in de vorm van (groot) kantoor aan de drukste (dus duurste) winkelstraat of verkeershotspot.
Bejaarden kunnen tegenwoordig ook internetbankieren hoor. Je bent nooit te oud om te leren. O-)
Meer kantoren openen? Ben je toevallig 65+? ;)

De enige mensen waarvan ik weet dat ze kantoren missen, zijn >65. En daar is niks mis mee, maar tegenwoordig kan je alles via internet doen, dus het is niet meer rendabel om in elk dorp een kantoor open te houden.
kantoor opendoen op een uur dat een normaal werkende mens langs kan gaan zou al heel wat schelen...
Ik ben zelf al jaren niet meer op een kantoor geweest. Voor wat voor zaken gaan mensen tegenwoordig nog naar een kantoor eigenlijk?
Ik ben zelf al jaren niet meer op een kantoor geweest. Voor wat voor zaken gaan mensen tegenwoordig nog naar een kantoor eigenlijk?
Even snel een paar ideeën waarom mensen naar kantoor gaan:
  • Als dokter ga je vaak naar het ziekenhuis;
  • Als je samen een project doet, bv een maquette bouwen, is het fijn fysiek aanwezig te zijn;
  • Als je op kantoor technische apparatuur hebt die je thuis niet hebt;
  • Als je een afspraak hebt met een klant/bij een klant;
  • Thuis gillende kinderen en op werk betere koffie }> ;
  • Als thuiswerken om welke reden dan ook niet mag van de baas.
  • En zo kan ik nog wel even doorgaan....;
Valt mij op dat steeds meer mensen in hun eigen "bubble" zitten opgesloten en zich niet meer kunnen inleven in andere situaties dan hun eigen leven.
Ik denk dat hij doelde op een bankkantoor.
Oh, haha. Je hebt gelijk!
Ik kom nog op de kantoren wanneer zij me zelf uitnodigen. Meestal is het dan dat ze mij iets willen verkopen waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Ik ben zo ooit uitgenodigd geworden "omdat er toch zoveel geld op de spaarrekening stond, en ik dit beter kon investeren". Had ik het antwoord op "ik ben vorige week bij jullie geweest voor een hypothecaire lening. Ik denk dat ik weet in wat ik het ga investeren." Sindsdien hebben ze mij niet meer lastig gevallen, terwijl ik nog altijd een reserve heb staan.
Ik zou niet weten waarom er meer kantoren moeten zijn? Behalve voor zaken als lening en verzekering regelen ben ik daar in de laatste 5jaar nog nooit binnen gegaan.

Hun Google Pay ondersteuning gebruik ik echter vanaf dag 1 en zeer blij dat ze net daar als eerste mee kwamen in België
Alle nieuwe kaarten die uitgegeven worden bevatten NFC bij de grotere banken. Wil je een NFC kaart kan je dus altijd een vervanging van je kaart aanvragen. Vele banken doen dat trouwens gratis. En ik zie steeds meer en meer terminals verschijnen waarmee het wel kan. Enkel als je die oude kubus ziet kan het niet, maar de meeste andere terminals doen het zonder probleem.

En als de prijzen van een bank je niet aanstaan kan je altijd naar een goedkopere bank gaan, maar wees dan niet verbaasd dat zij net wat achter lopen op de technologische vooruitgang, want die vooruitgang kost geld.

Ikzelf betaal ondertussen met plezier met mijn telefoon waar ik kan en wacht op de dag dat het nog eenvoudiger kan.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 22 juli 2024 14:26]

Ik ben juist van bank veranderd omdat zij geen alternatief voor een NFC kaart konden geven. Zo zie je maar dat bij mensen prioriteiten anders liggen. Betalen met telefoon zal ik nooit doen (tenzij alles natuurlijk zo evolueert dat het niet anders meer kan).
Volledig mee eens!

Ik heb daarop ook nog twijfels over de veiligheid van deze...
Noem me Orwelliaans, maar ik zie het niet van een goede ooghoek.
Als een bank meer kantoren nodig heeft deugt er iets niet IMHO. Producten zouden zo eenvoudig te gebruiken moeten zijn dat je geen kantoren nodig hebt.
Kantoren openen, waarom zouden ze dat moeten doen? Ze sluiten die dingen net omdat het niet meer rendabel is door het weinige volk dat komt opdagen. Waar haal je trouwens die cijfers vandaan in verband met de kaarten en toestellen? In het artikel staat namelijk dat 85 procent van de terminals het ondersteunt, en dat leunt ook aan bij mijn ervaring. Voor mij werkt het zelfs op 95% van de plaatsen waar ik kom en met kaart betaal.

Hint: in de winkel weten ze aan de kassa soms nog niet dat het kan of hoe het werkt, maar ook dat is het voorbije jaar hard verbeterd.

Als je lagere prijzen en minder snufjes wil, zijn daar ook banken voor die een (bijna) gratis rekening aanbieden. Argenta bijvoorbeeld. Je krijgt dan een draak van een web banking, nauwelijk speciale features en een redelijk aantal kantoren, helemaal voor niets.
Zit bij de ABN nog steeds te wachten dat ze ook andere wearables gaan ondersteunen. Mooiste zou zijn, gewoon Google Pay. Dat ze voor NFC ringen en armbanden met een aparte firma in zee gaan begrijp ik nog wel, maar waarom ze specifiek de horloges merken zo moeten beperken is irritant.

Uiteindelijk ook geen ramp aangezien ik ook gewoon met de wallet en telefoon kan betalen, maar wel jammer. Mijn Huawei 2 classic is er wel klaar voor... als het mag van Trump :)
Omdat horloges (vaak/altijd) geen standalone android bevatten, en google geen eigenaar is van de beveiligde chips (Secure Element) van die horloges.
In andere landen kan het gewoon wel hoor. Daar is Google pay gewoon gekoppeld aan een creditcard en kunnen er gewoon betalingen mee worden gedaan. Geloof dat bijna elke NFC smartwatch betaling via een CC kredietkaart lopen.

Zie het artikel hier met lijst van ondersteunde horloges: https://www.wareable.com/...droid-pay-wear-smartwatch

Dus het hele chip verhaal klopt niet helemaal
Ik heb vandaag nog een gratis rekening geopend bij Hello bank zodat ik eindelijk Apple Pay kan gebruiken op m'n iPhone en Apple Watch. Spijtig dat dit niet kan via andere banken zoals Argenta, AXA, ...
Het is lang geleden dat ik enthousiast kon worden van een gadget. Sinds enkele maanden heb ik de RABO, Mastercard en enkele ABN-rekeningen op mijn Garmin horloge (Vivoactive 3). Fantastisch. Je kan ook barcodes in het scherm selecteren, dus Bonuskaart en Air Miles plastic mogen ook thuis blijven. Net een week UK gedaan: geen cash of kaartje aangeraakt, pols voor de reader en klaar. Nu ING en American Express nog. Verder fijn sporthorloge, met spotify, golfapps, eigen muziekgeheugen. Aanrader!
Anoniem: 718943 23 mei 2019 23:40
Hum... Het eerste wat in mij opkwam dat je met fitbit kon betalen was: 'Waarin? Stappen?'
Ik heb denk ik de ontwikkeling van fitbit niet zo bijgehouden.
Ik wacht nog steeds op Samsung Pay hier in Belgie :(
Gevaarlijke speeltjes allemaal - eerlijk gezegd moet ik dien brol niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.